Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 22:41

Kultainennoutaja

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 8

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: KULTAINENNOUTAJA - Lauantaina, 24.07.2010 klo 16:20  
+
0
Sandra oli täysin sisäsiisti joskus vuotiaana.. Sillä oli aika pitkiä päiviä olla yksin, usein oli pissat tehty lattialle kun tultiin kotiin, mutta muuten oli ihan siisti. Nartuilla myös usein ekat juoksut sotkevat sisäsiisteyttä ja kuira kuseksii sisälle juoksun aikana/hetken sen jälkeen. Kyllä se siitä :)

Meidän piti tänään kisata tokon SM-kisoissa, mutta Sandralle tuli viikko sitten hotspot kaulaan ja se ei lähtenyt paranemaan, joten eilen haettiin lekurista antibioottikuuri. Harmittaa kyllä ihan hirveästi, mutta onneksi GR:n joukkueeseen jäi kuin jäikin tarpeeksi kisaajia, vaikka toinen ylempien luokkien koirakko joutui jäämään pois juoksun takia. Lääkärisetä ajeli Sandran kaulan ihan kaljuksi, se on nyt _järkyttävän_ ruma! Oikein hävettää kulkea ulkona, vastaantulijat varmaan ajattelevat että on tuokin :D

Inttu

Inttu
Viestimäärä: 22

VS: KULTAINENNOUTAJA - Tiistaina, 27.07.2010 klo 14:52  
+
0
Ainoa miinuspuoli tässä rodussa on se, että lonkkavikoja esiintyy todella helposti. Meidän kultsulta on jouduttu leikkaamaan vasen lonkka ja nyt vähän aika sitten lenkillä ollessaan oikea takajalka petti alta ja on siitä asti ollut kipeänä. Taitaa sekin jalka mennä siis leikkautettavaksi.
Onko teidän muiden vähän vanhemmilla kultaisilla esiintynyt minkälaisia vaivoja?
Samojedi/ Maatuulen Hector 'Lumo' 13.08.2012
Japaninpystykorva/ Fuji-San Ginsei Sakura 'Luna' 16.04.2010
Kultainennoutaja/Perfect Beast Next To Me 'Lily' 01.06.2004-2012

nera

nera
Viestimäärä: 11

VS: KULTAINENNOUTAJA - Maanantaina, 02.08.2010 klo 18:41  
+
0
^^Tosi ikävää kuulla!
Meidän syyskuussa 9-vuotta täyttävällä uroksella ei ole ilmennyt koko elin-ikänä mitään huonoa terveyteen liittyen, päin vastoin on luonteeltaan jonku 3.v tasolla ja kukaan ei usko niin vanhaksi, pelkään vain että ne vanhuuden vaivat tulee yllättäen joskus.

tiltsi

tiltsi
Viestimäärä: 4

VS: KULTAINENNOUTAJA - Keskiviikkona, 15.09.2010 klo 10:33  
+
0
Vihdoinkin täällä on kultsuille keskustelua! Tätä on odotettu :)

Multa löytyy 3-vuotias kultsupoika Leevi. Täysin kotikoira, mua ei kiinnosta näyttelyt eikä kilpailut. Omin päin touhutaan kaikkea mahdollista, lähinnä tottelevaisuusjuttuja, ei vaan aikatauluihin oo ikinä sopinu mitkään viikottaiset harrastukset. Haavena on saada Leeville kaveri kultsikka-tytöstä, ehkä sekin aika vielä koittaa..

Leikkikeskusteluun kommentoidakseni, aika pian sitä oppii lukemaan omaa koiraaansa. Leikkiä voi mitä tahansa, niin kauan kun koiralla on kivaa. Meillä paras leikki on natustaa omia leluja, niin että ihminen pitää lelua ylhäällä lattiasta tai vetoleikit solmunarulla. :)
Kultainennoutaja Leevi s. 27.10.2007

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: KULTAINENNOUTAJA - Maanantaina, 20.09.2010 klo 17:06  
+
0
Moi!Mikä rotu näistä teistä sopis mulle tolleri,australianpaimenkoira vai kultsi??En hankkis sitä just nyt mut parin vuoden pääst...Menisin sillo (ehkä)Kanukksen kennel linjalle opiskelee ni se sais olla siel kans eli ottaisin sen sinne!:) mut mikä näist sopis parhaiten...Kultsi olis muute aivan paras mut onks se vähä iso tai emt..Ja ne on must liian suosittuja..ja aika kalliita...:)Mut tietty se hinta ei merkkaa mitää!!:)Mut kummiski ni luonteen ja koon puolest mikä niist teist sopis mulle??Siellä olis paljo koira kamuja!;)
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

miiina

miiina
Viestimäärä: 13

VS: KULTAINENNOUTAJA - Torstaina, 23.09.2010 klo 18:32  
+
0
Haaveilija: Vaikea on mitään ehdotuksia/suosituksia antaa tuollaisilla tiedoilla. : ) Kerro itsestäsi enemmän, niin ehkä täältä löytyisikin ihan hyviä neuvoja sivulle. Esimerkiksi mitä meinaisit harrastaa, miten paljon liikuntaa yms mitä koiralta haet ja millainen itse olet...

//MUOKS. Esitelläänpä meidänkin neiti sitten täällä. :) Elikkäs sohvan on vallannut ensi kuussa 5v täyttävä Lili (Sarnell pet on my mind) neiti. Oikea kunnon Blondi ja luupää. On fiksu ja osaava neiti aina kun hänelle itselleen sopii (eli silloin kun on palkkaa tiedossa). Näyttelyissä käyty, muttei ole näyttelykoira turkkinsa (ei tykkää oikeen kasvaa) ja ihonsa (aina kun on hyvä turkki on myös ihottuma/hotspot) takia. Rakastaa noutaa dummyjä ja innostuu riistasta sekä verijäljestä. Sekoaa aivan täysin agilityn talviharkoissa, eli kun ollaan hallissa, joka syynä meidän talvi tauoille.
Tuohon sairaus juiduun vastailen myös. Meillä neiti A/0 ja ei ole nyt kun ikää on enemmän kertynyt niin huomattu mitään muutoksia tai ongelmia. Silmät ovat hyvin vuotavat, joka on jäännöksiä pentu ajan silmäsairaudesta.
(Viestiä on muokattu torstaina, 23.09.2010 klo 18:38)

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: KULTAINENNOUTAJA - Sunnuntaina, 26.09.2010 klo 22:36  
+
0
OK.Mä haluisin kultsin tai tollerin mut en tiiä kumpi sopis paremmin eli mä harrastaisin huvikseni yms. tokoa,ehkä aglityä ja näyttelyitä en ehkä ihan tosissaa haluis mut harrastuksena.Tykk'ään pitkistä lenkeistä, ja leikkiä koiran kaa ja muutenki.Mulla ei oo mitenkää kokemusta isoista koirista m,utta tykkään enemmä isoista ku n pienistä,en ees tiiä miks??Mul on nyt oma Phalene.Enkä harrasta sen kaa mitää koska se on nii vanha ja ku saatin se mä olin iha pieni ni emmä mistää mitää tajunnu...:DSanokaa mitä pitää viel kertoo??:)
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

Päivikki

Päivikki
Viestimäärä: 1

VS: KULTAINENNOUTAJA - Lauantaina, 02.10.2010 klo 19:24  
+
0
Olen jo pitkään haaveillut kultsista ja nyt olen päättänyt sellaisen hankkia. Ainoa asia mikä minua arvelluttaa on se kuinka kovia kultaisetnoutajat ovat haukkumaan? asun rivitalossa ja harmikseni naapurissa asusteleva koira kärsii eroahdistuksesta ja vinkuu/ haukuskelee kun on yksin kotosalla. En haluisi koirani oppivan tätä/ ottavan naapurin koirasta mallia.

miiina

miiina
Viestimäärä: 13

VS: KULTAINENNOUTAJA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 20:50  
+
0
Se riippuu aivan täysin yksilöstä sekä koulutuksesta. : )
Ei voi sanoa, että olisi hiljainen rotu, mutta ei voi myöskään sanoa, että on haukku herkkä. Koira saatta hyvinkin vastata siihen naapurin haukuntaan tai sitten ottaa vain lungisti. Meillä neitiä koulutettiin pennusta asti olemaan yksin. Pentuna asusti keittiössä (yöt sekä yksin ollessa), jossa lapsiportti. Koira kuuli jos tulin huoneestani pois ja usein alkoi metelöidä. En edes ohi kävellyt ennen kuin pentu hiljeni vaikka siinä välillä kauan menikin. Myöhemmin koiran ollessa lähes 4v muutin omaan asuntoon, jossa naapurin koira oli kova haukkumaan. Meidän neiti ei siihen reagoinut, kuin korkeintaan hölmistyneellä ilmeellä seinää kohden.
Kultainen oppii huonoille tavoille siinä missä mikä tahansa muu rotu.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 03.10.2010 klo 20:51)

saippua

saippua
Viestimäärä: 65

VS: KULTAINENNOUTAJA - Maanantaina, 01.11.2010 klo 10:33  
+
0
Olenkin ollut vaienneena jo turhan pitkään, nyt on aika kertoilla kuulumisisa!

Meillä on poitsu kasvanut runsaasti, painoa alkaa olla jo n. 27kg ja ikää 6,5kk. Sisäsiistejä ollaan pääosin. Vahinkopissoja sattuu, jos koko työpäivän pituuden joutuu olemaan yksikseen kotona. Herra on osottautunut varsin luupäiseksi ystäväksi, vaikka todella tottelevainenkin pääosin onkin. Nuori herra on ajoittain hyvikin uhmakas ja toisaalta taas hyvin alistuva ja pehmeä koira. Leikit menevät helposti "yli" ja koira heittää ns. kutsumamme "hulluilmeen" päälle. Usein siis kun vieraamme rapsuttelevat viattoman näköistä ressukkaa, heitttäytyy poika selälleen, ja alkaa kieriskellä ja pureskella käsiä (vaikkakaan ei satuttaakseen, mutta kumminkin.) Meillä asustaa siis todella iso koiravauva!. Leikit menevät usein överiksi ja lopetamme leikin välittömästi kun leikki ei enää ole hyvksyttyä. En tiedä johtuuko rajuhkot yllättävät leikit ja ajoittainen uhmakkuus mahdollisesti lähestyvästä murrosiästä, vai onko johtajuusasemani puutteellinen :D ? Kokemuksia kultsien "nuoruusajan" temmellyksistä, kovuudesta ja murrosiästä? Erityisiä vinkkejä kaipaan tähän "leikkiasiaan".

Koiruutemme harrastaa usein noin kerran/per lenkki yhtäkkistä päin hyppismistä, ja siihen yhdistettyä näykkimistä! Herra ei siis muuten hypi meitä, eikä vieraitakaan päin. Onko kyseessä uhmaa, turhautumista vai jotain muuta :O? Miten toimia? Kiellot, poispäin kääntymiset, huomioimatta jättämiset eivät siis tilanteessa auta.

Sitten äänekkyydestä:
Meillä koira on oikeastaan täysin hiljainen. Pentuna harrasti turhaa räksyttämistä, mutta saimme sen kitkettyä heti pois. Asuimme tähän asti kerrostalossa ja pärjäsimme koiran kanssa hienosti, naapurit suorastaan kehuivat meitä. Nyt muutimme rivitaloon ja koira on sopeutunut hienosti! Satunnaisesti haukahtaa leikin tiimellyksessä, tai pelästyessään esim. ovikelloa :D Meillä ei yhdytä toisten haukkuun, vaan katsotaan lähinnä ilmeellä "mitäs huudat" :D

Kuinkas paljon teidän urokset painavat aikuisiällä? Mietimpä vain, kuinka monta kiloa sopii vielä odotalle tulevan :D ilmeisesti meille on kasvamassa suurikokoinen uros..
(Viestiä on muokattu maanantaina, 01.11.2010 klo 11:08)

miiina

miiina
Viestimäärä: 13

VS: KULTAINENNOUTAJA - Perjantaina, 12.11.2010 klo 14:47  
+
0

saippua kirjoitti:

Kokemuksia kultsien "nuoruusajan" temmellyksistä, kovuudesta ja murrosiästä? Erityisiä vinkkejä kaipaan tähän "leikkiasiaan".


Meillä oltiin kakarana hyvinkin kovapäisiä. Itseasiassa kertomuksesi koirasi luonteesta oli kuin suoraan meidän neidin nuoruudesta. "Herra on osottautunut varsin luupäiseksi ystäväksi, vaikka todella tottelevainenkin pääosin onkin. Nuori herra on ajoittain hyvikin uhmakas ja toisaalta taas hyvin alistuva ja pehmeä koira."
Lili on nopea oppimaan ja omasi hyvin hyvin suuren miellyttämishalun, mutta myös sitä omapäisyyttä ja kettumaisuutta löytyi roppakaupalla.

Meillä ei varsinaista uhkaikää ollut lainkaan. Mörköikä sitten taas oli hyvinkin mielenkiintoista aikaa. Taisi olla juuri siitä puolesta vuodesta eteenpäin, kun jokainen puska ja jokainen kolahdus oli jännä ja pelottava juttu ja ne piti aina haukkua. Mörkö ikä kesti verrattaen kauan, tosin ei jatkunut pitkään niin voimakkaana. Meillä myös nuo leikit menee välillä aina överiksi. Meillä pentu ja junnu aikana ei lainkaan leikitty mitään repimis/veto leikkejä. En tiedä auttoiko se, kun nykyään neiti leikkii vetoleikkejäkin hyvinkin nätisti. Murisee ja heiluttaa häntää, muttei mene yli riehuminen.

Meillä ei sen koommin olla kielletty tuosta yltipäisestä innostuksesta vieraita kohtaan. Lili on aina onnensa kukkuloilla kun tulee vieraita ja myöskin näyttää sen hyvin selkeästi varsin epämääräisten äänten päästelynä ja jaloissa kiehnauksella ja mahdollisesti väkisin syliin tulemisella mikäli ei muuten huomiota saa. Liliä kielletään aina vieraasta riippuen. Mikäli tulee vieraita, jotka eivät ole ennen nähneet Liliä tai ovat hieman arkoja koiria kohtaan niin sitten rauhotellaan ja katsotaan miten homma siitä etenee, mutta normaalisti neiti saa näyttää onnellisuutensa. Tosin vasten hyppääminen on kiellettyä vaikka sitäkin neiti satunnaisesti kielloista huolimatta tekee.
Itse en näkisi tuota riehumista minään ongelmana, mutta itsekkään en puremista tai vasten hyppimistä hyväksyisi.

Vaikea sanoa mikä siihen vasten hyppimiseen auttaisi, mikäli jo mainitsemasi konstit eivät tehoa. Minä näkisin tekstisi perusteella tuon päin hyppimisen lähinnä turhautumisena ja tekemisen etsimisenä ennemmin kuin uhmana. Oletteko näykkimiseen kokeilleet vingahdusta ja irrotuksen jälkeen kehumista? Meillä se sai neidin pentuna lopettamaan näykkimisensä.

Hmm... Pitiköhän mun vielä jotain sanoa... Tuli muistikatkos :'D Nooh, jatketaan sit jos tulee lisää mieleen :P
(Viestiä on muokattu perjantaina, 12.11.2010 klo 14:49)

nekku

nekku
Viestimäärä: 6

VS: KULTAINENNOUTAJA - Perjantaina, 12.11.2010 klo 22:39  
+
0
Heips!Eli täältäkin nyt sitten kyselisin:Olen itse 14v ja asun äitini ,pikkuveljeni ja kahden marsumme kanssa tällähetkellä omakotitalossa.Koiraa olemme harkineet ja kultsu tuntuisi sopivalta meille ,vai mitä olette mieltä?:p Tulisi meille ensimmäiseksi koirakaksi,koira kokemusta on hyvän kaverini bichon frisestä jonka oon tuntenu 1v asti(nyt 9v) sekä serkkujen novascotian noutajasta.Lenkeille olisi mahdollisuus päästä aamuisin n.10min ja omassa pihassa(iso) ja siten itapäivällä pitempi n.3-6km ja sitten vielä ilalla jok 30min lennki ,mutta jos joku päivä ei pääsisi lenkkeilemän ihan näin paljon (pihalla saisi mellastaa) niin ei turhautuisi.Peruskoulutusta on tullut harjoiteltua ja pentukoulu>toko kiinostaisi.Marsuihin totuttaminen vähän mietityttää kun yläkerran aulassa ovat pääosin vapaina mutta ei nuo mitään hirmu metsästysvaistoisia ole ja kun pennusta asti opettaa että marsuja saa katsoa ei koskea ja valvonan alla on niin kaippa tuo onnistu.Kokemuksia olisi kiva kuulla ja toki muitakin rotjua saa ehdottaa jos mieleen tulee=))

nekku

nekku
Viestimäärä: 6

VS: KULTAINENNOUTAJA - Torstaina, 18.11.2010 klo 21:35  
+
0

nekku kirjoitti:

Heips!Eli täältäkin nyt sitten kyselisin:Olen itse 14v ja asun äitini ,pikkuveljeni ja kahden marsumme kanssa tällähetkellä omakotitalossa.Koiraa olemme harkineet ja kultsu tuntuisi sopivalta meille ,vai mitä olette mieltä?:p Tulisi meille ensimmäiseksi koirakaksi,koira kokemusta on hyvän kaverini bichon frisestä jonka oon tuntenu 1v asti(nyt 9v) sekä serkkujen novascotian noutajasta.Lenkeille olisi mahdollisuus päästä aamuisin n.10min ja omassa pihassa(iso) ja siten itapäivällä pitempi n.3-6km ja sitten vielä ilalla jok 30min lennki ,mutta jos joku päivä ei pääsisi lenkkeilemän ihan näin paljon (pihalla saisi mellastaa) niin ei turhautuisi.Peruskoulutusta on tullut harjoiteltua ja pentukoulu>toko kiinostaisi.Marsuihin totuttaminen vähän mietityttää kun yläkerran aulassa ovat pääosin vapaina mutta ei nuo mitään hirmu metsästysvaistoisia ole ja kun pennusta asti opettaa että marsuja saa katsoa ei koskea ja valvonan alla on niin kaippa tuo onnistu.Kokemuksia olisi kiva kuulla ja toki muitakin rotjua saa ehdottaa jos mieleen tulee=))

^Niin tuli mietittyä että pääsisi pari kertaa viikossa vähän pidelmmällekin lenkille ja pihalla toki oltaisi itse mukana ja ehkä koti-tokoa harjoiteltaisiin=)

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: KULTAINENNOUTAJA - Maanantaina, 22.11.2010 klo 22:10  
+
0
saippua:

Mun kämppiksen labbis (1,5-vuotias uros) teki/tekee välillä lenkillä tuota samaa, eli saa ihme hepuleita. Nyt ne ovat jo kovasti vähentyneet ja en muista koska se viimeksi olisi hyökännyt persuksiin hampaineen, mutta esim. odottamistilanteissa kuten mätsäreissä tai tokotreeneissä se hermostuu helposti ja alkaa tylsyyttään riekkua.

Tuohon on parhaiten tehonnut se, että jos se loikkaa silmille tai nappaa puntista/hihasta kiinni, otan sen niin lyhyelle ja tiukalle remmille ettei se sitä pysty tekemään ja jatkan päättäväisesti matkaa. Käytännössä siis otan sitä melkeinpä pannasta kiinni ja vähän hirtän, ettei se pääse teutaroimaan, ja marssin eteenpäin. Nopeasti se rauhoittuu. Ja jos sille ehtii antaa jonkin tehtävän ennen riehumisen alkamista, esim. komentamaan istumaan, "kohtaus" menee ohi ja koira on ihan normaali.

Normaalia ja kovin tuttua noutajakakaran toimintaa siis, älä suotta huoli tai ota vielä mitään sen suurempaa stressiä asiasta. Pidä vain koiralle normaalit rajat, älä lähde sen törttöilyihin mukaan ja odota että se kasvaa :) Pentuajan hölmöilyt jäävät kyllä pois, ja välillä niitä hassuja tempauksia saattaa tulla jopa ikävä aikuisen koiran kanssa..

saippua

saippua
Viestimäärä: 65

VS: KULTAINENNOUTAJA - Maanantaina, 22.11.2010 klo 23:14  
+
0
Nyt ei auta kun huokaista helpotuksesta ja kiittää kovasti ymmärtäväisyydestänne! Ihanaa ( vaikka aika itsekkäältä kuulostaakin ), että muitakin, alistuvia ja tottelevaisia ja samalla täysin luupäisiä koiruuksia löytyy!

Lenkki näykkimiset/hyppimiset ovat jääneet jo melko lailla pois. Nyt on ruvettu repimään hihnaa :D -parempi vaihtoehto kyllä! Ja riehuminen jää sikseen kun koiran saa kontrolliin "istu" käskyllä. Selvästi havaittavissa siis turhautumista, kun nätisti vaadin kävelemään. Noh, voiton puolella ollaan!

Nyt on parin päivän sisällä housunpuntit alkaneet kiinnostamaan, ja niissähän on ilmeisemmin erityisen kiva roikkua! Samoin, erityisesti löysät villasukat saavat kiireen vilkkaan lähteä jaloista jos ei niistä pidä huolta sohvalla löhöillessä. Ei hätää, tämä hullutus on erityispoiskitkennässä parasta aikaa :D Tuntuu siis hiljalleen siltä, että uusi vauvaikä on alkamassa. Mitä siis vielä on odotettavissa?

Meillä on aaltoilevan sorttinen mörköikä. Pimeällä useimmilla pihoilla on jotain pelottavaa, jota pitää päivystää, murahtaa ja haukkua ja korvat luimussa päästä pian pois. Kun ymmärtää kotimatkan häämöttävän, mennään hihnapitkällä hajuja haistelematta kotiovelle asti. Toisaalta taas suurikaan pamaus, jota oikeasti melkein jo sietäisikin pelästyä - ei pelästytä. Uhmaa ei onneksi vielä erityisemmin koommin ole havaittavissa (vain se synnynnäinen uppiniskaisuus), ellei hullunkurisia keksintöjä lasketa uhmaksi? Kuten nuo villasukan repimiset pois jaloista :D

Meillä on jo toinen 10 päivän silmätippa kuuri menossa. Uskon silmätulehdusten juontavan juurensa joko kuralätäköissä sukelteluista, tai kylmästä viimasta.. tiedä häntä :/

saippua

saippua
Viestimäärä: 65

VS: KULTAINENNOUTAJA - Maanantaina, 22.11.2010 klo 23:30  
+
0

nekku kirjoitti:

Heips!Eli täältäkin nyt sitten kyselisin:Olen itse 14v ja asun äitini ,pikkuveljeni ja kahden marsumme kanssa tällähetkellä omakotitalossa.Koiraa olemme harkineet ja kultsu tuntuisi sopivalta meille ,vai mitä olette mieltä?:p Tulisi meille ensimmäiseksi koirakaksi,koira kokemusta on hyvän kaverini bichon frisestä jonka oon tuntenu 1v asti(nyt 9v) sekä serkkujen novascotian noutajasta.Lenkeille olisi mahdollisuus päästä aamuisin n.10min ja omassa pihassa(iso) ja siten itapäivällä pitempi n.3-6km ja sitten vielä ilalla jok 30min lennki ,mutta jos joku päivä ei pääsisi lenkkeilemän ihan näin paljon (pihalla saisi mellastaa) niin ei turhautuisi.Peruskoulutusta on tullut harjoiteltua ja pentukoulu>toko kiinostaisi.Marsuihin totuttaminen vähän mietityttää kun yläkerran aulassa ovat pääosin vapaina mutta ei nuo mitään hirmu metsästysvaistoisia ole ja kun pennusta asti opettaa että marsuja saa katsoa ei koskea ja valvonan alla on niin kaippa tuo onnistu.Kokemuksia olisi kiva kuulla ja toki muitakin rotjua saa ehdottaa jos mieleen tulee=))



Yritän nyt jotain sulle vastata, mutta tämä on tietysti vain oma näkökantani!

Mielestäni koiran lenkitys aikataulut kuulostavat jo lähtökohtana hieman huolestuttavilta. Uskon, että olet kyllä mitoittanut ne perheellesi realistisesti. Mielestäni näinkin suuri koira vaatii enemmän liikuntaa muodossa jos toisessa. Helppoa se tosiaan on ruudun takaa neuvoa lenkkien pituudesta ja koiran liikunnan tarpeesta, mutta näin ainakin meillä. On kuitenkin hyvä, että teillä on oma piha, jottai koiralle voi siellä keksi puuhasteltavaa ja vapaana juoksentelua. Erityisen tärkeää mielestäni on, että koiraa harkittaessa ymmärretään sen sitovaisuus. Koiran on mielestäni päästävä pidemmälle lenkille päivittäin, tai esim. metsään päivittäin purkamaan energiaansa.. eikä vain silloin tällöin kun siihen on riittävästi aikaa.

Haluan painottaa, että edes nämä suositut "ensikoirat" eivät siis ole valmiiksi koulutettuja paketteja. Vaan innokkaita suuria vauvoja, jotka on koulutettava sopiville käytöstavoille. Meidän 30kg 7kk- ikäinen uros, ei ole lasten leikkikaveri vielä aikoihin, eikä sovellu lenkkikaveriksi naapurin muksuille. Kyseessä on siis norsu posliini kaupassa, kun ovat nuoria :D

Onko koko perheesi, erityisesti äitisi mukaan lukien sitoutunut koiran hankintaan? Kyseessä on siis suurehko koira, joka todella vaatii selvät rajat ja kurin. Kultsikoista ei siis automaattisesti tule niitä kultaisimpia, mikäli selviä rajoja ja koulutusta ei ole suoritettu loppuun huolella. Kyseessä ei siis automaattisesti ole se "naapurin kiltti tessu koira, joka pysyy vapaana pihassa ja tervehtii iloisesti vierailijoita", vaikka useat näin uskaltavatkin väittää. Turhautuneena tai huonosti koulutettuna suuri koira on pahimillaan vaarallinen sekä itselleen, että muille.. jopa siis nämä kultaisimmatkin noutajat. Oletteko miettineet millä motiiveilla hankitte koiran, ja miksi harkitsette juuri kultaistanoutajaa? Aikaa on varattava seuraavaksi 15 vuodeksi, ja se kulkee sen ajan mukananne, halusitte sitä tai ette. Ainakin meidän herra on tosiaan vietävä lenkille joka aamu, päivä ja ilta. Satoi tai paistoi.

Mikäli koiran ei saa toteuttaa itseään ja kuluttaa energiaansa.. tuhlaa se sen muuhun - kuten sisustuksen uusimiseen. Marsuista en osaa juurikaan sanoa. Itse en jättäisi pieniä saaliseläimiä koiran kanssa ikinä kaksin, ja olisiko se edes välttämätöntä? Marsuja ei vaan ole tietääkseni luotu olemaan "metsästäjiensä" kanssa, eikä niiden olo olisi varmasti kovin mieluinen. Koska eikös marsu kuitenkin ole ns. synnynnäine saaliseläin? Olisiko mahdollista hankkia esim. koiraportti - jolla estettäisiin koiran pääsy marsujen luokse?
(Viestiä on muokattu maanantaina, 22.11.2010 klo 23:52)

nekku

nekku
Viestimäärä: 6

VS: KULTAINENNOUTAJA - Tiistaina, 23.11.2010 klo 21:49  
+
0

saippua kirjoitti:

[quote=nekku]Heips!Eli täältäkin nyt sitten kyselisin:Olen itse 14v ja asun äitini ,pikkuveljeni ja kahden marsumme kanssa tällähetkellä omakotitalossa.Koiraa olemme harkineet ja kultsu tuntuisi sopivalta meille ,vai mitä olette mieltä?:p Tulisi meille ensimmäiseksi koirakaksi,koira kokemusta on hyvän kaverini bichon frisestä jonka oon tuntenu 1v asti(nyt 9v) sekä serkkujen novascotian noutajasta.Lenkeille olisi mahdollisuus päästä aamuisin n.10min ja omassa pihassa(iso) ja siten itapäivällä pitempi n.3-6km ja sitten vielä ilalla jok 30min lennki ,mutta jos joku päivä ei pääsisi lenkkeilemän ihan näin paljon (pihalla saisi mellastaa) niin ei turhautuisi.Peruskoulutusta on tullut harjoiteltua ja pentukoulu>toko kiinostaisi.Marsuihin totuttaminen vähän mietityttää kun yläkerran aulassa ovat pääosin vapaina mutta ei nuo mitään hirmu metsästysvaistoisia ole ja kun pennusta asti opettaa että marsuja saa katsoa ei koskea ja valvonan alla on niin kaippa tuo onnistu.Kokemuksia olisi kiva kuulla ja toki muitakin rotjua saa ehdottaa jos mieleen tulee=))



Yritän nyt jotain sulle vastata, mutta tämä on tietysti vain oma näkökantani!

Mielestäni koiran lenkitys aikataulut kuulostavat jo lähtökohtana hieman huolestuttavilta. Uskon, että olet kyllä mitoittanut ne perheellesi realistisesti. Mielestäni näinkin suuri koira vaatii enemmän liikuntaa muodossa jos toisessa. Helppoa se tosiaan on ruudun takaa neuvoa lenkkien pituudesta ja koiran liikunnan tarpeesta, mutta näin ainakin meillä. On kuitenkin hyvä, että teillä on oma piha, jottai koiralle voi siellä keksi puuhasteltavaa ja vapaana juoksentelua. Erityisen tärkeää mielestäni on, että koiraa harkittaessa ymmärretään sen sitovaisuus. Koiran on mielestäni päästävä pidemmälle lenkille päivittäin, tai esim. metsään päivittäin purkamaan energiaansa.. eikä vain silloin tällöin kun siihen on riittävästi aikaa.

Haluan painottaa, että edes nämä suositut "ensikoirat" eivät siis ole valmiiksi koulutettuja paketteja. Vaan innokkaita suuria vauvoja, jotka on koulutettava sopiville käytöstavoille. Meidän 30kg 7kk- ikäinen uros, ei ole lasten leikkikaveri vielä aikoihin, eikä sovellu lenkkikaveriksi naapurin muksuille. Kyseessä on siis norsu posliini kaupassa, kun ovat nuoria :D

Onko koko perheesi, erityisesti äitisi mukaan lukien sitoutunut koiran hankintaan? Kyseessä on siis suurehko koira, joka todella vaatii selvät rajat ja kurin. Kultsikoista ei siis automaattisesti tule niitä kultaisimpia, mikäli selviä rajoja ja koulutusta ei ole suoritettu loppuun huolella. Kyseessä ei siis automaattisesti ole se "naapurin kiltti tessu koira, joka pysyy vapaana pihassa ja tervehtii iloisesti vierailijoita", vaikka useat näin uskaltavatkin väittää. Turhautuneena tai huonosti koulutettuna suuri koira on pahimillaan vaarallinen sekä itselleen, että muille.. jopa siis nämä kultaisimmatkin noutajat. Oletteko miettineet millä motiiveilla hankitte koiran, ja miksi harkitsette juuri kultaistanoutajaa? Aikaa on varattava seuraavaksi 15 vuodeksi, ja se kulkee sen ajan mukananne, halusitte sitä tai ette. Ainakin meidän herra on tosiaan vietävä lenkille joka aamu, päivä ja ilta. Satoi tai paistoi.

Mikäli koiran ei saa toteuttaa itseään ja kuluttaa energiaansa.. tuhlaa se sen muuhun - kuten sisustuksen uusimiseen. Marsuista en osaa juurikaan sanoa. Itse en jättäisi pieniä saaliseläimiä koiran kanssa ikinä kaksin, ja olisiko se edes välttämätöntä? Marsuja ei vaan ole tietääkseni luotu olemaan "metsästäjiensä" kanssa, eikä niiden olo olisi varmasti kovin mieluinen. Koska eikös marsu kuitenkin ole ns. synnynnäine saaliseläin? Olisiko mahdollista hankkia esim. koiraportti - jolla estettäisiin koiran pääsy marsujen luokse?[/quote]

Koiraa on kyllä harkittu koko perheen voimin ja tiedossa on että kultsu vaatii kunnon peruskoulutuksen,aivotomintaa ja liikuntaa.Marsuja ja koiraa ei ikinä pidettäisi ilman valvontaa keskenään ja tuo koiraportti voisi olla mahdollinen mutta etsiskellään vielä lisää tietoa ja harkitaan muitakin rotuja.Kiitos vastauksesta:)

nekku

nekku
Viestimäärä: 6

VS: KULTAINENNOUTAJA - Torstaina, 25.11.2010 klo 21:59  
+
0
^ Niin ja olisi kiva kuulla kyllä että kuinka paljon päivästä vietätte kultsujen kanssa lenkkeillen ja leikkien niin että saavat tarpeeksi puuhaa itselleen? :)(kyselen oikeen olan takaa)

saippua

saippua
Viestimäärä: 65

VS: KULTAINENNOUTAJA - Lauantaina, 27.11.2010 klo 15:07  
+
0

nekku kirjoitti:

^ Niin ja olisi kiva kuulla kyllä että kuinka paljon päivästä vietätte kultsujen kanssa lenkkeillen ja leikkien niin että saavat tarpeeksi puuhaa itselleen? :)(kyselen oikeen olan takaa)



Heititpä visaisen kysymyksen :D

Meillä vaihtelee tuo koiran kanssa vietetty aika päivästä toiseen. Riippuen kummankin työvuoroista, opiskeluista ja avokin harrasteluista.

Meillä perussääntönä on, että aamulenkki on tehtävä. Oli se sitten kello 4.00 - 10.00. Aamulenkkiin menee aikaa 20min, mikäli töihin pitää ehtiä. Jos kuitenkin iltavuoro tai vapaa, aamulenkkiin vierähtää jo lähemmäs tunti. "Pitkä lenkki" kestää 1h - 2h. Useimmiten "lenkkeilemme" kuitekin keskellä metsää vapaana juosten ja vaeltaen. Kovasti kun herra rakastaa vapaana metsässä juosta. Kutenkin näin talvella piemeä yllättää jo nopeasti niin täytyy tyytyä typerään hihnassa kävelyyn pitkin pyöräteitä :D

Illalla perus kakkalenkki, joka on joskus lyhyt, ja joskus taas pitkä. Viikonloppuisin tai vaipalla rytmit vaihtelevat paljon, joskus se pitkä lenkki saatetaan tehdä vasta ilta hämärillä, ja se alkaakin koirasta jo näkyä päivän mittaan hyper energisyytenä ja huomionhakuisilla jekkuiluilla :D

Lenkkeihin menee siis rutkasti ja aikaa, ja koira on muuttanut elämänrytmimme täysin, koska siihen ns. pisimpään lenkkiin kuluu rutkasti aikaa, on menot suunniteltava sen mukaan.

Lenkkien lisäksi leikimme usemman kerran päivässä. Aivotoimintaa, ja koti-toko treeniä yritän tehdä usemman kerran viikossa. Aivotoimintaa koira saa myös täytetystä kongista ja muista aktivointi leluista, joita usein jätän kun jää yksin kotiin.

Ajallisesti en osaa sanoa, että kuinka paljon koiraan päviän mittaan menee aikaa leikkien ja lenkkeillen. Vihjeeksi voisin kuitenkin sanoisin, että kannattaa varautua suuriin satsauksiin ajallisesti. Ainakin meidän herra on kovin toiminnanhaluinen ja aina menossa mukana.. ja tosiaan säätelee nykyisen elämämme aikalailla. Ja siihen tietysti varauduimme ku perheeseen uuden jäsenen hankimme.

Huomioitavaa tietysti on, että pennut nukkuvat paljon. Ja me aloitimme varsinaisen lenkkeilyn vasta n. 5kk iässä hiljalleen. Varsinainen pentuaika mentiin koiran jaksamisen ja energian mukaan. Silloin olimme lähinnä vain metsissä ja pihalla juoksentelemssa, jolloin koira itse sääteli jaksamistaan.

Toivottavasti oli apua! Näin siis meillä, mutta jokainen tallaa tavallaan :)

nekku

nekku
Viestimäärä: 6

VS: KULTAINENNOUTAJA - Maanantaina, 29.11.2010 klo 18:36  
+
0
Kiitos kun noinki pitkästi jaksoit selostaa ja kyllähän siitä suuntaa antavaa tietoa sai=)!

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 8
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28098
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 13:15)