Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 23.01.2014 klo 19:49

Tokopulina - osa 3

Siirry sivulle: 1 ... 41 42 43 44

nensku

nensku
Viestimäärä: 36

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 04.08.2015 klo 11:49  
+
0
Tarvitsen apua! Aloitettiin 3v. koiran kanssa toko, harjotellaan kontaktia ja perusasentoa.

Ongelmaksi on muodostunut kontaktisana. Kun annan käskyn koiralle, se ottaa katsekontaktin ja samanaikaisesti tarjoaa kaikenlaisia temppuja tassujen heiluttelusta kierimiseen. Palkkaanko joka katsekontaktista vai vaan kun koira rauhassa ottaa kontaktin eikä tarjoa ylimääräisiä temppuja?
Aikaisemmin olen siis koiran kanssa harrastanut kotitemppuilua ja luulen, että käskysanan antaessa, koira kuvittelee ettei pelkkä katsekontakti ole palkkion arvoinen ja sen takia tarjoaa temppuja :D
kleinspitz n 08/12
kleinspitz n 10/15

Saippa

Saippa
Viestimäärä: 617

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 11.08.2015 klo 15:23  
+
0
^ Entäs jos kokeilisit lähteä ihan vaan kontaktin hakemisesta? Oo itse ihan passiivinen äläkä käskytä koiraa mitenkään, mutta sen ottaessa kontaktin palkkaat heti.
Shelttimies Noppa (Pilvimarjan Kuka, 2/2013)
etäjäseninä slkn:t Siiri (Liehkun Ciiku, 4/2003) ja Selma (Tiitiäisen Reela (4/2006)

http://koiratulikotiin.blogspot.fi/

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 11.08.2015 klo 18:15  
+
0
Tuli tosta nenskun viestistä mieleen, että minne teidän koira katsoo seuraamisessa? Mulla ainakin ajatus, että koira tuijottaa tonne rintavarustuksen paikkeille -ei se oikeassa paikassa edes näe mun silmiin..

Ehkä se oli vaan retorinen kysymys.

nensku kirjoitti:

Kun annan käskyn koiralle, se ottaa katsekontaktin ja samanaikaisesti tarjoaa kaikenlaisia temppuja tassujen heiluttelusta kierimiseen. Palkkaanko joka katsekontaktista vai vaan kun koira rauhassa ottaa kontaktin eikä tarjoa ylimääräisiä temppuja?


Annat minkä käskyn? Osaako koira siis tulla perusasentoon vai..?
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 12.08.2015 klo 22:19  
+
0
No niin! Nyt on varattu eka tokokoe. Viikko on aikaa tehdä jotain pikku hinkkaamista ja pitää liikkeet mielessä, mut mitään suuria odotuksia meillä ei ole koko hommasta. Lähinnä mennään korkkaamaan kisaneitsyys. :nauru:

Paikallaolo tuskin tuottaa mitään hirveetä ongelmaa. Pitää vaan olla hurjan passiivinen sen jälkeen kun annan käskyn, ettei siinä into pinkeenä ala jumppaamaan. Seuraamista vielä hinkataan, mut tuskin saadaan siitä mitään kovin ihmeellisiä pisteitä, kun koira poikittaa edelleen niin sitkeästi. Liikkestä maahanmeno ihan jees, mutta vähennyksiä tulee jälleen poikittamisesta. Luoksetulo kans ihan ok, loppuasento saattaa jäädä välillä vinoon ja jos on liian kova vire, niin antaa pusun ennen ku menee sivulle.:nauru: Hyppyyn on opeteltu erillinen käsky viikon sisään, mut tänään toimi hyvin. Kapulan pidossa ei pitäis olla mitään erikoista, ellei sille pompahda taakse irrotuksen yhteydessä. Kauko-ohjaus on hinkattu kuntoon nyt muutaman viikon aikana ja menee ihan jees. Kunhan pysyy maassa siihen asti kun minä tulen vierelle, kun siinä saattaa yrittää ennakoida. Lisäksi Innillä lähtee herkästi mopo tassuista vapautuksesta ja pienestäkin kehumisesta, joten meidän käyttäytyminen koetilanteessa ei välttämättä ole ensiluokkaista. :nolo: Mielenkiinnolla odotan, et miten puissa me ollaan koepaikalla :nauru:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

nensku

nensku
Viestimäärä: 36

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 14.08.2015 klo 23:03  
+
0

saippa kirjoitti:

^ Entäs jos kokeilisit lähteä ihan vaan kontaktin hakemisesta? Oo itse ihan passiivinen äläkä käskytä koiraa mitenkään, mutta sen ottaessa kontaktin palkkaat heti.



Tää onnistuu kyllä, koira hiffaa mitä haen siltä. Kun alan liittään "katso"-sanaa mukaan, niin koira tarjoaa temppuja. Mun ei siis tarvi mitenkään innostaa sitä tms. vaan se tarjoaa niitä. Johtaa juurensa luultavasti siitä, kun ollaan temppuja aika paljon sheippailtu. Koira siis pitää katsekontaktin, kun annan sille katso-käskyn, mutta kaupanpäällisinä tulee oheistoimintaa.

sändi kirjoitti:

Annat minkä käskyn? Osaako koira siis tulla perusasentoon vai..?



Joo, koira osaa tulla nyt perusasentoon. Ainoastaan katsekontakti on hakusessa.

Ja kyllä noi seuruussa katsoo silmiin. :) Ollaan seuruuta nyt aloteltu, saan helposti seuruussa pidettyä katsekontaktin lelun avulla, mutta myös kierrokset meinaavat nousta välillä turhan korkeelle. Mut nää on pikkuvikoja toistaiseksi..
kleinspitz n 08/12
kleinspitz n 10/15
(Viestiä on muokattu perjantaina, 14.08.2015 klo 23:05)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 20.08.2015 klo 19:21  
+
0
Ekoissa tokokokeissa käyty ja sieltähän napsahti ykkös tulos.:love: Sijoitus 1/6, KP ja pisteitä kertyi 188,5. :aurinko:



Paikalla makaaminen 9½ (vähän hidas maahanmeno)
Seuraaminen 9½ (irtaantui hieman parissa kohtaa)
Liikkeestä maahanmeno 8½ (teki sen oman erikoisen pompahduksen ennen ku asettui maahan)
Luoksetulo 9 (aika hidas, siis Innin mittakaavalla :nauru: ja loppuasento vähän vino, ennakoi sekunnin sadasosan perusasentoon siirtymistä)
Noutoesineen pitäminen 10
Kauko-ohjaus 9½ (nousi asteittain ja laittoin makuulleen asteittain)
Estehyppy 9½ (loppuasento vähän vino)
Kokonaisvaikutus 10

Super tyytyväinen olen Innin suoritukseen vaikka muutamassa kohtaa näkyikin epävarmuus, ei se kuitenkaan olennaisesti suoritukseen vaikuttanut. Hyvä me!
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu torstaina, 20.08.2015 klo 23:33)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 20.08.2015 klo 19:33  
+
0
^ Tosi hyvä te! :aurinko:
Rise to reset the world.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 20.08.2015 klo 19:56  
+
0
^Kiitos! :aurinko: Eihän sitä muuta voi ku tyytyväinen olla kun koira tekee parhaansa ja omatkaan kämmit ei vaikuta olennaisesti mihinkään. :hymy:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 21.08.2015 klo 00:29  
+
0
^^^Wau, onnea :peukku:
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 21.08.2015 klo 18:02  
+
0
^Tack, tack! :hymy:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 25.08.2015 klo 12:20  
+
0
Osaisko joku neuvoa hiukan seuraamisongelmassa?

Aloitin seuraamisen opettamisen nollista muutama viikko sitten, koska jostain syystä toi normaalisti liiankin korkeavireinen bc lahnaili siinä ihan älyttömästi. No aloitettiin sitten uudestaan niin, että palkkasin tiputtamalla lelun kainalosta. Tarkoituksena oli siis ensin palkata ihan perusasennosta lelulla, sitten pidentää kontaktiaikaa, ottaa yksi askel ja palkata ja sitten siirtyä pikkuhiljaa useampaan askeleeseen. Nopeasti päästiin siihen, että lähdetään liikkeelle hyvällä katsekontaktilla, mutta koska palkkasin siitä jo useamman kerran peräkkäin, alkoi Soma ennakoida lelun tiputtamista ja nyt kun yritän lähteä liikkeelle, se pysyy katsekontaktissa, mutta ei oikeassa paikassa. Ennen paikka taas oli oikea, mutta kontakti tippuili :D

Mulla on ollut käytössä vapautuskäsky aina ennen palkkaa. Mietin että olisiko hyvä tehdä niitä pidempiä perusasentoja, vapauttaa ja palkata, jonka jälkeen ottaa heti perään perusasento, seuruuta yksi askel ja odottaa että se istuu, vapauttaa ja taas palkata? Nyt olen palkannut tavallaa vauhdista niin voisikohan se toimia että vaatisin sen vielä istumaan. Se on kuitenkin seurannut pidempiäkin pätkiä ennen, joten ainoastaan se vireongelma ja kontakti piti saada korjattua, eli tuskin toi olisi mitenkään liikaa vaadittu.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

Emmuska

Emmuska
Viestimäärä: 328

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 25.08.2015 klo 17:41  
+
0
^Mä ite treenaisin vaihtelevasti seuruuta. Esim tänään viettiä, seuraavalla kerralla oikeeta paikkaa jne. Varsinkin jos se on osannut seurata niin tekee siitä monipuolisempaa häiriöillä jolloin sen on pakko tsempata että tulee palkkaa, revitellään välillä, välillä vaikka haukutetaan jne.
RTK2 TK1 BH Fatikon Hera <3
Emma <3
http://ekanoma.blogspot.fi/

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 25.08.2015 klo 17:57  
+
0
Mä tekisin myöskin varmaan seuruun vireen lähtökohtaisesti toivotunlaiseksi ja alkaisin vaatia tekniikkaa sitten, kun koiralla on ns. selkärangassa oikeanlainen ilme kun se saa seuruuvihjeen.
Rise to reset the world.

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 25.08.2015 klo 22:03  
+
0
Joo, mun tekstistä ei ehkä ihan käynyt ilmi, mutta se vire siis on hyvä nyt kun on lelupalkka käytössä, se siirtyminen edes siihen yhteen askeleeseen vaan on hankalaa kun se alkaa ennakoida lelun tippumista ja lähtee kääntymään mua kohti. Palkkaan siis niin, että vapautan sen ja sitten tiputan lelun joko sen taakse tai toiselle sivulle, pointtina paikoissa on saada se ymmärtämään että tokossa se lelu ei lennä eteen eikä sen tarvitse lähteä kaahottamaan eteenpäin valmiiksi. Niin se teki aluksi kun vapautin perusasennosta.

Mä vähän luulen, että se sekoittaa nyt vapautuksen ja seuruun käskyn toisiinsa, koska tosiaan lähtee kääntymään heti kun annan kaskyn ja otan yhden askeleen.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 25.08.2015 klo 22:43  
+
0
^Ootko kokeillu lähteä lennosta seuruuttamaan? Koska se koira kuitenkin osaa teknisesti oikean seuraamisen, niin ottais esim. ekan harjotuksen niin, et palkkaat siitä pelkästä peruasennosta eka lelulla. Koiralle siis mielikuva, et sulla on se lelu ja se tulee palkaksi. Sit lelu veks, itse pinkaiset vaikka vauhdilla liikkeelle tai pelkästään lähdet kävelemään jos koira meinaa herkästi kiihtyä, hihkaiset käskyn ja kun koira on vierellä pari askelta hyvässä vireessä tepastellut, niin siitä palkka. Tai jos ei halua sitä käskyä vielä tässä vaihessa sotkea, niin annat sen itse tarjota sitä seuraamista ja palkkaat nopeasti siitä hyvästä, tarjotusta, seuraamisesta.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 27.08.2015 klo 14:16  
+
0
En oo kokeillut, sitä voisi tietty seuraavaksi koittaa. Kokeilin ottaa yhtä askelta lelu oikeassa kädessä ja siinä pysyi hyvä kontakti ja vire. Jos jatkaisin sitten tuota treeniä ja välillä lennosta muutamaa askelta lelu kainalossa ja aina selkeästi vapauttaisin ja vasta sitten tiputtaisin lelun niin josko se ennakoiminen siitä loppuisi. Kiitos avusta :)
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 01.09.2015 klo 20:37  
+
0
Essin kanssa en nyt vielä käy ohjatuissa tokotreeneissä, mutta luultavasti jossain vaiheessa. Pieniä juttuja ollaan tehty ihan tässä kotona. Perusasento menee ihan hyvin, samoin maahanmeno, Essi on nopea. Kapulan pitämistä olen nyt muutaman kerran tehnyt samoilla ohjeilla kuin Elenan kanssa. Essi tykkää ottaa tavaroita suuhun ja kanniskella. Se ottaa kapulankin mielellään suuhun ja pitääkin, mutta kun annan vapautuskäskyn, ei se haluakaan päästää kapulasta irti. Päästää kyllä sitten hetken päästä ja menee hakemaan namin kupista. Pari kertaa kävi niin, että kun kapula oli lattialla enkä juuri sillä hetkellä vahtinut sitä, Essi otti kapulan ja häipyi se suussa. Essi meinaa myös pureskella kapulaa tai pyörittelee sitä suussa. Nuo pitäisi saada loppumaan heti alkuunsa, mutta miten? Kapulan tuomisesta minulle pitäisi myös saada vahva, Essi helposti lähtee jonnekin muualle kapulan kanssa, ei tuo minulle. En nyt ole antanutkaan sille tilaisuutta häipyä kapulan kanssa, eli ollaan harjoiteltu vain pitämistä enkä jätä kapulaa lattialle vahtimatta.

plaahplaah

plaahplaah
Viestimäärä: 52

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 04.09.2015 klo 09:44  
+
0
Niin mä vaan taas söin sanani... Tokon piti olla yks niistä harvoista lajeista joita ei lähdetä kokeilemaan Noxin kanssa, koska "musta ei ole liikkeiden hinkkaajaksi", mutta näköjään onkin :nauru: Aloitettiin nyt ohjatusti toko ja yks kerta takana. Me ollaan treenattu ihan liian vähän tollasia juttuja häiriössä ja se näkyi...mutta sekoilusta huolimatta mulle jäi tosi hyvä fiilis ja hinku tehdä lisää! :jjei:

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 21.09.2015 klo 21:23  
+
0
Välillä sitä ihan hämmästyy, että helposti asioita voi yhdistellä, kun tietty osa on vahvasti mielessä. Otin nyt illasta liikkeestä seisomista ja Inni tarjosi pari kertaa istumista kun sitä on nyt jonkin verran hinkattu. Otin vähän etäisyyttä ja annoin koiralle luvan tulla luokse ja pysäytin sitten seisomaan. Tajusin sitten siinä, että koira näköjään osaa oikein näppärästi luoksetulon pysäytyksen ja kokeiltiin sitä pidemmältä matkalta. Oli muuten nätti ja jämäkkä pysähtyminen :cool:

Olis kiva kokeilla hinkata avoimen liikkeitä talven aikana ja käydä sitten mahdollisesti jossain vaiheessa kokeessa pyörähtämässä.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 13.10.2015 klo 15:06  
+
0
Seuruun kanssa täälläkin pieni ongelma.

Kyseessä on siis vajaa kolmen vanha russeli narttu, joka kyllä osaa seurata lähellä mutta ei "koemaisesti" (tiivis seuruu ja jatkuva kontakti). Osaa myös korjata lähemmäs jos ei palkkiota tipu ja viimeistään uudesta kehotuksesta. Helposti alkaa myös pyrkimään edelle.
Haluaisin jonakin kauniina päivänä saada koiran koevalmiiksi asti ja seuruu pitäisi siis saada lähtemään oikeaan suuntaan. Ajattelin, että alkaisin vaan tästä ihan yksinkertaisesti vahvistamaan paikkaa lähemmäs ja vaatimaan tarkempaa pysymistä eri mittaisilla pätkillä. Oonko ihan hakoteillä ja onko muita ideoita millä lähteä korjaamaan?

Toinen asia on tuo perusasento jota ei siis osaa tehdä ollenkaan. Tää on jokaisen aijemmankin koiran kanssa ollu jotenkin kovin ongelmallista ja siis mulle vaan niin vaikea asia. Arvelin, että ehkä helpointa olisi vaan vahvistaa tuo sivulle tulo samalle sanalle kun seuruun, jolloin siis sivulle tulo tarkoittaa sitä paikkaa sivulla, oli vauhti mikä tahansa ja pysähtyessä istuminen. Voiko tää toimia ? :D

*muoks kirjotushäröt
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja
(Viestiä on muokattu tiistaina, 13.10.2015 klo 15:08)

  Siirry sivulle: 1 ... 41 42 43 44
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265824
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.04.2024 klo 16:00)