Ohjeet ja säännöt
Takaisin
JUNNUPALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 05:54

Vaihto-oppilasvuosi, kielimatkat, au pairius jne.

Siirry sivulle: 1 2 3 4

Churri

Churri
Viestimäärä: 229

VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 05:54  
+
0
Kiinnostunut kielimatkoista? Lähdössä vaihtariksi? Kenties ollut jo vaihtarina? Vai olisiko au pairina toiminen osuvampi vaihtoehto sinulle? Kaikki aiheeseen liittyvä keskustelu tänne!

Tervetulleita ovat myös keskustelut muista ulkomailla suoritettavista opiskeluvaihtoehdoista! :peukku:

~

Tässä sitten vähän omaa tarinaani. Eli olen ollut niin kielimatkalla kuin vaihtarinakin (tai itse asiassa vaihtarivuosi on tällä hetkellä loppusuorallaan). Lähdin kielikurssille Kaliforniaan heinäkuussa 2008, asuin isäntäperheessä ja majailtiin San Franciscon viereisessä pienkylässä, Beniciassa, noin kahdenkymmenen minuutin ajomatkan päässä itse suurkaupungista. Kalifornian isäntäperheeni oli aivan ihana - pariskunta, jonka lapset ovat jo aikuisia. Asuivat hurmaavassa talossa kahden koiran ja yhden kissan kanssa. Kielimatkan aikana käytiin San Franciscon ja sen lähialueiden lisäksi Lake Tahoella ja Los Angelesissa.

Vaihtarivuottani viettelenkin nyt sitten itärannikolla Virginiassa, noin parinkymmenen minuutin ajomatkan päässä osavaltion pääkaupungista, sekä parin tunnin päässä USAn pääkaupungista, Washington D.C.:stä. :cool: Olen aivan rakastunut koko paikkaan, isäntäperheisiini (tai luonnollisestikin mulla on vain yksi, mutta koen parhaan kaverini sekä yhden tuttavaperheeni tavallaan varaperheikseni), harrastusmahdollisuuksiin, kaikkeen! Tulin tänne elokuun loppupuolella 2009 ja Suomeen olen palailemassa 22. kesäkuuta nyt 2010, eli parin kuukauden päästä. Surettaa jo valmiiksi, kun pitää hyvästellä kaikki rakas ja tutuksi tullut, ja raa'asti vain jättää ne tänne (tottakai tiedostan, että tänne pääsee aina takaisin, mutta siltikin). Virginian lisäksi vaihtarivuoden aikana olen käynyt vaihtarimatkoilla Havaijilla, Las Vegasissa, Grand Canyoneilla ja uudestaan Los Angelesissa. Toukokuun ensimmäisellä viikolla on lähtö sitten New Yorkiin ja sieltä ajellaan vielä Bostoniin, kun taas samaisen kuun viimeisellä viikonlopulla ollaan menossa DC:hin tsiigailemaan vähän USAn pääkaupunkielämää.

Kummatkin reissut olen tehnyt EF:n kautta ja olen henkilökohtaisesti ollut erittäin tyytyväinen näiden toimintaan! Loppupeleissähän EF ei edes nokkaansa juuri tunge mun asioihin täällä, että sen puoleen sillä ei hirveästi edes ole merkitystä (esim. vaihtarimatkani olen ottanut amerikkalaisen ISE:n kautta).

Lukion jälkeen mulla olisi haaveena lähteä opiskelemaan vuodeksi Espanjaan. Lähinnä kieltä, mutta sen näkee sitten mihin elämä taas kuskaa. En jaksa vielä noin pitkälle sen tarkemmin miettiä, mutta tällainen alustava ajatus on pyörinyt mielessä, ja vanhemmatkin ovat ihan innoissaan mua tukemassa (myös) tämän suhteen. :wink:
My goal in life is to be as good of a person as my dog already thinks I am.

MAD

MAD
Viestimäärä: 6504

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 08:01  
+
0
oivoooi, minä haaveilen vaihtarivuodesta kanadassa, usassa tai irlannissa! mä en vaan oo niin rohkee että voisin mennä vieraaseen maahan huonolla kielitaidolla ilman kavereita. :-( ehkä sit au pairiksi vähän vanhempana ! :)

Miaci

Miaci
Viestimäärä: 1868

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 12:56  
+
0
Mä haluisin mennä joskus vaihtariks vaikka amerikkaan. Ois mielenkiintosta mennä semmoseen perheeseen asumaan ja näkis täkäläistä elämää... Mutta sitte mua jännittäs kyl ihan hirveesti, että jos se perhe oliskin joku kauhee...:eek:. Mutta kyllä mä sellaisesta haaveilen.
What if I say I'm not like the others?
What if I say I'm not just another one of your plays?
You're the pretender
What if I say I will never surrender?

runopoika

runopoika
Viestimäärä: 1126

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 15:29  
+
0
mä oon ollu nyt vähän yli 2kk lontoossa, au pairina siis olen. oikeesti iha hirveen nopeesti menny aika! vielä 4kk edessä :) oon kyllä viihtyny tosi hyvin! perhe on ihan jees, ei me mitään kovin läheisiä olla mut ihan hyvät välit on. ja tuo lapsi on maailman suloisin! tulee kyllä ihan hirvee ikävä sitte ku meen takas suomeen. mut en mä kyllä tän jälkee enää au pairiksi mee. tai no jenkkeihin ois tarkotus mennä kaverin kans kolmeksi kuukaudeksi joskus, lukion jälkee varmaan.
mut on kyllä aika ikävä jo suomeen!

Lansu

Lansu
Viestimäärä: 1184

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 15:37  
+
0
Mua kiinnostaa kauheesti lähteä just johonkin usaan vaihtariks, just sen takia ku oon lukenu Churrin juttuja liikaa. :D Tuskimpa kuitenkaan peruskoulun jälkeen pääsen (enkä tiedä menisinkö kuitenkaan, vaikka pääsisinkin) minnekään lähtemään, vähän tuppaa kaiketi tyyriitä olemaan? Mutta tosi mielenkiintoista olisi joskus lähteä justiinsa tollee vuoden reissulle. :D

Au pairkin kiinnostaa, jollen vaihtariksi pääsen niin voisin mennä ja/tai Espanjaan au pairiksi. :--)
Aatu, x-rotu, 22.6.2008

mushu

mushu
Viestimäärä: 104

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 15:53  
+
0
^ Kyllä sitä suoraan yläasteen jälkeenkin pääsee :)

Itse olen nyt Etelä-Brasseissa AFS:n kautta. Kielikin jo joten kuten sujuu 6vkon jälkeen. Helmikuussa kun tänne saavuin.

Vaihtarifoorumi tuossa linkkiä kaikille vaihtovuodesta kiinnostuneille
Auspai Meno 2012
(Viestiä on muokattu tiistaina, 13.04.2010 klo 15:54)

Lansu

Lansu
Viestimäärä: 1184

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 15:55  
+
0
^ Joo niin pääsee, mutta oon varmaan täysin rahaton sillon. :D
Aatu, x-rotu, 22.6.2008

mushu

mushu
Viestimäärä: 104

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 16:25  
+
0
^ oisko rotary mitään? :D
Auspai Meno 2012

dronttiedward

dronttiedward
Viestimäärä: 5224

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 17:40  
+
0
Mun piti lähteä vaihtariksi lukiosta, mutta päätinkin että vois mennä vasta yliopistosta. Amerikkaan tietysti, oon vähän nössö kun haluan sinne vaikka oon viettänyt siellä mooonta kesää ja matkustellut ympäri maata. Mutta se on vaan paras maa :)
the only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future

Trix

Trix
Viestimäärä: 1018

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 17:42  
+
0
halusini ef:n kielikurssille mut äiti ei päästä :suru:. sit yliopistos varmaan voisin parin kk vaihtariks mennä. en koko vuotta haluis olla. mut haluisin kyl jonku näköselle!!
I'll spread my wings and I'll learn how to fly
I'll do what it takes till I touch the sky

dronttiedward

dronttiedward
Viestimäärä: 5224

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 17:48  
+
0

halusini ef:n kielikurssille mut äiti ei päästä :suru:

Miks ihmees ei? Hankala kuvitella tommosta tilannetta, ku ajattelis että vanhemmat just kannustaa tommosis jutuis. Tietty sit voi olla joku rahaongelma tms. Meillä äiti on aina sanonut, että jos haluan lähteä vaihtoon/kielikurssille tms. niin ehdottomasti saan mennä :)
the only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future

Riikks

Riikks
Viestimäärä: 202

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 17:52  
+
0
Mä olen ens vuoden kesällä lähdössä varmaan kielimatkalle maltalle st. juliansii ef:n kautta varmaankin .Aluksi ajattelin mennä englantiin brightoniin tai usaan mutta jotenkin toi malta rupes houkuttelemaan kavereitten kertomisten perusteella vaikka aluksi olin ihan vastaan sitä.

Hooveri

Hooveri
Viestimäärä: 1828

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 18:19  
+
0
Malta tuntuu olevan tosi suosittu kielimatka kohde :) Kuulee hirveesti juttuja ku monet menossa sinne.. ite en sinne varmaan menis ku oon just St. Juliansissa ja Sliemassa ollu lomalla, mut tosi kiva paikka kyl on !

Ollaan täs puhuttu paljon kavereiden kans et olis kiva lähtee, ni ens vuoden kesäl sit ( tai kyl tämäki kesä toki kävisi, mut vähän lyhyt varotusaika nyt.. ). :) Amerikkaan olis jees mennä, mut Iso Britanniaki olis iha kiva ku olis tos suht lähellä.
Keskikokoinen villakoira
♥ Celesterling Just Surprise Me "Aku" 291109
(Viestiä on muokattu tiistaina, 13.04.2010 klo 18:19)

Lansu

Lansu
Viestimäärä: 1184

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 19:27  
+
0
mushu, niin mikä? :D En oo tosiaan ottanu noista selvää, tai jonkun EF:n sivut taisin käydä läpi, mutta siihen se sitten jäikin :D
Aatu, x-rotu, 22.6.2008

tuleaari

tuleaari
Viestimäärä: 4478

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 21:09  
+
0
En oo koskaan ollu edes kielikurssilla koska oon niin nössö. Mutta tarkoitus siitä huolimatta olis että lähen opiskelemaan esim. Ruotsiin jossain elämän vaiheessa (koska haluun niin kovasti oppia puhumaan kunnolla sujuvaa riikinruotsia + Ruotsi on lähellä)
Mä kävelen kotiin joka kerta eri polkuu katon maisemii ja astun jalat solmuun.

Hakataru

Hakataru
Viestimäärä: 10899

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 21:17  
+
0
Mäkin tahoin yhessä vaiheessa kovasti USA:n vaihtariksi mut potisin siel vaan niin kamalaa koti-ikävää et en mä sit koskaan hirveen vakavasti sitä miettinyt. Paras kaveri on tällä hetkellä Utahissa (ja yksi toinen kaveri Sydneyssa) vaihtareina ja niiden juttujen perusteella alkaa jo kaduttaa etten lähtenytkään :-D
never regret something that once made you smile

Churri

Churri
Viestimäärä: 229

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 21:36  
+
0
^ Kannaattakin kaduttaa! Mutta onko se viela liian myohaista (en muista tarkalleen minka ikanen olet)? :--) Tallaista kokemusta ei saa pelkastaan matkustelemalla, ihan eri juttu pureutua syvemminkin toisen maan kulttuurin ja tosiaan "tulla turistista paikalliseksi nuoreksi". Koti-ikavasta paasee ihan varmasti vaan tahdonvoimalla yli (ainakin ma paasin ja oon kuullut monta muuta samanlaista tarinaa). Koska loppupeleissahan kaikilla on melkein sama tilanne kun on matkaan lahdossa - jokainen jattaa sen oman perheen, suomalaiset ystavat, kodin ja mahdolliset lemmikit taakseen, mutta ei ne mihinkaan vuoden aikana katoa! Ja mahdollisuushan on myos puolen vuodenkin vaihtariohjelmaan, ainakin joissakin jarjestoissa. Tottakai ymmarran, etta ihmisia on laidasta laitaan, toisiin ikava vaikuttaa syvemmin kuin toisiin, mutta juu.

Ma olin viela viime vuonna ysilla, eli lahdin yläasteen jalkeen suoraan, silla koin tan parhaimmaksi vaihtoehdoksi mulle. Ens vuonna vasta lukion ekalle.

Mutta jos vaihtariksi ei ole kiinnostusta lahtea, niin kannattaa ainakin kokeilla kielimatkailua, mikali mahdollista. Siita sai mukavaa esimakua pidempaan vaihtoon. :peukku:

muoks :: Kirjotin erehdyksessa naemma lukion jalkeen, vaikka tarkotin tietenkin ylaasteen. :kieli:
My goal in life is to be as good of a person as my dog already thinks I am.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 14.04.2010 klo 04:55)

Rosiee

Rosiee
Viestimäärä: 1014

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 21:40  
+
0
mä aina halusin lähtee vaihtariks, eikä ois ollu mitää ongelmaa et "en haluu jättää kaikkii tänne" ku se on kuitenki vaa vuos, mut ei äiti oikein innostunu.. eikä sillä, ei porukoilla olis ollu varaa kustantaa. nyt sitte liia myöhästä + eniten harmittais jättää koira tänne. :D ehkä mä sit lähen au pairiks tai jotain, ainaki halvempaa
Give me freedom, give me fire, give me reason, take me higher
See the champions, take the field now, you define us, make us feel proud

Minea

Minea
Viestimäärä: 76

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 21:50  
+
0
Mulla ei vielä ole mitään kokemusta itsenäisestä matkailusta, mutta ensi kesänä oon menossa STS:n kautta Brightoniin kolmeksi viikoksi :). Oikeastaan isä on siitä asti kun olin 10 yrittänyt suostutella mua lähteen kielikurssille, mutta en yhtään tykänny ajatuksesta. Iskä on niin huono enkussa että se ilmeisesti haluaa nyt edes mulle hyvän kielitaidon :D. No kuitenkin, innostuin matkasta viime kesänä ollessani Mallorcalla äidin kanssa, koska tajusin haluavani jo tutkia maailmaa ilman vanhempia :--). Hihhei. Sitten matka varattiinki jo alkusyksystä, ja matka on ollut hyvä motivaatio kesän odotukselle. Töissä olen ollut, ja nyt jo käyttörahaakin alkaa olla kohta 1000 euroa. Aion shoppailla paaaljon (odotan Primarkia) :D.

Vaihtariksi en ainakaan lukioaikana ole lähdössä, mutta ehkä pieni toive olisi lähteä Australiaan joskus. Eikös yliopistoissakin ole jotain vaihtariohjelmia?

Melina

Melina
Viestimäärä: 3422

VS: VAIHTO-OPPILASVUOSI, KIELIMATKAT, AU PAIRIUS ... - Tiistaina, 13.04.2010 klo 23:27  
+
0
Yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa on todella paljon vaihtoonlähtömahdollisuuksia, vaihtarikouluja on monessakymmenessä eri maassa :hymy: Yliopiston ja amkn vaihtariohjelmat eivät myöskään maksa niin paljoa, mitä noiden yksityisten ja järjestöjen (EF jne) ja vaihtarikaudelle (yleensä puoli vuotta tai vuoden) saa Kelan opintotuen :hymy:
Ylläpitäjä

  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 19:45)