Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Maanantaina, 23.02.2015 klo 20:58

Cirneco dell'Etna

Siirry sivulle: 1 2 3 4

propione

propione
Viestimäärä: 18

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Lauantaina, 31.10.2015 klo 11:01  
+
0
Hauska kuva Dinski! Kivaa jos saadaan uusia harrastajia rodun pariin :peukku: Itsekin toki vielä ihan nyyppä, mutta ei meitä kuitenkaan niin hirmuisesti vielä ole.

Mä olen parilta muultakin ihmiseltä/ cirnecoa harkinneelta kuinka liikunnan järjestäminen on ollut iso kynnyskysymys. Mm. meidän naapurustossa on cairninpentu, jonka omistaja kuulemma haaveili cirnecosta mutta luopui ajatuksesta, koska liikunnantarve. Olen ollut jopa vähän yllättynyt, mutta ehkä tämä kertoo vain omasta valmistautumisen puutteesta aikanaan :nauru: Tietty mulla varmasti myös vääristää tuo melko hyvin irtipidettävä yksilö, vaikka kyllä sekin rodulleen ominaisesti saaliin perään lähtee. Enemmän meidän irtipitoa haittaa se ettei Venti ole kovin koirasosiaalinen. Meillä siis lenkkeillään hyvin peruskoiran verran, eli pikapissatukset aamuin illoin ja lisäksi päivän pidempi lenkki on ±tunti. Pääasiassa hihnassa, muutaman kerran viikossa koirapuistossa (omassa porukassa) ja kerran viikossa-parissa maalla peltoillaan.

Ventillä oli kesällä kennelyskä ja oli sen takia oikeastaan täyslevossa kolmisen viikkoa. Mä vaan mietin että kasvattaakohan se kohta juuret sohvaan, kun siellä kölli ja kölli ja kölli (ja lihoi kuin syöttöporsas :nolo: ). Venti tulee kyllä äiskäänsä ja on aika laiskanpulskea cirnecoksi yleisluonteeltaan. Tilda-raukka tölväisi tassunsa viime viikonloppuna koirapuistossa ja huilailee ja parantelee mehevää kynsivallintulehdusta. Pennulle huomaa virtaa kertyvän, mutta niin sekin pääasiassa nukkuu vain sisällä (koska tötterö päässä on aika hankala puuhailla mitään). Ulkona sen suu käy koko ajan, repii joka ikisen vastaan tulevan puskan ja puuntaimen maantasalle, mitä lie patoumia :nauru: Toivottavasti varvas paranee nopsaan ja tyyppi pääsee kirmailemaan taas vanhaan malliin!

Tilda itseasiassa täytti eilen puoli vuotta :love:





cirnecu Venti '12 & cirnecn Tilda '15

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Maanantaina, 02.11.2015 klo 15:30  
+
0
Minkäs luonteisia nää teidän cirnecot on?? Tosi nättejä koiria kyl on.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

propione

propione
Viestimäärä: 18

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Perjantaina, 06.11.2015 klo 10:09  
+
0

magik kirjoitti:

Minkäs luonteisia nää teidän cirnecot on?? Tosi nättejä koiria kyl on.



Venti on iloinen, vilkas ja toimelias, vaikka toisaalta kotona on tosiaan aikamoinen sohvaperuna. Ahne kuin mikä. Melko herkkä, pehmeä. Toisaalta ihan pelle ja toisaalta vähän takakireä tosikko. Käyttää ääntä mielellään, muttei kuitenkaan hirveästi hauku. Epävarma muiden koirien kanssa. Reaktiivinen ja melko terävä. Luoksepäästävä ja avoin, mutta lukee tilanteita välillä uhkaavampina kuin todellisuudessa ovat (ei esim. voi ymmärtää kiinteästi tuijottavia vieraita ihmisiä). Vahtii kotia. Rakastaa läheisyyttä ja lämpöä. Yhden ihmisen koira. Nauttii ihmisen kanssa puuhailusta kovasti.
Venti on aivan mahtava tyyppi, vaikka omat haastavuutensa sen luonteessa on. Esim. lapsiperheen koirana Venti ei olisi kovin helppo.

Tilda on niin pentu, että sen luonne muuttuu ja kehittyy vielä paljon. Se on kuitenkin eri tavalla maailmaa syleilevä mitä Venti.

Cirnecoiden luonteissa tuntuu olevan todella paljon vaihtelua. Yleensä ne ovat ystävällisiä, vilkkaita koiria, jotka rakastavat lämpöä ja läheisyyttä. Alkukantaisuus näkyy luonteessa, sillä eivät mun mielestä ole sellaisia "lupsakoita" koiria.
cirnecu Venti '12 & cirnecn Tilda '15

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Perjantaina, 06.11.2015 klo 14:42  
+
0
Okei :hymy:. Ihan kivoilta koirilta kuulostaa! Kiitos vastauksesta.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

propione

propione
Viestimäärä: 18

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Tiistaina, 01.12.2015 klo 07:47  
+
0
Tildan mittariin kilahti eilen ikää 7kk. Ihan älytöntä miten nopeasti aika menee! Vastahan mulla oli mistään mitään tajuamaton pentupallero tuossa jaloissa ja nyt tyyppi on jo hämähäkkimallin teinari :nauru:


Huvittaa, kun Tilda on tosiaan ihan laiha lahna Ventiin verrattuna, varmaan alle puolet Ventin leveydestä. Venti toisaalta on todella leveärunkoinen rotunsa edustaja. Meillä on yksi kolmi- ja yksi kaksiulotteinen koira :nauru:


Söps-söps :love:

Olisko esim. Timonista uusia pentuihanuus kuvia jaettavaksi? :wink:
cirnecu Venti '12 & cirnecn Tilda '15

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Tiistaina, 01.12.2015 klo 11:12  
+
0
Voi miten iso neiti teillä siellä on jo!:love:

Mehän käytiin tosiaan avon kanssa kyläilemässä tuolloin kun pennut olivat vielä alle luovutusikäisiä, tosi kiva on ollut seurata tätä kautta ainakin yhden kasvua!:love:
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/

Turbulenssi

Turbulenssi
Viestimäärä: 56

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Maanantaina, 18.01.2016 klo 12:05  
+
0
Hei

Huomasin vasta äsken kun tätä keskustelua luin pitkästä aikaa että oli pentu kuvia pyydelty :nauru: Nythän Timon on jo 6kk, eli vähän on jo jalkoja kasvatellu. Eli tältä näyttää nykyään.







Viimenen kuva on vähän hassu kun Timon just liikautti suutaan, ja näyttää vähän epämääräseltä tuo sen ilme. Ei oo siis hihna mitenkään liian kireällä :nauru:

Oon muuten miettiny tuota talvi pukeutumista. Kun koira edelleen kasvaa, mutta tarvitsisi kuitenkin kunnon talvi vermeet. Mutta mielellään kuitenkin kohtuu hintaan:mietiskel: Ei viittisi parin kuukauden takia ihan hirveitä summia satsata. Eri asia sitten kun ei enää kasva niin niistä on iloa pidemmäksikin aikaa :) Eli jos on jotain ideoita mistä kannattais hankkia, niin otetaan ilolla vastaan :nauru: Myös käytetyt vaatteet käy jos jollain pyörii nurkissa! Koirakirppiksiltä oon katellu mutta aika huonosti on oikeaa kokoa saatavilla :/ Tällä hetkellä käytetään kepeä taivaleelta ostettua fleecepaitaa ja sen päällä tuollaista tuulen ja veden pitävää haalaria. Tuntuu kuitenkin ettei se lämmitä tarpeeksi, koska tuuli pääsee esim takajalkoihin kun on takaosasta niin avonainen/tilava. Jos on muita loppukesästä/syksystä syntyneitä pentuja niin miten teillä pukeuduttiin pentu aikana pakkasilla?


Tämän kuvan aikaan ei ollut vielä tuota fleecepaitaa alla, mutta havainnollistaa hyvin tuon takaosan avoinaisuuden kun pääsee ikävästi kylmä ilma ihon ja puvun väliin kun ei ole puku yhtään ihonmyötäinen :roll:

propione

propione
Viestimäärä: 18

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Maanantaina, 18.01.2016 klo 15:47  
+
0
Timonkin on jo aika iso poika! Minkä kokoinen tyyppi se on? Meillähän ei mitään pikkuisia ole kumpikaan, vaikka rotumääritelmän ihanteen sisälle menevät vielä: Venti 49,5cm/n. 14kg ja Tilda arviolta 47-48cm/n. 12kg. Kunnon cirpalesmörssärit :nauru:

Tuo kasvavan koiran vaatejuttu on kyllä haastava. Venti on heinäkuun lopulla syntynyt, ja ekan talven mun äiti teki sille vaatteet. Paksuin mantteli taisi olla ohuehko toppatikki fleecevuorella ja pärjättiin sillä ihan hyvin. Ei kyllä tainnut olla kovin kylmä talvi ja ulkoiltiin oikein kylmillä useamman kerran, mutta lyhyempään kerrallaan. Venti on kehittynyt rungoltaan niin pitkään, että ei sille enää mene kunnolla edes toisen talven (eli kun se on ollut noin puolitoistavuotias) takit!
Ekan vuoden jälkeen ostin itse ompelukoneen ja olen sen jälkeen tehnyt vaatteet itse välillä paremmin onnistuen ja välillä huonommin. Viime talvena sain lopulta kaavoitettua haalarin, jonka sisälle koira mahtuu, ja jossa se kykenee vielä liikkumaankin. Ei se mikään täydellinen ole, mutta näillä yli kymmenen asteen pakkasilla aikamoinen pelastus! Tildalle mun ei pitänyt tehdä ensimmäiselle talvelle haalaria ollenkaan (koska se on ensi vuonna auttamatta liian pieni), mutta onneksi satuin innostumaan ja semmoisen tekemään. Se vaan hiertää koirarukkaa vähän kyynärpäistä.. Tildalle olen muuten tehnyt vaan pari paitaa ja se on tyytynyt käyttämään Ventin vanhoja vaatteita.

Mä olen pentuihmisille meidän vaatteita mielelläni aina lainaillut, jos ovat kelvanneet (koska ei ne nyt kovin nättejä tai välttämättä istuviakaan ole), mutten ole niistä suuremmin kuitenkaan huudellut. Ehkä fabon cirnecoryhmissä huhuilemalla saisi aktivoitua teidän alueen aikuisten koirien omistajia kaivelemaan kaappien periään? :hymy:

Meilläpä ei kohta ole enää pentua ollenkaan, vaan junnu! Tildahan täyttää parin viikon päästä jo 9kk. Mihin tää aika on mennyt?! Sisäsiistiksi oppiminen tuntuu olevan kivinen tie tämän tyypin kanssa, mutta eiköhän sekin kärsivällisyydellä tule. Sinänsä tekee hyvin kyllä ulos ja yöt ja pidemmätkin yksinolot on kuiva, mutta puuhaillessa ei aina muista pyytää ulos. Välillä turhauttaa enemmän ja välillä vähemmän.
Muuten ollaan vaihteeksi Tildan kanssa saikkuiltu. Venti onnistui komentamaan sitä pari viikkoa sitten niin, että osui korvaan ja siihen tuli isot palkeenkielet. Sinänsä ei mikään kovin ihmeellinen tilanne, mutta sattui vaan tosi huono tuuri! Tikkejä käytiin yöllä höröttimeen laittamassa ja eilen otettiin ne pois. Tosi mukavasti onneksi on parantunut ja Tildakin tyytyi oloneuvoskohtaloonsa aika kivasti :peukku: Siihen nähden miten ihanan kiltti, tietyllä tavalla rauhallinen ja tolkunkin otus Tilda on koko elämänsä ollut, sille on sattunut ja tapahtunut riittämiin. Jospa tää tästä lähtisi tasaantumaan :)


Tilda muutamaa päivää vajaa 8kk

Ventin kanssa suunnitellaan uutta harrastuskautta. Viime vuosi laitettiin supermukavasti pakettiin Voittaja 2015-tittelin myötä ja juuri julkaistiin SICin Vuoden koira-kilpailun tulokset, jossa Venti oli menestynein näyttelykoira! :jjei: Kiikarissa olisi parit rally-tokokisat ja mieli vetäisi kovasti agilityn pariin. Siihen vaan pitäisi alkaa satsaamaan kunnolla, jos edistyä (ja kisoihin) mielii, eikä mulla ole varaa satsata sekä näyttely- että aksaharrastukseen. Saas nähdä. Jotain juoksujuttujakin on mielessä, mutta tuo on kyllä siinä niin onneton. Ehkä loppukesästä sitten, kun Tildalla tulee kisaikä täyteen :)


cirnecu Venti '12 & cirnecn Tilda '15

Turbulenssi

Turbulenssi
Viestimäärä: 56

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Tiistaina, 19.01.2016 klo 08:54  
+
0
Täytyypä mitata! Viimeksi kun mittasin 8.12 niin oli 46cm ja 10kg, viime el käynnillä jouluukuun loppu puolella tais olla jo lähemmäs 11-12kg. Ei taida kovin pieneksi jäädä :nauru: Btw, Timon on muuten kans syntyny heinäkuun lopulla.

Oon itse myös harkinnu omaa ompelu konetta, kiinnostaisi muutenkin tehdä vaatteita koirille. Tuo sisäkuvassa oleva paita mikä Timonilla on päällä on mun äidin tekemä. Kun vielä itsekkin oppis tekemään vaatteita. Kangaskaupoissa on niin paljon kaikkia hienoja kankaita.. iskee inspiraatio tulva kun niitä katselee :nauru:

Circcis

Circcis
Viestimäärä: 15

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Perjantaina, 05.02.2016 klo 08:41  
+
0

Turbulenssi kirjoitti:

[quote=neanicole]Oon kyllä niin ihastunut Timoniin:love:



Timon on kyllä välillä sellanen riiviö että päivä sen kanssa ja saattaisit muuttaa mielesi :nauru:[/quote]



Joo, meillekkin tuli juuri cirneco pentu kotiin(kohta 11 viikkoinen) ja kyllä tuntuu aivan samalta tuo riiviö osuus :nauru: Välillä pentu on kuin enkeli ja makoilee vain sylissä ja nuolee käsiä ja välillä taas hirveä riiviö, kun ottaa pikku naskalinsa esiin ja sitten onkin kädet ihan ruvilla :nauru: mutta pakko sanoa että kyllä silti pentu silti on aika ihana luonteeltaan:love:
(Viestiä on muokattu perjantaina, 05.02.2016 klo 09:04)

propione

propione
Viestimäärä: 18

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Lauantaina, 06.02.2016 klo 15:14  
+
0
Onnea pennusta Circcis! Taitaa olla Trucker's naperoita? :)

Meidän pentu ei ole enää pentu, kun meni ja täytti jo 9kk viikko sitten. Pitäisikin kuukausikuva ottaa! Käytiin merkkipäivän kunniaksi ekaa kertaa mätsärissä harjoittelemassa kehäjuttuja. Tilda seisoi kärsivällisesti, näytti hampaat ja antoi kopeloida tosi nätisti. Liikkeitä esitti kauniisti aina 5m kerrallaan. Sitten se aina odotti palkkaa, ja kun ei sillä sekunnilla saanut, pisti ihan hullunmyllyksi :D Oltiin isojen pentujen PUN4 kuitenkin!

cirnecu Venti '12 & cirnecn Tilda '15

Circcis

Circcis
Viestimäärä: 15

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Lauantaina, 06.02.2016 klo 15:19  
+
0
Kyllä joo on yksi Truckersin pikku vintiöistä. Tuollaista rauhoittumista odotellaan, kun kädet ihan ruvilla, kun pikkusella välillä kelpaa vain ihmisliha:kieli: mutta joo tosiaan tilda on kyllä todella hienon oloinen cirneco :kumarrus:

propione

propione
Viestimäärä: 18

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Lauantaina, 06.02.2016 klo 15:30  
+
0
Niinno, Tildan hullunmyllyyn kuuluu myös käsien pureskelu, edelleen :D Sen lisäksi että hyppii tasajalkaa rinnankorkeudelle, napsii ilmaa ja repii näyttelyremmiä. Pikkupentuna pureminen oli sillä kyllä ihan hirveetä, kädet oli välillä aika syvilläkin naarmuilla. Meidän muut pennut ovat olleet ihan tavallisia puremisessaan, mutta Tildan piraijointi oli ihan omaa luokkaansa!
Toveri T on vaan kaikessa puuhastelussan niin älyttömän vilpitön, että ei sille oikein osa hermostua. Venti osuu mun hermoon paljon useammin.
cirnecu Venti '12 & cirnecn Tilda '15

Circcis

Circcis
Viestimäärä: 15

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Lauantaina, 06.02.2016 klo 15:58  
+
0
No ihan hyvä, että ainakin leikkii :hymy: mut on se hassua, kuinka ainakin meidän pennulla on kaksi vaihetta, toinen on ihana enkeli, joka vain lepäilee sylissä ja leikkii nätisti ja toinen taas piranja, jolle kelpaa ihmisliha, vaikka kuinka koittaisi lelua tarjota. Mutta kunhan hampaat alkaa vaihtua, uskon, että helpottaa. Nuo pentu naskalit on vaan niin terävät:nauru: , mutta pakko sanoa, että vaikka puremista tapahtuukin suhteellisen usein ja välillä se onkin hyvin kivuliasta, on pennulla aivan mahtava luonne, hyvin viisas ja suurimman osan ajasta on kuin enkeli:enkeli:
(Viestiä on muokattu lauantaina, 06.02.2016 klo 16:00)

propione

propione
Viestimäärä: 18

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Tiistaina, 09.02.2016 klo 19:58  
+
0
Kelit on nyt semmoiset, että ulkokuvista saa vain haaveilla. Puuhailin sitten eilen jalustan ja kaukolaukaisimen kanssa jonkinlaisen seisotuskuvan.


Nättimystyttönen Tilda 9kk 1vko :love:

Laitathan Circcis sitten pentukuvia meille muille ihasteltavaksi välillä? :peukku:
cirnecu Venti '12 & cirnecn Tilda '15

Circcis

Circcis
Viestimäärä: 15

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Perjantaina, 19.02.2016 klo 10:02  
+
0
Mites tänne saa oikein liitettyä kuvia:ttou:
(Viestiä on muokattu perjantaina, 19.02.2016 klo 10:05)

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Perjantaina, 19.02.2016 klo 19:33  
+
0
^Tuolla alhalla, sinisessä palkissa on ohjeet :hymy:
Tässä vielä > suora linkki ohjeisiin

// Tarkennusta: Ja tuolla kohdasta aineistojen lisäykset löytyy yksityiskohtaiset ohjeet
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013
(Viestiä on muokattu perjantaina, 19.02.2016 klo 19:42)

Circcis

Circcis
Viestimäärä: 15

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Lauantaina, 20.02.2016 klo 22:28  
+
0


Tässä vähän pentukuvia juuri kotiutuneesta tähän päivään :heiluti:
(Viestiä on muokattu lauantaina, 20.02.2016 klo 22:33)

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Sunnuntaina, 21.02.2016 klo 18:34  
+
0
^Ihana korvaeläin :love:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

propione

propione
Viestimäärä: 18

VS: CIRNECO DELL'ETNA - Sunnuntaina, 21.02.2016 klo 20:58  
+
0
Voi pikkunaperohöriksiä ja niiden korvien omaa elämää :aurinko: Pennut on vaan niiiiin söpöjä!

Me käytiin tänään Ventin kanssa rallytokokisoissa, tuloksena ALO 78p. Pisteillä ei siis tällä kertaa juhlittu, mutta hyväksytty tulos kuitenkin. Heti lähdössä Venti hyppäsi hihnanmitan perusasennosta eteenpäin, kun tuomarin lähtölupa olikin sama lausahdus (ole hyvä) kuin meidän vapautuskäsky.. :lallati: Kahdelta kyltiltä -10 pistettä on aika mojova potti, olisi pitänyt tajuta uusia ne. Seuraavissa kisoissa on sitten mahdollisuus koulariin! Eiköhän me jonnekin mennä kevään aikana vielä kokeilemaan :jjei:
cirnecu Venti '12 & cirnecn Tilda '15

  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 01:30)