Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 14:03

Prahanrottakoira

Siirry sivulle: 1 2

mimmi

mimmi
Viestimäärä: 256

PRAHANROTTAKOIRA - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 14:03  
+
0
Löytyisiköhän täältä prahanrottakoiran omistajia? (rotu tuntuu liikkuvan suomessa myös nimellä prahan kääpiökoira)

Itse olen tästä rodusta kovin kiinostunut ja mielenkiinnolla kuulisin muiden kokemuksia :)

tässä linkki rotumääritelmään.

Omaa yhdistystä rodulla ei taida vielä suomessa olla?
jenkki Malla
kleinspitz Muru
(ja vierailevana tähtenä jenkki Juli)
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 09.03.2011 klo 14:06)

Ruusu

Ruusu
Viestimäärä: 160

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 21:29  
+
0
Itse olen myös kovasti rodusta kiinnostunut ja mahdollisesti sellaista hankkimassa. Hyviä koiria ja kasvattajia on vain ollut vaikea löytää ulkomailta ja todella ikäviä juttuja kuullut jo joistakin kasvattajista. Epäilyttää myös se, ettei rodusta ole jurikaan kokemusta meillä eikä näin ollen myöskään esim. rodun perinnöllisistä sairauksista. Muutoin rotu vaikuttaa kyllä kaiken kuulemani mukaan ihanalta! :nauru:

mimmi

mimmi
Viestimäärä: 256

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Torstaina, 10.03.2011 klo 18:22  
+
0

Ruusu kirjoitti:

Itse olen myös kovasti rodusta kiinnostunut ja mahdollisesti sellaista hankkimassa. Hyviä koiria ja kasvattajia on vain ollut vaikea löytää ulkomailta ja todella ikäviä juttuja kuullut jo joistakin kasvattajista. Epäilyttää myös se, ettei rodusta ole jurikaan kokemusta meillä eikä näin ollen myöskään esim. rodun perinnöllisistä sairauksista. Muutoin rotu vaikuttaa kyllä kaiken kuulemani mukaan ihanalta! :nauru:



Täällä on ihan samanlaisia ajatuksia, ihana rotu, mutta niiiiin vaikea saada mistään :/ Toinen asia mikä mietityttää on että olisin kaikkein ihastunein tuohon merle-väriin, mutta sen löytäminen meneekin jo sitten aivan mahdottomaksi.. Toinen suosikki olisi tuo punainen, mikä tahansa kuitenkin käy, näin vaikea kun on rotua saada. haluaisin myös nimenomaan näyttelykoiran. Huoh, huomaa, ettei ole helpointa rotua (löytämisen suhteen) valinnut :DD

Oletko miettinyt nimenomaan vain tätä rotua, vai onko muitakin mielessä? Itse olen miettinyt vähän russian toyta, amerikankääpiökettuterrieri on kanssa mielessä, mutta työkoirarotuna olen vielä vähän tietämätön mahdollisuuksista rekisteröidä kennelliittoon (sen näyttelyiden takia)..
jenkki Malla
kleinspitz Muru
(ja vierailevana tähtenä jenkki Juli)

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Torstaina, 10.03.2011 klo 18:36  
+
0
Kyllähän amerikankääpiökettuterrieri on ihan kennelliiton hyväksymä rotu, eli näyttelyt onnistuvat hyvin. Tosin rotu ei vielä voi kilpailla cacibeista, mikä tarkoittaa myös sitä, että kansainvälisissä näyttelyissä rotunsa paras ei voi osallistua ryhmäkilpailuun, kansallisissa sekin onnistuu. Tilanne taitaa olla sama rottakoirankin kanssa.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Ruusu

Ruusu
Viestimäärä: 160

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Torstaina, 10.03.2011 klo 22:12  
+
0

mimmi kirjoitti:


Täällä on ihan samanlaisia ajatuksia, ihana rotu, mutta niiiiin vaikea saada mistään :/ Toinen asia mikä mietityttää on että olisin kaikkein ihastunein tuohon merle-väriin, mutta sen löytäminen meneekin jo sitten aivan mahdottomaksi.. Toinen suosikki olisi tuo punainen, mikä tahansa kuitenkin käy, näin vaikea kun on rotua saada. haluaisin myös nimenomaan näyttelykoiran. Huoh, huomaa, ettei ole helpointa rotua (löytämisen suhteen) valinnut :DD

Oletko miettinyt nimenomaan vain tätä rotua, vai onko muitakin mielessä? Itse olen miettinyt vähän russian toyta, amerikankääpiökettuterrieri on kanssa mielessä, mutta työkoirarotuna olen vielä vähän tietämätön mahdollisuuksista rekisteröidä kennelliittoon (sen näyttelyiden takia)..



Ihan samoin olen miettinyt tuota venäjäntoyterrieriä, joka on kuulemani mukaan lähes identtinen ulkonäkönsä puolesta prahanrottakoiran kanssa, mutta on luonteeltaan kipakampi. Prahalainen on lempeämpi eikä ilmeisesti yhtä herkkä haukkumaan. Myös kääpiöpinseri on käynyt mielessä, mutta sen ulkomuoto ei miellytä silmääni ihan niin paljon kuin siron prahalaisen.

(Viestiä on muokattu torstaina, 10.03.2011 klo 22:13)

mimmi

mimmi
Viestimäärä: 256

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Perjantaina, 11.03.2011 klo 12:44  
+
0

Kerttuliini kirjoitti:

Kyllähän amerikankääpiökettuterrieri on ihan kennelliiton hyväksymä rotu, eli näyttelyt onnistuvat hyvin. Tosin rotu ei vielä voi kilpailla cacibeista, mikä tarkoittaa myös sitä, että kansainvälisissä näyttelyissä rotunsa paras ei voi osallistua ryhmäkilpailuun, kansallisissa sekin onnistuu. Tilanne taitaa olla sama rottakoirankin kanssa.



Tiesinkin amerikankääpiökettuterrierin olenvan kennelliiton hyväksymä rotu, mutta ainakin kaikki ne kasvattajat mitä olen suomesta löytänyt, korostavat rodun olevan työkoirarotu, eivätkä rekisteröi kennellliittoon, tiedä sitten onko koko euroopassa sama linja... Huoh, tietäisipä enemmän koirien ulkomailta tuonnista..
Voi käydä niin että meillä tästäkin syystä on sitten nimenomaan prahan rottakoira, toinen syy on se että vaikka amerikankääpiökettuterriereita löytyy hyvin pieniä yksilöitä, on rodussa kuitenkin niitä lähempänä 6 kilon tapauksia, ja se on jo kaukana siitä mitä haluan, ei siis oli takeita pikkuruisesta koirasta (vaikka kyllähän ne vanhemmat aina jotain kertoo).. mutta niin meidän steffiestäkin piti tulla pieni, pommia kun on äidissä, mutta onkin aika suuri kleiniksi..
Minuakin prahanrottakoiraan vetää tuo luonne! mitenkähän tuon koon suhteen yleensä, onko praha keskismäärin hiukkasen pienempi, vai ei?
russian toy:
"KOKO JA PAINO
SÄKÄKORKEUS: Urokset ja nartut 20 – 28 cm (sallittu poikkeama +/- 1 cm).
PAINO: Urokset ja nartut korkeintaan 3 kg. "
prahanrottakoira:
"KOKO JA PAINO
Säkäkorkeus: Ihannesäkäkorkeus 20 – 23 cm.
Paino: Ihannepaino noin 2,6 kg"
jenkki Malla
kleinspitz Muru
(ja vierailevana tähtenä jenkki Juli)

Ruusu

Ruusu
Viestimäärä: 160

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Perjantaina, 11.03.2011 klo 15:43  
+
0

mimmi kirjoitti:


Voi käydä niin että meillä tästäkin syystä on sitten nimenomaan prahan rottakoira, toinen syy on se että vaikka amerikankääpiökettuterriereita löytyy hyvin pieniä yksilöitä, on rodussa kuitenkin niitä lähempänä 6 kilon tapauksia, ja se on jo kaukana siitä mitä haluan, ei siis oli takeita pikkuruisesta koirasta (vaikka kyllähän ne vanhemmat aina jotain kertoo).. mutta niin meidän steffiestäkin piti tulla pieni, pommia kun on äidissä, mutta onkin aika suuri kleiniksi..
Minuakin prahanrottakoiraan vetää tuo luonne! mitenkähän tuon koon suhteen yleensä, onko praha keskismäärin hiukkasen pienempi, vai ei?



Sun teksti on ihan kuin mun kynästä! :nauru:
Juuri tätä samaa olen miettinyt muiden rotujen kanssa: haluan nimenomaan pienen koiran eikä olisi sitten kiva myöhemmin todeta, että aikamoinen jötkälehän tosta tuli. :roll:
Itse olen kovasti prahalaista tuomassa ulkomailta.

mimmi

mimmi
Viestimäärä: 256

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Perjantaina, 11.03.2011 klo 17:20  
+
0

Ruusu kirjoitti:

Itse olen kovasti prahalaista tuomassa ulkomailta.



Ihanaa! Nyt saatkin sitten liudan kysymyksiä ;) uros vai narttu? mistä maasta? tiedätkö mitä hintaa näillä suunnilleen on? itse kun en ole siihenkään yhtään perehtynyt..? JA, onko sinulla ennestään kokemusta ulkomailta tuonnista, vai mistä tiedät mistä lähteä liikkeelle? Itseäni mietityttää miten varmistan että saan terveen näyttelykelpoisin aidon prahalaisen... tai mistä sellaisen ylipäätänsä löydän..

ystävä asuisi genevessä, toisella olisi näyttelypiireihin kontakteja latvian suunnalta.. ja ruotsista.. itse en tiedä koirien ulkomailta tuonnista mitään..
jenkki Malla
kleinspitz Muru
(ja vierailevana tähtenä jenkki Juli)
(Viestiä on muokattu perjantaina, 11.03.2011 klo 17:24)

Ruusu

Ruusu
Viestimäärä: 160

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Perjantaina, 11.03.2011 klo 17:30  
+
0
mimmi: Lähetin yksäriä.

Täällä on myös yksi ketju prahanrottakoirista, kannattaa lukea läpi. Muutama varoittava esimerkki tuonnin varjopuolista.

(Viestiä on muokattu perjantaina, 11.03.2011 klo 17:34)

mimmi

mimmi
Viestimäärä: 256

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Keskiviikkona, 16.03.2011 klo 15:11  
+
0
Kiitos vastauksista! Tuon tekstin olinkin lukenut, ja luulen että olen mielummin ehkä hieman ylivarovainenkin aiheesta, että varmasti saa sitä mitä tilaa :)
jenkki Malla
kleinspitz Muru
(ja vierailevana tähtenä jenkki Juli)

_tintti_

_tintti_
Viestimäärä: 4

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Lauantaina, 16.04.2011 klo 20:16  
+
0
Heipparallaa! Täällä yksi prahalaisen omistaja! kotisivut löytyy osoitteesta www.prahanrottakoira.kotisivukone.com
aika tuore tapaus tämä meidän pentu, mutta aivan ihana pakkaus! terve ja näyttelykelpoinen on! mätsäreissä käyty ja 2 vkon päästä ensimmäinen oikea pentunäyttely luvassa!

Ruusu

Ruusu
Viestimäärä: 160

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Lauantaina, 16.04.2011 klo 22:06  
+
0
_tintti_: Olen käynyt katselemassa teidän kotisivuja useita kertoja jo aikaisemmin ja teidän poika on kyllä IHANA! :love:

_tintti_

_tintti_
Viestimäärä: 4

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Sunnuntaina, 17.04.2011 klo 20:53  
+
0
Kiva että sivut kiinnostaa ja ovat löytyneet =D päivittelen niitä parhaani mukaan, ja nyt kun Keijo alkaa käydä näyttelyissä niin on mukavia kuvia ja kuulumisia luvassa! =D
Tosiaan, kukaan ei ole vielä tunnistanut Keijoa prahalaisesksi, kun ei siitä rodusta juurikaan ole kellään tietoa. Kääpiöpinseri/venäjäntoypennuksi ovat monet luulleet.

mimmi

mimmi
Viestimäärä: 256

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Maanantaina, 18.04.2011 klo 20:22  
+
0
Moikka! mäkin olin sun sivut jo joskus aikaisemmin löytänyt :)

Mihin näyttelyihin olet muuten nyt menossa..? Haluaisin kovasti nähdä prahalaisen livenä!
jenkki Malla
kleinspitz Muru
(ja vierailevana tähtenä jenkki Juli)

_tintti_

_tintti_
Viestimäärä: 4

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Maanantaina, 18.04.2011 klo 21:49  
+
0
Lahdessa on 1.5 pentunäyttely Jokimaan ravikeskuksella. Sinne olen Keijon ilmoittanut. Nyt peukut pystyyn, että EI tuule eikä sada vettä! Muuten menee plörinäksi =D
Ja sitten tais olla 22.7 pentunäyttely (epävirallinen) tuolla Tuomarin Kartanolla Helsingin suunnalla, sinne sitten todennäköisesti kesällä!
Muita näyttelyitä ei taida olla mihin Keken kanssa voi mennä, kunnes vasta syksyllä...
Mätsäreissä on myös tarkoitus käydä. Tarkemmin löytyy kotisivuilta tapahtumakalenterista tietoa mihin mennään...

Ainiin, Heinolassa asustellaan!

Ruusu

Ruusu
Viestimäärä: 160

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Maanantaina, 18.04.2011 klo 22:53  
+
0
mimmi: Tulevana lauantaina 23.4 Lahden Suurhallin koiranäyttelyyn on ilmoittautunut 4 prahanrottakoiraa. Itse olen ainakin menossa sinne tiirailemaan, saa lyöttäytyä mukaan. :peukku:

(Viestiä on muokattu maanantaina, 18.04.2011 klo 22:53)

_tintti_

_tintti_
Viestimäärä: 4

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Perjantaina, 22.04.2011 klo 21:27  
+
0
Pentunäyttelyyn 1.5 Lahdessa Jokimaalla on ilmoittautunut 2 prahanrottakoiraa.
Harmittaa vietävästi kun en pääse Lahteen huomenna kattomaan prahalaisia... :(

Ruusu

Ruusu
Viestimäärä: 160

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Sunnuntaina, 24.04.2011 klo 11:11  
+
0
Eilen Lahdessa tapasin ensi kertaa näitä pikkukoiria ja täytyy sanoa, että ihaina ovat!:love:
MUTTA kuten jo aikaisemmin ylempänä kirjoitin, on lähes identtinen venäjäntoyterrierin kanssa, ehkä hiukan pienempi vain kooltaan. Luonne on se, mikä erottaa toitsun ja prahalaisen: venäjäntoy on ilmeisesti jalostettu prahanrottakoirasta terrierimäisempään suuntaan vaihti- ja haukkuviettineen, kun taas praharottakoira on vähemmän ärhäkkä (ei siis ainakaan hauku yhtä herkästi).
Korjatkoon joku enemmän aisasta teitävä jos nyt ihan väärin olen näiden kahden rodun erot ymmärtänyt. :wink:

Itseäni kyllä huolettaa rodussa (kuten toitsussakin) sen hauraat luut ja tapaturmaherkkyys. Olisi kauheaa joutua pelkäämään, että nyt se oma mussukka murtaa jalat kun niin kovasti leikkii, kun kuulemani mukaan murtumia saattaa tulla hyvin herkästikin ja ihan arkisissa puuhissa. Onko tällainen enää koira vai vain pelkkä koriste? :eek:

(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 24.04.2011 klo 11:15)

mimmi

mimmi
Viestimäärä: 256

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Torstaina, 28.04.2011 klo 18:25  
+
0

Ruusu kirjoitti:


Itseäni kyllä huolettaa rodussa (kuten toitsussakin) sen hauraat luut ja tapaturmaherkkyys. Olisi kauheaa joutua pelkäämään, että nyt se oma mussukka murtaa jalat kun niin kovasti leikkii, kun kuulemani mukaan murtumia saattaa tulla hyvin herkästikin ja ihan arkisissa puuhissa. Onko tällainen enää koira vai vain pelkkä koriste? :eek:



Minua mietityttää ihan sama.. Toisaalta ystävälläni on toyvillakoira, eikä mielessäni ole käynytkään että se menisi rikki, ja juuri tajusin että mitat ovat kuitenkin samanlaisia.. Voiko se karva ympärillä suojata, vai antaako se vain mielikuvan ei niin heiveröisestä koirasta?
jenkki Malla
kleinspitz Muru
(ja vierailevana tähtenä jenkki Juli)

Ruusu

Ruusu
Viestimäärä: 160

VS: PRAHANROTTAKOIRA - Torstaina, 28.04.2011 klo 22:34  
+
0
mimmi: Samaa olen miettinyt itsekin, mutta tietääkseni toyvillakoirat ovat kaikin puolin vähän kestävämpiä ja vahvaluisempia kuin toitsu tai prahanrottakoira. Muistan joskus lukeneeni, että ainakin toitsuilla on ihan oikeastikin tavallista hauraampi luusto. Ja osittain varmaan myös turkki suojaa pahimmilta kolhuilta.


  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 23:00)