Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 12:44

Australianpaimenkoira

Siirry sivulle: 1 ... 16 17 18

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 26.10.2015 klo 10:10  
+
0
^En muista, että mun aussie olisi koskaan palellut... Tosin sen kanssa ulkoilut on olleet lähinnä lenkkeilyä ja pihalla hengailua, ei siis kovin pitkiä aikoja paikallaan. Viime talvena oli mukana rekikoirakisoissa, ja nukkuin autossa muiden koirien kanssa. Takki oli päällä varoiksi (eikä pakkanen enää maaliskuun lopussa-huhtikuun alussa ollut mahdottoman kova), ja hyvin tuo näytti pärjänneen. Enemmän mua rassaa tuo aussien turkki kastuessaan - huskyn turkki kuivaa tosi näppärästi ja koira tarkenee, mutta aussien pidempi karva kuivaa pa-aa-aljon kauemmin. Ei sekään koskaan palelevan näytä märkänä, mutta jotenkin itselle tuollainen nopeasti kuivuva ja mahdoton kasteltava tuntuu lämpimämmältä :nauru:

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 26.10.2015 klo 13:56  
+
0
Niin.. jotenkin tuon russelin jälkeen en halua yhtäkään hyysättävää koiraa vaellukselle, jolle pitää kantaa takkia ja petiä mukana.. kun kuitenkin ympäri vuoden retkeillään eikä vain lämpimään aikaan.
Tarttuuko aussien turkkiin lumi helposti? Ja kastuuko pohjavillakin sateessa? Käsittääkseni esim suomenlapinkoiralla ei pohjavilla pääse kastumaan jos sataa, vaan päällikarvat jotenkin suojaa niin hyvin.
Mites se vetohomma, harrastaako kukaan koirahiihtoa tai canicrossia?

Angat

Angat

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 29.10.2015 klo 16:00  
+
0
Jos vertaa esim. porokoiran aussien turkkia, kyllä se aussien karva lunta herkemmin kerää. Meillä suojalumi on ihan ehdottomasti pahin, ja silloin saa välillä sulatella kunnon paakkuja karvoista. Myös tassuihin jää lunta, tosin meillä ehkä johtuen pitkistä varvaskarvoista (jotenkin olen arastellut karvojen lyhentämistä, koska ulkona täytyy kuitenkin tarjeta). Normaaleilla lenkeillä en ole aussiella takkia käyttänyt koskaan.

Vetolajeja meillä harrastetaan myös, lähinnä kyllä huskyn parina kickbikella. Vetää kyllä myös yksin. Vetopuolella meille suurin haaste on se, että oma jarrutukseni (meillä on tavoitteena vähän pidemmät kuin parin kilometrin pyrähdykset, joten vauhti ei voi olla taivaissa) saa kierrokset tappiin ja ohitukset ovat tällöin olleet aika haastavia. Mutta tykkää ihan älyttömästi, muutenkin ainakin mun aussie on sellainen "kroppakoira", joka rakastaa haastaa itseään fyysisesti.

Kun itse etsin sopivaa rotua, pyöri mullakin itse asiassa poro mielessä, ja sellainen on aiemmin ollut jo varauksessakin. Tuo pentue ei koskaan syntynyt, ja ehti maailman meno muuttua (tuolloin tuli lopulta kuitenkin tuo nykyinen husky). Toista koiraa etsiessä halusin liikunnasta syttyvän, säänkestävän ja kaikkeen valmiin koiran, jolla ei ole riistaviettiä eikä se lähtökohtaisesti rakasta kaikkia ihmisiä (en jaksa sellaista noutaja-sähellystä). Porokoira tippui vaihtoehdoista pois pääasiassa siksi, että halusin "varman" harrastuskoiran, jolla riittää potkua useampaan lajiin ja jonka kanssa ei tarvi käyttää kikkakolmosia motivaation löytämiseksi (näitä pääsee treenaamaan kyllä tuon toisen kanssa!). Porokoiran kohdalla en itse kokenut olevan riittävän varmaa, että saisin koiran, jollaisen oikeasti halusin.

Niin ja vielä se kastuminen: ei se aussien karva normaalioloissa läpi asti kastu. Mutta kyllä se pahemmin kastui Saanan huipulla tuulen ollessa myrskylukemissa ja sateen ollessa vasten iskettyjä tikareita kuin mitä huskylla samalla reissulla. Huskyn karva on lähempänä poron karvaa, siksi vertailen näitä.
(Viestiä on muokattu torstaina, 29.10.2015 klo 16:02)

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Perjantaina, 30.10.2015 klo 13:36  
+
0
Kiitos Angat, hyvää pohdintaa. Olen vähän samoilla linjoilla, että porokoira voisi olla kiva, mutta siitä ei saisi niin varmaa harrastuskoiraa kuitenkaan. Kaverilla on paimensukuinen lapinkoira, ja vaikka se onkin tosi kiva koira niin motivoinnin kanssa saa kyllä joskus heittää voltteja että koira jaksaa innostua... Porokoira saattaa olla vähän samanlainen. Oman russelini kanssa mulla on käynyt säkä kun sillä ei ole riistaviettiä ja pysyy hyvin vapaana metsässä, mutta käykö säkä enää toista kertaa porokoiran kanssa, en oikein tiedä kuinka kova riistavietti siellä on.

Aussiesta mulla on jo jonkun verran kokemusta. Tuttavan aussie uros on ollut meillä parina kesänä usean viikon hoidossa. Onhan se upea. Oppii kaiken heti ja aina valmis tekemään. Mutta kuumuu kyllä helposti, vetää lenkillä, käy kierroksilla jos tekee jotain vauhdikasta, rauhoittuminen on vaikeaa. Kylässä haukkuu yllättäville äänille. Ja vaikkei ole riistaviettiä niin vapaana ollessaan juoksee aivan päättömästi ja liian kauas, pois näköpiiristä. Mieheni on siitä ja naapurin mudista (toinen haaverotu) sitä mieltä että sellaisia sekopää koiria ei halua. :D Miestäni häiritsi tässä aussiessa aina se, kun sen oli niin vaikeaa vain olla. Kotona heti jos nousi sohvalta niin se oli valmis tekemään mitä tahansa ja seurasi joka paikkaan.

Tosi vaikeaa, kun tuntuu et sellainen harrastustykki niin kuin aussie voi sitten kotona ja arjessa olla vähän liian adhd. Vai mitä mieltä olette?

Angat

Angat

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Perjantaina, 30.10.2015 klo 14:15  
+
0
^Mulla aussie osaa kyllä rauhoittua tosi kivasti, mutta tuo taitaa olla ihan rotuominaisuus, että nämä seuraa aina perässä joka paikkaan. Mun aussie on yhden käden sormilla laskettavan määrän nukkunut niin sikeästi, ettei ole herännyt ja noussut mun perään, kun olen esim. käynyt toisessa huoneessa (tähän sisältyy myös pentuajat!).

Ylipäätään aussieta miettiessä kannattaa panostaa pennun valintaan. Hajonta rodun sisällä on tosi suurta, ja koirat ovat pahimmillaan täysin ääripäitä toisistaan, vaikka samaa rotua ovatkin. Tuo vahtiminenhan on monella tosi vahvana, ja kyllä mullakin aussie ilmoittaa kaikki äänet haukkumalla. Äänestään tykkää myös muuten turhankin paljon, ja esim. leikkiessä juoksuleikkejä tuon huskyn kanssa, aussie saattaa huutaa koko ajan. Sama vetovaljaissa, varsinkin loppukireissä/ylämäissä, joissa vauhti meinaa hiipua.

Omasta aussiesta sanon aina, että se on aivan mahtava harrastuskoira, mutta ei se arjessa mikään helpoin tai mukavin ole. Itse kuitenkin tein sen valinnan, että haluan Harrastuskoiran enkä sohvaperunaa. Totta kai arjessa täytyy osata ja malttaa käyttäytyä, mutta kyllä vähemmän vietikkään koiran kanssa varmasti olisi helpompaa. Mä en ole katunut, sain juuri sen mitä halusinkin - koiran, joka on aina valmiina mihin vaan ja jaksaa tehdä ja jatkaa silloin, kun monelta muulta loppuu tahto ja puhti.

Angat

Angat

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 11.11.2015 klo 10:43  
+
0
Luin ton mun viimeisen viestin, ja oli pakko tulla vielä tarkentamaan :nauru: Mun aussie on siis aivan ihana koira, sopii mulle kuin nenä päähän. Se on harrastuskoirana mitä mahtavin, mutta ilman aktiviteetteja (sisältää sekä aivotyöskentelyn että rankan liikunnan, irtijuoksutukaan ei ole tuolle raskasta) olisi varmasti aivan kamala. Kunhan saa riittävästi tekemistä ja pääsee purkamaan tuon fyysisen tarmonsa, on tosi mahtava kaveri. Aussie kuitenkin on työkoira, joten harrastelukaveriksi se ei ehkä ole se kaikista ihanteellisin - kun energiaa, intoa ja halua on hirvittävän paljon, ei se rento harrastelu ole enää kivaa ja rentoa.

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 18.11.2015 klo 15:01  
+
0
Sanoisin myös että aussiesta saa paljon varmemmin harrastuskoiran tokoon, kuin porokoirasta, mutta vaelluksiin varmasti porokoira on parempi monella tapaa. Se ihan siis riippuu mitä koirasta hakee. Aussiella on kuitenkin paljon enemmän miellyttämisenhalua, ja helpommin pysyy näköpiirissä kuin porokoira, mikä tekee siitä siinä suhteessa helpomman. Porokoirat kun ei kanssa oo mikään yhtenäinen rotu, niin tarkkaan valikoiduista yhdistelmistäkään ei välttämättä tule ollenkaan vanhempiensa kaltaista koiraa. Mutta toisaalta sieltä voi tulla aika kultakimpaleitakin.

Itsekin useampaan otteeseen olen harkinnut aussieta, mutta se turkki on aina vähän mietityttänyt. Tutun aussiella tosiaan kanssa tarttuu lumipaakut herkästi turkkiin, kun porokoiralla ei tosiaan tartu mikään ja porokoira tosiaan ei palele kun sillä on kunnollinen turkki. Tykkään aussien miellyttämisenhalusta, ja helpommasta motivoinnista, siitä että sillä ei ole riistaviettiä. Vahtiviettiä voi molemmilla olla riippuen yksilöstä yhtä paljonkin, tosin toiset ilmoittaa ja toiset pysäyttää.

Voihan se olla, että joskus meilläkin on aussie, sitten kun pääsen tuon turkkiasian ohi henkisesti.. :)
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -

Angat

Angat

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 23.11.2015 klo 09:17  
+
0
^Joo, kyllä meillä nyt näillä suojakeleillä koira nykertää hetken käveltyään ekoja paakkuja varpaiden välistä irti... Tosin nyt sen tassukarvat on kasvaneetkin niin holtittoman pitkiksi, että varmasti vaikuttaa asiaan sekin. Pakkaskeleillä ongelmaa ei ole, mutta nuo suojakelit... En muista mahtaisiko mulla jossain olla kuva, kun tuo kerran suojasäällä onnistui keräämään häntäänsäkin järkyttävät lumipallot. Tosin en tiedä minkä verran tuo merleturkki vaikuttaa, se kun on jossain määrin erilainen kuin muut värit.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 23.11.2015 klo 18:11  
+
0

SiljaSiili kirjoitti:

Kaverilla on paimensukuinen lapinkoira, ja vaikka se onkin tosi kiva koira niin motivoinnin kanssa saa kyllä joskus heittää voltteja että koira jaksaa innostua... Porokoira saattaa olla vähän samanlainen.

Tähän on nyt pakko kommentoida, että likimainkaan kaikki suomenlapinkoiratkaan eivät ole suinkaan tuollaisia, joskin noitakin löytyy. Suomenlapinkoirissahan on mm. sekä agi- että tokovalioitakin. Omalla paimensukuisella lapinkoirallani on kisaamisoikeus agilityssa kolmosissa, tokossa avossa ja koiratanssissa voittajassa.

Toyaussie

Toyaussie
Viestimäärä: 1

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Tiistaina, 01.12.2015 klo 22:27  
+
0
Hei kaikille :aurinko:

Hyppään tähän keskusteluun uutena, en kaikkia aikaisempia viestejä käynyt läpi, ihan hirmuisesti viestejä! :cool:
Asiaa siis aussieista, onko kenelläkään Suomessa on ns. toy aussieta? Tiedän että Suomessa suhtaudutaan toy-rotuihin negatiivisesti, varsinkin jos kyseessä on alkuperiltään suurehko koira jota on jalostettu pieneksi. Minulla on pian 3kk toy aussie ja olisi mukava tietää, löytyykö Suomesta muita kyseisiä ihanuuksia ja omistajia. Pentu on Amerikasta tuotu ja ihanalta kasvattajalta, joka osaa asiansa ja on todella luotettava.

Meidän neiti on todella energinen (kuten arvata saattaa) ja aivan ihana persoona :) Meillä on tavoitteena tokoilu ja harjoitellaan päivittäin, todella nopea oppimaan. Harrastuskoiraksi siis, pienempi koko ei todellakaan tarkoitta että energiaa olisi vähemmän!

Kertokaa kokemusianne toy aussieista, elkää kivittäkö :viheltel:

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 10.12.2015 klo 21:55  
+
0
^Itselläni ei ole, mutta Satakunnan / Porin seudulla on useampi samasta pentueesta joka tuolla alueella aikoinaan tehtiin.
Facebookista löytyy myös oma ryhmä *click*
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

loubard

loubard
Viestimäärä: 17

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Perjantaina, 22.01.2016 klo 22:29  
+
0
Toi miniaussie/toyaussie kuulostaa tosi kivalta. Etenkin ulkomailla (jenkit, ruotsi, saksa) rotu tuntuu olevan melko suosittukin. En ole törmännyt mitenkään erityisen negatiiviseen asenteeseen Suomessa ko. rotua kohtaan, mutta ehkäpä ihmisillä on automaattisesti sellainen olettamus, että rotu on todella sairas kun se on niin paljon jalostettu? En siis tiedä, kunhan pohdiskelen. Suomessahan tuo rotu on melko harvinainen, joten sekin varmasti lisää ihmisillä epäluuloisuutta, kun rodusta ei ole olemassa paljoakaan tietoa Suomeksi ja kaikki eivät välttämättä kieliä osaa että pääsisi rotuun tutustumaan muulla kielellä. En tiedä miten paljon tuollaisia koiria on tutkittu ja miten ne rekisteröidään Suomeen kun kyseessähän ei ole käsittääkseni Suomessa hyväksytty rotu?

Meille muutti monen vuoden haaveilun ja pähkäilyn jälkeen aussie joulukuussa ja toistaiseksi pieni puuhaneiti on täyttänyt ja ylittänyt kaikki odotukset! :) Reipas, rohkea ja toistaiseksi ainakin myös nopeasti rauhoittuva pikkuneiti on hurmannut kyllä kaikki.
shetlanninlammaskoira Nemo 9/2005
shetlanninlammaskoira Koda 10/2008
shetlanninlammaskoira Capo 9/2009
australianpaimenkoira Cava 10/2015

http://amazingaustralian.blogspot.fi

Amelma

Amelma
Viestimäärä: 1

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 03.02.2016 klo 16:38  
+
0
Uusi täällä ja koirakuume kyseiseen rotuun on ilmeinen. Ottaisin mielelläni yv tietoja satakunnassa olevista aussieista, jotka ei elä maatiloilla. Kutsuisin itseni kylään <3

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 15.05.2017 klo 12:59  
+
0
Nostellaanpas tätäkin keskustelua. Mitä palstan aussieille nykyään kuuluu?

Meillehän kotiutui viime perjantaina uusi pentu. Hannu on käyttölinjainen uros, ja ensivaikutelma on ainakin positiivinen, mitä nyt kovasti tykkää omasta äänestään (ja on muuten ainoa joka siitä äänestä tykkää). Kertustakin on tullut aika hyvä isosisko, vaikka etukäteen pikkuisen pelotti että se syö koko pennun ensimmäisten päivien aikana.

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5793

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 15.05.2017 klo 14:50  
+
0
^Mainiot nimet teidän kaksikolla > Hannu ja Kerttu :hymy:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 15.05.2017 klo 15:05  
+
0
^Kiitti! En voinut vastustaa kiusausta, oli pakko nimetä tämä Hannuksi. :nauru:

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 18.05.2017 klo 21:42  
+
0
Oi, ihana Hannu! Mistäspäin on? Varmaan pääsee sitäkin sitten näkemään jossain vaiheessa hallilla :hymy:

Siirry sivulle: 1 ... 16 17 18
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä25824
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä5787
Viestejä yhteensä543771
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös263026
(Tilastot päivitetty viimeksi 17.10.2019 klo 09:00)