Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 20:41

Kiinanharjakoirat

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6

Dintti

Dintti
Viestimäärä: 260

VS: KIINANHARJAKOIRAT - Perjantaina, 31.08.2012 klo 22:24  
+
0
Minäpä yritän vastailla ainakin joihinkin asioihin, mulla on aivot ihan totaalisessa jumissa kun oon herännyt tänään klo 4 aamulla mutta on niin kiva kuulla että joku on kiinnostunut harjiksista että haluan auttaa ainakin vähän :hymy:

Minä sanoisin, että harjakoira pärjää erittäin hyvin isompien koirien kanssa. Tiedän harjiskasvattajia joilla on harjisten lisäksi myös paljon paljon isompia koiria ja mitä olen ymmärtänyt niin hyvin tulevat toimeen. Mullekin on Taikan kaveriksi tulossa islanninlammaskoira, vaikka eihän se mikään hirveän iso koira ole. Se on ihan totuttamisesta kiinni, Taika sai pienenä ihan liikaa huonoja kokemuksia isoista koirista mutta nyt tulee jo hyvin toimeen ystäväni todella isokokoisen koiran kanssa. Eli mielestäni kokoerosta sinun ei tarvitsisi huolehtia.

Minä näkisin harjiksen hyvänä harrastuskoirana varsinkin vähänkin vauhdikkaampiin lajeihin. Taika ainakin pärjäisi varmasti agilityssä mutta epäsäännöllisten aikataulujeni takia en ole pystynyt aloittamaan mitään säännöllistä harrastusta vaikka kovasti olisin halunnut. Kotitokoa harjoitellaan paljon ja oikealla palkalla (nakeilla) Taika tekee ihan mitä tahansa :kieli: Harjikset ovat monesti melko ahneita eli helppo motivoida ruualla. Mielestäni Taíka on aktiivisempi kuin mitä oletin harjiksien olevan (mikä on mielestäni hyvä asia) ja käydään Taikan kanssa paljon juoksemassa.
Uskoisin että harjis soveltuisi myös rallytokoon hyvin. Miellyttämisenhalua tuolla koiralla ei kyllä ihan oikeasti ole lähes yhtään mutta nakit pelastavat :nauru: Korvat hänellä on vain silloin kun häntä huvittaa...

Minä en hirveästi osaa noista näyttelyasioista sanoa koska ei olla Taikan kanssa näyttelyissä ainakaan vielä käyty.
Perinnöllisiä sairauksia tosiaan on aikamoinen lista, kauppakirjan mukana tuli luettelo perinnöllisistä sairauksista joita ovat:
- hammaspuutokset
- purentaviat
- epilepsia
- silmäsairaudet
- legg-berthes
- patellaluksaatio
- selkäranganrappeuma
- välilevytyrä
- iho-ongelmat
- allergiat
- sydänsairaudet
- piilokiveksisyys
- Addisonin tauti (lisämunuaisten vajaatoiminta)
Eli onhan noita aika paljon, meillä Taika on PLL testattu kantajaksi. PLL on siis primäärinen linssiluksaatio, ja kantaja periyttää geenivirhettä keskimäärin puolelle jälkeläisistään. Sairastumisriski on noin 2-20%, luultavasti lähempänä 2%. Mun mielestä tämä on sellainen asia mikä kannattaa ottaa huomioon. Taikan pentueessa yhdellä pennuista oli kuivasilmä jota pitää hoitaa tipoilla päivittäin. Muuten koko pentue on ollut tietääkseni todella terve.

Meillä tämä narttu on todella pehmeä, ehkä vähän liiankin. Urosta en kuitenkaan halunnut koska jonkun verran olen kuullut semmoisesta sisälle merkkailusta ja se on ihan ehdoton nounou minulle. Mitä olen kuullut niin urosharjikset saattavat olla aikamoisia humputtajia mutta omakohtaista kokemusta ei ole :nauru: Mutta en usko että uros ja narttu on mikään mahdoton yhdistelmä, yleensäkin harjiskasvattajilla on useita koiria ja narttuja ja uroksia sekaisin, kunhan juoksujen ajan sumplii niin ettei satu vahinkoja :hymy:

Nakut ovat melko kylmänarkoja eli sitä kannattaa miettiä harrastusten kannalta. Puuteri on siitä helppo että ei paljon takkeja tarvita (eikä voi monia käyttää ollenkaan koska turkki menee niin takkuun). Puuterin huonoja puolia on sitten se jatkuva turkinhoito, pesu kerran viikossa ja föönaukset ja kaikki. Meillä on tällä hetkellä Taika lyhyemmässä turkissa koska ei olla näyttelyissä käyty ja kesällä on viileämpi touhuta kun ei turkki kuumota niin pahasti.

Elikkä yhteenvetona mielestäni harjis on paljon aktiivisempi pikkukoira kuin mitä yleisesti oletetaan. Harjiksesta saa varmasti mainion harrastuskoiran varsinkin jos harkitsee kasvattajia jotka harrastavat koiriensa kanssa. Olen nähnyt videoita harjiksistä luonnetestissä ja oli ihanannäköistä menoa :nauru:

Nyt mun aivot hyytyy, en tiiä miten sekavaa tekstiä tuli :nauru: Kysy jos jäi jotain epäselvyyttä :)
Hurjaharja vm-11

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: KIINANHARJAKOIRAT - Lauantaina, 01.09.2012 klo 10:02  
+
0
Hyvin selkeää tekstiä tuli, kiitos siitä! Etenkin tuo lista sairauksista on hyvä, koska en löytänyt mitään selkeää listaa. Ja hyvä tietää tuo ahneus, koska tuosta huonosta miellyttämisenhalusta luin jo. :peukku: Onneksi tuo oma lappari on ollut todella huono motivoitava ja omaa aika vähän miellyttämisenhalua, niin ei sitten ole niin vaikeaa, jos sen harjiksen päätän kaveriksi ottaa.

Kiitos paljon vastaukseksta! Jos jollakulla on jotan lisättävää, niin antaa tulla vain. Luen mielelläni mahdollisimman paljon, jotta on sitten sitä tietoa, jolla verrata muihin mahdollisiin rotuihin. :hymy: Etenkin tuosta näyttelyhommasta olisi kiva kuulla.
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy

Dintti

Dintti
Viestimäärä: 260

VS: KIINANHARJAKOIRAT - Lauantaina, 01.09.2012 klo 15:31  
+
0
Eipä mitään!
Jos et ole vielä rekkautunut Suomen kiinanharjakoirat ry:n keskustelupalstalle niin kannattaa, sieltä löytyy paljon tietoa harrastuksista, koulutuksesta ja vähän kaikesta :hymy: Siellä on tosi paljon kasvattajia kirjoittelemassa.
Hurjaharja vm-11

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: KIINANHARJAKOIRAT - Lauantaina, 01.09.2012 klo 16:16  
+
0
Täytyy varmaan käydä tekemässä. :hymy:
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy

Mää1

Mää1
Viestimäärä: 1

VS: KIINANHARJAKOIRAT - Lauantaina, 19.10.2013 klo 17:36  
+
0
Heippa kaikki.
Meillä on nyt koe ajalla NAKU kiinanharjakoira narttu.
Kertokaa mitä kannattaa ottaa koirasta selville? Miten saan pidettyä nakuna ilman sänkeä?
Kuinka paljon pitää pukea?

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KIINANHARJAKOIRAT - Sunnuntaina, 03.09.2017 klo 17:23  
+
0
Siirretty

Theatre kirjoitti:

Heippa kaikille! Uutena harjiksen omistajana olen kuullut vain huonoa koiran sisäsiistiksi oppimisesta. Jotkut ei kuulemma opi ollenkaan ja jotkut taas vain osittain. Olisko teillä positiivisia kokemuksia sisäsiisteistä harjiksista? Olis kiva kuulla, koska nyt kyllä harmittaa jos kokemukset on ollu vaan negatiivisia :( Meillä nyt 13 viikkoinen nakupoika.

Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 01:45)