Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 23.01.2014 klo 19:49

Tokopulina - osa 3

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 44

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 27.01.2014 klo 22:58  
+
0
^Mä olen tehnyt sekä että, siis sekä treenejä joissa käyn palkkaamassa koiraa tietyin väliajoin ja sitten vaihtelevan pituisia treenejä, joissa ei välipalkkauksia.

Saippa

Saippa
Viestimäärä: 617

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 29.01.2014 klo 17:52  
+
0
^^Ilman muuta kannattaisin eri pituisia paikkiksia. Välillä pidempään kuin se kokeen kaksi (?) minuuttia, välillä ihan viisi sekuntia. Ja kaikkea siltä väliltä.

Millä tavalla oot palkannut liikkestä seisomisesta? Jos ymmärsin keulimisen oikein (eli että koira jatkaa matkaa pysähtymiskäskyn kuultuaankin?), niin kannattaa kokeilla palkata lentävällä lelulla/namilla koiran taakse.

muoks. Ainiin, olihan mulla omakin kyssäri. Millaiset on teidän "tokovarusteet"? Onko teillä erikseen tokoon oma panta/hihna? Millainen?
Shelttimies Noppa (Pilvimarjan Kuka, 2/2013)
etäjäseninä slkn:t Siiri (Liehkun Ciiku, 4/2003) ja Selma (Tiitiäisen Reela (4/2006)

http://koiratulikotiin.blogspot.fi/
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 29.01.2014 klo 18:56)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 29.01.2014 klo 21:45  
+
0
^ Meillä on tokopanta, hihna ja sit itellä treeniliivi. Parista syystäkin. Yks syy on se, että koira oppii tunnistamaan, että nyt treenataan, kun sillä on tietty panta ja mulla tietty treeniliivi. Tosin viimeaikoina en oo ollu niin tarkka, mutta yheksällä kymmenestä kerrasta on oikeet kamat.

Tokoon mulla on omat kamat myös siksi, että meidän normilenkkeilyssä käytettävät kamat on välillä ties missä ja saatetaan lähteä lenkille tyyliin valjaat ja liina, kun muut on paikassa x. Koen, että on jotenki helpompi, ku on erikseen ne tokokamat, joita ei käytä muulloin, jollon ne ei hukkaannu. Lisäks me käytetään lenkillä 90% puolikuristavia pantoja ja 9% valjaita, ja vaikka monella onkin kuristavia/puolikuristavia pantoja treenipantoina, mä miellän normipannan parhaaksi. Etenkin tän kanssa, jolle on välillä suunnilleen maailmanloppu, jos tokotreenissä panta kiristyy.

Oma hihna tokoon on sen takia, että meillä on normilenkeillä käytössä 2,5m pitkä monitoimari, joka on melko epäkätevä tokossa. Nahkahihnoja en oo tokossa käyttäny, koska ne on niin arkoja sen kanssa, jos ne laahaa maata. Meillä siis käytössä vanhasta 2,5m:n monitoimarista puolikas, eli noin metrinen, kun siellä on semmoinen renksujuttu päässä ja osittain kaksinkerroin.

Mutta mielipiteensä kullakin. Mä oon ehkä välineurheilun mestareita, taloudesta löytyy yksi koira ja tavarat ei meinaa mahtua kunnolla yhteentoista naulakkoon ja yhteen kaappiin...
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 29.01.2014 klo 22:05  
+
0
Meillä on kummallekin koiralle hankittu solkipanta lähinnä juuri tokoa/rally-tokoa varten, muuten oon laiska pitämään pantoja kaulassa. Seropilla on tokopantana sellainen jota se käyttää vain ja ainoastaan tokossa ja sen tehtävä on viritellä koira oikeaan mielentilaan. Eipä juuri oo muuta, on mulla metrinen grippi mutta se eksyy nykyään niin huonosti mukaan. Kaksi edellistä koettakin oon vetänyt 1,8 metrin nahkahihnalla josta on ylimääräiset kääräisty käteen.
Rise to reset the world.

Lyytikäinen

Lyytikäinen
Viestimäärä: 461

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 30.01.2014 klo 19:51  
+
0
Hei tässä nyt kannustusviesti kaikille niille, jotka painivat jonkin ylitsepääsemättömän ongelman kanssa. :) Kyllä se siitä! Asioiden eteneminen vaatii joskus ihan ekrapaljon sinnikkyttä, suunnitelmallisuutta, kärsivällisyyttä ja minimaalisiin paloihin pilkkomista - mutta se kannattaa!

Meillä ällömetskun selätys on kokenut pientä taantumaa treenaamisen osalta, koska treenaaminen on rajoittunut lähinnä puhtaasti kotioloihin. Pakkaseen en suostu kapulaa viemään, emmekä ole päässeet treenaamaan sellaisiin sisätiloihin (pehmeä pohja) joissa haluaisin kapulan kanssa seuraavaksi treenata. Tänään sitten sumplin kotioloihin erittäin alkeellisen hyppyesteen, ettei treeni jyllää ihan täysin paikoillaan (pilkoin van videolta pois takapuoleni ja pistin musiikkia kiljumiseni päälle :nauru:). Kyllä tässä vain taitaa käydä niin, että kesään mennessä meillä on kokeenomainen erivoi-hyppynouto kasassa. :love:

Jos jollekulle ei meidän ällötystarina ole tuttu, niin vielä lokakuussa olin luovuttamassa koko metallinoutokapulan kanssa ihan totaalisesti koska jo metallinoutokapulan olemassaolo sai Lyytin paineistumaan ihan totaalisesti. Mutta eipähän paineistu enää!

Muoks. Ja mitä tulee tokovarusteisiin, niin meillä ei sellaisia ole. Aina sama panta (ellei ole pesussa tms) ja 2m hihna, itselläni on yleensä liivi päällä muttei aina sitäkään.
(Viestiä on muokattu torstaina, 30.01.2014 klo 22:29)

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 02.02.2014 klo 17:02  
+
0
Oliko tuo liikkeestä seisomisen palkkaus kysymys siis mulle?
Jos oli niin palkkaan suurimman osan kerroista lentävästi joko koiran taakse tai viskannut koiran suuhun heti, kun pysähtyy. Yleensä pysähtyykin hyvin heti, joskus ottaa vielä sen askeleen, mutta en koe tätä meillä ongelmana, koska yleensä pysähdys on melko napakka omaan silmääni..
Mutta tuo paikka makuu. Voi ei, mä luulen että suosilla skippaan sen osion kokeessa. Viime torstain rallytreeneissä jätin Lunan jonnekin nurkkaan paikka käskyllä niinkun useasti olen tehnyt, kun lähdetään rataa kiertämään.
Neiti malttoi minuutin verran odotella ja sitten sieltä jo iso musta syöksähtikin mun yhtä tai kahta treenikaveriani moikkaamaan ja siitä mamman luokse.. :ttou:
Treenailin tuon jälkeen sitten hallin toisessa päässä kokeen omaista paikka makuuta ja silloin pysyi, useamman minuutin. Mutta jumalaare, kun pää pyöri ja nenä löysi useamman kerran itsensä maasta ja kummasti asentoakin piti pariin otteeseen muuttaa.. Eli ei hyvä ollenkaan.
Muutenkin tuon mustan viime treenit oli sieltä ja syvältä. Seuraaminen on meidän vahvaa aluetta, mutta nyt ei siltä kyllä vaikuttanut, koska nenä meni ihan jatkuvasti maahan ja kontakti tipahteli..
Nyt on pakko mennä itseeni ja miettiä mitä oon mennyt tekemään väärin tässä viikon sisällä. Treenit menee ainakin nyt hetkeksi tauolle. Taidan ennen koetta käydä vain kerran ryhmässä treenaamassa ja muuten ottaa jotain pientä kotona..
Luna on sellainen, että mielenkiinto äkkiä loppuu, jos liikaa tahkotaan.
Samoin skippaan sen paikalla olon siellä kokeessa. En halua sitä liikettä mennä harjoittelemaan ja pilata siinä sivussa mahdollisesti muidenkin kokeen.
Tekisköhän tuo neiti juoksuja? Peräpäätä on nyt koko ajan putsaamassa, lenkeillä on keksinyt alkaa vetämään ja purisee ohi meneville koirille. :mietiskel: Ei kai jo kaks vuotta täyttäneelle enää murkkuikä voi iskeä päälle?
No mutta me ei oteta stressiä, treenit jatkuu kokeen jälkeen ja ehkä myöhemmin keväällä ollaan valmiimpia, jos silloin koettais uudestaan. :hymy:
Mulla on treeniessu treeneissä ja Lunalla panta, mutta käytetään samaa pantaa monesti myös lenkeillä.
Muoks. Mahtavaa Lyytikäinen, kun ootte päässeet ongelman ratkaisussa noin pitkälle! Hienolle näyttää. :peukku:
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 02.02.2014 klo 17:03)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 04.02.2014 klo 13:01  
+
0
Lähetin äsken sähköpostia varatakseni paikan tokokokeeseen. Apua! :shifty: Ilmottautumisaika oli alkanu eilen, en tiiä kuin nopeesti noi paikat yleensä täyttyy. Koe on onneks vast huhtikuun lopussa, ehtii treenata. :nauru:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 05.02.2014 klo 13:34  
+
0
Meillä tokovarustuksena on ketjupanta sekä yleisesti kun treenaan niin mulla on aina treeniliivi ja Pongo tietää jo kotona, että lähdetään treenaamaan kun otan sen treenilaukun esiin.

Mulle tuli sellainen pieni probleema kapulan kanssa, että ollaan vaiheessa missä tarjoan yhdellä kädellä kapulaa ja toisella pitäisi sivellä alaleukaa tms koskea koiraan, mutta se on Pongon mielestä niin kauhean ällöä ja se tuntuu vähän, ettei päästä mitenkään oikeen yli tosta. Toisaalta pohdittiin, voisiko sitä kouluttaa toisella tavalla, mutta se ei pidä kapulaa muutenkaan niin vahvasti, että voisi opettaa toisella tavalla... Mitenköhän pääsisi kaikista helpoiten siihen, että se silittely on ihan ok, eikä siitä tarvitse niin kauheasti ahdistua? Kellään muulla ollut tällästä ongelmaa? Se siis saattaa haluta lähteä pois siitä, ei halua ottaa kapulasta kiinni, katselee kaikkea mahdollista muuta ja pitää koko hommaa ihan vastenmielisenä.
skcu Pongo

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 05.02.2014 klo 13:48  
+
0
^Täh? Miten alaleuan silittely edistää noutotreeniä? Eihän sun missään vaiheessa noutoa tarttee edes koskea koiraan, niin miks sitä pitäis treenata?:eitietoo:

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 05.02.2014 klo 17:42  
+
0
^ Siis kasvattajan kanssa ollaan tollasella treenillä tehty (eli naksauttelemalla kapulan koskemisesta, pitämisestä kiinni etc) ja muuten on kyllä ollut hirveän hyvä tyyli, mutta jotenkin ei päästä tosta vaan eteenpäin.
skcu Pongo

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 05.02.2014 klo 21:40  
+
0
^ Mutta miksi alaleuan silittely? Minkä takia se on treeniohjelmassa, mihin sillä pyritään ja mitä siitä hyödytään?

Munkin aivosoluille on liikaa ymmärrettävää, miksi opettaa jotakin sellaista, mikä tuottaa suuredti vaikeuksia eikä edes kuulu millään tavalla lopulliseen koesuoritukseen. Ainoa, missä alaleuan silittelystä/pitämisestä on hyötyä, on pakkonouto ja siihen liittyvä suun tukeminen, mutta jos naksuttelulla tähän asti päästy, en ymmärrä, miksi nyt pitäisi siirtyä pakkonoudon tekniikoiden puolelle.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Lyytikäinen

Lyytikäinen
Viestimäärä: 461

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 05.02.2014 klo 21:48  
+
0
Leuan silittämisellä pyritään rauhalliseen puruotteeseen, mutta jos koira ei pidä silittelystä niin sitä ei tietenkään kannata tehdä tai muuten silittelystä aiheutunut epämiellyttävä olotila siirtyy myös kapulan pitämiseen. Ideana on vain saada koira keskittymään hyvään puruotteeseen. Sama voidaan saada aikaa myös esim. temputtamalla koiraa kun sillä on kapula suussa, pitämällä pientä vetopainetta kapulassa tms. Keinoja on monia, niistä pitää vain valita se juuri omalle koiralle sopivin vaihtoehto. :)

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 06.02.2014 klo 12:01  
+
0
Ja siis jos joutuu tukemaan alaleukaa niin sietää sen koskemisen siinä vaiheessa, ja uskon että Pongolla voisi tollaista tukemista tarvita kun ei kovin hanakasti tarraa oikeastaan edes leluihinkaan. Tykkää kuitenkin leikkiä. Mulle sanottiin etten nimenomaan saa vetää kapulaa vastaan, jos sitä tarkoitit? Mutta toki opetustyylejä on monia niinkuin on koiriakin ja ohjaajia!

Mutta siis en tiedä johtuiko toi niin suuri ällötys siitä, kun oli aika rauhaton halli. Kotona kun illalla otin kaksi nakkia ja niillä treenasin samaa oikein rauhassa, niin sujui paljon paremmin eikä se rapsutus nyt ollutkaan niin kauhean ihmeellistä. Pari kertaa olisi halunnut mennä pois, mutta välillä tuli kyllä ihan rapsutettavaksi, nojasi ja otti paljon paremmin kapulastakin kiinni. Olikohan vaan liian haastavaa tehdä sitä hallilla kun siellä oli (sillä hetkellä) niin paljon elämää?
skcu Pongo

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 06.02.2014 klo 23:26  
+
0
Mäkin teen melko paljon sellaista, että kun koiralöa on se kapula suussa, otan siitä kiinni ja yritän vetää pois. Eikä saa päästää irti. Mutta näissäkin harjoituksissa kosken vain ja ainoastaan kapulaan. Tälläkin nimittäin se, että jos kosken koiraan, päästää irti. En ole edes viitsinyt opettaa pois, koska tuskin koskaan tulee tilannetta, jossa kokeessa silittelisin koiraa sen pitäessä kapulaa suussa. Riittää, ettei se päästä kapulasta irti ennen luovutuskäskyä, vaikla koskisin kapulaan.

Mutta ahkera treeni alkaa tuottaa tulosta. Paikkamakuu rupee ehkä sujumaan, tänään makasi tyynen rauhallisesti semmosen älämölötuuletinjutskan vieressä paikassa, josa ei oltu varmaan ikinä käyty. Eihän nuo korvaa paikkisseuraa, mutta jos vaikka kävis niin, että kun tehdään todella monia paikkiksia mitä erilaisimmissa ympäristöissä, sille tulis semmonen "jaa taas yksi", kun siihen tuleekin koira viereen. Mutta me päästään testaamaan, onko meidän ahkera treeni tuottanut yhtään tulosta, kun saadaan treeniseuraa.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 07.02.2014 klo 10:29  
+
0
Kannattaa tehdä noutoa ensin kotona ja kun se sujuu siellä kunnolla, alkaa vasta sitten siirtää halliin. Mun noutohullu ääliö ei suostu ottamaan metallia suuhunsa muualla kuin kotona, koska ilmeisesti muualla on kierrokset liian katossa ja kaikki ympärillä oleva kiinnostaa liikaa. Kotona se on rauhallisemmassa mielentilassa ja keskittyy vähän paremmin.

Tuo kapulan veto on kyllä ihan hyvä keino parantaa pito-otetta. Koiranhan tulisi pitää kapulaa siinä kulmahampaiden takana, ja siinä kohdassa se myös pureskelee kapulaa paljon vähemmän. Mun koiralla on paha tapa "niellä" kapula sinne takahampaisiin, ja sitten lähteekin tikkutehdas pyörimään.. Sillä on myös dameista ja riistasta vähän turhan tiukka ote. Ja mä olen laiska kouluttaja, en jaksa enää kiinnittää huomiota koko nouto-otteeseen kun koira on saanut nelisen vuotta kapuloita järsiä ja pyöritellä. Olkoot, tuskin siitä valiota enää tulee muutenkaan, kun tuo avoin luokka tuntuu olevan niin hitsin vaikea. Seuraavan koiran kanssa sitten.. :(

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 07.02.2014 klo 12:17  
+
0
Mut mä en nyt voi vielä ruveta vetämään kapulaa suusta, kun se ei sitä vielä edes pidä suussa. Me vasta opetellaan sitä kapulan koskemista vähän pidempää aikaa ja samalla just tota koskemisen sietämistä. Kohta sitten siirrytään kapulan pitämiseen, kun ollaan tarpeeksi tätä harjoiteltu.

Mä nyt en edes oleta, että me päästään koskaan edes alokasluokkaan kun ollaan niin urpoja vähän joka lajissa. Yritän panostaa agilityyn, mutta tokoa on kiva treenata. :nauru:
skcu Pongo

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 07.02.2014 klo 15:01  
+
0
^Vedon voi ottaa mukaan heti kun koira ottaa kapulaa sen verran suuhun saakka, että kapula on siellä kulma hampaisen takana. Ei sen tarvitse sitä vielä itsenäisesti pitää ja toi veto nimenomaan auttaa siihen, että koira oppii oikea pito-otteen.

Mä en edelleenkään tajua tuota koskemista.

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 07.02.2014 klo 16:23  
+
0
^Mua vähän hämää, koska musta mulle nimenomaan sanottiin, että en saa esim. vetää kapulaa vastaan. En tiedä oonko ymmärtänyt väärin, mutta ehkä pitää kysyä kunnolla nyt tuolta meidän treenaajalta eli kasvattajalta. Vai tarkoittiko se, että en saa vetää TÄSSÄ vaiheessa koulutusta vastaan, vaan sitten myöhemmin. Koska ollaan vielä aika alussa.

Mutta siis opetan sen sietämään kosketusta, että sitten kun kapula pitäisi olla suussa niin voin tukea alaleukaa toisella kädellä ja se pitää kapulan suussa. Tai näin olen ainakin ymmärtänyt.
skcu Pongo

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 07.02.2014 klo 16:43  
+
0
^Tapoja on monia, joten ehkä tuossa sinulle kerrotussa tavassa on myös joku logiikka joka ei mulle vaan aukene. :hymy:

Mutta siis vetämisen logiikka on että kun koira on saatu hoksaamaan, että kapulan ottaminen hampaiden väliin avaa tien taivaaseen tai ainakin palkkaan, niin hommaa vaikeutetaan sillä, että ohjaaja kevyesti vetää kapulaa, jolloin pitääkseen kapulan siellä hampaiden välissä koiran on purtava siihen tiukemmin (pito), jotta kapula pysyy suussa ja palkkaa saa.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 07.02.2014 klo 18:17  
+
0
Mä en saanut omalle collielle kunnon otetta rauhallisilla pitoharjoituksilla, tai siis nouto itsessään toimi takaperin ketjuttamalla hyvin mutta kapula tipahti herkästi sivulle tulossa kun se ote oli tosiaan niin löysä. Sitten kun opetin sen irrottamaan vasta käskystä ja muutoin hannaamaan vastaan niin homma lähti sujumaan.
Rise to reset the world.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 44
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545688
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 16:15)