Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 23.01.2014 klo 19:49

Tokopulina - osa 3

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 44

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 23.01.2014 klo 19:49  
+
0
Pidetään nyt tässäkin se noin 50 sivua rajana että aloitetaan uusi ketju, joten tässä tokopulina - osa 3, pulina - osa 2 löytyy tästä linkistä
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 23.01.2014 klo 21:32  
+
0
Porotus, mutta kun ongelma esiintyy vain, kun koirat ovat rivissä/joku lähtee rivistä. Ihmiset ei vaikuta tohon eikä esim. ohikulkevat koirat. (Lisäks tääl ei oikeen oo siedettävän välimatkan päässä paikkaa, jossa ois tilaa treenata ja riittävästi edes ohikulkevia koiria). Ihan ydinkeskustassa, missä ois esim kauppoja, ei kulje muita koiria. Ainoo kentäntyyppinen, mistä kulkee useampi kuin yks koira kahdessa tunnissa, meni siihen, kun paikalle pystytettiin parakkikoulu.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 23.01.2014 klo 23:44  
+
0
Voihan paikkamakuuta vahvistella muulla häiriöllä kun koirilla: etupalkalla, takapalkalla, ahneilla koirilla jääkaapin oven avaamisella, lelupalkattavilla lelun näyttämisellä... Tapoja on rajattomia, mutta jis ongelma on toiset koirat ja ei ole mahdollista treenata toisten koirien kanssa niin ei sitö oikein saa treenattua.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 24.01.2014 klo 09:50  
+
0
^^ Tietty voisi käydä mätsäreissä, epiksissä, möllikisoissa, ja miksei ihan oikeissa näyttelyissä (mihin saa ottaa vierailevia koiria), ja siellä treenata paikkamakuuta, kun vieressä vaikka istuu ja liikkuu koiria. Ei tarvitse noihin tapahtumiin osallistua, vaan pelkästään hakea sieltä sitä häiriötä. Periaatteessa pääsee aika lähellekin tekemään makuun, kun vieressä joku istuu, tai treenaa seisomista tai leikkii. Ja noissa tapahtumissa voi hyvin kysyäkin, että voiko tässä vieressä tehdä häiriöpaikkamakuuta. Itsehän teen usein tuollaisia treenejä jossain tapahtumissa, tai joskus agitreeneissäkin odotellessa, kun toiset koirat on vieressä odottelemassa. Yleensä koiralle riittää että se toinen koira on siinä ihan vieressä, ei välttämättä tarvitse toisen koiran maata (parasta treeniähän on kun toinen koira leikkii vieressä)..

Sitten onkin huono tilanne, jos asut sellaisessa paikkaa missä ei järjestetä mitään koiratapahtumia. Sitten on vaan odotettava että pääset johonkin porukkaan mukaan. Myöskin omatoimitreeniporukoita voi perustaa. Jos tiedät vaikka alueelta muita jotka tarvitsee häiriö/tokotreeniä, niin kokoonnutte jonnekin treenaamaan. Myöskin ohitustreenejä voi käyttää yms..
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
(Viestiä on muokattu perjantaina, 24.01.2014 klo 09:51)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 24.01.2014 klo 14:24  
+
0
Jos jossain liikkeessä on ongelma, niin oikeiden suoritusten vahvistaminen ylipäätään eri tilanteissa hyödyttää, vaikka ongelma esiintyisikin vain yhdessä tilanteessa.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 24.01.2014 klo 19:27  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:

Jos jossain liikkeessä on ongelma, niin oikeiden suoritusten vahvistaminen ylipäätään eri tilanteissa hyödyttää, vaikka ongelma esiintyisikin vain yhdessä tilanteessa.



Juurikin näin :peukku:
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 24.01.2014 klo 19:28  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:

Jos jossain liikkeessä on ongelma, niin oikeiden suoritusten vahvistaminen ylipäätään eri tilanteissa hyödyttää, vaikka ongelma esiintyisikin vain yhdessä tilanteessa.



Juurikin näin :peukku:
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Lauantaina, 25.01.2014 klo 11:41  
+
0
Meinasin tulla kommentoimaan samaa mitä edellä olevatkin tuohon paikkamakuuseen. ei siitä ainakaan haittaa ole, että hyödyntää kaikki mahdolliset tilanteet treenaamiseen :) Oon muuten huomannu, että Vuorisumulla on hyvin paljon samanlainen ajatusmaailma kun mulla. Hän vaan osaa ymmärrettävämmin pukea sanoiksi ne ajatukset :D

Olisko jollain heittää ideoita, miten saada varmuutta jääviin tai siis lähinnä siihen, että koira jää oikeaan asentoon..? Tossa videossa (edellisen pulinan puolella) koira menee kaikissa istumaan ensin. Ei olla erikseen edes treenattu liikkeestä istumista vielä mutta jostain se tulee vahvasti esiin.. Käskyt maa ja seiso olen yrittänyt pitää eri kuuloisina ja muutenkin vahvistanut paljon asentoja mutta tuntuu olevan ihan arpapeliä mihin asentoon koira pysähtyy..
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 26.01.2014 klo 12:28  
+
0
^Oon ainakin lukenut ja kuullut virittelysanoista, joista koira tunnistaa mitä liikettä ollaan tekemässä. Esim. ennen seisomista virittelysana vaikka "nyt seisotaan" tms. Voi myös olla ettei koiralle ole 100% varmaa mitä seiso/maahan-käskyt tarkoittavat ja tämän takia menee istumaan. Meillä alkuvaiheessa opetuksessa kouluttajat aina painottavat että esim. viikko toista ja viikko toista ettei opetusvaiheessa liikkeet sekoitu vasta kun käskyt ovat pommin varmoja voi niitä yhdistää samoihin treeneihin. Luinkohan jostakin Juha Korrin tms. kirjasta näistä virittelysanoista.
Meillä virittelysanoja on paikkamakuussa "makuu", näin kierrokset tasaantuvat (ainakin teoriassa :D) ja koira tietää ettei hötkyillä. "Toko" toimii alussa virittelysanana: silloin ei enää haistella maata/haukuta/perseillä. Meillä myös "loppu" sana treenien lopettamiseksi, ettei jää kärkkymään namien toivossa perässäni.

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 26.01.2014 klo 18:07  
+
0
Siitä se todennäköisesti johtuukin, että ei tiedä 100% varmuudella mitä kuuluu tehdä.. Mutta miten sitä varmuutta sais lisää..? Oon kyllä kuullu noiden virittelysanojen käytöstä, mutta en oikein tiedä miten niitä lähdetään opettamaan..
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 26.01.2014 klo 18:49  
+
0
Erottelu/kuuntelutreeniä ylipäätään. Niiden treenaamiseen on toki useita variaatioita. Suht helppo on tehdä kahden käskyn erottelua, ja kun erottelu on varmaa kaikilla pareilla maahan-seiso, seiso-istu, istu-maahan, niin sitten kaikkia sekaisin.
Hieman vaikeampaa tehdä erottelua oikea käsky vs. "valekäsky" eli esim. "kissa" vs. istu. Ja lisäksi kannattaa tehdä myös häiriötreenejä, joissa itse esim. kävelee hassusti, heiluttelee käsiään eritavalla, pitää käsiä paikoillaa esim. ristissä rinnalla, heiluttelee/nyökyttelee päätä jne. Monesti ihminen tekee tiedostamattaa pieniä eleitä käskyjä sanoessaan, jolloin koira tarkkailee enemmän tiettyä elettä kuin kuuntelee käskyä tai on tehnyt mielessään käsky-ele yhdistelmän. Esim. Sumu menee varmemmin istumaan liikkeestä, jos samalla vilkaisen sitä silmäkulmasta jne.
Itse suosin, että näitä treenejä aloittaessa koira ei ole varsinaisesti seuruussa, vaan "vapaasti vieressä" tai "vapaasti tulossa kohti ohjaajaa" (ohjaaja voi esim. kävellä takaperin) ja näitä siirrytään tekemään seuruun yhteyteen vasta kun sujuvat "vapaasti " tehtynä hyvin ja varmasti. Muutoin harjoittelun aikainen turhautuminen voi vaikuttaa seuruuseen huonontavasti. Tässä kuitenkin harjoitellaan liikkeestä x asentoon jäämistä, ei seuruuta :hymy:

Ja tuo valekäsky treeni kannattaa aloittaa ihan paikoiltaa esim. että koira tekee ohjaajan edessä istumista tai maahanmenoja, mutta valekäskyyn ei saa reagoida - ei kovin helppoa!
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 26.01.2014 klo 18:50)

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 26.01.2014 klo 19:11  
+
0
Loistavaa, kiitos :) enimmäkseen ollaankin tehty juuri vapaasta liikkumisesta noita asentoja mutta pitää vielä varioida lisää.. :) nyt ollaan tehty jääviä myös yhdistettynä palkattomuuteen ja mun mielestä keskittyy kuuntelemaan paremmin kun joutuu jännäämään myös sitä millon tulee palkkaa.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

Riemu13

Riemu13
Viestimäärä: 2

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 26.01.2014 klo 19:56  
+
0
Heippa, kyselisin vähän neuvoa.

Huhtikuun puolenvälin jälkeen koira täyttäisi siis 10kk ja tarkoitus olisi saada kisakuntoon heti siihen mennessä.
Luoksetulo, paikkamakuu, luoksepäästävyys on täysin valmiita. Seuraaminen viittä vaille valmista, käännökset vasempaan ja juokseminen on vielä treenin alla. Siitä siis ensimmäiseen kysymykseen, miten olette lähteneet opettamaan vasemmalle käännöksiä? Osaa sivulla kääntyä kunnolla vasemmalle, mutta liikkeessä ei.
Myös jäävät liikkeet(seisominen, maahanmeno) on vielä treenin alaisina. Maahanmenoa ei olla paljoa edes treenattu, kun se on aika vahvaa, ja haluaisin vahvistaa enemmän seisomista. Ollaan tehty etu- ja takapalkalla, palkka kädestä/taskusta jne.
Mikä olisi helppo tapa lähteä tästä jatkamaan opettamista? koiralla tuntuu olevan turhan paljon intoa kaikissa palkkauksissa(=keulii aina välillä hieman yli). On koitettu käydä tekemässä pidempiä lenkkejä ennen treenaamista, mutta pallot/lelut ja namit aiheuttavat "lievää" yli-innokkuutta.
Ja kyseessä siis kolmas koirani, labradoriuros 7kk, ja ensimmäinen koira jolle yleensäkkään kelpaa leikkiminen ja lelut palkaksi.
Ensimmäinen koirani ei innostunut nameista eikä leluista, vaan siitä yhdessä tekemisestä ja toiselle kelpasi namit.
Labradorit Riemu(6/2013) ja Molli (10/2016), sekä kääpiöpinserit Ralli (12/2017) ja Lysti (01/2018)

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 27.01.2014 klo 18:13  
+
0
Minen viitsi Riemulle neuvoja jaella, koska oon itse näissä tokohommissa niin aloittelija, että jätetään neuvomiset kokeneemmille. :wink:
No niin, meidän projekti Luna koekuntoon muutamassa viikossa etenee. Kokeesen siis nyt päivää vajaa kaksi viikkoa. Ja tilanne tämä:
Seuraaminen kohtuu hyvää. Katsekontakti säilyy pidemmälläkin pätkällä, seuraamispaikka on hyvä. Katsekontakti saattaa tarpeeksi pitkällä pätkällä tipahtaa, mutta yleensä muistaa taas aika pian mitä oltiin tekemässä. Käännökset ei ole huiput, mutta ihan ok.
Liikkeestä jäävät on ollut meidän vahvuus. Etenkin maahanmeno. Nopeaa, hyvää. Seisomisessa saattaa ottaa askeleen käskyn jälkeen, yleensä kuitenkin jää melko täpäkästi käskystä.
Luoksetulossa sais vauhtia olla enempikin ja sivulle tulee melkosen laajalla kaarella. Mutta tulee kuitenkin, en siis usko, että tätä liikettä vallan pystytään munaan.
Estettä kokeilin torstaina treeneissä. Meni tosi hyvin. Tosin laitoin esteen astetta matalammalle, mitä se kokeessa tulee olemaan, kun ei olla sitä aikoihin otettu. Täytyy kokeilla vielä korkeamman esteen kanssa.
Paikallamakuuta otettiin tänään kokeen omaisesti, kun saatiin muutama koira treenikavereiksi. Ja no, ei se varsinaisesti luottamusta herättänyt. Tarpeeksi pitkään maattuaan Luna nousi seisomaan, katseli mua ihmeissään ja ryntäsi mun luokseni. Oon siis ottanut toki pitkiä paikkamakuita (vähintään 5min mittasia), mutta käynyt melko tiuhaan palkkaamassa välissä. Lisäksi Luna on paljon rallytoko treeneissä mulla paikkamakuussa jossain nurkassa, kun touhuan omiani. Mutta tämmösiä kokeenomaisia suorituksia ei juuri olla otettu. Ja näköjään vaaditaan tähän eniten treeniä ennen koetta. Hyvä puoli oli tietysti ettei muita koiria lähtenyt moikkaan.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 27.01.2014 klo 18:37  
+
0
Kannattaa myös treenata liikkurin kanssa esimerkiksi sitä pientä viivettä, mikä syntyy kun ohjaaja siirtyy vaikkapa koiran vierelle odottamaan lupaa pyytää koira perusasentoon ts. kasvattaa kestoa eri asennoille. Meillä noissa oli yllättävän paljon duunia kun olin tottunut heti koiran vierelle siirryttyäni antamaan perusasentokäskyn ja koirahan sitten ennakoi niitä paljon. Liikkurin kanssa kannattaa muutenkin tehdä kisanomaista treeniä vaikkei liikettä tekisikään kokonaisena, näkee esimerkiksi miten koira reagoi kun vastaat kysymykseen "Onko ohjaaja valmis".

Mäkin päätin mun keskeneräiselle koiralle kokeen, mutta siihen on neljä kuukautta :nauru: Perus-minä.
Rise to reset the world.

nauris

nauris
Viestimäärä: 1082

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 27.01.2014 klo 18:45  
+
0
^Mullakin on koe katsottuna ja siihen on neljä kuukautta! Ties vaikka ois sama :hymy: Koira ei ole läheskään koekunnossa, mutta kyllähän sitä aikaa tässä vielä piisaa... ja mä olen sellanen jännittäjä että hyvä alkaa asennoitumaan tälleen aikaisin.

Saatiin viikonloppuna taas vähän uusia eväitä tottiksen saralla kun yksi treenikaveri tsekkasi meidän menoa. Syksyllä koira osasi jollain tasolla kaikki alokkaan liikkeet hyppyä lukuunottamatta, mitä en ole vielä ottanut ollenkaan. Yli menee satavarmasti, eri asia pysähtyykö :nauru: Nuo liikkeet oli kuitenkin niin kuraa kun pääasiassa itsekseen treenattiin, niin aloitin niiden hinkkaamisen aikalailla alusta.
spn -13
broholminkoira, uros -16

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 27.01.2014 klo 21:05  
+
0
Nonni, nyt mäkin jo toivon että oisin ottanut tokokokeen vasta neljän kuukauden päähän. Vaikka oon kyllä sitä mieltä, että liikkeet on ok mallilla, hienosäätöä lähinnä. Paitti se paikkamakuu.
Kävin tossa lähikentällä iltalenkillä viel heittään yhen paikkamakuu harjotteen. Aattelin, että kyllä se nyt häiriöttömässä tilassa menee se kaks minuuttia leikiten.
Taas puoltoista minuuttia, Luna nousee ja lähtee hivuttautumaan mua kohti. Kävin palauttaan neidin paikalleen, käsky paikka ja tällä kertaa olikin lähdössä heti mun perääni, kun lähdin kävelemään pois päin. Ei ole totta, kokeeseen vaan 13 päivää ja tää liike menee jo nyt reisille.
Lopulta päädyin menemään vaan viiden metrin päähän, alkuun palkkasin tiuhempaan ja lopulta otin kolme minuuttia yhteen putkeen ja pysy. Ja siitä superpalkka nameja maahan.
Sama ruokakipolla illalla ja meni ok, ei lähtenyt hivuttautumaan mua kohti.
Mites lähtisitte tätä hivuttautumis ongelmaa ratkomaan? Hyvän ohjeen jo sain, että pidän paikka makuun tarpeeksi lyhyenä, vaikka minuutti alkuun, ja sitten palka ja vapautus, ennekun Luna ehtii nousta. Eikä mitään välipalkkoja.
Tässä on sitten kuitenkin melkein kaksi viikkoa pidentää tuota aikaa.
Huoh, kyllä alkaa stressi jo nousemaan vaikka eikai tää elämää vakavampaa ole.
Mä en naukunen ole ottanut Lunalla juurikaan perusasentoon tuloa liikkeistä vaan oon vapauttanut suoraan maasta tai seisomisesta. Ei siis osaa ennakoida perusasentoon tuloa. En viitsi tuota perusasentoon tuloa juurikaan ottaa, kun Luna alkaa tosi nopeasti ennakoimaan asioita. Esimerkkinä harjoittelin pari kertaa luoksetulosta pysäytystä tuossa viime keväänä. Oppi tosi nopeesti sen asian ja tarjoskin sitä seuraavat kaks kuukautta joka kerta, kun mettässä lenkkeillessä huusin Lunaa luokse.

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 27.01.2014 klo 21:55  
+
0
Anuapina: Meillä kouluttaja sanoi noista virittelysanoista, että vaan aina ennen esim. paikkamakuutreenejä sanon virittelysanan ja sitten rupean treenaamaan. En tiedä ymmärtääkö tuo vielä sanan merkitystä, mutta kai kun tarpeeksi monta kertaa toistaa. :D

Riemu13: Me ollaan opetettu laatikkomenetelmällä takapäänkäyttöä ja tämän jälkeen vasemmalle käännökset ovat sujuneet paljon paremmin kun koira ns. peruuttaa altani pois. Itse ennen käännöstä lyhennän askelia jotta koira ymmärtää olevamme kääntymässä. Meillä siis ei osata (7kk) seurata mitenkään vielä mutta olen käännöksiä imuttamalla harjoitellut. Ollaan tehty paljon paikaltaan vasemmalle käännöksiä/peruuttamista/taaksepäin pyörimistä ja selvästi ollut suuri apu.
Seisomisen opettelusta en osaa muuta sanoa kuin että treeniä treeniä treeniä. Erilaisia häiriöitä yms. niin eiköhän se sieltä vahvistu. Kouluttajat myös suositelleet meille treeneissä että seisomis käsky olisi mahdollisimman kevyt esim. "top, liian raskas käsky saa koiran helposti menemään maahan ja esim. seiso on hyvin saman kuuloinen istu-käskyn kanssa. Meillä ei tuota ongelmaa kyllä ole nyt erottaa jo istu-seiso käskyt toisistaan kun ollaan vaan treenattu.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 27.01.2014 klo 22:36  
+
0
mimmu87 Kannattaa ottaa hyvin vaihtelevan pituisia pätkiä, välillä palaat heti, välillä 10 s. välillä 30 s. välillä 1 min, välillä 1 min 20 s, välillä 2 min, välillä 3 min jne. Useimpien koirien kanssa on helpompi jos ohjaaja ei koko ajan tuijota koiraa kun se on paikallamakuussa vaan katsoo jonnekin koran taakse, sillä moni koira kokee ohjaajan tuijotuksen paineistavana ja saattaa sen takia nousta paikallamakuusta ja lähteä hiipimään kohti ohjaajaa. Veikkaisin että nimenomaan tuo sinun jähmettyneenä paikallaan seisominen + toiset koirat ehkä saivat koirasi paineistumaan, jos on tähän saakka muuten pysynyt hyvin paikoillaan pitkiäkin aikoja.

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 27.01.2014 klo 22:41  
+
0
^Näin itsekin luulen, että on saattanut käydä. Niin epävarman näköisenä Luna sieltä paikaltaan nousi ja katsoi mua kysyvästi ennekun liikkeelle lähti ettei oikein näyttänyt tietävän mitä sen pitäisi tehä.
Toivottavasti tästä ei nyt tän kummempi tapa rupea tulemaan. No onneks on vielä kuitenkin ihan kivasti aikaa treenata tätä asiaa kuntoon ja sitten kokeessa vaan sormet ristiin, että se pysyy paikallaan.
Ai juu, ja mitä mieltä ootte tuosta välipalkkaamisesta? Ottaa esim 10min paikalla makuu, mutta käydä välissä aina palkkailemassa. Hyvä vai huono juttu? Parempi ehkä ottaa erimittaisia paikallamakuita, vapauttaa ja palkata?
(Viestiä on muokattu maanantaina, 27.01.2014 klo 22:43)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 44
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 01:00)