Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Maanantaina, 10.10.2011 klo 15:40

Bordercollie - osa 2

Siirry sivulle: 1 ... 35 36 37 38

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Torstaina, 20.03.2014 klo 08:12  
+
0

Canttarelli kirjoitti:

Onpas Soma pieni! Tai sitten Prima on vaan jättiläinen… :nauru: Se on nyt 13,5 viikkoa ja painaa hieman päälle 8 kg. Korkeutta en ole mitannut. Se on pentueensa nartuista isoimmasta päästä, oli kyllä jo alussa.



Soma jää luultavasti pieneksi, ehkä noin 13 kiloiseksi niin kuin äitinsäkin. Nyt se on 5kk ja painoa on 10,6 kiloa. Onkos kelpiet yleensä isompia vai pienempiä kuin bc:t? Jotenkin mulla on sellainen mielikuva, että olisivat vähän pienempiä, mutta en kyllä yhtään tiedä, mistä olen sen saanut päähäni. Ehkä Prima sitten vaan on jättiläiskelpie :D
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

Mandi1

Mandi1
Viestimäärä: 98

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Torstaina, 20.03.2014 klo 09:56  
+
0

skipi kirjoitti:

Mites teillä muilla bortsujen kanssa elävillä on toi reviirikäyttäyminen? Miten tarkka omasta pihastaan? Miten tarkka omistajastaan? Omasta kodista ?



Meillä molemmat bortsut ilmoittavat sisällä ollessamme hyvin hanakasti pihalla liikkujista, mutta sisälle on tervetullut kuka vaan ihminen. Kerran tai pari muistan, että joku ihminen on saanut aikaiseksi sellaisen reaktion, että vanhempi koirista on selkeästi ollut epäileväinen vieraan suhteen ja jäänyt seuraamaan tilannetta sivummalle. (Normaalisti ovat aina kerjäämässä huomiota, jos ei komenneta pois). Samoin pihalla ollessa, hälyttävät kyllä, mutta eivät estele ketään tulemasta meidän tontille.

Vanhemman puolesta myös vieraat koirat ovat tervetulleita sisälle, niin kauan kun osaavat käyttäytyä. Nuorempi on huomattavasti tarkempi siitä, kenet kelpuuttaa kotiimme. Ovat kyllä jonkinverran mustasukkaisia minusta, mutta kaikenlainen murraaminen on kiellettyä. Joten tyytyvät katselemaan sivummalta, jos rapsuttelen toista koiraa tai sitten tulevat pyytämään rapsutuksia myös itselleen, ajamatta toista kuitenkaan pois.
3 x bcn

Canttarelli

Canttarelli
Viestimäärä: 139

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Torstaina, 20.03.2014 klo 11:09  
+
0

annajaada kirjoitti:

Soma jää luultavasti pieneksi, ehkä noin 13 kiloiseksi niin kuin äitinsäkin. Nyt se on 5kk ja painoa on 10,6 kiloa. Onkos kelpiet yleensä isompia vai pienempiä kuin bc:t? Jotenkin mulla on sellainen mielikuva, että olisivat vähän pienempiä, mutta en kyllä yhtään tiedä, mistä olen sen saanut päähäni. Ehkä Prima sitten vaan on jättiläiskelpie :D



Kelpiet on yleensä pienempiä, mutta toisaalta jos Soma on bc:ksi pieni ja Prima ehkä tällä hetkellä hieman suurempi kun kelpienartut pentuna keskimäärin, niin ilmankos niillä on vähänlaisesti tuota kokoeroa. :nauru:
Coton de tuléar "Iira" 06.09.2004.
Auskel "Prima" 11.12.2013.

Anniet

Anniet
Viestimäärä: 108

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Perjantaina, 21.03.2014 klo 17:27  
+
0
Meidän toinen paimenemme lähti pilvilampaita paimentamaan. :(

Reviiriasioista, paimenia ei kiinnosta kukaan eikä mikään ellei joku kävele lampolalle päin. Silloin herätään syvimmästäkin unesta ja aletaan hypätä tasajalkaloikka edellä takaperin: "Töihin? Nyt heti? Tule jo!! Vautia! Mennäänkö? Mikä kestää?!". Eivät ole myöskään olleet tarkkoja ihmisistään.

Itse asiassa olisiko tuo vanhempi bc ikinä haukkunut enempää kuin yhden käden sormilla laskettavat kerrat. Ei niitä kiinnosta tulevat eikä menevät ihmiset - ellei sitten tosiaan mennä sinne lampolalle.

Mandi1

Mandi1
Viestimäärä: 98

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Perjantaina, 21.03.2014 klo 21:16  
+
0
^ Voi että, otan osaa! :paijata:
3 x bcn

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Perjantaina, 21.03.2014 klo 23:26  
+
0
Niin ne muksut komistuvat ajan kanssa...

Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

Linduli

Linduli
Viestimäärä: 11

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 07.04.2014 klo 11:25  
+
0
Minkä kokoinen kevyt metallihäkki kannattaisi bordercollielle ostaa näyttelyitä varten?
Minkä kokoisia häkkejä teillä on?

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Tiistaina, 08.04.2014 klo 11:05  
+
0
Näytelmissä ei pahemmin käydä, mutta meillä on varmaan jotain tätä kokoluokkaa oleva häkki: 93 x 57 x 62 cm. Koiranhan pitäisi pystyä vähintään seisomaan häkissä normaalissa asenossa ja kääntymään ja makaamaan, eli koko riippuu siten ihan koiran koosta. Tuon kokoisessa menee juuri ja juuri tuollainen 50 cm korkea narttu, mutta isommalle urokselle olisi hyvä olla jo seuraava koko.

skipi

skipi
Viestimäärä: 65

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 21.04.2014 klo 12:49  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:

Näytelmissä ei pahemmin käydä, mutta meillä on varmaan jotain tätä kokoluokkaa oleva häkki: 93 x 57 x 62 cm. Koiranhan pitäisi pystyä vähintään seisomaan häkissä normaalissa asenossa ja kääntymään ja makaamaan, eli koko riippuu siten ihan koiran koosta. Tuon kokoisessa menee juuri ja juuri tuollainen 50 cm korkea narttu, mutta isommalle urokselle olisi hyvä olla jo seuraava koko.


Skipille hankin myös ison häkin jotta oltais lennettu oslosta suomeen. Töpeksin varmaan sen häkkikoulutuksen kans kun olin hätä housu ja sehän ei sinne sitten mennyt kun käytin liian aikasten luukkua kiinni. Tyhmä minä. Niinpä ajettiin sit taas 17 tuntia Oslosta suomen pohjoseen kun en voinut kuvitella sitä lentokoneen ruumaan ..ois tullut varmaan traumoja ja oisin pilannut koiran.
Nyt täällä suomessa on kovin hanakka irvisteleen vieraille jos itse en ole ulkona vastaanottamassa vieraita..eihän Borderin pitäs vahtia kun on paimen ?
Oikeen Mukavaa Pääsiäistä teille kaikille..ja mulla on iso pentukuume..jospa tricolor Norjasta mukaan ? Skipi täyttää kolme vuotta kesällä. Tuleeko toi kuume taas kun näkee pentuja ja niin ihania kesää vasten olis ottaa..kissa vois nyt olla paras hankinta . Skipi tottunut kissaan Oslossa kun tyttärelläni on kissa .
Tämmöstä meille..mites muilla ja mitä kellekkin kuuluu ?

skipi

skipi
Viestimäärä: 65

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 21.04.2014 klo 12:56  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:

Näytelmissä ei pahemmin käydä, mutta meillä on varmaan jotain tätä kokoluokkaa oleva häkki: 93 x 57 x 62 cm. Koiranhan pitäisi pystyä vähintään seisomaan häkissä normaalissa asenossa ja kääntymään ja makaamaan, eli koko riippuu siten ihan koiran koosta. Tuon kokoisessa menee juuri ja juuri tuollainen 50 cm korkea narttu, mutta isommalle urokselle olisi hyvä olla jo seuraava koko.


Skipille hankin myös ison häkin jotta oltais lennettu oslosta suomeen. Töpeksin varmaan sen häkkikoulutuksen kans kun olin hätä housu ja sehän ei sinne sitten mennyt kun käytin liian aikasten luukkua kiinni. Tyhmä minä. Niinpä ajettiin sit taas 17 tuntia Oslosta suomen pohjoseen kun en voinut kuvitella sitä lentokoneen ruumaan ..ois tullut varmaan traumoja ja oisin pilannut koiran.
Nyt täällä suomessa on kovin hanakka irvisteleen vieraille jos itse en ole ulkona vastaanottamassa vieraita..eihän Borderin pitäs vahtia kun on paimen ?
Oikeen Mukavaa Pääsiäistä teille kaikille..ja mulla on iso pentukuume..jospa tricolor Norjasta mukaan ? Skipi täyttää kolme vuotta kesällä. Tuleeko toi kuume taas kun näkee pentuja ja niin ihania kesää vasten olis ottaa..kissa vois nyt olla paras hankinta . Skipi tottunut kissaan Oslossa kun tyttärelläni on kissa .
Tämmöstä meille..mites muilla ja mitä kellekkin kuuluu ?

Miizuli

Miizuli
Viestimäärä: 333

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 28.04.2014 klo 09:02  
+
0
Meille kuuluu oikein hyvää. Herään joka vuosi eloon samaa tahtia luonnon kanssa ja treenit lähtee taas kulkemaan. Tokon AVOinta yritetään tässä rääpiä kasaan. Aloitettiin viime viikolla myös agi ja Axu tykkää hurjana. :nauru:

Mulla on myös pentukuume, mutta koiraluku täynnä. :eitietoo: Minkäs teet...
Axel 08/10
Viljo 07/11

♥ Muistoissa Pelle 11/08 - 09/15 ♥

Mandi1

Mandi1
Viestimäärä: 98

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 02.06.2014 klo 08:28  
+
0
Heippa bc-väki! :heiluti:
Onko kenelläkään täällä kokemusta MH-luonnekuvauksesta bc:n kanssa? Tai herättääkö jonkinlaisia ajatuksia esim. luonnetestiin verraten?
3 x bcn

chilipippuri

chilipippuri
Viestimäärä: 57

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Sunnuntaina, 29.06.2014 klo 13:13  
+
0
Minkä kokoisia koiria teiltä siis löytyy? Mun sukulaisen bc (avattaressa), joka on paljon ollut hoidossa mulla, on todella iso. Mitattiin pari päivää sitten ja korkeutta on kotimittauksella 60 cm, ainakin ihan vähintään yli 58 cm, koska sen korkuinen pöytä on olohuoneessa ja koira on sitä isompi. Nyt se on valitettavasti vähän lihava, mutta ihannepaino on suunnilleen 25-26 kg. Kyseessä siis 10 vuotta lähestyvä täysin näyttelylinjainen uros. Sitä luullaan usein aussiksi koon takia, enkä ole kyllä yhtäkään edes lähes yhtä isoa bordercollieta vielä nähnyt
F, bordercollieuros, s. 02/05-2016
R, rottweileruros, s. 05/15

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Sunnuntaina, 29.06.2014 klo 17:41  
+
0
Hitto ja Hotti eli Tito ja Totti painavat molemmat 22-23 kg. Totti on "vähän" jytkympi.

Tiidou


Hopsan
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 16.07.2014 klo 22:45  
+
0
Sumu on n. 50 cm ja n. 16 kg ja narttu siis.

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Torstaina, 17.07.2014 klo 11:26  
+
0
Mun pentu on n 53-54 cm ja painoa 15,6. Koira on uros ja ikää vasta 10 kk.

Kuinka moni teistä on lukenut jutun bc:stä uusimmasta Canis-lehdestä? Oli semmonen juttu,että laittoi ajattelemaan. Milloinkahan meillä alkaa nuo ongelmakäyttäytymiset,vai alkaako? Olisko jo nyt näkyvissä jotain mihin pitäis puuttua,muttei vaan huomaa?

Meillä kun on kaikki mennyt todella hyvin,helpompaa koiraa ei vois kuvitellakkaan. Ei ole mitään häiriöpaimennusta eikä kyyläämistä vaikka tulee puhtaasti paimensuvusta. Tulee toimeen kaikkien kanssa ja on arjessa helppo.:love:
(Viestiä on muokattu torstaina, 17.07.2014 klo 11:38)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Torstaina, 17.07.2014 klo 11:57  
+
0
^ Mä luin tuon jutun, vaikkei mulla bordercollieta olekaan. Jäin erityisesti pohtimaan sitä kohtaa, missä puitiin omistajan tuottaman yliaktivoinnin (2 x viikkoon agilityt, palveluskoiratreenit, tokot yms. runsas treenaaminen) merkitystä koiran häiriökäyttäytymisen kannalta. Eittämättä tuli mieleen, että osa bordercollieista varmaankin kärsii yliaktiivisesta maineestaan jonka vuoksi koiraa rasitetaan sekä henkisesti että fyysisesti turhan tiheään.
Rise to reset the world.

Mandi1

Mandi1
Viestimäärä: 98

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Torstaina, 17.07.2014 klo 12:41  
+
0
Meillä toinen narttu on 50cm ja 16-17kg ja toinen 46cm ja arviolta n. 14kg.

Canis-lehden artikkeli oli tosiaan erinomainen ja jokainen bc:tä harkitseva voisi lukaista sen.
Tosin mielestäni jokainen rotua tunteva kasvattaja tajuaa ohjata pennun ottajia myös pitämään lepopäiviä. Pennun pitää saada olla pentu, jopa bc:n :wink:

Uroksilla hankalin ikä tuntuu olevan 1,5 - 2,5 välillä. Mutta onhan se tosi yksilöllistä, että kuinka tuo "hankala ikä" näkyy. Aika moni uros-bc:n omistaja raportoi vastaantuleville koirille ärräämisestä esimerkiksi, lisäksi korvat saattavat "katoilla".
3 x bcn

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Torstaina, 17.07.2014 klo 20:48  
+
0

Anniet kirjoitti:


Reviiriasioista, paimenia ei kiinnosta kukaan eikä mikään ellei joku kävele lampolalle päin. Silloin herätään syvimmästäkin unesta ja aletaan hypätä tasajalkaloikka edellä takaperin: "Töihin? Nyt heti? Tule jo!! Vautia! Mennäänkö? Mikä kestää?!". Eivät ole myöskään olleet tarkkoja ihmisistään.

Itse asiassa olisiko tuo vanhempi bc ikinä haukkunut enempää kuin yhden käden sormilla laskettavat kerrat. Ei niitä kiinnosta tulevat eikä menevät ihmiset - ellei sitten tosiaan mennä sinne lampolalle.



Vaikka tää viesti on laitettu jo aikoja sitten, on mun pakko saada kommentoida tätä.

Tässäkin asiassa tulee yksilö- ja perhekohtaiset erot näkyviin. Mummilamme lähellä on työkäytössä kolme bc:ta ja yksi bc-aussiemix. Ne vahtivat reviiriään tarkasti, ja jos tiellä kulkee, hirveä haukkushow ja vahtiminen. Monasti kaikki bc:t ovat pihalla vapaana (mix aina aitauksessa, tiedä sitten miksi), ja tulevat ihan pihan rajalle haukkumaan. Pari kertaa ovat meidät myös "paimentaneet" pois, kun tämä on lähtenyt leikkiin mukaan.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

duppe_

duppe_
Viestimäärä: 35

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Tiistaina, 22.07.2014 klo 14:40  
+
0

Mandi1 kirjoitti:

Heippa bc-väki! :heiluti:
Onko kenelläkään täällä kokemusta MH-luonnekuvauksesta bc:n kanssa? Tai herättääkö jonkinlaisia ajatuksia esim. luonnetestiin verraten?



Olen käyttänyt vanhemman bortsuni MH-testissä ja nuoremmankin kanssa todennäköisesti käydään jossain vaiheessa. Olin nähnyt vain pari MH-testiä videolta ennen omaa testiämme ja esimerkiksi testin arviontiin jouduin hieman perehtymään, ennen kuin aloin ymmärtää eri osa-alueita.

Ehkä selkein ero luonnetestiin on se, että MH-testissä koiralle ei tule ihmiseltä suoraa uhkaa.
Mielestäni MH-testi oli erittäin hyvä kokemus, mutta veisin testiin vain juuri testi-iän saavuttaneen koiran, en vanhempaa. Meilläkin joka tapauksessa koulutus vaikutti tuloksiin (koira ei esimerkiksi saalistanut viehelelua, vaikka sillä on ihan kohtalainen saalisvietti - häiriötreenejä oli ehditty tehdä vain sen verran alle, ettei se voinut lähteä vieheelle "ilman lupaa"). Kyseessä on siis tosiaan nuorten koirien testi, jonka ikäraja minusta voisi kyllä olla matalampikin.

  Siirry sivulle: 1 ... 35 36 37 38
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28180
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6329
Viestejä yhteensä545679
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265837
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 10:45)