Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 23.01.2014 klo 19:49

Tokopulina - osa 3

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 44

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 20:27  
+
0
No nii, koe takana ja ykkös tulos napsahti!
Ei tosiaankaan parasta Lunaa ja aikas huolissani olin lähteekö plikalla mopo käsistä, oli niin intoo piukeena, kun sinne vieraaseen halliin saavuttiin.
Aloitti intohaukun, minkä oon lähes tulkoon saanut kitkettyä. :eek:
Onnesta namit rauhoitti hieman menoa ennen ryhmäliikkeitä ja yksilöliikkeiden uskoinkin menevän huonoimmillaankin edes jotenkuten.
Tuli selväksi mitä tarttee seuraaviin kisoihin treenata. Liikkeet on meillä raakileet, perusasento vino yms. muuta hiomista. Muuten liikkeet kuitenkin hallinnassa, mistään ei nollaa tullut.
Pisteitä 168,5 ja tämä riitti toiseen sijaan.
Nyt vaan treenataan ja ehkä kesämmällä uudestaan, kun luotto koiraan kasvaa.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 22:31  
+
0
Onneksi olkoon mimmu87!
Rise to reset the world.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 22:54  
+
0
^^ Superisti onnea!

Mulla avautu silmät tänään. Miks ihmeessä me edelleen treenataan alon liikkeitä? Tyyppihän osaabe jo! Tää on vaan tyytyväisenä treenannut kerrasta toiseen ihan samoja juttuja ehkä kuukauden ajan, ja nyt mä tajusin, että meillä on liikkeet kasassa, enää palkattomuus. No, paikkishan on vielä kesken, mutta tänään pysyi nätisti sen pari minuuttia, tosin lyhyellä etäisyydellä. Se paikkis vielä kuntoon niin kyllä me keväällä kehdataan kokeeseen mennä, kuhan vaan ulkokoe löydetään. Motivaatio nous kohisten.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 23:45  
+
0
Niin no siit palkkaamattomuudesta.. Mehän ei olla vieläkään koskaan tehty treenejä ilman palkkaa, mutta ei se siellä kokeessa tuntunut haittaavan. Ne alon liikkeet kestää kuitenkin vaa muutaman minuutin ja väleissä saa sanallisesti kehua, että en usko sen olevan ongelma, jos muuten liikkeet osaa. :)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 08:52  
+
0
^ Siis ei tonkaan kanssa varmaan muuta tarvii tehä kun liikkeet ilman välipalkkaa kerran pari.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 14:58  
+
0
^^ Onnittelut ykköstuloksesta!

Kyllä sitä palkkaamattomuuttakin vaan kannattaisi alkaa harjoitella. Koira voi oppia yllättävän nopeasti erottamaan kisatilanteen treeneistä ja tietämään, että palkkaa ei ole tulossa. Tästä seuraa äkkiä vireen laskemista ja muutenkin suoritusten heikkoutta. Varsinkin paljon kisaavilla taitaa olla yksi keskeisiä juttuja miettiä, miten saada koira toimimaan myös kokeissa. Nurinkurisesti se ei aina menekään niin, että mitä enemmän kokeita kiertää, sitä paremmin koira kokeissa toimii.

-Nimim. yksissäkään kokeissa käynyt.. :viheltel:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 15:11  
+
0
Onhan se palkkaamattomuuden opiskelu koirastakin kiinni ja moni ei vielä alokasluokassa siihen niin kovin panosta, mutta mulla on esimerkiksi koira joka ei tee töitä erityisesti mulle joten sen kanssa ei olisi ollut mitään tekoa kokeeseen kylmiltään jatkuvan trenipalkkauksen jälkeen. Nuorempi taas palkkautuu jo ihan sosiaalisestakin palkasta, mutta kyllä mä silti aion harjoitella ko. asiaa jo ennen alokasluokan koetta koska se on musta pitkällä tähtäimellä kannattavaa ja koira kyllä oppii yhdistämään koetilanteen ja palkan suhteen ennemmin tai myöhemmin, vaikka se pari ekaa kertaa hyvin pelaisikin ilman sen kummempaa treeniä.
Rise to reset the world.

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 16:14  
+
0
Onnittelut ykkösestä Mimmu87! :)

Me ollaan treenattu palkattomuutta ihan liian vähän.. Alokkaan kokeissa sitä ei vielä huomannut mutta avoimen luokan kokeessa palkattomuus alkoi jo näkyä. Nyt olenkin treenannut sitä niin, että olen yrittänyt lisätä sosiaalisen paljan merkitystä eli välillä vaan kehunut onnistuneista suorituksista ja välillä palkannut namilla/lelulla. Kokonaisia liikkeitä tehdään treeneissä tosi harvoin mutta olen kokenut, että palkattomuutta voi harjoitella myös osasia tekemällä. Varmaan jossain kohtaa täytyisi tehdä niitäkin, että ketjuttaa useita liikkeitä putkeen palkatta.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

nauris

nauris
Viestimäärä: 1082

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 19:25  
+
0
Paljon onnea Mimmu87 :hymy:

Mä tajusin just että on jo kohta helmikuun puoliväli. Koepaniikki iskee kohta - tai lähinnä se fakta että tarttis alkaa treenaan vähän enemmän tosissaan. Mä vaan rallattelen ja teen vähän sitä sun tätä :nauru: Treenisuunnitelma saattais olla paikallaan.
spn -13
broholminkoira, uros -16

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 23:30  
+
0
Mä en juurikaan ole harjoitellut palkattomuutta, mutta meidän koetahti onkin suunnilleen koe per vuosi :hymy: Jos koulareita tavoittelee, niin sitten kokeitakin tulee luultavasti enempi, joten hieman riippuu myös omasta "strategiasta". Palkattomuutta enemmän harjoittelen oikeaa virettä liikkeisiin, sillä pitkässä juoksussa mielentila kuitenkin ehdollistuu eri liikkeisiin, ja sitä, että liikkeiden välit ovat osa liikkeiden jatkumoa. Tuon mielentilan ehdollistumisen myötä palkkaamattomuus helpottuu myös sillä, että osasta liikkeistä saattaa tulla koiralle itsessään palkitsevia, mistä on tietenkin etua kokeessa.

Joka tapauksessa palkkaamattomuutta ei kannata tehdä minään viimehetken viimeistelytreeninä juuri ennen koetta. Itse teen about viimeisen kuukauden ennen koetta noita fiilistelytreenejä, joista sekä koira että minä saadaan oikeaa fiilistä ja onnistumisen tunteita. Palkaamattomuutta ja tekniikkaa ei siinä vaiheessa enää treenata.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 11.02.2014 klo 09:35  
+
0
Mulla oli tota kirjoittaessani mielessä verraten paljon kokeita kiertävät. Ei tosiaan kaikilla ole mitään himotavotteita.. Ja toisaalta mielessä oli myös nämä omat terrierit. Oon saanut nähdä aika paljon vaivaa, että ne suorittaa liikkeitä edes jokseenkin pitkäjänteisesti. Varsinkin nuoremmalla vire kyllä yleensä säilyy, mutta muuten keskittyminen alkaa herpaantua ja se alkaa tarjota jotain ihmeellisiä omia versioita liikkeistä - josko niillä irtoaisi palkka? :nauru:

Toki taustalla on omia koulutusvirheitä ja oma kyvyttömyys vaatia toistoja tai pitkäjänteistä tekemistä.. Yritän kovaa opetella pois tästä ja vaatia koirilta vähän enemmän. Mä teen ittestäni helposti vaan namiautomaatin :shifty: Vissiin oon takonut mieleeni, että vahvistetiheyden pitää pysyä korkeana, koska kriteerin nostaminen (kun kriteeri on keston tai toistojen lisääminen) on mulle tosi vaikeeta.
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 11.02.2014 klo 09:54  
+
0
^Kyllä meilläkin on tavoitteena joskus valioitua :wink:, mutta sen korkeammat tavoitteet eivät toki ole. Koetahti on tokossa joka tapauksessa paljon vähemmän kuin esim. agilityssä, jossa aktiivikisaajille tulee vuodessa kymmeniä startteja.

Mutta toki roduissa on eroja siinä, miten paljon joutuu näkemään vaivaa tiettyjen asioiden rakentamiseksi. Palkkaamattomuus vaan antaa minun korvaan jotenkin väärän kuvan siitä mitä on ehkä tavoitteena. Enemminkin ajattelen, että tiettyjen koirien kanssa pitää harjoitella sitä pitkäkestoista toimintaa ja tehdä kokeenomaista treeniä, niin että koira ei koskaan tiedä kuinka kauan sen pitää työskennellä, jotta se palkan saa. Kokeessakin koira toivottavasti saa palkan viimeistään kehänauhojen alkopuolella, jos se ei palkaannu sosiaalisesti tai koe liikkeitä itsessään palkitseviksi.

Mutta jaan kyllä pitkäkestoisen toiminnan rakentamisen tuskan. Mun hermo ei ikinä kestäis kouluttaa mun terrieristä tokokoiraa, vaikka osaa sekin pitkäkestoisesti kerjätä ruokaa, kun sen ruoka-aika lähestyy :nauru:

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 11.02.2014 klo 11:13  
+
0
Mulla ei yksinkertaisesti ole taitoa rakentaa mun vanhemmalle koiralle sellaista työskentelyfiilistä että se kokisi itse liikkeen suorittamisen sellaiseksi että se "saa tehdä" eikä "joudu tekemään" (tosin joutuminen on turhan vahva sana sillä ei se epämieluistakaan ole). Sen kanssa kisaamisen avain on ollut kyllä ylipäätään siinä että sen tekniikka ja vihje-erottelu on ihan idioottivarmaksi treenattu, plus sitten se palkkaamattomuus joka on sille tehty kaukopalkalla. Mäkään en kyllä kannata kuitenkaan sitä että koiralla teetetään treeneissä suunnilleen koko luokka ilman palkkaa.
Rise to reset the world.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 11.02.2014 klo 11:42  
+
0
Palkkaamattomuus on tosiaan vähän hölmö käsite.. Varmaan nykykoulutuksessa kuitenkin aina on tavoitteena, että ennemmin tai myöhemmin koira saa jonkinmoisen palkan (ja että palkan mahdollisuus on koko ajan olemassa).
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 11.02.2014 klo 12:44  
+
0
^ Joo siis toim huom nimenomaan siihen se meilläkin perustuu että palkan ajankohdalla ei ole mitään kaavaa oli se missä muodossa tahansa, eli koiralle ei tietenkään opeteta että nyt kun sinä jaksat määrän x niin sitten palkka. Tämä on musta se mihin jokaisen tulisi pyrkiä eikä niinkään se että koira opetetaan jaksamaan koko koe ilman palkkaa.
Rise to reset the world.

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 11.02.2014 klo 13:38  
+
0
Palkattomuus tosiaan ehkä kuullostaa vähän hassulta käsitteenä, mutta itse tarkoitan sillä suorituksen keston ja palkkausvälin pidentämistä, ei sitä, että koira tekisi täysin palkatta. Olen yrittänyt treenata jonkinlaista koepalkkausta ja hyödyntää sitä myös treeneissä eli suoritusvireen ylläpitävää sosiaalista palkkaa. Meilläkään ei koetahti ole päätähuimaava, ehkä muutamia kokeita vuodessa.

Mutta toi oli Vuorisumulta tosi hyvä huomio, että treenaa koiralle suorituksiin oikeaa mielentilaa ja jatkumoa.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 11.02.2014 klo 13:47  
+
0
^Itse joudun kerta toisensa jälkeen palaamaan siihen faktaan, että jos haluaa hyvän lopputuloksen, niin ensimmäisenä treenissä tulee tuo oikea vire ja moodi, jos ne ei ole kohdillaan, niin kaiken muunkin treenaaminen on turhaa ja mieluumin yksi onnistunut toisto oikeassa moodissa kuin viisi väärässä.

korpikuusi_

korpikuusi_
Viestimäärä: 28

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 11.02.2014 klo 14:56  
+
0
Kuinka olette lähteneet opettamaan tokohypyn (lähinnä ALO-luokan) toisella puolella seisomista? Onko teillä sama käsky siihen ja seuraamisesta seisomiseen? Vai molemmissa eri?

Vinkkejä kaivataan myös seuraamisen opettamiseen. Kokemuksia hyvistä/huonoista tekniikoista? Virheitä joita tulisi väittää? Asioita joihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota?

nauris

nauris
Viestimäärä: 1082

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 11.02.2014 klo 15:09  
+
0
^Mä ajattelin opettaa hypyn seisomisen kosketusalustan avulla, mutta vinkkejä otetaan vastaan täälläkin :hymy:
spn -13
broholminkoira, uros -16

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 11.02.2014 klo 15:50  
+
0
Mulla on käytössä sama käsky liikkeestä seisomiseen ja esteen jälkeen seisomiseen. Meillä alettiin opettaa namikupin avulla. Koska koiran kans ollaan tehty agilityä, niin ensimmäiset hypyt oli tyyliä hyppy ja koira lähtee etsimään seuraavaa estettä :roll: Laitoin namikupin esteen taakse niin johan alkoi onnistua ja malttoi pysähtyä.

Nyt muistuteltiin mieliin taas pitkästä aikaa tällä tapaa:

Ei tosiaan hetkeen oltu koskettukaan estehyppyyn. Heitin siis alussa namia perään, enkä vaatinutkaan kokonaista suoritusta (paitsi tyhmänä ensimmäisessä toistossa). Äkkiä se koira alkoi odottamaan, että heitän namin ja seisahtu kivan napakasti.

Seisomisessa paikallaoloa ollaan vahvistettu muuten ihan liikkeestä seisomisen takia, se kun alkoi siihen tarjota maahanmenoa. Uskoisin, että ylipäätään se seisomisen vahvistaminen auttaa myös sen tokohypyn seisomisen kanssa.
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 44
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28166
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545663
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 10:30)