Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 30.06.2012 klo 09:11

Colliet - osa 3

Siirry sivulle: 1 ... 44 45 46

naatti

naatti
Viestimäärä: 280

VS: COLLIET - OSA 3 - Sunnuntaina, 03.05.2015 klo 22:43  
+
0
Shibanana, Lennua ainakin vie vaan narttujen hajut... :nauru:

Ja tässä vielä Johannnalle video collieista valjakossa :wink: Ovat toki pehkoja (ja bortsuja), mutta oman nahkan kanssa olen myös kokeillut pulkan vetämistä ja hyvin toimi!
Skcu Lennu 24.9.2013
Ilopillerin ikuisuusprojekti

Jary

Jary
Viestimäärä: 99

VS: COLLIET - OSA 3 - Keskiviikkona, 06.05.2015 klo 20:46  
+
0
Onko teillä pk collieiden omistajilla koskaan tullut vastaan tilannetta, jossa joku on kommentoinut koiranne painoa (ts. vihjaillut, että koira olisi lihava)? Mua ärsyttää se, että mä saan jatkuvasti kuulla ihmisiltä kuinka mun koira on liian lihava. Rupean aina panikoimaan ja painelemaan tuon kylkiä, mutta joka kerta huomaan että tuon leveydestä 50% on turkkia! Mä myönnän että tuon turkki saa tuon näyttämään plösöltä, mutta minkäs mä sille mahdan >:( Pitäisikö mun näännyttää tuo sellaiseksi vinttikoiraksi, jolla kylkiluut törröttää? Vai onko mulla aivan väärä käsitys normaalipainoisesta koirasta?
Pitkäkarvainen collie "Demo", s. 1.9.2014

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: COLLIET - OSA 3 - Keskiviikkona, 06.05.2015 klo 21:00  
+
0
^No paljonko se sitten painaa? Pongo on nyt ihan suht sopivassa kunnossa ja se on 61cm/32,5kg. Se on aika raskas rakenteeltaan collieksi, mutta antaa suuntaa että ne kaikki eivät välttämättä ole sutjakoita tai vinttarimaisia (esim. naukusen Utu, Pongon puolipikkusisko on tosi sutjakka, mutta se on myös matalampi sekä narttu). Pongolta voisi nipistää nytkin pikkusen pois, mutta on musta nyt sopivassa ja hyvässä kunnossa, lihaksikas ja energinen.

Itse kyllä sokeutuu helposti oman koiransa painolle ja ulkomuodolle, joten mä aina tasaisin väliajoin pyydän täysin ulkopuolisia (esim. ell, hieroja tms) kokeilemaan koiran, onko se niiden mielestä lihava. Nyt kommentti on ollut "ei, sopiva, ei saa lihoa ainakaan enempää". Agilityn takia mä vaan sen painosta stressaan, mutta se onkin vaan harrastelua meille.

muok/ kyse oli pk collieista (kerkesin kirjoittaa jo), mutta ilmeisesti samanmoisen laista asiaa :nauru:
skcu Pongo
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 06.05.2015 klo 21:01)

Jary

Jary
Viestimäärä: 99

VS: COLLIET - OSA 3 - Keskiviikkona, 06.05.2015 klo 21:36  
+
0
Tuo painaa nyt 24-25 kg välillä ja korkeutta sillä on varmaan n. 58 cm. Saisi olla hieman korkeampi, mutta eipä tuo taida tuosta enää hirveästi venyä, ikääkin kun on jo 9 kk. Mä yhdessä vaiheessa jo vähensin ruoka-annosta noin kolmanneksella kun näytti siltä, ettei enää jaksanut syödä niin paljon kuin ennen. Nyt syö mun mielestä sopivan määrän mahdolliseen aikuispainoon nähden, eikä tuo ole tuosta laihtunut tai lihonnut. Liikuntaakin tulee päivittäin 2-3h, josta suurin osa on vapaana juoksentelua ja koirakavereiden kanssa telmimistä.

EDIT: Tässä vielä kuva mun pontsosta. Sori tuo turkki, ihan sekaisin ;)

Pitkäkarvainen collie "Demo", s. 1.9.2014
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 06.05.2015 klo 22:15)

kissun

kissun
Viestimäärä: 362

VS: COLLIET - OSA 3 - Torstaina, 07.05.2015 klo 03:57  
+
0
^ Varmaan toi turkki hämää, kun se noin nuorella koiralla on vielä tollainen aika lyhyt puuhka ja sojottaa vielä vähän joka suuntaan (kun vertaa vaikka täyspitkään aikuisturkkiin joka valuu suoremmin alas). Ja kyllähän se turkki suurentaa koiraa tosi paljon, itsekin aina yllätyin mikä pieni rääpäle sieltä turkin alta löytyi, kun koiraa pesi :D

Jos itse tietää että koira on hyvässä kunnossa, niin antaa niiden kommenttien mennä ohi vaan.

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: COLLIET - OSA 3 - Perjantaina, 08.05.2015 klo 11:06  
+
0
^^Hyvin todennäköisesti karva saa aikaan "lihavan" vaikutelman. Pentukarva on pöyhkeetä ja putoaa siinä vuoden tienoilla. Vertaahan mun collien muodonmuutosta pentukarvan aikana/jälkeen, kuvien välillä on pari viikkoa.



Ja



Vähän koira on saanut kyllä turkkia sitten iän myötä, mutta ei ole yhtä pitkäkarvainen kun pehkot yleensä. Mutta kuitenkin tuosta huomaa, että karvat tekevät miehen :nauru:

Jary

Jary
Viestimäärä: 99

VS: COLLIET - OSA 3 - Lauantaina, 09.05.2015 klo 14:34  
+
0
Joo, tää mun yksilö tulee kyllä todella runsasturkkisista näyttelyvanhemmista, joten ei ihme, että tuota karvaa riittää, mutta toivotaan että se hieman tasoittuisi aikuistumisen myötä :D Monet muut collieomistajat ovat kyllä tulleet kyselemään että miten tuo karva on noin hemmetin paksu.
Pitkäkarvainen collie "Demo", s. 1.9.2014

nakki

nakki
Viestimäärä: 1

VS: COLLIET - OSA 3 - Perjantaina, 24.07.2015 klo 14:38  
+
0
Vuoden verran olen jo palstaa lueskellut ja nyt jo uskallan kirjoitella ekan viestini :P Että terve vaan :heiluti:

Minkälaisia kokemuksia teillä on collieista lapsiperheessä? Lapsella toki on selvät pelisäännöt siitä miten koiran kanssa ollaan (meillä on tällä hetkellä pieni seurakoira), mutta miten teidän kokemuksen mukaan colliet suhtautuvat lapsen tekemiin virheisiin? Siis esimerkiksi meillä kyllä välillä innostutaan halailemaan liian kovakouraisesti yms. mutta nykyinen koira ei siitä nokkiinsa ota, lähtee pois jos saa tarpeekseen eikä jää märehtimään ikävää kokemusta.

Olen jo rotupohdinnat tehnyt ja (sk) collie on se minkä haluan, itselleni harrastuskaveriksi ja perhekoiraksi, mutta tosiaan tuo pikkulasten kanssa toimiminen vähän mietityttää.

Hirvee pentukuume nyt jo, mutta realistisesti pennun hankinta on ajankohtainen vasta parin vuoden päästä. Mutta saahan sitä jo vähän miettiä ja haaveilla eikös... :viheltel:

Emmuska

Emmuska
Viestimäärä: 328

VS: COLLIET - OSA 3 - Lauantaina, 25.07.2015 klo 09:45  
+
0
Meillä on nahka lapsiperheessä eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa vaikka kolme pikku lasta nurkissa pörrää (2v, 4v ja 6v). Ei välitä halauksista, päällä köllimisistä, nyppimisistä tms. Ilmeestä näkee ettei nauti (ei nauti muutenkaan rupsutuksista mitenkään hirveästi) muttei välitäkkään. Alkuun kun sisko oli 1v ja Eka myös about sen ikäinen niin neitiä ahdisti nuorimmaisen läheisyys mutta ei se ole koskaan tehnyt asialle mitään, edes lähtenyt pois.

Kuulostipa siitä että lapset saa tuota repiä mielin määrin, ei, lapsille aina sanotaan siitä eikä ne kauheasti saa koirissa roikkua ettei mitään käy :)
RTK2 TK1 BH Fatikon Hera <3
Emma <3
http://ekanoma.blogspot.fi/

Jary

Jary
Viestimäärä: 99

VS: COLLIET - OSA 3 - Keskiviikkona, 05.08.2015 klo 19:49  
+
0
Ajattelin nyt kysyä asiasta tässä ketjussa, kun tätä lukee varmasti useampi collieomistaja. Eli... Miten pk collie "trimmataan" näyttelyitä varten? Olen ilmoittanut Demon kuukauden päästä olevaan Vantaan näyttelyyn eikä minulla ole mitään hajua siitä mitä tuolle pitäisi tehdä :D Varmaan korvien ja tassujen karvat tulisi jollain tavalla siistiä + leikata takajalkojen hapsut? Mutta miten? Olisiko jollain antaa hyviä vinkkejä vaikkapa kuvien kera, jos mahdollista? Pelottaa, että leikkaan jonkun kauhean loven jonnekin :o
Pitkäkarvainen collie "Demo", s. 1.9.2014

Dee

Dee
Viestimäärä: 53

VS: COLLIET - OSA 3 - Keskiviikkona, 05.08.2015 klo 23:21  
+
0
Linkki Tuota ohjetta käyttämällä tuskin voi pahasti mennä pieleen :) Tärkeintä taitaa olla kuitenkin sellainen yleinen siistiminen ylimääräisistä karvoista, jotka hapsottavat. Paremmin tietävät toki voivat valaista enemmän ;)
Shetlanninlammaskoira 10/2013


Blogiin

Jary

Jary
Viestimäärä: 99

VS: COLLIET - OSA 3 - Torstaina, 06.08.2015 klo 12:50  
+
0
Kiitos Dee, tuosta on paljon apua! :) Ainut mitä en ihan täysin ymmärtänyt, oli noiden korvahapsujen leikkaaminen. Kuvat olivat hieman epäselvät ja pelkästä tekstistä en saanut kunnollista käsitystä siitä miten ne pitäisi leikata.
Pitkäkarvainen collie "Demo", s. 1.9.2014

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: COLLIET - OSA 3 - Keskiviikkona, 09.09.2015 klo 18:32  
+
0
Karkaileeko sk colliet helposti vai voiko niitä pitää vapaankin esim metsässä tms? Toivottavasti joku vastaa. kiitos jo etukäteen.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Jary

Jary
Viestimäärä: 99

VS: COLLIET - OSA 3 - Tiistaina, 29.09.2015 klo 11:58  
+
0

magik kirjoitti:

Karkaileeko sk colliet helposti vai voiko niitä pitää vapaankin esim metsässä tms? Toivottavasti joku vastaa. kiitos jo etukäteen.



Sk colliet eivät varmaan karkaile yhtään sen enempää kuin pk collietkaan ;) Mutta siis paimenkoiramaiseen tapaan pysyvät yleensä oman lauman lähettyvillä. Ja mun colliella ei ainakaan ole niin vahvaa saalisviettiä, että lähtisi villieläimen perään kuin raketti. Ennemmin vain tarkkailee niitä, oli sitten kyse linnusta, jäniksestä, oravasta tai siilistä :) Pidän tuota aina vapaana sellaisilla alueilla, joissa ei yleensä törmää muihin. Näin siksi, että omani on tuollainen ylisosiaalinen höppänä joka haluaisi tutustua jokaikiseen lähistöllä olevaan koirakkoon. Lähtee siis innoissaan toisen koiran perään jos on vapaana.
Pitkäkarvainen collie "Demo", s. 1.9.2014

trion

trion
Viestimäärä: 3

VS: COLLIET - OSA 3 - Tiistaina, 13.10.2015 klo 10:26  
+
0

magik kirjoitti:

Karkaileeko sk colliet helposti vai voiko niitä pitää vapaankin esim metsässä tms? Toivottavasti joku vastaa. kiitos jo etukäteen.


Jary kirjoitti:

Sk colliet eivät varmaan karkaile yhtään sen enempää kuin pk collietkaan ;) Mutta siis paimenkoiramaiseen tapaan pysyvät yleensä oman lauman lähettyvillä. Ja mun colliella ei ainakaan ole niin vahvaa saalisviettiä, että lähtisi villieläimen perään kuin raketti. Ennemmin vain tarkkailee niitä, oli sitten kyse linnusta, jäniksestä, oravasta tai siilistä :) Pidän tuota aina vapaana sellaisilla alueilla, joissa ei yleensä törmää muihin. Näin siksi, että omani on tuollainen ylisosiaalinen höppänä joka haluaisi tutustua jokaikiseen lähistöllä olevaan koirakkoon. Lähtee siis innoissaan toisen koiran perään jos on vapaana.



Täällä pk collie jolla ei nuorempana kyllä kiinnostanut pätkääkään oma lauma tai omat ihmiset, lähti jos lähti. Riistaviettiäkin löytyy, saattoi lähteä vainun perusteellakin jonkun elukan perää. Näiden asioiden kanssa on painittu ja paljon, nyt kolmen vuoden iässä alkaa korvia ja laumaviettiä jo löytymään, tai sitten omistaja on vihdoin oppinut vahvistamaan niitä :kieli: Mutta kannattaa varautua siihen että sieltä tulee riistaviettinen kaveri, kaikki on mahdollista.

Oma kyssäri loppuun, hoi ihmiset joilla on kokemusta sk'ta ja pk'sta, huomattavia eroja? Nahka kiehtoo, mutta tän pitkäkarvasen perusteella en uskalla yhtään collieta enää ottaa, ellei nahkat sitten ole terveempiä kaikinpuolin (kropaltaan ja pääkopaltaan) kuten kovasti väitetään. Enkä usko enää kuin omakohtaisiin kokemuksiin.. :nauru:
(Viestiä on muokattu tiistaina, 13.10.2015 klo 10:28)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: COLLIET - OSA 3 - Tiistaina, 13.10.2015 klo 21:11  
+
0
En tiedä oonko nyt ihan validi vastaamaan kun mun nahkakokemus on oma kolmivuotias narttu ja pehkoa en ole koskaan itse omistanut, mutta treenaan paljon molempien karvanlaatujen kanssa joita lähipiirissä on useampi yksilö joten otan riskin.

On minusta karkea yleistys sanoa, että nahka olisi kaikinpuolin paranneltu versio pehkosta. Ongelmat ovat ehkä ennemmin erilaisia, jos aina sitäkään. Äkkiä kun pläräsin jalostustietokantaa mututuntumani tueksi niin pehkoilla menee esimerkiksi lonkkanivelpuolella heikommin kuin nahkalla, mutta vanhuuteen lopetettujen koirien keski-ikä on suunnilleen samoissa lukemissa. Onhan tuo lopetussyiden kirjo suurempi, mutta onpa noita rekisteröintejäkin se kuusi pehkoa per yksi nahka. Nahkan perusvaivoja tuntuvat olevan pienelle populaatiolle tyypilliset iho - ja silmäsairaudet ja ruoansulatuskanavan häiriöt, epilepsiaa ja spondyloosia on aina jossain ja jollakulla. Käyttäytymishäiriöitä on musta verrattaen vähän, mä en ole koskaan tavannut nahkaa joka olisi pelkoaggressiivinen tai arka. Lieneekö kyse sitten siitä että tunnen lähinnä nahkoja jotka ovat peräisin myös koirilla harrastavista kenneleistä, pehkoja kun taidetaan teettää aika paljon ihan näyttöön.

Mulla on tosiaan kolmivuotias narttu joka on ollut ikänsä terve siitä asti kun älysin siirtää sen pois nappularuokavaliolta, jos ei yhtä komplisoitunutta kennelyskää lasketa. Mun nahka on vaivaton ja vieraille pidättyväinen yhden ihmisen koira jolla on korkea laumavietti ja kiva moottori moneen touhuun. Se on hyvin hiljainen ja nöyrä, sisätiloissa huomaamaton, kiltti ja hyvä puhumaan koiraa. Radalla kuitenkin etenee hyvin ja on sopinut toistaiseksi kaikkeen mihin oon sitä keksinyt kokeilla. Minusta oikein onnistunut oman rotunsa edustaja joka on ollut mulle pienestä asti ihan mieletön ilonaihe. Tiedän kuitenkin sitten taas yksilöitä jotka ovat huomattavasti itsenäisempiä ja vaikeampia motivoida, ja pehmeyttähän näissä tuppaa olemaan joskus liiaksi.

Mä kun katson näitä rotuja ennemminkin juuri sen kannalta että miltä ne näyttää kentällä, niin nahka on musta tyypillisesti täpäkämpi ja reippaampi tekemään hommia siinä missä pehko on vähän seurakoiramaisempi.
Rise to reset the world.

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: COLLIET - OSA 3 - Keskiviikkona, 14.10.2015 klo 08:34  
+
0
Minäkin nyt tumppaan kysymykseni tähän samaan syssyyn. Onko collieilla olemassa joitain kevät/syksy/rotupäiviä ? Omia toko/agimestiksiä ? Kiinnostaisi kovasti päästä katsomaan isompaa otantaa sekä lyhyt-että pitkakarvaisia collieita muuallakin kuin näyttelykehän laidalla.

Collie on yksi roduista joita olen mielessäni pyöritellyt, kun kaukana tulevaisuudessa siintää seuraavan koiran paikka auki. Haaveena olisi mahdollisesti laumaviettisempi, riistavietittömämpi ja koirasosiaalisempi kaveri kuin mitä omat lappalaiskoirat ovat. Moottoria tekemiseen saisi löytyä, muttei kuitenkaan niin paljoa ettei perus kerran-kaksi kertaa viikkoon treenit ja parin tunnin lenkitykset päivässä riitä. Hyvän kotikoiran ominaisuudet painavat vaakakupissa enemmän. Irtipidettävyys, sosiaalisuus sekä ihmisille että muille koirille. Osaa rauhottua silloin kun ei tapahdu.

Karvanlaadultaan ihailen Pina-collien ulkomuotoa. Mulle ei myöskään allergian takia ole sileä, lyhyt karva kaikista ihanteellisin. Pehko taas on liian, no pehko. Yhden Pina-kasvattajan nettisivut löysin. Jos jollain on tietoa hyvästä nahkakasvattajasta jolta tupsahtelee myös pinoja silloin tällöin niin saa yksäröidä ! :heiluti:

Olisikohan minusta collien omistajaksi ?
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: COLLIET - OSA 3 - Keskiviikkona, 14.10.2015 klo 15:42  
+
0
Joo, collieilla on omat pk/toko/agility/rally-tokomestikset jotka sijoittuvat tyypillisesti kesäkuukausille, agility on nyt ollut pari vuotta syksymmällä. Agilitymestiksissä osanotto on perinteisesti suurin, mutta oli meillä rallimestaruuksissa parikymmentä collieta ellei enemmän.

Kun vertaa collieta ja lappalaiskoiria niin kyllähän ne keskimäärin on just tuota mitä toivot. Kyllä näilläkin sitä riistaa toisinaan on, mutta ei varmastikaan siinä määrin kuin lapikkailla. Oma ei ymmärrä eläinten jäljistä hölkäsen pöläystä, sellaisena vuosikkaana jahtasi muutamaa pupua mutta aika pian tuli äitiä ikävä. Haukkuherkkyyskin on verrattaen helpompi taittaa, pehmeämpiähän nää monesti on.

Nahkojenkin tukissa on tosi paljon eroja, jotkut ovat ihan kunnolla pörröisiä ja sitten on toi mun jonka yksittäinen karva on vähän toista senttiä pitkä ja karkea. Vertaisin ehkä dalmatialaiseen, mutta pohjavillalla. Mun tietämäni pinat ovat Timonalta ja Final Fantasy's-kennelistä, en ole koskaan edes ajatellut että joku niitä tarkoituksella kasvattaisi. Varsinkin kun aika harva varmaan rutiinisti geenitestaa tuota karvanlaatua.
Rise to reset the world.

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: COLLIET - OSA 3 - Torstaina, 15.10.2015 klo 14:29  
+
0
Kiitokset kattavasta vastauksesta :hymy:.

Tuota karvanlaatua olen just nahkoilla miettinyt, että onko niitä kuinka "pörröisiä" yksilöitä olemassa. Semmonen paksumpikarvainen kävis mulla kanssa hyvin, mutta mitenkä senkään nyt voi sitten ennustaa pentukarvasta kuinka pörröinen siitä tulee.
Joskus on nähnyt sellaisen aika paksukarvaisen, saattoi olla kyllä ns. hormoniturkki.
Just semmoinen dalmiksen tms. lyhyt, sileä karva on mulle pahin, sitten taas tommonen porokoiran karva on ihan ok, mitä karkeampi ja villavampi, sen parempi.

Liityin nyt smooth collies-fb ryhmään. Onko olemassa suomalaista vastaavaa ryhmää ?
Vai olenko vaan niin puusilmä etten löytänyt :mietiskel:
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: COLLIET - OSA 3 - Torstaina, 15.10.2015 klo 18:47  
+
0
^ Se löytyy nimellä sk. collie :hymy:
Rise to reset the world.

  Siirry sivulle: 1 ... 44 45 46
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 02:30)