Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 15:27

Amstaffit ja Staffit

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5

Karmaya

Karmaya
Viestimäärä: 5

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Maanantaina, 04.06.2012 klo 15:13  
+
0
Moips!
Näyttäis täälläkin nyt olevan pikkuhiljaa oma staffipatukka hankinnan alla.. Ihan yleisluontoisesti aattelin siis kysellä, että kauan ootte moista joutuneet "jonottamaan"? (Perheen kanssa kun hankittiin bichonia, niin jouduttiin tosiaan varaamaan tuo taapero jo ennen kuin narttua oli ees astutettu.. Avo sen sijaan ei ole koskaan venaillut koiraa, sakemanneja ja sekarotuisia on tuon elämässä siis piisannut.)

Staffipiirit on mulle ja avolle siis jotain aivan uutta ja ihmeellistä. Ollaan mietitty myös staffimixiä tms, koska näyttelyt ei kumpaakaan kiinnosta - mielummin hommattais käyttö- ja seurakoira, kuin valioyksilö. Onko teillä jotain kennelehdotuksia? Mistä tällaista koiraa kannattais lähteä etsimään?

Ollaan kahlailtu läpi eri kasvattajien nettisivuja ja mietiskelty ihan tosissaan näitä rotuja, pompoteltu staffista amstaffiin, pitbulliin, dogo canarioon.. Ja kyllä se staffi nyt näyttäis olevan sopivin..
Staffordshirenbullterrieri Chilu -12
& mutsilla asustaa bichon frisé Linda -01

AmsTahvo

AmsTahvo
Viestimäärä: 104

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Sunnuntaina, 20.01.2013 klo 20:51  
+
0
Ilmoittaudun KC:hen vihdoin rekisteröityneenä Amstaffin omistajana.
Kohta 3 vuotias Amstaffi narttu löytyypi. :heiluti:

Jondde

Jondde
Viestimäärä: 20

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Sunnuntaina, 05.05.2013 klo 12:02  
+
0
Moikka (am)staffi-ihmiset! Tänne tunkeuduin, koska olisin kovasti roduista kiinnostunu ja koiran hankinta ajankohtainen about vuoden sisällä/kuluttua. Mikään hetken mielijohde ei todellakaan ole, pitkään ja hartaasti on tullu rotuja ja omia "mieltymyksiä" tutkittua, ja nyt vihdoinkin alkaa aika hyvin olemaan ajatukset selvillä. Ei oo paljoakaa tullu touhuttua rodun edustajien kanssa, mutta yleismielikuva on rakentunu. Oon siis 19-vuotias tyttö, joka on tässä vuoden sisällä muuttamassa omilleen ja kuka nyt sitä yksin haluis asua.. :) Koirista on kertyny kokemusta miltein koko elämän ajan. Tällä hetkellä kotona asustaa parivuotias cairni, joka on kiva rotu sekin mutta ei ihan mun juttu, vähän liian kaikkien kaveri mun makuun, "tylsähkö". Liikun paljon, joten koira tulisi saamaan paljon liikuntaa ja olisin myös kiinnostunu mahollisesti harrastamaan jotain, mikään tulevaisuuden tokovoittaja ei tarvii olla, vaan ihan oman ja koiran iloks. Ei siis missään nimessä tulisi sohvan nurkkaa koristamaan tai egonjatkeeks. Tiedän, että rodut ei ole mistään helpoimmasta päästä ja se on yks syy, mikä sai kiinnostuksen nousemaan. Kokemusta, "asennetta" ja halua on kasvattamaan koirasta "yhteiskuntaystävällinen", vaikka ei ihan muita koriia rakastaisikaan. Kuria, rakkautta ja virikkeitä oikeessa suhteessa olisi tarjolla. Olisi ihanaa, jos joku viitsisi valaista tyhmää muutaman kysymyksien pohjalta.. Mitä eroja rotujen välillä on, muuta kun koko ja alkuperämaa? Miten kuvailisitte niitä "koirakansalaisina" (suhtautuminen tavalliseen ympäristöön--muut koirat, ihmiset, olo-suhteet..)? Millaisia on ollu kouluttaa/erot narttujen ja urosten välillä?

Mandi1

Mandi1
Viestimäärä: 98

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Sunnuntaina, 05.05.2013 klo 17:41  
+
0
^ Vastaan sinulle, vaikka olenkin "entinen" staffi-ihminen. Amstaffit ovat tulleet tutuksi myös vuosien saatossa, vaikka omaa ei ole ollutkaan. Joskus olen kysellyt myös tuota eroa rotujen välillä ja olen saanut selville, että kyseessä on kaksi hyvinkin erilaista rotua,. Vaikka erot ovat tavallaan pieniä, niin ne ovat itseasissa päivittäisen elämän kannalta aika suuria.

Yleisesti ottaen staffit ovat usein sellaisia hyväntahtoisia kaikkia ihmisiä hurrrrjasti rakastavia koiria. Ne oppivat nopeasti ja tekevät juttuja mielellään yhdessä omistajan kanssa, jopa tokoa. Mutta niille myös yleensä riittää yhdessä tekemiseksi vaikka sohvalla loikoilu. Pentuaikana kannattaa varautua siihen, että sisustus menee todennäköisesti uusiksi (koskee molempia rotuja).

Amstaffi puolestaan on reviiritietoisempi ja voi vahtia perhettä ja sen omaisuutta hyvinkin hanakasti. Ne ovat myös usein staffeja dominoivampia. Ja minulla on sellainen vaikutelma, että staffi voisi olla jonkin verran miellyttämisenhaluisempi. Yhteistä molemmille roduille tosiaan on se, että ne eivät yleensä pidä vieraista koirista ja saattavat tulistua nanosekunissa.

Oikeissa, vastuunsa tuntevissa käsissä älykkäitä, rohkeita ja rakastettavia koiria. Suosittelen muuten kirjautumaan staffi - ja amstaffipalstoille, sieltä saa tosi paljon informaatioita kyseisistä roduista ja niiden eroista. :peukku:
3 x bcn

Mandi1

Mandi1
Viestimäärä: 98

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Sunnuntaina, 05.05.2013 klo 17:41  
+
0
Muoks. Tuplat pois.
3 x bcn

(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 05.05.2013 klo 17:44)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Keskiviikkona, 08.05.2013 klo 12:01  
+
0
Mandi1 tuossa yläpuolella sanoikin hyvin tuon, että periaattessa erot on pieniä mutta sitten oikeassa elämässä kuitenkin selkeitä. Sen verran selkeitä, että itse en esimerkiksi amstaffia tahtoisi vaikka staffit on rotuna mulle tosirakas. Sinällään tykkään kyllä amstaffeista, mutta jotain niiltä puuttuu mikä aiheuttaisi sen "mulletoi!" fiiliksen.

Staffi on terrierimäisempi, amstaffi taas enemmän pk-rotumaisempi ja onhan rodulla vielä nykyäänkin pk-oikeudet vaikkei se nyt mikään huippurotu siellä olekaan. Staffi on semmoinen iloinen höseltäjä, kun taas amerikan serkku mielestäni on jonkun verran tasaisempi luonteeltaan ja tosikompi, ihmisiä kohtaan varautuneempi kuin staffi vaikkakin kyllä amstaffinkin kuuluisi olla ihmisystävällinen. Ei vaan samalla tavalla yltäkylläisesti kaikkia rakastava kuten taas staffi.

Sikäli mikäli Lahden seudulla asustelet tai muuten vaan viitsit tänne tulla niin tervetuloa vaan meille tutustumaan tuohon staffipoikaan :)

kostajapingviini

kostajapingviini
Viestimäärä: 173

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Tiistaina, 25.06.2013 klo 19:02  
+
0
Heips :) En ole (am)staffeista erityisen kiinnostunut enkä hankkimassa uutta koiraa tms mutta tietääkö kukaan mikä on irlanninstafforshirenterrieri?

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Perjantaina, 28.06.2013 klo 00:13  
+
0
^Eipä näyttäisi olevan minkään suuremman järjestön rekisteröimä, mutta täältä löytyi rotuesittely englanniksi:
Dogbreedinfo

Erona staffiin mainitaan mm. seuraava:

"Irish breeders then attempted to create a taller and leaner type of dog that could be used primarily for dog fighting. When dog fighting was banned the breed became rare, although it is becoming more and more popular now. These days the breed is used mainly as a pet, however there are some owners who use the breed for jumping and weight pulling competition, as athletics is where this breed excels. The Irish Staffordshire Bull Terrier is not a dog for every family, but in the hands of a dominant, experienced owner it can be a successful pet and family guardian."
Haaveissa kl u

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Torstaina, 18.07.2013 klo 13:12  
+
0
Moikka! Täällä on rodun etsintä edelleen käynnissä... vähän jo mukamas päätin, että taloon tulee seuraavaksi toinen auspai, mutta edelleen olen vähän kahden vaiheilla. Kun periaatteessa toivoisin (ihmis)sosiaalisempaa koiraa, jolla olisi lyhyt karva ja joka olisi vähän pienempi, mutta kuitenkin kestävä ja rohkea. Koirapuistokoira sen ei tarvitsisi olla, koska mulla on jo yksi sellainen. :nauru: Muutamaan staffiin olen saanut ilon tutustua, ja alkoi kiinnostaa lisää! Näissä yksilöissä minua viehätti niiden innokkuus, elämänilo ja avoimuus ihmisiä kohtaan. Harrasteltaisiin varmaan omaksi iloksi tokoa ja agilityä, mitä jo Lokinkin kanssa harrastetaan, mutta ilman suuren suuria tavoitteita. Myös juoksua ja vetoa, kaksi koiraa niissä varmaan menee siinä missä yksikin.

Nyt olisikin sitten muutama kysymys teille staffien omistajille!

Ensinnäkin, tiedossa on kyllä tuo staffien epäsosiaalisuus toisia koiria kohtaan. Onko kuitenkin saman talouden koirat ihan ok, vai voiko tulevaisuudessa odottaa kahnauksia koirien välille? Sopeutuuko uros elämään toisen uroksen kanssa? Ovatko yhteensopivia paimenien kanssa? Nykyinen koirani on superkoirasosiaalinen, kiltti ja alistuva uros, ei pätkääkään dominoiva. Vanhempani ovat myös mahdollisesti ostamassa koiraa, jonka kanssa staffin tulisi tulla toimeen. Jos pentuna tutustutetaan, jäävätkö välit yleensä hyviksi?

Ja sitten tuo terveys... katselin alustavasti vähän kasvattajia netistä, ja aika hurjilta näytti nuo jalostukseen käytettyjen koirien terveystulokset. Lonkat ja kyynärät olivat lähes poikkeuksetta C:tä ja D:tä, ja huolestuttavan monia ei oltu edes kuvattu. Sukusiitosprosenttikin oli yllättävän usein melko korkea. Haluaisin ihan kiinnostuksen vuoksi ottaa yhteyttä johonkin staffikasvattajaan, joten olisi mukava kuulla jotain suosituksia esim. yksityisviestillä. Mukavaa olisi, jos kasvattaja olisi Etelä-Suomessa, mutta kyllä olen valmis menemään vaikka Rovaniemelle, jos oikeasti superhyvä kasvattaja siellä on. :nauru:
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

matariina

matariina
Viestimäärä: 1

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Torstaina, 25.07.2013 klo 12:29  
+
0
Ite oon tykänny staffista rotuna :) ja suosittelen sitä lämpimästi kaikille!
Ystävällisempää rotua saa etsiä!

// viestiä muokkasi griffon
(Viestiä on muokattu torstaina, 25.07.2013 klo 15:26)

themaara

themaara
Viestimäärä: 259

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Sunnuntaina, 08.09.2013 klo 21:50  
+
0
Keimu onko sulla black&tan staffi? Tuota sinun kuvaa vain katselin :hymy:
Bokseri Cocoon's Galbea "Greta" 25.1.2004 - 6.11.2013

"Älä vingu, riittää kun tuuli vinkuu."
-Pikku Myy

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Maanantaina, 09.09.2013 klo 16:29  
+
0
Ei ole black&tania vaan kuvassa on rottweilernarttuni,

Tälläinen otus meillä asustaa

themaara

themaara
Viestimäärä: 259

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Maanantaina, 09.09.2013 klo 17:58  
+
0
Mä jo ajattelin kun ovat niin harvinaisia vaikka kyllä niihin aina joskus törmää.
Kyllä on muuten komea staffi! :love:

Muoks. typo
Bokseri Cocoon's Galbea "Greta" 25.1.2004 - 6.11.2013

"Älä vingu, riittää kun tuuli vinkuu."
-Pikku Myy
(Viestiä on muokattu maanantaina, 09.09.2013 klo 17:59)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Maanantaina, 09.09.2013 klo 21:19  
+
0
Nelisen vuotta sitten syntyi kokonainen pentueellinen B&T staffeja, joilla on vielä huomattavan selvät ja säännölliset merkit. Semmosia minirottiksia! Harvemmin niin selkeästi merkkivärisiä näkee, suht paljon noita vähemmän selkeitä bt-koiria kuitenkin on, en itsekään niistä suurta osaa edes tunnista kun en ole sen enempää värityksiin perehntynyt.

themaara

themaara
Viestimäärä: 259

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Tiistaina, 10.09.2013 klo 21:20  
+
0
Staffi -palstalla olen joskus nähnyt b&t -värisiä. Livenä en koskaan. Onko b&t värivirheellinen? Muistelisin että oon joskus kuullut niin.
Bokseri Cocoon's Galbea "Greta" 25.1.2004 - 6.11.2013

"Älä vingu, riittää kun tuuli vinkuu."
-Pikku Myy

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Torstaina, 12.09.2013 klo 09:22  
+
0
Juu, se on epätoivottu väri samoin kuin myös maksa. Osaankin jo arvata kenen kuvia olet nähnyt, tyttönen on juurikin tuosta mainitsemastani pentueesta.

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Keskiviikkona, 09.10.2013 klo 09:52  
+
0
Hei staffiimmeiset!

Löytyykös täältä ketään kuka olis koiransa hakenut ulkomailta? Staffi rotuna kiinnostaa hyvinkin paljon. Aikaisemmin siihen ei resursseja ole ollut ja varsinkin kun suomesta en toistaiseksi ole löytänyt vielä yhtään itseä täysin miellyttävää kasvattajaa. Siksipä ei ole meillä staffilaista vielä, mutta toiveissa olisi sellainen hakea luultavimmin joko ruotsista tai briteistä joskus reilu 5 vuoden kuluttua, mikäli asiat nyt vaan sujuvat suunnitellusti. Siksi kuulisinkin mielelläni jos jollain on kokemusta koiran hakemisesta ulkomailta tai vaikka jopa kasvattaja suosituksia. Jonkin verran oon jo ehtinytkin ruotsalaisia kasvattajia selailla, mutta varmasti on moni hyvä kenneli jäänyt huomaamatta. Kuulisin siis ihan mielläni kokemuksia ihan kaikesta koiran ulkomailta hakemiseen liittyvästä, jos jollakin on kertoa.

Ruotsalaisissa ja Brittiläisissä staffeissa mua eniten miellyttää se oikeasti sprottinen työkoiran rakenne. Mä en oo etsimässä mitään näyttelykoiraa, vaan nimenomaan aktiivista harrastuskoiraa, jonka kroppa kestää sitä työtä. Mitään C- tai D-lonkkaista en siis ole etsimässä. Toki näillä on sit luonteellisiakin eroja jonkin verran, mutta kyllä mä silti sanoisin että mun käteen sopii ennemmin sellanen aito työkoira kuin nää suomen näyttelystaffit. Ja jotta nyt ei tuu mitään väärinkäsityksiä niin tottakai ulkomaillakin näitä näyttelystaffeja on mutta mulla siis hakusessa tämän tyyppinen staffi.
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Torstaina, 10.10.2013 klo 12:04  
+
0
Jos tuon tyyppinen koira kiinnostaa niin kannattaa ennemmin siirtää katsetta mannereuroopan suuntaan, ainakin pari hollantilaista kasvattajaa tiedän, jotka tuon tyypin koiraa kasvattavat. Mannereuroopassa on käsittääkseni jotain harrastuslajeja, joihin tuon tyypin staffeja "kasvatetaan" varta vasten. En niistä sen enempää tosin tiedä.

Ruotsalaiset ja britit staffit ovat toki jonkun verran kevyempiä kuin suomalaiset yleensä, mutta itse en eroa näe yhtä suurenaa näiden kanssa kuin linkittämiesi koirien suhteen vaikka omaan silmään erityisesti monet ruotsalaiset staffit ovat hyvinkin kivanoloisia. Terveystietojen suhteen Ruotsista taitaa olla hyvä saatavuus, mutta mun käsityksen mukaan muutoin se onkin sitten vähän niin ja näin. Brittilässä staffit ovat oman käsityksen mukaan seurakoiramaisempia.

FBssä on "Staffifoorumi" niminen ryhmä, josta löytynee enemmän tietoa näistä tuontiasioista ja "käyttöpuolen" koirista. Mitään todellista linjajakoahan staffeille ei ole eikä se mikään työkoirarotu ole muutenkaan.

Chypraptor

Chypraptor
Viestimäärä: 6

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Maanantaina, 18.11.2013 klo 22:26  
+
0
Mites asiaan perehtyneet on, soveltuuko staffi ensimmäiseksi koiraksi, kun koirakokemusta ei omasta koirasta ole? :)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: AMSTAFFIT JA STAFFIT - Tiistaina, 19.11.2013 klo 20:31  
+
0
Kaikille staffi ei ylipäätään sovi ja jos koiran ominaisuudet muuten "istuu" niin ei se ensimmäinen koira asia mikään kynnyskysymys ole.

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 22:00)