Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 12:43

Coton de Tulear

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 31

Inqq

Inqq
Viestimäärä: 1733

VS: COTON DE TULEAR - Tiistaina, 21.02.2012 klo 22:23  
+
0

^Luru kirjoitti:

Ensimmäisessä ja toisessa alkuperäisessä viestissäni totesin että eiköhän se harjaaminen taida olla helpoin keino turkin selvänä pysymiseen.

Jos olisin tiennyt että saan tällaisen hyökkäyksen kysyessäni turkinhoidosta olisin jättänyt kysymättä. Tiedänpähän ensi kerralla jättää välistä jos/kun ongelmia eteen tulee.



Sä itse teet kärpäsestä härkäsen. Täällä kukaan ole mitään hyökännyt mihinkään.

Mulle helpoin keino turkin selvänä pysymiseen on pestä tarpeeksi usein, ettei niitä takkuja tule suuremmin. Sitten pesun yhteydessä avataan ne parit hassut mitä siinä on (tosin nyttemmin ton vanhemman lyhyessä turkissa niitä voi olla pari enemmänki..). Kovinkin helppoa.

^Luru

^Luru
Viestimäärä: 55

VS: COTON DE TULEAR - Tiistaina, 21.02.2012 klo 22:51  
+
0

Inqq kirjoitti:



Ja kun sulla se koira takuttaa niin silloinhan ei toki ole aihetta sitä pestä. Sietää ihmetelläkin kuinka se sit takuttaa.

Tuohon sun viimeiseen lauseeseen viitaten. Mä en mielestäni ketään ole täällä käskeny pitää koiraansa pitkässä turkissa, enhän? Jokaisen oma asia kyniikö sen lyhkäseks ja pitää semmosena vai antaako olla pitkänä.

Ja kyllähän se lähtökohtana tässä rodussa on että se turkki on pitkä, eli 'pitkäturkkinen cottoni'. Tosin mitään variaatioitahan ei ole. Jos koiralla on ongelmia ihon kanssa niin toki toimitaan sit sen mukaan. Mutta terve koira ei kyllä siittä pitkästä turkista kärsi tai valita, josse on oikein hoidettu. Yhtä lailla samanlaista koiran elämää se viettää ku mikä tahansa muukin rotu.



Kerttunen kirjoitti:

En cotonia rotuna sen paremmin tunne, mutta pakko kommentoida tuota pesuasiaa. Itsellä on siis jenkkicockereita, jotka myös kuuluvat säännöllisesti pestäviin rotuihin.

Ei ole mitään syytä vetää yhdysmerkkejä pesemisen ja iho-ongelmien välille! Näyttelyturkissa olevat jenkit pestään vähintään viikon välein, yleensä useammin. Omat tytöt täytyy pestä 4-5 viiden päivän välein jos haluaa välttää takut. Kuivan ja vähänkin likaisen turkin harjaaminen/kampaaminen kuluttaa turkkia liikaa. Hyvillä aineilla ja kunnolla huudellen iho-ongelmia ei pääse syntymään.

^Luru, kyselit neuvoja turkin pitämiseksi takuttomana. No, neuvo on säännöllinen pesu ENNEN kuin turkissa on takkuja ja pesun jälkeinen harjaus ja föönaus.



Nämä nyt vaan esimerkkinä hyökkävästä käytöksestä.

Voisin kopioida tähän useammankin kommentin, jossa toimintaani sekä mielipiteitäni arvosteltiin joka mielestäni on hyökkäävää käytöstä. Ilmeisesti sinun tapasi toimia on ainoa oikea eikä kukaan saa olla eri mieltä asiasta. Pahoitteluni mutta olen eri mieltä.
Cotoni tytöt
Kameen Edwiina, Emmi s. 6.8.2003 (asuu vanhemmilla)
Kameen Greta, Iida s. 28.11.2004 (asuu vanhemmilla)
Slobber Elf's Frabuousday, Mimi s. 11.5.2011
Toiveissa valkoinen paimenkoira 2012/2013 <3

http://lurunblogi.blogspot.com/ PitaPata Dog tickers
(Viestiä on muokattu tiistaina, 21.02.2012 klo 22:51)

cada

cada
Viestimäärä: 875

VS: COTON DE TULEAR - Tiistaina, 21.02.2012 klo 23:07  
+
0
Eiköhän tää vääntäminen voida jo lopettaa? Kaikki vaan toistavat omaa asiaansa, ja ne on tulleet jo aika hyvin esille.

Itse ainakin aion kokeilla tuota useammin pesemistä, koska uudet vinkit ovat tervetulleita. Oon tähän asti vain harjaillut ja pessyt noin 3-5 viikon välein. Meidän perheen kaksi muuta cottonia pidetään lyhyessä turkissa, mutta tämän oman pentuni kanssa aion pitää pitkän turkin ja kaikki neuvot ja vinkit ovat tervetulleita :)
A house is not a home when I'm alone here....

Inqq

Inqq
Viestimäärä: 1733

VS: COTON DE TULEAR - Tiistaina, 21.02.2012 klo 23:24  
+
0
Ei ole ainoa oikea. Ja saa olla eri mieltä asioista. Ihan vapaasti saa jokainen toimia turrensa kanssa niin miten itsestä tuntuu, myös sinä Luru.

cada, toi 3 vkoa on näille tän ikäsille kakaroille ihan soppeli pesuväli vielä. Mutta kohtahan näitäki saa alkaa ihan tosissaan pyykkäämään ku ruppeevat vaihtaan turkkia.. Apuva :nauru: vanhemman takkuiluista ku on jo se 6 vuotta. Aika ei tosiaan kultaa muistoja tässä asiassa :nauru:

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: COTON DE TULEAR - Keskiviikkona, 22.02.2012 klo 07:18  
+
0
Minä en näe mitään hyökkäävää noissa kopsaamissasi kommenteissa. Tämä kuvio on kyllä niin tuttu:
1) henkilö A kysyy neuvoa
2) häntä neuvotaan
3) henkilö A ei pidä neuvoista vaan on eri mieltä
4) neuvojat perustelevat kantaansa
5) henkilö A heittäytyy marttyyriksi ja syyttää neuvojia ties mistä.

Tämä on keskustelupalsta, jossa keskustellaan koiriin ja vähän muuhunkin liittyvistä asioista. Keskusteluun liittyy erilaisia näkökohtia ja niiden perusteluja. Jos kysyy neuvoja julkisella foorumilla pitää olla valmis myös kestämään vastaukset.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Muup

Muup
Viestimäärä: 5

VS: COTON DE TULEAR - Keskiviikkona, 22.02.2012 klo 23:44  
+
0
Lueskelin tuota pesukeskustelua ja olen kyllä eri mieltä tuosta viimeisestä kommentista.

Kerttunen kirjoitti:


5) henkilö A heittäytyy marttyyriksi ja syyttää neuvojia ties mistä.



Mielestäni Luru esitti ja perusteli oman kantansa, mutta ei saanut olla tätä mieltä.

Molemmat kannat on hyvä ottaa huomioon kun miettii oman koiransa hoitoa eikä kumpikaan ole toista huonompi.

Sallittakoon kuitenkin jokaiselle oma mielipiteensä eikä lähdetä lyttäämään toisen mielipiteitä niinkuin tässä keskustelussa on tehty.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 22.02.2012 klo 23:47)

Muup

Muup
Viestimäärä: 5

VS: COTON DE TULEAR - Keskiviikkona, 22.02.2012 klo 23:53  
+
0
Ja tosissaan meillä pestään koirat kerran kuussa ja tietysti kun ovat likaisia. Takkujen selvittämisessä käytetään vaihtelevasti Tigin Pet Headista Furr Ballia, jätettävä hoitosuihke ja pahimpiin espreen Detangling & Dematting Spraytä. Toimivat molemmat hyvin! :peukku:

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: COTON DE TULEAR - Torstaina, 23.02.2012 klo 07:29  
+
0
Haistan kaksoisnickin...
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

^Luru

^Luru
Viestimäärä: 55

VS: COTON DE TULEAR - Torstaina, 23.02.2012 klo 07:38  
+
0
Just joo..
Cotoni tytöt
Kameen Edwiina, Emmi s. 6.8.2003 (asuu vanhemmilla)
Kameen Greta, Iida s. 28.11.2004 (asuu vanhemmilla)
Slobber Elf's Frabuousday, Mimi s. 11.5.2011
Toiveissa valkoinen paimenkoira 2012/2013 <3

http://lurunblogi.blogspot.com/ PitaPata Dog tickers

martsu

martsu
Viestimäärä: 186

VS: COTON DE TULEAR - Torstaina, 23.02.2012 klo 08:01  
+
0
Ihanpa sattumalta tulin tänne "vääränrotuisten" sivulle ja sanottakoon, että ihmettelin hieman lurun reaktiota muiden kokemuksiinkin perustuviin neuvoihin. Jos kysytään neuvoa johonkin, tällaisella sivustolla muutkin lukevat samat neuvot ja osalle ne neuvot ovat hyviä. Mielestäni siis on aivan turhaa "hyökätä" neuvojia vastaan, että ei noin saa tehdä kun tulee sitäjatätä. Jos neuvoa/kokemuksia kysyy, niitä myös saa, piste. Että jokaisella on omat mielipiteensä, eikä ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa turkkien hoidon suhteen. :paapatus:

Ja itse olen kyllä ihan cockerin kanssa varautunut siihen, että tulen pesemään sitä useasti. Suht valkovoittoinen uros, joten voi olla mahanalus aikusena mielenkiintoisen värinen äkkiä :roll: Lisäksi näyttelykoira siitä suunnitelmien mukaan tulossa, joten turkki pysyttävä siistinä. Toista urosta saa pestä muuten vaan tiuhaan (2-3krt/kk), koska asuu maalla ja pyörii ties missä, ja se mahanalus..

Ja muoks. unohtui sanoa, että kyllä nykyään koirien shampoot ovat aika hoitavia jo itsessään (on niitä hyvin herkillekin ihoille), joten kovin suurta vahinkoa ei kyllä normaali-ihoiselle koiralle saa :heiluti:

Tulikohan vähän epäselkeää tekstiä näin aamutuimaan :roll:
"Kokeet ovat osoittaneet, että verenpaineesi tasoittuu, kun silität koiraasi. Se voi myös vähentää stressiä." -Billy Roberts-
(Viestiä on muokattu torstaina, 23.02.2012 klo 08:07)

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: COTON DE TULEAR - Torstaina, 23.02.2012 klo 08:02  
+
0
Jos ei ^Luru ole lukenut palstan sääntöjä, niin kaksoisnickit on oikeasti kielletty.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

VS: COTON DE TULEAR - Torstaina, 23.02.2012 klo 11:06  
+
0

Muup kirjoitti:

Lueskelin tuota pesukeskustelua ja olen kyllä eri mieltä tuosta viimeisestä kommentista.



Kerttunen kirjoitti:


5) henkilö A heittäytyy marttyyriksi ja syyttää neuvojia ties mistä.



Muup kirjoitti:

Mielestäni Luru esitti ja perusteli oman kantansa, mutta ei saanut olla tätä mieltä.

Molemmat kannat on hyvä ottaa huomioon kun miettii oman koiransa hoitoa eikä kumpikaan ole toista huonompi.

Sallittakoon kuitenkin jokaiselle oma mielipiteensä eikä lähdetä lyttäämään toisen mielipiteitä niinkuin tässä keskustelussa on tehty.



Mulla saattaa luetun ymmärtämisessä olla jotain vikaa, mutta mielestäni tässä nyt vaan sattui taas kerran käymään näin, että ^Luru heittäytyi marttyyriksi. Missään ei nimittäin olla mun mielestäni missään vaiheessa todellakaan väitetty ^Lurua huonoksi koiranomistajaksi vaan hän itse otti nokkiinsa ja veti marttyyri -kortin esille, kun ei neuvot ja eriävät mielipiteet kelvanneet.

Ja mun mielestäni muut on enemmänkin puuttuneet ^Lurun väittämään, että koirien viikottainen pesu aiheuttaisi automaattisesti iho-ongelmia kuin hänen tapaansa hoitaa koiriaan. Sekä tietysti ihmetelleet, että miksi kysyä neuvoa, kun kerran ei neuvot kelpaa vaan se oma tapa on ainut oikea. Mun mielestäni tässä on tapahtunut tismalleen niin kuin Kerttunen sanoi.

Muoks. Tullaanpa vielä toteamaan alkuperäiseen kysymykseen, että meillä ei takut pysy poissa kuin viikottaisella pesulla. Takkuja alkaa heti syntyä, jos pesuväli pitenee eikä turkin kampailusta pesujen välillä ole kuin haittaa. Ja ei, meidän koirista kellään ei ole iho-ongelmia. Eikä kyllä kellään muullakaan tuntemallani koiralla oli se sitten harjakoira tai jokin muu turkkirotu.
(Viestiä on muokattu torstaina, 23.02.2012 klo 11:13)

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: COTON DE TULEAR - Torstaina, 23.02.2012 klo 13:00  
+
0
Ei näin. Tuplanickillä itsensä komppailu on kaikkein varmin tapa menettää uskottavuutensa keskustelupalstalla.
Tämä keskustelu ei oikeasti taida johtaa mihinkään, koska Luru/Muup ei ole erityisen vastaanottavainen. Jos se pesemättä jättäminen tuntuu hyvältä idealta, niin sitten kannattaa toimia niin jatkossakin. Neuvoja ei kannata pyytää, jos itse tietää kuitenkin parhaiten ja muut ovat automaattisesti väärässä.

^Luru

^Luru
Viestimäärä: 55

VS: COTON DE TULEAR - Torstaina, 23.02.2012 klo 15:54  
+
0

griffon kirjoitti:

Jos ei ^Luru ole lukenut palstan sääntöjä, niin kaksoisnickit on oikeasti kielletty.



Juu olen kyllä harvinaisen tietoinen että kaksoisnickit on kielletty.

Nyt menee jo kyllä tämä keskustelu niin uskomattomiin svääreihin että huhhuh! Ihan uskomatonta itsensä huijaamista ihmiset harrastaa. En oikeesti pysty ymmärtämään tällasta käytösta edes netin keskustelupalstoilla! Sisälukutaito ilmeisesti puuttuu useimmalta, mut eikait siinä.

Enpä taida enää koskaa kyseenalastaa mitään enkä kysyä yhtään neuvoa keneltäkään. Taas tuli todistettua että ihmiset on lähtökohtaisesti kaikki tyhmiä. :peukku:
Cotoni tytöt
Kameen Edwiina, Emmi s. 6.8.2003 (asuu vanhemmilla)
Kameen Greta, Iida s. 28.11.2004 (asuu vanhemmilla)
Slobber Elf's Frabuousday, Mimi s. 11.5.2011
Toiveissa valkoinen paimenkoira 2012/2013 <3

http://lurunblogi.blogspot.com/ PitaPata Dog tickers

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: COTON DE TULEAR - Torstaina, 23.02.2012 klo 16:13  
+
0
^Ja sinä arvatenkin ainoa fiksu?

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

VS: COTON DE TULEAR - Torstaina, 23.02.2012 klo 16:29  
+
0

^Luru kirjoitti:

Enpä taida enää koskaa kyseenalastaa mitään enkä kysyä yhtään neuvoa keneltäkään. Taas tuli todistettua että ihmiset on lähtökohtaisesti kaikki tyhmiä. :peukku:



No mutta onneksi on aina teitä fiksujakin ihmisiä olemassa meidän tyhmien joukossa. :peukku:

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: COTON DE TULEAR - Perjantaina, 24.02.2012 klo 17:21  
+
0
Olen ehkä ostamassa pitkäturkkista koiraa. Mietityttää vaan tuo turkin hoito. Kyse ei ole cottonista, vaan havannasta, mutta ajattelin kysyä täältäkin minkälaisia aineita olette käyttäneet ja minkä tyyppiset harjat ja kammat saattais olla hyviä? Onko kenties cottoni turkiltaan vaikeampi kuin havanna vai päinvastoin, onko kokemuksia?
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

majju

majju
Viestimäärä: 244

VS: COTON DE TULEAR - Lauantaina, 25.02.2012 klo 16:34  
+
0
Pakko nyt tulla tänne sotaan mukaan ja kertoa omia kokemuksia :heiluti:

Mulla on siis 3v cotoni ja pian 2v täyttävä havanna. Molemmat ovat olleet sekä pitkässä että lyhyessä turkissa. Lyhyt turkki on yhtälailla hoidettava kun pitkäkin. Lyhyt turkki ei ole oikotie onneen. Ainoastaan säästää aikaa föönaamisessa, kun on lyhyellä karvalla.

Mutta asiaan,
itse pesin ennen koirani n. 4-5 viikon välein ja harjasin useita tunteja viikossa takkuja pois. Kädet kipeytyi, koska takut olivat todella tiiviitä ja kovia. Vaikka jatkuvasti harjailin, saksin takkuja ja käytin kaikenmoisia aineita, koirat oli silti aina surkeassa kunnossa.
Kasvattaja sanoi, että kun pesee useammin niin se auttaa takkuuntumiseen. Siispä pienensin pesuvälin 2 viikkoon. Nyt on koirat pysyneet miltein täysin takuttomina tuon kokonaisen 2viikkoa, kunnes taas pesen ne ja auon pienet takkuset mitä on ehtinyt syntyä.
Olin aivan ällistynyt, miten pesu ja oikeat aineet voivat vaikuttaa noin paljon takkuuntumiseen.

Itse koen mielekkäämpänä pestä koiran useammin ja välttää takut, kun pestä harvoin ja availla takkuja. Meidän koirat ei kovin perusta harjauksesta, kun takkujen avaaminen sattuu ja vie aikaa. Uskoisin siis, että myös koira on onnellisempi puhtaalla ja takuttomalla turkilla, vaikka ei ne pesuakaan rakasta.

Itse olin myös aiemmin jäärä ja ajattelin, että meidän koirilla nyt vaan on hiton hankalat turkit, vaikka minä niitä kuinka harjaan ja hoidan. Mutta onneksi uskoin uusia vinkkejä ja neuvoja, lyhyempi pesuväli on ollut meidän arkemme pelastus.

Emme käy näyttelyissä mutta haluan pitää koirat takuttomina.

majju

majju
Viestimäärä: 244

VS: COTON DE TULEAR - Lauantaina, 25.02.2012 klo 18:36  
+
0
Ja lisätäkseni vielä edelliseen, itse en ole huomannut mitään ihomuutoksia omilla koirillani vaikka pesussa käyvätkin nyt useammin.
Enkä kyllä myöskään usko että peseminen on pahaksi, nykyäänhän on allergia shampoita, kuivan ihon shampoita ym. Luulisi, että pesusta on vain hyötyä.
Kyllähän allergisenkin koiran ihoa täytyy hoitaa ja likaisuus on vain huonoksi.

Inqq

Inqq
Viestimäärä: 1733

VS: COTON DE TULEAR - Lauantaina, 25.02.2012 klo 19:16  
+
0

CaraMelli kirjoitti:

Olen ehkä ostamassa pitkäturkkista koiraa. Mietityttää vaan tuo turkin hoito. Kyse ei ole cottonista, vaan havannasta, mutta ajattelin kysyä täältäkin minkälaisia aineita olette käyttäneet ja minkä tyyppiset harjat ja kammat saattais olla hyviä? Onko kenties cottoni turkiltaan vaikeampi kuin havanna vai päinvastoin, onko kokemuksia?



Nuo pesuainehommelit on vähän yksilöllisiä. Toiselle passaa toinen ja toiselle toinen. Hyviä on esim. ReQual, Isle of Dogs, Summerwinds, Crescendo, jne. Turkkirodun kanssa pärjää kammalla ja tavan harjalla. Mut onhan tää joo vähän hifistelyä, meilläki on varmaan 10 erilaista kampaa ku oon vähän tämmönen 'hei oiskohan tää hyvä' -tyyppi :nauru: Harja vaan pitää olla sellainen, missä piikkien päässä ei ole niitä palloja.
Mä mieltäisin cottonin turkiltaan vaikeammaksi kuin havan. Havalla karva on enempi laskeutuva, saman tyyppinen kuin apsolla, jonka puunaamisesta on kokemusta. Cottonin ideaali turkki kun taas on semmonen enempi 'puff'.

edit. Mutta molemmilla roduillahan on se ihana takkuikä, jolloin varmasti saa halkoa hiuksia, oli sitten cottoni tai hava kyseessä.

(Viestiä on muokattu lauantaina, 25.02.2012 klo 19:17)

  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 31
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6322
Viestejä yhteensä545653
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 10:30)