Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Maanantaina, 10.10.2011 klo 15:40

Bordercollie - osa 2

Siirry sivulle: 1 ... 34 35 36 ... 38

Linduli

Linduli
Viestimäärä: 11

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Perjantaina, 03.01.2014 klo 09:31  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:



Lonkkaideksi huomioi ko koiran oman lonkkatuloksen lisäksi muun suvun lonkkatulokset ja muistaaksni myös sitä arvosteluvarmuutta, joka riippuu siitä kuinka suuri ko. suvun koirista on kuvattu, ja vertaa sitä ko. rodun muiden yksilöiden tuloksiin. Jos lonkkaindeksi on 100, niin silloin ko koira on perimältään keskiverto lonkkien suhteen, jos taas yli 100, niin odotettavissa on keskivertoa paremmat lonkat, jos taas alle 100, niin sitten odotettavissa on keskivertoa huonommat lonkat.

Terveysasioita selvitellessä on Koiranetti tietysti oiva apuväline ja bortsuille on myös OCD:stä omia tietokantoja (OCD:tä ei merkitä Koiranettiin) ja olisiko myös epilepsiasta olemassa joku tietokanta. Kasvattajalle näiden seuraaminen pitäisi tietysti olla itsestään selvyys.
Mikäli miettii bortsun hankintaa, niin kannattaa lukaista myös bortsujen Jalostuksen tavoiteohjelma. Siitä saa paljon hyödyllistä perustietoa.





No tuo oli hienoa tietää! Kiitos paljon! Ajattelinkin kyllä vielä kysyä "ammattilaiselta" apua noiden terveys juttujen suhteen. Lähi suvussani on tämänkin vuoden rotunsa paras kasvattaja, joka lupasi neuvoa minua sitten :) vaikka itse pennun kasvattaja varmasti parhaiten tietää millainen rehellisesti pennusta pitäisi/voisi odottaa tulevan, niin on jäänyt vähän huono maku suuhun. Sillä nykyisen koiramme kohdalla valehdeltiin pentujen vanhempien terveydestä niiin paljon :/ mm A lonkkaiset vanhemmat osottautuivatkin Clonkkaisiksi molemmat lisäksi samalla emolla ja isällä teeteyillä pennuilla suurin osa oli D ja E lonkkaisia. Tyhmiä hän me itse olimme kun emme osanneet asiaa tarkastaa, mutta aika helpolta näyttäisi valehdella tällaisille hyvä uskoiselle. Silloinkin kun pentua haettiin kaikkinäytti normaalilta, eikä osannutkaan epäillä mitään...

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Perjantaina, 03.01.2014 klo 11:27  
+
0
^Onneksi viralliset terveystulokset on nykyään helppo tarkistaa koiranetistä ja sieltä näkee vaikka kerralla kaikkien kasvattajan pentueiden terveystulokset. Toki täytyy muistaa, että suuri osa terveysasioista on sellaisia, että niitä ei virallisesti arvioida kuten lonkkia.
Hyvä kasvattaja kertoo minusta voimesti suunnitellusta yhdistelmästä, sen hyvistä ja huonoista puolista, isän ja emän ja sukulaisten hyvistä ja huonoista puolista yhdistelmään liittyvistä riskeistä jne. Mikäli kyseessä on suomalainen yhdistelmä, niin emän ja isän lisäksi kannattaa käydä tutustumassa myös muihin sukulaisiin, etenkin mahdollisiin aiempii jälkeläisiin, sillä ne antavat paljon viitettä siitä millaisia koiria ko. yhdistelmästä on mahdollisesti tulossa. Kasvattajaa valitessa kannattaa myös ottaa selvää, että kuinka kasvattaja myöhemmin pitää yhteyttä kasvattiensa omistajiin eli saako kasvattajalta tukea jos jotain ongelmatilanteita tulee myöhemmin esille. Esim. oman koirani kasvattaja järjestää 2-3- kertaa vuodessa erilaisia koulutustapahtumia kasvateille, joissa pääsemme tapaamaan toisiamme ja lisäksi meillä on oma suljettu facebookryhmä, jossa vaihdetaan koirien kuulumisia varsin aktiivisesti.

Linduli

Linduli
Viestimäärä: 11

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Perjantaina, 03.01.2014 klo 19:32  
+
0
^ Kuulostaa hyvältä:) joo olenkin miettinyt kaksi, mielestäni parasta kasvattajaa jotka ovat tarpeeksi lähellä (ei yli 500km säteellä) ja olen ajatellut mennä heidän koiriaan katsomaan, vaisinkin emoa, niin koti oloissa kuin harrastuksissakin. Ja jutustelemaan kasvattajien kanssa. Vaisinkin toisella valitsemistani kasvattajilla pentujen sivulla lukee ihan rehellisesti niin vanhempien hyvistä kuin huonoistakin puolista monissa eri tilanteissa, silti haluan nähdä ne myös iha käytännössä!
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 19.01.2014 klo 21:31)

Linduli

Linduli
Viestimäärä: 11

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Perjantaina, 10.01.2014 klo 14:38  
+
0
Semmoinen asia tuli vielä mieleen, että mikä olisi sopivan kokoinen näyttely/autoilu häkki bordercollielle. Tietysti mitä isompi sen parempi, mutta mikä olisi sellainen keskiverto iso, ajattelin ostaa "riittävää" vähän kookkaamman, että varmasti hyvin tilaa ja kiva olla sielä:)

skipi

skipi
Viestimäärä: 65

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Sunnuntaina, 19.01.2014 klo 11:54  
+
0
Neuvoja pulmaan,kiitos. Skipin paino laskenut 3 kiloa pienessä ajassa. 25 kilosta 22kiloon. -kolme kiloa. Tultiin Oslosta Suomeen noin 1,5kk sitten. Oslossa ollut ilmasto erittäin lämmin, plussakelit. Suomessa oli myös joulukuu suht lämmintä . Nyt sitten viimeiset 2 viikkoa kireää pakkasta -23..-27. Skipi on ollut paljon ulkona ja mieluiten makaa terassilla päivisin. Makuualustana on kunnon patja ja matto.

Ruokamäärät ovat olleet samat viimeisen vuoden ajan. 2x päivässä syö. Jahtivahti kana-riisi täysravintoa vajaa vesikauhallinen( 1litran kauha).Toinen ateria joko kotiruokaa tai koiran purkkiruokaa täys ruokakuppi. Usein jättää tätä toista ruokaa jonkin verran jonka syö yöaikana.Molempiin ruokiin lisään omegaöljyä tai tavallista ruokaöljyä kumpaa sattuu olemaan.
Pohjavillaa ei ole kasvattanut yhtään?. Koiran laihtumisen ihan huomaa silminnähden ja kylkiluut tuntuu.
Alkuun kun paleli ajattelin ostaa takin. Naapuri oli erimieltä ja sanoi ettei muodosta pohjavillaa jos on takki?
Liikunta on lisääntynyt jonkin verran mutta ei mitenkään useissa kilometreissä. Olisiko teillä antaa neuvoja . Matokuurin on saanut juuri kun lähdettiin oslosta. Skipi on pirteä eikä siis sairaan oloinen. Eniten minua huolletta nopea painon lasku ja kun ei ole muodostanut pohjavillaa ? Aikaisempina talvina ollut suht paksu turkki kun vertaa valokuvia.
Miten teillä muilla, onko takkia, onko pohjavillaa? Kiitollinen neuvoista ja kannanotoista.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Sunnuntaina, 19.01.2014 klo 20:08  
+
0
^ Jos koira on kylmällä paljon ulkona, niin jo silloin on syytä lisätä energiansaantia. Esimerkiksi täällä sanotaan, että kylmän ilmaston olosuhteissa (alle 15°C) koiran energiantarve kasvaa noin 25 %, jotta se voisi ylläpitää normaalin elopainonsa. Lämpötiloista ja prosenteista viis, mutta on selvää, että koiran kroppa joutuu käyttämään paljon energiaa lämpimänä pysymiseen varsinkin, jos eristävää pohjavillaa ei ole. Voisiko laihtuminen johtua noinkin yksinkertaisesta syystä?

Siihen en osaa ottaa kantaa, johtuuko pohjavillan puuttuminen lämpimistä olosuhteista vai voisiko taustalla olla jotain terveydellisiä seikkoja. Millainen karvanlaatu on muuten? Pohjavilla ei kuitenkaan kasva yhdessä yössä, joten ehdottomasti näin kireillä pakkasilla takkia päälle. Jatkuva paleleminen ei ole koirallekaan mukavaa tai terveellistä.

Toivottavasti taustalla ei ole mitään vakavaa :peukku:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 19.01.2014 klo 20:09)

skipi

skipi
Viestimäärä: 65

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 20.01.2014 klo 11:52  
+
0
[quote=sändi]^ Jos koira on kylmällä paljon ulkona, niin jo silloin on syytä lisätä energiansaantia.

Kiitos sändi. Paljon mahdollista ja ihan realistinen ajatus kun tarkemmin mietin. Tarvii käydä ostaan uusi jahtivahti- aktiivisesti liikkuville koirille millä saisin lisättyä energia määrää. Ruokaöljyä voin kans lisätä vielä. Jos annan extra makupaloja niin oikea ruoka jää kippoon, mikä harmillista. Iltataruoan määrää olen jo lisännyt, mutta jättää myös kippoon mitä ei kerralla syö ja yöllä syö kyllä loput,jospa lisäisin siihen myös yöksi lisää? Rustoluita syö myös.
Näillä jos ei ala paino nousta niin käytän sitten eläinlääkärissä. Turkki on kaunis ja kiiltävä mutta se alusvilla tosiaan puuttuu. Ostan takin tänään.

Anniet

Anniet
Viestimäärä: 108

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Torstaina, 30.01.2014 klo 14:02  
+
0
Pentua etsiessään kannattaa myös kysellä ocd-historiaa vanhemmila ja näiden sukulaisilta. Sitä kun virallisesti dokumentoida mihinkään poislukien vapaaehtoinen lista yhdistyksellä.

Tuosta pohjavillattomuudesta, se voi johtua ihan siitä että koira tuli kesken talven ihan erilaiseen ilmastoon. Takkikaan ei välttämättä riitä lepäävää koiraa lämmittämään, joten parashan se olisi jos voisi sisällä olla silloin kun ei liiku.

huekas

huekas
Viestimäärä: 11

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Torstaina, 30.01.2014 klo 14:26  
+
0
Hei!

Olisi pari kysymystä teille bortsujen omistajille. Kohta tulee puoli vuotta täyteen siitä, kun rupesin aktiivisesti etsimään meidän kahden aikuisen perheeseen käyttölinjaista bortsua. Vielä ei ole lykästänyt, lähinnä siksi, että täydelliseltä tuntuvan kasvattajan/yhdistelmän löytyminen ja sieltä pennun saaminen kestää oman aikansa, niin kuin tiedetään. Hyvää kannattaa onneksi odottaa.

Olen unelmoinut omasta bortsusta ala-asteikäisestä asti (olen nyt 27 v.) ja se tulisikin ensimmäiseksi koirakseni. Tähän rotuun ja käyttölinjaan päätyminen ei missään tapauksessa tapahtunut yhdessä yössä, vaan olen punninnut asiaa miltei koko elämäni ajan. Olen seurannut Suomen harrastuskoiramaailmaa ja bc-piirejä niin satojen kisakenttien laidoilta, kuin blogeja, kotisivuja ja foorumeita jatkuvasti lueskellen ja tiettyjen kasvattajien jalostustoimintaa vuosi vuodelta seuraillen. Välillä olen pariksi vuodeksi päätynyt johonkin muuhun rotuun ja perehtynyt siihen, milloin käyttölabbikseen ja -kultsuun, milloin kooikerhondjeen ja tolleriin -- niinä aikoina jolloin olen ollut epävarma siitä, tulenko oikeasti pärjäämään bc:n kanssa. Aina vain olen kuitenkin jossain vaiheessa palannut lähtöruutuun ja nyt kymmenien vuosien jälkeen kerrankin tuntuu, että se epäröintifiilis on suurilta osin kaikonnut ja tilalla on sellainen nöyrä päättäväisyys ja 110%:n motivoituneisuus. Koiran ottamiselle on tähän asti ollut aina jokin mahdoton este: ensin perheenjäsenen allergia, sitten oman kämpän lemmikkikielteisyys ja sitten opiskelubudjetilla eläminen (haluan käydä tavoitteellisesti ja säännöllisesti kursseilla). Nyt vihdoin ovat kaikki nuo takanani, joten tässä sitä ollaan.

Vaikka kuinka olisin lukenut ja perehtynyt koirien ja bortsujen käyttäytymiseen, kouluttamiseen, harrastuksiin ja terveyteen, puuttuu minulta se tärkein, eli oma käytännön kokemus. Vasta koiran kanssa voin ymmärtää mitä koiran elämä on. Pääni tuntuukin siksi olevan vuosi toisensa jälkeen täynnä kysymyksiä. Kun yhteen saa vastauksen tai mielipiteen, putkahtaa viisi uutta esiin :) Tässä aluksi pari, joista olen kyllä lukenut paljon, mutta olisi kiva näin täällä "omalla" keskustelupalstalla saada kokeneiden vastauksia.

1. Mistä johtuu tiettyjen bortsujen kimeä haukunta/ulina esim. agility-radalla? Siis silloin kun se ei selvästi ole komentamista tai turhautumista. Täällä oli joskus pientä keskustelun tynkää asiasta: muistaakseni erään omistajan mielestä kentällä vinkuvat bortsut "vuotavat", eli hermorakenne ei yksinkertaisesti kestä virettä, ja että haukku pitäisi yrittää muuttaa/kanavoida suoritusnopeuteen. Näinhän se ehkä olisi normaalisti, mutta jotenkin en ihan ostanut tätä, kun kyseessä on kuitenkin mitä toimivimmat bc-yksilöt, joiden suoritus ei haukunnasta kärsi, ja useat näistä ovat siellä Suomen/PM:n agilityn huippupaikoilla. Ne tuntuvat sitten muissa tilanteissa (jopa ylivireisinä) olevan hipihiljaa. Liittyykö haukunta siis ennemmin siihen vauhtiin ja koiran haluun päästä vielä nopeammin? Lisäksi: onko tällainen "ratahaukku" perinnöllistä? Voiko sitä kouluttamalla turvallisesti vähentää (pehmeillä metodeilla tietenkin) vai aiheuttaisiko se negatiivista patoutumista, joka niin ikään vaikuttaisi itse suoritukseen, ja/tai stressaisi koiraa huonolla tavalla?

2. Millä metodeilla koulutit bortsusi olla jahtaamatta kiellettyjä asioita ulkona/sisällä? Jos opetit ottamaan kontaktia, niin tekeekö se sitä edelleen vai muuttuuko tuo jossain vaiheessa välinpitämättömyydeksi juuri esim. pyöräilijöitä/juoksijoita kohtaan? Tuntuu että kaikilla on ollut omat konstinsa tähän, joten kuulisin mielelläni sinun metodistasi, ja siitä minkälaiseksi lopullinen käyttäytymismalli muovautui. Onko jotkin asiat luvallisia jahdattavia (ulkona esim. lentävät lehdet, roskat) vai sallitko saalistamisen vain treenikentällä (jolloin sitä voi hyödyntää)?

Jos vastaat asioihin oman bortsusi osalta, olisi myös mielenkiintoista tietää tuleeko se käyttö- näyttö vai sekalinjoista, ja onko jokin tietty ei-toivottu käyttäytyminen periytynyt koirasi vanhemmilta?

Kiitos vastanneille etukäteen :)
(Viestiä on muokattu torstaina, 30.01.2014 klo 14:29)

Mandi1

Mandi1
Viestimäärä: 98

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Lauantaina, 08.02.2014 klo 17:51  
+
0
Moikka Huekas!
Ensiksikin onnittelut hyvästä rotuvalinnasta! :wink:

Haluaisin tähän alkuun esittää heti pienen vastakysymyksen: Tarkoitatko nyt työlinjaisella bc:llä nk. "agilitysukuista" koiraa, vai paimennuslinjaista?

Minulla on kaksi nuorta narttu - bc:tä, molemmat näyttelylinjaisia. Vanhemman (2v3kk) kanssa tehdään tokoa, agia ja jonkin verran pk-juttuja. Nuorempi 11kk, harjoittelee tokoa, jossain vaiheessa aloittaa ehkä mahdollisesti myös agilityn. Lisäksi minulla on hyvän kasvattajan ansioista ollut ilo päästä seuraamaan lukuisia bortsuja omistajineen treeneissä ja kisoissa, sekä arjessa tottakai. En ole havainnut kummassakaan koirassani ei -toivottuja käyttäytymismalleja, mutta eipä niillä ole ainakaan minun mielestäni vanhemmillakaan. Tietysti kummassakin koirassa on haasteensa, mutta kyse ei kuitenkaan ole käyttäytymismalleista. :hymy:

1) Minulla ei ole henk.kohtaista kokemusta radalla kiljuvasta bc:stä, koska omani ei sellaista tee. Ainoa tilanne, missä se alkaa kiljumaan, on jos se joutuu seuraamaan kehän laidalta kytkettynä muiden menoa. Siksipä se odottaakin vuoroaan kevythäkissä -hiljaa (toki jokin pieni turhautunut piippaus saattaa kuulua). Radalla se painaa menenään sata lasissa ja uskomattomalla intensiteetillä. Ainoa tilanne, jolloin se pitää radalla ääntä on, jos ohjaaja (eli minä :cool: ) ohjaan epäselvästi tai kämmäilen muuten jotain. Silloin se "älähtää"/murahtaa minulle.

Minun mielipiteeni on, että ulina tai kiljunta radalla on tosiaan jännityksen ja vauhdin hurman tuomaa hermojen "vuotamista". Mielestäni hermojen pieni "vuotaminen", ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti, etteikö voisi menestyä. Agility nostattaa koiran vireen niin korkealle, että samaa viretilaa tuskin tulee muissa tilanteisssa, ja näin ollen koira ei muulloin huuda. Ja kyllä, mututuntumalta sanoisin, että se on hyvinkin periytyvä ominaisuus ja näin ollen vaikeasti pois kitkettävissä.

2) Meillä molemmat bc:t ovat pyrkineet jahtaamaan autoja. Vanhempi ei sitä enää tee, nuoremman kanssa asiaa joudutaan ajoittain vielä työstämään. Vanhemman kanssa käytin pois ehdollistamista, eli auto tulee: naks ja nami. Sitten asia vaan unohtui. Nuoremmalla sama systeemi ei tunnu toimivan, joten kiellän sitä ja siedätän ohi ajaviin autoihin. Uskon, että onglema saadaan kuitenkin lopullisesti ratkaistua. Hevosia meillä on koitettu myös paimentaa, mutta sen on ollut totaalisen kiellettyä koko ajan, eikä kumpikaan koira ole asiaa kyseenalaistanut kovin pahasti (joskus kyllä, mutta terävä "ei" lopettaa toiminnan). Meillä ei ole kumpikaan yrittänyt jahdata lehtiä tai roskia, muuta kuin pikkupentuna (ja nuoremmalla on erittäin vahva saalisvietti).

Onnea pennun hankintaan! :hymy:
3 x bcn

Anniet

Anniet
Viestimäärä: 108

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 10:52  
+
0
Onnea rotuvalinnasta, varmasti antoisan kaverin bc:sta saat.

Minä en valitettavasti osaa kysymyksissä sen kummemmin auttaa, koska käytän koiria ainoastaan työhön lammaspaimenina. Mitään sijaispaimennettavaa nämä eivät ole keksineet oli juoksevat lapset, kissat, pyöräilijät sun muut ovat luonnostaan saaneet olla rauhassa. Toki leikkiessä näillä on se oma leikkityylinsä - vaanitaan ja juostaan, juostaan ja vaanitaan. Varmaan siitä syystä leikkivät mieluiten keskenään vaikka muitakin leikkikavereita olisi tarjolla.

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Perjantaina, 28.02.2014 klo 20:36  
+
0
Olisiko jollain antaa mittoja omista koiristaan neljän kuukauden ikäisinä? Ja sitten tietysti aikuismittoja myös, että voisin vähän vertailla ja saada käsitystä, minkä kokoinen tästä omasta on kasvamassa. Soma on nyt noin 45cm korkea ja painaa 10kg. Ikää sillä on 4kk ja 1vk. Pentueen muut pennut ovat kaikki poikia ja ne ovat tuosta muutaman kilon painavampia.

Soma on ollut kyllä ihana pentu. Tottakai aktiivisen pennun kanssa on tullut vastaan kaikenlaista pientä, mutta itse odotin paljon kamalampaa pentuaikaa. Suurin ongelma tällä hetkellä meillä on jokaisen vastaantulijan syliin tahtominen. Tätä harjoittelua vaikeuttaa se, että meillä on tavoitteena päästä pelastuskoirahommiin, jossa ihmisten luokse meneminen on tietty toivottavaa, enkä halua nyt sabotoida tätä mitenkään. Yritänkin tässä kovasti miettiä, miten opettaisin Somalle ihmisten ohittamisen ilman, että sen kiinnostus ihmisiä kohtaa kuitenkaan täysin menee. Vastaehdollistaminenhan paras noihin ohitustilanteisiin usein on, mutta tässä se ei ehkä ole paras vaihtoehto. Autojen perään Soma yritti myös jonkin verran rynnätä, mutta sain sen loppumaan tekemällä muutaman reissun keskustaan, jossa se tottui autoihin kun niitä oli joka puolella. Sen jälkeen se ei ole kiinnittänyt niihin mitään huomiota. Tottakai pitää silti olla varuillaan, jos se vaikka keksii ne uudestaan.

Harrastuksia aloitellaan pikku hiljaa rauhassa. Kaikenlaista pientä temppuilua ja tokon alkeita ollaan tehty jo ja Soma näyttää kyllä tykkäävän ihan hirveästi kaikesta. Terrieriin verrattuna tämä on kyllä aika luksusta, kun koiran motivaatio tekemiseen on vähän kuin luonnostaan siellä, eikä sitä tarvitse rakentaa ihan alusta asti. Paras palkka on lelupalkka, lelulla ei niin väliä, mutta kyllä herkutkin kelpaavat.


Tämmöinen se oli tullessaan :)

Ja tältä se näyttää nyt.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Sunnuntaina, 02.03.2014 klo 01:52  
+
0

annajaada kirjoitti:

Olisiko jollain antaa mittoja omista koiristaan neljän kuukauden ikäisinä? Ja sitten tietysti aikuismittoja myös, että voisin vähän vertailla ja saada käsitystä, minkä kokoinen tästä omasta on kasvamassa. Soma on nyt noin 45cm korkea ja painaa 10kg. Ikää sillä on 4kk ja 1vk. Pentueen muut pennut ovat kaikki poikia ja ne ovat tuosta muutaman kilon painavampia.

Soma on ollut kyllä ihana pentu. Tottakai aktiivisen pennun kanssa on tullut vastaan kaikenlaista pientä, mutta itse odotin paljon kamalampaa pentuaikaa. Suurin ongelma tällä hetkellä meillä on jokaisen vastaantulijan syliin tahtominen. Tätä harjoittelua vaikeuttaa se, että meillä on tavoitteena päästä pelastuskoirahommiin, jossa ihmisten luokse meneminen on tietty toivottavaa, enkä halua nyt sabotoida tätä mitenkään. Yritänkin tässä kovasti miettiä, miten opettaisin Somalle ihmisten ohittamisen ilman, että sen kiinnostus ihmisiä kohtaa kuitenkaan täysin menee. Vastaehdollistaminenhan paras noihin ohitustilanteisiin usein on, mutta tässä se ei ehkä ole paras vaihtoehto. Autojen perään Soma yritti myös jonkin verran rynnätä, mutta sain sen loppumaan tekemällä muutaman reissun keskustaan, jossa se tottui autoihin kun niitä oli joka puolella. Sen jälkeen se ei ole kiinnittänyt niihin mitään huomiota. Tottakai pitää silti olla varuillaan, jos se vaikka keksii ne uudestaan.

Harrastuksia aloitellaan pikku hiljaa rauhassa. Kaikenlaista pientä temppuilua ja tokon alkeita ollaan tehty jo ja Soma näyttää kyllä tykkäävän ihan hirveästi kaikesta. Terrieriin verrattuna tämä on kyllä aika luksusta, kun koiran motivaatio tekemiseen on vähän kuin luonnostaan siellä, eikä sitä tarvitse rakentaa ihan alusta asti. Paras palkka on lelupalkka, lelulla ei niin väliä, mutta kyllä herkutkin kelpaavat.



Omistan yhden sosiaalisen bc-nartun.
Ei meillä ainakaan ole kiinnostus ihmisiä kohtaan loppunut vaikka ollaankin kielletty esim. lenkillä ihmisten luokse meneminen.
Mutta esim. aksahallilla kisoissa ym. pääsee tervehtimään tuttuja ja kivoja ihmisiä.
Itse teen osittain niin, että pysähdyn kun tulee vastaan ja pistän koiran istumaan käskyn alle ja palkkaan siitä, että istuu. Näin en joudu kieltämään ihmisten luo menemisen, mutta ei myöskään mene ihmisten luo. Välillä vaan ne muut ihmiset vaikeuttaa näitä esim. menemällä koirien takaa, kun ne on istutettu odottamaan.
En jaksa uskoa, että onnistuisit sitä mitenkään laimentamaan, jos kiellät lenkillä ihmisten luokse menemisen, kunhan sitten esim. toisessa tilanteessa pääsee ihmisiä tervehtimään, myös vieraita.
Yksi juttu tuli mieleen, en tiedä onko toimiva, mutta opetat sen kysymään luvan saako mennä.. Esim. odottamalla katsekontaktia -> lupa mennä katsomaan ihmistä.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Pandemonium

Pandemonium
Viestimäärä: 15

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 03.03.2014 klo 16:52  
+
0
vähänkö kaunis pentu annajaadalla! upeet korvatkin ;) mun bortsu kulki aina vapaana, hirveesti halusi mennä tietysti moikkaamaan kaikkia (etenkin kun ihmiset lässyttivät sille, sehän kiemurteli ja heilutti häntää niin että koko kroppa heilus :D) mutta käskin vain sivulle ja palkkasin sitten. ei tainnut ikinä käydä niin että olis päässyt lähtemään ilman lupaa, onneksi. rakastaa kaikkia ihmisiä, mutta oma ihminen on paras. 5kk iässä olen mittaillut että paino 16,8kg säkä 49cm. nyt painaa 25,5kg ja säkä n55cm. uros
bc Peto
valkoinenpaimen Notte

skipi

skipi
Viestimäärä: 65

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 12.03.2014 klo 09:12  
+
0
Hei,kaikille!
Skipin paino nousi takaisin 25 kiloon. Vaihdoin tuhtimpaan ruokaan,Jahti-Vahti aktiivisille koirille ja ihan tosi kylmillä pakkasilla pidettiin takkia päällä. Pohjavillan on myös muodostanut. Kaikki nyt hyvin.

skipi

skipi
Viestimäärä: 65

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 12.03.2014 klo 09:33  
+
0
Hei,kaikille!
Skipin paino nousi takaisin 25 kiloon. Vaihdoin tuhtimpaan ruokaan,Jahti-Vahti aktiivisille koirille ja ihan tosi kylmillä pakkasilla pidettiin takkia päällä. Pohjavillan on myös muodostanut. Kaikki nyt hyvin.

Canttarelli

Canttarelli
Viestimäärä: 139

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Sunnuntaina, 16.03.2014 klo 10:22  
+
0
Onpas Soma pieni! Tai sitten Prima on vaan jättiläinen… :nauru: Se on nyt 13,5 viikkoa ja painaa hieman päälle 8 kg. Korkeutta en ole mitannut. Se on pentueensa nartuista isoimmasta päästä, oli kyllä jo alussa.
Coton de tuléar "Iira" 06.09.2004.
Auskel "Prima" 11.12.2013.

skipi

skipi
Viestimäärä: 65

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 17.03.2014 klo 11:44  
+
0
Hei!
Katsoiko kukaan tänään aamuteeveetä? Eläinhammaslääkäri oli hienon Bordercollien kanssa kertomassa koiran hampaiden pesusta ja näytti kuinka homma hoituu.
Tulipas huono omatunto :( ja heti lupaan parantaa tapani.
Minä en nimittäin ole harjannut Skipin hampaita tähän liki kolmeen vuoteen. Laiminlyönyt totaalisesti. Ostanut vain dentaluita . Noi luut oli hammaslääkärin mukaan siellä alakastissa mutta parempi kuin ei mitään. Itse hampaiden harjaus A & O.

Pientä galluppia..Kuinka moni teistä harjaa koiran hampaat säännöllisesti?

(Hammastahnan tulee olla koirille tarkoitettua ja ilman fluoria ja maistuu kanalle ja koirat tykkää ,kertoi tämä eläinhammaslääkäri)
Meille ostetaan tänään hammastahna ja harja! Parempi myöhään kun ei milloinkaan :)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 17.03.2014 klo 15:46  
+
0
En harjaile, mutta tarkastan välillä, ettei ole päässyt muodostumaan hammaskiveä. Luiden (aidot ja nahkaluut) tuntuvat pysyvän hyvin puhtaina. Eläinlääkäri juuri ihaili kymmenvuotiaan koirani hampaita, että ovatpa hyvässä kunnossa (terrieri), sillä etenkin pienillä koirilla on kuulema noita hammasongelmia.

skipi

skipi
Viestimäärä: 65

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 19.03.2014 klo 12:22  
+
0
[quote=Vuorisumu]En harjaile, mutta tarkastan välillä, ettei ole päässyt muodostumaan hammaskiveä. Luiden (aidot ja nahkaluut) tuntuvat pysyvän hyvin puhtaina.

jep,juurikin näin..ehkä noi aidot luutkin pitää hampaat kunnossa. Tilasin nyt kuiten harja ja tahnan jos vaikka kerran kuukaudessa putsais. Periaatteessa vois putsata samalla kun leikkaa kynnet.

Mites teillä muilla bortsujen kanssa elävillä on toi reviirikäyttäyminen? Miten tarkka omasta pihastaan? Miten tarkka omistajastaan? Omasta kodista ?

Skipi viime kesänä ei yks kaks päästänyt vierasta ulos talosta. Vieras vei makkaraa jääkaappiin ja me muut olimme ulkona. Skipi meni perässä sisälle ja esti vieraan ulospääsyn. Kaveri soitti kännykällä apua ja olin kyllä aika ymmälläni moisesta.
Kotipihalle saa tulla kuka vaan ja vastaanottaa häntä heiluen. Viime viikolla posti toi autolla paketin pihaan ja postinkantaja ei uskaltanut nousta autosta ulos kun pelkäs koiraa. Soitti minulle ja menin pihalle ja kas mummaa..Skipi makasi maassa ja selkäkarvat pystyssä ja ei heiluttanut häntää. En tiedä olisko napannut jalasta kiinni jos kantaja olisi tullut ulos autosta? ei kivalta näyttänyt ja taas olin ihmeissäni käytöksestä. Vaistosiko toisen pelkäävän ja siksi käyttäytyi noin ? Tuli vaan mieleen , että vaikka kuinka luotan koiraani niin voihan se ollakkin arvaamaton mitä en olis odottanut.

Toiset koirat pihaan ovat tervetulleita. Suhtautuu myös pihan ulkopuolella toisiin koiriin leikkimielellä ja ei ole ollut riita tilanteita koskaan. Oslon isossa koirapuistossakin kaikki oli kamuja.
Nyt sit eilen kävi vieras koiransa kanssa ja kas kummaa..ärhenteli kun koira tuli minua lähelle, muutoin leikkivät. Ei myöskään päästänyt koira kamua meille terassia edemmäs. Irvisteli ja esti .

Kuulisin teiltä muiltakin Bortsujenne käytös tilanteita vastaavissa tilanteissa ja yleensäkin reviiri käyttäytymisestä.

  Siirry sivulle: 1 ... 34 35 36 ... 38
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265760
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 20:00)