Ohjeet ja säännöt
Takaisin
JUNNUPALSTA - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 14:32

Laiskat opiskelijat vastaavat kysymyksiin

KadaverinAlterEgo

KadaverinAlterEgo
Viestimäärä: 3720

LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 14:32  
+
0
Täällä on muutamia laiskoja pääsykokeisiin lukijoita, jotka mielellään viettäisivät lukuaikansa KC:ssä. Päätin siis helpottaa heidän (meidän...) arkea ja perustaa tällaisen thriidin, jossa saa kysellä kaikenlaista maan ja taivaan väliltä annetuista aihepiireistä.

Tällä hetkellä kysymyksiä saa esittää biologiasta. Meikäläisellä olis tarkoitus päästä sisään yliopistoon, mutta ei oikein nappaa tämä lukeminen. :D

Eli siis kaikenlaisia kysymyksiä kehiin! :pyssyt:
When we arrive in the middle of nowhere
Don't act like you know, I been here so many times
I never seen you before
But now that I have, I don't wanna see you no more

Reepo

Reepo
Viestimäärä: 903

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 14:43  
+
0
Mä oon aikalailla valmistunut siihen, etten pääse sisään ja sillä mennään. :D Oon lukenu tasan yhden kirjan pääsykokeisiin... :neutral: Toisaalta välivuosi olisi kiva ja periaatteessa toivottukkin, jos saa töitä jne. Mutta oishan se ihan kiva päästä sisäänkin. Mä en edes tiedä, onko toi bilsa mulle edes oikea ala, tuntuu, että tekisi mieli vaan vetää henkeä eikä mennä tällasella vauhdilla eteenpäin. Toisaalta lähes kaikki kaverit hakee jo jonnekkin ja äääh.

//oho, aiheena oli esittää kysymyksiä.... :viheltel:
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 18.04.2010 klo 14:45)

Sarvikas

Sarvikas
Viestimäärä: 1579

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 14:44  
+
0
Kerro rehevöitymisestä kaikki, mitä tiedät! :jjei:

Teitä varmaan auttaa se, jos sanon, että viime vuoden pääsykokeissa oli ainakin Suomen soiden muodostumisesta ja tyypeistä, bakteerien geenien ilmenemisestä ja tärkkelyksen hajoamisesta (tästä en ole ihan niin varma).
come on night, take me home
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 18.04.2010 klo 14:51)

KadaverinAlterEgo

KadaverinAlterEgo
Viestimäärä: 3720

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 15:07  
+
0
No olipas se laaja-alainen kysymys! :ylpea:

Rehevöitymisellä tarkoitetaan vesistöjen kasvimäärän huomattavaa kasvua, joka johtuu kasvien saamasta liiallisesta ravinnemäärästä. Pahimmassa tapauksessa vesistö voi kasvaa osittain tai kokonaan umpeen ja sen diversiteetti laskee rajusti ympäristötekijöiden muuttuessa.

Rehevöitymisen aiheuttaa liika ravinteiden (enimmäkseen typen ja fosforin) huuhtoutuminen pelloilta ja muilta valuma-alueilta vesistöihin. Nykyisenkaltainen maatalous, jossa pellon aineiden kierto on avointa, on suurimpia rehevöittämisen aiheuttajia. Avoin kierto tarkoittaa sitä, että pellolla olevat ravinteet eivät kierrä pellossa vuoden ympäri, vaan keväällä pellolle levitetyt ravinteet liukenevat pitkin vuotta vesistöihin. Muita rehevöitymisen syitä ovat esimerkiksi liikennepäästöt sekä jäteveden laskeminen suoraan vesistöön.

Useimmiten fosfori on kasvien kasvun rajoittava minimitekijä, joka hillitsee kasvuvauhtia. Kun fosforia ja muita ravinteita on saatavilla enemmän kuin ennen, minimitekijä muuttuu, minkä seurauksena kasvit, kasviplanktoni ja erilaiset levät lisääntyvät. Kivet muuttuvat liukkaiksi, vesi muuttuu kirkkaasta sameaksi, joka aiheuttaa pohjalla elävien uppolehtisten kasvien kuoleman valonpuutteeseen; rantakasvisto lisääntyy ja veden happipitoisuus laskee. Kalakuolemat ovat yleisiä pahasti rehevöityneissä vesistöissä. Monet kapea-alaiset lajit häviävät kokonaan tai harventuvat, koska ne eivät pysty sopeutumaan uusiin ympäristöoloihin.

Rehevöitymistä voidaan hoitaa lyhytaikaisesti kalkitsemisella, kasvien poistamisella ja veden "hapettamisella". Tämä on kuitenkin vasta oireiden hoitamista; rehevöityminen saadaan lopullisesti estettyä kiinnittämällä huomiota sen aiheuttajiin. Esimerkiksi pellon ja vesistön väliin voidaan istuttaa metsäkaistale, joka imee itseensä suurimman osan pellon ylijäämäravinteista. Lisäksi ravinteiden laatuun voidaan vaikuttaa.

(Mulla on hakusessa "tieteellinen" termistä ja nykyään vastauksen rakentamienn ylipäätään... En osaa tiivistää tekstiä ilman että siit ätulee töksähtelevää, joten olisi kivaa saada vinkkejä ja helppejä!)

(PS: en muuten katsonut kirjaa!)
When we arrive in the middle of nowhere
Don't act like you know, I been here so many times
I never seen you before
But now that I have, I don't wanna see you no more

Sarvikas

Sarvikas
Viestimäärä: 1579

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 15:16  
+
0
Kirjoitustyypi oli mun mielestä hallussa; itse kirjoitan vähän turhankin töksähtelevästi ja tiivistetysti ja lukiossa opettaja valittikin siitä...:D

Tosta puuttui kyllä vielä sisäinen kuormitus eli se, että hapettomissa olosuhteissa pohjasedimenteistä vapautuu lisää fosforia aineiden kiertoon, mikä tavallaan ruokkii rehevöitymistä entisestään. Fosforin vapautumista lisäävät myös pohjaa tonkivat kalat (pääasiassa särkikalat), joiden kalastus taas auttaa rehevöitymisen vähentämisessä.
come on night, take me home

KadaverinAlterEgo

KadaverinAlterEgo
Viestimäärä: 3720

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 15:20  
+
0
Aaa, unohdin tuon kokonaan! :C Noh, seuraavalla kerralla muistan sen!

Lisää! Tämä oikeasti auttaa enemmän kuin pelkkä sokea lukeminen ja kertaaminen.

//Vastailen noihin vanhoihin pääsykoekysymyksiin ja vertailen omia vastauksiani mallivastauksiin. Tuntuu ihan toivottomalta, koska periaatteessa osaisin nuo asiat, mutta en ole yhtään varma kuinka laajasti uskallan alkaa niistä kertomaan. Esimerkiksi kysymysessä "Valon vaikutus kasvien elintoimintoihin?" mallivastauksessa oli fotosynteesi selitetty aika yksityiskohtaisesti, mutta itse olin vain maininnut alku- ja lopputuotteet..
When we arrive in the middle of nowhere
Don't act like you know, I been here so many times
I never seen you before
But now that I have, I don't wanna see you no more
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 18.04.2010 klo 15:25)

saussie

saussie
Viestimäärä: 414

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 16:00  
+
0
mua vaan pelottaa sikana, etten pääse syksyllä mihinkään sisään ja sit supervaikee pian löytää töitä ja kaikkee. sit ku oikeesti haluaisin jo muuttaa omilleni ja jonneki isompaan kaupunkiin. -.-

2 kirjaa ois luettavana + netistä pitäs tulostaa toiseen yliopistoon jotain luettavaa materiaalia. hmnmh, sit tietty AMK:n pääsykokeet, mut niihinhän ei sillee aina oo ees mtn luettavaa. huuh.

// hupss, mullakin meni nyt vähän ohi aiheen.. :viheltel:
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 18.04.2010 klo 16:05)

Sarvikas

Sarvikas
Viestimäärä: 1579

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 21:43  
+
0
Kirjoitin tosiaan bilsasta E:n, muistaakseni 38 pistettä. Biologian opintosuuntaan ei tosiaan ole varsinaisina pääsykoekirjoina muita kuin lukion bilsan kirjat, mutta kumminkin päätin lukea vähän lisää kun pääsykoekysymyksissä oli esim. gastrulaatiosta, josta ei tainnut olla meidän kirjoissa mainittu sanallakaan. Valitettavasti en nyt muista kunnolla, minkä nimisiä kaksi mun lisälukemistokirjaa oli, toinen saattoi olla ihan nimeltään Solu- ja molekyylibiologia ja toinen liittyi ympäristöekologiaan. Koska valmennuskursseja oli vain Helsingissä, ilmoittauduin Eximian biologian kirjevalmennuskurssille, jolla lähetettiin pääsykoekysymysesseitä tarkistajalle ja saatiin ne sitten arvioituina ja korjattuina takaisin. Koen, että siitä oli tosi paljon hyötyä ja näki suunnilleen, kuinka laajasti asioista piti kirjoittaa.
En muista enää kovin tarkkaan, kuinka paljon luin päivässä - koitin kumminkin aina aloittaa aamulla, jos mahdollista, sitten iltapäivällä oli toinen lukurupeama johonkin iltaseitsemään- kahdeksaan saakka. Ei se siinä vaiheessa tuntunut edes pahalta. Toukokuun olin sitten töissä, joten en voinut lukea yhtä paljon, joka päivä kumminkin yritin jonkin verran.
Pääsykokeissa taisi olla yllättävän rento tunnelma, tosin mua alkaa aina ahdistaa katsoessa muiden kirjoituksia, koska kirjoitan aika pienellä käsialalla ja asianin melko tiivistäen, joten vähän karmii kun näkee, että muut on kirjoittaneet lähes koko sivun kun itse on tuskin puolessavälissä. Yksi kysymys oli sellainen, jota en aluksi edes tajunnut ja tehtävän anto piti lukea ties kuinka moneen otteeseen (bakteereihin liittyvä). Loppujen lopuksi kirjoitin sitten siitä jotain, minkä luulin tajuavani ja mitä sain irti, eikä nyt niin huonosti mennytkään. Mulla on periaatteena se, etten yleensä jätä yhtään mitään tyhjäksi - parempi on vaan vääntää ihan mielikuvituksestaan jotain, siinä jokin voi mennä edes vähän aihetta liipaten. :cool:
come on night, take me home

Reepo

Reepo
Viestimäärä: 903

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 22:28  
+
0
Mä tykkään, että mulla on bilsassa tosi laaja yleistieto, ettei mun välttämättä tarvitse edes lukea mitenkään kamalasti ja uskon, että mulla saattaa olla mahikset päästä sisälle. Tai sanotaan vaikka näin, että jos luen oikeesti paljon, niin uskon vahvasti pääseväni sisälle. Jos en tänä, niin sitten ensi vuonna. Ehken mä missään ihan solutason bilsassa ihan parhaimmillani ole, eikä myöskään ihmisen bilsa oo niitä vahvimpia, mutta sitten lukion bilsan kursseista 1 ja 3 on sellasia, jotka osaan vaikka unissani. Mulla on vaan biologia ollu harrastuksena jossain määrin 7-vuotiaasta saakka, jolloin lainattiin mulle kirjastosta eläintietosanakirjoja (siis ihan niitä aikuisille suunnattuja, eikä mitään lasten "mi-kä e-lä-in ku-vas-sa on?" "se on ank-ka" -kirjoja). :) Mä tosiaan kirjotin bilsan tossa syksyllä ja pärjäsin siinä tosi hyvin ihan vankan perustiedon pohjalta, koska en mitenkään kauheasti kokeeseen edes lukenut.

Sarvikas

Sarvikas
Viestimäärä: 1579

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Maanantaina, 19.04.2010 klo 00:04  
+
0
Meillä on ilmeisesti sitten sama painotus, jotenkin kyllä lukiossa onnistuin saamaan ihmiskurssista 10, mutta uskoisin, että se on lähinnä hyvin osuneiden koekysymyksien ansiota. Valitettavasti pääsykokeisiin voi tulla geenikysymyksiäkin ja fuksivuonna solubiologiaa ja genetiikkaa on ollut ärsyttävän paljon, mutta kuulemma sitä ei tämän vuoden jälkeen niin paljoa olekaan, jos suuntautuu ekolle, kuten itse aion tehdä.
Reepo, on hyvä, että sinulla on itsevarma asenne ja lue ihmeessä paljon, jos ehdit, jotta pääsisit varmasti sisälle! Miten kirjoitukset menivät?
come on night, take me home

Reepo

Reepo
Viestimäärä: 903

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Maanantaina, 19.04.2010 klo 09:22  
+
0
Jep, tietenkin siihen lukua tarvitaan, mikäli aion sisälle päästä. Jotenkin vaan tuntuu, että välivuosi houkuttelisi enemmän tällä hetkellä, kun yliopistoon pääsy. Kyllä mä silti yrittää aion. :> Niin ja bilsasta kirjoitin tosiaan L:n syksyllä.
Mut ymmärsinkö okein, että säkin opiskelet biologiaa? :)

Sarvikas

Sarvikas
Viestimäärä: 1579

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Maanantaina, 19.04.2010 klo 21:56  
+
0
Joo, opiskelen tosiaan ensimmäistä vuotta biologiaa Oulun yliopistossa. Hain ykkösvaihtoehtona Helsinkiin, muttei pisteet riittäneet, joten päädyin Ouluun ja toistaiseksi olen ihan tyytyväinen tähän.
come on night, take me home

Aaa

Aaa
Viestimäärä: 254

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Lauantaina, 15.05.2010 klo 14:11  
+
0
En tiedä kuuluuko kysymykseni tänne, mut kysympä silti. :D Eli lukiossa mennään, ja pitäs tehdä vanha äikän yo:n esseekoe, ja tehtävän antona on analysoida ja tulkita novellia. Sinänsä ihan selkee juttu, mut miten teen analyysistä esseen? :D Lisäänkö sinnekin sit jotain omaa pohdiskelua (ja miten. :O ) ja jotain yleistä pölinää teemasta? Ei niinkun ymmärrä miten saan sen neljä sivua teksitä.. :D
"Voileipä tekee aina hyvää yöllä" (Muumipappa)
"Ja jos kaksi höperöä asuu samassa saaressa, niin he joko tietävät toisistaan kaiken tai eivät halua tietää toisistaan mitään. Todennäköisesti sekä niin että näin. Nimittäin: eivät halua tietää, koska tietävät." (Pikkumyy)

Tundris

Tundris
Viestimäärä: 2

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Maanantaina, 17.05.2010 klo 20:10  
+
0
Vähän ot, mutta eikös käytännössä kaikki kurssikirjat ole englanniksi? Onko lukeminen ollut raskasta ja kuinka nopeasti alkukankeudesta pääsee? Jos minkäänlaisia ongelmia on edes ylipäätään sen suhteen ollut.

Sarvikas

Sarvikas
Viestimäärä: 1579

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Maanantaina, 17.05.2010 klo 21:58  
+
0
Tundris, no se riippuu tietenkin aineesta todella paljon - oikiksessa ei varmaankaan ole, jossain muualla lähes kaikki voi olla. Mulla on ollut tähän mennessä varsinaisia oikeasti tarvittavia kirjoja kolme kappaletta, kaksi englanninkielistä tiiliskiveä ja yksi suomenkielinen vähemmän tiiliskivi. Tosin suurimman osan tiedosta saa luentodioissa (powerpoint-esityksiä) jotka tulee nettiin, mutta kirjojen lukeminen on tietysti hyödyksi eikä esim. vitosia varmaan juurikaan pelkillä luentomateriaaleilla tule.

On kyllä opittava jonkin verran, mitä ketkäkin opettajat vaativat ja painottavat - kiireessä luin yhdellä kurssilla kirjan ja ajattelin, että nyt tulee esseekysymyksiä, kun tentissä olikin oikeasti suurimmaksi osaksi luentomateriaaliin pohjautuvia "pikkukysymyksiä". Noh, kolmosella siitä selvittiin kuitenkin.

Englanninkielisten kirjojen lukeminen on usein aika puisevaa, sekin riippuu aika paljon omasta kiinnostuksesta ja kirjan kielestä. Solu- ja molekyylibiologian kirja oli todella tylsä ja vaikealukuinen, mutta aihe ei niin kiinnostanut joten kyse voi olla pitkälti siitä. Ekologian kirjasta taas tykkäsin ja se vaikutti paljon kevyempilukuiselta myös. Olen huomannut, että vaikka kirjaa lukiessa tuntuu ettei mikään tieto mene päähän, kyllä sinne jotain tiedonmurusia solahtaa vaivihkaakin. :D
come on night, take me home

KadaverinAlterEgo

KadaverinAlterEgo
Viestimäärä: 3720

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Keskiviikkona, 19.05.2010 klo 01:35  
+
0
Mikä on tehollinen populaatio?
When we arrive in the middle of nowhere
Don't act like you know, I been here so many times
I never seen you before
But now that I have, I don't wanna see you no more

Sarvikas

Sarvikas
Viestimäärä: 1579

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Keskiviikkona, 19.05.2010 klo 01:45  
+
0
Google sanoo:
"Tehollinen populaatio tarkoittaa sitä määrää yksilöitä, jotka sattumanvaraisella parituksella ja sukupuolijakaumalla voivat tuottaa saman kasvun sisäsiitosasteessa, joka olisi saatu koko eläinkannasta. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että tehollisen populaation koon on oltava n. 100 yksilöä, eli 50 jalostuseläintä molemmista sukupuolista sattuman varaisessa parituksessa, joka sukupolvessa. Toinen nyrkkisääntö on, että normaalisti tehollinen populaatio ei ole suurempi kuin neljä kertaa jalostukseen käytettyjen suhteellisen ei-sukulaisuuden omaavien urosten määrä."

Ei sillä että tuo minulle olisi auennut pikalukuna, mutta toivottavasti oli jotain apua. :D
come on night, take me home

KadaverinAlterEgo

KadaverinAlterEgo
Viestimäärä: 3720

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Keskiviikkona, 19.05.2010 klo 02:06  
+
0

Sarvikas kirjoitti:

"Tehollinen populaatio tarkoittaa sitä määrää yksilöitä, jotka sattumanvaraisella parituksella ja sukupuolijakaumalla voivat tuottaa saman kasvun sisäsiitosasteessa, joka olisi saatu koko eläinkannasta"


Tässä tuo määritelmä nyt olisi, mutta en jotenkin sisäistä sitä. Onko sulla tähän jotain palikkaesimerkkiä?

Tuo on siis vain joku laskennallinen luku, johon ilmeisesti on olemassa jonkinlainen matemaattinen kaava?
When we arrive in the middle of nowhere
Don't act like you know, I been here so many times
I never seen you before
But now that I have, I don't wanna see you no more

Numika

Numika
Viestimäärä: 22

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Tiistaina, 25.05.2010 klo 16:58  
+
0
Kiva, muitakin bilsan pääsykokeisiin osallistujia. Ylihuomenna olisi sitten näytön paikka. (Btw, rehevöitymistä ei kai hoideta kalkitsemisella? Vaan happamoitumista?)

// muoks. viitaten siis Kadaverin aikaisempaan vastaukseen, josta pomppasi tämmöinen pieni epäkohta silmille :wink:
(Viestiä on muokattu tiistaina, 25.05.2010 klo 17:32)

Reepo

Reepo
Viestimäärä: 903

VS: LAISKAT OPISKELIJAT VASTAAVAT KYSYMYKSIIN - Tiistaina, 25.05.2010 klo 17:07  
+
0
Joo, kalkitseminen hoitaa happamoitumista. :)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 18:15)