Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Perjantaina, 14.05.2010 klo 16:53

Parson- ja jackrussellinterrierit

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6

_taru

_taru
Viestimäärä: 21

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Tiistaina, 03.07.2012 klo 21:25  
+
0
Pystyykö teidän koiria pitämään irti aitaamattomalla alueella? Lähteekö helposti omille teille? Tuleeko nopeasti takaisin?

keopardi

keopardi
Viestimäärä: 30

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Torstaina, 05.07.2012 klo 17:04  
+
0
Meidän koira kyllä pennumpana saattoi häipyä omille teilleen, mut sit opetin sen ihan palloilla siihen, että mun lähellä kannattaa olla. Ja nyt sitä voi pitää vapaana melkein missä vaan. Et kyllä ne hyvällä opetuksella oppivat olemaan oikein kauniisti.

_taru

_taru
Viestimäärä: 21

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Torstaina, 05.07.2012 klo 21:37  
+
0
Ok, minkäs ikäinen koira teillä on?
(Viestiä on muokattu torstaina, 05.07.2012 klo 21:37)

keopardi

keopardi
Viestimäärä: 30

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Tiistaina, 17.07.2012 klo 12:59  
+
0
2,5-vuotias.
Viimekesänä aloitin ihan tosissaan sen vapaana-olon harjoittelun. Tietty varmasti myös yhdessä harrastaminen on tuonut osansa tottelevaisuuteen.

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Torstaina, 19.07.2012 klo 14:41  
+
0
Kun russeleiden kohdalla aina muistutaan, että ne ovat aktiivisia koira, niin miten aktiivisia teidän koirat on? Miten paljon liikutte tai muuten aktivoitte koiria päivässä/viikossa tms? Jackrussel on mulle hyvin tuttu rotu hevospiireistä Keski-Euroopasta, mutta ne koirat elivätkin käytännössä vapaana tallilla. Miten herkästi russelit lähtee metsässä riistan perään? Lähteekö jäljelle vai vasta näköhavainnosta? Lähteekö jäniksen/maata pitkin liikkuvan riistan perään vai herättääkö linnutkin vietin?
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)
(Viestiä on muokattu torstaina, 19.07.2012 klo 14:41)

Lydia

Lydia
Viestimäärä: 85

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Perjantaina, 20.07.2012 klo 23:01  
+
0
Vastailen nyt sen pohjalta että meidän pentu on vasta 4kk. Russelit on kuitenkin tulleet tutuksi myös muuten.

Itse olen siis myöskin oppinut tuntemaan russelit tallikoirana, ja kun ensimmäistä omaa koiraa aloin miettimään, niin russeli ei todellakaan ollut listalla, sillä mielikuva oli rähisijästä joka ei kerrostaloon sovellu. Kuitenkin kaverillani oli russeli jonka luonteeseen ihastuin täysin, ja lopulta kun samasta nartusta oli uusi pentue tulossa, tein varauksen.

Kaikki kauhistelivat että nyt olet sitten ottanut kovapäisen koiran jonka kanssa pitää juosta kuus tuntia metsässä ja joka rähisee ja haukkuu ja miten sä nyt pärjäät :paapatus:.

No, en tietysti osaa verrata muuhun kun tämä on ensimmäinen koira, mutta ihan samalla tavalla toimisin jonkun muun rotuisen kanssa. Ulkona tietysti rampataan jatkuvasti, mutta toistaiseksi lenkit ovat olleet päivässä vain muutamia kilometreja. Vähintään kerran viikossa, usein kaksi, pääsee leikkimään koirakavereiden kanssa ja kerran viikossa käydään koirakoulussa. Päivässä yksi tai kaksi 5-10 min "tokohetkeä" ja ruokansa saa usein kongista. Itselleni rotu ei siis ole ollut millään tavalla "liikaa".

Riistavietistä en osaa sanoa vielä mitään kun tuo on noin vauva. Luoksetulokin on meillä vielä työn alla :wink:
Senna - jackrussell - 3/12

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Maanantaina, 23.07.2012 klo 07:12  
+
0
Moi, olen ottamassa nyt ensimmäistä russelia ja haluaisinkin kysellä, että kuinka teidän pennut on käyttäytyneet jo kotona olleita koiria kohtaan? Mulla on 10-vuotias bretoninarttu Jetta, joka on kyllä todella leikkisä ja jaksaa juosta ja riehua tunninkin yhteen menoon, eli leikkikaveriksi siitä kyllä pennulle on, mutta tottakai sekin haluaa nukkua päivisin. Jetta ei ole koskaan asunut toisen koiran kanssa, russeli kylläkin 6 kk ikäiseksi asti, kun vasta sen ikäisenä sen kasvattajalta haen.

Uskotteko, että pentu voisi ottaaa mallia vanhemmasta koirasta, joka kyllä varmasti näyttää sille, kuka on pomo, vai alkaako se häiritä vanhan koiran unia ja näin stressata Jettaa liikaa.

Kyselen sen takia, että olen muuttamassa uuteen asuntoon, ja mietin, otanko sinne ainoastaan pennun, jolloin jättäisin Jetan viettämään vanhuudenpäivä vanhempieni kanssa, vai voisinko ottaa molemmat samantein. Varmasti tämäkin selviää ainoastaan kokeilemalla, en vaan tahtoisi stressata Jettaa turhaan paikanvaihdoksilla.

Sen takia tahtoisin ottaa molemmat koirat, että niillä olisi seuraa toisistaan päivisin, kun molemmat rodut on tuollaisia vilkkaampia tapauksia. En sitten tiedä, onko kotona vastassa entistä pahempi kaaos, jos nuo saisivat vaikka molemmat päähänsä alkaa tuhota paikkoja energiaa purkaakseen.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

Mimmuli

Mimmuli
Viestimäärä: 6

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Tiistaina, 24.07.2012 klo 14:06  
+
0
Mie kyselisin Nypittävien versioiden turkinhoidosta.. Olen käyttänyt tähän asti koirani trimmaajalla neljän kuukauden välein. Kuinka usein teidän mupet trimmataan ja käytättekö jossain trimmaajalla vai nypittekö itse? Nyt kesällä laskin kuukaudet väärin ja vein trimmiin eikä karva irronutkaan. Joudun itse nyppimään sen loppuun. Vielä olisi lonkat ottamattta ja kaula. Pitääkö jalat nyppiä vai leikataanko ne? Entä mahan alus? Maha oli siisti trimmin jälkeen mutta ajattelin jatkossa, jos säästäisinkin rahat ja nyppisin itse kokonaan. :)

Jackie_

Jackie_
Viestimäärä: 20

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Sunnuntaina, 29.07.2012 klo 15:10  
+
0
Meillä 6-vee sileä pötkylä-poika pysyy vapaana missä vain. Toki saattaa metsässä lähteä pidemmälle haistelemaan,mutta pitää itse aina huolen siitä että on näköyhteys minuun. Meillä harrastetaan tokoa ja jälkeä olisi nyt kesän aikana tarkoitus alkaa harrastamaan. Mitäs teillä harrastetaan?
Tuohon kysymykseen toisen koiran kaveriksi sanoisin että siitä vaan. Jos bretonisi on kuitenkin vielä hyvässä kunnossa niin jätä se pennun kaveriksi. Pääset nimittäin itse niin paljon helpommalla pennun kanssa kun on "lapsenvahti" apuna. Toki teet pelisäännöt selviksi molemmille ihan alusta :)
Meille on tulossa vuoden sisällä holskun pentu, joten jännät paikat tulee meillekkin :wink:
lk. hollanninpaimenkoira Keep Dutching Achona "Aco" * 30.3.2013

Muistoissa: Victor, Rocky, Iku ja Tessu
*Jokaisen laskevan auringon myötä, toivotan teille hyvää yötä.*

keopardi

keopardi
Viestimäärä: 30

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Torstaina, 02.08.2012 klo 10:37  
+
0
Ekaks aktiivisuudesta: Meidän parsoni on aika vilkas yksilö, ja se kyllä jaksaa touhuta ihan niin kauan, kun vaan puuhaa riittää. Kuitenkin perus-arkena käydään noin puolen tunnin aamulenkki, tunnin/puolentoista päivälenkki ja iltapissa, joka on ihan vain pieni tiiru. Hyvin se näillä pärjää, kun vaan vaihtelee lenkkimaastoja ja tekee lenkeillä erilaisia asioita; välillä heitellään palloa, väliin otetaan tottista, käydään uimassa, leikitään vetolelulla tms. Meillä on toko kerran viikossa ja agility kerran viikossa. Toki välillä otan koiran juoksulenkille tai pyöräilen sen kanssa tai vedetään joku useamman tunnin metsälenkki. Russellia on loppujen viimeks aika helppo purkaa kuitenkin. Russelli on vähän sellainen, että se vaan haluaa olla kaikessa mukana; se on aina läsnä kun imuroin, pesen ikkunoita, kokkaan, ihan mitä vaan. Jos ollaan mökkeilemässä, niin parson puuhaa kokoajan jotain; ui ämpärissä, repii risuja, kulkee ihmisten perässä, hakee palloa, kaivaa kuoppia jne, mutta menee nukkumaan heti ensimmäisen ihmisen kainaloon, eikä liiku sieltä enää mihinkään, kun taas meidän (äitini ja mun) muut koirat kömpii unille vasta sitten, kun kaikki ovat sisätiloissa/nukkumassa :)

Meillä oli ennestään toinen koira, kun parson tuli. Kolme vuotta vanhempi, rauhallisempi uros. Koirat tulevat ihan kivasti toimeen, vaikka leikkikavereina eivät olekaan paras mahdollinen yhdistelmä. Kun pentu tuli, opetin sen siihen, että kotona sisällä ei leikki mene tietyn rajan yli, eli vanhemman koiran annetaan olla rauhassa silloin, kun se sitä haluaa ja että mitään juoksuralleja ei sisätiloissa sallita. Meillä oikeastaan kaikki puuhailu tapahtuu ulkona ja sisällä otetaan lunkisti.

Meillä parson trimmataan parisen kertaa vuodessa ja teen sen itse. Mahan, kainalot ja pepun autan saksilla, koska on niin herkkää aluetta. Veistä käytän apuna mahdollisimman vähän, oikeastaan jalkoihin vaan, kun sitä lyhyempää on niin hankala vetää pelkästään sormin. Meidän koira on siis karkea, mutta ei mikään tosi karvainen kuitenkaan, eli sellanen parin, kolmen tunnin homma. Otan aika rennosti trimmin kans, eli saatan jakaa homman kahdelle päivälle. Sellaiset sihteerien sormitutit on kätevät trimmatessa, saa paremmin otetta karvasta.
(Viestiä on muokattu torstaina, 02.08.2012 klo 10:45)

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Tiistaina, 28.08.2012 klo 09:26  
+
0
Minäpä kerron omani nyppimistoimista. Kotoa löytyy siis nyt 5-vuotias russeliuros jolla on karkea karva. Nypin karvan alas 3-6 kertaa vuodessa, riippuu vähän näyttelyistä yms. Nyppimisen hoidan itse, mutta on nyppinyt muutkin. Oma koira siinä mielessä hieman hankala, että sitä on nuorempana ns. ylläpitonypitty, eli karva ei ole kovinkaan "kiinni", ja lähtee tippumaan myös itsekseen. Tilanne on huomattavasti parantunut sinkkilisän ja noiden pidempien trimmivälien avulla.

Riistan perään meillä lähdetään vaihtelevasti. Linnut ei kiinnosta, mutta kissat saattaa herättää saalisvietin. Rusakoita ei ole varmaan edes ikinä nähnyt, tai sitten ei vain lähde perään.

Hyvin voi pitää irti turvallisella alueella. Koira on tullut mulle 3-vuotiaana, mutta tottunut täysin elämään meillä, tottelemaan mua ja toimittamaan asiat niin kun mä haluan. Haaveillaan rally-toko tai toko kurssista että saisi vähän lisämotivaatiota koulutukseen, mutta vielä ei ole löytynyt sopivaa kurssia. Luolilla haluaisin myös käyttää, mutta vielä ei ole tullut mahdollisuutta siihen.

Meillä liikutaan n. 1-2 tuntia päivässä. Namipiiloja tehdään, kongi on käytössä, syö raakoja luita, leikkii isomman koiran kanssa (toinen on saksanpaimen). Tokoillaan ja opetellaan temppuja sillon kun siltä tuntuu. Eli ei mitään erikoisen vaativaa elämää eletä ja tällä pärjätään hyvin. :)

Toinen russeli on harkinnassa seuraavaksi koiraksi, kyllä nuo on niin mun koiria. Miellyttää tuo aktiivinen ja "ison koiran luonne" mutta silti kätevä koko. :kumarrus:
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

keopardi

keopardi
Viestimäärä: 30

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Torstaina, 04.10.2012 klo 10:51  
+
0
Meidän parson on metsästäjä, se innostuu niin linnuista, kuin kissoistakin. Enemmän se kuitenkin on maalla liikkuvien elukoiden perään, eli linnut saa sen valppaaksi, mutta korvat eivät katoa :)
Muutaman kuolleen hiiren se on kaivanut joskus lumen alta ja yhden elävän on napannut kiinni.
Luolakoirien taipumuskokeissa ollaan käyty kolmisen kertaa, nyt olisi edessä A-koe ja luonnonluolan tarkistus, mikä tuskin tuottaa ongelmaa, koska ollaan päästy kokeilemaan tyhjälle luonnonluolalle ja koira meni kuin menikin luolaan hyvin. Myös verijälkeä ollaan vedetty pariin kertaan ja keväällä ajattelin katsoa meille mejä-koetta. Myös vesiriista-jutut kiinnostavat, mutta en oikein tiedä mistä lähteä etenemään näin kaupunkilaisena. Koiralla kun on taipumuksia näihin metsähommeleihin, niin olen itsekin innostunut oppimaan niistä lisää.

Onkos täällä ketään, joka käy ihan tositoimissa parsonin tai russellin kanssa?

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Torstaina, 09.05.2013 klo 22:07  
+
0
Onpa kovin alas tippunut russelikeskustelu.. Meille siis kotiutui pääsiäisenä jackkinarttu. Olikos Tampereen suunnalta ketään? Tilli vois haluta kovasti oman kokoistaan leikkiseuraa..
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

jemblen

jemblen
Viestimäärä: 98

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Lauantaina, 11.05.2013 klo 21:15  
+
0
Minun serkulla on 2 jackrusselia, toinen uros ja toinen narttu. Kumpikaan ei tule toimeen saman sukupuolen edustajien kanssa, ellei ole pentu. Joten jos minun kokemuksista kysytään, niin kannattaa ottaa eri sukupuolta olevat koirat jos russeleita meinaa ottaa. Pentuja sitten nuo molemmat jaksaa katsoa, vähän kyllä kovin ottein tykkäävät komentaa pieniä.
kääpiösnautserinarttu "Mila" - s. 24.03.-13
kääpiösnautserinarttu "Juno" - s. 21.03.-14

Lydia

Lydia
Viestimäärä: 85

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Maanantaina, 13.05.2013 klo 01:09  
+
0
Miana: Me ollaan Pirkkalasta, mutta auto on käytössä ja liikutaan muutenkin melko aktiivisesti ympäri Tampereen lähiseutua kavereita tapailemassa. Senna on vähän yli vuotias narttu joka on russeliksi melko pehmeä ja toistaiseksi tullut toimeen kaikkien kanssa. Eli jos halua on niin voidaan kyllä treffata. Itse oon 25v. ja vuorotyöläinen, eli myös arkipäivisin välillä vapailla.
Senna - jackrussell - 3/12

Jackie_

Jackie_
Viestimäärä: 20

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Maanantaina, 13.05.2013 klo 09:59  
+
0
Hei mekin ilmottaudutaan seuranhakuun :heiluti:

Täällä huutelee 7-vuotias russeli uros jonka miehisyys on kastraation yhteydessä poistettu, tosin kovin on topakka silti ja kovin äijjä. Kaikki koirat sukupuoleen katsomatta käy kamuiksi sillä erotuksella että hännän asento tarkistetaan jo kättelyssä eli jos kamuksi tahtova tulee pomotusasenteella moikkaamaan saattaa ukkelilla olla sananen sanottavanaan. Täyspäinen yksilö joka tykkää puuhastella "russelijuttuja" mukavan(mielellään neitorusselin) kaverin kanssa vaikka metsälenkillä tai rannalla!

Me asutaan Tuusulassa ja auto on käytössä!
lk. hollanninpaimenkoira Keep Dutching Achona "Aco" * 30.3.2013

Muistoissa: Victor, Rocky, Iku ja Tessu
*Jokaisen laskevan auringon myötä, toivotan teille hyvää yötä.*

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Maanantaina, 13.05.2013 klo 13:13  
+
0
Täällä myös yksi russelineiti Tampereelta! Muutetaan kesäkuun alussa hakametsän tuntumaan eli voidaan tulla vaikka koirapuistoilemaan. Myös bussilla päästään liikkumaan jos jossain kauempaa on jotain mielenkiintoista. Tää kevät on ollut niin kiireistä mun koulujuttujen ja töiden osalta että ei olla ehditty tavata oikein koirakavereita niin kesäkuussa olisi kiva taas päästä oikein kunnolla leikkimään ja juoskemaan toisten koirienkin kanssa.

Mites muuten, onko kukaan kuvauttanut russelia? Itse aion kuvata kesän lopulla lonkat, kyynärät ja selän, mutta kaipaisin vähän tietoa että millaisista tuloksista kannattaa olla huolissaan ja mikä on ns. normaalia? Koiranetin mukaan tosi harvaa russelia on kuvattu, mutta tietenkään siellä ei näy kuin virallisesti kuvatut koirat. Agilityssä meinataan kisata jos vain terveys on kohdallaan.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Maanantaina, 13.05.2013 klo 14:01  
+
0
^ Tillin emältä on kuvattu ainakin lonkat (epävirallisesti eli ei ole lähetetty Kennelliittoon lausuttavaksi). Näin kevyt koira varmasti pystyy kisaamaankin agilityssä, vaikkei lonkat tai kyynärät ihan priimaa olisikaan. Selästä en osaa sanoa mitään.

Hei, kivaa, että Treelta (tai Pirkkalasta :wink:) löytyy kavereita. Mä pääsen hyvin autolla liikkumaan. En ole tällä hetkellä töissä, mutta mulla on noi lapset.. Ke-pe lapset on isällään eli niinä päivinä pääsen kaikkein helpommin ja joustavimmin treffailemaan muita. Mulle saa laittaa yksäriäkin. Annajaaada te pääsette esim. mun kyydillä, jostreffataan jossain kauempana.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

Ilja

Ilja
Viestimäärä: 2

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Keskiviikkona, 22.05.2013 klo 10:27  
+
0

Miana kirjoitti:

^ Tillin emältä on kuvattu ainakin lonkat (epävirallisesti eli ei ole lähetetty Kennelliittoon lausuttavaksi). Näin kevyt koira varmasti pystyy kisaamaankin agilityssä, vaikkei lonkat tai kyynärät ihan priimaa olisikaan. Selästä en osaa sanoa mitään.

Hei, kivaa, että Treelta (tai Pirkkalasta :wink:) löytyy kavereita. Mä pääsen hyvin autolla liikkumaan. En ole tällä hetkellä töissä, mutta mulla on noi lapset.. Ke-pe lapset on isällään eli niinä päivinä pääsen kaikkein helpommin ja joustavimmin treffailemaan muita. Mulle saa laittaa yksäriäkin. Annajaaada te pääsette esim. mun kyydillä, jostreffataan jossain kauempana.



Hei! täällä olisi myös russseli seuraa, ikää 1v 1kk , uros, kiltti ja touhukas :) pienikokoinen virtapiiri !! asumme hakametsän nurkilla ja itse vuorotyössä joten viikollakin vapaita :) ei autoa mutta bussilla pääsemme ! samoin mulle voi laittaa yks.viestiä !!

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: PARSON- JA JACKRUSSELLINTERRIERIT - Torstaina, 23.05.2013 klo 20:20  
+
0
Noniin! Mehän saadaan ihan kunnon miitti aikaan :D
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6265
Viestejä yhteensä545428
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 16:15)