Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 23.01.2014 klo 19:49

Tokopulina - osa 3

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 44

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 11.02.2014 klo 22:32  
+
0
Kiitos onnitteluista. :)
Tuollaisia treenejä mekin ollaan kyllä tehty, että välillä pidempi suoritus ja palkka, välillä lyhyt suoritus ja palkka. Välillä palkka voi olla vain kehu. Ja seuraavan suorituksen jälkeen palkka lelulla tai namilla. En usko, että ruvetaan kovinkaan paljon kokeissa käymään, että ehkä meidän tapauksessa ei ennakointia tule tapahtumaan, mutta totta varmasti että näin voi käydä jollain, joka kisaa vähän aktiivisemmin.
Mä en ole opettanut hypyn jälkeen seisomaan jäämistä mitenkään erikseen. Opeteltiin hyppy, palkkasin siitä heittämällä Lunalle toiselle puolelle namin. Alusta asti Luna on pysähtynyt sinne toiselle puolelle ja jäänyt seisomaan (ilmeisesti kääntyy katsomaan ja odottamaan lentääkö herkkua). Mutta voisin ajatella kans nameja siellä toisella puolella tai kosketusalustaa, jos se tuttu homma on mikäli se ei aina näin helposti käy.

Pandemonium

Pandemonium
Viestimäärä: 15

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 12.02.2014 klo 02:24  
+
0
meillä myös tuo palkattomuus sellaista, että välillä pidempi jakso ja välillä lyhyempi ja sitten palkka. ikinä en oikeestaan jätä liikkeestä palkkaamatta. meillon ekat avot sunnuntaina, jännää.. meil on kyl aika vauhdissa tarkotus tehdä, tk1 pitäs tulla 2 kuukaudessa ja tän vuoden puolella tarkotus tk3, jos etenee hyvin niin miksei kokeiltas evlkin mutta aika epävarmaa.. varmaan kesällä vaan paimennellaan ja hengaillaan ja lepuutetaan pääkoppaa :P voi liikkeistä meillä on tunnari vielä ihan kesken, ahdistaa niin jätän tekemättä.. sillä se varmaan selviikin, hehe :D

pedon kanssa ei ole ollut ongelmaa luoksetulon stopeissa tai missään, kaikki onnistuneet ekalla kertaa kun sen kanssa on tehty pennusta asti eri pysäytyksia eri tilanteissa. eli kannattaa tehdä varmaksi se pysähdys missävaan tilanteessa niin helpottaa :) me tehtiin eka tokohyppy ekoissa kisoissa.. ja meillä on ollu sama ''odota'' kaikissa liikkeissä, paikkamakuu, hyppy, luoksetulo, jäävä, ruutu..
bc Peto
valkoinenpaimen Notte

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 12.02.2014 klo 20:02  
+
0

Pandemonium kirjoitti:

meillon ekat avot sunnuntaina, jännää.. meil on kyl aika vauhdissa tarkotus tehdä, tk1 pitäs tulla 2 kuukaudessa ja tän vuoden puolella tarkotus tk3, jos etenee hyvin niin miksei kokeiltas evlkin mutta aika epävarmaa..



Siis kisaatko kahella koiralla vai miten voit mennä nyt sunnuntaina AVO-kokeeseen ja sen jälkeen vielä tavotella TK1:stä? Sori, jos kyselen tyhmiä. :nauru:

Äsken oli tullu sähköpostia, et me mahuttiin siihen huhtikuun kokeeseen! Tuomarina Tuija Sere, joka oli tuomaroimassa myös meiän joulukuisen möllitokon. Ainakin tiiän, et tuomaria ei tartte jännittää. :) Meiän ongelmakohtia tällä hetkellä on hyppy ja liikkeestä seisominen, jossa Alissa helposti menee maahan, koska se on sille niin vahva liike. Seisominen toimii nykyään treeneissä hyvin, mutta hyppyä pitäs kyl päästä johonkin treenaamaan. Kotona oon voinu treenata vaan jollain pahviviritelmillä. :nauru: Aattelin, jos pyytäis iskää väsäämään tokoesteen, ei pitäs olla kovin vaikeeta, paitsi mulle itelle. :D
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 12.02.2014 klo 20:49  
+
0

Pandemonium kirjoitti:

me tehtiin eka tokohyppy ekoissa kisoissa


Tässä on kyllä jotain sellaista mitä ihailen ja mihin itse haluaisin joskus kyetä :hymy:

^ What, oot ilmoittautunut ennen helmikuun puoltaväliä huhtikuussa pidettävään kokeeseen? :eek: Mäkin ajattelin uskaltautua huhtikuussa kokeeseen, mutta siihen aukeaa ilmo joskus maaliskuun lopussa.
Rise to reset the world.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 12.02.2014 klo 21:03  
+
0
^Juu, itseasiassa ilmottautuminen tohon kokeeseen alko jo 3.2., nyt vasta tuli varmistus. :nauru: Ja koe on tosiaan vasta huhtikuun lopussa. Itekkin ihmettelin noin aikasta ilmottautumisaikaa, yleensä se alkaa tosiaan paljon myöhemmin.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Lyytikäinen

Lyytikäinen
Viestimäärä: 461

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 12.02.2014 klo 21:04  
+
0
Mä kans harkitsin Seren kokeeseen menemistä, mutta ilmeisesti sitä ei kannata tämän enempää harkita kun koe on jo täynnä. :nauru: Mutta joo, huhtikuussa me mennään myös kokeeseen. Iiks! Luulin ettei sitä päivää tule ikinä, mutta kokeillaan nyt vielä yhden kerran. Antaa sitten olla, jos ihan pipariksi menee. :nauru:

Mutta oli mulla tänne asiaakin... Kuinka te olette opettaneet koirille kaukot ja millaiset kaukot? Mä olen nyt innostunut opettamaan Lyytille kokonaan uudenlaista istu-seiso-siirtymää. Aluksi yritin sheippailla ja naksutella pompusta, mutta siinä tuli siin suuria sivuvaikutuksia (toivottu suoritus ei ole, että koira pomppaa metrin verran ylöspäin ennen seisomista :nauru:) että päätin avustaa ihan reilusti käden kanssa. Muut kaukosiirtymät pidän samanlaisena kuin tällä hetkellä, seuraavalle koiralle opetan pelkästään pompputekniikan. Mä en ole jaksanut käyttää mitään keppejä tai kosketusalustoja apuna, kun tuo ei ole koskaan erityisemmin paikaltaan lähtenyt liikkeelle.

Alku ei ollut kovin imarteleva, mutta nyt parin päivän treenamisen jälkeen alkaa näyttää jo ihan hyvältä. Tämän päivän videon lopussa näkyy myös tämänhetkiset avokaukot. Liukuva, mutta ihan tarpeeksi nopea mun makuuni.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 12.02.2014 klo 22:48  
+
0
Mä en juurikaan ole harjoitellut palkattomuutta, mutta meidän koetahti onkin suunnilleen koe per vuosi :hymy: Jos koulareita tavoittelee, niin sitten kokeitakin tulee luultavasti enempi, joten hieman riippuu myös omasta "strategiasta". Palkattomuutta enemmän harjoittelen oikeaa virettä liikkeisiin, sillä pitkässä juoksussa mielentila kuitenkin ehdollistuu eri liikkeisiin, ja sitä, että liikkeiden välit ovat osa liikkeiden jatkumoa. Tuon mielentilan ehdollistumisen myötä palkkaamattomuus helpottuu myös sillä, että osasta liikkeistä saattaa tulla koiralle itsessään palkitsevia, mistä on tietenkin etua kokeessa.

Joka tapauksessa palkkaamattomuutta ei kannata tehdä minään viimehetken viimeistelytreeninä juuri ennen koetta. Itse teen about viimeisen kuukauden ennen koetta noita fiilistelytreenejä, joista sekä koira että minä saadaan oikeaa fiilistä ja onnistumisen tunteita. Palkaamattomuutta ja tekniikkaa ei siinä vaiheessa enää treenata.

Pandemonium

Pandemonium
Viestimäärä: 15

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 13.02.2014 klo 00:43  
+
0
oho, siis tk2 piti kirjoittaa, joku oikosulku.. :D
bc Peto
valkoinenpaimen Notte

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 13.02.2014 klo 11:57  
+
0
Lyytikäinen, mä mietin, aiotko käyttää käsimerkkiä kokeessa? Koska sun seisomisen ja istumisen käsimerkin välissä on hiuksenhieno ero, ja mua ainakin pelottais, että koira sekottaa ne. Mutta ihan mielenkiinnolla seuraan teidän projektia, en oo ennen nähnykään tommosta tekniikkaa.

Haluaisitko vielä perustella, miksi tuo tekniikka ja mitä sillä pyritään saamaan?
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Lyytikäinen

Lyytikäinen
Viestimäärä: 461

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 13.02.2014 klo 13:02  
+
0
Meidän seisomisen käsimerkki on ihan erilainen, mutta en ota sitä mukaan ennen kuin tekniikka on selkäytimessä. Lyytille on siis alunperin opetettu erilainen siirtymätekniikka, joten sitä tekniikkaa ei voi ainakaan vielä käyttää tässä uudessa tekniikassa. Jos varsinainen käsimerkki ei loppujen lopuksi toimi, täytynee häivyttää se sitten loppujen lopuksi kokonaan pois. :hymy: Enpä kyllä tullut ajatelleeksikaan, että opetan taas Lyytille tavallaan uutta käsimerkkiä... Hyvin se on siihen ehdollistunut kieltämättä, olis heti pitänyt opettaa joku vallan uusi käsimerkki. :nauru:

Sillä perinteisellä hivuttautumistekniikalla Lyyti etenee liian pitkäksi, jolloin se helposti tulee liikuttaneeksi jalkojaan muutamia senttejä/millejä istuessaan tai mennessään maahan. Sama ongelma on tosin ollut myös maahan-seiso-siirtymässä, mutta sitä nyt on helppo lähteä purkamaan takapainoisena hissiversiona namiavusteisesti. Mä haluaisin siis, että takajalat pysyvät täysin paikoillaan kaikissa siirtymissä.

+ kaukoista tulee semisti näyttäviä tuolla tekniikalla :nauru:

Mutta siis, Lyytin kanssa tuskin ikinä päästään voittajaan asti kokeisiin joten ei ole väliä vaikka sillä on eri tekniikka näissä siirtymissä. Kokeita ajatellenhan ei kannattaisi opettaa eri tekniikoita siirtymiin, muuten näyttää siltä että koira tekee virheellisesti jonkun tekniikan. Meidän tapauksessa ohjaaja tässä lähinnä testailee eri tapoja huvikseen. :hymy:
(Viestiä on muokattu torstaina, 13.02.2014 klo 13:12)

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 13.02.2014 klo 19:37  
+
0
^Miksi et usko, että pääsisitte voittajaan asti?

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 13.02.2014 klo 19:39  
+
0
^ Mietin ihan samaa :kieli:
Rise to reset the world.

Lyytikäinen

Lyytikäinen
Viestimäärä: 461

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 13.02.2014 klo 21:28  
+
0
Angat, Paikkamakuuongelmien takia (omien duunien puuhailu & suoranainen rääkyminen, kyse ei ole edes mistään pienestä piippailusta kun vire on liian korkea). Alokasluokka ja avoin on vielä periaatteessa suoritettavissa ilman paikkamakuuta (ja sen olenkin nyt ottanut tavoitteeksi), mutta ylemmissä luokissa se ei enää onnistu. Tosin ensi vuonna voidaan luokkia ihmetellä sitten uudelleen, kun uudet säännöt tulevat kokeisiin mukaan. Niiden perusteella voisin periaatteessa kuvitella Lyytin suoriutuvan kakkosluokan yhdestä ainokaisesta minuutin mittaisesta paikkaistumisesta, jossa ohjaajat ovat vielä näkyvissä. :mietiskel:
(Viestiä on muokattu torstaina, 13.02.2014 klo 21:29)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 13.02.2014 klo 22:32  
+
0
Lyytikäinen, kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Mutta kuten sanottu, mä seuraan teidän projektia mielenkiinnolla (eli kaipaan perusteellisia päivityksiä etenemisestä :nauru:).

Mutta tää edistyy noudossa! Nyt tullaan jo tosi hienosti perusasentoon ja otekin on melko varma. Pitäis toi luovutus hinkata viimesen päälle, niin sit ois nouto häiriötreeniä varten valmis.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 14.02.2014 klo 15:57  
+
0
What a feeling... Eilen treeneissä piti ottaa nopeasti haastavimmat jutut, viikon päästä koe. Hirveen hienoa, että tässä kohtaa koira ei noudossa ota kapulaa suuhunsa (ongelmana ollut, että koira lähtee kapula suussa pitämään omia bileitä), luoksetulossa ei edes hidasta pysähtymiskäskystä (tässä valuminen ollut ongelmana, mutta kyllä se pysähtynyt on!) ja paikkamakuussa nousi kaksi kertaa (tämä ei edes ollut ongelmaliike, viime kokeesta 10...). "Jee!" Tällä hetkellä olen niin tyytyväinen päätöksestä, että tämän kokeen jälkeen pidetään taukoa kokeista ja treenaillaan rauhassa. Toukokuussa tosin olisi oman seuran koe... Toiveissa olisi kuitenkin saada junnu sinne koekuntoon, joten vanhempi saa nyt muistella, miten hommat oikeasti olikaan tarkoitus hoitaa :nauru:

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 14.02.2014 klo 16:39  
+
0
^Vähän samanlaiset fiilikset. Meillä tosin ei ole vielä koetta buukattuna, mutta ajattelin eilen tehdä kokeenomaisen treenin liikkureineen kaikkineen ja varmistaa, että koekunnossa ollaan. Ihan persiilleenhän se treeni meni. :nauru: Hyppy ja luoksetulo taisi olla ainoita liikkeitä, jotka onnistuivat. Harmi sinällään, koska oletin koiran virittävän itse itsensä, kun ei ole pitkään aikaan päässyt treenaamaan ja yleensä on sitä innokkaampi mitä pidempi treeniväli meillä on ollut.
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 20.02.2014 klo 10:13  
+
0
Tunnarin treenausta

Sumu osaa siis etsiä omaa kapulaa hyvin esim. lehtien seasta tai sisältä piilotettuna, mutta mä aina sössin homman kun alan ottaa häiriökapuloita mukaan. Tuota ennen en taas varmaan puoleen vuoteen treenannut tunnaria, kun mietin että vaihdanko taktiikkaa, mutta päädyin pysymään alkuperäisessä suunnitelmassa ja tekemään häiriökapuloiden mukaan tulon vaan paremmin kuin ennen. Lisäksi pidän mielessä, että treenaan tunnaria yksissä treeneissä max kaksi toistoa, etenkin jos koira on yhtään epävarma, sillä homma on useamman kerran levinnyt siinä kohtaa kun olen ottanut liikaa toistoja.
Positiivista on, että se tosiaan käyttää nenäänsä, jos suoraa näköärsykettä ei ole.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 20.02.2014 klo 15:46  
+
0
Toi mun collie osaa jostain käsittämättömästä syystä tunnarin metsässä kävyillä tehtynä, vaikka se kapulatunnarin opetus loppui lyhyeen omaa epävarmuuttani ja lenkillä oon vaan röyhkeästi heittäny muiden sekaan käpysen jota oon hypistellyt. Toki sekin kasaa penkoessaan saattaa maistella muutamaa käpyä varmuuden vuoksi, mutta tuo silti lopulta aina oikean.

Meillä lähti se hajuerottelu mistä aiemmin oli puhetta sujumaan sillä, että lisäsin hämypurkkeja ihan reilusti vaan lisää. Tuntui että kahdesta vaihtoehdosta koira vain arpoi jomman kumman, mutta kun vaihtoehtoja antoikin lisää niin se tuntui kannustavan nenän käyttöä. En tiedä olisko tuolla collikalla vähän sama ja että se malttaisi erotella käpyjen ominaishajusta meikäläisen kun vaihtoehtoja onkin yhtäkkiä hirveästi.

No joo, saapi nähdä tuleeko tuota koskaan laitettua kuntoon kun ei ole ne omat intressit voittajassa asti.
Rise to reset the world.

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 25.02.2014 klo 22:14  
+
0
En löytänyt netistä ja ei nyt ajankohtaista meille mutta kysyn kuitenkin. Minkä ikäisenä koiran on saatava näyttelyarvostelu (eli se vähintään H) että pystyy valioitumaan? Onko siihen mitään ikää että voiko se olla 10kk tai 4 vuotta? Tota en meinaa näyttelyissä enempää käyttää kuin sen H:n verran (ainakaan tämän hetkisten suunnitelmien mukaan) niin mietin vähän että milloin sinne näyttelyyn sen vien. Me nyt mistään tulla valioitumaan mutta usko siirtää vuoria vai miten se meni. :D

Saippa

Saippa
Viestimäärä: 617

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 25.02.2014 klo 22:28  
+
0
^Mistähän mä olen saanut päähäni, että 15 kk olis se raja? Korjatkaa jos oon väärässä!
Shelttimies Noppa (Pilvimarjan Kuka, 2/2013)
etäjäseninä slkn:t Siiri (Liehkun Ciiku, 4/2003) ja Selma (Tiitiäisen Reela (4/2006)

http://koiratulikotiin.blogspot.fi/

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 44
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.04.2024 klo 22:00)