Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Perjantaina, 09.04.2010 klo 20:42

Shetlanninlammaskoirat

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 50

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 22:16  
+
0
Rommitus kirjoitti

Onko paikkakunnallasi jonkin seura järjestämiä näyttelykoulutusta tai shelttien järjestämää koulutusta? Ainakin Hämeessä ja Turussa on. Jos on, mene ihmeessä mukaan. Kannattaa suosia oman rodun kursseja, koska siitä saa parhaimmat esitysvinkit, kun he tuntevat rotua paremmin. On ihan eri asia esittää shelttiä kuin esim. aseteltavaa terrieriä. Myös kasvattajasta voi olla apua.



Turussa asun ja ollaan tosiaan menossa shelttikerhon järjestämiin näyttelyharjoituksiin. :) Näköjään ei tässä uudessa kc:ssä näy enää paikkakuntaa.
Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 07:31  
+
0
Sonik, joo rokotukset saavat täyden voiman siinä 4,5 kuukauden iässä. Mannatus, hyvä, kannattaa mennä. Mä vähän muistelin, että asuisit Turun suunnalla, mutta en ollut ihan varma. Sieltä saat varmana hyviä vinkkejä tuonhon sosiaalistamiseen ja arkuuden voittamiseen.

Eiliset treenit olivat ihan infernaaliset.. Rommi on sheltiksi todella hiljainen, ei hauku oikeastaan yhtään. Nyt jostain syystä se olisi räkyttänyt koko tunnin. Kiva kiva. Ei uskonut kieltoa, joten puhaltelin sitten ilmaa sen kasvoille => oppii, että ekaa ei:tä kannattaa kuunnella. Taisi kuitenkin olla vähän oman mokan syytä tuo haukkuminen. En ehtinyt tehdä niin pitkää lenkkiä kun olin ajatellut opiskelujuttujen takia. Tuo sitten pursusi energiaa. Vaikka tultiin hyvissä ajoin paikalle ja käytiin vielä tutkimassa uutta, tulevaa lenkkipaikkaa, niin ei se energian määrä vähentynyt yhtään.

Muuten meni treenit hyvin, sain hiottua vähän seuraamisen lähtöä, hyppyä samoin. Oli oikein haastava paikkamakuukin. Ensin meni vierestä ohi 3 bortsua ja sitten hetken päästä alkoi viereinen koira haukkumaan. Mä olin lähes tulkoon varma, että siinä haukun kohdalla Rommi lähtee, mutta ei. Jännittyi kyllä, mutta pysyi. Olin kyllä ylpeä pojasta. Myöhemmin tehtiin vielä paikalla istuminen, niin, että oltiin kolmiossa koirat selät vastakkain ja ohjaaja käveli väleistä tuottaen näin häiriötä. Hyvin meni sekin =)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 07:55  
+
0
No näin mä muistelinkin, et noi rokotukset menee, tuli vaan joku musta aukko ajatuksiin.. :)

Sittenhän me ihan hyvin voidaan tulla Noksun näyttelyyn katsomaan et "tolleen mäkin sit isona.." :D
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 08:27  
+
0
Eilen tehtiin tulikoe. Kävin pihalla läpi kaikki alokasluokan liikkeet, hyppyä lukuunottamatta, putkeen kokeenomaisesti ollenkaan palkkaamatta.
Paikallamakuu reilu minuutti, pysyi hyvin, nousi perusasentoon hyvin.
Seuraaminen taluttimen kanssa, jätätti hieman, mutta muuten kyvin.
Seuraaminen taluttimetta, kontakti hyvä, välillä hapuili seurauspaikka (liian kauas sivulle). Käännökset hyvin, yhtä lukuunottamatta. Pysähtyminen perusasentoon hyvä.
Liikkeestä maahan, epäonnistui - koira istui. (kolmannella yrittämällä meni maahan)
Luoksetulo - erittäin hyvä ja vauhdikas.
Liikkeestä seisominen - erittäin hyvä ja onnistunut.
Loppuun otin vielä luoksetulon, jonka jälkeen palkkasin päivän ruoka-annoksella.

Kaikenkaikkiaan, olin varsin tyytyväinen että ei mennyt aivan plörinäksi. Seuraaminen ja maahanmeno siis vielä työnalle, mutta pääpiirteittäin uskon että me uskalletaan avoimin mielin mennä sinne alokasluokkaan kokeilemaan ensi kuussa. :hymy:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 09:02  
+
0
Täällähän on oikeita tokotaitureita! Hienoa :peukku:

Tuo mun höyrypää ei jaksa keskittyä vielä muutamaa sekuntia kauempaa, joten ei olla mitään perusjuttuja kummempaa harjoiteltu edes. Menisi vain hermot... Tokoilua en ole sen kummemmin suunnitellut kun en ole saanut otettua selvää millaista se tuolla meilläpäin on edes, mutta sinne bh-kokeeseen meidän on sitten pakko aikanaan mennä joten vähän pitäisi kai skarpata... Onneksi siinä ei kai kaiken tarvitse olla ihan millin päälle, ja meille riittää että päästäisiin vaan läpi.

Mannatus kirjoitti:

Halikossa ei oltu, mutta olen nähnyt yhden turkulaisen kennelin pienen trikkisheltin, jonka nimikin on osuvasti Kirppu. Oli kyllä tosi pieni.



Heh :nauru: Tuokin oli kyllä hirmu pieni, tosin soopeli. Mutta tosi sievä :aurinko: Jotkut pikkuiset sheltit näyttää lähinnä pomeranianilta, mutta tämä oli kyllä ihan sheltin näköinen. Ja vissiin siis kuitenkin aikuinen, koska pentuluokka oli erikseen alle vuoden ikäisille. Mekin menestyttiin taas, Quincy oli sinisten eka ja bis 5. Mulle on ihan mysteeri miten se on pärjännyt niin hyvin vaikka sählää ja riekkuu ihan hirveästi, ja kun ne muut sijoittuneet ovat yleensä sellaisia patsaita :nauru:

Manna kuulostaa munkin mielestä ihan sellaiselta kuin sheltin ehkä kuuluisikin olla, ja eikös se ole suunnilleen mörköiässäkin :mietiskel: Ei sheltin tarvitse vieraita ihmisiä rakastaa, ja kun vaan rauhassa opettelette että vieraiden ihmisten lähentelystä seuraa jotain mukavaa, niin kyllä se siitä. Quincyhän on toooodella ihmisrakas, mutta se on selvästi oppinut kyseisen käyttäytymismallin emältään, joka oni ihan samanlainen. Silloin kun tuo oli nuorempi se oli aika rasittavaa, koska kaikki ihmiset tietenkin jutteli söpölle pennulle niin että se ei jossain vaiheessa oikein nähnytkään muuta kuin kivoja ihmisiä. Nyt aikuisempana jonkinlainen pidättyväisyys alkaa ehkä sittenkin tulla läpi, koska se ei enää oikeastaan kiinnostu sellaisista ihmisistä jotka eivät puhu nimenomaan sille.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 20.04.2010 klo 09:03)

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 09:19  
+
0
Rommituksen ja Suzunan juttuja lukiessa tuntee itsensä tosi laiskaksi ja osaamattomaksi, mut se on kyllä tottakin. Aika älyttömän hienoa, mitä kaikkea te olette saaneet aikaan koirienne kanssa, lainkaan väheksymättä muidenkaan suorituksia. Mannatuksen ja Adetsonin jutut viittaa minusta aika selkeästi murkkuikäisiin koiruuksiin, ellen pahasti erehdy. Jaksamista kummallekin:paijata:
Mun pitäis soitella tarkastusajat Toffolle, kun sillä tuli 16. päivä vuosi täyteen.
Naapurin kanssa sovittiin, että voitaisiin yhdessä mennä harjottelemaan agin alkeita koiriemme kanssa. Tosin hänen uusi colliensa varmaan osaa jo kaiken, kun kyseessä on agi kouluttaja, mutta saadaanpahan asiantuntevaa ohjausta. Aion ottaa Mellinkin alkeisryhmään vaikka se osaa kaikenlaista, mutta itse olen unohtanut kaiken melko suvereenisti. Tyttären kiinnostus taitaa olla enempi muissa asioissa tällä hetkellä kuin koirien koulutuksessa. (ne murkut :roll: )
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 12:09  
+
0
Tosta arkuudesta/pidättyväisyydestä... Alissahan oli myös pentuna menossa moikkaamaan häntä heiluen ihan kaikkia ja lenkillä kaikki ois myös halunnu rapsuttaa Allua. Nykyään päästään lenkillä ihmisistä hyvin ohi, mutta toiset koirat on useimmiten niiiiin kivoja, että aina pitää koitaa, josko pääsis moikkaamaan. :roll: Tässä lähiaikoina pari kertaa lenkillä joku ihminen on pysähtyny juttelemaan ihan yllättäen ja ojentanu käsiään Alissaa kohti, niin Alissa on sillon perääntyny. Kuitenkin toi menee vieraiden ihmisten luokse mielellään ja jää aina rapsuteltavaksi (esim. koirapuistossa tai kun on vieraita), remmissä tollanen äkkilähestyminen pelottaa Alissaa. Enkä kyllä pidäkkään joidenkin ihmisten tavasta lähestyä vierasta koiraa tyyliin suoraan kun tulee vastaan ja kysymättä. Silloin en edes ihmettele Alissan reaktiota. Jouluna hiukan ihmetytti, kun mun siskon mies katto Alissaa ja sano sille kovaan ääneen "PUM" (kuolemistemppu) ja Alissa meni täysin lukkoon ja vältteli siskon miestä koko loppuillan. Samaten se pelästy kerran mun äidin veljeä, mutta laittaisin nämä tapaukset kuitenkin pehmeyden piikkiin, koska Alissa on kuitenkin lopulta palautunut pelästyksestään. Näissä tapauksissa muitten on ollu vaikea tajuta Alissan käytöstä, mutta mua se ei haittaa. Alissa pelkää myös pikkulapsia ja saattaa alkaa haukkua, jos pieni lapsi juoksee kohti. Tässä ollaan onneksi päästy ihan hyvin eteenpäin, mutta harmittaa kyllä, koska toi pelko on saanut alkunsa muutamista huonoista kokemuksista.

Agikarsinnoissa tammikuussa tottelevaisuusosiossa oli yhtenä osana luoksepäästävyys ja se meni ihan hyvin. Alissa istu mun sivulla ja miestestaaja kyykisty Alissan eteen ja Alissa nuuhkasi ihan rentona miehen kättä. Toi on kuitenkin sen verran pidättyäväinen, että se vaatii ensin hiukan aikaa, että paljastaa sen "rapsutaks mua, jos parkkeeraan tähän"-luonteensa. :nauru: Alissan äiti on muuten ihan samanlainen: jos istu vaikka tuolilla, niin se tuli rauhassa siihen viereen kuikuilemaan, et jos sais silityksiä. Ite tykkään kovasti Alissan "puolipidättyväisestä" luonteesta, kun se osaa olla vieraiden kanssa rauhallinen, mutta tykkää kuitenkin huomiosta.

Tsemppiä Mannatukselle ja Adetsonille! Kyllä se siitä, kun vaan jaksaa tehdä ahkerasti töitä ongelman eteen. :hymy:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 14:49  
+
0
Hapokasta, oikeesti oon aika laiska treenaaja, mut en vain paljasta sitä :shifty: onneksi toi koira pelastaa mut usein kuin ihmeen kaupalla :D

Paulchen, lueskelin tuosta BH kokeesta, ja alkoi minuakin kiinnostaa sen suorittaminen. Ihan rehellisesti en tiennyt että sheltin kanssa sen voi suorittaa :D Onko siinä muuta kuin tuo kävelykaavio, ja luoksetulo eteen? Käytännön eroina tokoon? Plus sitten tietysti se kaupunki osuus. Olisi tosi mielenkiintoista kokeilla, ei taida suomessa olla kovin yleistä. Ainakaan edellisen 12kk aikana vain 4 shelttiä sen on suorittanut. :kieli:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 14:58  
+
0
Kertokaapa mullekin mikä tämä BH kirjainyhdistelmä on. Laiskimus ei jaksa ettiä, se on liian hapokasta.:wink:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 15:00  
+
0
Se on Käyttäytymiskoe :hymy: Luulin että se on vain palveluskoira roduille, mutta nyt valaistuin että sen saa suorittaa ihan mikä piski vain jos rahkeet riittää :)
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 19:24  
+
0
Shelteissä on jonkin verta BH:n suorittaneita. Itsekin tähtään siihen tulevaisuudessa.

Lyhykäisyydessään BH:ssa on paikallamakuu noin 15 minsaa, ohjaaja selin. Samaan aikaan toinen koirakko suorittaa seuraamiskuviota, johon kuuluu normiseuraus, juoksu ja hidas kävely. Sitten on jääviä liikkeitä ja ihmisryhmä. Käännökset tehdään aina vasemmalle, on "vaikeampi". Kuvio suoritetaan kahdesti: irti ja kytkettynä. Aiemmin myös ammuttiin, mutta ei enää. Seuraamisessa ei ole liikkuria huutamassa esim. juoksua mars vaan ohjaajan pitää muistaa kuvio itse.

Kaupunkiosuus on sitten aika iisi. Ohitetaan pyöriä, toisia koiria, jutellaan ihmisryhmässä, pakutellaan auto-ovia jne. Koira jätetään myös hetkeksi yksin ja ohjaaja menee piiloon. Sillä aikaa toinen koirakko kävelee ohi. Youtubessa löytyy hyviä videoita, kun vain laittaa hakusanaksi BH-koe.

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 21:37  
+
0
Tänään ei mennyt toko mitenkään putkeen. Oltiin paikalla ihan viime tipassa ennen alkamista ja Manna ei rauhottunut koko tunnin aikana. Oli kovin levoton ja haukkui toisia koiria lähes koko tunnin. Mannan energia meni haukkumiseen ja ryntäilyyn ja mun energia hiljaa pitämiseen. :/

Harjoiteltaessa luosetuloa Manna haahuillen tuli metrin ja sitten lähti muiden koirien luo vauhdilla. Toiset koirien omistajat hieman säpsähtivät, mutta ei Manna edes haukkunut meni vain haistelemaan. Kouluttaja sitten kertoikin muille koirakoille, että Manna ei ole aggressiivinen vain nuori koira ja peloissaan.

Tuli hyvä mieli, että rauhoitteli muita, vaikka meillä ei muuten niin mallikkasti mennytkään.
Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 09:02  
+
0
Joo Suomessa tuota BH:ta taidetaan tehdä lähinnä pk-puolella. Sehän on saksalainen koe, ja siellä siis ihan yleisesti käytössä joten toki sen voi suorittaa ihan minkä tahansa koiran kanssa. Meillä se on pakollinen jos aikoo jossain lajissa kilpailla ja yleensä muutenkin, jos haluaa jonkin koirakerhon porukoissa pidemmän aikaa harrastella, ainakin jos ryhmiin on tungosta, lisäksi sen suorittamalla saa (kaupungista riippuen tosin) vähän alennusta koiraverosta.

Kyllähän nuo kaikki tottelevaisuusasiat on ihan koulutuksesta kiinni, lähinnä mua ahdistaa se kaupunkiosuus kun koiran pitäisi osata käyttäytyä siinä edes jotenkin järkevästi ilman kauheaa käskyttämistä. No onneksi siinä ei kuitenkaan yleensä kai olla hirveän ankaria. Ja ärsyttää että siinä käskysanat on (ainakin Saksassa) ennalta määrätyt, eli nekin täytyy sitten opetella vielä erikseen uudelleen kun tähän asti oon käyttänyt aika sekaisin melko mielikuvituksellisia käskyjä :nauru:

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 10:07  
+
0
Mun on koirineni ainakin turha edes haaveilla tommosen kokeen suorittamisesta. Ensinnäkin kumpikaan ei kyllä olis 15 minuuttia paikoillaan, mahdoton ajatus. Ja ne autot ja polkupyörät...huhuhuh! Yks juttu on vielä tossa tokossa ja muissa palveluskoirajutuissa toi seuraaminen. Siis miten ne ohjaajat pysyy pystyssä, kun koira kävelee ihan jalassa kiinni ja suorastaan jalan päällä. Mulle sopii paljon paremmin toi shelttien tyyli kulkea hiukan edellä tai kuitenkin irti jalasta. Minä saisin hepulin jos koira kulkis niin kuin sen seuraamis liikkeessä kuuluu kulkea. Eli ei ole toko mun juttu, ainakaan kilpailumielessä.
Hain muuten sitä glyserolia Toffon korviin. Nyt on neitokaainen melkoinen rasvaletti, kun öljyt leviää korvista koko päähän :ttou:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 10:12  
+
0
Mä rupesin bongailemaan kasvattajan suosituksesta meille jo pentutokokurssille paikkaa.
Jänskättää. :D
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 10:20  
+
0
^Hyvähän se on olla ajoissa :wink:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 10:23  
+
0
Uusi PRA tapaus todettu Suomessa :( Että vetää surulliseksi tää tilanne. Ihmettelen kovasti miten vähän osa kasvattajista tuntuu tietävän perusgenetiikasta, siis Mendelin säännöistä. Matadorijalostus jyrää.. Jos vähänkin koiranettiä tutkii, niin tosi monella on isänä matadoriuros. Sehän on sitten kivaa, kun tämä koira paljastuu PRA-kantajaksi tai vielä pahempaa, sairaaksi.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 10:31  
+
0
Mistä luit tästä uudesta tapauksesta?
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 10:35  
+
0
Matadoriuros? :o

Mä tuollasen ku Rottdames koirakoulun paikansin, järkkää kursseja pirkkahallilla. Sinne varmaan sit ilmoittautumaan jahka tietää miten pentusille elokuussa on noita kursseja. :)
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 10:39  
+
0
Matadoriurokseksi sanotaan urosta jota käytetään astutukseen erittäin paljon verattuna muihin rodun uroksiin.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 19:45)