Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 12:44

Australianpaimenkoira

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 18

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 10.04.2010 klo 12:44  
+
0
Olisi kiva kuulla auspaiden kuulumisia :) Vanhalla palstalla ainakin oli meidän lisäksi toinen pentulainen!

Meillä on siis kotosalla 8 vkon ikäinen tyttöaussie jonka kanssa vielä kovin kotiudutaan. Ruoka ei tahdo maistua ja uudet jutut pelottaa enemmän kuin yleensä. Mutta pikkuhiljaa edetään :)

Muistaakos muut miten kotiutuminen sujui pentuaikana?

(Ainiin, kirjoittelin vanhalla palstalla nimimerkillä ronskuli :))
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/
(Viestiä on muokattu lauantaina, 10.04.2010 klo 12:47)

Roseee

Roseee
Viestimäärä: 46

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 00:07  
+
0
Hih, vielä jos olisin yhtään heikkoluonteisempi saisin Baian kuvia katsellessa ihan järkyttävän pentukuumeen :wink:. Onneksi olen päässyt siitä jo yli!

Mä olen tosiaan suunnitellut aussiepentua jo pitkän aikaa ja nyt lasken käytännössä kaiken yhden hyvin lupaavan nartun varaan. Siinä yhdistyy kaikki ominaisuudet mitä koiralta toivon - vilkkaus, palava into ja kyky tehdä töitä ja hyvä hermorakenne. Harrastuskoiraa etsivän unelma. :hymy:

Nimim. Baian talossa varmasti leijailee nyt ihana pennuntuoksu ja into tehdä monenlaista, siitä se lähtee!

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 12:51  
+
0
Juu, täällä edetään hitaasti mutta toivon mukaan varmasti :) Tyttösellä on ollut ihan selvästi kova muuttostressi joten otetaan rauhallisesti ja hitaalla tahdilla nyt uusia juttuja. Nopeasti toi kyllä oppii, kiellot menee hyvin perille ja mikäli vaan tässä ohjaajassa riittää taitoa niin eiköhän tuosta koirasta kehity vielä vaikka mitä!
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

samoa

samoa
Viestimäärä: 12

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 15.04.2010 klo 04:34  
+
0
Heippa! Haluaisitteko kertoa mulle Australianpaimenkoirasta? Olisin nimittäin kiinnostunut hankkimaan kyseisen koiran :) Tai no yksi neljästä vaihtoehdosta. Kiitos jo etukäteen!

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 15.04.2010 klo 13:17  
+
0
Mun mielestä rodusta on mahdotonta antaa kattavaa kuvaa keskustelupalstalla. Parhaiten tietoa saa lukemalla ensinnäkin rotumääritelmän, rotujärjestön luonnekuvauksen -> http://www.australianpaimenkoirat.net/rotu.php?luonne, rotujärjestön keskustelupalstan juttuja -> http://www.australianpaimenkoirat.net/forum/ sekä soittelemalla kasvattajille ja rodun omistajille. Koiria pitää käydä tapaamassa useita.

Pähkinän kuoressa sanoisin, että yleisesti ottaen aussie on mukava, todella energinen harrastuskoira (Sillä on motivaatiota tehdä työtä ihmisen kanssa) joka vaatii jämäkän koulutuksen. Useinkaan aussie ei sovi ensimmäiseksi koiraksi. Aussiet ovat hyvin potentiaalisia ongelmia koiria vahtiviettinsä vuoksi. Jotkut yksilöt voivat olla tosi dominoivia, toisilla ei olekaan miellyttämisenhalua tai laumaviettiä, on niin arkoja kuin ääniherkkiäkin...

Aussiessa on kuitenkin ihan hirveästi erilaisia yksilöitä, vaihtelu rodun sisällä on SUURTA. Linjojakin löytyy niin näyttelinjaa, työlinjaa että näiden väliltä olevaa versatile- linjaa. Linja ei kuitenkaan välttämättä kerro koiran ominaisuuksista paljon mitään.

Joo, aussie on niin vaihteleva rotu että ei siitä tässä voi kertoa mun mielestä kattavasti millään.
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

Roseee

Roseee
Viestimäärä: 46

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 15.04.2010 klo 19:37  
+
0
Tärkein asia rotua harkitsevalle on mielestäni selvittää ensin, mitä tulevalta koiraltaan tahtoo. Tuleeko koira ensikoiraksi ja onko sen kanssa tarkoitus opetella harrastuksia ja katsoa mikä sitten eniten kiinnostaa vai onko jo selvänä mihin tarkoitukseen koira tulee jne. On ihan eri asia olla kiinnostunut tekemään sitä sun tätä kuin tavoitteellisesti päämäärää kohti ponnistellen treenata koiran kanssa.

Aussie haluaa tehdä työtä ja se haluaa olla siellä missä ihminenkin on seuraillen perheenjäsenten touhuja. Kaikkien muidenkin koirarotujen tapaan se tarvitsee myös runsaasti liikuntaa ja kotona ollessa se osaa rentoutua. Mutta kyllä näistä usein näkee ja huomaa, milloin taukoa treenaamisesta ja isommasta liikunnasta on ollut.

Aussie vahtii ja niistä löytyy terävyyttä, mikä tulee ottaa huomioon rotupohdinnoissa. Aussielle on kehittynyt sen käyttötarkoituksen myötä kyky reagoida asioihin nopeasti ja tarvittaessa napakasti. Aussien on oltava sen verran voimakastahtoinen ja viettikova, että ison, uhittelevan sonninkaan ruotuun saaminen ei tuota ongelmia (tässä ne käyttävät usein hampaitaan apuna) eikä aussie ala pelkäämään eläimiä kolhuista huolimatta. Hieman pehmeitä aussiet silti ovat ja se on tarkoituksenmukaista, sillä koira oppii virheistään ja ei tee samaa mokaa uudestaan.

Minäkin olen sitä mieltä, ettei aussie ole hyvä valinta ensikoiraksi. Toki kohdalle saattaa osua helppo ja mutkaton koira, jonka kanssa homma toimii kuin unelma, mutta monet ovat yllättyneet siitä, miten aktiivisia ja vietikkäitä nämä koirat oikeasti ovat. Pitkälti se riippuu yhdistelmästä josta pentu hankitaan ja koirayksilöstä. Mutta kyllä sen tiukimman tapauksen kanssa elo kysyy kokemusta suuntaan jos toiseenkin, ei siinä ole varaa jahkailuun tai lopputuloksesta tulee varsin kehno.

Ehkäpä tästä oli jotakin apua, kannattaa lueskella lisää ja ottaa rohkeasti yhteyttä aussieharrastajiin, heiltä saat enemmän arvokasta tietoa rodusta ja sen sopivuudesta lähtökohtiisi! :peukku:
(Viestiä on muokattu torstaina, 15.04.2010 klo 19:39)

milliku

milliku
Viestimäärä: 12

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 25.04.2010 klo 14:41  
+
0
Hei!

Minulla olisi pari kysymystä aussieista ja olisi kiva kuulla ihmisten joilla on aussieita vastauksia :) Olipa vaikea lause, mutta kuitenkin, Olen 16 vuotias koirahullu tyttö. Mulla on 3,5 vuotias sheltti Kerttu. Kerttu on mun oma koira ja olen hoitanut sen itse, nyt kuitenkin olen jo reilu vuoden ajan halunnut toista koiraa, joka voisi olla isompikin. Kun kuulin ekan kerran vuosi siten aussieista, ihastuin niihin. Ainut este on, että kaikkialla lukee niiden olevan vaativia ja erittäin aktiivisia. Ne alkaa tuhoamaan jos ei saa jotain aivojumppaa jokapäivä jne. Minulla olisi tarkoitus harrastaa agilityä n. kerran viikossa ja tokoa kotona. Lisäksi joka päivään kuuluisi ainakin tunti vapaana juoksemista meidän lähimetsässämme. Pärjäisikö aussie tällä? Kertun kanssa olen käynyt välillä agility kursseilla ja tokoillut kotona, en muuta. Kärsiikö aussie tällaisesta`? Vaihdan tietenkin rotua jos aussie ei meille käy, mutta haluaisin vielä kuulla teidän mielipiteenne asiasta. Perheeseeni kuuluu minun lisäkseni 13 ja 11v tytöt sekä 2 kissaa. Vanhempani ovat luvanneet minulle mutta koiran päävastuu olisi minulla :)

Kiitos jos jaksatte vastailla! :aurinko:
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 25.04.2010 klo 14:42)

Roseee

Roseee
Viestimäärä: 46

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 25.04.2010 klo 21:27  
+
0
Heips!

Tosi hyvä artikkeli aussieista löytyypi tämän linkin takaa. Siitä tulee ilmi, ettei aussie tosiaan ole ihan jokakodin lemmikki ja kyllä, vaatii oman paneutumisensa.

Se, mikä määrä aktiviteettia koiralle (ja tässä tapauksessa aussielle) tulisi tarjota ei ole aivan yksiselitteinen asia. On olemassa aussieita, jotka eivät kestä tekemättömyyttä yhtä hyvin kuin toiset, mutta yleensä aussiet osaavat rauhoittua kotioloissa ja odotella, milloin taas päästään tekemään hommia. Tavaroiden tuhoaminen saattaa liittyä eroahdistukseen mutta myös siihen, että koira ei ole saanut tarpeeksi tekemistä - sekä aivoilleen että lihaksilleen.

Minä melkeinpä sanoisin, että viikottainen agility ja kotitokoilu ei riitä työksi australianpaimenelle. Mutta tietysti kaikki riippuu kaikesta ja jotkin näyttelylinjojen koirat ovat hyvin rauhallisia ja vähempään tyytyväisiä, eri asia sitten ovatko ne rodunomaisia. Mutta tässä vaiheessa pitäisin sinuna mieleni avoimena muillekin roduille, aussie ei ole sieltä helpoimmasta päästä ja se kyllä tulisi tiedostaa. Näiden kanssa ongelmaksi kun voi aktiivisuuden lisäksi koitua myös vahtivietti ja terävyys, jotka ovat ihan todellisia juttuja ja aiheuttaa omat haasteensa arkielämään.

Jos kertoisit enemmän siitä, millaista luonnetta ja työskentelytyyliä koiraltasi toivoisit? Sen perusteella voisin ehkä ehdottaa sinulle joitain rotuja, jos vinkkejä halusit siis kuulla.

milliku

milliku
Viestimäärä: 12

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 25.04.2010 klo 21:58  
+
0
Kiitos vastauksestasi! Olisi mukava kuulla jos sinulla olisi ehdottaa jotain muita rotuja :)

Etsin siis koiraa, jolla ei ole metsästysviettiä mutta paimennusvietti voi hyvin olla. Koiran tulisi olla suht helposti koulutettava ja sen tulisi tykätä vapaana juoksemisesta metsässä. Liikunta tulisi olemaan päivittäin vapaana metsässä juoksemista. Olisi ihana saada koira jonka kanssa voi harrastaa agilityä (voihan kaikkien lajien kanssa, mutta se on eri asia sopiiko ne siihen) ja kotona tokoilua. Toivottavaa olisi miellyttämishalu ja perheeseen kiintyminen (riippu myös yksilöistä, tiedän). Kamalan itsepäistä koiraa en ole hakemassa mutta kyllä omaa tahtoa saa vähän olla :) Turkista vielä sen verran että ei kamalan pitkää ja vaikeahoitoista turkkia, mutta esim. sheltin tyyppinen turkki käy vielä hyvin. Koolla ei ole niin väliä mutta ei sheltistä paljon pienempää.

Toivottavasti selityksestäni saa jotain selvää..

Roseee

Roseee
Viestimäärä: 46

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 26.04.2010 klo 16:58  
+
0
^ Sinun toiveisiisi varmasti istuu moni rotu, mutta ihan aktiivisimmasta päästä en lähtisi etsimään. Voisit miettiä vaikka kultaistanoutajaa, collieta (lyhyt- tai pitkäkarvainen), schapendoesia... Tietty voisit vielä itsellesi tarkentaa millainen koiran tulisi luonteeltaan olla ja käydä katsomassa monenlaisia koiria, kyllä se siitä ihan huimasti alkaa valjeta... :hymy:

1metsästäjä1

1metsästäjä1
Viestimäärä: 20

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 02.05.2010 klo 17:27  
+
0
Hei!
Meidänkin perheessä asustelee aussi poika työlinjainen:) Ainakin meidän poika vaatii tiukan laumajärjestyksen se on kanssa semmosta aussi mallia että se ei epäröi kaataa monisatakiloista sonnia jos se ajatteleekin hyökätä mun päälle ja se tekee ratkaisunsa erittäin nopeasti. Meidän aussi punnitsee johtojuuttuni kokoajan ja se vaatii että me laumana käyttäydytään lauman tavoin ja sen että pidän meidän muutkin koirat kurissa niin assikin alistuu lauman johtajalle. Olen sitä mieltä että käyttölinjainen joka on noin terävä kun meillä pitää olla järkkymättömät laumakäyttätymisen säännöt ja tehdä selväksi että se ei saa päättää itse suunninpiirtein mistään. Olen huomannut että meidän aussi on hyvin tasapainoinen luonteestaan huolimatta kun sillä on vahva johtaja johon se voi luottaa. Että ainakin minun aussi ei mielestäni ole mikään tavallinen hänän heiluttaja vaan vaatii laumaltaa tiettyjä asioita että se ottaamaan sen omakseen ja tottelemaan ja tottumaan ihmisten toimintatapoihin

Roseee

Roseee
Viestimäärä: 46

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 27.05.2010 klo 21:40  
+
0
Herätelläänpäs vähän tätäkin ketjua! :hymy:

Miten menee Baia-lapsosella? Oon kovasti koittanut katsella teidän blogia josko sinne ilmestyisi uutta juttua. Kuulin tässä vasta että täällä Kajaanissa asustaa Baian veli ja ilmeisesti toinen vielä muuttamassa, tarkoitus ois käydä tapaamassa poitsua. :hymy:

Itse vielä pähkäilen ja katselen pentuhommaa. Nartun astutus ois tulossa, mä täällä odottelen peukut pystyssä mutta pää kylmänä. :nauru:

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 15:14  
+
0
Kiitos kysymästä, täällä menee tosi hyvin :) Baia on hirveän fiksu, rauhallinen ja harkitsevainen tuon ikäseksi. Tietty, kuten asiaan kuuluu, virtaa löytyy ja iltavillit on ihan tuttuja meidäkin taloudessa ;) Näiden pentueessa on hyvin monentyyppistä pentua ja muistaakseni Kajaanissakin asuva veli on aika erilainen kuin Baia. Siis sen perusteella mitä pennut olivat ennen luovutusikää ja juuri sen korvilla.

Baia ei kyllä pelkää mitään! Enpä muista millon se olisi viimeksi paineistunut mistään (Lukuunottamatta ekaa 2 viikkoa, kodin vaihto oli sille melko stressi). Ison hevosen kävellessä ihan vierestä, Baia peruutti vähän taaksepäin. Muuten se ei heppojakaan kyllä pelkää :)

Mä olen todella tyytyväinen pentuuni, parempaa en olisi voinut saada. Juuri ne ominaisuudet jotka mä halusinkin ja vielä paljon enemmän! En olisi ihan oikeasti uskonut, että tämän ikäinen osaa olla niin kylmänrauhallinen monissa uusissa tilanteissa.

Vieläkö sulla Rosee on tähtäimessä se sama pentue mistä aiemmin on ollut puhetta?
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 30.05.2010 klo 15:15)

Roseee

Roseee
Viestimäärä: 46

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 31.05.2010 klo 18:08  
+
0
No se on hyvä kuulla että oot tyytyväinen pentuseen ja asiat menee mallikkaasti! :peukku: Ja vaikkei sitä ehkä itse huomaakaan, niin nytkin on kasvanut jo melko lailla!

Baia kirjoitti:

Vieläkö sulla Rosee on tähtäimessä se sama pentue mistä aiemmin on ollut puhetta?


Jeps, sama. Uskollinen pennunodottaja katsoo ja odottaa, itkee sitten jälkikäteen... :nauru:

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 19:55  
+
0
Toivotaan, että käypi hyvin ;)

Kyllä tuon kasvun jo alkaa huomaan... :P Ei enää toi 11kg iloa ja rakkautta etene sylissä yhtä näppärästi kuin sillon kun se oli pieni... Onneksi Bai on tottunut roikkumaan sylissä millon missäkin asennossa, niin onnistuu sekin :)
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Tiistaina, 08.06.2010 klo 01:41  
+
0
Mulla ja koirallani oli leikkitreffit pari päivää sitten australianpaimenkoiran kanssa. Täytyy kyllä sanoa, että reilu puolivuotias vauva teki tosi suuren vaikutuksen, vau mikä rotu ! Rohkea, eteenpäintyöntyvä, reipas ja toimintakykyinen. Olen tykännyt hirveästi oman mudini luonteenlujuudesta ja kovuudesta ja koirillakin tuntui olevan mukavasti jotain samaa ja yhteistä (tulivat siis toimeen keskenään).

Aikaisemmin olen pitänyt aussieita vähän lössyköinä, tai esim. bordercollieissa minulla vaivaa niissä toisinaan esiintyvä liiallinen herkkyys/pehmeys ja olen sitten mielessäni linkittänyt aussien samaan syssyyn. Hitsi, jos joskus tulee tarve vaihtaa rotua ja hankkia potentiaalinen harrastuskoira, kyllä aussie taitaa nousta portaissa aika korkealle. :wink:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Tiistaina, 08.06.2010 klo 09:03  
+
0
Joo, itsekin ihastuin aussieihin todenteolla kun tapasin muutama vuosi sitten n. 4kk ikäisen aussiepennun joka oli kuin itse Tyyneys, Itsevarmuus ja Rohkeus. Mun mielestä hyvä aussiepentu on juuri sellainen :) Vilkkaita, energisiä ja teräviähän nämä on myös, muttei kuitenkaan samanlaisia sähikäisiä kuin mudit voivat olla... Sen pienen tiedon perusteella mikä mulla on mudeista.
Mehän harkittiin myös ensin mudia, mutta justiinsa se liika sähikäisyysmäisyys ei iskenyt.

Kuten todettu, aussejahan on hirveästi erilaisia. Kyllä niitä huonohermoisia ja toimintakyvyttömiäkin löytyy. Ja tietty ohjaaja vaikuttaa niiiiiiiin paljon siihen, millainen koirasta kasvaa...
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

Rosiee

Rosiee
Viestimäärä: 1014

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 09.06.2010 klo 01:53  
+
0
heippatirallaa!

tullaanpas nyt tänne uudellekin palstalle esittäytymään (kröhm, vihdoin..)! täältä siis löytyy 2 vuoden ikäinen aussiepoika Frodo ;) syyskuussa ikää tulee 3 vuotta. rakkaalla lapsella on monta nimeä, niin myös frodolla; frotsi, mr. frodo (lausutaan siis froudou), dodo, nono... joskus myös tunnetaan nimellä adhd. siitä päästäänkin seuraavaan asiaan, eli siihen kuinka vilkas herra itse asiassa onkaan. aktiviteetteja pitää olla PALJON, muuten tosta tulee aivan mahdoton! jos ei saa tarpeeksi aktiviteetteja (jää esim yhden viikon aikana normaalia vähemmälle), korostuu erityisesti tuo vahtivietti (haukutaan pienintäkin rasahdusta pihalla..). Frodo on myös äärimmäisen kovapäinen koira, eikä meillä aina ole ollut helppoa, mutta kaikesta on selvitty ja ainakin tällä hetkellä menee tosi hyvin. lisäksi frodo on mun ensimmäinen ihka oma koira, joten kaikkia mahdollisia virheitä on tullut tehtyä. opitaan sitten oikein kantapään kautta, eikö..? seuraavan koiran kanssa sitten ainakin tietää, mitä EI kannata tehdä.. :) frodo testailee mua tuon tuostakin, sille eisaa antaa yhtään siimaa vaan pitää pysyä lujana.
mutta siis, harrastetaan tokoa (nyt jäänyt vähän vähemmälle) sekä agilityä. agi onkin meidän päälaji, josta molemmat tykkää ihan erityisen paljon! pk-lajeja tahottais koittaa, mutta ei tuo aika tunnu riittävän :/ lisäksi sitten käydään pitkillä kävelyreissuilla, uimassa, lenkkeilemässä ym.

kaiken kaikkiaan äärimmäisen mukava koira, luonteeltaan sellanen kaikkian kaveri ja omaa hyvät hermot. oon ollut älyttömän tyytyväinen rotuvalintaan, tää tuntuu juur mulle oikealta! ja yhtä kovapäisiä ollaan molemmat, eli luonnekin passaa.. ;)

kuva meidän herrasta

//muoks. niin, tuli mieleen, että frodo tosiaan tuli meille mun ollessa 15 vuotias. itse en ehkä noin nuorelle kyllä aussieta myisi, enkä ainakaan suosittelisi! varsinkaan ensimmäiseksi koiraksi. onneksi mun vanhemmat oli alusta asti mukana jutussa, joka varmasti auttoi kasvattajaa tekemään päätöksen. noin nuorelle koira on aika suuri vastuu, erityisesti noin vilkas koira kun aussie
Give me freedom, give me fire, give me reason, take me higher
See the champions, take the field now, you define us, make us feel proud
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 09.06.2010 klo 01:59)

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 09.06.2010 klo 11:47  
+
0
^Tervetuloa :)

Haluutko arvaa kuka pentu se oli joka muhun teki vaikutuksen? :cool: Teidän Frodoa voidaan siis kiittää (Syyttää? :wink:) osaltaan meidänkin aussiesta!

On tästä kyllä muistaakseni ollut puhetta jo vanhalla palstalla. Sillon nähtiin teidän äiti Frodon kanssa kun se oli jotain 4kk. Ihana oli!
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

Rosiee

Rosiee
Viestimäärä: 1014

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 09.06.2010 klo 12:35  
+
0
ahaaa, totta totta! nyt muistankin, että keskusteltiin jotain edellisellä palstalla! onhan toi tollanen pieni sydäntenvallottaja.. ;) omankin on sen verran vienyt, että se seuraava koira tulee kanssa auspai olemaan... ei vielä aivan ajankohtasta, mutta on siitä jo kasvattajan kanssa juteltu. :)

mitäs teille kuuluu Baian kanssa?
Give me freedom, give me fire, give me reason, take me higher
See the champions, take the field now, you define us, make us feel proud

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 18
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 11:15)