Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 06.02.2013 klo 19:17

Tokopulina - osa 2

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 51

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 06.02.2013 klo 19:17  
+
0
Yleisön toivomuksesta, aloitetaan uusi tokopulina kun edellinen melkein sata sivua alkaa olla jo aika raskas selata.

Joten, tästä se tokopulina taas jatkuu :peukku:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 07.02.2013 klo 22:54  
+
0
Meiltäki vähän videota :hymy:
Istu-maahan siirtymiä
Jalsun seuraamista

Saapi heittää kommenttia!

Jalin seuraaminen kontaktissa on kyllä parantunu ihan mielettömästi! Siis se oikeesti pitää kontaktia :eek: Vilkuilee välillä vähän muualle, mut mun mielestä aika pientä kuitenki. Jeeee! Mä oon niin ylpee pilkkupojasta :jjei: Mut ennenkaikkea tuo että näyttää että koirastaki ois kivaa eikä vaan pakkopuurtamista. Jeee!

Vertailun vuoks meiän tokoilua joskus viime kesältä.
Mun mielestä meno on ainaki parantunu tai ainaki tuntuu että se tekee nykyään paljon innokkaammin ja on jotenki skarpimpi. Mä oon oppinu vihdoin palkkaan sitä lelulla :shifty:

Mä en tiiä miten tuota vinoon istumista lähteä korjaamaan? Tietenkään ei palkata ku istuu vinoon, mut onko muuta kikkaa? Yleensä se heittää noita vinoon istumisia just sillon kun aivot ei enää oo hommassa mukana ja/tai menee räiskimiseks, sitä huomaa tuolta videoltaki muutamassa kohtaa. Tosta päälle hyppimisestä mä en oo sitä hirveesti kieltäny ku musta on vaan niin ihanaa ku sillä on nykyään sitä intoa!
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Perjantaina, 08.02.2013 klo 11:59  
+
0
Mä en nyt osaa ottaa muuhun kantaa, mutta noi peruasennon istumattomuusongelmat voi johtua samasta syystä kuin meillä. Sullakaan ei vissiin ole erillistä pa ja seuraamiskäskyä vaan on pelkkä sivu? Mä oon todennut, että kun oon tehnyt viime aikoina paljon "lentäviä" lähtöjä eli ottanut koiran seuraamaan suoraan leikkimisestä ja toisaalta oon palkannut koiraa paljon seuraamisesta niin se on oikonut tuon peruasentoon tulemisen "seuraamisasentoon" tulemiseen eli ei mene enää istumaan läheskään aina vaan seisoo vierellä "perusasennossa".

Luulen vielä että oon palkannutkin sitä tuosta seisovasta pa:sta ennen kuin ongelman tajusinkaan kun ellen sitä erikseen katso niin en näe seisooko se vai istuuko se.

Tiitus

Tiitus
Viestimäärä: 720

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Perjantaina, 08.02.2013 klo 19:29  
+
0
Meiltä lyhyt sisätokovideota.
Virallinen kuulokoira
bostoninterrieri Domi 23.06.2011
Blogi


henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Sunnuntaina, 10.02.2013 klo 18:50  
+
0
^^Juu ei oo erillistä käskyä kun jostain syystä oon kokenu tän itelle luontevammaks. Oon kyllä miettiny että tuleeko tuosta jotain ongelmaa kun seuraamiselle ei oo omaa käskyä. Mites tää muuten menee, eikös paikallaoloon saa antaa käskyn esim luoksetuloon jäämisessä?

Me ollaan tehty kyllä aika paljon tuota perusasennon jankkaamista ja vaan paria askelta niin perusasennon pitäis olla kyllä hanskassa... Tai kun me ollaan tehty tosiaan paljon tuota askel->pa, pari askelta->pa niin ennakoiskohan se tuota seuraamiseen lähtemistä eikä viiti mennä istumaan? Mutta hyvinki mahollista on että oon palkannu joskus vaikkei oo perusasentoa ottanukaan just siks kun en huomaa jos se ei istukaan. Täytyy kiinnittää enemmän huomiota tuohon kun se selvästi on kuitenkin lisääntynyt.

Mä oon niin saanu takasin mun tokoinnostuksen kun me vihdoin ollaan tuossa seuraamisessaki edistytty! Kun tuntu ettei ollu motivaatiota harjotella mitään kun ei tuo "perusasia" ollu ees kunnossa. Nyt voi jo alkaa pikku hiljaa oikeesti miettiä vaikka käännöksiä ja jääviä :hymy: Noutoa ja estehyppyäkään ei olla tehty vielä oikeestaan milläänlailla ja paikkamakuuta ei olla tehty häiriössä ollenkaan eikä muutenkaan hirveän pitkiä aikoja. Muutenki pitäis tehä enemmän häiriössä, tuo kun on nykyään niiiiin häiriöherkkä että tekis vaan hyvää.

^Kivan näköstä menoa teilläkin :hymy:
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 11.02.2013 klo 00:08  
+
0
Oli mulla jotain, mutta sitten unohduin taas ihkuttamaan tuota tokobostonia. :love:
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 11.02.2013 klo 07:58  
+
0
Tuon istuminen on ärsyttävän hidas. Nyt kun meillä sujuu seuruu jotenkuten (lähinnä mulla opeteltavaa, et osaan kattoa tuon tekemiset ilman peiliä) on ilmennyt seuraava ongelma nimeltä istuminen. Menee vaikka kuinka kauan ennenkö istuu pysähdyttyä/käskyn saatuaan. Oisko kellään mitään neuvoja antaa?

Ja Domi menee ihan mahtavasti. *katselee kateellisena*
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Tiitus

Tiitus
Viestimäärä: 720

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 11.02.2013 klo 19:41  
+
0
Domppeli kiittää kehuista. Ja ei meidän touhusta kannata kateellinen olla, koska suurin ongelma on tällä hetkellä häiriössä tekeminen ja koiran hallinta.:nauru: Silti mietin vakavasti toisen tokobostonin ottamista 1-2 vuoden sisällä...:viheltel:

Meillä ois Domin kanssa 1.5.2013 ensimmäinen tokokoe jos vaan mahdutaan sitten mukaan. (Ei ole vielä ilmoittautuminen avautunut) Tietysti ALO1 tulosta lähdetään hakemaan, mutta en pety vaikka tulisi ALO3 tai jopa 0, koska ensimmäinen on aina ensimmäinen ja siitä on hyvä sitten jatkaa treenejä. Tuli mitä tuli.
Ja 26.2. olisi möllitokot johon mennään jos tuo ei vaan vielä aloita juoksujaan.:peukku: Mennään hakemaan positiivista kokemusta ja tarkoitus olisi palkata vähintään liikkeiden välissä ja ehkä myös suorituksen aikana jos joku menee erittäin hienosti. Jos vain mahdollista niin yritän jonkun saada kuvaamaan/videoimaan meidän osion.
Virallinen kuulokoira
bostoninterrieri Domi 23.06.2011
Blogi


(Viestiä on muokattu maanantaina, 11.02.2013 klo 19:48)

Zara

Zara
Viestimäärä: 242

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 11.02.2013 klo 20:12  
+
0
Jalihan on kehittynyt ihan selvästi! Aivan erillainen motivaatio ja yhteistyö. :)

En ole todellakaan mikään asiantuntija, mutta muutama juttu tuli mieleen tuohon istumisongelmaan liittyen.

Tuo perusasennon paikka elää, eli se ei ole koiralle vielä varma. Minä siis palaisin askeleen taaksepäin ja keskittyisin ihan sen paikan treenaamiseen seuraamisen sijasta. Seuraaminenhan on käytännössä perusasennosta perusasentoon. Ei ole järkeä seurauttaa koiraa, sillä vino perusasento = vino seuraaminen. Ja tästä jää koiralle hyvin helposti tapa.
Jali näyttää myös oppineen kaavan: meen vinoon - ohjaaja auttaa oikeaan kohtaan - saan palkan = koira jää kiinni ohjaajan houkutteluun ja sille on oikeastaan aivan sama, meneeko se oikeaan kohtaan, kun se saa loppupeleissä kuitenkin palkan.
Virheen sattuessa itse noudatan kaavaa: koira menee vinoon - odotan että se korjaa itse - kehun. Sen jälkeen sama suoritus. Ja tässä vaiheessa koira menee yleensä suoraan ja josta se saa sitten huippupalkan. Jos menee taas vinoon harjotusta helpotetaan niin että tulee onnistumisia. Onnistumisprosenttihan on hyvä pitää siellä 80%. Näin alkuvaiheessa mä myös palkkaisin kaikista onnistuneista sivulletuloista, eli vahvistustiheys riittävänä.

Jalin takapäätä voisi saada liikkelle ja oikeaa paikkaa rakennettua laatikkomenetelmällä.

Kannattaa myös kiinnittää huomioita palkkasanaan. Joskus palkka tuli hyvä-sanalla joskus hieno-sanalla joskus taitava- sanalla tai loistava- sanalla jne. Näki selvästi, että kun Jali kuuli esim. hyvän, mutta palkkaa ei tullutkaan vaikka se sitä odotti niin into lopahti sitten. Eli yksi sana ja siitä tulee aina palkka. Muut voivat olla sitten näitä kehu- sanoja :)



henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Tiistaina, 12.02.2013 klo 14:40  
+
0
^Hei kiitti Zara, just tämmösiä neuvoja mä tartten! :kumarrus:

Annatko sä minkäänlaista vihjettä koiralle että nyt pitäis korjata kun asento on vino? Jali tosiaan osaa lähteä korjaamaan jos mä sille huomautan (esim uus käsky, tietynlainen katse, askel eteenpäin, käsiapu), mutta mä voin kuvitella että jos mä jäisin hiljaa paikalleen oottaan että se lähtee ite korjaan niin se turhautuu ja alkaa tarjota kaikkee muuta. Eli jos se menee vinoon eikä korjaa ite niin miten mä pääsen eteenpäin muutakuin että annan sille apuja? Kävelen pois ja otetaan uuestaan? Onneks tuota perusasentoa on helppo harjotella ihan kotonaki.

Mä oon itseasiassa tuota laatikkomenetelmää alotelluki :hymy: Osaa jo seistä laatikon päällä ja liikuttaa takapäätään mun liikkeen mukana kun seison sen eessä. Vielä pitäis saada se liikkumaan vaikka oon ite paikalla.

Hoh, ja enpä oo kiinnittäny tohon palkkasanaankaan huomiota :nauru: Tulee olemaan vaikeeta kun tulee niin luonnostaan höpöteltyä tuolle kaikkea mahollista :shifty: Mutta pitääpä yrittää kiinnittää tuohon enemmän huomiota!
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

Pepper

Pepper
Viestimäärä: 325

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Tiistaina, 12.02.2013 klo 19:38  
+
0
Henh Ero on kyllä huomattava noissa videoissa, eli hienosti olet saanut Jalin virettä nostettua! :hymy:
Yksi asia minua pisti vielä silmään; Jalin tehdessä virheen (esim. liikkui kaukokäskyissä eteenpäin) et huomauttanut väärästä toiminnosta, vaan jatkoit liikettä eteenpäin. En tiedä teetkö aina näin, mutta tuossahan koira ei tavallaan tiedä tehneensä väärin.
Mulla itselläni on erillinen sanonta "höpö höpö", jolla huomautan koiraa virheestä, ja sen jälkeen aloitetaan liike uudestaan alusta. Näin koiralle ei pääse syntymään käsitystä siitä, että on ok tehdä välillä väärinkin.

Meillä on mennyt nyt Sisun kanssa tosi kivasti treeneissä, kun en ole enää käyttänyt lelua palkkana (kiihtyi siis liikaa lelu-palkasta). Hyppyä ei olla pitkään aikaan harjoiteltu, ja olin melko varma ettei Sisu muista enää yhtään mitä pitää tehdä. Eilen sitten treeneissä jäpikkä yllätti mut täysin, ja hyppäsi heti ensimmäisestä käskystä kuin vanha tekijä! :jjei:
Nyt sitten täytyykin alkaa harjoittelemaan hypyn takana seisomista. Hyvin kyllä jo pysähtyy hypyn taakse "seis"-käskyllä, mutta vielä ei kestä sitä, että itse lähtisin kiertämään esteen ympäri. Ja sama juttu harjoitusten alla myös liikkestä seisomisen osalta. Kivasti ollaan kuitenkin edistytty kaikessa viimeisen puolentoista kuukauden aikana, paljolti hyvän "koutsin" ansiosta :hymy:
X-rotu Luca 06/2009
Mudi Sisu 05/2012
Maatiaiskissat Lumi ja Tuisku

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Tiistaina, 12.02.2013 klo 20:28  
+
0
Me alettiin käydä vanhemman koiran kanssa seuran BH-kurssilla, ja heti kättelyssä todettiin ettei koira osaa tulla edes perusasentoon oikein. Okei, ei mitään, no sitten sitä ruvettiin korjaamaan. Ongelma on siis että koira istuu liian eteen, johon sain neuvoksi alkaa palkata koiraa takin sivusauman kohdalta ilman että käsi irtoaa yhtään kyljestä. Mutta nyt kun koira korjaa, se istuu aina mun taakseni vinoon. En siis kerta kaikkiaan osaa opettaa sitä istumaan hieman taaemmas, mutta suoraan. Palkkaamisen nopeus kärsii, kun joudun tarkastelemaan kauhean kauan eri vinkkeleistä sen asentoa. Miten mä saan sen peräsimen suoristettua? Laatikolla?
Rise to reset the world.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Tiistaina, 12.02.2013 klo 22:21  
+
0
^Meillä oli/on tuo sama ongelma, koira kiertyy mun taakse. Keväällä tein kuurinomaisesti paljon sivulletuloja niin, että oma oikea jalka oli vasemman jalan takana varpaat maassa ja jalkapohja kohti koiraa niin, että se esti koiran tunkemasta peppua mun selän taakse. Koira alkoi miettiä sivulletuloa paremmin, vauhti tosin luonnollisesti hidastui hetkeksi.

Oliko sulla siis laatikosta sama idea, että se yksinkertaisesti estäisi koiraa tulemasta vinoon? Toi on vähän hankalaa, kun koira on opetettu liian eteen, koska se luonnollisesti hakee taaemmas ohjattuna edelleen "perstuntumaa" suhun, kun edempänä istuessaan tuntee sun jalkasi omaansa vasten. Ja sitten yhtäkkiä koiran pepun pitäisi olla tyhjää vasten.

Auttaisiko se, jos palaisit sivulletulon opetuksessa taaksepäin ja ottaisit oikein ison apuaskeleen. Ehtisikö koira askeleen aikana suoristua niin, että sen saisi istumaan suorassa ja olemaan nojaamatta pepullaan sun jalkoihin?

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Tiistaina, 12.02.2013 klo 22:32  
+
0
^^Mä opetin Eikarille ihan vaan naksauttamalla suorasta perusasennosta, ja pikkuhiljaa alkoi lamppu syttymään koiran päässä. Tuo tapa vaatii tietysti toistonkestävyyttä, sillä aluksi Eikar oli melkein koko ajan vinossa, mutta jaksoi silti yrittää aina uudestaan herkun toivossa.

Täytyy katsoa noi tänne linkatut videot huomenna kun ei ole näin väsynyt.
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Tiistaina, 12.02.2013 klo 23:34  
+
0
Mun täytyy ehdottomasti kokeilla tuota jalkatemppua, hyvä Kaislus! Laatikossa mulla oli juu vähän sama idea, että asento suoristuisi kehonhallinnan ohessa, mutta toi voisi melkein toimia meillä paremmin, varsinkin kun koira on sellainen että se kestää huonosti kosketuksen painetta.

banaani, meillä on ongelmana just vähän se että koira turhautuu hyvinkin nopeasti tarjoamaan, jos ei muutaman toiston jälkeen saa onnistumista alle. Pitäisi kokeilla vaikka apparilla niin, että oikeasti asennosta tulee välittömästi palkka ulkopuolisen tarkkailijan avulla.
Rise to reset the world.

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 13.02.2013 klo 16:04  
+
0
Meillä ei ole ollut tuota vinousongelmaa (varmaan ainoa ongelma mitä ei olla käyty läpi :nauru:) Toi Kaisluksen vinkki kuulostaa pätevältä! Naksuttelu tuohon juttuun voi olla vähän kömpelö jos joutuu tosiaan katselemaan, että koira todella on suorassa. Niinkuin nauku sanoi, tällöinhän palkka viivästyy eikä homma todnäk lähde luistamaan toivotulla tavalla.

Me ruvetaan työstämään tuota liikkeestä seisomista. Aiemmin se on sujunut ongelmitta, mutta huomaamattani teputus on tullut kuvioihin, great! Samaten eilen tehdyt askelsiirtymät vasemmalle meni plörinäksi, kun astuin ihan reippaasti koiran tassulle. Vaikka Ukko ei olekaan mikään hirmuisen pehmeä eläin, niin sen verran taisi vaikuttaa, että ei meinaa millään pysyä nyt noissa askelsiirtymissä liki. Sen sijaan peruuttaminen on mennyt aivan hirmuisella vauhdilla eteenpäin, mistä olen iloinen!

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 13.02.2013 klo 16:13  
+
0
Peilin avulla mä katoin aina oliko suora, muuten ei naksuttelusta olisi kyllä hyötyä. Se unohtui mainita :hymy: Kokovartalopeilistä pystyy nopeasti tarkastamaan, eri kulmistakin jos asettautuu eri kohtiin peiliin nähden.
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 13.02.2013 klo 16:25  
+
0
Peiliä mäkin käytän täällä sisällä treenaillessa, mutta kentällä tulee herkästi sitten taas palkattua vinosta. Meilläkin toi vinous on tullut oikeastaan sen myötä kun alettiin harjoittaa sitä takapäätä niin että koira oppi kiertämään mua peruuttaen, niin nyt lähtee aina korjaamaan samaan suuntaan. Voisi tietysti tosissaan alkaa treenaamana ihan suoraan taaksepäin peruuttamistakin, niin koira oppisi ettei taaksepäin tarkoita aina selän taakse.
Rise to reset the world.

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 13.02.2013 klo 16:50  
+
0

Pepper kirjoitti:

Henh Ero on kyllä huomattava noissa videoissa, eli hienosti olet saanut Jalin virettä nostettua! :hymy:



Kiitos niinkin yksinkertasen asian kuin leikkimisen :kumarrus: Oikeesti, koiran kans ei varmaan voi koskaan leikkiä liikaa? Mä oon kyllä iteki nii tyytyväinen tuohon sen vireeseen vaikka kyllä se välillä vielä on vähän tuulella kulkeva.

Pepper kirjoitti:

Yksi asia minua pisti vielä silmään; Jalin tehdessä virheen (esim. liikkui kaukokäskyissä eteenpäin) et huomauttanut väärästä toiminnosta, vaan jatkoit liikettä eteenpäin. En tiedä teetkö aina näin, mutta tuossahan koira ei tavallaan tiedä tehneensä väärin.
Mulla itselläni on erillinen sanonta "höpö höpö", jolla huomautan koiraa virheestä, ja sen jälkeen aloitetaan liike uudestaan alusta. Näin koiralle ei pääse syntymään käsitystä siitä, että on ok tehdä välillä väärinkin.



Mä ihan tiedostaen oon ollu vähän varovainen torumaan tuota mistään nyt kun oon saanu sille tuota tekemisen meininkiä rakennettua. Tää kun tympääntyy hirmu äkkiä jos jostain syystä ei palkkaa kuulukaan... Mut juu, niinhän se menee että koira helposti oppii sen väärän tavan ja vaikeempi on sitte myöhemmin lähteä korjaamaan, pitäis olla vähän tarkempi.
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 13.02.2013 klo 23:48  
+
0
^Ei varmaankaan tarkoitettu, että lähtisit torumalla torumaan koiraa "Ei, ei ollenkaan noin, EI!", vaan enemmänkin "oho, kävipä hassusti eikä onnistunut"-asenteella. Esimerkiksi meillä on virheen merkkinä "oho, upsista!"-lausahdus, joka on koiralle enemmänkin "Ai ei tää mennytkään näin. Nyt mun pitää skarpata vähän et saan palkan"-ajatus kuin ehdoton kielto.

Mut nyt me ollaan hinkattu tuota perusasentoon tulemista ja yhtä askelta niin kauan, että alkaa jo iskostua tuon päähän. Tänään uskalsin ekaa kertaa lähteä ulos, enkä kadu päätöstä. Teki mielettömän hyvin, vaikka naapurin lapset leikki pihalla.

Ja oonkohan mä turhan hyvin iskostanu tuon sivulletulon tuon päähän? Eilen oltiin lenkillä ja nähtiin tuon hyvä koirakaveri. Kun sen koirakaverin omistaja rupes kaiveleen taskuja, tuo meni ensin siihen eteen istumaan. Kun herkkua ei tippunut, siirty sivulle. Kun koirakaverin omistaja sitten liikku eteen ja taakse ja sivulle ja ympäri niin tuo liikku mukana :nauru:.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 51
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28099
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 15:45)