Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 14:17

Lapinporokoirat

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 15

PenniMyy

PenniMyy
Viestimäärä: 293

VS: LAPINPOROKOIRAT - Maanantaina, 27.09.2010 klo 19:51  
+
0

unintended kirjoitti:

^^^Ihana kuva pojista! :)

En muista oon tänne kirjoittanut aikaisemmin, en kai. Eli täältä löytyy vuoden ja muutaman kuukauden ikäinen lpku Ohmu.

Musta tuntuu, että Ohmu on alkanut nyt aktivoitumaan ihan erilailla, kuin mitä nuorempana. Aiemmin riitti sellainen korkeintaan kahden tunnin ulkoilut per päivä ja 3-5krt/vko aktivoivampaa toimintaa (eli siis kotona treenailua, temppujen tekemistä jne). Nykyään meillä pitää lenkkeillä mielellään kolmea tuntia per päivä ja aktivointiakin lähes päivittäin. Olin viikon poissa treeneistä tuon kanssa erinäisistä syistä ja jätkä suurinpiirtein hyppi seinille sen jälkeen, ja kuitenkin kotioloissa reenattiin ihan normaalisti, eli suhteellisen paljon. Kai se pitää hyväksyä, että tuon kanssa vaan on pakko jotain ohjattua/erilaista toimintaa harrastaa useampaan kertaan viikossa, että pysyy tavarat ehjinä ja jätkä osaa käyttäytyä. Ohmu nimittäin selvästi turhautuu lenkkeillessäkin jos siinä samalla ei tee jotain muutakin, esim. käy juoksuttamassa vapaana/treenaa tottista tms.

Tänään ollut kyllä ihanaa, kun eilen vietettiin niin häsellyspäivää. Jätkä nukkui ensinnäkin yön mun vieressä, noustiin molemmat myöhään ja ulkona osattiin käyttäytyä. Siitä tulee itselle aina niin hyvä olo, kun teini osaa olla koiriksi aina toisinaan. :nauru:




Ohho, kolmen tunnin lenkkeilytykset per päivä?
Meillä tytöille riittää huomattavasti vähempi (1-2h/pvä). Tosin, käydään joka päivä irtolenkillä metsässä, oon kokenu että se on mukavampi tapa kun koirat saa mennä vapaana menojaan ja juoksennella oman jaksamisen mukaan (huoh, senköhän takia Penni ei osaa vieläkään oikein kulkea hihnassa kun aina pääsee irto-irmailemaan :nolo: ) Jos Pennillä on joku muu kuin Papu koirakaveri lenkillä seurana ja tulee riekuttua paljon, vähempikin aika riittää.
Aktivointia tulee jollakin tasolla päivittäin ja agilitytreenit 1 krt/vko.
Mulle kuitenkin on tärkeetä, että koirat ei ala riekkumaan sisällä vaikka pari päivää oiskin hiljasempaa lenkkien taholla esim. jos oon kippeenä ja hyvin nuo osaa kyllä rauhottua eivätkä touhota vaikka lenkit jäiskin vähemmälle :)

PenniMyy

PenniMyy
Viestimäärä: 293

VS: LAPINPOROKOIRAT - Maanantaina, 27.09.2010 klo 19:54  
+
0

Sarahia kirjoitti:

^Täällä yks ihku-Penni nukkuu mun jaloissa tietokonepöydän alla :) Kävi poikien kanssa rallailemassa tuossa aiemmin illasta. Jos tässä joku päivä pääsis lenkille valoisan aikaan, niin sais näpsittyä kuvia pitkästä aikaa :)



Heh, nukkuko se hyvin yöt,? Yrittikö sänkyyn tulla? Eilen illlalla neiti nimittäin työnty mun ja Markon keskeen nukkumaan, PÄÄ TYYNYLLÄ :D Annettiin sen rievun siinä sitten olla ja vielä aamullakin se siinä napotti.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: LAPINPOROKOIRAT - Maanantaina, 27.09.2010 klo 19:59  
+
0
Meillä on myös sekä omat, että kaikki hoitolappalaiset myös rauhoittuneet hyvin sisällä, vaikka tekeminen jäisikin vähemmälle. Meillä harrastetaan yleensä 1-2h lenkkejä myös, suurin osa lenkeistä on irti juoksemista. Itse olen tarkka siitä, että pennusta saakka opetan koiran rauhoittumaan sisällä ja totutan koirat myös siihen, että niitä "välipäiviä" on kestettävä.

^Ihan hyvin neiti nukkui, Kitan huoneen koirasohvalla näkyi karvamäärästä päätelleen nukkuneen :nauru: Laitetaampa tännekkin Pennistä pari kuvaa.



PenniMyy

PenniMyy
Viestimäärä: 293

VS: LAPINPOROKOIRAT - Maanantaina, 27.09.2010 klo 20:19  
+
0
^Hienoja! Mahtavan sininen taivas taustalla. :) Ihan niinkuin simpsoneitten alussa :D

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: LAPINPOROKOIRAT - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 14:22  
+
0
Mä suunnittelin ensin toiseksi koiraksi (nykyisen kohta 2-vuotiaan kleinspitzin seuraksi) jotain pientä, hyvin seurakoiramaista koiraa. Mielessä vilisikin toinen kleinspitz, bostoninterrieri, mittelspitz ja vaikka mitä. Mä olin sulkenut oikeastaan kokonaan kaikki "isommat" ja aktiivisemmat koirat pois listoiltani, koska mun päässä pyöri koko ajan vaan ajatus "mutku mä en pärjää". Kuitenkin isommat koirat viehättää mua jollain tapaa enemmän kuin pienet sesset.

Aloin sitten vähän tarkemmin ajatella asiaa: miksi minä muka en pärjäisi? Olen kuitenkin aktiivinen ja liikunnallinen ihminen sekä olen innokas harrastamaan koiran kanssa. Olen myös tietoinen siitä, että mitä aktiivinen koira oikeasti meinaa, ja minkälaista virikettä se tarvitsee ollakseen tyytyväinen. Siksi mietinkin, josko lapinporokoira olisi hyvä valinta. Katselin tuolla pari sivua taaksepäin sliipin kirjottamaa viestiä, jossa hän kyseli aktiivisuudesta. Samantyyppistä aktivointia ja samanpitusta lenkkiä suurinpiirtein väännettäis mekin, joten aktivointi ei liene se ongelma?

Slk:ta mietin myös, mutta mä en vaan yksinkertaisesti pidä pitkästä turkista, vaikka mulla nyt pitkäturkkinen koira onkin. Olen suunnitellut tämän seuraavan koiran tulevan minulle enemmän harrastuskaveriksi; tämä nykyisen koiran - jota voisi kutsua myös lapaseksi - kanssa saa hakata päätä seinään. Väinön motivointi on äärimmäisen hankalaa: herkut ei kiinnosta juurikaan, kuten ei myöskään lelut. Väinö on hyvin tyypillinen tissivälikoira, se viihtyisi mieluusti sylissä rapsuteltavana ja silloin tällöin se innostuu herkunpiilotusleikeistä. Ja tokihan harrastuskaveriksi kelpaisi esimerkiksi bostoninterrieri, mittelspitz jne., mutta lapinporokoira viehättää minua silti aivan ylitse noiden, ja taitaa olla myös säpäkämpi kuin nuo ylläolevat.

Täytyykin tutustua lapinporokoiriin ihan livenä ja miettiä vielä hyvin tarkkaan. Kasvattajiakin näyttää olevan aika paljon. Mä haluisin tietää vielä (en oo iha varma oliko tässä ketjussa jo puhetta) mitä huonoja puolia lapinporokoirassa on, noin niinkun luonteen puolella? Esiintyykö esimerkiksi paljon näitä ns. heikkohermoisia?

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: LAPINPOROKOIRAT - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 14:39  
+
0
^Kaikennäköisiähän luonnepuolia tietty löytyy rodusta kuin rodusta. Jotain esiintyviä ongelmia luonteen puolella sanoisin äkkiseltään mm. hau-hau-haukkuherkkyys (koira huutaa kaikelle ja kaikille, voi johtua toki hermoista, tai sitten muusta), arkuus (jota joskus näkee selitettävän "lapinporokoiran nöyryydellä"), riistavietti (tuntuu esiintyvän joissain linjoissa enempi), ohitusongelmat (RÄYH:ä meininki), piippaus (vuotavat usein piippaamalla).

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: LAPINPOROKOIRAT - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 15:54  
+
0
^Kiitti selvityksestä. Toi haukkuherkkyys oli mulle jossain vaiheessa ihan ehdoton nou-nou. Nyt sillä ei oikeastaan ole väliä, ainakaan hirveästi. Väinö on aika haukkuherkkä. Haukkuminen rajoittuu onneksi vain rappujen äänien haukkumiselle ja leikin aikana haukkumiselle. Tota rappujen äänille haukkumista ollaan saatu jo karsittua aika hyvinkin pois (me siis muutettiin kerrostaloon pari kk sitten, ja sitä ennen Väinö ei ole kerrostalossa asunut). Tota leikin aikana haukkumista en kiellä: me leikitään oikeastaan vaan ulkona ja siellähän se saa mun puolesta haukkua. Mä siis elän siinä toivossa, että jos seuraava koira on haukkuherkkä, saan sen koulutettua tarpeeksi hiljaiseksi.

Toi arkuus on kyllä aika nou-nou. Vissiin kuitenkin aika paljon voi itse (+emä+kasvattaja) vaikuttaa siihen, että koirasta tulisi jotain muuta kuin arkajalka.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: LAPINPOROKOIRAT - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 19:03  
+
0
^Eipä noita arkoja nyt mitenkään suurissa määrin ole, mutta kannattaa käydä ne vanhemmat vilaisemassa, jos mahdollista niin mielellään myös muualla kuin pelkästään kasvattajan kotona.

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: LAPINPOROKOIRAT - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 19:09  
+
0
^ Ehdottomasti.

Näin ensimmäisenä menen varmaan ihan vaan katselemaan ja haastattelemaan porokoirien omistajia/kasvattajia lappalaiskoirat ry:n syysnäyttelyyn parin viikon päästä.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: LAPINPOROKOIRAT - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 19:22  
+
0
^Se onkin hyvä paikka aloittaa :) Ainakin näkee paljon koiria kerralla.

Meiltä jää tällä kertaa syyserkkari näillä näkymin väliin, kun on tullut viimeaikoina reissattua monta vkonloppua eripuolilla Suomea hommissa, että tuntuu ettei jaksa lähteä vielä Jyväskylään tässä. Koiria ei ainakaan mene minulta näytille tällä kertaa.

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: LAPINPOROKOIRAT - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 20:12  
+
0
Niin, eipä sitä varmaan ihan joka viikonloppua viitsisi reissata. Ja sä taisit olla jostain Oulun lähistöltä? Mutta niin, toivottavasti tulisi paljon erilaisia koiria, niin näkisi vähän tosiaan millasta sakkia porokoirat ihan oikeasti on. :)

unintended

unintended
Viestimäärä: 166

VS: LAPINPOROKOIRAT - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 20:38  
+
0
Meillä mennään toki joinain päivinä lyhyemmillä lenkityksillä, mutta huomaan vain Ohmun käytöksestä heti jos se on saanut liian vähän liikuntaa ja/tai aktiviteetteja. Helpoiten pääsen siis itse jos vain käydään lenkeillä pidempiä aikoja, yhdistetään siihen vielä vapaana juokseminen ja treenaaminen niin on väsynyt koira. Ja tietenkin jotkut päivät pidetään ihan välipäiviä treenaamisesta etenkin. Mulla se ikävä puoli, kun ei turhan usein pääse juoksuttamaan Ohmua muiden koirien kanssa, sehän olisi ihan erilaista aktivointia sille kuin vain mun kanssa touhuaminen.

Me ollaan menossa erkkariin, Rähmiksen ensimmäinen näyttely. Hieman jännittää, mutta ainakaan en voi tyriä tätä itse täysin, kun en Ohmua esittele kehässä. Kaveri lupautunut siihen hommaan.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: LAPINPOROKOIRAT - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 21:51  
+
0
^^Juu, Haukiputaalta, Oulun yläpuoleltahan minä, eli matkaa tuonne tulee mukavasti, niin saa jäädä tältä vuodelta väliin.

^Tuo on kyllä totta, että lenkityksellä ja lenkityksellä on eroa. Hihnalenkkejä saa mennä huomattavasti pidemäpään, jotta saisi samaa vastinetta kuin vapaana menemisellä. Ja yksi koira ei kovinkaan paljoa "rallaile" välttämättä. Mulla nyt noita on aina lenkillä useampi juoksemassa, niin niillä tulee touhuttua enempi myös yhdessä. Suurimmalla osalla lenkeistä koirat on mulla irti kun lenkkeillään yleensä metsässä ja hiekkakuopilla.
Meillä jos lenkitys on jäänyt vähemmälle, niin Kita rupeaa tuomaan leluja ja hakemaan enemmän huomiota kotona. Seinille ei kuitenkaan hypitä. Sitten kun mennään taas lenkille niin Kita vetää aluksi hullurallilla "löysät pois" ja sitten rupeaa touhuamaan normaalisti.

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: LAPINPOROKOIRAT - Torstaina, 30.09.2010 klo 10:26  
+
0
^^ Ai sä oot tulossa sinne Jyväskylään? :) En taida kyllä tunnistaa Ohmua sieltä (kun vaan tuon avataren nähnyt), mutta toivottavasti menee hyvin teillä. Minkälaiset turkinhoito"rituaalit" porokoirilla on ennen näyttelyä? Ei taida olla muuta kuin jotain säämiskäilyä ja mahdollisesti pesu?

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: LAPINPOROKOIRAT - Torstaina, 30.09.2010 klo 10:33  
+
0
^Jos koira on oikeasti niin likainen, että pitää pestä, niin ei kannata pestä ihan juuri ennen näyttelyä. Turkki voi pehmetä ja karva irrota. Pesemisellä nimittäin yleensä saa tehokkasti vähän irtoavan karvan pölisemään kunnolla.
Minä en tee koirille mitään ennen näyttelyitä. Jos on pahasti karvanlähtöisiä niin sitten harjaan tai nypin pahimmat tupot pois.

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: LAPINPOROKOIRAT - Torstaina, 30.09.2010 klo 10:48  
+
0
^Ahaa, okei. Tuli muuten mieleen, että miten lapinporokoirilla noi värit periytyvät? Mun silmää miellyttää erityisesti värinä parkki, mutta niitä ei näytä ihan niin paljoa olevan kuin esimerkiksi mustia? Ei sillä ettäkö pennun valitsisin värin perusteella, mutta jos sattuisikin löytymään mainio pentue, jossa luonteeltaan sopiva pentu olisikin ruskea, niin olisin hyvinhyvin tyytyväinen.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: LAPINPOROKOIRAT - Torstaina, 30.09.2010 klo 12:07  
+
0
^Värien genetiikkapuolesta löytyy juttua täältä.

unintended

unintended
Viestimäärä: 166

VS: LAPINPOROKOIRAT - Torstaina, 30.09.2010 klo 17:50  
+
0

vems kirjoitti:

^^ Ai sä oot tulossa sinne Jyväskylään? :) En taida kyllä tunnistaa Ohmua sieltä (kun vaan tuon avataren nähnyt), mutta toivottavasti menee hyvin teillä. Minkälaiset turkinhoito"rituaalit" porokoirilla on ennen näyttelyä? Ei taida olla muuta kuin jotain säämiskäilyä ja mahdollisesti pesu?



Joo, mäkin toivon, että menee hyvin. Hieman tuppaa hermostuttamaan, kun tosiaan ensimmäinen näyttely mulle ja pojalle. Oon minä toki katsomossa ollut muutamaan otteeseen, mutta oman koiran kanssa en koskaan, edes mätsäreissä. Tää mun hermostuminen toisaalta onkin syy siihen, että en Ohmua esitä itse. Jos satut tunnistamaan, niin tule ihmeessä nappaamaan mua hihasta. :) Kuvia Ohmusta on satunnaisesti kuvaketjussa ainakin.

Mä varmaan juuri harjaan Ohmua jos se siltä näyttää, että sitä kaipaisi. Muuten tuskin tarvitsee sen ihmeempiä tuolle tehdä.

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: LAPINPOROKOIRAT - Torstaina, 30.09.2010 klo 20:05  
+
0
Huomasin ainakin tuolla kc:laisten omat naamat-ketjussa sun kuvan, muistaakseni :D sellanen räikeän punainen tukka? Katsotaan jos sit tunnistan siellä, niin tuun toki haastattelee suakin :)

unintended

unintended
Viestimäärä: 166

VS: LAPINPOROKOIRAT - Perjantaina, 01.10.2010 klo 09:53  
+
0
^Minähän se. :) Tukka tosin tällainen pinkimpi nyt, ellen sitten värjää ennen sitä. Oon sit joko Rähmäperseen kanssa siellä tai kameran kanssa kehän reunalla, saa tulla nappaamaan hihasta.

Ihanaa, kun koira alkanut vähän hoksaamaan asioita. Jotkin asiat todella paljon helpottunut tuon kanssa, toisaalta taas tietyissä asioissa tuntuu olevan kamalasti vaikeuksia. Meillä tämä ikuisuusongelma tuntuu olevan ohitukset, niissä päästy jonkun verran eteenpäin, mutta nyt taas hankalampi vaihe meneillään. Ehkä tämä nyt tästä vielä. :)

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 15
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 09:00)