Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Sunnuntaina, 16.05.2010 klo 21:38

Samojedit

Siirry sivulle: 1 2 3

Carotte

Carotte
Viestimäärä: 262

SAMOJEDIT - Sunnuntaina, 16.05.2010 klo 21:38  
+
0
Mulla löytyy tuttavapiiristä pari sammaria ja vähän ihmettelin et ku ei ole täällä vielä näistä tehty tänne topaa nii et onko tääl sitte ketää sammareiden omistajiaakaan :kieli:?
SIIS jos täältä nyt löytyy näitä sammari pulisijoita nii kuvia, näyttelyjuttuja, kuulumisia ja kaikenmaailman fiilistelyjä (tarkoitan nyt aivan kaikkea) sammareista tänne :D

edskas

edskas
Viestimäärä: 25

VS: SAMOJEDIT - Tiistaina, 29.06.2010 klo 13:16  
+
0
Moips! Meillä ainakin olisi täällä yksi sammarityttö, jos nyt ei kenelläkään muulla satu olemaan. :D Dessa on nyt ollut meillä n. 1 vuoden, ja täytti 2pv sitten jo 1v 2kk. Ihmettelen vain paljon, että miksi koirille tarkoitettuja uimapaikkoja on niin kauhean vähän? Asun Elimäellä, ja oikeastaan paikka on yhtä paljon kuin ei mitään. Kävimme kerran tänä kesänä ensimmäistä kertaa Dessan kanssa uimassa Sääskjärvellä "salaa", koska täällä ei ole paljoa muita paikkoja uimiseen kuin yleiset uimarannat. Dessa oli ihan onnessaan kun pääsi ensimmäistä kertaa jahtaamaan aaltoja. Tietenkin siellä mökin seinustalle oli laitettu suurin tikkukirjaimin "EI KOIRIA TAI MUITA LEMMIKKIELÄIMIÄ RANNALLE!"... :/ Inhottavaa. Kaikki veneidenlasku paikat yms, ovat aika huonoja mitä tähän asti olen löytänyt. Juhannuksena olimme ihan kotosalla ja Dessakin oli tyytyväinen kun ei tarvinnut mihinkään kiirehtiä. Jos täällä nyt sattuisi olemaan muita sammarien omistajia, niin kysyisin miten teillä on nyt kesä alkanut, onko teidän koirat minkälaisia "vesipetoja" ja miten vietitte juhannuksen? :D
"The only creatures that are evolved enough to convey pure love are dogs and infants."

samojedityttö

samojedityttö
Viestimäärä: 62

VS: SAMOJEDIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 19:22  
+
0
^ Moi, miulla asustelee tällä hetkellä 3 samojedii.. 5 vuotias narttu, 9 narttu ja 12 vuotias uros.. syksylllä tulossa pentue ja toden näkösesti yksi koira jäää.... Täällä Joensuun seudulla ei hirveesti oo kiellettyjä uimapaikkoja mutta meidän lähellä on todellla pieni lampi metsän keskellä jonne lenkillä koirat vien.. 9 vuotias pysyy enemmän rannassa , mutta nuorin ja vanhin ovat aikamoisia vesipetoja.. Ja tykkäävät noutaaa vedestä kilpaa kiviä.. Juhannus meni grillatessa ja laiskotellessal. koiratkin vein uimaan ja saivat 2 tunnin lenkin ja tunnin uimisreissun.. sen jälkeen kuivasin vain koirat kunnolla....
Kätkös sie koiras kaa näyttelyssä yms.. kerro vielä jtn , hauska jutella samojediihmisten kanssa .... :D
//samojedilauma..

Kaksi viikkoa mökillä. Onneksi semmoinen on.

Kyllä huomaa että nykyajan nuoret roikkuu koneella pitkään. Ja varastelevat tunnuksia. Itseltäni tunnukset kateissa monta viikkoa.. Ja tuhoa oli tehty.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 14.07.2010 klo 12:45)

edskas

edskas
Viestimäärä: 25

VS: SAMOJEDIT - Torstaina, 08.07.2010 klo 18:19  
+
0
Me käydään Dessan kanssa mach show:ssa aina kun täällä Kouvolan alueella niitä sattuu olemaan. Ei olla kauheasti näyttely ihmisiä, eikä varmaan tullakkaan Dessan kanssa käymään kuin ehkä n. 2 kertaa. Dessalla on sellainen ongelma, että se pelkää aika paljon uusia ihmistuttavuuksia. Muihin koiriin se ei ole ikinä varautunut, mutta muita vieraita ihmisiä se pelkää aika lailla. Joskus se kyllä sattuu ensimmäisenä tulla vieraan ihmisen jalkoihin ja nuolemaan naamaa, kun huomaa tämän olevan koiraihminen. Enemmän Dessa luottaa niihin joilla on oma koira matkassa esim. jos lenkillä törmätään. Ihmispelko johtuu arvattavasti meillä siitä, kun Dessaa ei saatu paljoa sosiaalisettua muihin ihmisiin sen ollessa vielä aivan pieni pentu. Kyllä minä aika paljon yritin naapureita pyytää aina rapsuttelemaan, ja lenkeilläkin ihmisiä tuli taputtelemaan. Mutta ei sekään tietenkään Dessan tapauksessa riittänyt. Hyvähän se olisi jos asuisimme jossain kaupungissa, muttta täällä Elimäellä ei paljoa ihmisiä liikukkaan... Sen takia en ole viitsinyt viedä Dessaa vielä näyttelyihin, koska kuitenkin Dessa vielä tässä vaiheessa pelkäisi kuollakseen tuomaria ja saisimme suoraan hylätyn. Mätsäreissä ollaan kuitenkin viisaasti aina yritetty käydä. :D Meillä on sitten harrastuksen tottelevaisuuskoulutukset joka maanantai. Olen siellä yrittänyt mahdollisimman paljon saada Dessalle luottamusta muihin ihmisiin ja kyllä se on vähän jo auttanut. ;) Koiratapaamisissakin käydäänn aina Kouvolassa, niin Dessa saa aina siellä juosta koirien kanssa ja riehua. :D Uimassa käytäisimme jos olisi paikkoja...
"The only creatures that are evolved enough to convey pure love are dogs and infants."

samojedityttö

samojedityttö
Viestimäärä: 62

VS: SAMOJEDIT - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 12:33  
+
0
^ mie juoksentelen koirien kaa näyttelyissä silloin kun on lähellä.. Toki joskus on tullut kauempankin käytyä. Vie Dessa mahdollisimman paljon julkisille paikoille ja anna ihmisten silitellä. Pyydä myös esim. Kavereitasi tarkistamaan hampaat. Ja muista olla,aina koiran lähellä kun kaveri katsoo hampaat. Tuo toi ainakin omalle koiralle plaljon luottamusta ja pari kertaa käytii näyttelyissä. Voit myös kysyä kasvattajilta neuvoja jos joskus näyttelyihin erehtyy. Rupea vaan reippaasti käyttämään näyttelyissä, siihen kyllä tottuu. Omankoiran ensimmäinen näyttely oli huonosti menestynyt. Nyt koira kuitenkin suomen muotovalio. Jos erehdyn kouvolaan näyttelyyn niin toivon että tavataan.. toivottavasti vinkistä oli apua. Minkä perusteella valitsitte pennun ja ostittelo kasvattajalta???
//samojedilauma..

Kaksi viikkoa mökillä. Onneksi semmoinen on.

Kyllä huomaa että nykyajan nuoret roikkuu koneella pitkään. Ja varastelevat tunnuksia. Itseltäni tunnukset kateissa monta viikkoa.. Ja tuhoa oli tehty.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 14.07.2010 klo 12:45)

edskas

edskas
Viestimäärä: 25

VS: SAMOJEDIT - Tiistaina, 20.07.2010 klo 17:24  
+
0
Juu olen jo aika paljon saanut luottamusta Dessalle, mutta on se kuitenkin vielä jonkin verran varautunut ja arka muihin. ^^Missä päin oikein asutte? Mistä kennelistä teidän sammari on haettu? =) Ollaan hankittu Dessa kasvattajalta Nurmosta Seinäjoelta. Kennelin nimi oli Kastepisaran kennel, jos jonkun koira sattuisi olemaan sieltä samasta. Harmittaa kun en ole löytänyt kenenkään Dessan siskojen omistajaa esim. omilta kotisivuilta tai blogista. Olisi hauska jutella ja vaihtaa kuulumisia yms. jos joku olisi vaikka rekisteröitynyt petsieen (http://www.petsie.fi/) Kennel valittiin ihan vain missä olisi nyt viime kesän alussa ollut pentuja. Löydettiin 2 kenneliä missä olisi keväällä 09 syntynyt pentuja. Toinen oli Arttulan kennel mutta siellä olikin jo kaikki pennut varattuja. Sitten käytiin 2 kertaa Kastepisaran kennelissä katsomassa pentuja ja varattiin sieltä Dessa. Pentuja oli kuusi, 3 narttua ja 3 urosta. Ei meillä ollut paljoa mitään vaatimuksia millainen pentu saisi olla, mutta katsoimme sieltä pentua mikä olisi reipas, luokse tuleva ja sellainen norm. narttu pentu. Eihän sitä koiran oikeaa luonnetta voi kuin vasta vuoden iässä tietää.
"The only creatures that are evolved enough to convey pure love are dogs and infants."

samojedityttö

samojedityttö
Viestimäärä: 62

VS: SAMOJEDIT - Keskiviikkona, 21.07.2010 klo 10:13  
+
0
^ itselläni on koirat lieksasta pieksämäeltä ja joensuusta. Ite oon joensuun seudulta.
//samojedilauma..

Kaksi viikkoa mökillä. Onneksi semmoinen on.

Kyllä huomaa että nykyajan nuoret roikkuu koneella pitkään. Ja varastelevat tunnuksia. Itseltäni tunnukset kateissa monta viikkoa.. Ja tuhoa oli tehty.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 21.07.2010 klo 10:21)

samojedityttö

samojedityttö
Viestimäärä: 62

VS: SAMOJEDIT - Perjantaina, 23.07.2010 klo 14:28  
+
0
Mitä mieltä olette samojedistä harrastus koirana?? Mitä harrasttte samojedin kanssa. Itse harrastan tokoa ja agilityä, valjakko urheilua ja näyttelyitä.
//samojedilauma..

Kaksi viikkoa mökillä. Onneksi semmoinen on.

Kyllä huomaa että nykyajan nuoret roikkuu koneella pitkään. Ja varastelevat tunnuksia. Itseltäni tunnukset kateissa monta viikkoa.. Ja tuhoa oli tehty.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 25.07.2010 klo 14:45)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: SAMOJEDIT - Perjantaina, 23.07.2010 klo 23:19  
+
0

samojedityttö kirjoitti:

Mitä mieltä olette samojedistä harrastus koirana?? Onko muka laiska??? Ei ainakaan omani ole


:ttou: Kannattaa lukea mitä on vastattu toiseen keskusteluun.
Ajattelin tännekin sitten tarkentaa asiaa. En ole sanonut että sammari olisi laiska tekemään mitään, virtaa sillä kyllä riittäisi.
Hain sitä ettei se vain ole minkäännäköinen paimenkoira joka haluaisi tehdä omistajan iloksi ja huviksi asioita eli sammari ei omista miellyttämishalua, ellei sillä ole motivaationa muukin kuin ihmisen kiitos, koska se ei ole siihen jalostettu rotu.

MAD

MAD
Viestimäärä: 6504

VS: SAMOJEDIT - Lauantaina, 24.07.2010 klo 20:54  
+
0
^^ Jep, ehkä ei kannata nokkiintua kommentista, että samojedi ei ole mikään helpoin harrastuskoira jos tahtoo jossain lajissa edetäkin ;) Samojedi on varmasti hieno koira ja just passeli sulle, mut se ei tarkota että se sopis kaikille ja kaikkien vaatimuksiin.

samojedityttö

samojedityttö
Viestimäärä: 62

VS: SAMOJEDIT - Sunnuntaina, 25.07.2010 klo 14:54  
+
0

MAD kirjoitti:

^^ Jep, ehkä ei kannata nokkiintua kommentista, että samojedi ei ole mikään helpoin harrastuskoira jos tahtoo jossain lajissa edetäkin ;) Samojedi on varmasti hieno koira ja just passeli sulle, mut se ei tarkota että se sopis kaikille ja kaikkien vaatimuksiin.


En tarkoita että samojedi olisi paras koira kilpakentille mutta miksei samojedi sinne voisi mennä. Samojedi on seurakoira,josta on myös moneen harrastukseen.. Samojedi ei myöskään sovi kaikille mutta andyi oli sitä miettinyt siksi vastasin.
//samojedilauma..

Kaksi viikkoa mökillä. Onneksi semmoinen on.

Kyllä huomaa että nykyajan nuoret roikkuu koneella pitkään. Ja varastelevat tunnuksia. Itseltäni tunnukset kateissa monta viikkoa.. Ja tuhoa oli tehty.

Iines

Iines
Viestimäärä: 19

VS: SAMOJEDIT - Maanantaina, 09.08.2010 klo 13:50  
+
0
millainen samojedi olisi omaksi koiraksi. mietin nimittäin samojedin ostoa.

edskas

edskas
Viestimäärä: 25

VS: SAMOJEDIT - Perjantaina, 03.09.2010 klo 22:07  
+
0
^Samojedi on aika voimakastahtoinen ja ehkä hieman itseppäinenkin koira. Ainakin meidän Dessalta tarmoa löytyy aika lailla. Sopii hyvin lasten kanssa ja on ihmisystävällinen, mutta kuitenkin aikainen sosiaalistaminen pentuna on tärkeää. Meillä esimerkkinä ensimmäinen koira Dessa kun oli, meiltä jäi aika vähäiseksi tuo sosiaalistaminen muihin ihmisiin ja koiriin (oman tyhmyytemme takia). Nyt Dessa 1v4kk ikäisenäkin vielä on hieman varautunut kun vieras ihminen tulee rapsuttamaan ym. mutta hyvin olemme saaneet lisää luotettavuutta Dessalle kun aina on ollutkin hieman arka myöhäisen sosiaalistamisen takia. Eli siis sosiaalistaminen aikaisin on hyvin tärkeää pentuna. Harrastuksiakin on monia mihin sammari soveltuu, mutta esim. meillä tottelevaisuuskoulutuksessakin käymme vain harjoituksissa ja talvella vedämme kotona potkuria, eli meillä ei ole mitään varsinaisia tavoitteita minkäänlaisissa näyttelyissä, agilityradoilla tai tottelevaisuuskokeissa yms. Olisihan se ihan hauskaa kokeilla ja saada arvostelut vaikka näyttelyissä, mutta harjoittelemme vielä vieraisiin ihmisiin ja paikkoihin tutustumista ja mm. match show:issa olemme käyneet. Kaikkea voi aina kokeilla. ;) Miellyttämisen halua on riippuen yksilöstä. Toisilla enemmän toisilla vähemmän. http://samy.fi/ <--- Suomen Samojedinkoirayhdistyksen sivuilta kannattaa lukea Rodusta, Alkuperästä, Pennun hankinnasta ym. :)
"The only creatures that are evolved enough to convey pure love are dogs and infants."

edskas

edskas
Viestimäärä: 25

VS: SAMOJEDIT - Lauantaina, 27.11.2010 klo 20:37  
+
0
Äänestäkää valokuvaani kilpailussa! :) Jokainen ääni on tärkeä ja kiitos jo etukäteen! <3


kuva


"Liian pitkän kuvalinkin korjasi griffon"
"The only creatures that are evolved enough to convey pure love are dogs and infants."
(Viestiä on muokattu lauantaina, 27.11.2010 klo 22:36)

edskas

edskas
Viestimäärä: 25

VS: SAMOJEDIT - Lauantaina, 27.11.2010 klo 21:03  
+
0
Milloinkohan muuten samojedinkoirasta saadaan rotuesittely koirat.comiin? :o Outoa ettei ole vielä kirjoitettu esittelyä...
"The only creatures that are evolved enough to convey pure love are dogs and infants."

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: SAMOJEDIT - Lauantaina, 27.11.2010 klo 22:38  
+
0

edskas kirjoitti:

Milloinkohan muuten samojedinkoirasta saadaan rotuesittely koirat.comiin? :o Outoa ettei ole vielä kirjoitettu esittelyä...


Se on ihan omasta rotuyhdistyksestä kiinni, laittavatko rotuesittelyn tänne vai ei :wink: Eli kannattaa kysellä sieltä.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: SAMOJEDIT - Torstaina, 10.02.2011 klo 18:57  
+
0
Hei, Mä oon aatellu monia rotuja ja kyselly mut mikään ei ooo oikee ollu oikee..=)Mut nyt oon ajatellu et hankkisin parin vuoden pääst samojedin!Mul oli hoidos yks päivä sellane 11kk samojedi narttu ja se oli aivan mahtava koira!!Ja nyt oon siis ihastunu Samojedeihin.=))Eli mä hankkisin sen joskus 15 vuotiaaana ja menisin sen kanssa kannuksen kennellinjalle(voitte lukee ite millane paikka jos kiinostaa;))Eli olis varmasti seuraa!:) Mun ensimmäinen koira onnyt mulla oleva perhoskooira.Mutta mä oon lukenu kaikkee mahollista koirista ja hoitanu toisten koiria!:))Eli sopisko Samojedi mulle kysyn teijän mielipidettä!:) Mä en oo varma harrastaisinko tosissaan sen kaa mitää...:)Kiitti jos viittitte vastata!=))
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

Saniainen

Saniainen
Viestimäärä: 9

VS: SAMOJEDIT - Perjantaina, 11.02.2011 klo 15:28  
+
0

Haaveilija kirjoitti:

Hei, Mä oon aatellu monia rotuja ja kyselly mut mikään ei ooo oikee ollu oikee..=)Mut nyt oon ajatellu et hankkisin parin vuoden pääst samojedin!Mul oli hoidos yks päivä sellane 11kk samojedi narttu ja se oli aivan mahtava koira!!Ja nyt oon siis ihastunu Samojedeihin.=))Eli mä hankkisin sen joskus 15 vuotiaaana ja menisin sen kanssa kannuksen kennellinjalle(voitte lukee ite millane paikka jos kiinostaa;))Eli olis varmasti seuraa!:) Mun ensimmäinen koira onnyt mulla oleva perhoskooira.Mutta mä oon lukenu kaikkee mahollista koirista ja hoitanu toisten koiria!:))Eli sopisko Samojedi mulle kysyn teijän mielipidettä!:) Mä en oo varma harrastaisinko tosissaan sen kaa mitää...:)Kiitti jos viittitte vastata!=))



Hei vaan Haaveilija!

Kannattaa tutustua rotuun mahdollisimman paljon, yksilöitä kun ovat kaikki. Yleisesti ottaen samojedi on sellainen "peruskoira", rodulla ei ole hirveästi sairauksia ja se on ainakin musta varsin helppohoitoinen turkiltaan.
Sitten tuohon harrastuspuoleen, vain murto-osa samojedeista treenaa/kisaa tavoitteellisesti missään lajissa. Samojedi on kuitenkin touhukas eläin, ja niimpä se tarvitsee kuitenkin jotain tekemistä itselleen, erityisesti nuorena. Tekeminen voi olla leikkimistä, namien etsintää ulkona tai pienten temppujen opettelua. Sammari pärjää myös pitkiäkin aikoja pelkällä lenkkeilyllä (mikä ei tarkoita sitä, että sille riittäisi puolen tunnin lenkki päivittäin).

Samojedi soveltuu myös harrastamiseen, vaikka se ei ole siinä kovin suosittu. Minusta se on kuitenkin erinomainen rotu, jos ei kaipaa "mainetta ja mammonaa". Siitä ei välttämättä tule kolmosluokan-koiraa agilityssä tai tottelevaisuusvaliota. (Toki samojedeita kisaa myös ylemmissä luokissa, mutta silloin pitää myös sen ohjaajan olla aika osaava.)
Jos mielit tosissasi päästä juuri Kannukseen, kannattaa miettiä sitä, että samojedi ei välttämättä ole koira, joka kestää toistoja ja pitkiä treeniaikoja (Kannuksessahan on käytännön tunteja, missä treenataan pitkiäkin aikoja). Kannuksessa treenataan myös PK-puolen lajeja, ja niissä ei sammarilla ole valitettavasti mahdollisuutta päästä kisaamaan.

Se, mikä tekee samojedista mielestäni erinomaisen harrastuskoiran on se, että se varmasti opettaa sinulle koiranlukutaitoa, kärsivällisyyttä ja tekemään töitä tavoitteiden eteen.
Ainakin itselleni samojedi on opettanut äärimmäisen paljon, ja näin seuraavan koirani kanssa pärjään varmasti paremmin, kuin jos olisin saanut "oikean harrastusrodun" silloin 11-vuotiaana, kun samojedini sain. Paljon on tehty töitä, mutta nykyään on aivan mahtavaa treenata tuon koiran kanssa, se tekee tarkasti ja intensiivisesti töitä, mainio pakkaus :aurinko:

Sulla on vielä aikaa (?) miettiä ihan rauhassa, onko samojedi oikea valinta sinulle! Sellaisia rotuja mitä mulla tuli mieleen, niin lapinporokoira vois olla vähän lyhytturkkisempi tapaus tai jos haluat oikeasti harrastamaan, niin vaikkapa tolleri?

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: SAMOJEDIT - Perjantaina, 11.02.2011 klo 17:40  
+
0
Juu oon tutustunu rotuun jo jonkin verran ja just aattelin sitä että en tiiä kannuksesta ku se koira joka nyt oli hoidossa ni oli tosiaan tosi villi, ni en just tiiä et miten pärjäis.:) Mutta tolleria oon just aatellu ja kyselly mut sanottiin vähä samal taval ku sä nyt mulle!:DDMutta onnkes on vielä aika paljon aikaa!:) Ja ku sit ajattelin et sen koulutuksen jälkee hankkisin toisen koiran ni sit vois vaiks olla Samojedi! MUt täytyy kattooo!:))Kiitos kummiski vastauksesta!=))luulen kans että tolleri vois olla se parempi..:)Ja ku osataisin sen vuotta aikasemmin ni kyllä mä sen kanssa kaikkeee hauskaa puuhailisin mut tarkotin tolla etten mitää kilpailla ehkä haluis mut vois iha leikki mielellä harrastaa esim. tokoo tai jt..:)
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

Saniainen

Saniainen
Viestimäärä: 9

VS: SAMOJEDIT - Lauantaina, 12.02.2011 klo 21:29  
+
0

Haaveilija kirjoitti:

Juu oon tutustunu rotuun jo jonkin verran ja just aattelin sitä että en tiiä kannuksesta ku se koira joka nyt oli hoidossa ni oli tosiaan tosi villi, ni en just tiiä et miten pärjäis.:) Mutta tolleria oon just aatellu ja kyselly mut sanottiin vähä samal taval ku sä nyt mulle!:DDMutta onnkes on vielä aika paljon aikaa!:) Ja ku sit ajattelin et sen koulutuksen jälkee hankkisin toisen koiran ni sit vois vaiks olla Samojedi! MUt täytyy kattooo!:))Kiitos kummiski vastauksesta!=))luulen kans että tolleri vois olla se parempi..:)Ja ku osataisin sen vuotta aikasemmin ni kyllä mä sen kanssa kaikkeee hauskaa puuhailisin mut tarkotin tolla etten mitää kilpailla ehkä haluis mut vois iha leikki mielellä harrastaa esim. tokoo tai jt..:)



Öö, saitko sä mun höpinöistä sen käsityksen, että samojedi olisi jotenkin vaikea tai hankala rotu? Yritin korostaa sitä, että se on aika simppeli tapaus :wink:
Musta sammari siis sopii ei-ihan-niin-kokeneelle koiraihmiselle, mutta silti se vaatii pientä aktivointia ja peruskoulutuksen (ja minusta se pätee ihan kaikkiin rotuihin, ei pelkästään samojediin). Hoitamasi koira on ilmeisesti vielä aika nuori, ja yleensä kaikki pennut ovat eloisia, joten siten ei kannata huolestua vilkkaudesta.

Olen myös itse joskus harkinnut tolleria toiseksi koiraksi, ja se on myös oikein mukava rotu. Samojediin sitä on vaikea verrata, mutta yleisesti ottaen on aktiivisempi ja toimeliaampi rotu. Tollereita on vähän joka lähtöön, ja jos esimerkiksi rodunomaiset kokeet/harrastaminen eivät kiinnosta, niin kannattaa etsiä sellainen yhdistelmä, missä vanhemmat eivät ole kovin "riistaviettisiä". Toisaalta taas se on rodun alkuperäinen käyttötarkoitus, ja siten ei välttämättä kannata hankkia touhukasta lintukoiraa, jos ei sellaista tarvitse.
Tolleri taas olisi mielestäni parempi kaveri harrastuskaveriksi, löytyy enemmän lajejakin mitä voi treenata.

Tsemppiä pennun etsintään! :peukku:

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 00:30)