Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 21:52

Treeni/kisakalenteri

Siirry sivulle: 1 2

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

TREENI/KISAKALENTERI - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 21:52  
+
0
Törmäsin toisella palstalla ratsastuspäiväkirja-aiheeseen ja mietin miksei voisi olla "treenipäiväkirjaa"? Kaikille lajeille suunnattua.

Mitä treenasit, milloin, miten meni, palkkaukset millaisia, aloititko jonkun uuden asian treenaamisen, kertailitko vain vanhoja juttuja mielenvirkistykseksi, lähestyykö kisa, jännittääkö, miten valmistaudut, millainen treeniohjelma?
Kysymyksiä voisi vain jatkaa, mutta tuossa pääpiirteittäin.

Lähes kaikilla lajeilla on omat aiheensa, ja tietenkin niissäkin puidaan lajin osia ja ongelmia, onnistumisia jne, mutta tässä olisi tarkoitus pitää tarkkaakin lukua mitä teki ja milloin. Varsinkin niille jotka eivät minkäänlaista blogia tai ihan käsikynävihko-päiväkirjaa treeneistä pidä. :)

Minä voisin aloittaa esimerkkiä näyttäen.

25.8.-10 illalla
Iltalenkin yhteydessä päätin hieman kokeilla perusjuttuja, seuraamista enimmäkseen. Lähimmälle hiekkakentälle käveltiin ja koira oli innoissaan koska oltiin muuten pidetty lepopäivä sisällä sateisen sään takia vain nameja purkeista etsien.
Kokeilin aloitettua maahanmenoa liikkeestä ja herranjestas sehän toimi jo todella hyvin! Ei ollenkaan valmis liike, mutta paljon parempi! Tiedä sitten johtuiko siitä että koira oli niin viretilassa ja innoissaan kaikesta, pallosta, vai pimeydestä, vai sateesta vai siitä että annoin pari päivää viime treeneistä asian hautua päässä. Mutta emäntä oli tyytyväinen! Tästä on hyvä taas jatkaa.

Treenit voi siis olla jopa aivan pienet, lenkillä tehtyä kontaktin harjoittelua tai seuraamista. Kaikki käy! Toisten treenejä voi tietenkin kommentoida, kysellä, toivotella onnea kokeeseen ja keskustella niinkuin palstalla täytyykin :D Ettei tule vain pelkkiä sepustuksia. Mutta minusta on mukavaa lukea vain näitäkin, miten muut treenaa jne. :)

Jos aihe on liian ylimalkainen niin ilmoittaa, tai jos ei kiinnostusta herätä niin pois vain!

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Torstaina, 26.08.2010 klo 08:26  
+
0
Hei tää on ihan kiva! :)

Treenaatko jotain tavoitetta varten?

Ma 23.8.10 agility
Olin itse kipeänä, mutta vein kuitenkin koiran agility treeneihin. Siellä sitten lainaohjaaja ohjasti, eneimmäistä kertaa koiralla oli toinen ohjaaja kuin minä. Kauheasti ohjeita en antanut, lähinnä "kokeile miten sujuu". Oli hienoa nähdä miten hyvin Siru teki yhteistyötä myös toisen ihmisen kanssa, seurasi ohjeistusta tarkasti ja suoritti aivan kuin minunkin kanssani. Hyvin myös huomasin ensin samat epäkohdat kuin itselläni ohjatessa, liian epäselvä/vino vartalon suunta käänsi koiran aivan eri suuntaan kuin käsi osoitti. Treeneissä tehtiin takaakiertoja, ja parin kierroksen jälkeen Sirun ja lainaohjaajan yhteistyö pelasi aivan saumattomasti. Oli hienoa seurata vierestä.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Torstaina, 26.08.2010 klo 21:00  
+
0
26.8. tottis - nouto

Meillä on ollut pitkään ongelmana nouto. Kapula ei kelpaa koiralle, ts. se ei tykkää pitää sitä suussa. Ei nouda, ei tuo, eikä ainakaan kanna.

Tänään otettiin ensin sisällä naksun kanssa harjoituksia, joissa koira sai palkan jo pelkästä kapulan noukkimisesta, eli joka kerta kun kapula oli suussa -> nami. No se onnistui jotenkuten, mutta ei mitään edistystä. Kapula suuhun ja heti pois. Heitin naksuttimen kaappiin ja lähdettiin ulos. Otettiin alkuun parit sivulletulot (korjaan koiraa tulemaan edestä, vanhan takaakiertämisen sijaan) ja koira tuli suoraan ja otti hyvin kontaktia. Seuraamista hiottiin hitaassa ja perusvauhdissa, pysähdyksissä olis vielä tarkkuushiontaa. Koira istuu pysähdyksessä joko vähän vinoon tai sitten jää pikkusen taakse.

Loppuun kokeiltiin vielä maistuisko kapula ulkona ja heitin sitä koiralle kerran. Olin aivan :eek: kun junnu haki kapulan ja palautti sen suoraan mulle. Päästi irtikin vasta käskystä. Shokkitilasta johtuen uskalsin heittää vielä muutaman kerran (epäonnistumisen riskistä huolimatta), mutta uskollisesti pentu palautti. Joka kerta.

Sit otettiin vielä parit eteenlähetykset ja pysäytys eteenmenosta (maahan). Loppuun kokeilin vielä palauttaisiko koira paikallaan olevan kapulan. Ja palautti. (!!!)

Järkyttyneen onnellisissa tunnelmissa siis :nauru: Noutolukko on auennut. Itsestään.

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Torstaina, 26.08.2010 klo 23:18  
+
0
Tää onkin hauska idea. :) Kiva lueskella millaisia juttuja muut harjottelee koiriensa kanssa. Meillä tosin on blogikin, mutta voihan sitä tännekin välillä kirjotella.

25.8 Ohjatut tokoreenit
Harjoteltiin alokasluokan hyppyä, luoksetuloa ja seuraamista. Olen käyttäny hypyllä käskyä "aita". Liike periaatteessa menee ihan hyvin, mutta käsky ei oikein oo vielä selkeä, eli kädellä pitää näyttää suunta. Mentiin muutama kierros alokasluokan hyppyä, jonka jälkeen kokeiltiin avoimen luokan hyppyä. En olis aluks halunnu kokeilla, mutta kokeilin sitten kuitenkin. Ja kaikki meni pieleen. Koira ei hypänny, vaan jäi aidan etupuolelle. Sitten kun se viimein hyppäs, niin meni maate jne... Nyt ei ainakaan maahanmenoa harjotella hetkeen. Lopuks otettiin vielä yks onnistunu alokasluokan hyppy, ettei jäis ihan kesken koko juttu.

Meidän vuoron jälkeen menin vähän sivummalle ja otin vuorotellen "seiso" ja "istu" käskyä niin että liikuin ja sanoin käskyn yhtäkkiä. Muutaman toiston jälkeen lähti sujumaan ja koira malttoi kuunnella, mikä käsky tulee. Luoksetulossa sain toistella käskyä muutaman kerran (yleensä tulee heti) ja seuraamisessa jostain syystä meinasi pysähtyä kun kehuin... No onneks ei oo niin totisia meidän koulutukset (rotuyhdistyksen järjestämä). :) On vaan jotenkin niin huvittavaa, kun koira on välillä ihan eri taajuudella, ja toisena päivänä toimii kun unelma. No eipä siellä muidenkaan koirat ihan virheettömästi menny ja naureskeltiin porukalla meidän "fiksuille" koirille. :D

26.8 Ohjatut agireenit
Palattiin parin viikon tauon jälkeen agin pariin. Aluks koira oli ihan kierroksilla ja intoili ja vinkui pelkästään kun oltiin paikanpäällä. Mentiin hyppysuoraa, jonka päässä oli pöytä. Yhden ja kahden hypyn takaa meni ok. Kun tultiin kauempaa ja kovemmalle vauhdilla, niin en tajunnu, että oli huono juttu kun nami ei ollu pöydän keskellä ja koiruus juoksi suoraa pöytää päin (kuulemma näytti siltä kun ois vauhdissa yrittäny napata namin). Viimesellä kierroksella laitoin namin keskelle ja paremmin meni. Koira irtosi hyvin eteen ja oikein kahmi hypyt hirveillä loikilla.

Tehtiin myös ratapätkä, jossa oli yks paha käännös. Kokeiltiin muutama eri vaihtoehtoa siihen (vippi ja takaaleikkaus). Kyllä koira ne hypyt meni, mutta paremminkin olisin voinu kääntää. Vauhtia oli riittävästi, mutta välillä tuntui menevän vähän hössötyksen puolelle.

Lopuks menin vielä toisen kentän puolella A:n. Otin ekaks namialustalla ja sitten kokeilin miten menee jos otan namialustan tai namin pois. Jos ei ollu alustaa eikä namia, niin ei pysähtyny, alustalle pysähty. Seuraavalla kertaa teen niin, että otan alustan pois ja laitan pelkän namin.

Sunnuntaina on seuramestaruudet, joten nyt otetaan pe ja la kevyemmin, että jaksaa hyvin tsempata.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Perjantaina, 27.08.2010 klo 20:36  
+
0
Mulla on tapana pitää treenipäiväkirjaa johon kirjoitan kaikki ylös mitä oon tehny. Sitä on sitten kiva katsella jälkeen päinkin ja verrata eri koirien kehittymistä keskenään. Ja kaikki kisat on siihen merkitty myöskin.
Sieltä sainkin hyvää tietoa,kun seuran lehteen tein juttua koirani tultua AVAksi.Esim sen montako starttia se meiltä vei ekasta kisasta siihen viimeiseen joka oikeutti agilityvalion arvoon.
(meiltä se otti 99 kilpailua:viheltel:)

Tänään otin tottista omassa pihassa. Ensin nuorimman kanssa. Kokeilin patukalla seuraamista siten,että pikkupatukka vasemmalla puolella niskassa ja isompi tereeniliivin takataskussa.
Seuraamista ja sitten sopivassa kohdassa JESS ja pikkupatukka lentää etuvasemmalle. Sitten vielä kunnon palkka isolla patukalla. Tämä tuntui ainakin näin ekakokeiluna toimivan.

Meillä ollut hieman ongelmana patukalla palkkaus. Koira on kyllä siihen todella hanakka,mutta jotenkin se jähmettyy, vaanii,patukkaa jos se on näkösällä. Hetsata ei juurikaan pysty kun heti siinä kiinni.

Uroksen kanssa otin sitten vaan perusjuttuja. Sen kanssa kun tuskin tokokisoihin oon menossa.
Sillä palkkana makupalat ja naksutin. Tekee tosi innokkaasti,mutta seuraamispaikka on sillä vähän liian edessä ja saisi olla tiivimpi. Hyvin pitää kontaktin.
Käännökset on persiistä!

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Lauantaina, 28.08.2010 klo 19:50  
+
0
Tänään oltiin katsomassa tokokisoja Laukaassa.Alo-luokka näytti siltä,että sinne voisi nuorimmaisen kanssa jopa lähiaikoina uskaltautuakkin!
Seurattiin alo ja avo ja sitten lähdettiin pois kun tuli vilu ja satoi.

Matkan varrella sitten taas käytiin omalla hallilla tekemässä vähän agitreeniä.
Nuorimmaiselle tein lähtösuoran;aita pituus.aita ja putki.Otin ensin lähdön lähes yhtäaikaa irtaantumisharjoituksena putkeen.
Sitten sama niin,että jätin koiran lähtöön ja menin putken luo ottamaan vastaan kutsuna.

Kepeille itsenäisesti menoa harjoiteltiin myös kummaltakin puolelta ja kontaktiesteitä otettiin kutakin muutamia kertoja.Alastulossa makupalakuppi ja ylösmenossa puomilla ja keinulla makupalat. A:n ylösmenolle en ole enää pysäyttänyt. Alkuunhan tein niin,että pysäytin ylösmenolle ja palkkasin kädestä naksua käyttäen.Koira ei edes suorittanut estettä loppuun vaan vapautin siitä.

Uroksen kanssa treenasin ahdasta kepeille menoa. Putki ihan keppien aloituksen vieressä. Ensin meni putkeen putkihullu kun on,mutta sitten alkoi sujumaan.

Kepeiltä putkeen harjoiteltiin myös niin,että keppien oikealla puolella oli putki jonne koiran käänsin keppien jälkeen poispäinkäännöksellä ja itse jäin edelleen keppien vasemmalle puolelle.Eli kepit jäi mun ja putken väliin ;koira pujotteli ns väärällä puolella.Hyvin onnistui,tätähän ollaan jo treenattukin.Nuorimmainenkin osaa sen.

Saksalaista ja viskikäännöstä tehtiin myös pari kertaa.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Maanantaina, 30.08.2010 klo 20:17  
+
0
Tänään käytiin vaihteeksi vähän tottistelemassa. Tällä kertaa oli sovittua porukkaa koirineen mukana plus muutama muu porukka treenaamassa samalla kentällä. Eli häiriötä kerrakseen.

Junnu ei oo noin vilkkaassa paikassa ikäpäivänä ollut tekemässä 'töitä', joten arvelin jo alusta asti, että totutellessa menee ja ilmoitinkin meidän tyytyvän sosiaaliseen paineeseen :wink: Alkuun olikin jumalatonta piippaamista ja volisemista, enkä vaan millään pystynyt olemaan koiralle se kiinnostavin. Ei kelvannu ruoka, patukka eikä pallokaan, enkä kyllä leluja olis siihen kierrostasoon enää tahtonut tarjotakaan.

Otettiin parit luoksepäästävyysharjoitteet, eikä siinä nyt hurjan lähelle päästy. Mutta onneksi kanssatreenaajat lukivat koiraa hienosti ja lopetettiin kuitenkin rauhalliseen suoritukseen.

Ihmisryhmän läpivienti meni pipariksi minun ahnehtimisen takia, olis pitäny tyytyä vähempään. No, lopulta päästiin palkkaamaan. Se oli hyvä.

Oikein hyvät seuraamiset, liikkeestä pysäytykset, eteenmenot ja luoksetulot saatiin sit ku otettiin tarpeeksi välimatkaa ihmisryhmiin ja toisiin koiriin ja treenattiin itsenäisesti. Junnu toimi hyvin ja oli aktiivinen ja innokas.

Loppuun vielä pari luoksetuloa ihmisrivien välistä, joista pari ekaa meni haisteluks, mutta viimenen tuli täysiä päin :D Hyvähyvä.

Ens viikolla toivottavasti uusiks ja sunnuntaina alkaa ohjatutkin treenit. Pääasiassa olen tyytyväinen tähänkin päivään, harmittaa vaan kun koira osaa kyllä, kun vaan malttaisi.

Täytyy ilmeisesti viedä sitä kaikenmaaliman tapahtumiin, että se siedättyy tohon vilskeeseen..

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Sunnuntaina, 05.09.2010 klo 01:15  
+
0
Mä voisin kanssa muistin ja jaksamisen mukaan kirjoitella tänne meidän treenipäiväkirjaa, jospa siitä olisi jotain hyötyä. Vinkkejä saa ja pitääkin antaa, jos näyttää, että nyt tuo tollo tekee tota juttua ihan päin p:tä.

4.9
Anni:
-agilityharkoissa otettiin kaksi kertaa netistä poimittu ilmeisesti Mujusen tekemä 3:n hyppyrata. Annin vauhti oli taas vähän kateissa, kepit meni tosin vauhdikkaammin mutta edelleen vaatiii käsiohjausta. Tosin oon voinu nostaa kättä, siitä korkeudesta mitä se on ollu. Takaakierrot meni hyvin mutta esim. putkeen menossa steppailtiin.
-otettiin tänään Annille ekaa kertaa pentukeinulla kokeilua sen jälkeen kun se säikähti kenua Kavetin tekniikka oli aivan huippu. Se nosti keinun pystyyn ja piti lihapullapalaa siellä keinun päässä. Kun Anni tajusi, että siellä päässä on lihapullaa, se ampaisi sinne ylös ja sitten laskettiin keinu varovaisesti maahan. Otettiin toistoja joku 10 kpl ja Anni oli liekeissä:) Joten tästä on hyvä jatkaa. Myös pussia otettiin noin 10 kertaa, joista 2 kertaa Anni tuli läpi ilman, että kangasta tarvitsi nostaa, muilla kerroilla nostettiin joku sentti-pari kun huomattiin, että jää epäröimään.¨
-kaiken kaikkiaan hyvä fiilis agitreeneistä, tosin hitaus radalla ja pitkän radan loppupuolella selvä uuvahtaminen kaipaa kunnon kohotusta.
-illalla otin tokoa joku 10 min, kun tulin töistä. Lähinnä edelleen jankataan sitä, että Anni ei nouse istumaan maastamakuusta, kun tulen sen viereen. Viime mölli-tokossa tästä ropisi pisteitä pois, kun Anni oli heti istumassa kun tulin sen vierelle. Nyt Anni ei ole noussut kertaakaan varmaan viimeiseen 30 toistoon ja oon pyytäny sen istumaan vain yhden kymmenestä kerrasta, muuten oon vaan vapauttanu sen.
-epätoivoisiqa liikkeestä maahanmenoa harjoituksia. Anni ei vaan mene maahan jos mä liikun, mun pitää pysähtyä, että se menee maahan. Vinkkejä???

Nelli
-agiharkoissa irtoamista niin, että peräkkäin oli kaksi "hyppyä" (siivekkeet ja rima noin 2cm korkeudella ja lopussa suoraputki. Jätin putken päähän lelun, vein Nellin hyppyjen taakse ja jätin sen siihen paikalle. Menin itse kakkoshypyn taakse, josta annoin hyppykäskyn ja hyppyjen jälkeen annoin käsimerkillä ohjauksen putkelle, josta lopusta Nelli otti lelun. Tätä toistettiin joku 5 kertaa, koitin myös toisin päin mutta ei pysy vielä paikalla jos mä häviän putken taakse, eli kun näköyhteys katkeaa (tällöin joko varastaa tai menee putken ohi). Jatkossa voisi kokeilla avustajan kanssa?
-putkeen lähettämistä eri kulmista, joka toimii aika kivasti. Muutama mutkaputki myös. Kaikki ok.
-puomilla kontaktiharjoitusta 2on-2off. Käytän sanaa "pinta", jota toistan ja palkkaan ja vapautan. Toimii ihan hyvin, mutta vaátii vielä toistoja paljon.
-lopussa myös Nellille keinua, Nelli vähän arastelee namin oton jälkeen ja lähtee peruttamaan. Ensi kerralla, ajattelin, että syötän namia kädestä niin kauan kunnes keinu on maassa, joka estää takaisinpäin peruuttamisen
-illalla ihan lyhyesti tokoa sisällä. Lähinnä maahan-istu-seiso toistoja, joista varsinkin maahanmeno ilman käsiavustella alkaa mennä kivasti silloin kun olen koiran edessä, sivulla vaatii käsiavusteen.
-perusasennon kertausta, jota otetaan jokapäivä, jotta saadaan siitä vahva ja varma. Vähän hyppii kohti namikättä, kun kääntää itseään perusasentoon. Jos taas nostan kättä, ei vielä osaa tulla ilman käsiavustetta oikeaan paikkaan. Täytyy tehdä varmaan, niin että ottaa namin esille vasta kun koira on perusasennossa, jospa kädestä "kiinnostuminen" vähentyisi siten.

Annilla meillä on nyt tavoitteena 18.9 mölli-toko kisat, josta mulla on huomattavasti korkeammat pistetavoitteet kuin edellisestä fiaskosta (92 pistettä). Annin kanssa agilityssä keinu ja pussi niin varmaksi, että voisin startata virallisissa. Parit kisat oon katsonu tälle syksylle mihin voisi mennö, kun hommaisi lisenssin mutta mietin kannattaako maksaa enää loppuvuodesta kun Tehis-cupkin on tulossa. Ensi vuodelle joka tapauksessa virallisiin.

Nellin kanssa tokossa tavoitteena seuraavana seuraaminen, jonka opettelussa oon käyttäny imutusta, sillä se on ainoa tapa millä saan sen pysymään tarpeeksi lähellä. Muuten se edistää ja on noin puolen metrin päässä musta. Toko-kurssilla jossa ollaan, haluan vinkkejä kannattaako jatkaa imuttamalla koska pelkään, että se jää kiinni siihen. Lisäksi maahanmenon vahvistaminen sekä paikallaolo. Myös luoksetulo suoraan sivulle, sitä otetaan joinain päivinä. Agilityssä aloitetaan nyt ihan uudessa ryhmässä ja vaikea sanoa, mikä tulee olemaan tarvoitteet sen suhteen.
Lähinnä haluan piitää Nellin intoa lajiin, kontaktia sekä halua tehdä mun kanssa.

Hoh, tulipa romaani..:shifty:

Laitan tähän loppuun vielä pari uutta videota, mistä Nelllin videosta näkee miten se on kiinni tuossa namikädessä perusasentoon tullessaan:
Annin seuraamista
Nellin sivulletulo takaa
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 05.09.2010 klo 11:22)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Sunnuntaina, 05.09.2010 klo 15:18  
+
0

juulia kirjoitti:


-epätoivoisiqa liikkeestä maahanmenoa harjoituksia. Anni ei vaan mene maahan jos mä liikun, mun pitää pysähtyä, että se menee maahan. Vinkkejä???



Mitä keinoja sä oot tähän mennessä testannu? Meillä ei nimittäin toiminu ollenkaan mikään namin tai lelun jättäminen taakse. Testasin myös sitä, et kävelin menemään ja laskin käden maahan, et koira laskeutuis samalla. Koiran nenä kyllä laskeutu ja lopulta muukin kroppa, mut suorittaminen oli hirveen hidasta ja hiippailevaa. Meillä alko liikkeestä maahanmeno sujumaan ihan niin, et annoin koiran ilman käskyä seurata vierellä ja sanoin jossakin välissä maahan. Jos koira ei tehnyt tätä, kävelin edelleen menemään ja toistin jälleen käskyn. Kolmannella se älysi idean.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Sunnuntaina, 05.09.2010 klo 23:58  
+
0
^Mä oon kokeillu just tuota että kädelllä ohjaan maahan tai sitten pysähdyn ja käsken maahan. Tänään päätin alkaa tehdä niin, että innostan koiraa ja pyydän siltä maahanmenoja satunnaisesti. Osittain liikkeessä ihan sikssakkia tai vaan paikallaaan, jos tuolla tavalla saisi sen kaaliin taottua tuon maahanmenon, että sen voi tehdä liikkeestäkin. Onneksi se menee aika nopeasti kun on innostunut.

Tänään oli Nellin agilitykurssin teoriatunti, missä käytiin läpi metodeja millä tullaan työskentelemään. Nyt pitäisi rakentaa kotiin "kontaktilauta".

Annin kanssa otettiin taas noita "ei-saa-nousta-ilman" lupaa harjoituksia sekä maahanmeno harjoituksia, niin että liiikuin pienellä alueella ja innostin sitä, ja välillä pyysin maahan. Meni yllättävän hyvin ja sain innostettua Annia niin, että maahanmenot oli nopeita.

Nellin kanssa istu-maahan-seiso harjoituksia. Seiso harjoituksissa pystyin liikkumaan hieman, ilman että Nelli liikkui.
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Maanantaina, 06.09.2010 klo 00:48  
+
0
Minä jo olen ihan unohtanut tämän ketjun:ttou:

Suzuna kirjoitti:

Treenaatko jotain tavoitetta varten?


Oletettuna että tämä oli minulle kun minun viestin jälkeen ja yksikkö muodossa :D
Treenataan jopa niinkin kovaan luokkaan kuin "möllitoko" ;) En tämän kodinvaihtajan kanssa tavoittele muuta kuin kokemuksia ja hauskan pitoa :) Seuraavan koiran kanssa (sitten kun se joskus tulee..) onkin tavoitteet korkealla!
Luoksepäästävyydestä tulee nollat, olen nyt näin päättänyt, ellei saada kauheasti harjoitusta. Täysin tuntemattoman ihmisen päästäminen iholle, ei vain käy. En halua mitään traumoja koiralle tai tuomarille. Mieluummin nolla kuin katastrofi. Toki voidaan aina harjoitella ja positiivisesti sitä vahvistaa että se on hyvä juttu.

Neiti murkkuili tänään (omistaja myös) niin treenit lopetettiin lyhyeen.

En nyt muista määritellä päiviä, mutta jäävistä liikkeistä maahanmenoa edelleen taotaan. Selkeästi tajuaa jo idean, mutta silti tarvitsee vielä pari askelta eteenpäin ottaa ennenkuin haluaa mennä maahan. Ja menee hitaasti, kuin miettien. Ja jos nousen kumarasta ylös samalla kun Mindi on menossa vasta maahan, ei voi tehdä sitä. Kauhean eleherkkä, ottaa jokaisen eleen käskynä, "signaalina", jonka tulkitsee sitten niinkuin uskoo ja haluaa :D

Peruasentoa lähdettiin nyt sitten tekemään niin että koira tuleekin edestä sivulle. Käskynä on "perus" kun takaapäin on "sivu". Koetin mahd erilaisen sanan keksiä, mutta sellaisen minkä itsekin muistaa yhteydessä. Pitäisi naksutella, ei kädellä ohjata, hurjasti olen nyt syyllistynyt siihen. Pitää ryhdistäytyä!

Takapään liikettä ja hallintaa koetetaan myös treenata, puuleipälaatikko lattialle(pyöreän muotoinen) ja siihen etutassut saadaan jo laitettua. Sitten pitäisi lähteä pyörimään. Saisi tuohon takapäähän vähän hallintaa :cool:
(Viestiä on muokattu maanantaina, 06.09.2010 klo 00:49)

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Maanantaina, 06.09.2010 klo 22:52  
+
0
Annin kanssa käytiin läpi alo-luokan liikkeet putkeen. Tällä kertaa neiti päätti perseillä paikallamakuussa ja nousi 3! kertaa ylös. Seuraamiset ok, liikkeestä maahan meidän tasoon nähden hyvin, luoksetulo (tuli ensin eteen vaikka pyysin sivulle, jouduin pyytämään sivulle uudelleen). Liikkeestä seisominen, pientä hiipimistä mutta muuten tyydyttävä. Intoa oli tosin tänään ja Annilla oli jostain syystä tosi paljon kierroksia..outoa! :)

Nellin kanssa matkan päästä sivulletuloa sekä vauhdikasta luoksetuloa, jossa heitin lelun kun oli kohdalla. Lopussa eteeenlähetyksiä targetille (pallo).
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Keskiviikkona, 08.09.2010 klo 17:35  
+
0
Eilen taas ohjatuissa agitreeneissä. Rata oli kiva ja aika vaativa. Monta kohtaa oli sellaista missä useampi ohjauskuvio oli mahdollista. Niitä sitten kokeiltiin kaikkia.

Kepeille vientiä treenattiin erilaisilla varsioilla.
Putkesta oli pitkä vienti 90 asteen kulmassa oleville kepeille. Keppien takana oli aita,jonne käännyttiin takaisinpäin 180 astetta ja vielä A-este.

Ensin otin niin,että vein koiran vasemmalla puolellani kepeille ja keppien päässä vippasin sen aidalle jääden itse keppien samalle puolelle. Kepit siis itseni ja koiran välissä josta käskytin aidan ja A:n.
Tämä sujui hyvin(myös nuorimmainen 1v7kk osasi)

Sitten lähetin koiran kepeille oikealta puoleltani ja kun koira kepeillä, itse perässä ja takaaleikaten keppien vasemmalle puolelle josta helppo käännös hypylle. Tässä koira hieman häiriintyi kun aloin leikkaamaan,mutta jatkoi virheettä kun vaan käskytin. Nuorimmaiselle en tätä vielä kokeillut,vaan sitä harjoittelen sitten kaikessa rauhassa kotipihalla.

Nuorimmainen on jo aika hyvällä mallilla ja sitä on kiva ohjata kun se tulee niin kevyesti ja äänettömänä toisin kuin tuo toinen rymyeetu. Ja se varmuus mikä sillä on kun jätän sen lähtöön.
Ei aikomustakaan varastaa.IHANA!

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Keskiviikkona, 08.09.2010 klo 20:26  
+
0
8.9., ohjattu toko

Luna oli tänään rauhallinen ja kuuntelevainen oppilas eli täysin päin vastainen ku normaalisti. Ilmeisesti lenkillä käynti pitää sijoittaa niin et sieltä mennään suoraa treeneihin, eikä pidetä minkäälaisia taukoja. Edes 30 minuuttia.

Tänään treenattiin kaukokäskyjä ja vihdoin Luna lopetti perseen siirtelemisen. Nyt se vaan on alkanu ryömimään maatessaan. Liikkeestä maahanmenoa otettiin myös ja siihen pitäis saada reilusti nopeutta ja vauhtia. Lisäksi tekniikkaa täytyy muutenki hioa ku Luna menee edelleen perse edellä maahan. Pitää alkaa taas hajottelee seisomasta maahan menoa ja palkata vaan oikeasta suorituksesta. Hyppääminen sujuu edellen hyvin, mut siitäkin puuttuu terävyys. Terävyyttä saatais mukaan heti kunnolla ku koiralle löytyis se leikki/lelu joka sitä motivoi. Jonakin päivänä se voi nimittäin olla frisbee, jonakin narupallo, jonakin päivänä keppi ja jonakin risu. Vois ostaa joko pehmolelun, frisbeen tai sit vihdoin kehitellä semmonen viehe. Patukkaakin vois pitkästä aikaa testata.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu torstaina, 09.09.2010 klo 21:53)

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Keskiviikkona, 08.09.2010 klo 21:22  
+
0
8.9 Ohjatut pentutokotreenit Nellin kanssa
Teemana oli sivulletulo ja siinä kontaktin pitäminen. Meillä on on ollut ongelmana hyppimistä sivulletulossa mua vasten ja tähän sain hyviä vinkkejä. Lisäksi otettiin paikkallaistumista- ja makaamista, joista jälkimmäistä ollaan treenattu tosi vähän Nellin kanssa, joten en uskaltanut ottaa kuin askeleen poispäin. Lopussa ohjaajan tervehtiminen, niin että kävellään hänen luo. Koira vierelle ja ohjaajan kättely. Nelli pysy kun liimattuna mun sivulla, jes!

Annin kanssa harjoiteltiin tokohyppyä ja kaverin neuvomana sain siihen huomattavasti paremman tavan opetella sitä. Jätän targetin kauemmas hypystä toiselle puolelle, jolloin Anni namin syötyään kääntyy mua päin ja voin sanoa sille paikka ja mennä sen vierelle. Mutta täytyy vielä treenata ennen kisoja, että saisi enemmän pisteitä kuin viimeksi (6).
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Torstaina, 09.09.2010 klo 21:50  
+
0
9.9., ohjattu agi (viimenen kerta 4/4)

Lähettin neljän aikaa Lunan kans lenkille ja mentiin sieltä suoraa treeneihin kuudeksi. Luna oli taas paljo rauhallisempi ja helpommin hallittavissa. Lisähelpotusta toi kaverikoiran puuttuminen. Tänään otettiin uutena keinu ja A-este. Rämäpää menee kumpaanki tohina päällä, mikä tuo oman tuskansa. A-este oli alkuun hankala ku koira hyppäs kosketuspintojen yli, mut namilautasen oikeaoppinen sijoittaminen toi ongelmaan ratkaisun. Keinun harjottelu jäi pahasti kesken, siihen vaaditaan rauhallisempi mielentila. Lisäksi takapään hallinta olis melkoiseksi eduksi. Keinua vois melkein käydä harjottelee jonain päivää kahdestaan. Luna on tähän mennessä tykänny kaikista esteistä mitä on käyty läpi, lukuunottamatta keppejä. Niiden opetteluun sopis joku toinen tyyli/tekniikka paremmin. Luna tuntuu nauttivan tosi paljon lajista ku siihen liittyy sen verran paljon vauhtia. Toivottavasti päästään joskus toistekki osallistumaan agikursseille. :aurinko:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

norruska

norruska
Viestimäärä: 236

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Torstaina, 09.09.2010 klo 21:56  
+
0
09.09.2010
Meillä oli siis agilitytreenit tänään, toista kertaa uudessa ryhmässä.
Tultiin 10min etuajassa paikalle, jotta kerettiin ottamaan kujakeppejä hieman, mä salaa toivoin että niitä ei tulisi radalle ollenkaan, kun haluun nyt kujilla varmistaa nopeutta lisää.
Keppitreeni meni ihan loistavasti, mä kavensin keppejä vähän lisää ja koiraa sai vaan ylistää kun se meni ne täydellisesti. Pari kertaa se koitti kyllä karata targetille, pari kertaa karkasikin vieden lihapullan palan, mutta elämä hei jatkuu!

Treeneissä mä en osannut taas ohjata sitä, jätin sen jonnekin selän taakse, vaikka ne asiat oli sellasia mitkä mä kyllä osasin. Mä vaan vieläkin haaveilen siitä irtoavasta koirasta, joka osaa hakea esteitä itse. Helmin saa aina saattaa pitkällekin että se menee. Mulla oli jalat solmussa kun sain pyöriä ja hyöriä kun jätin koiran aina samassa kohtaan selän taakse ja se kielsi esteillä. Ja kuka haluaa muistuttaa mua että pidän käden koko ajan ylhäällä, niin etten laske sitä välissä alas?
Mulla meinasi radalla loppua yhdessä kohti kunto kesken, juoksulenkkejä vaan niin munkin kunto kestää.. Koira tekee suurimman työn, mutta mamman kunto loppuu silti ensin kesken.. :nolo:

Otettiin lyhyitä seuruupätkiä, niin ettei se kerennyt ottaa sitä välimatkaa. Ja jättipalkka heti kun meni loistavasti sen hetken. Lihapullilla on ihmeellinen voima, ja tietty froliceilla, kannattaa kokeilla:wink:

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Perjantaina, 10.09.2010 klo 10:33  
+
0
10.9., omatoimi treenit

Käytiin aamuruoan voimalla harjottelee keinua ja A-estettä. Laitoin keinun keskelle ruokaa et koira pysähtyis siihen ja ohjasin siitä alas. Innokkaasti teki ja vaikka muutama kerran horjahti alas niin ei jääny mitään kammoja. Rämäpää on aina rämäpää. A-esteellä jätettiin namilautanen pois ja palkkasin vaan onnistuneista suorituksista. Nopeasti hoksasi et palkkaa ei heru jos hyppää kontaktipinna yli.

Tokoa myös otettiin muutaman liikeen verran. Kokeiltiin ekaa kertaa naksutinta kentällä ja hyvin on näköjään ehdollistaminen onnistunu. Ymmärsi jopa korjata huonon perusasentoon tulon. Luoksetuloa pitää harjotella lyhyemmällä matkalla, nyt otettiin liaan kaukaa. Koira tuli sen verran vauhdilla et juoksi takse ja tuli muka tarkotuksella eteen vinoon asentoon. Seuraamista myös lyhyitä pätkiä. Siinä hyvää oli kontakti, mut koira oli liian kaukana mun makuun ja intoa ei ollu tarpeeksi. Yritettiin myös saada nopeuttaa liikkeestä maahan menoon mut siinä en kehitystä havainnu.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Perjantaina, 10.09.2010 klo 15:25  
+
0
Nouto opetettu ilman pakotteita! :jjei: Ai että ku on hyvä mieli. Koskahan sitä uskaltautuis kisaamaan..
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: TREENI/KISAKALENTERI - Perjantaina, 10.09.2010 klo 22:04  
+
0
Nellin kanssa harjoiteltiin toista kertaa omatekoisilla kujakepeillä, joku 10 toistoa, tarkoituksena saada Nelli tottumaan keppeihin, verkkoihin ja pointtiiin että lopussa on target.
Nelli opettelee

Annin kanssa jääviä liikkeitä ja paikallamakuuta, joka on alkanut jostain syystä tökkiä...:mietiskel:
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28098
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 13:30)