Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 23.01.2014 klo 19:49

Tokopulina - osa 3

Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 44

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 07.04.2014 klo 22:28  
+
0

annajaada kirjoitti:

Opetin Soman "kuolemaan" ja nyt se tietty tarjoaa sitä heti jos ei saa palkkaa maahanmenosta sillä samalla sekunnilla. Mulla on kohta tokokoira joka makoilee selällään siinä rivissä paikkamakuussa....:D



Meidän kanssa samoissa kisoissa kerran yks koira makoili selällään. :D

Voi apua, miksi pitää olla tämmönen kisajännittäjä? Meillä Kertun kanssa ekat kokeet lähestyy, ja päässä vaan pyörii kaikki asiat mitkä voi mennä pieleen. Koira kyllä osaa, mutta kun ohjaaja panikoi niin koirakin menee lukkoon. Ja pitääkin haalia itselleen noita ohjaajapehmeitä paimenia, että varmasti ottaa koira mahdollisimman paljon häiriötä omistajastaan...

KKoskinen

KKoskinen
Viestimäärä: 3

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 08.04.2014 klo 19:16  
+
0
Täällä kaivataan apua tunnariin!

Mulla 4v aussieuros, ja voittajan korkkaus mielessä... TK1 ja 2 plakkarissa. Kaikki muut liikkeet aikalailla siinä vaiheessa että voitais lähtee voittajaa kokeilemaan, mutta se tunnari...

Okei, kaikki varmaan lähti siitä, että koira oikeestaan treenattu luokka kerrallaan. Tämä on ensimmäinen oma koira, joten en pahemmin tokosta ja agista ja mistään mitään tiennyt, kun tää meille saapui. Aloin harrastaa tokoa, ihan vaan harrastusmielssä, ajatuksella "kai sitä joskus vois kisaa..." ja nyt ollaan jahdattu koulareita. Eli pentuna en ole oikein mitään sen tunnarin eteen tehnyt. Tokoa alettiin treenailla varmaankin kun koira oli siinä vuoden ikäinen. Ei ainakaan ihan alkuun tunnari otettu, ja sitten joskus kun otettiin, piilotettiin se heiniin ja laitettiin koira hakemaan. Sitä jatkettiin, ja nyt ollaan tehny niin, että erilaisia lasten muovisia pihaleluja/leikkiastioita on kasassa, oma piilotetaan niiden sekaan, ja kun tuo niin jes. Nyt on myös vieraita ympärillä ja tosi lähelläkin jo, ja koira kyllä osaa tuon, jättää vieraat rauhaan. MUTTA. Nyt kun olen tätä pohtinut, niin tuostahan se koira oppii, että oma on aina piilossa? OK, se oppii että oma löytyy nenällä, mutta silti se on piilossa. Joten, jos olen yrittänyt tehdä hajuerottelua kahdella kapulalla(ei mitään piiloja)=nostelee summanmutikassa jompaa kumpaa ja välillä sattuu saamaan palkan. Olen tehnyt kasoja joita haisteltu, parissa kasassa ei ole omaa, vikassa on=löytyy=bileet. Mutta tähänkin on tullut nyt sitä samaa että "nostan vaan jonkun." Olen tehnyt muutamalla kapulalla ns. "kisamuotoista tunnaria", mutta tunnareiden edellä namilautanen=rauhoittuu syömään=rauhoittuu käyttämään nenää, mutta tämäkään ei toimi, koira vain nostelee ja tuon vaan jonkun (yhden ainoan kerran täydellinen namilautanen harjoitus=haisteli muita suu kiinni, ja toi oman, oikeestaan kympin tunnari..)

Eli summaten=koira ei käytä nenäänsä. Luulen, että se (ainakin vähän) tajuaa mitä pitäisi tehdä, mutta vieraat kapulat tuottaa painetta, tieto että saa namin tuottaa painetta (ja mitä nopeemmin sen parempi, koira todella ahne). Asenne on vähän että tuon nyt vaan jonkun. Tai haistelen vähän, nostelen muita, ja saatan tuoda oman.

Vinkkejä tai neuvoja miten edetä?

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 08.04.2014 klo 19:47  
+
0
Yhessä tokokoulutuksessa tehtiin koiralle niin,että maassa oli useita vieraita kapuloita ja oma,kaikki näkyvillä. Ohjaaja istui kapuloiden lähellä ja koira sai haistella kapuloita. Kun haistoi omaa,naksautettiin ja heitettiin makupala pois päin. Koiran rynnätessä syömään makupalaa kapula siirrettiin toiseen paikkaan ja sama alusta. Siinä pitää vaan olla tarkkana naksun kanssa,että naksauttaa varmasti oikeasta.

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 08.04.2014 klo 21:14  
+
0
Mie oon omilleni opettanut tunnarin tuolla belgilön tavalla, mutta sillä erotuksella, että kapuloiden päällä on verkko. Koira ei pysty napsimaan, ja aina merkataan naksulla se oikea kapula, niin aika nopeesti koira tajuaa että mitä tässä haetaan. Ja siis tosiaan opetetaan sille koiralle se oikean kapulan merkkaus, ja sitten kun koira merkkaa vain omia kapuloita, aletaan ottamaan sitä noutoa siihen mukaan.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 08.04.2014 klo 21:42  
+
0
Tältä näyttää meidän nouto. Haluaisin lisäö vauhtia. Vinkkejä? Takaperinketjuttamalla ollaan tehty, ja vauhtinoutoa kokeilin. Ite oon vauhtinoudon kanssa vaan niin tumpelo, en saa palkattua oikeella hetkellä. Lisäks tolla tulee vauhtinoudossa niin kiire, ettei kerkee kapulaa ottaan kunnolla suuhunsa ja sit se putoilee alussa ennekö saa sen kunnolla suuhun. Sit kun saa, ei se sieltä mihinkään lähde.

Toinen ongelma on se, että jos mä käsken sen sivulle ja heitän, se kyllä kattoo mihin kapula lentää, mutta kun saa luvan hakea sen, on jo unohtanut paikan, jolloin nytkähtää eteenpäin, mutta palaa perusasentoon ja katsekontaktiin viimeistään ekan askeleen jälkeen. Tää ei oo niin suuri probleema kuin tuo vauhti, uskon et tän saa varmuudella ja toistoilla korjattua. Mutta toki saa heittää vinkkiä, jos ajatuksia herää.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 09.04.2014 klo 07:31  
+
0
^Mie löysin kerran yhen (musta) hyvän artikkelin noudon opetukseen. http://www.tamaon.com/artikkelitpdf/noudonopetus.pdf Ite oon nyt soveltaen lähteny opettamaan tolla, pitoa ollaan harjoteltu eri tavalla, mutta iskunoutoa ja vauhtinoutoa tullaan tulevaisuudessa noilla ohjeilla treenaamaan välillä. Jollekki myös auttaa se että alkuharjotuksissa vie/heittää kapulan tarpeeks kauas joka nopeuttaa koiran palautusvauhtia.
Meillä treeneissä yhellä koiralla oli hidas nouto ja sitä lähettii iha treenaamaa niin että koira kapula suussa odottamaan, itse kävelee kauemmas ja sieltä kutsuu. Kun koira lähtee: merkkausääni, sylkäsee kapulan suustaan ja sitte juoksee palkalle. Muutaman toiston jälkeen koira heti nopeutti liikettään. Jos koira syttyy leluista tässä vois palkata parhaiten lelulla eli merkkausäänen jälkee lelu pois taskusta ja lähtee vetämää sitä maata pitkin pois päin koirasta.
Nopeuteen mun vanhalla koiralla autto se että en tehny aina kaavamaisesti noutoa, välillä vein kapulan, välillä heitin ja vapautin sen otettua kapulan ymsyms. Sillä saa mielenkiintoa liikkeeseen. Myös syitä miks palautusvauhti on hidas voi olla ihan se et tiedostamatta jotenki paineistutat koiraa tai kapula on sille liian kiva ettei se halua luopua siitä (tällöin kapula ei ole väline jolla palkka saadaan vaan itse palkka) jonka takia matelee luokse hitaasti.

norah

norah
Viestimäärä: 864

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 09.04.2014 klo 09:01  
+
0

naukunen kirjoitti:

Jos lisää helpotusta haluat, niin voit seuraavaksi katsoa tämän.



Eih, mä en kestä, hän on ihana :D

Onnea hienoista tuloksista naukunen ja Lyytikäinen!
Belgianpaimenkoira tervueren Mutka s. 8/12
Belgianpaimenkoira groenendael Moto s. 2/17
† Belgianpaimenkoira groenendael Meeko 9/14 - 4/2022

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 09.04.2014 klo 10:26  
+
0
KKoskinen: Osaako koira siis etsiä oman kapulan silloin, kun ympärillä on muita samannäköisiä (vääriä) kapuloita? Heitä nyt ainakin ne hiekkalelut siitä pois häiritsemästä, jos koira jo osaa etsiä :) Piilota omaa vaikka nurmikkoon tms. Mun koiralle ei tuo hajuerottelu-naksuttelu toiminut, mä olin ehkä liian hidas naksuttelija tai jotain, mutta se meni myös siihen että koira vaan kokeilee kummasta se herkku tulee eikä sanottavammin käyttänyt päätään, saati nenäänsä.

Jos koira etsii omaa vaikka vääriä kapuloita on ympärillä, niin voisit koittaa vaikka sitä, että laitat ihan järjettömän määrän vääriä kapuloita levälleen maahan, siis ei päällekkäin, vaan levälleen. Joku 30-50 on varmaan sopiva määrä. Sitten sinne se yksi oma sekaan, ja lähetät koiran etsimään. Aina kun se tuo väärän, otat kapulan pois sanomatta mitään ja lähetät koiran uudestaan. Sitten kun se tuo oikean, kunnon palkka ja treeni loppuu siihen. Aika monella koiralla lamppu syttyy parin tällaisen treenin jälkeen. Omalle koiralle opetin apuhajulla, eli näiden 50 kapulan sekaan vielä nameja etsittäväksi, ja oman kapulan päälle ja ympärille enemmän ruokaa. Ei sekään kovin montaa toistoa vaatinut ennen kuin tajusi kupletin juonen.

Strikku: Mun kultsikan nouto näytti aika samalta, ja sitä lähdettiiin korjaamaan niin, että aina kun koira nosti kapulan, mä lähdin samalla hetkellä juoksemaan karkuun ja palkkasin koiran kun se sai mut kiinni. Ei mitään perusasentoja tai luovutuksia, kapulan voi kopata koiralta vauhdista pois ja tunkea ruokaa tai lelua suuhun. Tätä pitää siis tehdä useampi kuukausi, että koiran aivoihin saadaan juurtumaan se, että kantsii napata kapula äkkiä ja lähteä juoksemaan. Toimi meillä ihan kohtalaisesti, ja koira palautti kapulat pääosin laukalla.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 09.04.2014 klo 14:14  
+
0
Kiitos kaikista vinkeistä!

Noissa kaikissa tuntuu olevan ideana se, että koirasta poispäin juostessa sen vauhti lisääntyy. Ehkä me lähdetään liikkeelle kokeilemalla uudestaan tuota vauhtinoutoa.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 09.04.2014 klo 16:20  
+
0
Mä oon tehnyt collien palautukseen vauhtia peruuttamalla, eli käytännössä kans karkuun juoksemalla.
Rise to reset the world.

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 10.04.2014 klo 10:25  
+
0
Strikku, miten olet tehnyt vauhtinoutoa, onko siitä videota?
Yksi tapa hakea vauhtia noutoon, on opettaa koira kiertämään esim. puu vauhdilla, ja sen jälkeen antaa sille kapula suuhun ja sama homma. Tätä tuntuu moni käyttävän, ja tuntuu itsestäkin järkevältä. Meillä vaan on noudossa vanhemman kanssa muita ongelmia niin, että tuo harjoite saa vielä odottaa, ja junnun kanssa toimii vauhtinouto vaihtoleikillä niin hyvin, etten yksinkertaisesti ole jaksanut ottaa tuota kiertämistä meidän nouto-ohjelmaan.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 10.04.2014 klo 11:25  
+
0
^Tuota puun kiertämistä voisi muuten kokeilla, mutta tuo ei kierrä sitä puuta yhtään sen nopeammin kuin tuo kapulaa. Lisäks sen saa aina käskeä useampaan otteeseen kiertään sen puun, vaikka olis ihan vieressäkin. Toki auttais paljon, jos opettais sen puun kiertämisen kunnolliseks, mutta mä en vaan jaksa. Lisäks tuo nostaa aina jalkaansa sille puulle, mikä sen pitäis kiertää :nauru:.

Vauhtinoutoa ollaan menty periaatteessa kahdella tavalla. Toinen niin, että jätän istumaan/joku pitää koiraa, laitan kapulan parin metrin päähän sen eteen, käsken tuoda ja juoksen karkuun. Toinen sitten niin, että viskasen kapulan niin kauas kuin ikinä lentää, koira mun jalan vieressä, ei kuitenkaan käskyn alla ja noutokäskystä lähdetään yhdessä juoksemaan kapulalle päin ja kun se on ehtinyt kapulalle, käännyn ympäri ja juoksen satalasissa poispäin. Palkkaa tulee vaihtelevissa kohdissa, tai siis palkkasana. Ruokaa oon pääosin käyttäny palkkana, kun tuo ei oikein leluista syty, ja palkannu mun läheltä (koska en halua heittää maahan haistelun pelossa), kun on tullut vauhdilla luo.

Muoks. Ja videoo vauhtinoudosta ei oo. Voin kuitenkin kattoa, josko saisin viriteltyä jotenkin niin, että saisin kuvattua, vaikka ite juoksen.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.
(Viestiä on muokattu torstaina, 10.04.2014 klo 11:26)

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 10.04.2014 klo 12:16  
+
0
^Juu siis olennaista onkin, että se kiertäminen on hallussa ja koira tekee sen nopeasti, ennen kuin isketään kapula suuhun.

Mä itse koitan välttää liikkeessä sitä, että lähtisin itse liikkumaan - haluan, että koira pääasiassa heti alusta lähtien tottuu siihen, että mä seison paikalleni jähmettyneenä. Oikeastaan ainoa tilanne, jossa liikun, on kun koira tekee jotain väärin. Haluan, että koiralle muodostuu alusta lähtien ajatus, että se tekee oikein, kun pysyn itse paikallani.

Me tehdään vauhtinouto lelulla, mutta tätä voi hyvin soveltaa myös namimunalla (ehkä jopa takapalkalla, tätä en ole aiemmin miettinyt). Lupasin eilen, että yritän kuvata mun tokoryhmäläisille videolla vauhtinoudon, voisin sen laittaa sullekin malliksi, jos haluat nähdä miten mä sen teen.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 10.04.2014 klo 15:35  
+
0
^ Olis mahtavaa nähdä muidenkin versioita!

Me saatiin luoksetulokin pelaamaan niin, että juoksin karkuun. Tuohon kun ei saa vauhtia millään muulla kuin menemällä sen kanssa, ei vaihtoehtoja oo juurikaan. Mä siis mieluummin juoksen ite ja sit pikkuhiljaa vähennän omaa liikettäni kuin seison paikoillani ja tuskailen kerta kerran jälkeen sitä, että tuo lahnailee.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 10.04.2014 klo 15:54  
+
0
^Auttaisiko, jos hetsaat koiraa sinne kapulalle. Eli siis hetkeksi unohdat siistin sivullaolon. Otat kapulan ja yllytät sitä koiralle ennen heittoa. Sitten heität kapulan esmes koirasta vähän kiinni pitäen ja yllytät sitä vielä sinne esim pitelemällä koiraa kiinni rintakehästä ja yllytät, että jee, menään noutamaan tjsp ja kun koiraa on sopivasti hetsattu päästät hakemaan ja superjeepalkka kun menee vauhdilla. Noin voit itse seisoa paikalla juoksematta.

KKoskinen

KKoskinen
Viestimäärä: 3

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 10.04.2014 klo 18:40  
+
0
Kiitos paljon kaikille tunnarivinkeistä! Taas vähän viisaampana reenailemaan...

Vauhtinoudossa olen itse käyttänyt ahneelle koiralle namitargettia muutaman metrin päässä takanani. Koira lähtee hakemaan normaalisti kapulaa, ja kun alkaa olla minua lähellä, vapautan sen targetille. Toimii vain jos koira osaa luopua targetista lähtiessään noutoon.. :)

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 10.04.2014 klo 20:32  
+
0
^ Tuolla mä oon treenannu. Mun 4kk ikäinen pentu teki jo noutoa noin, eli päivän ruoka oli kupissa takana, koira sivulla ja se teki kokonaisen noudon, vapautin ihan minun lähellä vasta jalkojen välistä ruualle. Nyt Vety on 11kk ja sillä on tosi voimakas ja vauhdikas nouto, mieletön kapulan nappaus eikä pure/pyörittele yms.

Lopputulema, palkan arvottaminen. Silloin ei tarvitse itse muuttua aktiiviseksi, vaan koira on on se joka muuttuu. Treeniin siis näin: Ruokakuppi taakse, koira perusasentoon, (voi ottaa vaikka pannasta kiinni jos hallinta on vielä ongelma) kapulan heitto (tai appari vie) noutokäsky, -> koira lähtee hakemaan, nappaa kapulan ja kun lähtee tulemaan luokse, vapautetaan taakse kupille. Yksi toisto riittänee, ja suositan sen tekemistä joka ruualla. Kuuriluontoisesti!

Kaikki karkuun juoksemiset yms. on mun mielestä lähinnä ongelman kiertämistä, mutta toimivat toki nekin, en sitä sano. Mä vaan tykkään "sysätä" vastaan koiralle tälläisissä tilanteissa. :cool:
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 10.04.2014 klo 22:37  
+
0
Kiitos kaikille vinkeistä!

Hetsaamalla tuo ei lähde kapulalle. Hetsaamisessa on ihan jännittynyt ja tuijottaa kapulaa ja kun antaa luvan mennä, se kaikki jännitys ja halu purkautuu parin ekan askeleen jälkeen ja sen jälkeen joko kääntyy takaisin tai hölköttelee kapulalle. Mä oon tän muistaakseni sanonutkin, mutta en siis pidä koiraa perusasennossa, kun lähtee noutoon. Se odottelee siinä mun vasemmalla puolella melko vapaasti ja yleensä vielä vapautan sen menemään kesken kapulan lennon, ideana siis se, että se lentävä kapula herättäis ton saalisvietin (Sitä kyllä sillä tuskin on, ainakaan hirveesti).

Jenniköpin juttu kuulostaa ihan fiksulta. Laatta-/parkettilattia ja noutokapula ei vain oikein ole kauhean mukava yhdistelmä. Periaatteessa voisin kyllä antaa sille ruokaa ulkona, mutta toisaalta meidän piha on sille sellanen paikka, jossa sille kytkeytyy aina rentousmoodi päälle. Mutta voishan sitä kokeilla. Jospa se vaikka oppis, että se on se sama ruoka ulkonakin ja samalla tavalla siitä saa innostua ja vaikka vetää överiksi.

Silloin joskus mä sain ton noudon jokseenkin kasaan - ohjatun kapulalla, kun muuta ei ollut. Kun sorvattuun siirryin, homma levis käsiin. Tuolloin siis saatiin nouto kasaan käyttämällä hyödyksi sitä ainoaa tilannetta, missä tuolla on tarve tuoda jotakin. Kyseessä on yksinolon jälkeen ensimmäisen ihmisen kotiintulo. Silloin sillä on tarve tuoda jotakin näytille ja tuokin nopeesti. Ainoo vaan, että mä en ole enää koskaan se, joka tulee ekana kotiin, eikä tuota käytöstä esiinny silloin, kun joku muu on jo kotona ja tulee kotiin. Silloin se tulee vaan moikkaamaan tyhjin suin ja hakee sitten jonkun, joka suussa menee olkkariin makoilemaan.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 10.04.2014 klo 22:49  
+
0
^Etkö voi mennä johonkin oman pihan ulkopuolelle sen ruokakupin kanssa, jos se on pihalla liian rennossa mielentilassa?
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 10.04.2014 klo 23:04  
+
0
^^Leikkiikö Rolle sun kanssa tai innostuuko leikistä? Jos leikki innostaa sitä, niin koita että leikität ja just kesken kun on hyvä meno ja fiilis heitätkin takusta kapulan ja otat siitä vauhdista noudon. Toimisiko? :hymy:


  Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 44
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545686
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265840
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 15:00)