Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 13:30

Hollanninpaimenkoirat

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 15

annacarolina

annacarolina
Viestimäärä: 17

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 06.07.2011 klo 14:45  
+
0
Holskuista kun ei meikäläisellä ole mitään kokemuksia,niin kertokaas viisaammat mitkä on ne suurimmat erot hollanninpaimenen ja belgin(otetaan esimerkkinä mali) välillä? Ja nyt tietenkin puhutaan käyttäytymisestä ja luonteesta :) vietikkyys yms.
Spu Artzwinger West

kojotei

kojotei
Viestimäärä: 175

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 16:05  
+
0
Noniin, voisi sitä tulla täälläkin pitkästä aikaa käymään. Itse olen ollut koko kesän reilaamassa mualimalla, koira on ollut hoidossa. Ikävä on aivan tolkuton, onneksi perjantaina saan Ykän takaisin. ♥
Meidät kutsuttiin jopa hakuryhmään! Itse en ole koskaan kyseistä lajia treenannut, koska en omista autoa, mutta kesän ajan Yksä on saanut tutustua hakuun oikein olan takaa. Hoitoperhe on ollut älyttömän aktiivinen, ja olen todella onnellinen, että suostuivat katsomaan Ykän perään koko kesän.

Yhtä kaikki, tiistaina etsimään ukkoja metsästä. Ja kukaan muu menossa holskujen tokorotumestaruuksiin? Minua vähän kutkuttaisi tuo VOI-luokka, onhan tässä kuukausi aikaa treenata liikkeet kuntoon...
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 16.08.2011 klo 18:32  
+
0
Roopesta on tulossa jo iso poika. Se on nimittäin oppinut nylkyttämään... Eilen nähtiin pitkästä aikaa koirakaveria ja ei hyvää päivää minkälaiset panofestit nuo pojat järjesti. Vuorotellen sai olla repimässä poikia toisen selästä. :ttou: Mä haluun takaisin mun pikkupojan, joka ei tajua tytöistä vielä yhtään mitään.

Roopen hakuilut on alkaneet tosi hyvin. Ohjaaja tosin ei vieläkään ole kartalla mitä pitäisi tehdä. :nauru: Eilen treeneissä maalimiehet oli jo kohtuu syvällä ja Roope juoksi aivan innoissaan kaikkien luokse. Rullan palautuskin sujui ihan ok. Näytölle lähettämisen suhteen ohjaaja sählää ihan hirveästi, mutta se ei juuri Roopen motivaatioon vaikuttanut. Otettiin neljä maalimiestä ja viimeisellä alkoi esiintymään vähän väsymisen merkkejä, mutta silti Roope suoritti etsintätehtävänsä reippaasti loppuun. :ylpea:

Jälkeäkin ollaan tehty, tosin ihan liian harvoin, jotta sitä voisi kutsua edes hieman tavoitteelliseksi. Olen tehnyt jälkeä metsään, pellolle ja ihan taloyhtiön takapihan nurmikolle. Vähän on sählingin makua matkassa, mutta pikkuhiljaa on keskittyminenkin parantunut. Jostain pitäisi keksiä jarrut holskuun.

Me ei ihan Kajaaniin asti jakseta lähteä yleisöksi tokomestiksiin. Pk-mestiksiin olen kylläkin alustavasti lupautunut talkoolaiseksi. :nauru:
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

ilemmym

ilemmym
Viestimäärä: 34

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 17.08.2011 klo 11:46  
+
0
http://c-arpe-die-m.blogspot.com/ tuolta löytyy mun ja Möhkön touhuamisista juttua :) mennään nyt syyskuussa TOKOn jatkoryhmään. Ihan kylmiltään :D saapa nähdä. Tuolta tunnisteista löytyy sitten se Möhkö, että sieltä voi kätevästi karsia kaikki Möhköön liittyvät jutut jos muut löpinät ei jaksa kiinnostaa :D

kojotei

kojotei

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 20.08.2011 klo 00:47  
+
0
Täältä löytyy meidän blogi!

Tänään käytiin tokaa kertaa hakumetsässä, kyllä vaan tuo koira on nopea. Aivan jumalatonta vauhtia joutuu juoksemaan raitapaidan perässä näytölle. Toivotaan, etten ihan hirveän montaa kertaa tule kaatumaan turvalleni.:D rullakoira tuosta tulee, on paljon sopivampi kuin haukkuilmaisu. Oppisi kyllä paukuttamaan oikein kunnolla jos vain opettaisi, mutta tuo alkaa herkästi kiljua turhautuessaan ja sitä minä en siedä pätkääkään. Haukun opettaminen luultavasti vain lisäisi muuta huutamista.
Itsellä on vain niin paljon opeteltavaa, tokoihminen kun lähinnä olen.

Jälkeä ei mekään olla juuri tehty, olisikohan ensi kesän heiniä se. Syyskuun alussa alkaa taas toko kaksi kertaa viikossa, joten eipä lopu tekeminen kesken.

Kotiin on kesähoidon jälkeen kotiutunut hyvin, ei mitään ongelmaa.

Ja Riisis, mulla nyt on leikattu uros, mutta kyllä sekin aina koirapuistosta lempinarttunsa löytää. Onneksi pistävät sille systemaattisesti turpaan aika usein.:D jarruja en usko ikinä holskusta löytyvän...
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

Riisis

Riisis

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 20.08.2011 klo 02:43  
+
0
^Me ollaan tupattu mukaan rotikkayhdistyksen treeneihin ja ero kohtuullisen rauhalliseen rottweileriin on aika iso. Itsekin hätkähdin kuinka paljon liukasliikkeisempi Roope oli muihin verrattuna. Tuo oli kyllä ihan elementissään, kun sai ottaa kunnon spurtteja oikein luvan ja kannustusten kera. Hyvä, että ehdin itse koiran perässä näytölle, kun siellä sitä oltiin jo nautiskeltu lihapullat parempiin suihin.

Mä mietin alkuun tehdä Roopesta haukkuvan, mutta kun viimeinkin sain siitä sen haukun ulos, niin hallinta petti ihan kokonaan. Se hyppi, huusi, riehui, näykki yms., joten totesin pääseväni helpommalla tekemällä siitä rullakoiran. Olen nyt kylläkin ottanut haukutusta mukaan tottisteluihin ja opettanut sille, että haukusta saa palkkaa vaan kun on perse maassa. Herättelen Roopen yleensä kysymällä siltä "Mennäänkö töihin?" ja Roope menee ihan sykkyrälle ja haukahtaa muutaman kerran. Haukkuminen nostattaa sitä ihan kivasti ja ainakin tällä hetkellä sillä saan Roopen parhaiten sytyteltyä tottikseen. Täytyy vaan varoa innostamasta liikaa, ettei mene överiksi.

Meidän pitäisi päästä joihinkin ohjattuihin treeneihin pikapuoliin. Mä en hirveästi ole uskaltanut Roopen kanssa mennä eteenpäin tottiksen suhteen, koska on mälsää jos jossain vaiheessa tajuaakin tehneensä väärin ja kaikki pitää aloittaa alusta.
Lk mäyräkoira -08 &

kojotei

kojotei

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 20.08.2011 klo 22:17  
+
0
Meillä sentään on mukana saku ja käyttömalikka, joten vauhtia piisaa muillakin. Mutta kyllä holsku pistää nopeudessa paremmaksi niitäkin.
Ykä tunki haukkua opetettaessa ihan iholle (ja tarjosi kaikkia mahdollisia tokoliikkeitä, mm. tosi sähäkkää sivulletuloa, kun ei tiennyt mitä siltä vaadittiin...), ja siitä taas pitäisi opettaa eroon. Nouto ja kaikkien esineiden kanniskelu on Ykälle tosi luontevaa ja kivaa, joten valinta oli helppo. Meidän oli myös pakko vaihtaa nakkipalkka pallopalkkaan, kun Ykä alkoi syljeskellä irtorullaa maahan namin toivossa. Nyt toimii hyvin.

Meillä toimii parhaana herättelynä jalkojen välistä pujottelu. Se on Yksän mielestä ehkä parasta ikinä, ja se kiihtyy siitä tosi hyvin työmoodiin.

Ykä on ensimmäinen pk-koirani, joten aika pitkälti olen oppinut kaikki kantapään kautta. Alkaa kyllä onneksi olla jokseenkin hanskassa oikeaoppinen palkkaus yms, vaikka kyllä sitä välillä saa kouluttaja karjua, että "miksi ihmeessä palkkasit sitä tuosta".:D
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

Marsutin

Marsutin
Viestimäärä: 63

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Sunnuntaina, 04.09.2011 klo 22:35  
+
0
Olen nyt jo jonkun aikaa tutustunut holskuihin netin kautta mutten ole livenä kovinkaan päässyt näkemään. Kuitenkin kyselisin että oisko holsku olla se mun rotu? Lähiaikoina olis tarkotus päästä kasvattajille ja harrastajille tutustumaan holskuttimiin ihan livenä :) Tässä hieman faktoja:
- Liikuntaa koira saa suht paljon, pyöräilen aina kun mahdollista, uidaan kesäisin paljon, lenkkeillään sekä remmilenkkejä mutta paljon myös irti metässä, pellolla, niityillä jne jne.
- Pääharrastuksina pitäisin agility, toko, haku.. Myös jälkeä tehdään paljon, vepeä toivottavasti päästään harrastamaan, pyöräily, canicross jne . Elikkäs siis todella kattavasti harrastellaan ja mennään koiran mukaan :)

Pääasiassa eniten mietityttää että onko holskusta harrastamaan näin monia lajia ja ihan tosissaan? Toivottavasti päästäis kisaamaan useammassakin lajissa. Onko holskulla tarpeeks miellyttämisenhalua ja motivaatiota harrastaa? Tottakai se on aika yksilöllistäkin.. Ja tuleeko holskut (narttu) yleensä ihan hyvin juttuun uusien koiratuttavuuksien kanssa?
lbu Bean "Jussi" entinen projekti, nykyinen tullimies :)
-------------------------------
spn Anemoneniityn Idän Sinililja "Nata"
espves Skogville´s a Moment Forever"Jeri" toistaiseksi lainassa :)
xrotu Mona ja Mökö

Riisis

Riisis

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 07.09.2011 klo 14:05  
+
0

Marsutin kirjoitti:

Olen nyt jo jonkun aikaa tutustunut holskuihin netin kautta mutten ole livenä kovinkaan päässyt näkemään. Kuitenkin kyselisin että oisko holsku olla se mun rotu? Lähiaikoina olis tarkotus päästä kasvattajille ja harrastajille tutustumaan holskuttimiin ihan livenä :) Tässä hieman faktoja:
- Liikuntaa koira saa suht paljon, pyöräilen aina kun mahdollista, uidaan kesäisin paljon, lenkkeillään sekä remmilenkkejä mutta paljon myös irti metässä, pellolla, niityillä jne jne.
- Pääharrastuksina pitäisin agility, toko, haku.. Myös jälkeä tehdään paljon, vepeä toivottavasti päästään harrastamaan, pyöräily, canicross jne . Elikkäs siis todella kattavasti harrastellaan ja mennään koiran mukaan :)

Pääasiassa eniten mietityttää että onko holskusta harrastamaan näin monia lajia ja ihan tosissaan? Toivottavasti päästäis kisaamaan useammassakin lajissa. Onko holskulla tarpeeks miellyttämisenhalua ja motivaatiota harrastaa? Tottakai se on aika yksilöllistäkin.. Ja tuleeko holskut (narttu) yleensä ihan hyvin juttuun uusien koiratuttavuuksien kanssa?

Kyllä holskusta riittää moneen lajiin ja useimmat kyllä vaan tykkää mitä enemmän riittää tekemistä. Meidän karkkarijunnulla on tällä hetkellä lajeina toko ja haku. Jälkeäkin ruvetaan jossain vaiheessa tekemään enemmän tai vähemmän tosissaan. Tällä hetkellä jälkien teko on ollut hyvin satunnaista, vaikka koira onkin osoittanut potentiaalia kyseiseen lajiin.

Holskua en kyllä valitettavasti luokittelisi miksikään kisakoneeksi, mutta kyllä sen kanssa tavoitteellisesti pystyy harrastamaan, vaikka ei nyt ehkä ihan SM -tasolla. Tänä vuonna tosin PK SM -kisoissa nähtiin kaksi karkkaria ja TOKOn SM -kisoissa taisi olla ainakin yksi lyhytkarva mukana?

Holsku omaa kohtuullisesti "miellyttämisenhalua", mutta robotti se ei ole. Oma koira on suhteellisen itsenäinen (ottanut varmaan oppia perheen mäykyltä) ja sen kanssa hyvä motivointi on a ja o. Ilmaiseksi Roope ei asioita tee, vaan se tarvitsee ihan konkreettisen palkan kiitokseksi. Mun kanssa se kylläkin tykkää tehdä ja on aina ihan innoissaan, kun touhuillaan milloin mitäkin. Pelkkä mamman läsnäolo ei kuitenkaan ole riittävä korvaus käskyjen tottelemisesta.

Holskuista löytyy koirasosiaalisia tapauksia siinä missä ei-sosiaalisiakin. Tämä riippuu hyvin paljon yksilöstä ja siitä miten se on sosiaalistettu pienenä. Kärjistetysti kuitenkaan holsku ei ole koirapuistokoira. Oma on ainakin toistaiseksi ollut ihan sosiaalinen (paitsi hihnassa), mutta kun kyseessä on 9 kk ikäinen "pentu", niin tilanne tulevaisuudessa on todennäköisesti erilainen. Nartuista ei ole mitään kokemusta, joten niiden yleisestä suopeudesta muita kohtaan en osaa sanoa.
Lk mäyräkoira -08 &

saila

saila
Viestimäärä: 23

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 14.09.2011 klo 19:18  
+
0

Marsutin kirjoitti:

Olen nyt jo jonkun aikaa tutustunut holskuihin netin kautta mutten ole livenä kovinkaan päässyt näkemään. Kuitenkin kyselisin että oisko holsku olla se mun rotu? Lähiaikoina olis tarkotus päästä kasvattajille ja harrastajille tutustumaan holskuttimiin ihan livenä

kyllä tänne saa tulla tutustumaan rotuun, jos haluaa.:) Kisaaminen ja sinne tasolle pääseminen on miltei aina riippuvainen ainoastaan omistajan viitseliäisyydestä. totta on, että ainakin oma holsku eroaa sakusta siinämäärin, että on itsenäisempi. se, onko se hyvä vai huono asia, on lajikohtainen kysymys. ainakin agissa se on ilmennyt meillä niin, että minä teen kentällä virheen, ja koira paikkaa sen. :D eli käytännössä kun agissa oli harjoituskisat, minä panikoin ja ihmettelin, miksei koira sillä kertaa niin herkästi ottanut painetta. käytti ainoastaan paljon rauhoittavia signaalej minuun. oltiin harjoiteltu kenttää läpi, ja pojotin sitten väärän esteen koiralle, joka huomasi sen kyllä, mutta teki radan tasan niin kuin se oli reenattu, välittämättä minun virheestäni.

minulla on narttu, joka pienempänä oli tosiaan ylisosiaalinen, nykyään ei voi mennä koirapuistoon, jos siellä on yksikin toinen narttu. ei sinällään haasta riitaa, mutta on minua kohtaan hieman mustasukkainen, eli toisen nartun luoksetullessa jos minä sitäsilitän niin ärähtelee kyllä reippaasti. kerran tuli riitaa siperianhuskynartun kanssa, joka käytti aika vahvaa dominanssia.onneksi meidän rämäpää totesi että plääh, siihen asti, kun huskynarttu tuli minua tapittamaan. reenattavaa ois.

motivaatiota.noh, kyllä täällä on. häiritä pitäisi reenata mutta kyllä löytyy mainio on off nappi. reeni pitää vaan tehdä mielenkiintosemmaksi ja ottaa lyhyempiä toistoja, ettei mene tylsäksi. holskukeksii tällöin että oksakin on jännempi ja alkaasillä leikkimään.

jos kisatavotteisesti haluaa reenata, niin kannattaa kokeilla, mikä on se oman koiran juttu.täällä ei toko kiinnosta pätkääkään, agility on aina ollut maailman kivoin juttu, pomppiihan tää jo luonnostaankinkun kumipallo..

pähkinänkuoressa löytyy omalta ainakin motivaatiota ja yhteistyökykyä, ei paineistu herkästi ja on suht. kovapäinenkin, minun mokatessani lähinnä on sitä mieltäettä hohhoh,taas se mamma sählää..

miinusta tietenkin tuon oman pään käytöstä. täällä minun ollessani töissä koira avasi jääkaapin, söi metukat, koitti avata pakastinta, joka on paljon tiukempi, ja sai kahvan irti. tämän jälkeen odotti minua kivasti arestissa kylppärissä.
lisänä protestoi edelleen kusaisemalla laukkuun, tai jotain muuta mukavaa..:D

saila

saila

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 16.09.2011 klo 13:22  
+
0

ilemmym kirjoitti:

http://c-arpe-die-m.blogspot.com/ tuolta löytyy mun ja Möhkön touhuamisista juttua :) mennään nyt syyskuussa TOKOn jatkoryhmään. Ihan kylmiltään :D saapa nähdä. Tuolta tunnisteista löytyy sitten se Möhkö, että sieltä voi kätevästi karsia kaikki Möhköön liittyvät jutut jos muut löpinät ei jaksa kiinnostaa :D

huomasin muuten, että sinulla on samasta pentueesta holsku. :)

kojotei

kojotei

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Torstaina, 29.09.2011 klo 21:33  
+
0
Meidän treeniblogista voi käydä tsekkaamassa, miten meillä meni tokorotumestaruuksissa tänä vuonna! VOI-luokka tosiaan korkattiin ja 178 pojoa tuli. Eipä mikään hääppöinen suoritus itsessään, mutta on hyvä huomata että koira oli kesän hoidossa ja siksi ei olla treenailtu paljoakaan. Joka tapauksessa nyt puri taas tokokärpänen, ja VOI:ta pitää mennä kokeilemaan uusiksi pian.:D

Luonnetestiin mennään ensi viikon sunnuntaina, jänskättää vähän!
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

kojotei

kojotei

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Maanantaina, 10.10.2011 klo 12:11  
+
0
Luonnetestissä käytiin eilen, kun 3v-synttäreihin on vajaa kuukausi aikaa. Erittäin tutun oloinen ja tuntuinen koira oli kokeissa, ei mitään yllättävyyksiä. Blogista voi käydä tsekkaamassa omat ja tuomarin kommentit, muuten tulisi ihan nälkävuoden mittainen entry tästä.

YKÄN LUONNETESTI

Toimintakyky +2, hyvä
Terävyys +3, kohtuullinen ilman jäljelle jäävää hyökkäyshalua
Puolustushalu +3, kohtuullinen, hillitty
Taisteluhalu +3, suuri
Hermorakenne +1, hieman rauhaton
Temperamentti +1, erittäin vilkas
Kovuus +1, hieman pehmeä
Luoksepäästävyys +3, hyväntahtoinen, luoksepäästävä, avoin
Laukauspelottomuus ++, laukauskokematon
+169p
sheltit Oma ja Nika
saksanpaimenkoira Vea

Riisis

Riisis

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Maanantaina, 10.10.2011 klo 16:00  
+
0
^Hyvät pisteet, onnea!

Meillä junnaa asiat ihan paikoillaan. Ohjaajan pitäisi mennä holskun kanssa leikkikouluun. Roope paineistuu leikkiessä ja ihan vaikka naksuttelisinkin sille, niin aina jossain vaiheessa se menee jumiin ja passivoituu. Asiaa ei helpota yhtään se, että olen itse ihan ulapalla siitä, miten meidän pitäisi tätä ongelmaa lähteä purkamaan. Toivon ja rukoilen, että tämä on jotain murkkuikään liittyvää taantumusta, joka menee ohi kunhan vaan tulee ikää ja järkeä päähän.
Lk mäyräkoira -08 &

mimma85

mimma85
Viestimäärä: 3

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 17.12.2011 klo 11:31  
+
0
Mitenkäs teidän Holskut, ovatko haukkuneet yksin kotiin jäädessään? Jos ovat, miten olette opettaneet olemaan haukkumatta?
Itse ajattelin, että toimisiko se ettei ulko-ovesta tulla sisälle ennenkuin koira on rauhoittunut. Samaan tapaan kuin (nyt en muista kuka :nolo: , ilmeisesti Katlan omistaja?) oli opettanut olemaan aidan takana hiljaa..
Itselläni ei vielä ole Holskua, mutta kovin pitkään ei enää mene.. ;) Luovutusikää odottellessa. :love:

Riisis

Riisis

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Sunnuntaina, 18.12.2011 klo 22:28  
+
0
^Roope ainakin oli pentuna yksi kiljukaula (no on se kyllä välillä vieläkin). Yksin jättämisen ongelma ratkesi sillä, että luotiin pois lähtemiseen oma rutiininsa (vaihdettaan vesikuppiin vesi, käydään laittamassa puruluu aitaukseen valmiiksi odottamaan, ja itse poistuminen kotoa mahdollisimman eleettömästi ja rauhallisesti). Koira jäi portin eteen odottamaan, että päästän sen puruluunsa kimppuun. Eli koiran kiinnostus suunnattiin jotain muuta kuin pois lähtemistä kohtaan.

Kotiin tulemisen aiheuttamaa riemua ja sen mukana tulevia äänitehosteita ei olla kyllä vieläkään osattu koulia pois. Roopen tapauksessa ääntelyä on aikaisemmin kyllä aiheuttanut ennemminkin se, että se on ollut portin takana makuuhuoneessa, eikä ole kotiin tullessa päässyt moikkaamaan. Kaikki se turhautuminen on sitten purkautunut haukkumisena. Nyt kun koiraa voi pitää eteisessä, niin se pääsee heti ulko-oven avautuessa tervehtimään. Haukku loppuu, kun huomaa että mammahan/isäntähän se siinä!

Uskoisin, että kun pysyy itse rauhallisena ja luo hyvät rutiinit, niin koira kyllä sopeutuu niihin. Tietenkään riehumiseen ei pidä mennä itse mukaan ja odottaa aina että koira rauhoittuu. Jos aikoo pitää koiraa aitauksessa poissaolojen aikana, niin kannattaa tehdä aitauksesta mahdollisimman mukava paikka, jonne koira menee mielellään, myös silloin kun on itsekin kotona. Näin siis meillä on pyritty tekemään.

Meidän murkusta on alkanut kuoriutumaan jo ihan kelpo nuori aikuinen, vaikka itse kyllä edelleen nimitän koiraa pennuksi. Roopella on vielä ihan hirveän paljon pentumaisia piirteitä ja käyttäytyy välillä kuin luovutusikäinen puppeli, joten on hankala muistaa sen täyttäneen jo yksi vuotta.

Meidän hakuilut jäi joulu-/talvitauolle ja ollaan edetty jo ihan mukavasti sillä saralla. Meidän ryhmänvetäjäkin ilmoitti pari viikkoa sitten, että Roopelle voisi alkaa kattelemaan koetta syksylle. :eek: En kyllä itse ole ihan samaa mieltä, kun BH:kin on tarkoitus jättää vähän tuonnemmaksi. Olishan se kieltämättä hienoa, jos vaan ohjaajan taidot riittäisi, että päästäisiin korkkaamaan jo ensi vuonna pk-koeura. Menin kyllä vähän aikaa sitten möläyttämään, että TOKO:n alo-luokkaa voisi lähteä kesällä testaamaan. Vielä ei ole kaikki liikkeet täydellisesti hallussa, mutta koko ajan ovat työn alla ja edistystä on tullut huimasti. Enää ei ole samanlaista taipumusta paineistumiseenkaan kuin vielä syksyllä oli, vaan koira tekee hyvillä mielin hommia yhdessä. :love: Voi kunpa olisi vaan ohjaaja osannut kaivaa päänsä perseestään jo puoli vuotta sitten, niin oltaisiin huomattavasti pidemmällä.
Lk mäyräkoira -08 &
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 18.12.2011 klo 22:30)

saila

saila

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 27.12.2011 klo 13:31  
+
0
Meillä ei koskaan paljolti ole ollut minkäänlaista haukkumista jos yksin jää. yleensä nukkuu nykyään, kun on tarpeeksi monta kertaa yllätetty jääkaapilta. :)

alkujaan kun minulle tuli, yritti vaikka mitä. vinkumista, ulko-oven avaamista, tms. sisään en mennyt ennen kuin oli rauhallisen kuuloista.
nykyään meillä hihnan ottaminen on merkki, että ulos ollaan menossa, jos tätä en tee, ei tule koirakaan, edes eteiseen häsläämään, kun tietää ettei tule mukaan.

Keväällä olisi meidänkin tarkoitus korkata tokon alo-luokka. Joulu on mennyt aikalailla perseilynä, ja koirassakin näkee, että ruokaa on saatu(liikaakin). viimejouluiset tuttavat ai varsin kylmän vataanton, kun sisälle tulivat, aikamoinen ärinä ja hampaiden esittely, jota kestikin sitten semmoisen vartin verran. haisteltuaan tajusikin sitten että ai-nää on tuttuja! kummasti tuo ikä tuonut kyllä sellaista tietynasteista huomioimattomuutta, ei enää tutustumisen jälkeen niinkään kiinnostu vieraista, eikä syliinkään tunge.

tuli eilen illasta eräs nainen vastaan rauhallisen groendendael-muunnoksen kanssa, unna päästelee kunnon pörhistelyjä ja toinen ei provosoidu yhtään. nainen totesi että " on varmaan vielä aika nuori belggari teillä siinä. kerroin että kyseessä on hollanninpaimenkoira. -ai mikä? joku sekarotunen?

pimeässä ei varmaan näinkään erota noita raitoja kun muutenkaan niitä kovin paljoa ole.

kaupungillakin kyläiltiin ja käpyteltiin ja on selkeästi ne kaikki möröt vähentynyt ja koirasta tullut rohkeampi. ei pelästynyt enää mitään ja kovin nätisti kulki vieressä, eikä ole enää ihmisiäkään kohti hyökkäillyt. paljon edistystä pienessä ajassa tapahtunut.

ilemmym

ilemmym
Viestimäärä: 34

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Sunnuntaina, 08.01.2012 klo 18:57  
+
0
Möhkölle on iskenyt joku ihme vinkuiita-tauti. Koko ajan pitää olla vikisemässä ja vinkumassa. Häntää on myös erittäin hauska jahdata ja sen jälkeen vahdata mua että no, huomaatkos mut nyt HÄ? Nameja on piiloteltu ja leikitty ja kaikkea mahdollista älyllistä toimintaa harrastettu. Pitäisi vissin päästä kunnolla purkamaan jonkun koirakaverin kanssa energiat :D Itse kun ei tällähetkellä ole oikein kykeneväinen lenkkeilyyn jostain kumman syystä. Kävelykin jo hengästyttää! Vähän huono kyllä tuommoisen energiapakkauksen kanssa jos tulee häikkää omaan terveyteen.. :S

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Sunnuntaina, 08.01.2012 klo 22:32  
+
0
Kävin näköjään kurkkimassa täällä ketjussa jo reilu vuosi takaperin ja nyt oon takaisin. Viimeksi mietinnnässä oli pk holsku tai koikkeri ja jälkimmäiseen päädyin. Tosi tyytyväinen olen ollut valintaani eikä koirakuumetta ole sen jälkeen ollutkaan paitsi eilen.. Iski nimittäin paha holskukuume out of nowhere. Meille ei kolmannelle koiralle todennäköisesti ole paikkaa joten seuraavan aika on monen monen monen vuoden päästä, mutta aina sitä saa haaveilla.

Seuraavan rotu tulee hyvin todennäköisesti olemaan koikkeri tai pk holsku, nykyisen uroksen takia seuraavan sukupuoli on melko varmasti narttu. Koikkerissa on muuten kaikki palaset kohdallaan, mutta tahtoisin koiralle vielä enemmän kokoa ja ehkä sitä yksin elävälle naiselle turvaa tuovaa näköä.. Pidän näitä kahta rotua aika samankaltaisina aktiivisuudeltaan ja luonteeltaan (koikkeri tosin varmaan vähän enemmän "nenäkoira"). Tarkoitan nyt erityisesti pk holskua, lk varmasti reippaan askeleen aktiivisempi.

Uuden kaukaisen koiran pääasiallisiin harrastuksiin kuuluisi todennäköisesti tavoitteellinen agility, mejä ja näyttelyt. Olen ymmärtänyt että pentueen ja pennun hyvin valitsemalla löytää kyllä pitkiksistäkin tarpeeksi potkua esimerkiksi agilityyn. Nykyisessä koirassa jos jotain muuttaisin niin muuttaisin pojasta vähemmän herkkiksen, tuo on erittäin ohjaajaherkkä ja ainakin nyt reilun vuoden ikäisenä vähän liian arka uusille asioille. Toivoisin seuraavasta pennusta itsevarmempaa ja rohkeampaa, mutta käsittääkseni pk holskuissa on jonkun verran näitä samoja ei-toivomiani ominaisuuksia? Toistojen kestämättömyys ja miellyttämisenhalun puute mietityttävät myös ja haluaisinkin nähdä ajankohdan ollessa lähempänä pk holskuja tositoimissa, treeneissä ja kotioloissa. Toisaalta toivoisin koiralta myös semmoista rennon letkeää elämänasennetta, ettei tarvitsisi turhaan hötkyillä. Holskuilta ei taida helposti tätäkään ihan heti löytyä, vai? Eli liikaa terävyyttä en toivoisi, sen verran kuitenkin että agilityssä löytyy tulta ja tuppuraa.

Ei myöskään haittaisi jos koira olisi sen verran sosiaalinen, että tulisi toimeen myös muiden narttujen kanssa. Ei tarvitse leikkimään lähteä, mutta että sietäisi seurassaan koiran kuin koiran niin kauan kun ei nenille hypi - eli että osaisi ignoorata muut. Tämä tietysti yksilökohtaista ja koulutuksella paljon muokattavissa.

Semmoista tässä sunnuntai-illan ratoksi, pakko oli päästä johonkin purkautumaan :nauru:. Toki saa kommentoida miltä kuulostaa teidän rotuihmisten silmin mun käsitykseni holskusta.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 08.01.2012 klo 23:46)

Riisis

Riisis

VS: HOLLANNINPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 11.01.2012 klo 22:14  
+
0
^Holskut on yleensä suhteellisen pehmeitä ja ohjaajaherkkiä. Ei niitä nyt ihan silkkihansikkain tarvitse käsitellä, mutta esimerkiksi turhautumisen ja jännittämisen ainakin oma koira aistii todella herkästi.

Toistokestävyys on vähän niin ja näin. Holsku tekee mielellään, mutta samaa asiaa ei kannata montaa kertaa tehdä peräkkäin. Kyllä me tehdään tunnin tokotreenejä, jolloin tehdään sitten montaa eri juttua pienissä pätkissä, jotta mielenkiinto säilyy.

Itse en tunne pk holskun sielunelämää sen kummemmin, mutta meidän karkkari on ainakin semmonen vekkuli veijari, joka mielellään osallistuu kaikkeen, mutta osaa myös ottaa lunkisti. Joskus tulee sellaisia päiviä, kun ei saa juuri aktivointia. Silloin Roope yleensä nukkuu tai syö luita. Välillä saattaa tulla haastamaan leikkimään, mutta kun vaan ignoraa koiran, niin se menee takaisin köllöttelemään.

Vilkkaana koirana Roope huomaa öbaut kaiken ympärillä tapahtuvan. Omistajalla pitää olla lehmän hermot, sillä ainakin Roope oli murrosiän kynnyksellä rasittava lenkkikaveri, kun kaikki asiat piti huomata. Kuitenkin, esimerkiksi mätsärissä Roope rauhoittuu nopeasti, kun toteaa ettei mitään jännää tapahdukaan, vaikka ympärillä pyörii monta kymmentä koiraa ja ihmisiä.

Sosiaalisuus on vähän niin ja näin. Jotkut on sosiaalisia, toiset taas ei. Riippuu yksilöstä ja kasvatuksesta. Yleensä holsku ei kuitenkaan ole ns. koirapuistokoira.
Lk mäyräkoira -08 &

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 15
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä25826
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä5787
Viestejä yhteensä543771
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös263027
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.10.2019 klo 18:45)