Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Keskiviikkona, 29.01.2014 klo 21:14

Dalmatiankoirat - osa 2

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 7

Himppu89

Himppu89
Viestimäärä: 79

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Lauantaina, 15.02.2014 klo 18:01  
+
0

henh kirjoitti:

Onko Ellen sulla sijotuksessa?


Molemmat on, tai olivat. Kasvattaja kun menehty, niin suunnitelmat muuttuivat.
Viisas tyhmä on viisaampi kuin tyhmä viisas

http://upperclassunderdogs.blogspot.fi

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 16.02.2014 klo 16:20  
+
0
Kävinpäs tänään kuuntelemassa luennon sairaan koiran ruokinnasta ja paljon heräs taas ajatuksia. Täällä ollut jonkin verran tosta ruokinnasta puhetta niin tuli mieleen että onkos joku täällä teettänyt koiralle ravitsemusterapeutilla tai jollain muulla ruokintaan perehtyneellä henkilöllä dallulleen ruokintasuunnitelman? Vähän kun itseä houkuttais jossain vaiheessa tuosta nappulasta luopua niin varmaan olis ihan hyvä ammattilaisen kanssa laskeskella kaikki arvot kuntoon kun joutuu noiden puriinien takia jättämään mm sisäelimiä pois/vähemmälle.

Ja sitten toinen kysymys että te jotka ootte käyneet virtsanäytteitä viemässä eläinlääkärille niin paljonkohan mahtaa kustantaa, kun varmaan ihan hyvä sitten jos päädytään ruokavaliota muuttamaan niin seurailla noita virtsakiviä/-kiteitä sitten ihan säännöllisesti ainakin alkuun.

Ja tuli muuten sijoituskoirista mieleen että meikäläinen on nyt virallisesti pilkullisen omistaja. Mersuhan tuli mulle sijoitukseen mutta siirrettiin hiljattain mun nimiin kun kasvattaja totesi ettei Mersua tule jalostukseen käyttämään. :hymy:
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa

Anniet

Anniet
Viestimäärä: 108

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 16.02.2014 klo 18:41  
+
0
Minä olen tuon tyttären täpliksen kanssa ulkoillut säännöllisesti likan treenien ajan, käytännössä siis 2-4 reilun pituista lenkkiä (1-4h) viikossa. Tänään olin vajaat kolme tuntia kävelemässä ja aika kivasti tuo nyt minunkin kanssa toimii. Minullahan ei tuohon otukseen ole minkäänlaista suhdetta ollut ja edelleenkin tyttö on sille kaikki kaikessa, mutta ihan kiva että se vähän jo kuuntelee minua.

Käytännössä pystyn kohta jättämään hihnan pois ja se kulkee tuossa vasemmalla sivulla tapahtuipa mitä tahansa. Hihnan kanssa kulkee jo hienosti tilanteessa kuin tilanteessa vaikka remmirähjä ohittaisikin alle puolen metrin päästä, eli luottaa siihen että hoidan homma ja toisaalta kunnioittaa sen verran ettei uskalla ruveta hölmöilemään.

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 16.02.2014 klo 23:00  
+
0

Himppu89 kirjoitti:


Molemmat on, tai olivat. Kasvattaja kun menehty, niin suunnitelmat muuttuivat.


Oho, ikävä juttu :suru: Miten tuommosessa tapauksessa toimitaan sijoituskoiran kanssa?

^^ Pelkkä virtsanäyte (oma näyte, jonka eläinlääkäri tutkii) on meillä maksanu noin 20e. Jos rakko myös ultrataan niin siihen tulee sitten kaikki klinikkamaksut ja toimenpidemaksut mukaan ja se on ollu semmonen noin 80e pläjäys. Me ollaan saatu vakuutuksen kautta aina kivat korvaukset noista niin ei tunnu ollenkaan niin pahalta maksaa noita tarkastuksia. En välttämättä sinuna ois huolissani heti ensimmäisenä kiteistä vaikka ruokaa vaihattekin. Et sä teiän nykyiselläkään ruokinnalla oo käyny sen virtsanäytteitä tarkastaan, ethän? :nauru: Ja nartuilla ne tosiaan vielä harvemmin oireileekaan milläänlailla. Toki oman mielenrauhan takia voi olla ihan mukava käydä ne näytteet tarkastaan :hymy:

Mä oon monesti miettiny, että monellakohan (uros) dalmatialaisella niitä kiteitä siellä virtsassa löytyis, jos niitä käytäis tutkimassa vaikkei oireita olisikaan. Veikkaan, että kohtuu monella.

Oon miettiny ruokintasuunnitelmia, mutta sitten toisaalta en tiedä. Mä en voi sille mitään, etten mä oikein luota, että ne osais ottaa nää virtsakivijutut välttämättä huomioon. Tai en tiedä keneltä kannattais lähteä suunnitelmaa kysymään tosiaan niin, että on ees jotain pätevyyttä tämmösen erikoistapauksen ruokintaan. Ja toisekseen raha. Mä oon ihan itse yrittänyt opiskella tuota ruokintaa ja soveltaa, joten tällä mennään tällä hetkellä.

Mun seuraava dalmatialainen tulee kyllä niiiiin olemaan LUA...
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

Himppu89

Himppu89
Viestimäärä: 79

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 17.02.2014 klo 00:14  
+
0
En tiedä miten sen periaatteessa pitäis toimia, mutta käytännössä nyt kun kukaan ei oo näitä jalostukseen käyttämässä niin omistus siirtyy luonnollisesti mulle. Ellenin leikkautin heti, koska oltiin sovittu että se astutetaan viime kevään juoksuista tai ei sit ollenkaan. (Jokainen juoksu oli aina päättyny siihen, että sinne kohtuun kerty jonkun verran nestettä, ni se olis todennäkösesti kohtutulehduksen saanu jossain vaiheessa). En oo jaksanu hirveesti miettiä, koska se on mulle aika sama kenen nimi siellä koiran papereissa on. En oo koskaan edes ajatellu että sijoituskoira olis jotenkin vaan "lainassa", aina oon puhunu ja aatellu näistä ku omistani. :hymy: No, joka tapauksessa ne omistajanmuutospaperit täytyy hoitaa varmaan sitten kasvattajan lähiomaisen kanssa. Joskus.
Viisas tyhmä on viisaampi kuin tyhmä viisas

http://upperclassunderdogs.blogspot.fi

Pixu

Pixu
Viestimäärä: 1319

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 17.02.2014 klo 08:13  
+
0
Henh, tuo on varmasti tosi vaikea tilanne lähteä raakaruokkimaan koiraa. Oliko teillä joku erityinen syy ruokavalion muutokselle vai ihan muuten vaan? :hymy:

Jos Ronja vaan suinkin voi hyvin nappulalla niin hyvä niin. On tuossa raakaruokinnassa kuitenkin oma vaivansa ja miettimisensä ja mehän ei edes enää olla sanan varsinaisessa merkityksessä raakaruokkijoita kun annan Röllille aina 50/50 lihaa ja kasvispuuroa ja raejuustoa tai muuta härpäkettä. Mä oon niin hiton laiska tekemään ruokaa edes itselle niin alappa keittelemään iltasella sitten iso kattila puuroa ja sulattamaan lihoja ja pussittamaan 10kg kanankauloja.. huoh.

Ronjalla taas on nyt painoa sellaiset 11-11,5 kg, nyt alkoi se jalkojen kasvattamisprosessi :nauru:



Oltiin lauantaina leikkimässä whippet-lapsen kanssa.
Dalmikset Rölli & Ronja

Himppu89

Himppu89
Viestimäärä: 79

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 17.02.2014 klo 11:40  
+
0
Meillä edelleen jatkuu sopivan nappulan metsästys :hymy: Tää nykynen tuntuu tulevan ihan läpi, tosin ovat syöneet sitä vasta melko vähän aikaa. Miksi pitää olla niin vaikeeta tää ruokkiminen :eitietoo:
Viisas tyhmä on viisaampi kuin tyhmä viisas

http://upperclassunderdogs.blogspot.fi

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 17.02.2014 klo 14:36  
+
0

Pixu kirjoitti:

Henh, tuo on varmasti tosi vaikea tilanne lähteä raakaruokkimaan koiraa. Oliko teillä joku erityinen syy ruokavalion muutokselle vai ihan muuten vaan? :hymy:


Miksi ihmiset ylipäätään haluaa vaihtaa raksuista raakaruokinnalle? :hymy: Ainakin mä tiedän mitä sinne kuppiin menee vaikka vähän joudunkin nähdä asian eteen vaivaa. Ja toisekseen ~100e kuussa koiran ruokaan on mulle tällä hetkellä aivan liikaa. Voi olla, että joudun joskus palata häntä koipien välissä takasin tuohon erikoisruokaan, mutta oonpahan ainakin yrittänyt. Royal Caninin roturuoka on yks mitä oon miettiny jossain vaiheessa testaavani. Tai sitten comboa 50/50 liha ja tuo roturuoka.
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 17.02.2014 klo 18:11  
+
0
No ei kyllä oo paha summa parikymppiä tuosta virtsanäytteestä. Ajattelin siis ihan oman mielenrauhan takia tsekkauttaa kidetilanteen nyt ensin että miltä näyttää tällä nappularuokinnalla ja sit jos vaihdetaan raa'alle/kotiruualle nin sitten jossain välissä kattoo että onko tullu muutoksia.

Toistaseks pitäydytään nappulassa kun kerran sopiva on löytynyt mutta sitten kun saan oman tietämyksen siihen tasolle että tiedän paljon puriineita uskaltaa päivässä antaa ja minkä verran niitä mistäkin tulee niin sitten mietin että olis ammattilaisen kanssa kiva kattoo se ruokavalio kuntoon että varmasti saa kaikki tarvittavat vitskut ja muut sopivassa suhteessa :)
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa

Pixu

Pixu
Viestimäärä: 1319

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 17.02.2014 klo 20:29  
+
0
Tuleehan se joo halvemmaksi etenkin jos saa ostettua isoja eriä kerralla. Oon kuullut, että osa dalmisihmisistä on käyttänyt Malin Ekblomin laatimia ohjelmia.
Dalmikset Rölli & Ronja

bzzt

bzzt
Viestimäärä: 285

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Torstaina, 27.02.2014 klo 10:18  
+
0

lunahauva kirjoitti:

onkos joku täällä teettänyt koiralle ravitsemusterapeutilla tai jollain muulla ruokintaan perehtyneellä henkilöllä dallulleen ruokintasuunnitelman?



En. Yksinkertaisesti siksi, että tähän mennessä olen törmännyt vain ihmeellisiin barffaajabesserwissereihin, jotka tuputtavat koiran pääasialliseksi ruokavalioksi luuta, puuroa ja rehuja.

henh kirjoitti:

Ja toisekseen ~100e kuussa koiran ruokaan on mulle tällä hetkellä aivan liikaa. Voi olla, että joudun joskus palata häntä koipien välissä takasin tuohon erikoisruokaan, mutta oonpahan ainakin yrittänyt.



Heh, mä laskin tossa yks päivä paljonko koiran ruokiin uppoaa pyöreesti vuodessa, ja tonnin luokkaa menee kun ruokana on Acana Regionals Wild Praire ja sen lisäksi menee 250g Maukas -pakastemössöä päivässä. Merilevät, öljyt, namit ja muut siihen päälle.

henh kirjoitti:

Mun seuraava dalmatialainen tulee kyllä niiiiin olemaan LUA...



Ehdottomasti. Mä en halua toista tällasta ruokintavammasta koiraa, jolle ei voi syöttää yhtään mitään. Toisaalta tuskin lähiaikoina edes hankin toista dalmatiankoiraa. :neutral:
dku Redi 2012-2018
cavspan Judi 2007-2015

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Perjantaina, 28.02.2014 klo 20:20  
+
0
^Ei mullakaan toinen koira oo ajankohtanen. Mut oon laskeskellu, että siinä vaiheessa kun on niin ehkä nää LUA:tkin ois jo ehkä yleistynyt. Saapi nähdä edes mimmonen otus mulle seuraavaksi tulee :nauru:

Mitäs talmaatit on puuhaillu? :)

Me mennään Jalin kans huomenna testaamaan koirafrisbeetä :nauru: Ihan ex tempore päätös kun bongasin yhdeltä keskustelupalstalta ilmoituksen, että on mahdollista päästä testaamaan halvalla. Lajista en tiedä muuta kuin mitä oon videolta nähnyt, mutta voishan tuo olla mukavaa höntsäilyä :hymy: Sunnuntaina onkin sitten fyssarille aika, toivotaan että kaikki on kunnossa eikä mitään suurempia ongelmia löydy.
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 02.03.2014 klo 18:28  
+
0
Me ollaan vaan nukuttu, nähty koirakavereita ja tokoiltu. Ja samaa rataa jatketaan. Kauheesti oon nyt koittanu kattella mielenkiintosia luentoja ja kursseja, mutta saakeli kun kaikki semmoset mitkä kiinnostais on jossain toisella puolella suomee.. Ei sillä onhan meillä tässä tälläkin hetkellä meneillään tasapainoa!-kehonhallinta kurssi, kerran viikkoo ohjatut tokotreenit ja pinserin kanssa kahet aksatreenit, mutta näin sairaslomalaisena kaipaan vielä niin paljon enemmän tekemistä! :nauru:

Tokoilusta tulikin mieleen että meidän seuruu alkaa edistyä! Tosi lyhyttä pätkäähän me vielä mennään mutta sillon kun pilkullisella on hyvä dravi päällä niin ai että tykkään! Kaipaisin kuitenkin vinkkejä tohon alkuun. Kuten videolta huomaa ekat pari askelta on aina vähän tommosta plaah, koira kattelee mihin sattuu, pysyy kyllä hyvin oikeessa kohtaa onneks. Tavote olis kuitenkin saada se seuruu hyväks ihan niistä ekoista askelista lähtien. Onko muilla heittää tähän jotain neuvoja? Mä oon välillä niin hukassa kun nää pilkkueläimet on niin erilaisia kun aiemmat harrastuskoirat :nauru:
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 02.03.2014 klo 19:26  
+
0
Hyvältä näyttää :peukku:

Mä sain tuohon ihan samaan ongelmaan neuvoksi infota koiraa heti kun ei tee halutulla tavalla (meillä tähän sana "hups") ja otetaan uusiksi ilman palkkausta. Heti kun kontakti pysyy vaikka vaan sen yhden askeleen liikkeestä lähtiessä niin palkka. Lyhyitä, lyhyitä, lyhyitä seuruita. Tähän tyyliin. Katso äänien kanssa niin saat parhaiten ideasta kiinni. Meille toimi tosi hyvin, vaikka epäilin, että Jali ei kestä noita korjailuja, mutta vielä mitä! Jos Mersu on tässä tapauksessa samanlainen kuin Jali niin se tarvii selkeät kriteerit mitä pitää tehdä ja kaikesta muusta pitää huomauttaa. Jos Mersukin tietää, että kontaktia pitäisi pitää niin minusta voi ihan hyvin huomauttaa virheestä. Vähän tietenkin kannattaa katsoa koiran mukaan laskeeko vire hirveästi huomauttelusta, mutta sitten kannattaa helpottaa tehtävää. Ottaa vaikka pelkkää perusasentoa johon vaatii kontaktin.

Lisäksi joku kouluttaja mainitsi, ettei koiraa kannata koskaan "kerjätä" ottamaan kontaktia kesken seuruun. Jos kontakti tippuu pidemmässä seuruussa niin sitä ei huomioida (ei nypitä hihnasta, ei huikkailla lisäkäskyjä...), mutta kehutaan kun palauttaa kontaktin. Tällee me ensin tehtiin lähdöissä eli jätin huomioimatta kontaktin tippumisen ja kehuin kun otti kontaktin, mutta eihän se meillä toiminut kun Jali ei ymmärtänyt, että teki jotain väärin.

Mä lähtisin myös vahvistamaan kontaktia perusasennossa. Koiran on helpompi pitää se katsekontakti kun se on jo lähtiessä. Minkä tähen te ette lähde perusasennosta? Jos haluat lähteä "lennosta" niin kävelisin eteenpäin ja kutsuisin (tai vähän houkuttelisin jos ei käskysanaa vielä osaa) koiran seuraamaan, ei siis mun mielestä kannata lähteä paikoiltaan niin, että koira lähtee seisoaltaan seuraamaan. Voipi tulla vaikeuksia sen perusasentoon hakeutumisen kanssa myöhemmin. Jos se ei osaa perusasentoa niin sitten kipinkapin treenaamaan. Mä liputan perusasento-askel-perusasento seuraamisten puolesta, meiän seuraaminen on rakennettu kyllä oikeastaan puhtaasti vahvan perusasentoon hakeutumisen avulla.

Muoks. Älä seuruuta myöskään alkuvaiheessa mieluusti mitään esteitä kohti, saattaa paineistaa koiraa ja saada sitä kontaktia tippumaan. Ja opettele kävelemään katse eteenpäin ja seuraamaan koiraa sivusilmällä. Helpottaa oikeasti myöskin koiraa kun et ole kyyryssä ja tuijota takasin. Tuo eteenpäin tuijottaminen on kyllä tosi haastavaa itsellekin :nauru:

Meiän uusi agilityjakso alkoikin 2-3 viikon saikulla. Fyssari suositteli siis meille lepoa kun epäili hauiksessa mahdollisesti jännetuppitulehdusta. On se kiva kun tuo ei ole mitenkään edes oireillut, kannattaa siis todellakin käydä huoltamassa (harrastus)koiriaan säännöllisesti! Max 20min lenkit, eikä minkäänlainen riekkuminen sallittu, helppo homma :roll:
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 02.03.2014 klo 22:30)

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 02.03.2014 klo 22:20  
+
0
KIITOS! Mitäpäs mää tekisinkään ilman meidän toko-experttiä! :kumarrus:

Miten mä en oo ite tajunnut että hei sitä koiraahan voi huomauttaa asiasta.. Perusasennossa ton kontakti kun on mitä parhain ja se ollaan saatu siihen jamaan nimenomaan huomauttamalla kun katselee muualle, selkeästi kuitenkin tietää että katsekontakti tulee pitää.

Ja helkkarin hyvä kysymys miks en videolla kertaakaan lähtenyt perusasennosta :nauru: Yleensä kyllä lähden perusasennosta, mutta jotenkin omatoimitreeneissä sitä välillä lipsuu että vaatiiko sitä perusasentoa. Katsekontaktin kuitenkin pyrin vaatimaan aina ennen liikkeelle lähtöä ellen sitten lähde liikkeestä ja nappaa koiraa vauhdista mukaan. Ja perusasentoahan me ollaan hinkattu enemmän kun laki sallii että se on tolla tosi vahvana. Nyt vaan tullut treenattua seisomista paljon niin kai se sit fiksuna koirana tarjoo sitä mistä yleensä saa palkkaa. :nauru:

Mutta joo nyt siis vaan oma katse rohkeasti eteenpäin ja vähän tarkkuutta noihin kriteereihin!

muoks// voihan jalia! Tommoset (mahdolliset) vammat on aina ikäviä. Toivottavasti paranee pian ja pääsette taas harrastelemaan. Mutta hyvä kun muistutit tässäkin asiassa täytyykin varata se fyssari tälle kuulle!
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 02.03.2014 klo 22:23)

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 03.03.2014 klo 16:27  
+
0
Toko-expertti, missä?! :shifty: Mä vaan lähinnä kerron muiden neuvoja tai omia yrityksen ja erehdyksen kautta opittuja juttuja eteenpäin, en todellakaan koe olevani mikään expertti :nauru:

Mutta kiva jos oli neuvoista apua ja toivottavasti pääsette taas eteenpäin! Hyvä seuraaminen on kyllä erittäin tärkeä tokossa, mekin junnattiin paikoillaan vaikka kuinka kauan kun en ollut meidän seuraamiseen yhtään tyytyväinen, enkä halunnut alkaa sitä yhdistää siis esim jääviin. Hiljaa hyvä tulee, mä tykkään hirveesti meiän nykyseuraamisesta :hymy: (kunhan ne himputin käännökset...)

Harmittaahan tuo taukoilu kyllä, vaikka tekee varmasti koirallekin ihan hyvää pitää kunnon taukoa ihan muutenkin. Taitaa tuottaa taukoilu enemmän vaikeuksia mulle mitä Jalille :roll: Jalihan ei ole agilityä ajatellen milläänlailla ihanteellinen, jos ei pysy hoidoista huolimatta kunnossa niin kyllä mä oon pohtinu agilityn lopettamistakin. Mitä turhaa kuluttaa koiran kroppaa jos se ei sitä kestä. Taas mä maalailen piruja seinälle, yrittäkäämme olla positiivisia :nauru: Jos siellä nyt on tulehdus niin on se hyvä, että se tuli ilmi nyt, eikä vasta siinä vaiheessa kun se koira on alkanut oireilla jo ontumalla.

Mutta nyt "lenkille" ja sitten venyttelemään :nauru: Onneks Jali on niin helppo ja rauhallinen käsitellä ja nuo venyttelyt on oikeastaan tosi hauskoja!
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

Himppu89

Himppu89
Viestimäärä: 79

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Lauantaina, 08.03.2014 klo 10:15  
+
0
Täälläpä onkin ollu hiljasta viime aikoina, haluiskohan joku hiljanen lukija vaikka ilmiantaa itsensä :cool:

Munkin täytyy kysyä meijän toko-ekspertiltä vähän neuvoja seuraamisen harjotteluun. Pitkä on tie edessä meillä, että siitä saatais toimivaa ja katkeamatonta, mut pikkuhiljaa, pikkuhiljaa.... Mitä vinkkejä, mitä virheitä ite alussa muistat tehneesi? (Ois varmaan kannattanu kysyä näitä tuolla sun blogin kysymyspostauksessa, mut halusin vähän herätellä tätä keskustelua täällä)
Viisas tyhmä on viisaampi kuin tyhmä viisas

http://upperclassunderdogs.blogspot.fi

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Lauantaina, 08.03.2014 klo 17:39  
+
0
Johan täällä oon yrittäny huudella minäkin kuulumisia mut eipä tää tästä oikeen oo lähteny.

Mut voi kuule kun mä tein ihan kaikki maailman virheet tuon seuraamisen kans. Mä oon oikeesti oppinu nää asiat niin kantapään kautta kuin olla ja voi, mutta ehkä ihan hyväkin toisaalta.

- Älä koskaan treenaa koiraa liian matalassa vireessä tai kun koiraa ei vois vähempääkään kiinnostaa treenata! Yhtään mitään. Tää on oikeesti ollu mulle se yks juttu mikä on vieny ihan hirveästi meitä eteenpäin. Sille koiralle pitää rakentaa se motivaatio tehä sun kans hommia (tää on kaikessa treenaamisessa oikeestaan se ensimmäinen juttu mikä pitää hoitaa kuntoon) ja kun koira oppii tekemään asiat hyvässä vireessä se myös tekee suuremmalla todennäköisyydellä sen myös siellä kokeessa samassa vireessä. Sä et halua, että se koira yhdistää seuraamista laamailuun... Hyvä seuraaminen mun silmiin on kaukana laamailusta. Enemmänki mä tykkään tottis tyylisestä seuraamisesta ja jos tokotuomarit rokottaa liian tiiviistä tai korkea vireisestä seuraamisesta nii siinäpähän rokottavat.

Esimerkiksi tämä ei ole seuraamista saatikka esimerkki hyvästä treenistä :roll: Nolottaa kattoa iteki tuota videota kun teen niin miljoonan verran virheitä :nauru: Koiralla on matala vire, sitä ei juuri kiinnosta tehdä mun kans yhtään mitään. Mä palkkaan koiran tosi innottomasti ja liian harvoin ja jos palkkaan niin vääristä asioista. Eikä koira oikeastaan edes palkkaudu. Liian pitkät ja tylsät treenipätkät, eikä koirakaan oikein tiedä mitä me tehdään. Tässä jo huomattavasti järkevämpää treenailua. Koiralla on parempi vire ja se oikeasti palkkautuu tuosta palkasta ja mä oikeasti palkkaan sitä koiraa paljon järkevämmin. Tosin palkan suunta on väärä ja huomaa, että koira juurikin aukeaa herkästi takaa, koska palkka tulee oikeasta kädestä.

- Seuraaminen koostuu moooonesta osasta, älä yritä opettaa niitä kaikkia kerralla vaan niitä voi ja pitää treenata erikseen. Se on vähän niinku palapeliä kokoais. Mun ongelma oli ehkä "kaikki mulle heti nyt"-asenne (näkee tuosta ensimmäisestä videosta kun tehdään liian pitkiä seuraamisia vaikka koira ei osaa), enkä tosiaan hoksannut, että parempaan tulokseen pääsee kun ne osasuoritukset opettaa koiralle erikseen. Perusasento-katsekontakti-liikkeellelähdöt-seuraamisen paikka-käännökset-vauhdinmuutokset-seuraamisen ilme.... Meidän liikkeellelähtö/kontaktitreeniä.
- Mun mielestä joskus voi ihan hyvin seurauttaa koiraa liian korkeassa vireessä ja vähän katsoa läpi sormien esim. korkeasta vireestä mahdollisesti seuraavaa edistämistä. Tällee voi rakentaa sitä fiilistä siihen koiran tekemiseen. Mutta ehkä kuitenkin vasta siinä vaiheessa kun se koira käytännössä osaa sen seuraamisen. Liian alussa kun se paikka ei ole vielä ihan varma muutenkaan niin tämmöset läpi sormien katsomiset ehkä hajottaa sitä ennestään. Mut ylipäänsä jos seuraaminen on ihan laamailua ja koirasta blaah, niin ei ehkä ensimmäisenä kannata alkaa nillittää sille niistä pikkujutuista vaan sitä koiran virettä siihen seuraamiseen ois hyvä saada nostettua. Jos se tarkottaa sitä, että sen seuraamispaikka vähän hajoaa niin sitte hajoaa. Sen pystyy kyllä korjaamaan sitten jälkeenpäin kun koiran fiilis on kohdillaan.
- Lyhyitä treenejä ja oikeesti kunnon palkka (eli se mikä koiraa nyt ikinä sattuukaan parhaiten motivoimaan) sille koiralle. Joko mä sanoin, että lyhyitä treenejä? Varsinkin alkuvaiheessa. Lopeta sillon kun koiralla on vire korkeimmillaan ja se vielä haluaa tehdä, ei siinä vaiheessa kun se on jo ihan kyllästynyt. Jos sä ajattelet, että "no jos mä vielä yhen toiston" niin on jo korkea aika lopettaa. Lopeta aina onnistuneeseen toistoon.
-Opeta koiralle vapautuskäsky, jollon se saa sen THE palkan. Ja kun vapautat ja palkkaat niin oo oikeesti tosi iloinen ja mukana siinä palkkauksessa.
- Sä et voi palkata koiraa liian usein, mutta muista aina palkata vain syystä! Jos koira ei ansaitse palkkaa, se ei myöskään saa palkkaa. Kannattaa myös palkata tosi monipuolisesti ja yllättäin. Jalilla pysyy ainakin vire tosi hyvin kun se ei ikinä tiedä millon palkka tulee ja sen pitää tavalllaan koko ajan pysyä hereillä, koska se palkka voi tulla koska vaan. Eli välillä palkkaat siitä pelkästä alun perusasennosta, ensimmäisen askeleen jälkeen, käännöksen jälkeen, perusasentoon, lennosta...
- Mun mielestä vahva perusasento on aika hyvä seuraamisen perusta ja tuon mun hörhöilyn jälkeen meiän seuraaminen parantu tosiaan huimasti näillä perusasento-askel-perusasento sarjoilla. Oikeaa seuraamispaikkaa harjottelin myös ihan imuttamalla.
- Riippuu varmaan vähän koirasta kannattaako seuraamisen aikana kehua esimerkiksi hyvästä kontaktista. Mä en ehkä kehuis, ainakaan samallalailla kuin tuossa ekassa videolla. Voisin kuvitella palkkaavani ja vapauttavani koiran heti kun se ottaa kontaktin ja pikku hiljaa alkaa vaatia pidempää kontaktia, mutta en lähtis tosiaan kerjäämään kontaktia kehumalla/huomauttelemalla/nyppimällä hihnasta.
- Siinä vaiheessa kun se koira jotain osaa, niin sun pitää muistaa sitä myös siltä vaatia mistä tuolla ylempänä jo lunahauvaakin ohjeistin esimerkiksi noissa liikkeellelähtö kontaktin tiputtamisissa.
- Häiriö sen koiran mukaan. Vaikeassa häiriöässä ei voi vaatia juttuja mitä se koira ei varmasti osaa. Meille toimii paremmin kun ne jutut opetellaan ilman häiriötä, häiriössä on ihan turha alkaa opetella mitään uusia juttuja.
- Älä koskaan jätä vinoa perusasentoa huomiotta, äläkä tosiaan anna korjailusta palkkaa. Jos haluat varmasti suorat perusasennot niin muista myös vaatia ne aina äläkä kato vinoja läpi sormien. (mun pitäis terästäytyä tässä kohtaa :D)
- Käännökset oon opettanu myöskin perusasennon kautta eli ollaan pyöritty lähestulkoon paikoillaan ja koira on saanut hakea sen perusasennon. Käännöksistä saa helposti koiralle virettä nostavan kun seuraamisessa palkkailee usein käännösten jälkeen. Koita opetella ne käännökset ensin ilman koiraa (mä en osaa edelleenkään kääntyä esim vasemmalle...)
- Mieti sitä palkan suuntaa. Mä esimerkiksi yhdessä vaiheessa palkkasin oikeasta kädestä, jollon mä sain Jalin poikittamaan/aukeamaan takaa. Sillä palkan suunnalla voi hyvin korjailla väärää seuraamispaikkaa. Meille on toiminu tuo taate päin palkan heittäminen ja itsekin vähän peruuttaminen kun se varsinkin tosi korkeassa vireessä edistää helposti.
- Opettele kävelemään jo alusta asti suorassa katse eteenpäin ja normaalisti käsiä heilutellen. Mulle on monesti huomautettu noista käsistä, että heiluttelen niitä liian leväällään, varsinkin koiran puoleista, minkä kuulema jotkut tuomarit voi tulkita vartaloavuksi. Ison koiran kans se normaali käsien heiluttelu tuntuu mulle tosi hankalalta kun Jali seuraa kuitenkin tosi tiiviisti.

Tästäpäs tuli nyt romaani, mut näitä oliki yllättävän hauska miettiä :nauru: Nää on siis semmosia asioita mitä mä oon ton oman kans joutunu miettimään ja mitä nyt yhtäkkiä tuli mieleen, ei välttämättä kaikki vinkit toimi jokaisen koiran kans. Laitoin noita meiän seuraamisvideoita nyt mukaan kun itse ainakin oon oppinu hirveästi kattomalla myös muiden treenivideoita ja noista näkee aika hyvin meiän treenauksen kehityksenkin, niine kaikkine virheineenkin.

Kun vertaa vaikka tuota ihan ensimmäistä videota meidän nykytasoon niin aika pitkän matkan ollaan tultu :nauru: On tuossa vielä viilattavaa, mutta kyllä tuolla jo alo-luokkaan kehtais mennä. Mä niin tykkään tuosta miten Jali nykyään työskentelee, muulla ei oikeestaan ees oo niin suurta väliä :hymy:

On täällä muitakin treenaajia, löytyiskö lisättävää?
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

Himppu89

Himppu89
Viestimäärä: 79

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Lauantaina, 08.03.2014 klo 18:03  
+
0
Superisot kiitokset kattavista vinkeistä!! Antaa myös paljon motivaatiota ja intoa pienin askelein harjoitteluun, kun näkee teijänkin kehittymishistorian :kieli: Ehkä me Rennynkin kanssa vielä jonain päivänä osataan yhtä hyvin...
Viisas tyhmä on viisaampi kuin tyhmä viisas

http://upperclassunderdogs.blogspot.fi

Pixu

Pixu
Viestimäärä: 1319

VS: DALMATIANKOIRAT - OSA 2 - Lauantaina, 08.03.2014 klo 19:30  
+
0
Juu vähän on hiljasta ollu, mut eipä ainakaan täällä suunnilla oo tapahtunut mitään :nauru:

Tänään oltiin kuitenkin näkemässä Ronjan kahta veljeä ja muutamaa muuta dalmista. Olihan ne veljet vähän isompia :nauru: Kivasti sujui painit kuitenkin ja kaikki 8 koiraa meni tosi nätisti yhdessä. Saatiin näyttelyhihna matkaan kasvattajalta joten kai sitä nyt pitäs sitte tosissaan alkaa harjoittelemaan sinne pentunäyttelyihin! Ronja on kyllä ihan mahtava pikku neiti, niin kiltti ja ottaa nätisti kontaktia.
Dalmikset Rölli & Ronja

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 7
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 04:15)