Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Sunnuntaina, 27.06.2010 klo 15:41

Cockerspanielit

Siirry sivulle: 1 ... 24 25 26 ... 28

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: COCKERSPANIELIT - Tiistaina, 07.05.2013 klo 12:58  
+
0
^kivalta näyttää! Tuo väri on ihanan vaalea, ja turkki näyttää ihanan niukalta meidän pentukuviin verrattuna...

Meillä alkoi VIHDOIN juoksut! Eipä juoksuväliä tullut kuin 10kk, katsotaan aikooko neiti pitää juoksuvälinsä noin pitkänä vai ei... Mutta hyi kuinka tuo haisee raudalle! Avokin huomautti eilen että vitsi kun tuo haisee pahalle, eli kyllä se oikeasti haisee eikä vaan mun nenään :nauru:

Mua vähän jurppii, kun menin saksimaan tuota turkkia lyhyemmäksi kun oli tarkoitus viime trimmikerralla. Ei siinä nyt kauaa mene ennen kuin on taas pitkässä turkissa, mutta kuitenkin. On tuo helppohoitoisempi noin varsinkin nyt muta-aikaan, mutta tajusin että mielummin harjaan vaikka kaksi kertaa päivässä kuin että pidän tuon tuollaisessa puolipitkässä trimmissä. Onneksi turkki kasvaa takaisin...
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Sininensankari

Sininensankari
Viestimäärä: 37

VS: COCKERSPANIELIT - Torstaina, 09.05.2013 klo 13:43  
+
0
^
Meillä rupesi nyt sitten alle viikossa kasvattamaan kunnon pentuvillaa :D Jätkä näyttää kyljistään ihan lampaalta... Hampaatkin on ropisseet pois kovaa vauhtia ja heiluvia on vaikka millä mitalla.

Nuppunen

Nuppunen
Viestimäärä: 1

VS: COCKERSPANIELIT - Lauantaina, 11.05.2013 klo 18:13  
+
0
Onko kellään kokemusta PetEasy Classic-kevythäkistä?
http://www.petenkoiratarvike.com/tuote/kevyth%C3%A4kki-peteasy-classic-harmaa-s--495-x-345-x-35-cm/602100100/

Mitä luulette, mikä koko olisi hyvä? L, XL?

ShowGirl

ShowGirl
Viestimäärä: 144

VS: COCKERSPANIELIT - Keskiviikkona, 05.06.2013 klo 20:23  
+
0
Sininensankari, onpa kaunis orange roan-väri teidän poitsulla, ihana:love: vaikka mun sydän sykkii vahvasti blue roanille, niin yhtään en pidä mahdottomana ajatuksena oranssiakaan sit joskus tulevaisuudessa....

Muuten, ihan mielenkiinnosta: minkä kokoisia pantoja teidän cockereilla on? Ostin juuri pojille uudet pehmustetut puolikurkkarit, Depille 31cm ja Jasulle 35cm. Myyjä oli kovasti epäileväinen tuon Jasun pannan koon kanssa, kun sanoin sen tulevan cockerille. Oli vakaasti sitä mieltä, että se on liian iso:nauru: pidin pintani ja kuinka ollakaan, panta oli kuin tehty Jasulle, ihan just passeli. Depille puolestaan 31cm myös just sopiva, eli taas tuli todistettua, että Jasu on kyllä cockeriksi ihan kohtuullisen kokoinen poitsu:kieli:
Cockeripojat Deppi&Jasu - iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn
http://tassunjlkisydmessa.blogspot.com

Nöpsykkä

Nöpsykkä
Viestimäärä: 55

VS: COCKERSPANIELIT - Torstaina, 06.06.2013 klo 11:38  
+
0
Hei,kysyisin teiltä muutaman asian cockereista.
Onko vaikea trimmata?
Liikunta?
Turkinhoito?
Aktiivisuus?
Minkälaiset turkinhoito välineet?
Lapsiystävällisyys?
Olemme äitin kanssa harkinneet cockeria,ja rotu miellyyttää meitä kovasti,niin tuossa pari kysymystä teille.
(Viestiä on muokattu torstaina, 06.06.2013 klo 11:40)

ShowGirl

ShowGirl
Viestimäärä: 144

VS: COCKERSPANIELIT - Torstaina, 06.06.2013 klo 15:04  
+
0
Nöpsykkä, kiva kun löysit tänne tuolta rotukyselypuolelta! Täällä on viime aikoina hieman hiljaista ollut, mutta kannattaa seurata palstaa, varmasti muutkin cockerinomistajat mieluusti vastaavat kysymyksiisi:hymy:

Kerron nyt kokemukset omien kahden cockeriuroksen, Depin ja Jasun kohdalta. Toki yksilöllisiä eroja löytyy.
Trimmaus on näyttelycockerin kanssa hieman haastavampaa ja tarkempaa kuin kotikoiran kanssa. Väitän kuitenkin, että molemmat tavat, varsinkin kotitrimmauksen oppii helposti, jos ja kun kasvattaja mielellään asiassa auttaa ja opastaa. Myös näyttelytrimmaus on ihan itse opeteltavissa, mutta monet kasvattajat varmasti laittavat omat kasvattinsa näyttelyihin mielellään. Koticockerille perusturkinhoidoksi trimmauksen lisäksi riittävät turkin harjaaminen ja mahdollisten takkujen selvitys kerran pari viikossa ja pesu tarvittaessa. Toki molemmilla omilla koirillani on ollut todella helppo turkki, tässäkin voi yksilöllisiä eroja olla. Joku, joka kiertää aktiivisesti näyttelyitä cockerin kanssa, osaa varmasti kertoa tarkemmin näyttelycockerin turkinhoidosta ja kunnossapidosta. Jos vastauksia noihin ei täältä löydy, niin kasvattajat vastaavat varmasti mielellään!

Toisella palstalla kirjoitit, että teillä olisi mahdollisuus pitää koiraa vapaana paljon ja liikuntaa tulisi runsaasti. Tämä kuulosti tosi hyvältä, ja meillä molemmat rrrrakastavat vapaana olemista. Cockerit ovat kyllä aktiivisia koiria ja niistä on moniin harrastuksiin, mutta meillä kyllä molemmat ovat pärjänneet mainiosti kotikoirina hyvällä liikunnalla, perustottelevaisuuden harjoittelulla ja silloin tällöin aktivoinnilla sisätiloissa. Mätsäreitä ollaan Depin kanssa harrastettu ja sama olisi tarkoitus aloittaa myös Jasun kanssa (molemmilla kivesvika, siksi ei näyttelyitä olla kierretty vaikka näyttelyihminen itse olenkin).

Lasten kanssa molemmat pojat ovat aina tulleet hyvin toimeen, tietenkään niitä ei vieraiden lapsien kanssa jätetä keskenään valvomatta ja lapsille kerrotaan, miten koiria kannattaa lähestyä. Maalaisjärkeä käyttämällä ei ole ollut lainkaan ongelmia.

Energisenä ja ehtiväisenä koirana cockeri tarvitsee kunnollisen peruskoulutuksen, selvän johtajan ja rajat. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, cockerista saa aivan ihanan elinkumppanin ja harrastuskaverin:love:
Cockeripojat Deppi&Jasu - iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn
http://tassunjlkisydmessa.blogspot.com

Sininensankari

Sininensankari
Viestimäärä: 37

VS: COCKERSPANIELIT - Sunnuntaina, 09.06.2013 klo 20:16  
+
0
Vastauksia Nöpsykälle:

Onko vaikea trimmata?
Ei ole ylivoimaisen vaikea trimmata itsekään. Tämä mun eka cockeri on mun ensimmäinen saksilla trimmattava koira ja ollaan jo tassuja, häntää, korvia, kaulaa, naamaa sekä lapoja siistitty hyvällä menestyksellä. Pentukarvaan on vielä hyvä harjoitella ;) Toki jos on epävarma omista taidoistaan, voi viedä ammattitaitoiselle trimmaajalle.

Liikunta?
Tarvii paljon liikuntaa ja aivotyöskentelyä, ainakin tämä meidän herra. Huonosti aktivoitu päivää kostautuu usein illalla kiukutelulla ja kaikenlaisella pienellä ilkeyden teolla. Meillä ei ole vielä ikää edes puolta vuotta ja jaksetaan tehdä monen kilometrin kävelylenkkejä ja uintikin maistuu. Nyt ollaan ruvettu harjoittelemaan ihan lyhyitä matkoja (50-100 metriä) polkupyörän kanssa.

Turkinhoito?
Harjattava vähintään viikoittain ja pidettävä huoli siitä, ettei turkkiin tule takkuja. Tassukarvat pitää leikata, ja se on hyvä opetella tekemään itsekin. Karvat korvakäytävän suulla pidettävä lyhyenä, että korvat pääsee hengittämään, niin ei tule korvatulehduksia.

Aktiivisuus?
Kokkeri on aktiivinen rotu, kuten jo tuolla liikunta-kysymyksessä mainitsin, niin huonosti aktivoitu päivää kostautuu ihan oikeasti kiukutteluna. Meillä ihan ulkoillaan, vedetään verijälkeä silloin tällöin, leikitään, opetellaan perustottelevaisuustaitoja, leikitään aktivointileluilla yms.

Minkälaiset turkinhoito välineet?
Meillä on harja, tiheä pikkinen kampa, furminaattori, ohennussakset, normisakset, vanua korvien puhdistukseen, shampoo ja fööni. Jäiköhän jotain mainitsematta...?

Lapsiystävällisyys?
Meidän herra suhtautuu lapsiin aika välinpitämättömästi. On selvästi enemmän aikuisten ihmisten kaveri. Lapset ei kiinnosta oikeastaan mitenkään, eikä niiltä kaivata hellyydenosoituksia samalla tavalla kuin aikuisilta, joiden syliin tungetaan estottamasti nuolemaan naama ja korvat märäksi.


Cockerspanieli on rotuna ihana, valloittava, kova miellyttämään, reipas, aktiivinen, menevä ja haluaa aina olla mukana tekemässä asioita ihmisten kanssa, oli sitten kyse haravoinnista, auringonotosta, autoilusta tai ruuanlaitosta. Meidän poika on tosi ahne, mutta se ei syö ahmimalla, joten se on helppo motivoida toimimaan ruuan avulla. Turkinhoito vaatii aikaa ja vaivaa, mutta palkintona on sitten kaunis ja hyvinvoiva koira. Harrastuskaverin siitä saa vaikka mihin: näyttelyihin, tokoon, agilityyn, metsästykseen, mejään oikeastaan ihan mihin vain.

Sininensankari

Sininensankari
Viestimäärä: 37

VS: COCKERSPANIELIT - Maanantaina, 17.06.2013 klo 13:08  
+
0
mihinkäs kaikki cockeri-ihmiset on kesällä hävinneet kun täällä on niiin hiljasta...

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: COCKERSPANIELIT - Keskiviikkona, 19.06.2013 klo 09:14  
+
0

Nöpsykkä kirjoitti:

Hei,kysyisin teiltä muutaman asian cockereista.
Onko vaikea trimmata?
Liikunta?
Turkinhoito?
Aktiivisuus?
Minkälaiset turkinhoito välineet?
Lapsiystävällisyys?
Olemme äitin kanssa harkinneet cockeria,ja rotu miellyyttää meitä kovasti,niin tuossa pari kysymystä teille.



Moikka, ihanaan rotuun olet päättänyt tutustua! Mä vastailen oman vähäisen kokemukseni pohjalta.
Onko vaikea trimmata? Niin kuin edellä mainittiin, oppii kotitrimmin helposti itse, näyttelytrimmi vaati enemmän taitoa ja paneutumista mutta ei ole mitenkään mahdoton opetella itse. Cockerin turkinhoidossa on tärkeintä säännöllisyys. Turkki harjataan laadusta riippuen minimissään kerran viikossa, ja trimmausväli pidetään sopivana. Pesu kannattaa mielestäni tehdä riittävän usein hyvillä aineilla, likainen turkki takkuuntuu helposti.
En itse ollut omistanut pitkäturkkista tai trimmattavaa rotua ennen, mutta mielestäni olen oppinut hyvin turkinhoitorutiinin enkä koe sitä mitenkään hankalaksi. Ottaa vaan sen asenteen että kun cockerin hankkii, on sitä turkkia myös hoidettava. Muistutan vielä että pentu kannattaa totuttaa hoitotoimenpiteisiin jo ihan pikkuisena, helpottaa huomattavasti. Eli opettaa makamaan selällään, kyljellään ja seisomaan paikallaan turkkia näplätessä.
Turkinhoidosta tuli jo tuossa, meillä rutiini menee näin: riippuen vuodenajasta ja kelistä 2vko- 1kk välein pesu, korvat pesen yleensä parin viikon välein vaikka muuten venyttäisin pesua. Välipesussa en yleensä föönaa. 2kk välein trimmi, trimmaan itseja tähän kuluu aikaa omasta tarkkuudesta ja turkin kunnosta riippuen n. 3tuntia. Tässä välissä siis harjaus ainakin kerran viikossa ja normaalit hoitotoimenpiteet.
Turkinhoitovälineinä käytän karstaa ja metallikampaa jossa yhdellä puolella harvat ja toisella tiheät piikit. Kuolleen karvan nyppimiseen omat sormet, jossa kumihanskoista irtileikatut sormi-osat parantamaan pitoa. Trimmauksessa käytän yksipuolisia suoria saksia, ohennussakset, huonolaatuisemmat yksipuoliset tassusakset. Trimmeri on hankinnan alla ollut jo melkein pari vuotta, pärjää ilman mutta helpottaisi, nopeuttaisi ja jälki olisi siistimpää.
Näin summasumarum, itse olen sitä mieltä että cockerin turkki on helppohoitoisempi kuin ensin luulin. Ja mulla on kuitenkin musta jolla kesti pitkään ennen kuin tiputti kaikki pentuhöttönsä.

Aktiivisuudesta. Cockeri on aktiivinen rotu, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Meillä lenkkeillään ainakin tunnin verran vapaana metsässä päivittäin, toinen tunnin lenkki tehdään vaihdellen hihnassa ja vapaana. Aivotyötä tarvitsee, muuten keksii sitä itse. Mielestäni on hauskaa tehdä cockerin kanssa, kun se ihan oikeasti miettii mitä siltä haluat ja miten se saisi sen herkkupalan/lelun. Ainakin meillä nautitaan siitä jos välillä tarjoaa hieman haastavampaa tekemistä. Cockeri on hyvin vauhdikas ja menevä, ja sopii siksi hyvin esim agilityyn tai koiratanssiin. Se ottaa helposti kontaktia ohjaajan kanssa. Jos itse vertaan esim meidän labbiksen ja cockerin mielyttämisenhalua, sanoisin että cockeri haluaa miellyttää ohjaajaa enemmän kun taas labbis tekee työtä sen palkan eteen. Cockeri on aika herkkä ohjaajan mielialavaihteluille ja meillä on ainakin ihan turha treenata jos jonain päivänä ärsyttää tai on huonolla tuulella. Koira aistii sen heti eikä koko treenistä tule mitään.

Cockeri sopii hyvin lapsiperheisiin, vaan että opettaa sekä lapsille että koiralle kunnioitusta toisiaan kohtaan. Liian riehakkaasta retuuttamisesta cockeri ei pidä, mutta osallistuu innolla kaikkiin lapsiperheen askareisiin ja leikkii iloisesti lasten kanssa.

Tässä olis nyt vähän ajatuksia, varmaan joku kokeneempi cockeriharrastaja voi avata aihetta enemmän.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

ShowGirl

ShowGirl
Viestimäärä: 144

VS: COCKERSPANIELIT - Lauantaina, 29.06.2013 klo 09:47  
+
0
Kysymys kaikille teille, joilta löytyy cockerinarttu: vaihteleeko teidän narttujen luonne/käyttäytyminen/mielialat juoksukierron mukaan kuinka paljon? Sitä oman cockerin sukupuolta mietiskelleenä olen päätynyt narttuun, mutta kiinnostaisi kuulla kokemuksia tuon kysymyksen pohjalta. Ja yleensäkin teidän narttujen luonteista: kuinka paljon pitää paikkansa se oletus, että uros olisi itsenäisempi kuin narttu?
Cockeripojat Deppi&Jasu - iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn
http://tassunjlkisydmessa.blogspot.com

Iiris

Iiris
Viestimäärä: 95

VS: COCKERSPANIELIT - Lauantaina, 06.07.2013 klo 22:56  
+
0
^ Meillä on nuo juoksut olleet aina hyvin vaivattomat, ne tulevat ja menevät harvakseltaan (väli yleensä vähintään 8kk), eikä muutosta käytöksessä juurikaan ole huomattavissa, ei ennen juoksuja, niiden aikana eikä jälkeen. Korkeintaan huomaa, että sillon on juoksut tulossa, kun koiruus alkaa panttaamaan pissiä. Meillä siis ei merkkailla, vaan päinvastoin, juoksujen alkuvaiheessa pissitään vain noin 2x/päivä. Juoksujen aikana ehkä myös ollaan vielä normaalia enemmän ihmisen kyljessä kiinni, eli hellyydekipeys lisääntyy. Valeraskausoireita on tullut parilla viimeisimmällä juoksulla, maitoa alkaa erittyä reilu kk juoksujen jälkeen ja sitä tulee noin viikon ajan kunnes itsestään loppuu. Mutta siis kaikenkaikkiaa hyvin helpolla päästään täällä :hymy: Paljon oon kuullu, että ilmeisesti ihan kaikilla ei näin helposti juoksuista selviä ja noita vaihteluita luonteessa kierron mukaan voi olla. Eli varmasti on tämäkin ihan yksilökysymys..

Sitten tuon itsenäisyys-kysymys: Millä tavalla itsenäistä tarkoitat? Mun mielestä ainakaan cockeri, ei uros eikä narttu, ole juuri pätkääkään itsenäinen, varsinkaan jos joihinkin oikeasti "itsenäisiin" rotuihin vertaa. Ainakin kun omia ja tuttujen cockereita miettii, niin tuntuu että kaikki ne on ihan mahdottomia p*rskärpäsiä kotioloissa, mutta toisaalta kun metsään mennään niin siellä irtoavat jaloista ja touhuilevat omiaan hajujen perässä. Voihan se olla, että jotkut nartut ovat kovempia esim. vinkumaan omistajan perään ja siinä mielessä vähemmän "itsenäisiä", mutta sitten taas voidaan miettiä että onko se vika silloin kummassako päässä hihnaa :wink:

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: COCKERSPANIELIT - Maanantaina, 08.07.2013 klo 14:09  
+
0
Onhan cockeri itsenäinen kun vertaa esimerkiksk shelttiin, mitä meiltä löytyy myös. Agiradalla sheltti seuraa ohjaajaa ja ohjaajan liikkeitä ja suorittaa pilkuntarkasti kaiken mitä ohjaaja käskee, vaikka olisi epäloogista. Cockeri taas seuraa mutta pitkän suoran jälkeen se saattaa todeta että on kivempi jatkaa suoraan seuraavalle esteelle eikä käännykään ohjaulsen mukana sinne oikeaan suuntaan. Näin tehtyään se vaan heiluttaa häntää koska hei, sehän oli paljon loogisempaa. Cockeri tarjoaa lisäksi itsenäisemmin ideoita ja toimii hyvin kauempanakin ihmisestä, kun taas sheltillä jo eteen lähettäminen voi tuottaa ongelmia koska se ei mielellään ole kymmennn metrin päässä omistajasta. Eli riippuu ihan että mihin verraten puhutaan itsenäisestä. Cockeri lähtee myös itsenäisemmin touhuamaan esimerkiksi koirapuistossa tai pihassa kuin sheltti, joka pyörii jaloissa ja hakee kokoajan omistajalta ohjeita kuinka toimia. Jäljelle Jedi lähtee omatoimisesti ja tekee jäljen varmasti alusta loppuun kun taas sheltit kääntyy välistä katsomaan mua silleen "näinkö yää nyt tehdään teenkö oikein ootko tyytyväinen?!"

Mun kokemukseni siis pohjautuvat vain omiin ja tuttujen koiriin. Shelttiä käytin vertauksena koska treenaan molempien rotujen kanssa ja agilitya lajina, koska siitä mulla on eniten kokemusta.

Edit. Toisaalta taas cockeri antaa mun mielestä enemmän anteeksi ohjaajan mokia koska se ei ole niin herkkä kuin sheltti ja siltä tulee omatoimisesti ideoita ja kun se saa jutun juonesta kiinni on tekeminen helppoa. Esom. naksuttelu on aika iisiä, koska cockeri tarjoaa juttuja itse kin sheltti vaan pönöttää ja odottaa että joku kertoo mitä tehdä. Raxu on alkanut vasta nyt pikkuhiljaa tarjoamaan itse juttuja kun Jedi teki niin jo pentuna. Lyhyesti voisin tiivistää että Jedi on huumorintajuinen piski, joka antaa paljon mokia anteeksi eikä jää murehtimaan vaan yrittää uudestaan seinän läpi vaikka ei edelliskerralla päässyt,kun taas meidän sheltit yrittää kerran ja jos epäonnistuu niin niiden itseluottamus romahtaa ja ne ei edes yritä enää.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 08.07.2013 klo 14:15)

Iiris

Iiris
Viestimäärä: 95

VS: COCKERSPANIELIT - Keskiviikkona, 10.07.2013 klo 15:35  
+
0
^ Jännä nähdä miten katsantokanta on ihan eri, kun vaihtuu verrattavat rodut.. Mä taas vertasin cockeria esim. hirvikoiraan ja setteriin, joista mulla on kokemusta ja niihin verrattuna cockerit on kyllä semmoisia ihmisen ympärillä hyrrääjiä ja niin epäitsenäisiä kun vaan koira voi olla. Vaikka kuitenkin pystyn ihan allekirjoittamaan myös tuon mitä kirjoitit esimerkiksi agilityssä esteelle menemisestä. Kyllä cockeri osaa omiakin ratkaisuja tehdä ja tekeekin, touhukas koirahan se on, mutta tosiaan mun näkökulmasta katsottuna se tekee ne kuitenkin niin ihmisen lähellä ja osittain ihmisen varassa, että en mä cockeria kyllä itsenäiseksi koiraksi kuvaisi. Ihminen on cockerille ihan ykkösasia (heti ruuan jälkeen) ainakin meillä :hymy:

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: COCKERSPANIELIT - Torstaina, 11.07.2013 klo 10:19  
+
0
Se on ihan kiinni siitä mihin vertaa ja millaisella tavalla itsenäinen koira on haussa. Kun taas vertaa meidän huskyyn niin Jedi on kovin ihmiskeskeinen ja palvelualtis, koska husky tekee vain kun kiinnostaa. Sillä ei ole juurikaan kiinnostusta tehdä ihmistä miellyttääkseen.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: COCKERSPANIELIT - Tiistaina, 16.07.2013 klo 13:09  
+
0

ShowGirl kirjoitti:

Kysymys kaikille teille, joilta löytyy cockerinarttu: vaihteleeko teidän narttujen luonne/käyttäytyminen/mielialat juoksukierron mukaan kuinka paljon? Sitä oman cockerin sukupuolta mietiskelleenä olen päätynyt narttuun, mutta kiinnostaisi kuulla kokemuksia tuon kysymyksen pohjalta. Ja yleensäkin teidän narttujen luonteista: kuinka paljon pitää paikkansa se oletus, että uros olisi itsenäisempi kuin narttu?



Meillä asustaa narttu joka elää vahvasti hormoonimyrskyjensä mukana. Ekoja juoksuja oikein tehtiin kuukauden-pari ennen niiden alkua, toiset tulivat jo hieman vaivattomammin. Ekojen juoksujen vaikeuteen vaikutti varmasti se, että labbis lähti silloin mammalomalle. Tuo meni aivan jumiin koko takaosasta, ruokahalu hävisi viikoksi ja sisäsiisteys katosi. Olisi halunnut vain istua sylissä/ kiehnätä vieressä. Se kuukausi ennen juoksujen alkua oli tosi rasittava, toisella oli selvästi niin huono olo.
Toiset olivat tosiaan hieman helpommat. Ei mennyt enään jumiin ja ruoka maistui. Meilläkin esiintyi tuota pissan panttaamista, joka johti siihen että työpäivän aikana olikin sitten tullut lammikko lattialle. Tätä esiintyi noin viikon verran ennen juoksujen alkua. Oli samalla tavalla huomionkipeä ja vinkuiita, halusi syliin ja oli koko ajan kyljessä kiinni.
Luulen että tuo on aika ääripäästä juoksujensa kanssa, on muutenkin aika paljon herkempi ja pehmeämpi kuin peruscockeri luonteeltaan. Luulen että suurimmat erot luonteiden suhteen cockereissa on yksilöissä, ei ehkä niin sukupuolessa.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

ShowGirl

ShowGirl
Viestimäärä: 144

VS: COCKERSPANIELIT - Tiistaina, 16.07.2013 klo 16:02  
+
0
Kiitos kaikille vastauksista, tosi hyviä pohdintoja. Tuo uroksen itsenäisempi luonne mainittiin rotuyhdistyksenkin sivuilla ja jäin sitä pohtimaan, voisiko tarkoittaa sitäkin että uros on itsepäisempi ja sillä on lujempi oma tahto kuin nartulla, en tiedä. Mutta varmasti kyse on enemmän yksilöllisyydestä kuin sukupuolesta.

Uroksista on itsellä kokemusta Depin ja Jasun verran. Näistä kahdesta Deppi osaa halutessaan olla todella itsepäinen ja testata omaa asemaansa meidän "laumassa". Kuitenkin se on useimmiten varsinkin treenatessa ja ihan arjessakin tosi helppo koira. Jasu on pehmeämpi ja hieman epävarmempi, johtuen varmasti myös sen ei-niin-ruusuisesta menneisyydestä. Vaikka narttua olen ekaksi omaksi cockeriksi miettinyt, niin silti myös oma, alusta asti mulla itsellä ollut uros kiehtoisi (Deppi oli meille tullessaan 5kk ja Jasu 5v) kovastikin... Voihan kääk:kieli:

Pentukuume saavutti taas ihan infernaaliset mittasuhteet, kun varmistui että kaverille kotiutuu pentu syyskuussa....
Cockeripojat Deppi&Jasu - iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn
http://tassunjlkisydmessa.blogspot.com

Sininensankari

Sininensankari
Viestimäärä: 37

VS: COCKERSPANIELIT - Tiistaina, 16.07.2013 klo 19:11  
+
0
Meidän puolivuotias cockeriherra on osittanut niin itsepäiseksi egoilijaksi, että en olisi ikinä voinut kuvitellakaan cockerin voivan olla tällainen :D Yleensä on hellyydenkipeä ja kaikkia rakastava yltiösosiaalinen vauveli, mutta on tiettyjä asioita joista käydään kädenvääntöä lähes päivittäin. Hyppii etenkin isompien koirien silmille tosi rankasti, että meinaa millään ymmärtää, jos toinen ei haluakaan leikkiä. Ja on mustasukkainen kuin mikä. En sais vilkaistakaan toisiin koiriin, kun tää on heti siinä vieressä kyhnäämässä.

Sitten kun ruvetaan tekemään jotain, niin on kuitenkin koko ajan ihan tekemässä mukana ja selvästi nauttii siitä. En sitten tiedä, voiko se tosiaan turhautua niin paljon, jos ei olla koko ajan jotain tekemässä, että se purkautuu tollasena silmille hyppimisenä?

Ei voi kuitenkaan missään nimessä sanoa, että katuisin kyseiseen rotuun hurahtamista, sillä onhan toi nyt oikeasti ihana kaikkine murkkuiluineenkin :) Haaveissa ois vuoden sisällä ottaa toinen kaveri tohon rellestämään. Meidän pikkuinen on osoittanut tosi hyväksi jälkikoiraksi ja se miten nopeasti toi oppii uusia juttuja on ihan uskomatonta. Muutamalla toistolla jo oppii uudet asiat.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: COCKERSPANIELIT - Tiistaina, 16.07.2013 klo 19:14  
+
0
Jedilläkin on ollut välistä tosi hurjia juoksuja. Sillä on nisät ollut ihan turvoksissa ja roikkunut (kerran huolestuin nini että käytiin lääkärissäkin niitä ihmettelemässä), sisäsiisteys unohtunut ja se tyrkytti into päällä seinälle. Ekana juoksuvuonna Jedillä oli tosi epäsäännölliset juoksut, jotka yhteen väliin alkoi ja loppui kaiken aikaa ja välissä oli valeraskauksia. Taisi olla sinä vuonna viidet juoksut ja viisi valeraskautta. Nyt on kuitenkin tasoittunut ja tuntuu olevan noin puolen vuoden välein juoksut.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: COCKERSPANIELIT - Tiistaina, 23.07.2013 klo 16:37  
+
0
Käytiin harjoittelemassa kisoja. Jos vaikka syksyllä starttaisi virallisissa.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

ShowGirl

ShowGirl
Viestimäärä: 144

VS: COCKERSPANIELIT - Keskiviikkona, 24.07.2013 klo 17:10  
+
0
^ Hyvän näköistä menoa, hauska katsoa kun toinen menee ihan onnessaan radalla!

Paljon oon taas tota pentujuttua mielessäni pyöritelly (ylläri:nauru:) ja yhä enemmän mua kiehtoo ajatus, että entä jos ottaisinkin ekaksi omaksi cockeriksi sittenkin uroksen... Katotaan miten käy!
Cockeripojat Deppi&Jasu - iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn
http://tassunjlkisydmessa.blogspot.com

  Siirry sivulle: 1 ... 24 25 26 ... 28
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28098
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 14:15)