Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Maanantaina, 10.10.2011 klo 15:40

Bordercollie - osa 2

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 38

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 15:15  
+
0
Joo, ei alokasluokkaan vielä pilkuntarkkaa arvostelua. Ja vähintään rakentavaa kritiikkiä pitää saada ettei lytätä aloittelijoita heti alkuunsa. Vaikka ei koe menisikään ihan niin hyvin, voi sieltä etsiä ne hyvätkin puolet eikä vain huonoja. Kenenkään motivaatiolle ei tee hyvää että saa ainoastaan negatiivista kritiikkiä, mitä kuulemma jotkut tuomarit harrastaa.

jeppehullu

jeppehullu
Viestimäärä: 1

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 05.12.2011 klo 16:11  
+
0
lololololo

Cressie

Cressie
Viestimäärä: 319

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Tiistaina, 06.12.2011 klo 16:21  
+
0
Troilus pääsi tänään metsään juoksemaan ensilumessa. :)











Hyvää itsenäisyyspäivää toivottaa jo vuoden ikäinen Troilus! :peukku:
Bordercollie Troilus 28.11.2010
Beauceron Jago 6.6.2014
blogi

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Tiistaina, 06.12.2011 klo 22:52  
+
0
Tito kävi toissapäivänä Messarissa Voittajassa. Pysyttiin ihan kehien ulkopuolella. ;)
Kuvat: Mari L.


Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 07.12.2011 klo 10:30  
+
0
Me käytiin eilen Sumun kanssa ihka ensimmäistä kertaa tokon möllikisoissa. Osallistuttiin mölliluokkaan ja voittohan sieltä tuli.:cool: . Liikkeinä oli luoksepäästävyys, 1 min paikallamakuu, seuruu (hinassa tai ilman), likkeestä seisominen tai maahanmeno, luoksetulo ja hyppy. Saatiin kympit kaikista muista, paitsi seuraamisesta 9. Seuruu oli kyllä aika hirveä. Sumu jätätti useammassakin välissä ja täyskäännökset oli aikamoisia kaarroksia. Mua jännitti, joten Sumu oli varmaan ihmeissään, että mikä sitä nyt vaivaa. Luoksetulo olis mun mielestä saanut olla vauhdikkaampi ja hypyssä Sumu jäi heti hypyn taakse, vaikka haluaisin sen menevän reilusti irti esteestä ja mä myös unohdin sanoa seiso-käskyn, mutta seisoi se kuitenkin :nauru: Liikkeestä seisomisesta sitä vastoin saatiin kehuja, että oli oikein napakka.

Bordercollieta harkitsevan kannattaa muuten tsekata tämä linkki ja myös sen lopussa olevien lehtijuttujen linkit. Kärnän Sarin linkissä on käsitelty myös niitä paljon puhuttuja linjaeroja hänen kokemuksiensa perusteella.
Bordercollie

emni

emni
Viestimäärä: 37

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 07.12.2011 klo 11:19  
+
0
myway bongasin sut lauantaina bortsukehän laidalta! Taisit istua siinä lattialla kavereides kanssa, olin siinä penkinkulmassa itse kuvaamassa bortsuja. :-)

Oman blogikirjoituksen myötä lähti käyntiin keskustelu näyttelyistä ja FI MVA-tittelin vaatimuksista. Tuon tätä keskustelua nyt siis tännekin, mitä mieltä ihmiset on, onko vaatimukset MVA-arvoon sopivat vai pitäisikö niitä nostaa? Esim. luonnetesti on läpäisty kuitenkin suhteellisen helposti, eikä välttämättä kerro koiran käyttöominaisuuksista kovinkaan paljoa, kun taas vaikka tulos pk-kokeen alimmasta luokasta kertoisi jo enemmän ja samalla varmistaisi että ulkomuoto ja käyttöominaisuudet painottuisivat tasaisemmin mm. jalostuksessa. Mitä mieltä olette?

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 07.12.2011 klo 11:37  
+
0
^ Mitenhän kärjistetysti tämän uskaltaa sanoa... :nauru:

Sen, millaista jalostuksellista hyötyä koiranäyttelyistä on ollut, näkee erinomaisesti useiden rotujen terveystilanteesta ja rakenteesta. Mielestäni MVA-arvon vaatimuksia pitäisi nostaa, eikä näin ole todellakaan ainoastaan bortsun kohdalla.

Ja niin, paljon onnea Vuorisumulle! :peukku:
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 07.12.2011 klo 11:38)

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 07.12.2011 klo 17:49  
+
0

emni kirjoitti:

myway bongasin sut lauantaina bortsukehän laidalta! Taisit istua siinä lattialla kavereides kanssa, olin siinä penkinkulmassa itse kuvaamassa bortsuja. :-)



Oi voi.. Taisit vilkuilla meitä useamman kerran...
Kuulit siis myös meidän mielipiteet bc-kehästä ja taidettiin siinä samalla arvostella sheltitkin. :viheltel:
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

emni

emni
Viestimäärä: 37

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 07.12.2011 klo 18:12  
+
0

myway kirjoitti:

Oi voi.. Taisit vilkuilla meitä useamman kerran...
Kuulit siis myös meidän mielipiteet bc-kehästä ja taidettiin siinä samalla arvostella sheltitkin. :viheltel:



Pari kertaa taisin kyylätä, kun kuulin sanan Tito niin olin ihan varma että se olit sä! Pahoittelen stalkkausta. :shifty:
Teiän jutut on kyllä menny ohi, ainoat mielipiteet mitä en voinu olla kuulematta oli vieressä istuvalta jo vähän vanhemmalta naiselta mikä hyvinkin aktiivisesti niitä shelttejä siitä bortsukehän laidalta kommentoi.. :nauru:

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 07.12.2011 klo 19:48  
+
0

Tiainen kirjoitti:

^ Mitenhän kärjistetysti tämän uskaltaa sanoa... :nauru:

Sen, millaista jalostuksellista hyötyä koiranäyttelyistä on ollut, näkee erinomaisesti useiden rotujen terveystilanteesta ja rakenteesta. Mielestäni MVA-arvon vaatimuksia pitäisi nostaa, eikä näin ole todellakaan ainoastaan bortsun kohdalla.

Ja niin, paljon onnea Vuorisumulle! :peukku:



Ymmärsin vasta että MVA-arvoon ei tarvikaan muita koetuloksia kuin LT hyväksytty. Tähän mielestäni pitäisi saada muutos. Jostakin lajista pitäisi olla tulos.

Ja onnea Vuorisumulle!

lawless

lawless
Viestimäärä: 55

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 07.12.2011 klo 21:18  
+
0
Minä taisin nähdä mywayn, ehkä. Islalla meni junnuvoittajatitteli yhdellä ohi eli se meni noin 1 000 000 000 kertaa paremmin kuin koirani sinne harjoitusmielessä raahatessani luulin. :nauru: Varasertin se sai, en oikein vieläkään hahmota mitä sillä tekee mutta söpön värinen ruusuke yhtä kaikki. Mulle on ihan sama miten se pärjää vaikka onhan nuo ruusukkeet aivan sieviä ja totta kai on kiva jos menee hyvin eikä huonosti, laji kuin laji. Iloisin olin sen käytöksestä, se on kasvattanut aivokapasiteettiaan suuresti viime aikoina ja osasi hienosti keskittyä mun olemassaoloon.

Mun mielestä on ihan sama vaikka MVA-arvo tulisi pelkillä nly-tuloksilla, niin merkityksetön se minusta on. Kun näyttelyt on sitä että tullaan neuvomaan kenelle kannattaa minkäkinlainen koira viedä että se pärjäisi ja hammaspuutoskoirat ja häntämutkakoirat ja ties mitkä pärjää näillä ja napsii sertejä, koko titteli on ainoastaan kertomus omistajan aktiivisuudesta käyttää koiraa näyttelyissä. Aivan väärän näköinen koira nyt ei ehkä pärjää, mutta keskiverto tai jopa virheellinenkin kyllä kun omistaja osaa valita oikeat tuomarit ja näyttelyt.
Ulkonäöllisesti minusta merkittävintä on koiran toimivuus ja siitä näyttelyt ainakin sangen harvoin kertovat ja se minusta jokaisen kasvattavan tulisi olla kykenevä arvioimaan itse. Toki näyttelyissä saa koiraansa käyttää ja kaipa tuota Islaakin tulee nyt ainakin sijoituksen aikana käytettyä, mutta esimerkiksi bortsuilla näyttelyt eivät saisi ohjata jalostusta ja MVA-arvolle en soisi kovin paljon merkitystä ellen tuntisi tuomareiden, joilta koira on sen saanut, linjaa.

Ja tuonne kauas ylemmäs tokojuttuun: minusta on ihan ok että tuomarin linja on alemmissa luokissa löysä. Itse tosin mieluummin käyn tiukemmilla tuomareilla koska tähtäin on mahdollisimman ylös, mutta ihan varmasti on juuri niitä ensikertalaisia jotka haluavat ja viihtyvät lepsummilla tuomareilla. Mielestäni myöskään tuomarin linjan julkisessa kommentoinnissa (kun sävy ei ole negatiivinen) ei ole mitään vikaa, se nyt on yleisesti tiedetty juttu että Allu ei ole tiukkis ja se on hänen linjansa, hänen kokeissaan on aina ihan älyttömästi väkeä jos vertaa muutamaan muuhun saman alueen tuomariin. Itsekin olen käynyt ja tykännyt eikä mulla ole väliä kelle menen jos pystyn tuomarin arvostelua kunnioittamaan, vaikka nykyään tosiaan mielelläni menen niin tiukalle itseäni varten että tiedän mitä oikeasti kehittää enkä vain keräile hyviä pisteitä. Aiempien kisakoirieni kanssa kokemattomana ohjaajana otin mielelläni extrapisteet kun tähtäin oli enemmän siinä hetkessä.
pkcn Nita, bcn Isla, bpmu Esko, enkeli-bpmn Aada
blogiin
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 07.12.2011 klo 21:24)

lawless

lawless
Viestimäärä: 55

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 07.12.2011 klo 21:19  
+
0
ups
pkcn Nita, bcn Isla, bpmu Esko, enkeli-bpmn Aada
blogiin
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 07.12.2011 klo 21:19)

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 07.12.2011 klo 22:22  
+
0
^ Toivottavasti et nähnyt sunnuntaina.
Olen viimeisen kuukauden antanut Titon kävellä lenkillä edessä pitkällä (2m) hihnalla. Saanut kävellä siinä, kunhan ei ole vetänyt. Käyty crossaamassa ja saanut vetää valjaissa. En ole kuukauteetn tehnyt sen kanssa oikeastaan mitään. Ulkona olen seissyt keskellä pihaa ja antanut koiran juosta. Sitten takaisin sisään. Se on ollut mielestäni vain ärsyttävä ja olen monta kertaa halunnut huutaa sille, että lopettaisi elämästä nauttimisen ja olisi sen sijaan kanssani onneton, koska Rami voi silloin niin huonosti.

Ramille jätettiin jäähyväiset viikko sitten ja sen jälkeen on ollut vaikeaa. Tyhmin idea oli ottaa kaiken tämän jälkeen Tito Messukeskukseen. Nyt sen pitikin kävellä ihan jalan vieressä vetämättä, kun on kuukauden saanut sinkoilla paikasta toiseen. Sain pidettyä hermoni jäissä suht hyvin, mutta lopussa harkitsin piikkipannan ja sähköpannan välillä.

Kokemuksena Messari oli tietysti mahtava. Tito oli hienosti aina, kun pysähdyttiin. Lösähti lattialle seuraamaan maailman menoa. Alussa oli valppaampi, mutta lopussa koki parhaimmaksi vain odotella, että jatketaan matkaa. Teki myös temppuja hienosti keskellä kojuja ja kaaosta. Täytynee jatkaa elämää, kun jäljelle jäänyt koira niin vaatii.
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 07.12.2011 klo 23:55  
+
0

lawless kirjoitti:

Mun mielestä on ihan sama vaikka MVA-arvo tulisi pelkillä nly-tuloksilla, niin merkityksetön se minusta on.



Sepä juuri: valioitumisvaatimusten kasvattaminen nostaisi myös MVA-tittelin merkitystä ja arvoa, jolla saattaisi olla jalostuksen kannalta positiivisia vaikutuksia.

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 19.12.2011 klo 16:31  
+
0
Nostellaan tätäkin...

Meillä sujuu tokon treenaaminen oikein mainiosti! :jjei: Ollaan pääasiassa työstetty niitä ns. ongelmakohtia, mutta nekin jo luonnistuu. Seuraaminen on parantunut huimasti ja pitkä kaavio onnistuu kyllä, hyvin pitää kontaktin ja paikkansa. Pysähtymiset on aika jeesjees, eikä käännöksissäkään ole ongelmaa - sekä oikea että vasen toimii. Myös luoksetulon eteentulo on hyvä mutta hieman väljä toisinaan. Pikkuneiti on ihanan taitava ja oppivainen! :love: Stressaan eniten nyt sitä koetilannetta ja häiriötä. Jos Misti ei teekään mitään kunnolla, pelleilee vaan eikä keskity olennaiseen... :roll: Kauhulla odotan helmikuun 11.

Tuosta MVA-arvosta vielä... Ainakin tällä hetkellä se on itselleni hyvin merkityksetön titteli: ei muuta kuin sertit kasaan ja hyväksytty luonnetesti. LTE menee aika helposti läpi eikä paljon mitään vaadi. Sertit nyt näin kärjistetysti saa mikä tahansa koira jossain elämänvaiheessa lukuisilla näyttelykäynneillä, jos on vähänkään rodunomainen. Merkityksellisempää on mielestäni se, kuinka monta näyttelyä niihin on tarvittu ja onko koiralla paljon esim. ROP/VSP yms. - sijoituksia. Sertin saadakseen kun ei edes tarvitse olla paras, vaan esimerkiksi neljänneksi paras riittää joissain tapauksissa. Pikkunäyttelyissä sertit on helppojakin saada.
Jos luonnetestin lisäksi lätkäistäisiin joku muukin vaatimus, MVAn arvo voisi nousta. Paimennuskoe olisi hyvä, mutta käytännössä vaikea järjestää. Toko ja agi ei koirasta paljon kerro, pk-lajeista en tarpeeksi tiedä niitä arvioidakseni. BH-koe voisi olla yksi vaihtoehto. Siinä mitataan tottelevaisuutta, kestävyyttä (pitkä seuruukaavio) ja arkielämän tilanteita ja niihin suhtautumista. Sen eteen pitäisi tehdä jo töitäkin, mikäli joku harrastelee vain näyttelyitä.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 19.12.2011 klo 16:33)

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 19.12.2011 klo 16:45  
+
0
Ja mua taas ei tokota yhtään. Ei yyyhtäääään. Onneksi sain kaikista alo- ja avo-luokan liikkeistä edes perusteet opetettua ennen tätä totaalista tokokuolemaa, on jotakin mistä jatkaa kun sitten tuntuu taas siltä, että pitäisi edes se ALO käydä katsomassa. :nauru:

Sen sijaan agittaa kovastikin. Lisää lisää! Joululomalla pitäisi väsätä A:n kontaktin opetusta varten se Sandersin loota. Ja jokin kyhäelmä, joka kävisi keinusta.

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 19.12.2011 klo 23:07  
+
0
Roni kasvaa ja kehittyy, 19 viikkoisena oli paino 13kg ja säkä 46cm. Ja on se vaan niin taitavakin, helppo opettaa uudet jutut ja haussa on haka löytämään maalimiehet. Aikuiskarvaakin alkanut kasvamaan pentukarvan seasta. Vauhtia löytyy, mutta nöyrä ja tottelevainen edelleen. Olen niin luottavainen tuon suhteen. Vie vaan motivaatiota treenata tuon vanhemman luupään kanssa kun toinen on niin paljon helpompi.

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Torstaina, 22.12.2011 klo 19:56  
+
0
Saanko tulla sohvalle ilme:



Kaverukset:



Roni 20vk, 13kg ja 47cm:

Chaka

Chaka
Viestimäärä: 100

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Perjantaina, 23.12.2011 klo 11:13  
+
0
Laitetaas tännekin meidän lauman joulukortti. :)

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Perjantaina, 23.12.2011 klo 18:20  
+
0
Joulutervehdys myös meidän laumalta :)


  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 38
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28099
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 15:00)