Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 23.01.2014 klo 19:49

Tokopulina - osa 3

Siirry sivulle: 1 ... 42 43 44

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 14.10.2015 klo 08:47  
+
0
^Mä tekisin alkuun koiran kanssa niin lyhyttä pätkää, että saisin sen palkattu oikeasta tekemisestä koko ajan. Vasta, kun idea alkaa hahmottua, pidentäisin pätkää ja vaatisin mahdollista korjaamista - tosin sille ei toivottavasti olisi siis tarvetta. Jos teet alusta lähtien pitkää pätkää korjausten kanssa, on riskinä aina se, että koira tulkitsee korjausten olevan osa koko seuruuliikettä.

Perusasennon opettaminen samalle käskylle onnistuu toki kyllä, mutta en tiedä miten se onnistuu noin päin... Itse olen siis opettanut samalla käskyllä, mutta nimenomaan perusasennon kautta - seuraaminen sitten on vain siirtymä seuraavaan perusasentoon. Lähinnä ongelmalliseksi voi tulla saada koira istumaan tuolla seuraamiskäskyllä, jos se on nimenomaan sidottu liikkeseen. Itse en kuitenkaan halua käyttää perusasennossa erikseen käskyä sivulle siirtymiseen ja istumiseen, koska jatkossakaan ei voi niin tehdä.

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 14.10.2015 klo 16:00  
+
0
^Kiitos! Näin arvelinkin, että lisää paras lähteä tuon seuruun kanssa toimimaan. Jospa kokeilen yhdistää ensin pysähtymisen istumiseen ja siitä sitten vasta yhdistää seuruuseen ja liittää ne saman käskyn alle. Saako nyt yhtään kiinni mitä tarkoitan?
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

Cinderellla

Cinderellla
Viestimäärä: 1316

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 18.10.2015 klo 18:11  
+
0
Huikeeta!
Tänään toista kertaa alokasluokassa, mutta ensimmäistä kertaa uusilla säännöillä tokoiltiin neidin kanssa tulos ALO1 197p. KP ja luokkavoitto! :jjei:
Yks vielä!
Tiibetinspanieli u 1/2005
Belgianpaimenkoira groenendael n 7/2012
Belgianpaimenkoira tervueren u 4/2014
Belgianpaimenkoira tervueren n 4/2017

Zippe

Zippe
Viestimäärä: 31

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 03.11.2015 klo 15:17  
+
0
Me ollaan ilmottauduttu nyt ensimmäisiin tokokisoihin Siirin kanssa. Tuntuu, että kaikki on vielä vähän vaiheessa. Osa asioista menee kyllä tosi kivasti, mutta liikkeestä maahanmeno tuottaa vielä aika paljon ongelmia. Siiri alkaa ryömiä perään. Onko antaa jotain vinkkejä?
Jännittää myös se, miten Siiri menee kisatilanteessa, kun ei olla koskaan oltu missään möllikisoissakaan, mutta sittenhän sen näkee. Siirillä on välillä vähän sellaisia päiviä, ettei yhteistyö kiinnosta ja toisaalta meillä on myös tosi hyviä päiviä. Täytyy toivoa, että sattuu oikein hyvä päivä :hymy:
Amerikancockerspanieli Siiri s. 2012
Amerikancockerspanieli Hermi s. 2014

Bouvier Murri s. 2014

http://spanielin.blogspot.fi/

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 11.11.2015 klo 13:12  
+
0
^Miten olet palkannut tuosta liikkeestä maahanmenosta ja millaisia treenejä yleensä teet siihen liittyen?

Lisäys:

esss` kirjoitti:

Jospa kokeilen yhdistää ensin pysähtymisen istumiseen ja siitä sitten vasta yhdistää seuruuseen ja liittää ne saman käskyn alle. Saako nyt yhtään kiinni mitä tarkoitan?


Öö siis mitä? :nauru: Siis ensin teet näitä erillisinä osina eri käskyillä ja sen jälkeen yhdistät ja vaihdat samalle käskylle?
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 11.11.2015 klo 13:13)

Zippe

Zippe
Viestimäärä: 31

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 13.11.2015 klo 15:26  
+
0
Nyt liikkeestä maahanmeno alkaa jo sujua, mutta viiveellä. Voisin kokeilla naksuttimen kanssa, jos saisi siihen täsmällisyyttä. Muutenkin pitää vielä hioa yksityiskohtia.
Mietityttää myös, miten saada oikea vireystila kisatilanteeseen. Ettei mene liiaksi häseltämiseksi, mutta että Siiri tottelesisi innokkaasti. Mitä ylipäätään kannattaa tehdä suoritusta ennen?
En ole ihan varma oliko tämä hyvä idea ollenkaan...
Amerikancockerspanieli Siiri s. 2012
Amerikancockerspanieli Hermi s. 2014

Bouvier Murri s. 2014

http://spanielin.blogspot.fi/

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 15.11.2015 klo 12:46  
+
0
^^Nyt on myönnettävä etten saanu enää itekään kiinni omasta ajatuksesta :nauru:
Täytyy nyt oikein ajatuksella pohtia mihin lähdetään asian suhteen ja mikä nyt saattais olla paras vaihtoehto. Koira lähti mammalomalle, joten nyt voin rauhassa pohtia mihin suuntaan voisi lähteä tästä! :aurinko: Muutenkin kerkeää vähän suunnitella mitä lähdetään seuraavaksi askartelemaan. Epäilen kuitenkin, että suunnittelu on jotenkin ihan uunoa mun kohdalla kun ei se ikinä mene niinkun on suunnitellut :eitietoo: Suunnitteleeko muut treenejä kuinka paljon etukäteen? Ja miten suunnittelette jos niin teette?
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 10.12.2015 klo 09:13  
+
0
Mä olen nyt koittanut tokoilla tän paimenen kanssa ja muutama juttu mietityttää. Vaikuttaako pisteisiin, jos maahanmeno on tällainen:


Eli se ikään kuin romahtaa maahan noin, että toinen tassu jää alle ja toinen on "normaalisti". Tämä on sen luonnollinen asento niin en ole lähtenyt puuttumaan. Sitten kun otetaan paikkamakuuta, se usein nostaa pään ja menee ikään kuin normaaliin asentoon. Mutta pitäisikö tähän puuttua?

Toinen on sitten kaaret luoksetulossa ja oikeastaan kaikessa, missä on matkaa. Se kaartaa aika selkeästi ja mietin, että pitäisikö mun puuttua siihen vai ei. Jos teidän koira tekisi näin, puuttuisitteko?

Sitten russeli. Se sabotoi oikein urakalla kaikkea, mitä yritän sille opettaa. Ensin se keksi, että seisomiseen kuuluu lattian kuopaisu takajalalla, eikä sitä saa millään nyt opetettua pois :D Sitten se bongasi kerran merkin kierron aikana kärpäsen lattialta ja nyt joka kerta etsii sitä kärpästä kyseisen liikkeen aikana. Nyt viimeisenä se keksi, että luoksetulossa ei ollakaan istumassa vaan orava-asennossa. No, ainakin treeneissä on aina hauskaa, ei sitä voi ottaa vakavasti :D
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 13.12.2015 klo 21:56  
+
0
Meillä on samanlaisia ongelmia bc:n kanssa. Maahanmeno on semmonen nopea räpsähdys alas ja toinen tassu taittuu kanssa yleensä alle. Eihän se varmaan suotavaa ole ja ainakin paikkamakuussa aiheuttaa levottomuutta jos se sitä joutuu korjaamaan. Täytyy kysästä tuosta(kin) asiasta kun meille tulee tammikuussa kokenut bc-kouluttaja pitämään koulutuksen.

Luoksetulossa olen tehnyt kovasti töitä, että saan koiran tulemaan suoraa kohti, mikä on sille ollut kovin vaikeaa. Alkaa tekemään semmosta banaania, mutta nyt viimetreeneissä tuli jo ihan suoraan eteen.
Sama ongelma esiintyy silläkin juuri niissä liikkeissä joissa missä pitäisi juosta suoraan johonkin esim ruutuun ja kartionkierrossakin tekee aika suuren kaaren.

Ja kyllä noihin pitää puuttua...bc:kö helppo rotu :mietiskel:

GSD

GSD
Viestimäärä: 6

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 24.01.2016 klo 12:17  
+
0

annajaada kirjoitti:

Mä olen nyt koittanut tokoilla tän paimenen kanssa ja muutama juttu mietityttää. Vaikuttaako pisteisiin, jos maahanmeno on tällainen:


Eli se ikään kuin romahtaa maahan noin, että toinen tassu jää alle ja toinen on "normaalisti". Tämä on sen luonnollinen asento niin en ole lähtenyt puuttumaan. Sitten kun otetaan paikkamakuuta, se usein nostaa pään ja menee ikään kuin normaaliin asentoon. Mutta pitäisikö tähän puuttua?

Toinen on sitten kaaret luoksetulossa ja oikeastaan kaikessa, missä on matkaa. Se kaartaa aika selkeästi ja mietin, että pitäisikö mun puuttua siihen vai ei. Jos teidän koira tekisi näin, puuttuisitteko?

Sitten russeli. Se sabotoi oikein urakalla kaikkea, mitä yritän sille opettaa. Ensin se keksi, että seisomiseen kuuluu lattian kuopaisu takajalalla, eikä sitä saa millään nyt opetettua pois :D Sitten se bongasi kerran merkin kierron aikana kärpäsen lattialta ja nyt joka kerta etsii sitä kärpästä kyseisen liikkeen aikana. Nyt viimeisenä se keksi, että luoksetulossa ei ollakaan istumassa vaan orava-asennossa. No, ainakin treeneissä on aina hauskaa, ei sitä voi ottaa vakavasti :D



Ei vaikuta ja monesti koira makaakin rauhallisemmin, kun on pää maassa. Sitten alkaa haittamaan jos koira häsää ja pyörii jatkuvasti. :)

Täällä tarvittaisiin tunnariin apua! Mä vihaan sitä liikettä. Koira on perusluonteeltaankin epävarma ja tunnarissa se näyttää siltä kuin olisi tullut tunti turpaan. Harjoituksia ollaan tehty erilaisia ja yritetty löytää jotain toimivaa, mutta kun ei. Olen palannut koko liikkeen kanssa ihan lähtöruutuun jos olenkin tehnyt liian vaativia treenejä, mutta kun ei niin ei. Koko koira paineistuu jo käskystä, se menee kapuloille, ottaa ekan minkä saa jos sitä huomauttaa tai on noteeraamatta mitenkään, se alkaa paineistumaan ja hetken päästä ei tule enään yhtään mitään ja koko homma oli siinä.

On koitettu verkon alle laittaa, että menis haistelemaan, no koira lähti tekemään kiertämistä, tarjosi seisomista ja maahan menoa, loppujen lopuksi toi oman hihnansa. Ja, kun tuon pitäisi se osata, silloin, ku se menee ajatuksella tunnareille, se yleensä se oman tuo. Mutta kun koiralla ei ole mitään ajatusta koko asiasta. Sitä omaa on piilotelty yksinään, on menty koiran kanssa yhdessä, on treenattu pelkän oman kanssa ja muiden kapuloiden.

Nyt mulle ehdotettiin, että koittaisin laittaa ruutunauhan kasaan ja oman sinne piiloon. Kokeilen nyt tätäkin, mutta jotenkin on jo valmiiksi kovin skeptinen fiilis. Äh.

idänihme

idänihme
Viestimäärä: 6

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 02.02.2016 klo 13:46  
+
0
Heipparallaa! Minulla on 11kk ikäinen lappalaistyttö, jonka kanssa ollaan aloitettu tokoilu loppuvuodesta. Mun ensimmäinen ikioma koirani ja ensimmäinen harrastuskoirani. Ollaan nyt ruvettu pikkuhiljaa harjoittelemaan noutoa, mutta se on ihan hemmetin vaikeaa! Kaipaisinkin vähän apuja siihen, miten saisin tuon kiinnostumaan noutokapulasta. :mietiskel: Ensimmäisen kerran kurssilla koira vähän innostuikin siitä, kun leikitin ja riehaannutin, ja sai palkkaakin. Tällä ekalla kerralla pari kertaa leikin yhteydessä otti kapulan myös suuhunsa. Sen jälkeen kapula ei ole kiinnostanut _lainkaan_. Vähän tökkii nenällä, ja haluais heti palkkaa. Turhautuu kamalan nopeasti.

Kouluttaja kehotti leikittämään vaan kovasti, mutta ei tuo enää kiinnostu. Riehaantuu kyllä, mutta ei seuraa katseellaan kapulaa, vaan minua. Jos siis heitän kapulan maahan, niin hyvä kun vilkaiseekaan. Toinen neuvo, jonka sain, oli joku ihan superherkku palkaksi kapulasta, mutta kun kokeilin jauhelihalla, meni puppe siitä niin sekaisin, ettei pystynyt keskittymään enää mihinkään. Se on muutenkin aika adhd-luonne, innostuessaan kunnolla menee sellaisilla kierroksilla, että kaikki muu aivotoiminta lakkaa... :hymy:

Mitäköhän kikkoja tässä kannattais seuraavaksi kokeilla?

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Tiistaina, 02.02.2016 klo 21:43  
+
0
^Onko naksuttimen käyttö tuttua?

Mitä jos lähtisit naksuttelemalla luomaan pennulle mielenkiintoa kapulaan? Ensin naksautus ja palkka pelkästä kapulaan katsomisesta, sitten pikkuhiljaa koskemisesta, suuhun ottamisesta, luokse tuomisesta jne. :hymy:
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 03.02.2016 klo 09:24  
+
0
annajaada, vaihtaako koira siis paikkiksessa asennon tuosta asennosta ryhdikkäämmäksi? Jos vaihtaa, puuttuisin asiaan - asennonvaihtaminen kuitenkin aina antaa rauhattoman vaikutelman, ja koiran on vaikea hahmottaa, miksi se kerran saisi korjata asentonsa, mutta toista ja kolmatta kertaa ei. Mun mielestä on selkeämpää, kun asento on heti alusta alkaen oikea.

idänihme, mä lähtisin myös naksuttelemaan (ts. alkuun palkkaamaan mistä vaan kapulaan kohdistuvasta toiminnasta). Lisäksi tekisin kapulatreenejä vain rauhallisessa ympäristössä, en lainkaan esimerkiksi ohjatuissa treeneissä. Tällöin koiran on helpompi keskittyä. Lisäksi jättäisin turhat hetsaukset pois, jos ne eivät koiraa saa kapulasta kiinnostumaan - ainakin oman huskyn kohdalla huomasin, että hetsauksilla saa enemmän haittaa kuin hyötyä aikaan, tärkeämpää on rakentaa maltillisesti oikea toimintatapa eikä sinne päin suhaamista.

idänihme

idänihme
Viestimäärä: 6

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Keskiviikkona, 03.02.2016 klo 12:50  
+
0

Canidae kirjoitti:

^Onko naksuttimen käyttö tuttua?

Mitä jos lähtisit naksuttelemalla luomaan pennulle mielenkiintoa kapulaan? Ensin naksautus ja palkka pelkästä kapulaan katsomisesta, sitten pikkuhiljaa koskemisesta, suuhun ottamisesta, luokse tuomisesta jne. :hymy:



Ja Angat, meillä on naksutin käytössä. Aluksi tehtiinkin juuri noin, eli jo katsomisesta naksautus ja palkka, ja siitä eteenpäin.. kosketukseen saakka. Siihen loppuu kiinnostus. Olen tehnyt koiran kansa hajutunnistusjuttuja, ja niissä opetin pupsin ilmaisemaan menemällä maahan - nyt yrittää ilmaista tuota kapulaa. Menee maahan ja tapittaa mua siis silmiin - ei edes töki kapulaa. Ääh, jotain teen varmaan väärin, mutta en tiedä, että mitä!

Tuntuu niin oudolta, erityisesti, koska kaiken muun suorittaa aika hyvin ja tosi innoissaan. Mut kapula on vaan niin plääääh :eitietoo: Kasvattajan mukaan emä on ihan samanlainen, eikä ole sille onnistunut myöskään opettamaan noutoa. Kuulemma tökkii vaan... Ihan tuntuis olevan äitinsä tytär tässä! :nauru:

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 04.02.2016 klo 07:28  
+
0
Koiralle ei taida olla ihan selkeää mitä siltä haetaan jos yrittää tarjota toista toimintoa. Itse yrittäisin tehdä palkasta suuremman siten että superkehut mukaan, koira koski kapulaan naks palkka bileet jee! Voithan yrittää tarjota kapulaa myös suuhun. Ihan puhtaalla sheippaamisella tuskin saat tuota koiraa noutamaan joten anna vähän apuja, ohjaa sitä kapulan luo, houkuttele ottamaan suuhun ja kun vahingossa tarjoaakin edes hiukan sinne päin mitä haluat niin bileet ja palkka :hymy:

Minulla oli höntsäilykaverina seefferi jolle opetin noutoa vuosi tolkulla ja sitten se yhtäkkiä hoksasi mitä minä hain takaa.(en vain osanut opettaa :nauru: ) Tälle holskulle nouto on opetettu juurikin naksuttamalla jo ihan pienestä pennusta.
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

Saippa

Saippa
Viestimäärä: 617

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Torstaina, 04.02.2016 klo 20:23  
+
0
Luoksetulo! Mitään vinkkejä suoran perusasennon vahvistamiseen? Noppa tulee aina vinoon, vaikka ollaan perusasentotreeniä tehty vaikka kuinka.
Shelttimies Noppa (Pilvimarjan Kuka, 2/2013)
etäjäseninä slkn:t Siiri (Liehkun Ciiku, 4/2003) ja Selma (Tiitiäisen Reela (4/2006)

http://koiratulikotiin.blogspot.fi/

Ippana

Ippana
Viestimäärä: 46

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Lauantaina, 12.03.2016 klo 12:59  
+
0
Tämä ei ehkä liity ihan tänne, mutta en kehtaa uutta ketjua aloittaa tämän takia. Ollaan pennun kanssa menossa eka kertaa arkitottelevaisuuskurssille, mietin että kuinka paljon otan ruokaa (pikkuisia nakinpaloja) mukaan. Riittääkö 80 makupalaa? :hymy:

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Lauantaina, 12.03.2016 klo 18:19  
+
0
^Mä en koskaan ole laskenut nameja, mutta 80 makupalaa = 80 palkattavaa asiaa, joka mun mielestä on jo tooosi paljon pennulle. Jos tuosta määrästä namit loppuisi, lopettaisin itse treenit jo hyvin sukkelasti. :hymy:

Ippana

Ippana
Viestimäärä: 46

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Lauantaina, 12.03.2016 klo 21:00  
+
0
Joo kyllä se 80 riitti..:nauru: Siksi laskin kun hankala muuten kysellä että "onko tää köntti tarpeeksi iso" :D Paljon silti sai niitä jaella, ei ihan hirveästi jääny yli. Otan ens kerralla varmaan suunnilleen saman verran, parempi liikaa mukana entä että loppuis kesken. ;)

Muoks. En tiedä miten usein tokossa palkataan, mutta tuolla siis annettiin aina kun koira teki hyvin, eli parhaimmillaan (ainakin pennun kanssa) muutaman sekunnin välein. Niin tiesin että paljon menee, omalla pihallakin kun haetaan posti, palkkaan vielä tosi tiheästi vierellä pysymistä.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 12.03.2016 klo 21:07)

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 13.03.2016 klo 09:45  
+
0
Kyllä taas ongelma kehitettiin!

Alon liikkeet sujuneet paikkamakuita myöten oikein hyvin, niin että uskalsin kokeeseen ilmoittaa. Nyt viikko ennen koetta eilisissä koetreeneissä lähti paikkikksesta kaksi kertaa eikä luoksetuloliikkeessä meinannut millään jäädä istumaan ja odottamaan. HUOH!
Eikai tässä auta kuin keskittyä tuohon paikkamakuun vahvisteluun tässä viikon verran ja sitten miettiä kannattaako mennä kokeeseen..:eek:
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

  Siirry sivulle: 1 ... 42 43 44
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 05:45)