Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 13:30

Hollanninpaimenkoirat

Siirry sivulle: 1 ... 13 14 15

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 31.03.2015 klo 22:55  
+
0
^Ilmeisesti olet lyhytkarvaisesta muunnoksesta hankkimassa pentua, jos aiotte sitä suojelua harrastaa? Lyhytkarvakasvattajissa löytyy aika paljon vaihtelua, joten suosittelen tutustumaan esimerkiksi KoiraNetin kautta millaisia tuloksia kenenkin kasvatti on tehnyt. Nyt on kyllä aika monta nuorta pentuetta, joilla ei vielä luonnollisesti tuloksia löydy, mutta monen sukulaisia pystyy etsimään Workin-dog.eu:n kautta.

Aina pitää muistaa painottaa, että käy tutustumassa eri kasvattajien koiriin ja toki kasvattajiinkin ihan paikan päällä. Itse olen ollut todella tyytyväinen oman koirani kasvattajaan, ihan jo senkin takia että meillä on ihan mieletön tukiverkosto ja todella hyvä ryhmähenki.

Tuontipennuista ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta aika moni kasvattajahan on viime aikoina tuonut pentuja Suomeen, joten varmasti kasvattajan kanssa yhteistyössä sellainen on täysin mahdollista.

Canidaen pennu!! YÖK!! :love: :love:

Mä törmäsin viikonloppuna pariin karkkarinpentuun ja olen nyt ihan pentukuumeessa (milloinkohan mä en olisi?). Asiaa ei yhtään helpota se, että toinen niistä olisi sijoituskotia vailla ja se selvästi olisi halunnut muuttaa meille. Yritin jo avollekin ehdottaa, että meidän on pakko antaa sille koti, mutta se ei suostunut. :eek: Ei meillä nyt oikeasti ole koiran paikkaa auki, mutta saahan sitä aina haaveilla. :viheltel:
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Torstaina, 02.04.2015 klo 14:15  
+
0
^ Enpä sitten tuota huomannut viestiin pistää, mutta juu, lyhytkarvaista holskua oltaisiin hankkimassa. :nauru:

Aika paljon mä olen netissä surffaillut ja yrittänyt etsiä tietoa eri kasvattajista, pentueista ja mahdollisista tuontikoiristakin. Olen myös ulkomaisten kasvattajien kotisivuja yrittänyt tutkailla, mutta hankalaksi se menee, kun kielestä ymmärrä pätkääkään. :nauru: Vielähän tämä on ollut tällaista tutkiskelua vaan, ettei missään olla käyty vielä tutustumassa. Sekin olisi kyllä edessä. :hymy:

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Torstaina, 02.04.2015 klo 19:22  
+
0
Mullakin oli hollanninpaimenkoira jossain vaiheessa haavelistan kärkipäässä, mutta jotenkin sain käsityksen että suurella todennäköisyydellä kohdalle sattuukin arkajalka:P Mutta tosiasiassa taitaa yhtäpaljon niitä arkajalkoja löytyä kuin muistakin roduista? Vähän tuossa jo selailin koiranettiä ja noita luonnepuolen juttuja, mutta miten tarkkaan niitä kannattaa ja pitää lukea? Minkälaisia luonteenpiirteitä kannattaa välttää mihin kiinnittää erityistä huomiota? En nyt taas osaa selittää mitä tarkoitan, mutta toivottavasti joku tajuaa:nauru:

Hirvee haaveilu on ollut taas päällä vaikkei nyt ihan heti ole uutta koiraa tulossakaan enkä tiedä mitä seuraavaksi haluan, mutta hyvä se on ottaa jo valmiiksi selvää ja miettiä eri vaihtoehtoja että on helpompi päättää kun sen aika tulee :hymy: Sellanen monitoimirotu on plussaa ja nääkin vissiin kuuluu niihin että voi kokeilla ja harrastaa melkeimpä mitä vaan.

Toi isovilla on rotuna aivan ihana, mutta kaksi turkkirotua näin vähäisillä trimmaustaidoilla tuntuis vähän turhan raskaalta, joten silläkin yritän etsiä jotain vähän samantyyppistä, energistä ja innokasta koiraa ja plussaa vielä se jos koiralta vois vaatia vähän enemmän ilman pelkoa että toinen loukkaantuu:nauru:

Niin ja eroaako lyhyt ja pitkäkarvaisen luonteet mitenkään? Tai voiko sanoa että jompikumpi vaatii enempi jne?
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08
(Viestiä on muokattu torstaina, 02.04.2015 klo 20:39)

kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 03.04.2015 klo 15:52  
+
0
Riisis, näinkin sen pennun facebookissa, hyi! Nyt vaan pommittamaan avoa joka päivä, että suostuu adoptoimaan sellaisen hirveän pikkukikkaran. Mitä muuten Kikalle ja Roopelle kuuluu nykyään?

Lyhkäreistä löytyy enemmän potkua, vaikka tietty kaikki muunkin karvaiset ovat varmasti aina valmiina treeniin kuin treeniin. Itselläni on henkilökohtaista kokemusta vain tuosta lk:sta, mutta mitä olen pitkiksiä vierestä seurannut, ne ovat usein vähän, no, löysempiä ja tietyllä tapaa helpompia tapauksia. :nauru: riippuu tietysti ihan mistä tykkää ja miten haluaa treenata. Ainakin osa niistä pitkiksistä joiden treenejä olen nähnyt, voivat nimenomaan loukkaantua siitä jos niille vähän jostain virheestä sanoo. Mutta, kuten todettua, mulla ei ole pitkistä, nämä ovat vain mutuja. Mä pystyn vertaamaan lyhkäriä sakemanniin, en tiedä onko siitä nyt hirveesti apua loppupeleissä. Mutta ainakin lyhkärin sähikäismäisyys korostuu tuommoisen saksalaisen dieselin rinnalla. Yksi suomalainen kasvattaja myös kasvattaa lk-taustaisia pitkiksiä.

Jos luonnetestituloksia kattelee, niin tosi vähän löytyy sellaisia joilla on hermorakenteesta enempää kuin +1. Lk:t ovat kaiken huomaavia, kaikkeen reagoivia ja vilkkaita koiria, ja vaikka luonnetestitilanne onkin vain yksittäinen päivä, niin tuommoisissa jutuissa se näkyy. Itse toivoisin seuraavalle koiralle parempaa hermorakennetta ja kuormittavuuden kestämistä kuin mitä nykyisellä on. Myös laukausalttiuteen yms kannattaa kiinnittää huomiota, ja vaikka luonnetestituloksessa lukisi mitä, kantsii ottaa ihan henkilökohtaisesti selvää minkälainen koira käytännössä sitten on. Arkuudesta - no, oon itse tutustunut tosi moneen lk-holskuun ja niistä varmaan yksi on ollut oikeasti arka. Melkein kaikki muut ovat olleet tuollaisia samanlaisia syliinpunkeajia kuin Ykä. Vain pari on ollut vähän arvaamattomia siinä mielessä, etten sen tyyppistä koiraa ainakaan itselleni haluaisi. Ja veikkaisin että tällaisia marginaalisia tapauksia löytyy ihan mistä tahansa rodusta.

Holskuja on tosi monenlaisia, myös saman karvanlaadun sisällä. IPO:sta mulla ei ole itselläni kokemusta, mutta varmasti joistakin holskuista siihen on - ja muutamalla onkin tosi hienoja tuloksia. Kannattanee ottaa yhteyttä niiden kenneleiden koiriin, joilla näitä tuloksia omaavia koiria on, sillä jokaisella holskulla ei taatusti riitä paukut suojeluun. Kuten ei ihan jokaisella malillakaan.
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 03.04.2015 klo 21:28  
+
0

kojotei kirjoitti:

Riisis, näinkin sen pennun facebookissa, hyi! Nyt vaan pommittamaan avoa joka päivä, että suostuu adoptoimaan sellaisen hirveän pikkukikkaran. Mitä muuten Kikalle ja Roopelle kuuluu nykyään?



Kyllä meille munkin mielestä ihan hyvin mahtuisi yksi pieni käkkäräinen. :ylpea: Täytyy alkaa lähettämään avolle kännykkään kuvia siitä tyttelistä, niin ehkä senkin aivot pehmenee sen verran, että suostuu vielä joku päivä. :twisted:

Omille koissuille kuuluu hyvää. :hymy: Junnulla on juoksut meneillään, joten vanhemmalla on vähän raskasta. Noh, saapahan kumpikin liikuntaa, kun juoksevat kilpaa pitkin metsää - Neppis edellä kun yrittää libidonsa löytänyttä eunukkia karkuun. :roll: :nauru:

Vähän on nyt tässä alkanut heräilemään huoli karkeen selästä ja takajaloista. Lihakset on alkaneet sulamaan ja takaosa on muutenkin heikentynyt selvästi. Päivä kerrallaan mennään... Onneksi se on muuten pirteä ja alkanut tuhmaksi, joten liian huolissaan ei vielä onneksi tarvitse olla.

Neppiksellä on ongelmana tottiksessa ylikiehuminen... Se "kilahtaa" herkästi jos ei saa palkkaa just silloin kun itse haluaa! Hirveästi ollaan jouduttu nyt palaamaan perusasioiden pariin ja viimeinkin alkaa näkymään valoa tunnelin päässä. Namien kanssa pystyy vielä tekemään ihan kivalla vireellä, mutta lelut menee ihan yli hilseen. Ja kun sen saalis ei kylläänny millään, niin se jaksaa vääntää vaikka tunnin putkeen... :roll: Nyt onkin sit ollut itsellä hirveä opettelu, että miten sen mielialoja pystyy hallitsemaan ja kanavoimaan. Pikkuhiljaa ollaan pääsemässä samalle sivulle. Eilen aamupalalla tehtiin ensimmäistä kertaa tokon alokasluokan tottikset putkeen paikkista lukuunottamatta. Super känkkäränkkä! :love:

Miten Ykän selkä on jaksanut?
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 04.04.2015 klo 21:51  
+
0
^ Eiks neljä muka ole ihan hyvä koiramäärä :shifty:

Voi Roopea, onneksi se on sentään virkeä. Tsemppiä kauheasti, terveysjutut on ikäviä!

Ymmärrän hyvin ton "kilahtamisen" - mäkin oon rally-jutuissa mennyt tosi paljon taaksepäin koska toi kuumuu niin hiton herkästi ja alkaa äännellä. Ja kokeissa se menee aina ihme tiloihin, joten on pitänyt vähän miettiä miten sen kanssa pelaisi. Toukokuussa mennään taas kokeilemaan saisko sen vikan AVOHYV:in rallysta. Jos tällä kertaa ei tarttis mennä moikkaamaan tuomaria kesken radan... Sit ois Suomen eka RTK2-lyhkäri! Ja ehkä holskukin, en oo varma onko yks pitkäkarva ehtinyt jo meidän edelle. :nauru:

Ykä on ollut tosi hyvänä, vaikka toki sillä edelleen takajalat tärrää juoksemisen jälkeen ja fyssarissa tuntui rintarangan muutokset käteen helposti. Eikä sitä vieraat voi enää riehuttaa selkää riehakkaasti rapsuttamalla, mutta sen kun muistaa aina vieraille sanoa, ei ole ongelmia. Mutta siitäkin se palautuu nopeasti ja puskee takaisin pusuttelemaan.

Ykä on ollut mukana kaikissa reeneissä, ei ole syönyt kipulääkkeitä yli vuoteen ja on vaikuttanut oikein tyytyväiseltä. Sen oon huomannut, että se nukkuu nykyään useammin kerällä kuin ennen! Parin viikon päästä on uusi fyssariaika, sitten aletaan taas pyytää hieroja tänne kolmen viikon välein.
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 07.04.2015 klo 20:57  
+
0
Tsemppiä sairausongelmien kanssa painiville!

Onko muiden holskuissa sellaista piirrettä kuin "yhden ihmisen koira"?

Meillä minä olen selkeästi se jota totellaan ehdottomammin kuin miestä. Toki siihen varmasti vaikuttaa myös se että minä hoidan tuon koiran pääsääntöisesti. Edesmenneen sakemannin kanssa oli sama juttu vaikka olikin elänyt minun kanssani kahdestaan ensimmäisen elinvuotensa. Onkin hauska huomata että pentu 3kk ikäisenä kahden ihmisen taloudessa osoittaa samanlaista omistautumista yhdelle ihmiselle. :nauru:
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 07.04.2015 klo 21:44  
+
0
Ykä eli ainoana koirana minun kanssani ensimmäiset pari vuotta elämästään, joten ihmekös että se on edelleen semmoinen pieni mamman mussukka. Ja onhan se yhä enimmäkseen minun treenattavanani, vaikka puoliso sille jo kaksi rally-tokon AVOHYViä kävi hienosti poimimassa! Ykä saattaa persehtiä enemmän muiden ohjauksessa, mutta on se kyllä välillä semmoinen ääliö minullakin että tiedä nyt häntä. :nauru:

Laitetaan nyt tännekin nämä eiliset treenikuvat vaikka olivat jo tuolla toisella palstalla:







Pääsiäisenä siis treenattiin viiden päivän aikana yhteensä seitsemän kertaa, ja holsku meni koko ajan vain paremmaksi. Ihan tolkuttoman hieno elukka. Tehtiin rallya, tokoa ja pk-hakua. Kyllä se nyt vahvasti näyttää siltä että pakko se on taas kohta pyöriä kisoihin! Ehkä ne kymmenennet toko-VOI -kokeet onnistuisivat... :nauru:
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 08.04.2015 klo 06:29  
+
0
Hieno Ykä! Minä tuota herraa jo facen puolella ihastelin! :love: Ykä on monitoimikoira! :nauru:

Mä en ymmärrä miten nopeaa tuo pentu voi kasvaa! 14 vko tuli la mittariin ja korkeutta löytyy jo 44cm

lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

Piksi

Piksi
Viestimäärä: 685

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 08.04.2015 klo 21:09  
+
0
Ihan pieni karkkarikuume :shhh:

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 08.04.2015 klo 21:58  
+
0
^^Voi kun toinen on melkein pelkkää jalkaa ja korvaa! :love: :nauru:

^Sitä on liikenteessä, eikä edes kauhean pienenä... Mä en tiedä miten selviän erkkarista, kun sinne tulee monta ihanaa karkkaria. :shifty: Ja kohta syntyy vielä lisää karkkareita! Miten mää kestän?! :eek: Myyh, mie haluun!

Kumpikin holsku on selkeästi mun koiria. Kyllä ne avoakin tottelee joskus ja jouluna, mutta mun käskyjä harvemmin kyseenalaistavat. Tosin tässä voi olla aika paljon kyse siitäkin että avo on paljon löysempi noiden suhteen, vaikka osaakin koiria käsitellä ihan hyvin ja tulee niiden kanssa toimeen. Junnu tosin useammin kiipeää sohvalla avon kainaloon nukkumaan, mistä olen luonnollisesti hieman mustasukkainen. :nauru: Karkkari on onneksi ihan täysin mammanmussukka.

Ykälle tsemppiä tuleviin kokeisiin! :wink:
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Torstaina, 16.04.2015 klo 09:09  
+
0
Bleh, juuri kun pääsin sanomasta - Ykä on ollut vähän outo tässä pari päivää. Onneksi on se fyssari ensi viikolla, tsekataan vähän tilannetta. Sen jälkeen taas ahkeraa hierojalla käyntiä, jumppaa ja muuta huoltoa. On tämä kyllä syvältä. Toukokuulle varattu kahdet rally-kisat, toivottavasti tämä on vain ohimenevää prakailua.


Hakumetsällä kauden ekat kiintorullailut, ja koira pelitti ihan uskomattoman hyvin. On tämä vain niin sen laji.
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Maanantaina, 20.04.2015 klo 15:40  
+
0
Ollaan Canidae tulossa pennun kanssa samalle skk:n kurssille. :heiluti: Kiva nähdä sun nätti raitapaita livenä. :hymy:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 21.04.2015 klo 21:32  
+
0
Oi oootteko? :nauru: Voi kuinka mukavaa!
Maanantaina siis tavataan! :kieli:
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi
(Viestiä on muokattu tiistaina, 21.04.2015 klo 21:35)

kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Maanantaina, 25.05.2015 klo 11:38  
+
0
Nyt tehdään kyllä historiaa ihan monella tavalla! Pari viikkoa sitten kävin hakemassa Ykälle holskujen ekan virallisen RTK2-koularin, 98/100pts, sij 2./10. Eilen korkattiin rallyn VOI-luokka ja sieltäpä napsahti VOIHYV, pisteillä 71/100. :jjei: tolkutonta sähläystä pitkin rataa, mutta koiran säikähtämisestä huolimatta (peruutti päin kylttejä ja kaatoi ne ryminällä) teki loppuradan + käytösruudun ihan hyvillä mielin. Jes! Mullahan on yhdeksän toko-VOI -kokeen verran huonoja kokemuksia voittajakokeista, joten oon enemmän kuin tyytyväinen näihin pisteisiin.

Niin ja terveydestä: hieroja on saanut avattua Ykän selkäjumit parin käynnin jälkeen, sepä oli kuin olikin ihan hirveässä juntturassa. Mutta nyt on kaikki taas parhain päin. :aurinko:

Muita rally-holskuja palstalla?
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 03.07.2015 klo 09:58  
+
0


Täälläpä on hiljaista!

Meillä on kesä mennyt treenaten - kokeilin pitkästä aikaa voiko tuota koiraa palkata pienellä palloriekunnalla kun se toimii paremmin kuin nami, mutta jumiinhan se Ykän veti. Toissapäivänä hieroja avasi taas niskan, rintalastan ja lantion. Eli siirrytään suosiolla takaisin namiin, ja semmoiseen lelupalkkaan jossa lelu vain annetaan palkaksi ja koira voi sitten itse sen kanssa hetken rällätä. Ainakin eiliset rally-treenit meni näin ihan hienosti. :jjei: hirveää tahtia sai kyllä puskea rataa läpi että holsku pysyi kunnollisessa vireessä... ainakin rikotaan kaikki nopeusenkat kokeissa sitten!

Oon taas ihan hirveessä pentukuumeessa ottanut selvää asioista, ja kyllä mulle tarjottiin ulkomailta pentuakin jo. Ei vaan just nyt pysty ottamaan kun on rahat ihan loppu. :roll: mutta mutta ehkä ensi vuonna täälläkin pörrää pikku raitapenska!
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 14.07.2015 klo 11:47  
+
0
Oi pentukuume! Sitä ei onneksi meiltä löydy. Olenkin vannottanut ettei pentua tule seuraavaan viiteen vuoteen :nauru:
Lyhtkarvako mielessä Kojotei? :hymy:



Meillä Louhi on kasvanut hirmuisesti! 57cm säkä ja painoa löytyy jotain vähä yli 18kg. Me ollaan kesän ajan treenattu peltojälkeä ja tottista. Päästiin kesäkuussa suojeluporukkaan ja käydäänkin 2krt/vko siellä treenaamassa. Upeasti toinen on kehittynyt joka saralla :nauru:
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 14.07.2015 klo 14:27  
+
0
^ Jep, lyhkäri näillä näkymin tulee jahka sopiva pentue osuu kohdalle. Verkkoja on jo vesillä melkoisesti, aikataulu onneksi todella avoin. Ehkä 1-2 vuoden sisällä!

Ykä nappasi sunnuntaina tokan VOIHYV-tuloksen rallysta, 94/100pts ja 2. sija! Kahden chihun välissä. :nauru: ihan hirveän näpsäkkä koira oli radalla. Eilen käytiin treenaamassa uusia toko-VOI -liikkeitä vieraiden liikkuroimana ja välipalkoilla, nekin meni itse asiassa tosi hyvin vaikka viereisellä kentällä joku kolisuttelikin keinua ja se oli kamalaa. Palkkaus auttoi koiraa tsemppaamaan hyvin.

Louhi on kyllä tosi nätti :love:
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Torstaina, 16.07.2015 klo 11:34  
+
0
^ Okei :hymy: Toivottavasti sun aikataulun mukaan löytyis joku todella potentiaalinen pentue!

Kiitän! Vielä meinaa olla epäsopusuhtainen joka on ihan ymmärrettävää kun ikää miettii mutta kasvattajan sanoin siitä on kasvanut aika sopusuhtainen :nauru:

Voi hieno Ykä! Pätevä rally-tokoholsku :love:
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Sunnuntaina, 26.07.2015 klo 21:05  
+
0


Me käytiin lauantaina hakemassa vika VOIHYV rallysta ja saatiin siten RTK3-koulari! Ekana holskuna Suomessa, pitäähän sitä olla vähän polleana. Pisteet 91/100 ja sijoitus 1./7.

Lisäksi on toooosi alustavia pentusuunnitelmia alkuvuodelle, mutta niihin pitää palailla myöhemmin :shhh:
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

  Siirry sivulle: 1 ... 13 14 15
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 02:15)