Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 12:44

Australianpaimenkoira

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 18

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Perjantaina, 15.11.2013 klo 21:57  
+
0
Minuakin kiinnostaisi kuulla kyseisistä roduista vertailua, aussie on hiipinyt salakavalasti ikuisen haaverotuni porokoiran rinnalle :viheltel:.
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Perjantaina, 15.11.2013 klo 22:41  
+
0

nnora kirjoitti:

Minuakin kiinnostaisi kuulla kyseisistä roduista vertailua, aussie on hiipinyt salakavalasti ikuisen haaverotuni porokoiran rinnalle :viheltel:.


Ai sullakin!
Mullahan kävi alkukesästä hirveä mietintämyssy ja laittelin kaverin suosittelemalle kasvattajallekin meiliä. Mutta sittenkin tämä tsekkiläinen veti pitemmän korren (tällä kertaa) :nauru:
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 16.11.2013 klo 00:08  
+
0

Porotus_82 kirjoitti:

Pinn, kun sulla on tuttuja porokoiria kerran, niin osaatko sanoa että onko energisyyden määrässä paljon eroa? Tai vahtivietissä, vilkkaudessa, sosiaalisuudessa, saalisvietissä, rohkeudessa, harrastuksissa? Hankala tietty porokoiraan verrata, kun porokoiriakin on niiiiin erilaisia luonteita ja energiatasoja, mutta kyllähän niistä jonkun yleiskuvan saa? Onko aussie kuinka paljon energisempi mahdollisesti kuin porokoira?


No aussieissa on kanssa ihan hiiiiiirveän suuri skaala mitä luonteisiin ja ominaisuuksiin tulee, mutta voin mä jotain koittaa vastailla. :hymy: Itselläni on tosiaan näyttelylinjainen, ja se on kärjistäen hieman rauhallisempi, "seurakoiramaisempi", vähemmän vietikäs kuin sitten seka- tai työlinjainen.

Omaa aussietani ei voi tituleerata energiseksi alkuunkaan, mutta se on vähän omintakeinen makeinen tässä suhteessa. :nauru: Yleisesti ottaen voisi kai sanoa, että näylinjainen aussie on kyllä perus porokoiraa energisempi ja vaatiikin enemmän "hommia" (ei niinkään liikuntaa, mutta aivopähkinöitä), mutta ei nyt mitenkään hillittömästi enemmän. Oma koirani on ehdottomasti vähemmän energinen kuin tuntemani porokoirat. Sitten esim. työlinjainen on aivan eri maailmasta jo, on melko varmasti todella paljon energisempi kuin porokoira ja vaativampi muutenkin monella tasolla.

Aussieilla on voimakas vahtivietti, vaikka tässäkin tietty taas eroja yksilötasolla. Mä olen ainakin ymmärtänyt porokoiran vahtimisen enemmänkin ilmoittavaksi, kun taas aussie usein oikeasti pyrkii estämään "tunkeutujan" lähestymisen. Loki ei kuitenkaan ainakaan mitään turhia vahdi (rapun ääniä tms.), eikä vahdi koirapuistoa, autoa, pihaa yms... eikä oikeastaan mitään muutakaan? :nauru: Ovikellolle se haukahtaa kerran tai kaksi. Vahtiminen on mulle ehdoton nounou, kun mulla käy vieraita niin paljon, joten jos johonkin oon panostanut ton koiran kanssa, niin vahtimisen kitkemiseen. Ei kuitenkaan ole harvinaista nähdä aussieita, jotka raivoisasti vahtii treenipaikkaa, autoa, kotia, pihaa... tässäkin taas linjaerot on huomattavat. Mutta juu, varmasti aussien vahtiminen on erityyppistä ja voimakkaampaa.

Sosiaalisuudesta on paha sanoa, kun näitä on niin moneksi. Kai nämä on ihan perussosiaalisia koiria, mutta urokset ei välttämättä tule aina toimeen toisten urosten kanssa, kuten vähän joka rodussa. Ei mun mielestä ole tämän suhteen juuri eroa porokoiraan.

Saalisviettiä nyt Lokilla ainakaan ei ole ALKUUNKAAN. :nauru: Jos jokin koira pysyy hyvin lähellä vapaana ollessaan, niin tämä. Puput saa läteä nenän edestä, ei kiinnosta. Ja niin se kai kuuluu mennäkin, ei aussieilla saalisviettiä taida olla nimeksikään. Monesti ollaan oltu porukalla metsälenkillä, ja porot on yhtäkkiä pinkaisseet jonkin elikon perään, niin Loki on vaan jäänyt ihmisten luokse ihmeissään, että "mihin kummaan noi nyt lähti". :nauru:

Rohkeitahan nämä ovat, tai ainakin kuuluisi olla. Oon kyllä törmännyt arkoihinkin aussieihin, mutta aussienhan ei kyllä missään nimessä kuuluisi olla arka. Näiden on pitänyt paimentaa suuria sonnejakin, joten ei siinä ole paljon saanut ujostella. Kipukynnys on myös korkea, Loki ei sano juuta eikä jaata, vaikka jokin haaveri tulisikin. Arkaa porokoiraa en kyllä ole päässyt koskaan tapaamaan...:hymy:

Ja mitäs vielä... niin harrastuksissa. Siellä ehkä tuleekin suurimmat erot porokoiraan. Ollaan siis treenattu tokoa samassa ryhmässä yhden porokoiran kanssa, ja olihan nää melko erilaiset. Porokoira (näin yleistettynä) tee ihan niin sata salissa kuin aussie, ja kestää huonommin toistoja, ei syty yhtä helposti jne. Tämä toki tekee siitä joissain asioissa myös helpommin treenattavan, kun taas aussiella pitää ohjaajan olla aika hyvin perillä asioista, ettei koira ehdi edelle. Aussie myös tarjoaa itse helposti suoritusvaihtoehtoja ja etsii aktiivisesti merkitysyhteyksiä asioiden välille, ja myöskin ketjuttaa asioita, joka voi joko helpottaa tai vaikeuttaa elämää. :nauru: Itse en voisi parempaa treenikaveria kuvitellakaan, ja olenkin nyt ihan sormi suussa ton whippetin kanssa, kun se nyt ei ihan toimikaan samalla tavalla kuin mitä olen Lokin kanssa tottunut...:hymy:

Äh, tulipas taas romaani. Toivottavasti auttoi edes vähän? Moni aussien omistaja voi olla eri mieltä näistä, koska näitä on tosiaan niiiiiin moneen eri lähtöön, ja linjoissa on tosiaan melkoisen suuria eroja, mutta nämä nyt ovat omia kokemuksia omasta ja tutuista aussieista, joihin kuuluu sekä näy- että sekalinjaisia. Vain kaksi käyttölinjaista aussieta tunnen vähän paremmin, ja ne tuntuu mulle ihan alieneilta...
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 16.11.2013 klo 00:40  
+
0

pinn kirjoitti:

Saalisviettiä nyt Lokilla ainakaan ei ole ALKUUNKAAN. :nauru: Jos jokin koira pysyy hyvin lähellä vapaana ollessaan, niin tämä. Puput saa läteä nenän edestä, ei kiinnosta. Ja niin se kai kuuluu mennäkin, ei aussieilla saalisviettiä taida olla nimeksikään. Monesti ollaan oltu porukalla metsälenkillä, ja porot on yhtäkkiä pinkaisseet jonkin elikon perään, niin Loki on vaan jäänyt ihmisten luokse ihmeissään, että "mihin kummaan noi nyt lähti". :nauru:



Kuulostaapa Loki erikoiselta aussielta, niillä nimittäin on yleensä voimakas saalisvietti, joka voi aiheuttaa arjessa ongelmia. Harrastuskoira ilman saalisviettiä ei oo se ihanteellisin, se on tärkeä vietti, jonka varaan koulutusta voi rakentaa. Siskon Armilla (joka makaa just tässä vieressä :love:) on niin voimakas saalisvietti, että se välillä sekoaa pyöristä ja moottoripyöristä ja lähtee ihan taatusti jänön perään. Eikö Loki innostu sit lelujen jahtauksestakaan? Yleisesti ottaen paimenilla on saalisviettiä kivasti, niin on sheltillänikin.

Armi kyllä vahtii. Se ilmottaa rappukäytävän äänet vähän turhankin innokkaasti ja vahtii myös omia ihmisiään koirapuistossa ja ajaa vieraat koirat kauemmas. Ja kyllä se vahtiminen on ihan erilaista ku esim. Alissan hälytysvahtiminen, kerran se esim. vahti vanhempieni pihaa niin uskottavasti, et mä en ois ainakaan uskaltanu tulla aidan toiselle puolelle. :nauru:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 16.11.2013 klo 01:10  
+
0
^muoks// Tai sitten mulla on vaan käsitteet täysin hakusassa, ja olen vähän sekaisin noista vieteistä...:nauru: No joo, summa summarum, aussiella siis saalisviettiä kyllä (autojen ja pyörien paimentaminen, lelun perään lähteminen, taistelutahto jne.), mutta edelleen olen samaa mieltä noiden pupujen kanssa. Ainakin kasvattaja mulle sanoi, että kyllä nuo voi muutaman juoksuaskelen perään ottaa, mutta pitäisi tulla kyllä helposti kutsusta luokse. Siis helpommin kuin porokoira, vinttarista puhumattakaan. Meilläkin on metsässä monesti lähtenyt pupu nenän alta pinkomaan, ja Loki on juossut ehkä 5m perään, mutta pysähtynyt kuin seinään, kun olen käskenyt. Ja niin se näillä mun mielestä kuuluisi mennäkin? :mietiskel: Esimerkiksi mun tuntemat porot on ainakin joskus elämänsä aikana karanneet jonkun elikon perään vähän pidemmäksikin aikaa, kun taas kukaan mun tuntema aussie ei ole moista tehnyt.
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi
(Viestiä on muokattu lauantaina, 16.11.2013 klo 08:42)

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 16.11.2013 klo 09:43  
+
0
nnora, JOO! Kyllä hankit aussien! Ja tänne voit tulla koska vaan kattomaan meidän meininkejä ja kasvattamaan pentukuumetta :peukku:

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 16.11.2013 klo 11:17  
+
0
^^ Tuntuu joo aussieissa olevan aika paljon hajontaa. Sekin näyttelylinjainen aussie, jonka tunnen, on jonkin verran omaa porokoiraa rauhallisempi. Yhtä paljon tosin vahtivat (yhdessä ollessaan). Tosiaan voi olla haastavaa löytää itselleen sellainen sopiva luonteinen, joka sopisi Pyrylle ja sitten myös minulle, kuitenkin haluaisin että se toinen koira olisi vähintään yhtä "energinen" kuin Pyry, ei ainakaan rauhallisempi.

Porokoira tosiaan lähinnä ilmoittaa vahtimalla, ja riippuu tulijan aikeista, saattaa myös pysäyttää. Mutta normaalistihan kaikki ihmiset on ihania, joten ne pysäytetään vain heittämällä itsensä selälleen rapsutettavaksi. :) Meillä on omakotitalo ja iso piha taajaman ulkopuolella, niin jonkin asteinen vahtiminen on hyväksi, mutta hyvä tietää että siihen pitää tosiaan puuttua pennusta asti. Tosin niin piti porokoirankin kanssa, koska vahtiminen meinasi nuorempana mennä ylikin.

Porokoirat tosiaan voi lähteä riistan perään ja irrota aika pitkällekin (muutenkin herkästi irtoavat vapaana lenkeilläkin aika pitkälle jos vain antaa), se tietty olisi aussiessa hyvä puoli, että pystyy kuuntelemaan saalisvietin ulkopuolellekin ja ottavat kontaktia ehkä paremmin ihmiseen.

Itsekään en hirveästi arkoja porokoiria tunne, mutta olen kanssa ymmärtänyt että aussieissa niitä löytyy. Se tosiaan on varmasti yksi asia, mihin pitää ehdottomasti kiinnittää huomiota jos aussien haluaisin.

Harrastuksissa on tosiaan saanut tehdä töitä tuon motivoinnin kanssa, mutta toisaalta kun sen perustyön tekee, niin porokoirakin syttyy aika hyvin. Mutta varmasti taas aussielta tulee kuitenkin sisäsyntyisesti jo sitä halua tehdä läheisesti ihmisen kanssa. Ja ainakin agilityssä huomaa jonkinlaisen eron, ainakin siinä irtoamisessa, että aussiet usein ehtivät kääntymään kyselemään reittiä, jos ohjaaja on liian hidas ja ehkä "sähläävät" enemmän. Ja tosiaan aussiet näyttävät tekevän suuremmalla moottorilla töitä. Siinä tuleekin vähän mietintää, kun en haluaisi koiraa joka tekee reikä päässä hommia, vaan jotain siltä väliltä.

Tosiaan itsekin mietin myös tsekinpaimenkoiraa ja aussieta tällä hetkellä, ja odottelen tulisiko vielä joku muu rotu mieleen, ja lähinnä sen sosiaalisuuden vuoksi. Harrastuksissa kriteerinä olisi koira joka on helppo kouluttaa ja sen kanssa voisi harrastaa agilityä ja tokoa, porokoiraan tottuneena ei sinänsä edes haittaa jos joutuu mielikuvitusta käyttämään harrastuksissa. Joskin porokoirissakin on paljon hajontaa, ja sieltäkin voi löytyä se sosiaalinen ja harrastuksiin sopiva kaveri. Onhan tuo nykyinenkin porokoira aika sosiaalinen (porokoiraksi siis). En oikeastaan muita rotuja miettisikään, ellei toi kahden uroksen yhdessäolo mietityttäisi. Joku toinen sosiaalisempi rotu saattaisi toimia paremmin porokoirauroksen kanssa. Kuten esim. avon porukoiden belgin luonne sopii todella hyvin porokoiran luonteeseen erilaisuudessaan.

Tuosta oli kyllä paljon apua, itse oikeastaan haluaisin tavata enemmän näitä työlinjaisia/sekalinjaisia aussieita, että minkä tyyppisiä ovat. Yhden työlinjaisen nartun olen tavannut tokokokeessa, ja se koira teki suuren vaikutuksen keskittymiskyvyllään, varmuudellaan, tasapainoisuudellaan ja työskentelyllään. Toki siihen oli varmasti paljon ohjaajan puoleltakin paljon töitä tehty.
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 16.11.2013 klo 14:09  
+
0
Minä voisin vähän kertoa näistä veratileistä, joita oikeestaan kaikki tuntemani aussiet on. Työlinjaa Suomesta löytyy aika vähän, ja työlinjasia en edes suosittele kuin tilallisille. Ne on työkoiria, eikä yleensä niitä kaikista helpoimpia luonteeltaan.

Mulla on treenikavereina muutama porkkis, ja niihin nähden aussie on huomattavasti vilkkaampi ja energisempi. Oppii paljon nopeemmin, niin hyvät kun pahatkin asiat. Jotkut aussiet tekevät hyvällä moottorilla, toiset laamailee. Riippuu paljon myös ohjaajasta.

Meillä on aussikan kaverina sheltti, joka hälyttää äänistä paljon herkemmin mitä aussie. Aussie on kuitenkin syy siihen, miksi meille tullaan omalla vastuulla sillon, kun koirat on keskenään kotona. Kaikki ylivahtiminen tosiaan kannattaa kitkeä pois. Ei ole vaan yksi tai kaksi aussieta, joiden omistajat on kusessa ylivahtimisen takia. Meillä ei vahtimiseen liittyviä ongelmia muuten ole, paitsi että tuo vahtii ruokaa ja luita toisilta koirilta. Ihmisiltä tuo ei vahdi mitään, ja grillimakkarankin se puottaa mun käteen pyynnöstä.

Sillon kun Kerttu on mun kanssa, se on yleensä tosi kiltti (paitsi lapsista ei tykkää, johtuu kyllä pitkälti sosialistamisestakin). Se käy aina välillä mun mukana töissä hoivaosastolla moikkaamassa potilaita, ja niiden kanssa se käyttäytyy tosi rauhallisesti. Treeneissä ihmiset on tosi ihania, ja vieraatkin on ihan jees niin kauan kun minä oon vieressä. Omaa laumaa tuo rakastaa ihan yli kaiken.

Saalisviettiä on hirveästi, mutta metsäneläinten perään meillä ei lähdetä, vaikka sheltti menisikin edeltä, kerta siihen ei saada lupaa. Myöskään autoja, pyöriä yms. ei paimenneta. Tämän sisko kyllä pamentaa, eli siihenkin kannattaa kiinnittää huomiota. Varsinkin autojen paimentaminen on aika vaarallinen laji. Eilen meidän treenikentän poikki juoksi lapsi, mutta Kerttua ei sekään kiinnostanut, koska oltiin töissä.

Koirasosiaalisuus näillä on vähän niin ja näin. Yleistyksenä voisi sanoa, ettei (varsinkaan urokset) ole mitään koirapuistokoiria. Jotkut tulevat toisten koirien kanssa toimeen, toiset eivät. Meilläkin on yksi päivystysreissu takana, kun toinen aussie tuli tappomielellä päälle. Kerttu ei tykkää isoista koirista (kun on semmosen päälleen saanut), mutta muuten tulee ihan hyvin koirien kanssa toimeen. FB:ssä oli joku aika sitten keskustelua, miten omat laumat tulevat toimeen, kaikilla ei tullut mitenkään, toisilla taas ei mitään ongelmaa.

Tämä artikkeli kannattaa lukasta läpi.

Aussieta ottaessa kannattaa kiinnittää huomiota myös hermoihin. Aussien suosio lisääntyy aika kovaa vauhtia, mikä tarkottaa myös sitä, että huonojakin yhdistelmiä löytyy. Kannattaa tosiaan tavata mahdollisimman montaa eri koiraa, niin alkaa saada paremman käsityksen siitä, millasta aussieta itselleen haluaa.

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 16.11.2013 klo 19:27  
+
0
Kyllä tulen Angat, ihan mielellään käymään teillä nostattamassa kuumetta ;).

Mielenkiintoista oli lukea aussie-ihmisten kokemuksia, ja juurikin verraten porokoiraan.
Ja mitenkä hauskaa, Mankku, että sulla oli ollut ihan samat aatokset :nauru:.

Tänää taas kun olin koko päivän seuran hallintakoetta puuhailemassa niin huomasin salaa ihailevani niitä paria aussia mitä siellä oli.
Äh onneksi on vielä pari-kolme vuotta aikaa mietiskellä ja pähkätä näitä rotuja, hankkia lisää kokemuksia molemmista roduista sekä oppia paremmaksi agilityohjaajaksi...sitten JOS tuollainen virrakkaampi kaveri jossain vaiheessa päätetään hankkia niin on edes taidot jotenkuten ajan tasalla :peukku:.
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 18.11.2013 klo 09:28  
+
0
Kysympä vielä, osaatteko verrata belgianpaimenkoiraan sekalinjaista aussieta? Itsellä kokemusta aika paljon kuitenkin myös groenendael-belgeistä, niin saisin ehkä paremman kuvan siitä energiatasosta.. tietty niitä aussieita pitää käydä jossain vaiheessa katsomassakin jos siihen rotuun kallistun.
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
(Viestiä on muokattu maanantaina, 18.11.2013 klo 09:29)

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 20.11.2013 klo 08:27  
+
0
Hei urosaussieiden omistajat! Paljonko teidän koirilla on kokoa (paino/säkä)? Punnitsin Lokin eilen madotuksen yhteydessä, ja mun (jokseenkin ehkä epäluotettava) vaaka näytti ainoastaan 21 kiloa. :mietiskel: Säkä sillä on kuitenkin 57cm-58cm luokkaa. Mun mielestä se ei tunnu kuitenkaan liian laihalta ja muutama kaverikin on koplaillut sitä, eikä niidenkään mielestä ole tuntunut turhan luikerolta. Se on kyllä ruumiinrakenteeltaan näylinjaiseksi tosi siro, ehkä se on sitten sitä vaan? :eitietoo:

Ehkä otan sen lekuriin mukaan ensi viikolla, kun Lilolla on rokotukset, ja kysyn ell:n mielipidettä asiasta.

Muoks// Kesällä se oli vuosirokotuksissa 22kg, ja ell:n mielestä ihan sopiva. Tuntuu vaan niin kovin vähäiseltä tuo paino...
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 20.11.2013 klo 08:32)

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 21.11.2013 klo 17:46  
+
0
Duke on 55cm ja painaa 22,5kg. Käytiin fyssarilla pari viikkoa sitten ja se sanoi että Duke ei saa laihtua yhtään enempää, on siinä hilkulla onko liian laiha. Agilityä varten kuitenkin täytyy olla noin ison koiran kanssa tarkkana.

Oisko Loki vaan sitten laihtunut kun on pitänyt pennun kanssa leikkiä enemmän kuin yksin ollessaan?
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 21.11.2013 klo 18:41  
+
0
Mitä ruokaa teillä aussikat syövät? Tuo minun narttu on kokoa 44cm/14kg, ja turhan laiha, selkänikamatkin tuntuu helposti. Se syö nyt energiaruokaa (proteiinia 30%, rasvaa 20%), ja syö sellaset 3-4 desiä päivässä. Lisäksi treeninamit ja lihasta rasvaa. Nappulaa jos sille antaa enempi, niin se läpipaskoo sen ja rasvaki laittaa mahan kuralle. Harrastuskäytössä tuo on, muttei mitenkään yliraskaassa fyysisessä käytössä. Päivittäin lenkkeilee metsässä vapaana, ja harrastuksetkin on tällä hetkellä vaan toko ja tottis.

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 21.11.2013 klo 22:23  
+
0
^^Sekin voi olla... nyt tosin vaaka näytti tänään 23kg, että täytyy varmaan ihan ensin punnita jollain luotettavalla vaa'alla ennen kuin meen mitään radikaaleja muutoksia tekemään ruokinnassa. :hymy: Kyllä mä voisin vähän annosmäärää lisätä, ei sillä kuitenkaan ole mitään uhkaa lihomisesta. PAITSI että vähän alle kuukauden päästä on Lokilla kastraatio edessä, joten eiköhän se sen johdosta myös vähän pulskistu.

^Loki syö energianappulaa myös, en osaa tarkkaa määrää sanoa, ehkä 5-6dl päivässä? Sen lisäksi vaihdellen erilaisia lihoja n.100g päivässä. Se saa myös treeneissä nameja (aika kevyitä, esim. kanaa) ja sitten toki luita ja muuta vaihtelevasti. Liikutaan kyllä Lokin kanssa aika paljon (3-4h päivässä, mistä aika suuri osa riehumista/juoksemista/leikkimistä) ja sillä on viikossa kahdet treenit, jotka molemmat kestää 1-2h, toinen näistä on agilitya.
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 23.11.2013 klo 09:06  
+
0
Duke ja Vety syö molemmat tällä hetkellä n. 800g lihaa päivässä, Duke 3,5v ja Vety 0,5 vuotta. Duke söi pahimmillaan 1,5kg lihaa päivässä kun oli niin kovassa käytössä että laihtui muuten.
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

HikkaLikka

HikkaLikka
Viestimäärä: 48

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 18.12.2013 klo 16:36  
+
0
Netissä aussiekuvia selaillessa törmää aika isoihin ulkonäköeroavaisuuksiin. Löytyy vähän jykevämmän ja paksuturkkisemman näköistä, sekä huomattavasti kevyemmän ja ohutturkkisemman näköistä. Vaikuttaako tähän se, onko koira näyttely- vai työlinjainen vai miten? :mietiskel:
Lyyli, sekarotuinen narttu, syntynyt 30.6.2011
http://lyylintreenit.blogspot.fi/

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Perjantaina, 20.12.2013 klo 08:24  
+
0
Karvan määrä on hyvin yksilöllistä.

Linjoissa on mun mielestä enemmän eroa massiivisuudessa. Näyttölinjaiset (koirat joiden suvussa on panostettu ulkonäköön ja massiivisuuteen) ovat yleisesti ottaen raskaampia ja suurempia. Niillä on isommat päät ja painoa enemmän.

Koirat, joiden suvussa on keskitytty käyttöominaisuuksiin ja sujuvaan liikkumiseen ovat keskimäärin kevyempiä, nopeampia liikkeissään sekä siroja.

Poikkeus vahvistaa säännön. Suurin osa Suomen koirista on kuitenkin versatile-linjaa, eli jotain siltä väliltä. Suomessa on hyvin vähän ihan täysin puhtaita paimenlinjaisia koiria.
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Tiistaina, 07.01.2014 klo 14:18  
+
0
Toivoin itse saavani vähän vähempikarvaista aussieta, mutta kyllä kaverina on nyt varsinainen tukkajumala. Furminatorkaan ei enää pysty tuohon karvaan, täytynee testata karstaa ja kampaa seuraavaksi.

Mä niin toivoisin, että toi naperoinen kasvaisi vielä, edes vähän. Korkeutta oli viime mittauksessa (1,5 viikkoa sitten) 48,5cm. PK-esteille olisi kivempi lähteä, jos tulisi edes muutama sentti lisää...

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 09.01.2014 klo 12:28  
+
0
Loki on kyllä huomattavasti vähemmässä karvassa nyt kuin vuosi sitten. Varmasti osaltaan siihen on vaikuttanut tämä leuto talvikin, vai mitä luulette? On kyllä ollut kivempi näin, kun etenkin vatsa- ja pyllykarvat on olleet lyhemmät, niin kuraakaan ei ole ihan niin paljon sisälle tullut. :hymy: Mutta toisaalta taas mun silmää miellyttää enemmän sellainen muhkea karva, kunhan ei nyt ihan ylilyönniksi mene.

Vuosi sitten:


Tänään:
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Perjantaina, 10.01.2014 klo 14:34  
+
0

chelle kirjoitti:

FB:ssä oli joku aika sitten keskustelua, miten omat laumat tulevat toimeen, kaikilla ei tullut mitenkään, toisilla taas ei mitään ongelmaa.


Olisko kenelläkään heittää tähän vähän osoitetta ja/tai ryhmän nimeä mistä tuo keskustelu löytyy? Kiinnostaisi lukea.

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 18
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545686
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265841
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 15:15)