Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Tiistaina, 07.06.2011 klo 08:26

Labradorinnoutajat - osa 2

Siirry sivulle: 1 ... 19 20 21 ... 50

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 24.07.2011 klo 19:00  
+
0
Kyllä sä eepi mun mielestä voit ottaa toisen uroksen kaveriks, harvemmin kuulema alkavat tappelemaan jos ovat samaa laumaa, näin ainakin monet kasvattajat väitti mulle kun oltiin ottamassa tuota labbista. Jos vaan itsellä on tarpeeksi auktoriteettiä eikä suosi jompaa kumpaa ja sitä kautta aiheuttais kyräilyä ja mustasukkaisuutta koirien kesken, niin mikäs siinä.
Ja mun mielestä Teppo olis aivan täydellinen nimi labbikselle!! :peukku: Onhan se ehkä hieman höhlä mutta niin on useimmat labukatkin :nauru:

Me saatiin nyt vihdoin ja viimein taipparipaikka, ja nyt näyttäis siltä että tuo rupeaa kehittelemään juoksuja itselleen, niin saa nähdä jos päästään vai ei... Viimeks oli selviä juoksujen merkkejä ilmassa melkein kuukauden ennen kuin ne varsinaisesti alkoivat, eli toivon sormet ja varpaat ristissä että niin olis nytkin, niin kerittäisiin taippareihin.
Sitten tuo neiti lähtee astutettavaksi, ja pari viikkoa ennen synnytystä lähtee majailemaan kasvattajalle. Ai että tulee ikävä jo kun asiaa edes miettii :suru: Toivottavasti saatais tyttö jouluksi kotiin edes, kun onhan se kasvattajalla sitten reilut pari kuukautta, kauhian pitkään :eek:
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 24.07.2011 klo 19:52  
+
0
Näin mäkin sen oon järkeillyt, että tokkopa tuo alkais matsaamaan saman lauman uroksen kanssa kun ei sitä tee muidenkaan tuttujen urosten kanssa jotka on tuntenut pennusta asti. Vieraat aikuiset urokset on sit asia erikseen. Narttuhan oli ekana listalla, mutta kun tarkemmin miettii että se pitäis tosiaan ehtiä leikkauttamaan ennen ekoja juoksuja niin mistäs sitä sit tietää jos ne juoksut alkaakin salakavalasti huomaamatta (tosin Taavin tutka on pettämätön juoksujen suhteen..) eikä ehdikään. Sit jos ne ehtii alkaa niin siinä tosiaan joutuu joko minä tai Taavi hullujen huoneelle kun ollaan samassa tilassa juoksuisen nartun kanssa ja minä lähinnä samassa tilassa Taavin kanssa joka vouhkaa juoksuisen nartun perään. Sitä ei kestä kukaan.. kun ei kestä sitäkään kun tuo haistaa kilometrin päästä juokuisen nartun. Tuntuu vaan siltä, että jaksanko mä toista uppiniskaista murrosikäistä urosta kun yhden kanssa on jo ne taistelut taisteltu ja siinäkin oli tarpeeksi ja vähän liikaakin. Mutta toisaalta nythän mä oon kokemuksen rikkaampi ja osaan varmaan nekin vaiheet käsitellä ja käydä läpi ihan eri tavalla mitä Taavin kanssa. Ja kuten oon joskus sanonut, musta tuntuu ettei vaikeempaa voi minkään pennun tai nuoren koiran kanssa enää olla mitä meillä on jo ollut. Kaikki on koettu, pahat tuhoomiset, sairastelut ja ne järkyttävät murrosiät ja pelleilyt.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 24.07.2011 klo 19:53)

elinann_

elinann_
Viestimäärä: 302

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 24.07.2011 klo 20:28  
+
0
Käytiin Relskun kanssa näyttelyssä tänään. Kaatosateessa ja ukkosessa Rella esiintyi aivan loistavasti eikä näyttäny hakatulta ja siltä, että tahtois nukahtaa kehään. :D Tuloksena EH ja arvostelu oli tällä kertaa tämmönen: "1v. Hyvät rungon ääriviivat omaava nuori narttu, kokonaisuudessaan kuitenkin vielä hieman kevyt ja kapea. Hyvä pää joskin otsapengertä saisi olla enemmän, kapea kuono. Hyvä tyyppinen vielä hieman kapeahko runko, polvikulmaa saisi olla enemmän, hyvä etuosa, kauniisti kannettu häntä, edestakaisliikkeiden tulisi vakiintua, sivuttaisliikkeessä taka-askel jää hieman lyhyeksi, hyvä karva." Rellan siskolla ja emällä oli tosi samanlaiset arvostelut (yllättäen, kun näyttävätkin samalta), ja nekin sai EH:t.

Ja Relppa näytti tältä


Seuraavan kerran mennään näyttelyyn sitten ens vuonna... Jos en innostu tuota ilmottamaan erikoisnäyttelyyn Ouluun, pitää nyt vielä miettiä sitä. :D Siellä olis unkarilainen tuomari ja ois mielenkiintosta nähdä minkälaisista labbiksista semmonen tykkää.
Koirat eivät ole koko elämä, mutta ne tekevät elämästä kokonaisen.

Tassutellen Tessun tahtiin
suomenlapinkoira Hippusen Bakkasukko "Tessu" -14

sekä mukana menossa:
sekarotuinen Rippu -04
labradorinnoutaja Rella -10
tiibetinspanieli Riitu -12

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 24.07.2011 klo 20:30  
+
0
Itse en ottaisi narttua leikkaamattoman uroksen kaveriksi, jos ei siihen olisi selvää syytä, esim. jalostuskäyttö. Oon niin monta taloutta nähny missä elämä on yhtä helvettiä juuri juoksujen takia, yleensä uroksen käytös muuttuu jo ennen kuin varsinaiset juoksut alkaa, ja juoksujen jälkeen eletään vielä pari kuukautta täydessä hormooni-pöllyssä. Näin siis pahimmillaan. Tunnen myös pari tapausta joissa uros on päässyt astumaan nartun,vaikka varotoimenpiteistä onkin huolehdittu.
Meidän labbiksellahan oli juuri nuo ekat juoksut salakavalat, tiputtelua oli oikeastaan vain parin tunnin ajan, onneksi huomasin kun neiti pissasi vaaleaan hiekkaan ja verta näkyi. Silloin kiittelin kyllä että tuo uros on leikkattu, olis muuten oikeasti voinut käydä köpelösti.
Meillä tuo leikattu uros lutkuttaa nartun pissoja juoksujen aikaan, mutta ei reagoi sen kummemmin.
Mä uskon kyllä että toinen koira on helpompi kuin eka, sulla on niin kuin sä kirjoititkin jo kokemusta kaikesta murkkuilusta ja muusta perseilystä, ja ainakin oman kokemuksen mukaan auttaa se toinen koirakin murkkuiluun, kun nuori saa purettua energiaa telmiessään vanhemman kanssa, ja vanhempi koira on myös hyvä apu tapakasvatuksessa, esim meillä tuo vanhempi saa ärähdyksellä nuoremman rauhoittumaan, jos rupeaa riehumaan aivan holtittomasti.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 24.07.2011 klo 20:42  
+
0
^Kiitos kokemuksesta, kyllä mäkin alan pikkuhiljaa kallistumaan toisen uroksen kannalle, luotan siihen, että kaksi kasvattajaa on sitä suositellut omalla ammattitaidollaan ja näkemyksellään ja muitakin kokemuksia oon kuullut että kannattais uros ottaa leikkaamattoman uroksen kaveriksi. Ja vaikka Taavin nokka on pettämätön juoksujen suhteen, haistaa siis jo kauan ennen kuin nartun juoksut alkaa että ne on alkamassa, niin siltikään en luota täysin siihen että se kuitenkaan mulle mitään kertois. Mutta joo, katsellaan, voihan se olla että Taavinkin joutuu leikkauttamaan jos vielä eturauhasvaivat uusiutuu, sithän se on oikeestaan yks lysti minkä sitä hankkii. Muuten saa vehkeensä pitää, mutta tosiaan eturauhanen jos vielä reistaa niin sit lähtee kalleudet pois.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Rosalie1

Rosalie1
Viestimäärä: 1141

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 24.07.2011 klo 21:40  
+
0

elinann_ kirjoitti:

[quote=Rosalie1]elinann_, aika onnettomat hampaat saa labradorilla olla, jos kuivahataneessa ruisleivässä saa aikaa kulumaan ja hampaille töitä.:wink: Parempaa ajankulua on oikeat luut ja niistä on jo jotain työtä hampaille. Kyllä mä olen edelleen sitä mieltä, ettei koira tarvitse leipää ruokavalioonsa. Jos on jonkun vitamiinin puutos, niin sitten voi antaa vitamiineja purkista sekä tarkistaa, syökö koira riittävän monipuolisesti muuten.


No kyllä siinä pennulla aikaa menee ja aikuisella koirallakin hetki, kun on oikeasti kuivaa ruisleipää. Jopa minun seropilla, joka saa ihan aidot hirvenjalatkin palasiksi melko nopeasti. :D Ja miksi ihmeessä syöttäisin vitamiineja purkista, kun voin syöttää sen vaikka leipänä... Nappulassakin on viljaa ja kaikenlaista muutakin ylimäärästä moskaa, kai sinun koira sitten barffaa? Lisäksi viljat (hiilihydraatit) pitää sen nälän tunteen poissa. Ei ihminenkään erityisemmin tarvitse viljatuotteita elääkseen.

Meillä koirat syö myös perunaa ja kaikki ihmisiltäkin jääneet ruuat (niin ja kissojen ruuat). Oonkohan nyt kovinki paha ihminen? Kuitenki mahat pelaa jokaisella neljästä koirasta ja turkit ja hampaat on hyvässä kunnossa (ei edes hammaskiveä). Oikeita luitakin noilla on aina tarjolla. (:
[/quote]

En mä ole sanonut ketään pahaksi ihmiseksi:roll: Jokainen tekee, niin kuin parhaaksi näkee. Mä vain ihmettelin, että miksi ihmeessä ruisleipää. Mun logiikalla annan ennemin ne vitamiinit purkista, joita koira ei mahdollisesti saa ruoasta, kuin jonkin sellaisen mukana, jossa on suurin osa semmoista, mitä koira ei tarvitse.

Ja kyllä mun aikuinen koira barffaa, pentu ei vielä kokonaan, koska en luota omiin laskelmiin kaikista raaka-aineista, mitä kasvava koira tarvitsee. Mä en anna koirille omien ruokien tähteitä, koska teen niin mausteista ruokaa, ettei se varmaankaan olisi kovin hyväksi noille. Ja kissojen ruoat on niin pirun kalliita, että meillä kissat saa syödä ne itse.

Lisäksi, mä en ole puhunut mitään ihmisten ruokavaliosta, ihminen on kuitenkin vähän eri asia kuin koira, josta tässä nyt oli kyse. Lisäksi mä olen niin "julma" ihminen, että käytän koiran nälkää myös motivaattorina treeneissä, nälkäinen koira tekee paremmin töitä, joten en halua ehdoin tahdoin hiilareilla kyllästyttää koiraani. Varmasti tiesitkin, että nappuloita on useaa erilaista laatua, on huonompaa ja parempaa.

Mielipiteitä on yhtä monta, kuin on koiran omistajaakin ja mun mielipide on se, että koira ei tarvitse leipää. Näköjään monen muun mielestä taas tarvitsee. Ei siinä mitään, jos se omalle koiralle sopii.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 24.07.2011 klo 22:30  
+
0
^En mä ainakaan väitä että mun koira leipää tarttis välttämättä vaikka ruisleipää sille syötänkin. Pyrin syöttämään sellaista ruisleipää missä ei ole vehnää, allergian takia. Ei se tartte montaa muutakaan asiaa mitä sille syötän, esim koulutusnameja yms turhaa. Silti mä niitä sille annan. Mun mielestä aika mielenkiintoinen aihe keskustella, ihan hyvässä hengessä siis. Jokainen taaplaa tyylillään ja toisen mielestä toisen ruokinta on väärin ja oma ainoa oikea ja toisen mielestä taas päinvastoin. Mulla on hyvä syy syöttää aineksia mistä koira saa b-vitamiinia jos en halua sitä pistoksina hakea muutaman kk välein. Haluan, että koira voi hyvin eikä saa b12-vitamiinin puutosta haiman vajaatoiminnan takia. Sen takia pyrin syöttämään sille ruokana sen vitamiinin mieluummin kuin purkista, sama koskee mua itteäni. Mieluummin mä syön monipuolisesti ja saan vitamiinit ruuan joukossa kun että vetelen niitä purkista. Säästö se on pienikin säästö ja mun mielestä aina luonnollista kautta saatava vitamiini-kivennäisaine mikälienee parempi kuin keinotekoinen. Vitamiinit on pidemmän päälle aika kalliita purkista ostettuna, joten ravinnon kautta tulee pikkasen halvemmaksi niitäkin syöttää. Ja juu, kun koiran on hankkinut niin rahaa pitäis olla sitä hoitaa, säästää voi silti eri asioissa ja etenkin mulla sitä rahaa palaa tuon koiran hoitoon ihan liikaakin jo valmiiksi joten pyrin sit säästämään siitä mistä pystyn.

Toiset tietysti syöttää leipääkin koiralle ilman varsinaista syytä, vatsan täytteenä ja pureskeltavana. Meillä se pureskeltavuus tulee bonuksena kaupan päälle, mutta alunperin se vitamiinihomma on ollut tarkoitus. Sitä en tiedä kuinka paljon b-vitamiinia koira saa ruisleivästä, en tiedä onko imeytyvyys jotenkin eri kuin ihmisillä, mutta tätä on joka tapauksessa suositeltu maitotuotteiden, kalan ja lihan sekä maksan ja munuaisten lisäksi. Tosin noita kaikkia en koiralle syötä, mutta osaa kuitenkin. Halvemmaksi se tulee varmasti kuin hakea eläinlääkäriltä se piikki aina tarvittaessa.
Tässä mun ajatuksia aiheesta, mun mielestä hyvä aihe ja sen takia itsekin halusin omia ajatuksia tuoda esille, enemmän ehkä kuuluis ruokintapuolelle, mutta kun Taavin ruokinnasta oon muutenkin paljon täällä jutellut niin sopii kai myös tähän. Mutta hyvin pitkälle mulla on aina ollut periaate, että koiralle syöttäisin sitä mitä itsekin söisin, nappulat tietysti jätetään pois laskuista. Eli esim jotkut väriaine-nappulat, ei kiitos, en itekään syö mitään keinotekoisia väriaineita, eimistö ei niitä tartte mihinkään. Sama koskee jotain koiran purkkiruokia joissa lihapitoisuus on minimaalinen, koira ei niitä tartte mihinkään, pelkkää vehnämössöä tai lisäaineita purkit täynnä. Monipuolinen ja laadukas ruoka mun mielestä takaa koiran hyvän olon. Monipuolisuus pätee myös ihmiseen.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 24.07.2011 klo 22:34)

Mirtze

Mirtze
Viestimäärä: 151

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Maanantaina, 25.07.2011 klo 00:09  
+
0
Ensiks onnea Eldarwen uudesta pennusta.. Blake on aivan ihana! :love: Meidän äidin labbis oli pentuna kanssa aivan hirveä puremaan, sitä ei pystynyt edes silittämään kun otti heti hampaillaan kiinni.. :nauru: hauskoja aikoja!! :nauru: Ja mun äiti on ihan katkera kun Lulu ei pure läheskään niin paljon.. ei pure enään ollenkaan paitsi riehaantuessa, sillon ottaa punttien lahkeista kiinni ja pohkeethan sinne väliin aina jää! :mad:

Meillä vaan hampaat jatkaa tippumistaan ja odotan kyllä että kulmurit lähtisivät tosi nopeeta, ehkä sitten loppuis toi pureminen kokonaan :kumarrus:
Oltiin viikonloppu mökillä ja mökkinaapureilla on vuoden ikäinen musta tyttölabbis, joka näykkii edelleen kun pentu, aina kun sitä näkee niin on kädet ihan mustelmilla kun se näykkii innotuessaan :eek: En aatellu et vuodenkin ikäset voi sitä vielä tehdä ja tosiaan kun voimaa on niin se sattuu jo, vaikka ei siis tosissaa pure, mutta ottaa kiinni kuitenkin, niinkuin pennutkin tekee..

Mä pahoin pelkään et Lululla on joku ihosairaus.. Sillä on jo joitakin viikkoja olut näppylöitä mahassa.. Ne on just sellasia punasia ensiks, kunnes muuttuu rupisiks ja sit sellasiks valkosiks "arviks" ja hilseileviks.. Aluks aateltiin et ne on vaan itikan puremia, kun ne ei kuitenkaan sitä mitenkään vaivaa..Ja aikasemmat oli melkein kokonaan mennyt jo pois ja nyt kun oltiin viikonloppu mökillä taas niin niitä tuli taas maha ihan täyteen :mietiskel::eek:
Mä oon laittanu niihin muutamaan otteeseen ihan perusvoidetta, mutta enpä tiedä onko tuosta ollu apua.. tai oonko tehny ihan väärin.. ja vähän tossa netissä luin ja ne vaikuittais ihan näiltä; http://www.rr-oona.com/SkinDiseases/pyoderma/pyoderma6FI.html#imp ( en osaa linkittää tota muullalailla :nolo: ) Mut onko kellää mitään vastaavanlaisia kokemuksia? kuulemma pitäis lähteä ihan itsestäänkin sitten ajan kanssa pois.. Mutta torstaina meillä olis tarkotus saada rokotukset niin näytän kyllä heti noita näppylöitä lekurille.. Tiedä sitten voiko tuo vaikuttaa siihen ettei saakaan toisia rokotuksia?!
Labradorinnoutajat Lulu - s. 2.4.2011 & Iitu - s. 10.5.2013

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Maanantaina, 25.07.2011 klo 16:53  
+
0
Onpas nyt vähän liian hankalaa taas Taavin lääkkeen saaminen haiman vajaatoimintaan.. Alkaa kohta taas hermo mennä näiden asioiden kanssa. Sitä lääkettä saa vaan siltä ell-asemalta missä sairaus on daignosoitu, koska on erikoislupavalmiste. Ja me ei enää käydä kyseisellä ell-asemalla koska lähempänäkin on hyvä paikka, ollaan siis muutettu pois sen eläinlääkärin läheltä. Nyt sit mun äiti kävi hakemassa sen lääkkeen kun sen työpaikka on siinä lähellä, ne oli sanoneet ettei sais myydä sitä kun viimeinen käynti heillä koiran kanssa on yli vuosi sitten. Että vuoden välein pitäis käydä. No, myivät onneks kuitenkin, muualtakaan ei oltais sitä saatu. Ja muualta sitä ei saa kun edelleenkin erikoislupavalmiste ja eivät myy kun sairaus diagnosoitu muualla. Ja nyt mulle sanottiin tuolta kun soitin sinne että mikä tää vuoden välein käyntihomma oikein on, että riittäis muka muualle se lupa jos meillä on mitä tahansa käyntejä toisella ell-asemalla. Eli ei tartte edes olla kyseisen sairauden tiimoilta. Mutta kun itse oon kysynyt meidän nykyiseltä ell-asemalta niin ne ainakin sanoi ettei saa niin vaan että mun pitää jotenkin maksaa jos se lupa siirretään heille tms..
Vähän alkaa taas ärsyttämään.. kukaan ei oo mulle kertonut koskaan, että vuoden välein pitää käydä, että se lupa pysyy voimassa, kuitenkin oon 5v hakenut kyseistä lääkettä koiralle samasta paikasta.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Rosalie1

Rosalie1
Viestimäärä: 1141

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Maanantaina, 25.07.2011 klo 22:35  
+
0
^Voi ei, tosi kurja tilanne. Paljonko se luvan siirtäminen maksaisi?

Vielä vähän ruisleivästä. Mua kiinnostaisi tietää, että kuinka isoja paloja ihmiset antaa koiralleen, jos koira saa siihen aikaa kulumaan? Entä jos ruisleipää syöttää b-vitamiinin vuoksi, niin mistä tietää, paljonko leipää pitää/saa syöttää, että koira saa tarpeeksi b-vitamiinia? Eikö leivästä tule mitään turvotusta, ilmavaivoja tms?

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Maanantaina, 25.07.2011 klo 22:49  
+
0
^No mä en tiedä paljonko koira saa b-vitamiinia ruisleivästä ja miten paljon se siitä hyväksikäyttää, mutta sen tiedän että meille sitä on suositeltu. Mä syötän pari-kolme kertaa viikossa sellaisen ehkä ruispalan kokoisen palan (siis se leipä nimeltä ruispalat..) ihan 100% ruisleipää. Yleensä annan kuivana, mutta joskus en kuivata vaan silaus margariinia päälle ja sellaisenaan. Ihan tuoreena en anna. Ilmavaivoja Taaville ei tule kuin herneistä, on testattu, ei juurikaan päästele kaasuja :nauru: Hyvin on ainakin vatsalle sopinut, vaikka tuo on tollainen herkkämaha ja ripuloi tosi herkästi kaikesta. Mä en tiedä yhtään syötänkö sitä turhaan vai en, mitään faktaa en ole saanut/löytänyt siitä paljonko ruisleivästä b-vitamiinia imeytyy koiraan ja miten paljon sitä pitäis syöttää muun b-vitamiinin lähteen lisäksi esim. viikossa. Mutta itse henk. koht. mieluummin tosiaan syötän ns. luonnon lähteistä vitamiinit kuin purkista, tosin nyt joudun siirtymään purkkiin kun siirryn siihen kotiruokaan, että varmasti saa kaiken tarvitsemansa. Ja siitäkin oon huolissani vain sen takia että on tuo haima-sairaus kun imeytyminen muutenkin huonoa, terveen koiran kohdalla varmaan luottaisin ihan monipuoliseen ruokintaan.

Mä en muista mitä se lääkkeen luvan siirtäminen maksais, mutta muistelen, että jotain 50e ellei enemmänkin kun kerran kysyin. Ja tosiaan itse lääke maksaa 99e tällä hetkellä joten ei kauheesti huvittais maksella mitään ylimääräistä. Mä totesin, että mennään ottamaan se rabies-rokotus mikä on nyt tulossa niin tuonne ell-asemalle mistä tota lääkettäkin haen, sillähän se on kuitattu taas vuodeksi eteenpäin, tosin ei me vuoteen tarvitakaan sitä lääkettä kun nytkin edellinen haku on ollut maaliskuussa 2010. Eli aika riittoisaa.

Tänään aloitin sit sen kotiruuan antamisen, annan nyt aluksi puolet nappulaa ja puolet kotiruokaa, eli toinen ateria toista ja toinen toista kun nappulaa on vielä melkein se 10kg jäljellä.
Laitoin tummaa riisiä kokeeksi jos sopis paremmin kuin vaalee, ja possun jauhelihaa ja sekoitin ne keskenään, kypsensin siis lihan. Sinne ripaus margariinia ja sit lopuks sekoitin raejuustoa. Sitä jäi vielä varmaan parille aterialle, eli aika riittoisaa ja ei kovin kalliiks edes tule kun tekee isomman satsin kerralla mikä on tietysti pakkokin jos ei joka päivä halua kokata. Toivon vaan, että pikkuhiljaa alkais näkymään se sopiiko paremmin vai ei, uskon kyllä että jo se että saa puolet vähemmän nappulaa vaikuttaa positiivisesti.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Birdie

Birdie
Viestimäärä: 1184

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Maanantaina, 25.07.2011 klo 23:01  
+
0
^^No onneks kuitenki suostuivat myymään äidilles lääkkeen! Kuinka usein sun pitää sitä lääkettä hankkia?

Mirtze ootko ihan varma ettei kuitenkaan oo itikan puremia? Kun ne jäljet tuli takaisin mökillä. Onko teillä käytetty vielä mitään punkkikarkotetta? Osan pitäs kai auttaa muihinkin öttiäisiin. Eiköhän se lääkäri osaa sanoa mitä ne jäljet on. Inhottavaa... Tulee niin kamala huoli aina kun ei tiedä. Toivottavasti asia selviää, ilmota sit tänne kun tiedät enemmän! :peukku:

Paljon koiran pentua saa sit ulkoiluttaa? Kaveri ilmoitti mulle että lenkitän Moosesta aivan liikaa ja se aiheuttaa sitten lonkkavikaa ja muuta kasvuhäiriötä, että en saisi puoltatuntia enempää kerralla lenkittää, ei saa juoksuttaa (en kyl juoksuta mut kyl toi ihan juoksee ja riehuu:D) tai hypyyttää (sen kyl tiesinkin). Aloitettiin kuitenki ulkoilu pienellä ja ollaan sitä sit lisätty. Nykyään ollaan päivässä ainakin yhteensä tunti-kaksi pihalla. Kun asutaan kerrostalossa niin ei oo omaa pihaa. Päivällä on pissatuslenkkejä ja sit illalla tehdään pidempi n.1h lenkki. Käydään läheisessä metässä ja on melkeenpä koko lenkin vapaana. Välillä käydään myös ihan vaan hihna lenkillä keskustassa, koirapuistossa tai jossain aukeella leikkimässä. Hyvin se on aina jaksanut riehua ja olla ulkona.
Musta taas tuntuu että tossa on niin paljon virtaa että pelkästään puolentunnin lenkeillä se hyppis seinille.
Follies Neville
09.03.2011

Rosalie1

Rosalie1
Viestimäärä: 1141

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Maanantaina, 25.07.2011 klo 23:21  
+
0
^Mä olen antanut pentujen liikkua niin paljon, kuin ne haluaa. Ei tietenkään kannata mennä mitään pitkiä lenkkejä, vaan kävellä rauhassa ja istua välillä itse mättäällä kun antaa koiran riekkua. Mä olen sitä mieltä, että kyllä se pentu energiansa purkaa, jos ei ulkona, niin sitte sisällä riehumalla. Kamalasti ei kannata hihnassa pitkiä lenkkejä mennä, varsinkaan kovalla maalla. Näillä keinoilla mulla on ollut kaksi terve luustoista koiraa (AA ja 00). Katsellaan mitä tuosta nyt 9kk vanhasta tulee.:hymy:

Eepi78, mua kiinnostaa tuo ruokavalio. En tiedä juuri mitään haiman vajaatoiminnasta, joten siksi kyselen. Eli miksi riisiä? Onko se parempi kuin kasvissose, joka olisi tehty esim. salaatista, kurkusta, kesäkurpitsasta ja muista miedoista kasviksista? Entä miksi liha kypsennetään? Eikö raaka liha sovi haimasairaalle koiralle? Onko margariini rasvan lähteenä? Saako Taavi raakaa haimaa? Jos saa, onko siitä ollut apua?

Meillä kävi tänään treenatessa vähän kurjasti. Sara oli hakemassa pupua, kun juoksi suoraan maa-ampiaispesään. Ainakin 1 amppari ehti pistämään:neutral:Täytyy vaan toivoa, että ei saanut kammoa pupusta tuo takia.

Mirtze

Mirtze
Viestimäärä: 151

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Maanantaina, 25.07.2011 klo 23:34  
+
0
Birdie oon mä melko varma ettei oo itikan puremia.. eikös itikan puremat yleensä aiheuta kutinaa, ja kun tuo ei niihin mitenkään ole reagoinut..? :mietiskel: Ja tuossa linkissä missä laitoin, mikä olis vaan pentuajan ihottumaa niin oli oireet täsmälleen samat ja kuvastakin katoin et oli ihan saman näkösiä! Ja mietittiin tossa että meijän mökillä vesi on sellaista aika suoperäistä, tosi tummaa ja mutaista, että voisko johtua siitä vedestä kun kovasti aina menee uimaan..? Ja pennun vatsa-alue on ilmeisesti paljon herkempi kun aikuisen niin reagoi siihen sitten ihottumalla.
Linkissä oli myös et taudin aiheuttajaa ei tiedetä , mutta muutamia keskusteluja löysin niin siellä oli et aiheuttaja voi olla mikä vaan, ja voi tulla esim. ihan vaan nurmikolla makaamisesta. Kuulemma pitäis ajan kanssa mennä vain ohi, mut siihen voi saada myös antibioottikuurin.. Mutta toivottavasti eläinlääkäri osaa sitten sanoa noista jotain.. :hymy: Ittee kiinostais vain tietää onko tuo nyt se ihottuma vaan ja saako siihen jotain lääkettä ja mistä johtuu, muuten en oo huolissaan, kun ei kuitenkaa oo vaivannu mitenkään.. Nyt oon kovasti vedellä puhdistellu että lähtis kaikki mökiltä jääny muta ja lika pois, ettei sit ainakaan tulehtuis tai mitään.. :eitietoo:

muoks.. Ja niin kyllä mekin aika aljon liikutaan tuon ipanan kanssa.. Yleensä vähintään puolen tunnin lenkkejä ja sitten kesäsin käyty uimassa ja on saanu paljon juosta mettässä ja rannassa vapaana ja myös mökillä ollaan paljon oltu, missä saa temmeltää koko viikonlopun vapaana ja painia toisen koiran kanssa :nauru: Ja tosiaan tehdään aika useesti päivässä noita puolen tunnin lenkkejä.. riippuen vähän keleistäkin.. Mut kyllä me varmaan päivän aikana tällee jos vaan käydään normi lenkeillä niin liikutaan pari-3 tuntia päivässä..
Labradorinnoutajat Lulu - s. 2.4.2011 & Iitu - s. 10.5.2013
(Viestiä on muokattu maanantaina, 25.07.2011 klo 23:37)

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Maanantaina, 25.07.2011 klo 23:38  
+
0
^Mä olen ihan alussa vasta ja itsekin tutustumassa kotiruokaan, joten siksi riisiä, tavallinen riisi ei sovi Taaville, sitä tulee hiivaa korviin, joten ajattelin kokeilla tummaa riisiä kun oon kuullut, että saattais sopia paremmin. Naudan jauhelihaa ei myöskään siedä, tulee kutinaa joten siksi possua, kasvissoseita en oo vielä ehtinyt väsäämään, en oo siis toisinsanoen vielä perehtynyt mitä kaikkea kasvista voi syöttää, ainakin porkkana taitaa olla hiiva-ongelmaiselle pannassa. Mutta siis niitäkin on tarkoitus antaa kunhan laajennan omaa tietämystäni sekä ruokintaa muutenkin.
Haiman vajaatoiminnassa ruuan imeytyvyys on siis huonoa, koiran haima ei sulata ruokaa samalla tavalla kuin terveen koiran haima vaan suurin osa ruuasta tulee läpi ja vain vähäinen osa jää elimistöön ja koira käyttää sen hyväkseen. Taavillahan pahimmat oireet pentuna oli jatkuva oksentelu, useita kertoja päivässä, jatkuva ripulointi, jatkuvalla tarkoitan siis päivittäin useita kertoja tapahtuvaa. Taavi syö nykyään Viocase-V:tä mikä on teollinen haimaentsyymi jauheen muodossa. Pkastettu sian haima ois toinen vaihtoehto, mutta autottomana mun on ollut sitä hankala hakea kun myydään yleensä 10-15kg erissä. Tuo lääke kestää vuoden verran, edellinen kesti yli vuoden. Nyt kun Taavi taas syö kaksi kertaa päivässä niin menee varmaan vajaa vuoteen, kun joka aterialle sitä pitää lisätä ruokaan. Lääkkeestä on ollut paljon apua, Taavi on oireeton kun sitä syö, heti jos lopettaa niin viikossa jo näkyy oireet.
Lihan kypsennän sen takia, että Taavilla on tosi herkkä vatsa eikä oikein raakana siedä lihoja ilman ripulia. On testattu useita kertoja. Ja taas haimasairaan koiran ripuli on suhteellisen paha juttu, koska menee helposti huonoon kuntoon ja paranee hitaammin kuin terve koira. Joten sen takia koitan niitä ripuleita myös välttää. Haimakoira ei siedä rasvaista ruokaa, se ei imeydy, joten sen takia rasvakin pitää lisätä ruokaan maltilla. Öljyä on tarkoitus hankkia, mutta esim jotain ihraa ei voi syöttää vaikka muuten oiskin hyvä rasvan lähde Taaville kun on sen verran hoikka. Edes possunkorvat ei käy, liian rasvaisia. Margariini käy siihen asti.
Riisin lisäksi ois tarkoitus kokeilla jossain vaiheessa hirssiä ja tattaria sekä ohraa, kaikkia erikseen, yrjölänpuurona joku niistä ei sopinut, tai kaikki yhdessä, tuli veriripuli mikä johti antibioottikuuriin. Mutta siis liha tai kala on tarkoitus pitää suurimpana osana ruokintaa, nuo viljat ja muut olis vähemmistö, jotain kuitenkin lihojen lisäksi hyvä olla.

Mä tosiaan olen itse vasta alkutekijöissä tässä kotiruokinnassa ja ihan pakosta siihen olen siirtymässä. Sen takia tieto on vielä vähän vajavaista, mutta koko ajan opiskelen itse lisää ja innolla kyllä haluan kokeilla kaikkea. Mietinnän aiheena on vielä noi vitamiinit ja kalkki, että pitäiskö niitä hankkia purkista syötettäväksi kun tosiaan se ruuan imeytyvyys ei ole 100% haimakoiralla kuitenkaan. Noh, pitää kysellä kokeneilta ja kuulostella mitä muut on mieltä.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 25.07.2011 klo 23:40)

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Tiistaina, 26.07.2011 klo 12:43  
+
0
Bailey tosiaan on myös "kotiruokinnalla" kun nappulat tulee läpi sellasta vauhtia ja sellasella määrällä ettei siitä tuu mitään. Näistä tuskin on Taavin ruokinnassa mitään apua kun on niin erilaiset ruokavaatimukset mutta kerronpa kuitenkin. :hymy:

Teen kerran viikossa tosi ison annoksen puuroa kaupoissa myytävästä Oscar- puuroaineksesta. (Hirssiä, tattaria, riisiä, ohraa, kauraa ja pellavansiementä.) Siihen laitan joukkoon pakastevihanneksia ja annan olla uunissa sen 3-4h. Sitä saa joka aterialla ja sit lisäks aina jauhelihaa/koirien pakastealtaasta sisäelinpaloja tms. Laitan joukkoon aina vaihtelevasti raakaa kananmunaa, piimää, viiliä ja millon mitäkin. Kaiken tän lisäks Bailey saa paljon lihasia luita ja rustoluita.

Bailey ei saa mitään lisävitamiineja tai muita. Eläinlääkäriltä kysyin että pitäiskö antaa, niin jos vaihtelevasti antaa erilaista lihaa/kalaa/kanaa/vihanneksia niin ei kuulemma pitäis olla tarvetta lisälle. Mutta tietty pitää seuraa koiraa, jokanen on ihan oma tapauksensa.

--
Ja pakko vähän purkautua. Ei ketään haluis tällästä pientä riiviötä? Blake on oikeesti tuhonnut 3 päivän aikana enemmän kuin Bailey 1,5 vuoden aikana. :nauru:

Eilen illalla vielä kuuntelin musiikkia näillä kuulokkeilla netissä. Nappasin koiran kainaloon ja mentiin nukkumaan. Koira ei pääse makuuhuoneesta ulos yöllä.
Aamulla tuun koneelle niin mun 100e kuulokkeiden johto on syöty 3 eri osaan, nettijohto on täysin silppuna. Mä en vaan käsitä että missä välissä? Siks ovi on yöllä kiinni ettei se pääse tänne. Bailey on myös yön makuuhuoneessa enkä sitä muutenkaan syyttäis.
Ei tässä muuten mitään, mutta nyt mulla ei oo koneella ääniä ja lähimmät kuulokkeet pääsee ostamaan 60km ajomatkan jälkeen. Ärsyttää :ttou: Ainoa hetki kun se on ehtinyt syömään ne, on se pieni minuutti kun kävin vessassa ennen nukkumaanmenoa. :roll:
(Viestiä on muokattu tiistaina, 26.07.2011 klo 12:46)

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Tiistaina, 26.07.2011 klo 13:08  
+
0
^Mä haluan :nauru: Ei enää tunnu pienet syömisetkään missään, kuten sanottu, pshimmat on jo tapahtunut Taavin kanssa ja enää ei mikään järkytä mua :nauru: Ei edes se kun pieni pentu veti kannettavan tietokoneen näppäimet irti ja kun tulin töistä niin näppäimet oli lattialla ja pentu tönötti viattomana vieressä. Ei paljon silloin naurattanut, sen jälkeen kyllä. Tai kun pentu istuu omalla pedillään leivänpaahdin vieressä ja paahtimen johto kahdessa osassa. Silloin en voinut oikeestikaan muuta kuin räjähtää nauruun. Ja mistä se niitä keksi.. ihan uskomattomia juttuja. Juu, en säilyttänyt tavaroita lattioilla, se vaan dyykkaili niitä jostain, ei edes itse kunnolla ylettynyt pödille mutta niin se vaan tuhottavat sai jostain kaivettua. Mua joskus varoitettiin Taavin ollessa pentu, että varo vaan, labbikset saa hattuhyllyltäkin kamaa alas, kukaan ei vaan tiedä miten. Nyt mä sen tiedän, ihan hattuhyllylle tuo ei ole ylettynyt, mutta muihin paikkoihin kyllä mihin ei ois uskonut.

Juu, Taavilla toi kotiruokakin on ei niin monipuolista, kokeilen kyllä kaikkea monipuolisesti, mutta reaktioita pitää seurata, tumma riisikään ei näemmä käy, tänään on ravistellut korviaan eilisen riisi-aterian jälkeen. Mitään muuta sellaista ei ole saanut mikä vois korviin mennä, joten yhdistän sen tuohon riisiin. Saa nyt luvan kuitenkin vielä illalla syödä loppuun tuon sapuskan ja sit teen uutta. Kakkamäärät on ainakin heti olleet pienemmät ja niin on ollut ennenkin kuin nappulan aikana oon pitänyt muutaman seiti- tai lihapäivän. Sen näkee kyllä heti ja se jo motivoi mua jatkamaan.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Birdie

Birdie
Viestimäärä: 1184

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Tiistaina, 26.07.2011 klo 16:39  
+
0
^^ Joo mä otan mielelläni!! :nauru:

^Leivänpaahdin? :nauru: ... :eek: ...
O-ou ihan kauhulla odotan sitä että Mooses ylttää keittiön tasoille... Onhan se keittiön pöydältä saanut jo rypälerasian ja mun murokulhon (minkä olin ehtinyt melkeen syömään) niin että mun muumikulho meni tuhannen pirstaleiksi ja maidot lensi pitkin keittiötä. Vielki löytyy cocopopssuklaamaitojämiä seiniltä vaikka niitä on kyl niin hinkattu. :ttou: prkl..

Mitä muuta pikku riiviö Blakelle kuuluu? Onko Bailey ollu yhtää mustis?
Follies Neville
09.03.2011

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Tiistaina, 26.07.2011 klo 16:57  
+
0
^Blakelle kuuluu hyvää. Aika erikoinen tapaus se on, välillä tuntuu niin aralta ja pelokkaalta ja mitään ei meinaa uskaltaa tehdä yksin. Mut sit taas minuutin päästä ollaan repimässä seinästä palaa ja roikutaan Baileyn hännässä. :roll: Molemmat koirat on kyllä hyvin tullu toimeen, pari kertaa Bailey on ärähtäny ilman mitää näkyvää syytä mutta öisin nukkuvat vierekkäin nätisti.

Ja Bailey on oikeesti rauhottunut ihan hirveesti kun Blake tuli. Kai se vähän koittaa varoa.
En oo Baileyssä huomannu pahemmin mustasukkasuutta, ehkä se vähän mulle välillä mököttää eikä tuu jos kutsun, mutta ei sen enempää. :nauru:

Rakastan tollasta pientä pentua, mutta myönnän että kyllä mä odotan sitä että Blakekin on jo iso, niin pääsisivät koirat leikkimään yhdessä. Ne ei meinaan leiki yhdessä missäänmuodossa vielä kun Bailey ei ymmärrä mitään muuta leikkimisen muotoa kuin raju painiminen tai kilpajuoksu. :roll:

muoks. sainpas koirista yhteiskuvan :nauru:
(Viestiä on muokattu tiistaina, 26.07.2011 klo 19:13)

Rosalie1

Rosalie1
Viestimäärä: 1141

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 2 - Tiistaina, 26.07.2011 klo 20:03  
+
0
Eepi78, meidän perheessä on myös ollut haiman vajaatoimintaa sairastava koira, mutta siitä on jo sen verran aikaa, etten juuri muista siitä hoidosta. Muuta kuin tuon rasvojen välttämisen, eli rasvaista ruokaa ei saisi syöttää.

Vihanneksista mietoja ja yleensä hyvin siedettyjä on juuri kurkku, avomaa kurkku, kesäkurpitsa, salaatit ym. vihreät. Hiivaongelmaiselle (kuten tuo mun uros, joka barffaa) ei yleensä käy paljon sokeria siältävät tuotteet kuten omena, porkkana ym. Vihannekset pitää soseuttaa mahdollisimman hienoksi ja mielellään vielä pakastaa ennen koiralle antamista. Pakastaminen ja soseuttaminen rikkoo kasvisten soluja jolloin ne imeytyy koiralla parhaiten. Koiran elimistö ei kovin tehokkaasti hyödynnä isoina paloina olevia vihanneksia/kasviksia.

Tiesithän, että esim. vauhti-raksun pakasteauto tuo myös kotiinkuljetuksella lihaa, jos haluat. Ainakin poro ja hirvi on vähärasvaisia lihoja. Monesti tuommoinen ei-tehotuotettu liha sopii herkälle koiralle paremmin, kuin nämä tehotuotetut.

Tsemppiä, toivottavasti Taaville löytyy sopiva ruokavalio!

  Siirry sivulle: 1 ... 19 20 21 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 20:00)