Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 23.01.2014 klo 19:49

Tokopulina - osa 3

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 44

nauris

nauris
Viestimäärä: 1082

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 06.04.2014 klo 08:45  
+
0
^Onnea koularista! :)

naukunen, teillä oli kyllä tosi nappiin mennyt päivä, mitä nyt paikkis jäi sitten nolliksi! Olisi ollut kyllä huikeat pisteet ilman tota harmillista paikkiksen erikoishäiriötä - ja yksilöissä teitte kyllä todella komean kymppirivin :) Paljon onnea!

Meillä meni tokopäivä oikein mukavasti. Saatiin hyppyyn vähän edistystä ja ennen kaikkea kun viereen oli jaettu liinoilla kaksi kenttää, joissa tapahtui koko ajan avoimen tai voittajan liikkeitä, niin koira jaksoi kyllä hyvin keskittyä siihen mihin pitikin. Myös paikkis tässä häiriössä sujui ihan jees, vaikka pidinkin koiran varuiksi liinan päässä ja kävin välillä palkkaamassa. Muutenkin koiran käytös koulutuspaikalla oli mainitsemisen arvoista.
spn -13
broholminkoira, uros -16

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 06.04.2014 klo 12:09  
+
0
Onnea naukunen hienoista pisteistä! Tässähän itsekin alkaa taas innostua palaamaan tosissaan tokokentille.. :D

Ruusunen, älä anna koiran pureskella. Pystyykö se kotona olkkarissa pitämään kapulaa pureksimatta sitä? Vaikka ruokaa odottaessa, jos keskittyy siihen ruokaan enemmän kuin kapulaan? Jos pystyy, niin tee ihan hirveän paljon pitoharjoituksia kotona, äläkä tee noutojuttuja ulkona ennen kuin koira osaa pitää kapulaa nätisti. Meidän peli on jo menetetty kun koira on saanut niin pitkään pureskella ja hyökkäillä kapulaan, mutta suosittelen lähtemään maltilla liikkeelle :)

Itse aloitin siitä, että koira pystyy istumaan kapula suussaan (jos perse meni maahan, kapula putosi). Koiralla voi muutenkin teettää temppuja kapula suussa, silloin koira keskittyy tekemiseen eikä kapulaan, ja pureskelu saattaa vahingossa unohtua. Eli ympäri pyörimiset, maahanmenot, kurreistunnat ja esteiden hyppimiset käyttöön, ja tietysti se sivulletulo. Anna ihan kunnon käsiavut sivulletulossa, jos se helpottaisi koiraa. Uskoisin kyllä, että kun koira tottuu tekemään asioita kapula suussaan, niin sivulletulokin onnistuu ongelmitta. Jotkut (uros)koirat on vähän tolloja, ei pysty tekemään kahta asiaa yhtä aikaa :roll:

Ulkona voi tietty tehdä paljon malttiharjoituksia: liikkuri tuo kapulan sulle, heität sen, koira saa palkkaa pysymisestä ja joku muu hakee kapulan pois. Jos koira varastaa kapulalle, se on heti 0, joten mieluummin koira vaikka lähtee tuplakäskyllä kuin varastaa (imo). Ja kuumuvalle noutajalle on tärkeää tehdä paljon malttitreeniä. Mun rakki on mm. yrittänyt varastaa noutokapulan liikkurilta, sen jälkeen rupesin natsittamaan sitä ja saa kyllä kuulla kunniansa jos yrittää yhtään ryntäillä kapulan perään, oli se sitten missä hyvänsä.

Niin ja sitten kun etenette noutoihin asti, niin suosittelen opettamaan malttia niihinkin: jos koira ryysää kapulalle niin että tekee sen kanssa kolme kuperkeikkaa, sijoita kapula noudettavaksi aina jonkun esteen eteen. Kummasti koirat alkavat jarruttaa ajoissa, jos on vaarana törmätä vaikka jalkapallomaaliin tai seinään.

Ruusunen89

Ruusunen89
Viestimäärä: 506

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 06.04.2014 klo 12:51  
+
0
Kaislus, ei pysty ptämään kapulaa olkkarissa kotona pureksimatta. Heti kun annan kapulan suuhun tai koira nostaa sen, kapula menee takahampaisiin ja pureskelu alkaa. Ruoalla ei pysty keskittymään kapulan pitoon eli tiputtaa sen heti tai ei nosta ollenkaan, kun odottaa niin kovasti ruokaa.

Maltissa ei ole sinänsä ongelmia eli koira ei ryöstä kapulalle. Innokkaasti menee kyllä käskystä, mutta melko nätisti nostaa. Ongelmat siis alkavat sitten, kun kapula on suussa. Kapula tipahtaa takahampaille, jolloin koira alkaa pelleillä ja pureskella. Olen kokeillut myös eri kokoisilla kapuloilla (ja metskulla), kaikilla sama ongelma.

Testasin ehdottamiasi temppuja. Maahanmenossa menee vaan rouskuttelemaan kapulaa, mutta pyörimisessä ei pureskellut sitä. Eli sitä voidaan käyttää yhtenä harjoittelumuotona. Aloitin myös alkeisharjoittelut eli ojennan kapulan suuhun oikealle kohdalle ja palkkaan heti ottamalla sen pois. Katsotaan nyt, mitä tästä tulee.
Labradorinnoutaja Kupla (s. 15.12.2011)
----------------------------------------------------------------------------
RiemuKuplan tassuttelua

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 06.04.2014 klo 16:12  
+
0
Onnea naukuselle, huikea pisterivi!

Niitä videoita. Jalin kapulan pitotreeniä ja nostotreeniä. En nyt tuossa videolla ihan hirveästi koiralta vaatinut, mutta näkyy siinä esim tuossa pidossa tuo tuommonen puren, höllään, puren eli mistään tasaisesta vahvasta purusta ei voi puhua. Tuo että se lopussa lähti vähän jo vetämään kapulaa oli jo hyvin edistyksellistä. Nostotkin oli yllättävän tasaisia vaikka kestoa en juurikaan vaatinut.
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

Lyytikäinen

Lyytikäinen
Viestimäärä: 461

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 06.04.2014 klo 17:02  
+
0
Me kävästiin tänään myös tokokokeessa, tuloksena ALO1 184p KP.

Itku meinas tulla paikkisen jälkeen, kun kuulin että tuo sai siitä kympin. Niin paljon on ollut ongelmia sen kanssa. Työ ei todellakaan lopu vielä tähän, mutta tästä on hyvä jatkaa taas eteenpäin. :)

Luoksepäästävyys 10
Paikkamakuu 10
Seuraaminen kytkettynä 8 (valmistelin tosi huonosti ennen kehää, joten meni pipariksi)
Seuraaminen taluttimetta 9
Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 9
Luoksetulo 10
Seisominen seuraamisen yhteydessä 9
Estehyppy 8 (kiljui käskyn kuullessaan ja hypyssä)
Kokonaisvaikutus 10

Olimme eilen tokokoulutuksessa, jossa Lyyti vietti häkissä aikaa 7h ja joutui omilla 2x20min suoritusosuuksillaan aikamoiseen prässiin. En tiedä vaikuttiko se tai kehno valmisteluni ennen kehää (meni omat pasmat sekaisin kun juuri aikaisemmin yksi koira ulosti kehään ja liikkeiden suorituspaikat muuttuivat), mutta seuruuosuudet olivat aika laimeita. Joka tapauksessa alokas on nyt suoritettu, seuraavaksi meidät näkee varmaan sitten SM-karkeloissa... :)

Ruusunen89

Ruusunen89
Viestimäärä: 506

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 06.04.2014 klo 17:17  
+
0
^Onnea Lyytikäiselle hienosta suorituksesta! Se on kyllä mahtava tunne, kun paikkiksen kanssa on ollut ongelmia ja vihdoin ollaan päästy siihen tilanteeseen, että kokeessa koira tekee 10:n arvoisen suorituksen. :jjei:

Jalin pitotreenit näyttivät aikalailla samalta kuin mitä mekin eilen teimme eli heti kun hampaat nappasivat kiinni kapulaan sanoin palkkasanan. Nostotreeniä en ole vielä testannut, kun pitäisi vähän pehmustaa lattioita siltä kapulan kilkkeeltä.. :shifty:
Labradorinnoutaja Kupla (s. 15.12.2011)
----------------------------------------------------------------------------
RiemuKuplan tassuttelua

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 06.04.2014 klo 17:42  
+
0
Mahtavaa Naukunen ja Lyytikäinen! :)

Mulla oli kans melkein tippa linssissä kun saatiin paikkamakuusta 10 viime kokeessa. Mua jännitti se ihan hirveesti. Tehtiin paikkamakuu viimeisenä liikkeenä. Koe oli hallissa ja ohjaajat meni piiloon hallin ovesta ulos.

Mää oon viettäny koko viikonlopun tokon parissa. Eilen ja tänään olin päivän tokoseminaarissa. Eilen oli vielä sen päälle kahdet treenit, joista toiset olin kuunteluoppilaan ja toiset koiran kanssa. :D Paljon tuli hyviä vinkkejä, kun vaan muistais kaiken mitä oppi.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 06.04.2014 klo 18:46  
+
0
Multakin onnittelut Naukuselle ja Lyytikäiselle! :peukku:

Nyt, kun on paljon ollu noudosta puhetta, niin mä haluaisin tosi kovaa tietää, miten 16-viikkoiselle pikku pennulle on opetettu näin varma pito.. :eitietoo: Oon niin katellinen tosta :nauru: Ojala opettaa noudon "pakkonoutona", mutta mä en ymmärrä, miten se tapahtuu niin, että se on kuitenkin koiralle kiva juttu.. Mä saan vaan koirat paineistumaan, jos yritän mitään vastaavaa..
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 06.04.2014 klo 19:19  
+
0
Muut riemuitsee huippupisteistä, mä huumailen meidän kolmostulosta :nauru:

Paikkis 0 (joskus hajut vaan vie mennessään - ainakin, jos ennen koetta ei pääse yhtään treenaamaan koealustalle)
Seuraaminen 8
Liikkeestä maahan 8,5
Luoksetulo 5,5 (aina ei ihan pysty pysähtymään, vaikka ohjaaja miten karjuu... :nauru:)
Liikkeestä seisominen 7,5 (pirun peräänkääntyminen! Ja lisäksi häiriö koiran takana, ei yllättänyt.)
Noutaminen 0 (...)
Kaukot 10!!! (Ekaa kertaa kokeessa kaukot onnistui, tähän asti on aina nollattu ko. liike)
Hyppy 10
Kokonaisvaikutus 10

Yht. 124,5 pistettä ja AVO3.

Sotasuunnitelma on laadittu ja tästä lähdetään jatkamaan entistä parempiin suorituksiin. Hirveästi saatiin tuomarilta kehuja yhteistyöstä ja palkkauksesta liikeiden välissä, jäi tosi hyvä fiilis koko kokeesta, vaikkei tavoitteeseen (ei nollattuja liikkeitä) päästykään.

Muoks. Ja Lyytikäiselle onnittelut!
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 06.04.2014 klo 19:19)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 06.04.2014 klo 22:30  
+
0
Se on kyllä hämmentävää, kun esimerkiksi itsellä on niin täysin erityyppiset koirat että toiselle toiset asiat ovat itsestäänselvyyksiä kun taas toisen kanssa täytyy paneutua asioihin ihan eri tavalla. Mökö on noussut viimeksi nelikuisena paikkamakuusta, se teki tuossa treeneissä heittämällä kolmen minuutin piilopaikkamakuun häiriössä täysin rennosti, mutta seuruu sillä takkua ja tulee takkuamaan koska lame, mälsää, ihan paskaa. Utun kanssa taas paikkis on huomattavasti isompi savotta, kun taas sen seuruu on ollut helppo opettaa somaksi ja mukavaksi liikkeeksi.

Tässä vielä meidän yksilöt

Ja kyllä, koirani on opetettu agilityssa tulemaan jalkojen väliin ja kyllä, minä ihan itse annoin itselleni luvan perusasentokäskyn antamiseen hypyssä... :shifty:
Rise to reset the world.

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 07.04.2014 klo 09:00  
+
0
Hienoa työskentelyä! Onnea!

Ikävän näköinen alusta tuossa hallissa. Näin videon tuolla muualla AVO-luokan koirasta joka liukastui noutoon lähdössä ja kolautti suunsa lattiaan :(

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 07.04.2014 klo 09:31  
+
0
^ Siis ihan hirveä. Multakin meinasi itku päästä kun näin ton hallin ensimmäistä kertaa, sen lisäksi että se oli pohjaltaan todella epäkäytännöllinen oli tilaa myös hyvin vähän, hyvä kun ehti koiralle käskyn antaman niin "matka riittää"...
Rise to reset the world.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 07.04.2014 klo 12:07  
+
0
^Oih, meidän vanha treenihalli.. t: Lahest

Siellä kuulkaa jengi veti agilityä ihan onnessaan joskus 2005-2009 välillä, toivottavasti ei vedä enää. Nykyisin siellä taidetaan järkätä enää alo-avo-kokeita, mutta voittajaluokan tokokokeitakin on nähty, just ja just mahtui kehä halliin sisälle. Osa tuomareista laittoi/laittaa ihan piruuttaan seuruukaaviot noiden kaivonkansien yli, kun suurin osa koirista vierastaa niitä ja hyppelee sitten sivulle kansien kohdalla.

Hyvän näköistä menoa liukkaasta alustasta huolimatta!

Saippa

Saippa
Viestimäärä: 617

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 07.04.2014 klo 13:15  
+
0

belgilö kirjoitti:

Ikävän näköinen alusta tuossa hallissa. Näin videon tuolla muualla AVO-luokan koirasta joka liukastui noutoon lähdössä ja kolautti suunsa lattiaan :(



Mäkin näin sen videon. Oli kyllä tosi kurjan näköinen tapaturma :neutral:
Shelttimies Noppa (Pilvimarjan Kuka, 2/2013)
etäjäseninä slkn:t Siiri (Liehkun Ciiku, 4/2003) ja Selma (Tiitiäisen Reela (4/2006)

http://koiratulikotiin.blogspot.fi/

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 07.04.2014 klo 13:18  
+
0
Oisit naukunen kertonu että ootte Lahes kokeilee, oisin tullu kattoo! Kylläpäs täällä on paljon kivoja uutisia kaikilla, onnea!

Hallin pohja on tosiaan ihan perseestä, mutta on tuolla kyllä nykyään mattoa ainakin sen verran, että ois tuon hypyn saanu alustalle laitettua. Mulla on sellainen mielikuva, että oltais yks möllitoko käyty tuolla tekee niin että ois ollu tekonurmimattoa tai mitä se nyt onkaan koealueena. Se on siis mullakin rotuyhdistyksen "kotihalli", tulee vaan käytyä aika harvoin kun se on niin pieni ja huonolla alustalla.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 07.04.2014 klo 13:30  
+
0

keimu kirjoitti:

Oisit naukunen kertonu että ootte Lahes kokeilee, oisin tullu kattoo!


No just siks en kertonu xD
Rise to reset the world.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 07.04.2014 klo 13:38  
+
0
Niin mä tiiän :D Mutta silti!

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 07.04.2014 klo 14:42  
+
0
Onnea Naukuselle! Helpotti paljon nähä teidän suoritus ja se, että tommosellakin oikeesti pärjää. Meidän meno on meinaan suunnilleen tommosta. Upeeta!
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 07.04.2014 klo 15:59  
+
0
Pärjäämisellä siis tarkoittanet korkeita pisteitä? Koska aika hupsuahan se olis jos tuolla esityksellä ei yksilöiden puolesta ykköstä tulis (vaikka itse sanonkin) :nauru: Kyllä siellä alokasluokassa riittää hyvään arvosanaan että liike nyt suunnilleen sujuu ilman erikoisempia kommelluksia. Jos lisää helpotusta haluat, niin voit seuraavaksi katsoa tämän.
Rise to reset the world.

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 07.04.2014 klo 19:23  
+
0
Soman vaanimisasento seuruussa korjaantui jotenkin itsekseen. Ehkä se johtui siitä, että siirryin palkkaamaan nameilla aina silloin tällöin, kun tähän asti ollaan tehty lähinnä pelkästään lelulla. Voi olla että se odotti sitä lelua ja kyttäsi siksi, namilla taas ei ole samaa vaikutusta. Mutta vitsit että se tekee nyt kivasti, vaikka harjoitusta on takana tosi vähän. Muutamia askelia ollaan vasta tehty ja välillä tietty palkkaan ihan yhdestä askeleestakin. Kun sais tuon oikean paikan vahvistettua tähän alkuun niin helppo sitten lähteä pidentämään sitä matkaa.

Opetin Soman "kuolemaan" ja nyt se tietty tarjoaa sitä heti jos ei saa palkkaa maahanmenosta sillä samalla sekunnilla. Mulla on kohta tokokoira joka makoilee selällään siinä rivissä paikkamakuussa....:D
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 44
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6265
Viestejä yhteensä545428
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 13:30)