Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 13:30

Hollanninpaimenkoirat

Siirry sivulle: 1 ... 12 13 14 15

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Maanantaina, 26.01.2015 klo 23:17  
+
0
^Saa, saa! Taustatyö on hyvä aloittaa jo hyvissä ajoin. :wink: Terveisin henkilö, joka on iskenyt silmänsä yhteen alle puolivuotiaaseen narttuun, jolle toivottavasti löytyy muutaman vuoden päästä sopiva sulho.
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 27.01.2015 klo 19:55  
+
0
^^ Mä olen haaveillut toisesta holskusta nyt, öö, viisi vuotta. :nauru: mutta elämä tapahtui ja tuli vähän muita rotuja samaan taloon. Seuraava sentään on sitten suht saletisti holsku! Vaikka sekin tulee hyvällä tuurilla 2016-2017, riippuen yhdistelmistä. Silloinhan sunkin junnu on jo hyvässä iässä seuraavaa pentua varten! :cool:

^ Nyt kerrot äkkiä mikä koira, vaikka yksärillä tai facessa :shifty:
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 27.01.2015 klo 23:12  
+
0
^se on semmoi ällösöpö tuontikarkkari. :love: Tuon meidän turjakkeen veljentyttö. :hymy:
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 28.01.2015 klo 08:54  
+
0
^ Hyhhyh! Pennut on kyllä hirveitä.

Me tähdätään siihen että maaliskuussa meillä ois Suomen eka RTK2-holsku, toivottavasti kukaan ei ehdi kiilata eteen! :jjei:
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

norah

norah
Viestimäärä: 864

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Torstaina, 29.01.2015 klo 13:57  
+
0
Ah, hienoa, muitaki haavelijoita! :nauru:
Tiettykään en ulkonäön perusteella koiraa hanki, mut oli ne hienon näkösiä, miellytti silmää kovasti. Mähän kävin viime vuoden puolella moikkaamassa yhtä pk kasvattajaa ja näin muutaman omistajan, ajatus sellasesta jäi sit kummiskin vaan ajatuksen tasolle päähän muhimaan.

Täälläpäin (Turussa) ei taida pahemmin holskuja olla, yks ainoa on sattunut kerran kaupungilla vastaan. Olis kiva päästä vertaamaan, et erooko ne arjessa paljonkin belgeistä. Tästäpä siis kysymykseen, millasia teiän holskut on arjessa? Entäpä treeneissä?

Tsemppiä kojoteille, oishan toi pirun hienoa! :peukku:
Belgianpaimenkoira tervueren Mutka s. 8/12
Belgianpaimenkoira groenendael Moto s. 2/17
† Belgianpaimenkoira groenendael Meeko 9/14 - 4/2022

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Torstaina, 29.01.2015 klo 18:26  
+
0
^Turun alueella asuu jokunen holsku, mutta ei tosiaan ole sillä alueella kovin yleinen rotu.

Onko sulla mielessä mikä karvamuunnos? Periaatteessahan kaikkia karvamuunnoksia sitoo sama rotumääritelmä, mutta käytännössä erot voi olla hyvinkin isoja. Meillä karkkari ja lyhkäri eroaa toisistaan melkeinpä joka asiassa. Karkkari on tosi pehmeä, eikä treeneissä kestä toistoja tai epäonnistumisia. Lyhytkarva on taas semmoinen että se ehtii tekemään kymmenen asiaa ennen kuin ohjaaja on kerennyt edes antamaan mitään käskyjä. Luonteeltaan se on tulta ja tappuraa ja jaksaa jankata liikkeitä vaikka koko illan. Toisaalta se on ärsyttävyyteen asti ihan hirveän vilkas, minkä johdosta hallinta korostuu ihan eri tavalla kuin diesel-karkkarin kanssa.

Se mikä näitä omia holskuja kuitenkin yhdistää, on se että kotona kumpikin lojuu nukkumassa missä sattuu, mutta heti kun jääkaapin ovi aukeaa, on lauma skarppina jännittämässä että mitä me saadaan?! :nauru: Osaavat siis kumpikin rauhoittua, mutta syttyvät heti, kun on ohjelmaa tarjolla.
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

norah

norah
Viestimäärä: 864

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 30.01.2015 klo 13:43  
+
0
^ Pitkäkarvainen ja lyhytkarvainen mua ainakin tällä hetkellä kiinnostaa, mut kuten sanoin, mun ja holskujen kohtaaminen on ollut niin vähäistä etten osaa vielä sanoa, kumpi mua sitten enemmän miellyttää. :hymy: Karkkareitahan en oo nähny koskaan livenä. Mitä te harrastatte?

Jääkaapin ääni aiheuttaa täälläkin saman reaktion :nauru:
Belgianpaimenkoira tervueren Mutka s. 8/12
Belgianpaimenkoira groenendael Moto s. 2/17
† Belgianpaimenkoira groenendael Meeko 9/14 - 4/2022

kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 30.01.2015 klo 14:03  
+
0
Mulla on kokemusta vain tosta yhdestä lyhkäristä, mutta sakuun verrattuna se on kyllä aivan jäätävä sähikäinen. Reaktionopeus on aivan toista luokkaa kuin sakulla, joka sekin on hyvin energinen. Mutta (lyhkäri)holsku on ferrari, saku on diesel, kuten Riisis tuossa äsken erotteli lyhkäriä ja karkkaria, ja mun käteen sopii paremmin tuommoinen intopiukea raitasika. :nauru: Meidän holsku on myös ihan hirveä herkkis ja draamakuningas, kun taas saku hädin tuskin päätä nostaa vaikka sen päälle kaataisi vahingossa pyykkitelineen...

Vapaana ollessa holsku MENEE, saku menee mutta ees vähän kattoo mihin. :roll:

Holsku taitaa eniten ilmoittaa ovikellosta/sisälle tulijoista mutta on myös ekana kaikkien sylissä pusuttelemassa. Treeneissä lyhkäri on nopeasti oppiva ja helposti kuumuva, eli pitää vähän osata tasapainotella rauhoittelun ja innostamisen välillä. Ts todella taitava teknisesti, mutta välillä menee kuppi nurin ja ääntä lähtee samalla kun tekee. Draamakuninkuus pätee ajoittain myös treenikentällä, mutta on tuo saanut kerran esim. pallosta täysiä silmään ja jatkanut leikkimistä ilman ongelmia. Puhumattakaan kaikista niistä kerroista kun olen astunut varpaille.

Eli lyhykäisyydessään Ykä tykkää kaikista ihmisistä, kaikesta ruoasta, kaikista leluista ja ihan kaikesta tekemisestä. Reaktionopeuden voi ottaa sekä plussana että miinuksena, miten sen nyt ottaa. Joskus todella ärsyttävää, joskus mieluista.
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

Emmuska

Emmuska
Viestimäärä: 328

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 31.01.2015 klo 12:24  
+
0
Mä oon nyt alkanut ihastua pikku hiljaa lk holskuun.
Osaako joku verrata näitä malikoihin? Kerta on sähäkämpi kuin saku niin kuulostaa jo hyvältä, mutta olis kumminki hienoa jos olis vähän alempana kun käyttis palikka.
Olis tosi varteen otettava rotu! Sitten siis kun on uuden aika ;)
RTK2 TK1 BH Fatikon Hera <3
Emma <3
http://ekanoma.blogspot.fi/

norah

norah
Viestimäärä: 864

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 31.01.2015 klo 17:51  
+
0
Meno kuulostaa paikoin hyvinkin samalta mitä noiden belgien. Sisällä osataan kyl rauhottua, mut ulkona mennään niin satalasissa, ettei paljon eteen katota ja tällä hetkellä toinen onkin levossa täysin jumiutuneen selän takia. :roll:

Teillä kojotei ja Riisis kun on noi lyhytkarvaset versiot, niin jaksaisitteko nakata mua esim. yksärillä noista kasvattajista? Netistähän noi kaikki taitaa löytyä, mut olis kiva kuulla et mikä sai päätymään just siihen tiettyyn kasvattajaan.

Mä en edes tiedä miks mua nää holskut niin kiehtoo, belgeissä ei oo mitään vikaa, tuntuu just omalta rodulta, mut jotenki tämmönenkin ois hirveen kiva :eitietoo:
Belgianpaimenkoira tervueren Mutka s. 8/12
Belgianpaimenkoira groenendael Moto s. 2/17
† Belgianpaimenkoira groenendael Meeko 9/14 - 4/2022

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 31.01.2015 klo 17:58  
+
0
^Mullakin sakemanni tuntuu just omalta rodulta ja kyllä yks sellainen pitää kotoa löytyäkin, mutta silti salaa haaveilen minäkin lk holskusta :shhh:
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 31.01.2015 klo 21:55  
+
0
Laitan norahille yksäriä tässä jahka kerkeän! Jäi näköjään vastaamatta mitä harrastetaan - holsku puuhaa tokoa ja rally-tokoa, tokossa VOI-luokassa ja rallyssa AVO-luokassa. Kun ei ole lunta, pörräillään metsässä pk-haun merkeissä. Se on noin ihmisrakkaalle koiralle ihan ykköslaji. Canicrossaillaan myös satunnaisesti.

Mä en ole belgejä melkein ikinä katsellut "sillä silmällä", vaikka tässä lähipiirissä pyöriikin jonkin verran malikoita ja tervuja. Holskunhan pitäisi periaatteessa sijoittua johonkin malikan ja sakemannin välimaastoon, ja varmaan monet niin tekevätkin. Ainakin oma tuntuisi olevan sitä luokkaa. KNVP-holskut sitten eivät kaiketi eroa malikoista muuten kuin värinsä perusteella. Kyllä ainakin niissä maleissa joita minä olen nähnyt on vielä astetta enemmän nostetta, jos nyt tällaista suomalaista holskua ja malinoisia vertaa.

^ Onneksi voi olla sekä saku että holsku! :cool:
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Sunnuntaina, 01.02.2015 klo 02:25  
+
0
Mä en uskalla lähteä tekemään mitään vertailua belgeihin (malinoisiin), koska ei ole juuri henkilökohtaista kokemusta niistä. Kyllähän tuolla omankin koiran suonissa virtaa raidattomien paimenten verta, mutta en mä silti edes halua vetää mitään yhtäläisyysviivoja malinoisiin. Mutta kyllähän näissä roduissa samaa on, se on selvä!

Moni ajattelee että lk holsku on semmoinen miedompi versio malinoisista ja olisi täten jotenkin helpompi harrastuksissa ja arjessa. Tähän kuoppaan ei kannata kävellä! Käyttöominaisuuksia painottavista yhdistelmistä saa kyllä suurella todennäköisyydellä hyvän harrastuskoiran, mutta ei ainakaan tätä omaa pysty vasemmalla kädellä kouluttelemaan, vaikka se onkin erittäin mukava ja kiva koira, eikä ole kenellekään vaaraksi (paitsi nenälle, koska tulee sata lasissa pussaamaan...).

Holskujen sanotaan olevan itsenäisempiä kuin malinoisit. Ainakin omat holskut ovat kohtuullisen itsenäisiä. Ainakaan omille luoksetulon kouluttaminen ei ole ollut mikään läpihuutojuttu, vaan on vaatinut ihan hirveän määrän työtä. Ja siis koulutushan on edelleen kesken... Onneksi näillä kummallakin on kohtuullinen laumavietti, joka pelastaa paljon. Kumpikaan ei silti koe tärkeäksi pitää mua silmällä ihan joka sekunti, mutta etsivät mut nopeasti, jos metsässä pysähdyn paikalleni.

Meillä on junnun kanssa tällä hetkellä harrastuksena toko ja pk-haku, mutta jälkeäkin olisi tarkoitus lähteä taas tekemään. Alkutekijöissään olleen jäljen pistin viime vuonna tauolle, kun koira alkoi hakumetsässä maavainuiseksi ja rupesi nostamaan mun omia jälkiä, joten totesin ettei silloin ollut ehkä paras aika harrastaa näitä kahta lajia päällekkäin. Vepekin varmaan astuu jossain vaiheessa kuvioihin, kun tämä oma rrrrakastaa vettä ja uimista. Karkkarin kanssa on siis ollut samat harrastukset, mutta ei koskaan päästy kokeisiin asti fysiikan pettämisen takia.

Holskusta haaveileville täytyy aina muistaa korostaa sitä, että kannattaa käydä katsomassa erilaisia treenejä ja eri kasvattajien koiria, sekä koiria ihan kotioloissaan. Hajontaa luonteissa on paljon! Taustatyö kannattaa tehdä huolella ja kysellä aktiivisesti myös muiden kuin tulevan pennun mahdollisen emän/isän omistajan mietteitä omasta koirastaan.

Tänä vuonna on tulossa paaaaljon holskutapahtumia, joihin ehdottomasti kannattaa tulla vakoilemaan koiria omistajineen. Yleensä me ollaan ihan mukavaa porukkaa. :nauru:
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Sunnuntaina, 01.02.2015 klo 03:43  
+
0
^ Komppailen täysin. Se mikä sopii yhteen käteen ei välttämättä sovi toiseen - malikoissa on omat piirteensä, holskuissa omansa. Eipä kai juuri mitään rotua voi suoraan verrata toiseen, varsinkaan kun hajontaa on ihan hirveästi. Oma ei ole niin käyttöpuolen koiria kuin vaikka Riisiksen lyhkäri, eikä sillä aina ihan riitä palikat kaikkeen mihin soisi - kannattaa siis miettiä tarkkaan mihin tarkoitukseen koiraa oikeasti haluaa. Luonteita on ihan joka lähtöön. Terveysjuttuihin kannattaa myös kiinnittää erityishuomiota; erityisesti selkiin.

Mun lk on myös irti ollessaan hyvin itsenäinen, ja irtoaa metsässä/pellolla kauaskin. Sheltit pysyy lähellä ja saku sitten juoksee holskun ja ulkoiluttajien väliä.

Täytyy myös sivuhuomautusvitsinä kertoa, kun mietiskelin kerran puolitosissani käyttölinjaiseen jenkkibortsuun vaihtamista. Minulle sanottiin että kannattaa ottaa mieluummin vaikka se kaikkein kovin työholsku, se tulisi kuulemma taatusti helpommaksi mielenterveydelle. :nauru:
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 20.02.2015 klo 17:29  
+
0
Mekin hypättiin tämän rodun kelkkaan tälläisen tyttösen myötä :nauru:

lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 24.02.2015 klo 08:30  
+
0
^No hyi :love:

Hirveetä kun nyt tuli kaksi lk-pentuetta samaan aikaan, niin tietty joka paikka on täynnä pentujen kuvia :nauru:

Tervetuloa palstalle ja hienon rodun pariin!
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea
(Viestiä on muokattu tiistaina, 24.02.2015 klo 08:31)

Frehleys

Frehleys
Viestimäärä: 18

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 13.03.2015 klo 18:57  
+
0
Juu itsenäinen on kyllä tää meijänkin turjake :D Oppii aika hyvin asioita, kunhan vain antaa tarpeeksi nameja ja pitää koulutukset pienissä erissä. Meillä tylsistytään erittäin nopeasti vaikka onkin erittäin perso nameille ja kaikelle ruualle.

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Sunnuntaina, 15.03.2015 klo 10:19  
+
0
Kiitos Kojotei! :nauru:

Meillä on tuo pennun pyöreys kadonnut tyystin ja nyt ollaankin aikalailla pelkkää jalkaa ja korvaa. Ikää 11vko :nauru:



Todella ihana tapaus on tuo pentu ollut. Iloinen, rohkea ja kontaktinhaluinen :hymy:
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 18.03.2015 klo 19:11  
+
0
^ Oi, kun siellä ollaan nättinä :love:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 31.03.2015 klo 12:27  
+
0
Nyt kun rotu on suunnilleen lyöty lukkoon, niin uskaltaudun tänne kyselemään, että voisikohan joku kertoilla mulle kokemuksiaan eri holskukasvattajista? Tai onko kenelläkään kokemusta pennun tuonnista ulkomailta (hyviä kenneleitä tai muita neuvoja)? Haussahan olisi ehdottomasti pentu, jolta löytyisi hyvät käyttöominaisuudet, sillä ei ole kovin epätodennäköistä, että koiran kanssa lähdetään harrastamaan mm. suojelua. :hymy:

  Siirry sivulle: 1 ... 12 13 14 15
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28159
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6320
Viestejä yhteensä545647
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265819
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.04.2024 klo 23:15)