Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 12:44

Australianpaimenkoira

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 18

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 12.01.2014 klo 20:44  
+
0
^Ainakin Australian Shepherds Finland - Australianpaimenkoirat -ryhmässä käytiin kyseistä keskustelua.

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Tiistaina, 28.01.2014 klo 09:04  
+
0
Hei! Osaisiko joku vinkata ja neuvoa aussien osalta paimenen ominaisuuksista työkäytössä? Etsinnässä on siis koira paimennuskäyttöön, töihin maatilalle. Paimennettavana on lampaita ja karjaa.

Onko aussiesta mahdollista löytää sopivaa koiraa ilman että joutuisi odottamaan vuosia?
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 29.01.2014 klo 20:26  
+
0
Mulla ei ole varsinaista kokemusta, mutta kiinnostuksen vuoksi on tullut pintapuolisesti tutustuttua. Työlinjaisia syntyy käsittääkseni tasaisesti eikä edes kovin harvinaisesti, en tiedä montako näitä on varsinaisessa työkäytössä täällä ja missä töissä, mutta viime sekä toissavuonna noita testattiin jonkun verran koiranetin mukaan. Tiedossani on kevääksi/kesäksi suunniteltu pentue, jossa toinen vanhempi on paimennuskäytössä ja toisen tulisi sukunsa puolesta myös olla pätevä paimen, laita ihmeessä privaviesti jos kiinnostaa niin saat e-mail-osoitteen josta voit kysellä tarkemmin.
this parrot is no more!

soonja

soonja
Viestimäärä: 50

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 01.02.2014 klo 11:21  
+
0
Olen harkinnut ottaa auspaita harrastuskoiraksi, kun bokserillani ilmeni ongelmia oikean takajalan kanssa, mikä estää pitkät lenkit ja suurimman osan harrastuksistamme.. Minulla olisi muutamia kysymyksiä auspai harrastajille/tietäjille, joten..
Millainen pentuna, murkkuiässä?
Mitkä ovat näiden yleisimmät sairaudet?
Missä hintaluokassa pyörii?
Kuinka paljon vaatii tosiaan sitä aktivointia, ettei tule ongelmia käyttäytymisen kanssa? eli paljonko lenkkeilyä ja aivojen aktivointia noin suunnilleen päivässä?
Koira tulisi mukaani aina tallille ja maastoihin, niin onkohan kuinka vaikeaa opettaa se niin, ettei käy hevosten jalkoihin kiinni/mene muutenvaan sinne pomppimaan, kun on kuitenkin paimenkoira?
Tavoitteena olisi aloittaa pennun kanssa ainakin toko, rallytoko, agility, canicross ja ehkä jälki sekä haku. Mitä olette tästä mieltä?

Aikaisempaa kokemusta koirista löytyy, roduista suomenpystykorva, amstaffi, bokseri, amerikanbulldoggi ja englanninbulldoggi. En usko, että auspain kovapäisyys olisi mikään maailman kaatava ongelma, sillä kokemusta löytyy vaativimmistakin roduista. Mutta olisi kuitenkin mukava tietää, miten tällä rodulla kovapäisyys ilmenee esim. murkkuiässä ja aikuisena?
kuvasivusto

Englanninbulldoggi Lyyti s. 9.7.2011
Bokseri Tigra s. 26.6.2012
Siperianhusky Kurko s. 1.12.2015

Angat

Angat

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 03.02.2014 klo 09:45  
+
0
^Mulla on kohta 9kk junnu itsellä, ja avainsanat sen tähän astiseen elämään taitaa olla loputon energia, loputon halu tehdä mitä vain, loputon liikkumisen halu... Pentuna tuo nukkui mielestäni todella vähän, perus "pieni pentu väsähtää tosi helposti" ei todellakaan pätenyt meillä. Ei se häiriökäyttäytynyt, mutta puuhasteli koko ajan jotakin, ihan rauhassa (edelleenkin esim. makailee ja pureskelee leluja mielellään).

Nyt meillä murrosikä nostaa päätään, ja junnu onkin alkanut reagoida vahvasti äänellään noin kaikkeen :roll: Herkästi haukkuu niskavillat ja häntä pystyssä vieraat koirat, vähääkään epäilyttävät ihmiset, lenkillä kaiken, mistä ei heti tiedä onko kyseessä lintu vai kala. Nyt mulla onkin edessä pähkäily, miten tuohon suhtaudun - vaikka junnulla on asenne selvästi kuin maailman kuninkaan apumiehellä (isoveikka on maailman kuningas eikä sen asemaa voi ohittaa), on mukana myös epävarmuutta. Niinpä en kamalan kovakouraisesti tuota uskalla komentaa, ettei mennä sitten toiseen ääripäähän... Nyt kuitenkin näyttää siltä, että huomion kiinnitys muualle ei enää toimi yhtä hyvin kuin aiemmin, joten lienee paikallaan alkaa kertoa vähän jykevämmin, kuka hoitaa tilanteet, jos tarvetta hoitamiselle on.

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 06.02.2014 klo 20:41  
+
0
Yksilöitähän nämä on, rodusta löytyy ihan mieletöntä hajontaa niin luonteiden kuin ulkonäköjenkin perusteella. :hymy: Mulla taas on tämmönen rötkäleaussie, jolla kyllä on paukkuja tarpeen tullen revitellä ja toimia, mutta ei kuitenkaan vaatimalla vaadi tekemistä. Aina on nukkunut tosi paljon ja ollut muutenkin "pikkuvanha" ja rauhallinen. Se on aina ollut kova nukkumaan, sisätiloissa se on hereillä ainoastaan ruokaillessaan. :nauru: Vahtiviettiäkään Lokilla ei järin ole, ja muutenkin on kovin helppo, iloinen, hyväntahtoinen ja ystävällinen piski. Loki on just mulle oikeastaan ihan täydellinen koira. :love: Ainoana miinuspuolena(?) sanoisin, että joskus uusiin asioihin tottuminen vie vähän aikaa. MUTTA jopa samassa pentueessa on pari todella haastavaa hauvaa, jotka aiheuttavat kovastikin harmaita hiuksia omistajilleen. Eli hajontaa on paljon!

Kannattaa tutustua useampaan rodun edustajaan just esim. tapahtumissa tai kasvattajien luona. Ja jos rotuun päätyy, niin tutustua huolella vanhempiin ja myös niihin itse pentuihinkin. :hymy:
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi
(Viestiä on muokattu torstaina, 06.02.2014 klo 20:42)

Tessuliini

Tessuliini
Viestimäärä: 13

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Tiistaina, 18.03.2014 klo 19:06  
+
0
Moi kaikki aussieiden omistajat! Kaipaisin hieman apua. Haluaisin tietää, olisinko teistä riittävän hyvä aussien omistajaksi, ja toivoisin, että voisitte auttaa. :)

Olen 13-vuotias vastuullinen ja koiria rakastava tyttö. Asun 5-henkisen perheeni kanssa omakotitalossa taajama-alueella, mutta lähistöltä löytyy oikein hyviä maastoja ja laajoja peltoja ja niittyjä. Minulla on 4-vuotias suomenlapinkoiranarttu, ja sen lisäksi perheestämme löytyy kissa. Lappalaiseni kanssa en varsinaisesti harrasta mitään erityistä, se on lähinnä lenkkikaverini. Toisinaan tosin hypytän sitä huvikseni pihallamme. Teemme päivittäin pari pitkää lenkkiä, ja yleensä lenkkeihin sisältyy myös vapaana juoksemista ja aktivointia.

Muutamia kuukausia sitten sain luvan toiseen koiraan, mutta ennen toisen koiran hankkimista isäni pitäisi kuitenkin saada työ, hän on nimittäin ollut työttömänä jo viimevuoden elokuusta asti. Tuo työhommeli onkin enää ainut estävä tekijä tässä koiran otossa, nyt vaan peukut pystyyn että sopiva työ löytyisi! Olen tässä siis jo muutamia kuukausia miettinyt sopivaa koirarotua, ja päädyin sitten lopulta aussieen.

Aussie ei suinkaan tulisi minulle vain lenkkikaveriksi, kuten toinen koirani on, vaan aikoisin harrastaa aussien kanssa ainakin agilityä. Suunnitelmissa on ollut, että kävisimme jossain viikottaisessa valmennusryhmässä, jos semmoinen löytyisi. Sen lisäksi treenaisin agilityä pihallamme kerran pari viikossa, ja joka päivä käytäisiin myös parilla pidemmällä lenkillä. Myös aivojumppa kuuluisi päivittäiseen ohjelmaamme. Tekemisentarve tulisi siis tyydytettyä hyvin. Tämä ei suinkaan ole mikään hetken mielijohde, vaan olen oikeasti suunnitellut ja harkinnut tätä tarkkaan. Sopivaa rotuakin mietin ainakin kolme kuukautta, ellen sitäkin pidempään.

Koiran sukupuolesta en ole vielä aivan varma. Olen vähän miettinyt urosta, koska olen lukenut jostain, että urokset olisivat keskimäärin helpommin motivoitavia kuin nartut - tämäkin toki yksilökysymys. Mietin kuitenkin, onko uros liian jääräpäinen, olisiko sittenkin parempi ottaa narttu? Mitkä ovat teidän mielipiteenne tähän? Mitä luonne-eroja uros- ja narttuaussieilla on?

Sopisinko siis teidän mielestänne aussien omistajaksi? Muistuttakaahan, jos unohdin kertoa jotain tärkeää itsestäni! :) Nostan hattua niille, jotka jaksoivat lukea tämän koko litanian.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 19.03.2014 klo 10:58  
+
0
^Ihan uteliaisuudesta, minkä takia et voi harrastaa agilityä ja muita juttuja sun suomenlapinkoiran kanssa? Musta on vähän nurikurista ottaa uusi koira ja alkaa harrastaa sen kanssa, kun kotona ois jo koira, jolla harrastaa ja kerätä arvokasta kokemusta.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Tessuliini

Tessuliini

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 19.03.2014 klo 13:59  
+
0

Tutuli kirjoitti:

^Ihan uteliaisuudesta, minkä takia et voi harrastaa agilityä ja muita juttuja sun suomenlapinkoiran kanssa? Musta on vähän nurikurista ottaa uusi koira ja alkaa harrastaa sen kanssa, kun kotona ois jo koira, jolla harrastaa ja kerätä arvokasta kokemusta.

Hyvä kysymys. Lappalaiseni Hillan kanssa harrastan kyllä jonkin verran kaikennäköistä, mutta en kovinkaan säännöllisesti. Hilla on oikein mukava kaveri, mutta muiden koirien seurassa (esim. agilityhallilla) sen keskittyminen kuitenkin kärsii aika paljon. Lisäksi en koe sitä niin motivoituneeksi esim. agilitykoiraksi, että sen kanssa voisi treenata kovin tosissaan, ja että se jaksaisi kesittyä kovin kauaa. Esimerkiksi näiden syiden takia Hilla on siis enimmäkseen seura- ja kotikoira, ei niinkään harrastuskoira. Se otettiinkin seura-, koti- ja lenkkikoiran virkaa hoitamaan kun olin pienempi.

Olen tässä kuitenkin vähän alkanut miettiä, että olisiko tuo aussie sittenkin liian suuri pala ensimmäiseksi harrastuskoiraksi minun ikäiselleni harrastajalle..? Ehkä collie tms. olisi minulle parempi?
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 19.03.2014 klo 14:01)

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 19.03.2014 klo 20:28  
+
0
^Itse oon 24-vuotias ihminen ja tulossa aussie 1,5kk päässä toiseksi harrastuskaveriksi. Itsellä kävi mielessä aussie jo ensimmäisen koiran kohdalla, mutta onneksi en sitä ottanut. Sheltti oli varsin pätevä ensimmäinen harrastuskoira, varsinkin kun koirista ei ollut ennestään kokemusta. Itsellä kuitenkin sellainen käsitys, että aussie on juurikin "isompi pala" kuin esim. colliet tai sheltit on. Yksilöissä on tietenkin eroja.

Kannatan ainakin harkitsemaan tarkasti! Aussiekin käsittääkseni vaatii aika tarkan koulutuksen, koska yksilöstä riippuen löytyy kovapäisyyttä ja tempperamenttia välillä turhankin paljon.
Kaikinpuolin kuitenkin vaikutat aika asialliselta nuorelta!
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 19.03.2014 klo 21:02  
+
0
Kyllähän se aussie vaatii aivan erilailla mitä esim. collie. Sitä viettiä kuitenkin löytyy (tai ainakin pitäisi löytyä), niin hyvässä kuin pahassakin. Itelläni tuo oma aussie on ehkä paras koira mitä maa päällään kantaa, mutta asiat sen kanssa olisi voinut olla vaikeempia jos en olisi vähän "harjoitellut" ensin muilla koirilla (eikä ne nytkään mitään helppoja olleet). Tiedän kyllä että nuoretkin ihmiset ovat onnistuneet ensimmäisten aussieiden kanssa, mutta tiedän myös niitä tapauksia missä niitä aussieita korjaillaan vuosia, kun kaikki ei olekaan mennyt ihan niinkuin oppikirjoissa. Minä ehkä suosittelisin, että rupeat harrastamaan sen lappalaisen kanssa, ja katsot sitten parin vuoden päästä tilannetta uudestaan. Aussiet kuitenkin ovat nopeita oppimaan myös ne huonotkin asiat, ja senkin takia on ihan hyvä jos on joku "harjoitusversio" alla, niin tietää ainakin vähän mitä virheitä vältellä.

Tessuliini

Tessuliini

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 19.03.2014 klo 21:03  
+
0
^^Olen käynyt aika kiivasta kamppailua itseni kanssa siitä, että olisiko se aussie vai collie parempi. Olen nyt kuitenkin kallistumassa sen collien puoleen, koska omasta mielestäni aussie on enemmän vähän kokeneempien kouluttajien koira. Vaikka tämä ei olisikaan ensimmäinen koirani, se olisi kuitenkin ensimmäinen harrastuskoirani, joten en nyt tarkemmin ajateltuna ehkä koe olevani vielä riittävän taitava aussien kouluttaja. En halua ottaa sitä riskiä, että en pystykkään ottamaan vastuuta niin aktiivisesta koirasta, ja sitten siitä seuraa täysi katastrofi. Sen takia siis olenkin päätymässä tähän collieen; colliestakin on nimittäin varmasti hyväksi harrastuskoiraksi! Kiitän vastanneita, ja poistun nyt tuonne colliekeskusteluun ;) -->
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 19.03.2014 klo 21:05)

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 17.04.2014 klo 13:15  
+
0
Mun pojat :love:

Kohta vuoden ikäinen Vety.

Duke johtaa joukkojaan...

... ja taiteilee samalla sirkustemppuja :nauru:
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

Angat

Angat

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 20.04.2014 klo 16:49  
+
0
^Minkä kokoinen Vety on nyt?

Me käytiin eilen paimentamassa, ja taidettiin kumpikin saada jutun juonesta kiinni! Oltiin eri paikassa kuin ekalla kerralla, ja nyt tuntuu että ymmärsin itse ihan eri tavalla, mitä pitää tehdä, ja koirakin pääsi oikeasti tekemään hommia. Kyllä siitä ehkä saattaakin tulla paimenkoira :aurinko:

Tänään käytiin huvikseen pörräämässä raunioilla, tosi kivasti tuo osasi edetä, ei hötkyillyt turhia ja rohkeasti kiipeili ja puikkelehti pimeässä tunnelissa (tai no, oletan näin, koska koira hävisi melko ripeää tahtia, seikkaili itse pitkin tunnelia ja palasi lopulta intopiukassa laukkaa..) kuin vanha tekijä. Harmittaa entistä enemmän, ettei täällä ole mahdollisuutta lähteä peko-puolelle treenaamaan ihan virallisesti.

jenniköpi

jenniköpi

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 20.04.2014 klo 18:18  
+
0
Korkeutta on se 53cm (?) Arvelisin näin koska Duke on sen 56cm ja Vety on kuitenkin matalampi kuin Duke mutta korkeampi kuin kavereiden koirat, jotka on 50-52cm. Painoa on joku 18,5kg. Nyt on tullutkin massaa, se oli pitkän aikaa tosi pieni ja ruipelo, nyt sillä on ihan selkä :nauru:

Mulla nappais itsellä kans mielettömästi peko-puoli, rauniot ja kaikki ihanat jutut, mutta ei täällä ole. :paapatus: Duke rrrrrakastais raunioita, oon niin varma siitä! Avattiin tänään jälki- ja esinehommat tälle vuodelle, olivat molemmat mielettömän päteviä.

Missä kävitte Angat paimentamassa?
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 20.04.2014 klo 19:45  
+
0
Puoltoista viikkoa niin hän kotiutuu! Miten tässä jaksaa odottaa.. :roll:

corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 20.04.2014 klo 20:43  
+
0
Mullakin harmittaa, ettei oikeen peko-juttuihin pääse mukaan. Sheltin kanssa ollaan jokunen vuosi takaperin raunioita ja ketteryysesteitä harjoteltu, mutta tuosta sheltistä ei pelastuspuolelle ole (eikä ole kyllä ohjaajastakaan). Kertun kanssa olis ollut kiva edes tutustua siihen touhuun, mutta kun ei ole mahdollisuutta niin ei voi mitään.

Jenniköpi, eikös ainakin OSE ja mahollisesti OPKYkin vedä pelastusjuttuja? OSE:lla pitää kyllä tähdätä hälyryhmään. Niillä näyttäis olevan perehdytyskurssi heinä-elokuussa, jos kiinnostaa.

Me tosiaan Kertun kanssa korkattiin viime viikolla kisaura tokon puolella. Ykköstulos tuli, joten nyt koitetaan viilata avoimen liikkeitä. Kamalasti ei puutu, joistain liikkeistä enemmän ja joistain vähemmän, mutta kaikkiin liikkeisiin pitää saada varmuutta reippaasti lisää.

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 21.04.2014 klo 09:20  
+
0
Ares on kyllä aivan ihana pieni karvapallero, niin kuin kyllä koko pentue. :love: Siellä on nyt sitten pesueellinen Lokin puolisisaria...!

Mäkin kävin nyt mittauttamassa ja punnitsemassa Lokin, 52cm/20kg näytti olevan. Se on kyllä vähän turhankin tiukassa kunnossa, kun ne on Lilon kanssa ruvenneet vetämään ihan järjettömiä ralliriekkumisia joka päivä. Täytyy ruveta huomioimaan se ruokinnassa.
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

jenniköpi

jenniköpi

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 21.04.2014 klo 09:58  
+
0
No jopas on Loki kutistunut kun marraskuussa sanoit sen olevan 58 cm :nauru: Tulikohan kirotusvirhe?

Mitäs ruokaa se söikään? Kokeile vaan laittaa ihan reippaasti lisää ruokaa niin saa polttoainetta kaverin kanssa juoksenteluun. Mähän en voi enää oikeen käyttää näitä samaan aikaan lenkillä, on liian rajua menoa ja muutenkin käyttäytyvät yhdessä niin ääliömäisesti.. :shifty:

Chelle, täytyy varmaan laittaa viestiä, mä oon vaan ollu siinä käsityksessä että Oulussa ei oo rauniorataa tms. ja sinne mä haluaisin! Haku, jälki ja tottis Dukella on tietty jo hanskassa, että niitä ei pahemmin tarvis varmaan treenata!
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

Angat

Angat

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Maanantaina, 21.04.2014 klo 10:34  
+
0
jenniköpi Hilulla käytiin nyt ja tykkäsin tosi paljon!

Meillä mitat on tällä hetkellä n. 53cm/16,7kg. Inan enemmän saisi olla tavaraa kyljissä, mutta ruokaa saa niin paljon kuin uppoaa, eli olkoot mikä on :nauru: Maltillisesti tuo on muutenkin kasvanut, joten eiköhän tuokin ajan kanssa muutu.

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 18
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä25826
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä5787
Viestejä yhteensä543771
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös263027
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.10.2019 klo 19:00)