Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Perjantaina, 09.04.2010 klo 20:42

Shetlanninlammaskoirat

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 50

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 09.04.2010 klo 20:42  
+
0
-Riffi- nykyään nimellä Mannatus.

Manna huono tuuri jatkuu. :( Jalka on jo paremmassa kunnossa, mutta nyt silmä on pipi.
Aloin tänään paistamaan jauhelihaa ja alussa pannu roiskahti oikein kunnolla ja Manna parka oli samaan aikaan keittiössä.

Hetken kulututtua huomasin sen arastelevan silmäänsä ja tutkittuani sitä huomasin silmässä vaalean alueen. Soitin päivystävälle, joka neuvoi huuhtomaan vedellä ja tulemaan tarvittaessa käymään.

Lopulta olin jo niin hermostunut, että kyllä raukka piti mennä viemään lääkärille. Ties vaikka raukka sokeutuisi. Lääkäri tutki silmän ja kirjoitti seuraavaa:

"silmän sarveiskalvossa vaikuttaisi olevan vaaleampi alue ihan cornean pinnassa. Pupilli normaali, sidekalvot siistit."

Saatiin silmätipat, joista Manna ei pidä sitten yhtään. Lääkäri sanoi, että silmä ei näytä akuutin huolestuttavalta. Ei näytä olevan syvällä tuo vamma eli ei pelkoa sokeutumisesta tms. Kuulemma reilussa viikossa pitäisi parantua ja lähteä tuo alue. Jos pahentuu tai koira hankaa silmää pitää mennä lääkäriin.

Nyt Manna koittaa rapsuttaa simmua. Toivon todella että selvittäisiin säikähdyksellä ja lievällä pintavauriolla mikä palautuu normaaliksi. On niin paha olo toisen puolesta, jos olen nyt tuhonnut toisen simmun ja kärsii siitä. :(
Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi
(Viestiä on muokattu tiistaina, 13.04.2010 klo 13:49)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 09.04.2010 klo 21:59  
+
0
Ja RedCat on nykyisin Sonik.. Mistä lie tuli mieleenkin, mut samapa tuo..

Voi Mannaa, toivottavasti menee nopsaan ohi.. :(
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 09.04.2010 klo 22:01  
+
0
Onpa tästä tullut erilainen..Enpä tiedä tykkäänkö, mutta ehkä tähän tottuu. Toivottavasti Manna nyt paranisi, tuollainen on tosi kurjaa. Rommillakin oli silmätulehdus pentuna, hiekkaa sai silmäänsä ja siitä sitten tuli. Oli kiva laittaa vilkkaalle ja voimakastahtoiselle pennulle yksin voidemaista tippaa silmään. Taistelua se oli. Tsemppiä teille ja pikaisia paranemisia!

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 09.04.2010 klo 23:19  
+
0
:pyssyt:UUDISTUS
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 09.04.2010 klo 23:28  
+
0
Voi Mannaa, paranemisia! Alissallakin oli pentuna silmätulehdus, niin paha, että molempien silmien vilkkuluomet oli hiukan esillä. Olihan se ensin hankalaa laittaa silmätippoja kuus kertaa päivässä, mut kummasti koira tottu viikossa (vai oliko se kahessa...). :wink:

Onpa outoa, kun tää on ihan erilainen... :eek: Mua jotenkin häiritsee, kun tää keskustelu ei oo enää semmonen erillinen palsta ilman mainoksia ym... Ehti sitä kuitenkin viidessä vuodessa tottumaan siihen vanhaan palstaan.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu perjantaina, 09.04.2010 klo 23:31)

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 09.04.2010 klo 23:45  
+
0
Pakko marista, mutta en tykkää yhtään tästä uudesta systeemistä! Jotenkin niitä vanhoja maneereja on niin vaikea lähteä muuttamaan, että pienet nappien ja ominaisuuksien puuttumiset potuttaa ihan suunnattomasti. En vain pidä yhtään.

No meillä oli tänään agi treenit, ja kohtuullisen vaikeaa rataa teimme. Jäi todella hyvä maku suuhun, kepit meni mallikkaasti. Sisäänmenossa vaikeuksia kovasta vauhdista, mutta kunhan saan rauhoitettua lähestymisen ei ongelmaa. Kepit menivät myös todella nopeasti, ja sivuetäisyyttäkin sain otettua reilusti. Radalla teimme ulospäin työntöjä, vastakkaista kättä käyttäessäni ne menivät myös hyvin. Siru lukee selkeästi enemmän vartaloani kuin käsiä. Radan luku on sillä myös selkeästi parantunut, ja saan olla tarkkana jos edessä on esteitä joille tarkoitus ei ole mennä. Jos vähänkään olen myöhässä, niin koira kerkesikin jo sujahtaa ohi.


p.s hymiöt on rumia.


Ja Mannalle pikaista paranemista!
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12
(Viestiä on muokattu perjantaina, 09.04.2010 klo 23:46)

norruska

norruska
Viestimäärä: 236

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 00:11  
+
0
Paljonko teillä on sheltit maksaneet?
Mitä ootte mieltä, soveltuisko mulle sheltti? Etsin siis agility- ja tokokoiraa, ensi kesä on sellainen milloin suunnittelin että olisi oikea aika koiralle. Haluaisin mielellään mini/medi koiran, nyt kun on toi gööttinen ja sakumaanikko kotona, niin toinen tuntuu liian pieneltä (n. 30cm) ja toinen taas liian suurelta (n. 60cm).. Koira sais olla helposti koulutettava, muttei mielellään mikään erityisen pehmeä. Parilla kaverilla on shelttejä, itse olen katsonut mulle shelttiä jo ainakin neljän vuoden ajan, se on vaan sellanen rotu minkä haluaisin vielä joskus saada itsellekin.
Miten paljon teillä tarvitsee sitä turkkia hoitaa? Kuinka usein harjata yms?

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 00:25  
+
0
Alissa makso 1000 euroa, käsittääkseni siinä tonnin paikkeilla on aika tavallinen hinta. Kalliimpiinkin on kyllä alkanu törmätä.

Sheltti sopii kyllä mainiosti sekä agiin että tokoon, sheltti on helppo motivoida ja intoa riittää. Koosta sen verran, että huonolla tuurilla saatkin maksi-sheltin. Oma sheltti on n. 43 cm korkea, eli just siinä rajalla. Lisäksi, jos 30 cm tuntuu liian pieneltä, niin eihän narttusheltit paljoa sitä korkeampia ole, jos jäävät oikean kokoisiksi. Ruumiinrakenne tosin on ihan erilainen kuin göötillä. :wink:

Sheltti on helppo kouluettava, mutta pehmeys vaihtelee paljonkin eri yksilöiden välillä. Oma koirani on melkoisen pehmeä ja varmasti sheltti kuin sheltti tuntuu esim. sakemannin jälkeen pehmeältä. Tuon pehmeyden kanssa oppii elämään, kun tietää, miten koiran kanssa kannattaa toimia. Välillä vaan tulee niitä tilanteita, että koira on lukossa ja siihen ei auta kuin aika. Turkinhoito on helppoa, perusteellisempi harjaus/kampaus pari kertaa kuussa riittää, takkuuntuvia kohtia (=korva-, tassu-, kaulus- ja peppukarvat) pitää hiukan useammin setviä. Ite oon aika laiska harjailija, en tiiä täyttyykö toi pari kertaa kuussa edes. Alissalla tosin on suhteellisen niukka karva esim. kyljissä. Nyt on kyllä välillä menny hermo, kun metsälenkin jälkeen perskarvat on risuja täynnä ja karvat solmussa. :roll:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

norruska

norruska
Viestimäärä: 236

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 00:42  
+
0
Kaverilla on myös about 40cm korkea sheltti, joka kuitenkin menee medeihin. Se ei ole musta mitenkään paha korkeus, vaikka matalempi se voisi kuitenkin olla ehkä pari senttiä.

Miten sitten toi arkuus ja epävarmuus uusia ihmisiä kohtaan? Ollaanko teillä miten kovia haukkumaan?

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 01:36  
+
0
Tietystihän se sitten on hyvä, jos on iso medi, mutta jos haluaisin joskus itse alkaa kilpailemaan agissa, niin sillonhan oma koira olis pieni maksi. Virallisestihan tota ei oo mitattu, mutta luultavasti on yli sen 43 cm.

Rotumääritelmän mukaan sheltin kuuluu olla vieraita ihmisiä kohtaan pidättyväinen, mutta nykyään tapaa todella usein myös erittäin sosiaalisia shelttejä. Alissa on jotain siltä väliltä, se ei ehkä ole menossa heti häntä vispaten nuolemaan vieraan naamaa, mutta ei se ole kyllä mitenkään arkakaan. Se vaan tarvitsee hiukan aikaa. Esim. koirapuistossa se usein kiertää ihmiset läpi ja parkkeeraa ittensä ihmisten eteen rapsuteltavaks. :nauru: Samaten, jos on vieraita, niin Alissa on kyllä kiinnostunut vieraista, mutta ei se ole esim. noutajamainen häslä, joka moikkaa kaikkia into piukalla. Pentutestin mukaan Alissa on "aluksi hieman varautunut vierasta ihmistä kohtaan, mutta tutustuessa lämpenee nopeasti" ja toi lause kyllä kuvaa hyvin myös aikuista Alissaa. :wink: Musta toi on toisaalta hyvä, että sitä pidättyväisyyttä löytyy: lenkillä pääsee ihmisistä hyvin ohi ja vieraat saa tulla rauhassa sisälle.

Alissa on mielestäni melko hiljainen sheltti. Se haukkuu usein sellasta ilmotushaukkua, kun se kuulee tai näkee jotain (sen mielestä) epäilyttävää, mutta hiljenee kiellolla. Lisäks se haukkuu myös joskus, jos kierrokset nousee, esim. leikkiessä. Haukkuminen ei oo ollu meillä koskaan ongelma.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 08:18  
+
0
Komppailee Suzunaa, en tykkää kanssa tästä yhtään..
Tää näyttää ihan joltain lastenpalstalta hymiöitä myöden.. :roll:

Ja nyt kun ei nää noita edellisiä viestejä, enkä kyllä yhtään muista kuka kyseli shelttien hintoja, niin vastattakoon yleisesti, että kennelit joista mä asiaa tiedustelin, niin hinnat oli 1200e tai enemmän..
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 08:37  
+
0
Nyt on aamutipat laitettu ja yritin tuota Mannan silmää katsoa, niin mielestäni vaalea/harmaa alue ei näkyisi enää niin selvästi. Näkyy kyllä, mutta on himmeämpi. Toivottavasti tipat auttavat ja sarveiskalvon pinta alkaa parantua. Luin että tipat lähinnä ehkäisevät muita bakteeritulehduksia.

Hieman silmä tuntuu kutiavan ja on koittanut sitä vähän rapsutella. Mietinkin, että saakohan kaulureita ihan apteekista tai eläinkaupasta, jos tuo alkaa enemmänkin kutiamaan, ettei sitten mene pahemmaksi. Lääkäri ei eilen sellaista ehdottanut enkä itse siinä edes tajunnut kysyä.

Mitä ruokaa muuten syötätte shelteillenne ja kuinka paljon? Manna söi kasvattajalta lähtiessään esimmäiset 4 kuukautta RC:tä, mutta nyt ollaan siirrytty 1st choice penturuokaan ja aikuisten pussi on jo valmiina niin voi alkaa sekoittelemaan, kun penturuoka alkaa loppumaan.

Mannalle on tarjottu reilu 2dl aamuin illoin, mutta kasvattaja puhui viikko sitten toisen pennun omistajalle että reilu desi riittäisi. Oletteko antaneet jotain kuivaruoan kylkiäisenä? Manna rouskuttaa ruokaa aina kovin haluttomasti ja osa yleensä jää, joten voisi ehkä olla syytä vähentää annosta. Oletteko tehneet esim. koirapuuroja yms.? Itse lainasin kirjastosta koirien keittokirjan, jossa olisi ohje pataruokaan. Ruoka koostui proteiinista (joku liha), kasviksista, ohrasuurimoista ja nesteestä. Mahtaisikohan sellainen maistua raksujen kera.
Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 08:58  
+
0
Miten pitkään tuota penturuokaa syötetään?
Meillä kasvattajan antamassa pentupakkauksessa oli tota 1st choisea ja sitä se sanoi antavansa itsekkin, eli sillä nyt varmaan ainakin aloitellaan meilläkin..

28pv <3
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 09:06  
+
0
^

Me saimme kasvattajalta silloin ohjeistuksen, että 7-8kk ikäiseksi asti. Manna täyttää tässä kuussa jo 9, mutta penturuokaa on vielä jäljellä ja Manna on solakassa kunnossa niin ei haittaa nuo lisäenergia.
Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 09:19  
+
0
Ok, kiitos.
Meillä on kans joku koiran keittokirja. Mä en tiedä onko minusta tekemään niitä sisälmyksiä sisältäviä soppia, mut oli siellä jotain ihan hyviäkin ohjeita. Tosin oon aatellut, et jos sekottais omista ruuista jääviä tähteitä kans sit nappuloihin aina joskus, kun sattuis sopivaa ruokaa olemaan.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 09:28  
+
0
Kannattaa kysellä ihan kasvattajalta kuinka kauana antaa penturuokaa. Itse annoin nelikuiseksi asti ja vaihdoin sitten aikuisten ruokaan.

Sheltin hinta on nykyään tuossa 1200 euroa. Siitä ylitse jos pyytää, on mielestäni vähän liikaa. Taitaa kuitenkin olla rotuyhdistyksen suositushinta tuo 1200 euroa. Yhdestä pentueesta tiesin, että pyydettiiin 1300 euroa ja ihmettelin tätä kovasti, koska noh.. Yhdistelmä ei ollut mielestäni sen arvoinen.Välillä ei voi kuin ihmetellä noita hintapyyntöjä: todellakin tehdään kasvatushommia rakkaudesta rotuun...

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että pentujen hinnat ovat nousseet aivan älyttömästi. Sanoivat kasvattajat mitä tahansa, niin tuossa on paljon ilmaa. Todella moni sanoo, että eivät juuri 1000 euroa enempää halua koirasta maksaa ja allekirjoitan tuon täysin.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 12:24  
+
0
En oo tiennykkää, että shelttien hinnat on noussu noin paljon! :eek: Alissan tulosta ei oo, ku vuos ja sillon kasvattaja sano, että 1000 euroa on rotuyhdistyksen suositushinta. Ei voi kun ihmetellä, että miten koirien hinnat voi nousta koko ajan, missä se raja menee?! Mulle toi 1000 euroa alkaa olla jo katto ja 1200 euroa kuulostaa todella suurella summalta. Todennäköisesti kuitenkin maksaisin ton summan mukisematta, jos olis hyvä yhdistelmä ja pentukuume. :nauru:

Alissa syö vieläkin Eukanubaa, mutta ajattelin sitä Jahti&Vahtia kokeilla seuraavaks. Lisukkeena meillä menee jauhelihaa tai mahapullia. Haluisin kyllä lisukkeitakin monipuolistaa, mutta oon niin laiska. :wink: Suzuna: Onko J&V sopinu Sirulle? Mitä laatua ostitkaan?

Huoh, mä niin toivon, että kurakelit ois jo ohi. Täällä ei oo enää lunta muualla ku lumikasoissa, ni pian pitäs olla kuivempaa. Rasittavaa käydä suihkussa vähintää kolme kertaa päivässä. :roll: Syksyks harkitsen Hurtan kurapukua.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 12:31  
+
0
Joo me kyllä maksettiin (tai siis vasta varausmaksu maksettu) toi mukisematta, vaikka mies pitikin kalliina. :D Mä pidin pääni ja nyt se karvapallo sit odottelee 28 päivän päässä hakijaa uuteen kotiin.. <3
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 12:59  
+
0
Manna maksoi varausmaksun kanssa 1250€ syyskuussa 2009. On ollut tähän astisen elämäni kallein ja rakkain sijoitus. Vaikka puoliksi sen avokin kanssa ostinkin.

Toi kura on tosiaan inhottavaa. Eilen kun olin päivystävällä koirulin kanssa oltiin ekan kerran kävelemässä keskustan kävelykatua. Pieni matka käveltiin automaatille ja siinä ajassa tuli koira ihan kuraiseksi. Ei sentään täällä vähän syrjemmässä noin kurastu ku on vaan isoja kävelyteitä.

Kun ilmat paranee pitäisi mennä Turun keskustaan totuttamaan Mannaa vilinään. Torille ja hansaankin koiran taitaa saada viedä. Jopa vaatekauppoihin shoppaamaan. :D Eikö kieltä koske vain elintarkkeita myyviä kauppoja ellei toisin mainita. Huomiseksi luvattu +10 ja puolipilvistä = aurinkokin voi paistaa!
Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 16:25  
+
0
Cara-Melli täällä, nykyään kyllä nimimerkki hapokasta. Sillä se oli ensimmäinen ajatus, kun katsoin tätä uutta...mikä lie. Lievästi hankalaa...etten paremmin sanois. Meinas hermo mennä, kun en ymmärrä miten sen vanhan nimimerkin olis saanut takas käyttöön. Sähköpostiosoite ei muka kelvannut vaikka takuulla oli sama, kun ennenkin.

Laitoin Mellistä tommosen kuvan.

Hitto miten nuo hymiötkin hyppii tuolta silmille. Ajatus katkeilee, enkä enää yhtään muista mihin pitikään vastata...

Niin juu, minä syötän J&V semmosen 100g/pvä Toffolle, 130g Mellille ja Heilalle kesäaikaan 150g/pvä. Talvella Heila saa enemmän, kun oleilee häkissä ja pidän sen vähän tukevammassa kunnossa.

Muoks. vielä toisenkin kerran.
Maksoin Mellistä 2007 850 euroa.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12
(Viestiä on muokattu lauantaina, 10.04.2010 klo 16:36)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545650
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265823
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.04.2024 klo 15:00)