Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 12:44

Australianpaimenkoira

Siirry sivulle: 1 ... 16 17 18

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Perjantaina, 06.03.2015 klo 06:35  
+
0
^Areksen veli on ihan samanlainen. Sillä ei mitään ns. koipivaihetta ole edes ollut vaan kasvanut tosi tasasesti ja hienosti lisäten samalla massaa. Ares sitten taas kasvoi juuri koivet edellä :nauru: Mä en mitenkään jaksa uskoa, että Areksesta tulee mitään kaikista massakkainta pyöreärintaista aussieta, mutta hän on varsin kiva persoona myös juuri noin!
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

plaahplaah

plaahplaah
Viestimäärä: 52

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Perjantaina, 13.03.2015 klo 14:52  
+
0
Aivan on tullut unohdettua koko palsta, mutta nyt päätin palata. Nox on jo melkein 10kk, hurjaa! Sen kanssa on hirmu kiva tehdä oikeastaan mitä tahansa vaikka nykyään korvat on vähän liian usein koristeena...Aussieta tosta ei saa kyllä ulkopuoliset sitten millään vaan aina se on joko bortsu tai sitten narttu :nauru: Parasta on kun sanoo sen olevan ihan uros ja aussie niin ihmiset vielä kysyy olenko varma. "Noh aussiena mä sen ostin..." :nauru: Vähän eroaa tuo käyttölinjainen..

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 14.03.2015 klo 00:03  
+
0
^Itehän en enää hirveesti jaksa korjailla, kun ihmiset luulevat Kerttua (trikiksi) bortsuksi. Saatan ekalla kerralla korjata, että on muuten blue merle aussie, mutta kun seuraavalla viikolla ovat taas sitä mieltä, että mulla on bortsu, niin annan olla. Oikeestaan aussie-ihmiset on ainoita, jotka tuon aussikaksi tunnistaa, tai ainakin kysyvät että onko bortsu vai aussie. Toisaalta kun kävin katselemassa kv-tokokokeessa niitä tokobortsuja, niin pitää kyllä sanoa, että yhdennäköisyyttä on. Kiva lähtee tälle hakemaan harrastus-hoota, kun ohjataan varmasti bc-kehään. :nauru:


pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 14.03.2015 klo 08:56  
+
0
^ ja ^^ Uskon kyllä, että teidän koirien kanssa mennään sekaisin, kun Lokiakin usein luullaan bortsuksi. :nauru: Mutta se on varmaan sitä, että bortsu on kuitenkin useammalle se tutumpi rotu näistä kahdesta. Pakko kyllä myöntää, että en itsekään näitä erota aina, ja aika usein menee veikkaus pieleen. Monesti on bortsun omistajatkin tullu ihan pokkana juttelemaan, "hei kato sullakin on bortsu". Lokilla tää varmaan lähinnä johtuu sen koosta. Sitten on kyllä niitä joitain aussietankkereita, joita ei vois ikimaailmassa luulla bortsuiksi, vaan lähinnä ne nopeesti katsottuina näyttää joltain berneiltä...:shifty: Meidän vanhempien lähellä asuu 40-kiloinen auspai(!!!), yli kaks kertaa niin iso kuin Loki...

Vaan on Lokia kyllä luultu myös moneksi muuksikin roduksi. Paras veikkaus oli karkeakarvainen saksanseisoja. En voi käsittää miten. Joskus myös oltiin liikkeellä kolmen whippetin kanssa, ja joku oikein pysähtyi kysymään, että onkos nää nyt niitä kromfohrländereitä...
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 14.03.2015 klo 12:03  
+
0
Meidän pitäis lähteä hakemaan H:ta pääsiäisenä. Kiirehdittiin niin, että ehtii vielä nuorten luokkaan - tuosta kun tuskin kovin massiivista koskaan tulee :nauru: Yhden kotitreenikerran perusteella koitan näyttää mahdollisimman kiukkuiselta, niin napero pitää korvansa luimussa. Voisi olla edes jotain toivoa, kun eivät sojota kohti taivaita. Mietin jo, saisko tuomarille luvata, ettei enää koskaan, ikinä, milloinkaan tulla kehiin, jos vaan saadaan se H... :shifty:

plaahplaah

plaahplaah
Viestimäärä: 52

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 14.03.2015 klo 12:05  
+
0
Noxia luullaan tosi usein labbikseksi...Yksi pariskunta meinas myös saada riidan aikaiseksi, kun väittivät kivenkovaan tuota rotikaksi. Kyllähän ne nyt rotikan tunnistaa kun ovat omistaneet niitä niin kauan! :wink:

Moni tuomari kuulemma näkee jo kauas miksi tietyt aussiet ovat kehässä ja antavat jo siitä hyvästä sen Hn :nauru:
(Viestiä on muokattu lauantaina, 14.03.2015 klo 12:06)

njalla

njalla
Viestimäärä: 26

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 15.03.2015 klo 10:39  
+
0
Moi
Minä tässä pohdin seuraavaa rotua (joka tulee joskus ehkä parin vuoden sisällä, jos hyvin käy), ja tykästyin aussieen.
Mutta. Onko mun miten järkevää ottaa aussie, kun vaatimukset on seuraavanlaiset:
-Haluan siitä työkaverin itelleni, eli haluan kouluttaa siitä lukukoiran
-Harrastetaan pelastushakua ja -jälkeä, ehkä agilityä jos se jaksaa riittävästi kumpaakin kiinnostaa, tokoa tottakai vähintään sen verran että arkielämä on mukavaa
-Perheessä on kaksi lasta (6- ja 8-vuotiaat), joista esikoinen etenkin on tosi hyvä koirien kanssa
-Lisäksi haluan että koirasta on epäviralliseksi avustajakoiraksi, eli haluan että se oppii joitain avustamiseen liittyviä juttuja helposti ja varmasti

Tällä hetkellä mulla on 7-vuotias kelpienarttu, joka on luonteeltaan pehmeä ja terävä, mutta minusta silti maailman kultaisin eläin. Hukka on mun ensimmäinen koirani, mutta aiemmin on kokemusta esimerkiksi rotikoista, vanhempien cairnista ja veljen varsin sekalaisesta koiraseurakunnasta, joita kaikki olen aktiivisesti hoitanut.
Mulla on myös 6-vuotias bretoniuros, joka toimii tällä hetkellä mun kanssani lukukoirakossa, on tavattoman yksinkertainen pieni eläin, mutta silti aina valmiina puuhaamaan kaikelaista koko lauman kanssa.

Pehmeys ei sinänsä haittaa, nämä on molemmat suhteellisen pehmoisia pieniä, Hukka on lisäksi terävä, joten silläkin tavalla hankalasta yhdistelmästä on kokemusta.

Eli kuinka järkevää on edes ajatella aussieta tähän porukkaan?

chilipippuri

chilipippuri
Viestimäärä: 57

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 02.04.2015 klo 13:24  
+
0
Kun täällä kerran oli keskustelua bordercollien ja australianpaimenkoiran sekoittamisesta, niin voisko joku kertoa mullekin että mistä ne nyt sitten erottaa :nolo: Mulla on isokokoinen bordercollie, jota on useat kerrat luultu aussieksi. Jos nään pienen ja siron bordercollien näköisen koiran niin oletan sen bordercollieksi, mutta oman koiran tyyppiset korkeammat ja muutenkin vahvarakenteisemmat bordercolliet on mulle ainakin mahdoton erottaa aussieista.
F, bordercollieuros, s. 02/05-2016
R, rottweileruros, s. 05/15

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 04.05.2015 klo 10:55  
+
0


Kertulle eilen EVL1 pisteillä 271, luokkavoitto ja rotumestaruus. :) Ei ollut yhtään huonompi reissu.

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 04.05.2015 klo 20:44  
+
0
^Voi että :love: Vähän hienoa, paljon onnea! Todella upea suoritus.

Me käytiin Areksen kanssa ensimmäistä kertaa paimentamassa. Ares oli todella taidokas ja lahjakas pentu. Normaalisti kamala kiljukaula adhd ettei mitään rajaa. Nyt sit keskitty, piti hienon etäisyyden lampaisiin ja työskenteli 95% ajasta. En malta päästä uudestaan, mun upee pentu :love:

corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Tiistaina, 05.05.2015 klo 09:14  
+
0
^Voi että miten kivan näköistä touhua! Olispa kiva päästä kokeilemaan! Mulla on tosin omat epäilykseni Lokin suhteen, jotenkin tuntuu ettei se hiffais tota juttua...:nauru:
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Tiistaina, 05.05.2015 klo 11:54  
+
0
^Mäkin ajattelin ensin Areksen tuntien, että se juoksee keskelle lampaita ja hajottaa sen ryhmän :nauru: Ares on kuitenkin sellanen, että huutaa, kiljuu ja ei osaa rauhottua. Tokotreeneihin mennään 15min aiemmin, jotta Ares rauhottuu ennenkun mennään sisälle treenipaikkaan. Nytkin aitauksen ulkopuolella Ares ei olis millään malttanu.
Kuitenkin koirat osaa yllättää, ei tiedä mitä Loki keksiskään ku pääsis rodunomaseen työhön :wink:
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Tiistaina, 05.05.2015 klo 12:54  
+
0
^Loki on kyllä niin mahdoton ennustaa tuollaisten asioiden suhteen. :nauru: Jotkin uudet tilanteet/ympäristöt on sille todella stressaavia, ja sillä kestää tosi kauan rauhoittua ja päästä keskittyneeseen tilaan. Etenkin tilanteet, missä on muita koiria. Mutta sitten joskus kun pelkää pahinta, se osaakin olla tosi nätisti. Esim. treeneissä se on aina osannut olla hurjan nätisti, mutta sitten taas jotkin möllitokotapahtumat, mätsärit tms., on ollut pahoja paikkoja. Mutta toisaalta taas nyt oli ollut hoitajan kanssa mätsäreissä ilman minkäänlaista ongelmaa...:mietiskel:

Kaipa sitä pitäis vaan kaikkea kokeilla, vaikka se vähän riehuis niin ei kait se maailmanloppu ole.
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Tiistaina, 05.05.2015 klo 18:59  
+
0
^Kuulostaa varsin samalta kun velipuolellaan. Uusissa tilanteissa rauhottuminen ja keskittyminen on välillä todella hankalaa. Nytkin ihan kauhulla odotan lauantaista näyttelyä.. Enpä mitään tuloksia muutenkaan odota saavan, mutta edes saisin ravaamaan kunnolla niin olis positiivista :roll:
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

tittamiiamaaria

tittamiiamaaria
Viestimäärä: 14

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 07.05.2015 klo 20:31  
+
0
Sopisko Aussie mulle?
Laitan vähä tietoja niin jos voitteko sanoa miltä näin ekalta kuulostaa..
Oon 13 -vuotias tyttö, ja samassa talossa ei asu muitaku mun 16 -vuotias veli,minä, äiti ja isä.
Lisäksi mulla on kaksi siskoa joilla on/oli koira, joille voin laittaa koirani hoitoon esim. matkan vuoksi. Ei me tulla kauheesti matkustelemaan, kesällä mökille ja sinne koirat tulee aina mukaan. Asutaan omakotitalossa maalla. Päivässä yleensä 15min pissareissut ja kaksi 1-3h lenkkiä. Ja tullaan varmaan kotona harjoittelemaan agilityä, temppuja, ja ehkä jotain doboa entiiä viel.
Meille tuli koira silloin kun olin 2-vuotias mutta kun siskoni muutti noin pari vuotta sitten pois niin hän otti sen mukaan. Meillä ei ole siis lemmikkieläimiä. Tällä hetkellä koulupäiväni ovat ma, ke ja to 8-12. Ti 8-15 ja pe 8-14 joten aikaa pitäisi riittää. Kavereita ei ole kuin pari, niin koirasta tulisi mun elämän tärkein ystävä, kun sitä kaipaan. Ja tietenkin apua saan siskoltani joka on kasvattanut oman koiransa pennusta lähtien, ja koira on nyt 11- vuotta.
Kertokaa mulle, KIITOS! <3
(Viestiä on muokattu torstaina, 07.05.2015 klo 20:32)

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Perjantaina, 08.05.2015 klo 10:03  
+
0
njalla: aussiet ovat nopeita oppimaan ja nauttivat työnteosta. Sikäli aussie ei siis ole mikään mahdoton ajatus. Kannattaa kuitenkin muistaa, että aussiella on vahva vahtivietti, joka saattaa tuoda omat ongelmansa esim. lasten kavereiden kanssa - tai ainakin siihen kannattaa varautua. Miksi mietit aussieta vaihtoehtona? Millaista luonnetta toivot koiralta? Tuon viestin perusteella aika moni rotu voisi olla teille sopiva, miksi mielit juuri aussieta? :hymy:

tittatiiamaria, aussie on työkoira, joka ulkonäöstään huolimatta ei ole tyytyväinen pelkkänä kivana kaverina oloon. Aussiet ovat vahvatahtoisia, rodun sisällä luonne-erot ovat suuria ja koirien aktiivisuustaso todella korkea. Vanhemmathan ovat aina vastuussa koirasta, mutta aussie vaatii monia muita rotuja enemmän aikuisen auktoriteettia kasvaakseen yhteiskuntakelpoiseksi. Ehkäpä kannattaisi tässä vaiheessa miettiä helpompaa rotua, jonka kanssa voit tutustua rauhassa koiraharrastukseen ja opetella itse koiran kouluttamista jne., ja mahdollisesti sitten myöhemmin hankkia aussie, jos se vielä silloin tuntuu kiinnostavalta rodulta :hymy:

Susiyö

Susiyö
Viestimäärä: 23

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 27.08.2015 klo 14:17  
+
0

Angat kirjoitti:

Kannattaa kuitenkin muistaa, että aussiella on vahva vahtivietti, joka saattaa tuoda omat ongelmansa esim. lasten kavereiden kanssa - tai ainakin siihen kannattaa varautua.


Meillä on aussi yhtenä rotuvaihtoehtona seuraavaksi koiraksi ja kotoa löytyy pian vuoden ikäinen poika. Mua on kovasti mietityttänyt just aussi/lapsi yhdistelmä ja miten se toimii vai toimiiko. Kuulisin aiheesta mielelläni kokemuksia - niin hyviä kuin huonojakin!

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 27.08.2015 klo 21:45  
+
0
^Kyllä varmasti toimii jos selkeät rajat on. Oma aussie Ares ei oo tottunu lapsiin ja lähtee todella helposti paimentamaan niitä. Sisarensa on samanlainen, vaikka lapsia onkin perheessä. Selkeät rajat niin kyllä tottuu.
Enempää omakohtaista kokemusta en osaa sanoa, muutakun tiedän ausseja usean lapsen perheissä ja toimivat hyvin - vaikka omani ei toimisikaan juuri nyt tottumattomuuden vuoksi.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 10.09.2015 klo 08:31  
+
0
^^Mä uskon, että omien lasten kanssa aussie tulee toimeen siinä missä muutkin koirat. Olisin kuitenkin varovainen sen suhteen, miten paljon aussie ottaa valtuuksia lapsen "suojelemiseksi" (omasta mielestään siis). Voi olla että olen vain ylivarovainen jo ajatuksen tasollakin, mutta oma aussieni on sen verran terävä, vahtiviettinen ja reagoi asioihin (liiankin) nopeasti, että sen kanssa saisi ehkä olla tarkkana. Onneksi kyseessä on kuitenkin tasapainoinen ja tervepäinen koira, joten mitään turhaa pöljäilyä ei tarvi pelätä. Lähinnä lasten nopeat liikkeet saavat reaktion koirassa aikaan - rauhallisesti käyttäytyvien lasten kanssa on mielellään rapsutettavana ja nuolee lasten naamat ja kädet läpimäriksi. (Omia lapsia ei ole, joten arkipäiväasioita en osaa kommentoida. Paljonhan aussieita on perhekoirina hyvällä menestyksellä, mutta toki jos rotuun päätyy, kannattaa vähän katsoa yhdistelmääkin.)

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 25.10.2015 klo 17:59  
+
0
Tuolla aiemmin olikin jo jotain keskustelua aussien pakkasen sietokyvystä, mutta siihen ei vielä vastattu kovin perustavasti. Mulla olisi hakusessa toinen koira russelin kaveriksi, jonka pystyisi (toisin kuin russelin) ottamaan talvivaellukselle mukaan, kenties kouluttamaan jopa vetämään mua ja ahkiota. Porokoira on nyt vahvana vaihtoehtona, mutta oon aina tykännyt aussieista ja niiden helposta koulutettavuudesta, kaupungissa kuitenkin asutaan ja tokoa haluaisin harrastaa. Mutta oisko aussiessa tunturi materiaalia vai pitäydynkö suoraan porokoirassa? Koiran pitäisi pärjätä nukkua teltassa -20 asteen pakkasessa.

  Siirry sivulle: 1 ... 16 17 18
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28099
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 15:30)