Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Tiistaina, 02.10.2012 klo 08:12

Shetlanninlammaskoirat - osa 7

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 50

NepNep

NepNep
Viestimäärä: 51

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Keskiviikkona, 10.10.2012 klo 21:47  
+
0
Rose: Kun katsoo Lillin isän edellisten jälkeläisten terveystuloksia, niin varsin paljon löytyy niin huonoja kyynäriä kuin lonkkiakin eli luultavasti isän puolelta tulee rasitetta luustopuolen ongelmiin, kuten ajattelitkin.

Annsku: Sanos muuta :neutral: Money talks...

Rose

Rose
Viestimäärä: 866

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Torstaina, 11.10.2012 klo 00:18  
+
0
^Niinpä. Niitä ei ollut ehditty kuvata vielä siinä vaiheessa, kun Lillin pentuetta suunniteltiin. Nyt niitä huonoja kyynäriä sitten putkahtelee... :(

Eluk

Eluk
Viestimäärä: 7

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Torstaina, 11.10.2012 klo 09:24  
+
0
Minun mielestä shelttien yksi ongelma on, että käytetään nuoria uroksia heti alkuun paljon jalostukseen, ennenkuin edes tiedetään mitä ne jättää. Ja muutenkin yhdelle urokselle paljon jälkeläisiä. Silmäsairauksista en pidä crd:tä niin ongelmallisena, sen kun voi geenitestillä todeta. Ripset on hankalia ja niitä tuntuu olevan joka toisella. PRA on se ison peikko minun mielestä. Toivottavasti ne kyynärät saataisin joskus pevisaan!
shelam Tavu 08/06
shelam Loki 03/12

Blogi

NiiNu

NiiNu
Viestimäärä: 1727

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Torstaina, 11.10.2012 klo 09:42  
+
0
Mä olen kanssa kiinnittänyt huomiota rotuyhdistyksen sivuilla oleviin pentueisiin, miten voi olla että vähintään joka toisella lukee, etteivät täytä rotuyhdistyksen vaatimuksia milloin miltäkin osin..? :neutral:

Meillä olis parin viikon päästä ensimmäiset näyttelyt edessä, Hertta on ilmoitettu Lahden pentunäyttelyyn, apuva! :eek: :nauru: Onneksi ei tarvitse itse mennä kehään, etten pilaa pienen esiintymistä omalla hermoilulla. Seisoa osaa oikein hienosti ja ravikin sujuu näyttelyhihnassa oikeen nätisti, kunhan vauhti on sopiva, mutta saa nähdä miten pystyy keskittymään, kun paljon koiria ja hälinää ympärillä. Mutta harjoitteluahan nuo pentunäyttelyt on, että eipä se niin justiinsa ole :)
Shelttityttö Hertta, s. 05/2012

cayla

cayla
Viestimäärä: 506

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Torstaina, 11.10.2012 klo 10:55  
+
0
eluk Musta tuntuu myös että näitä ulkomaanvahvistuksia käytetään paljon ennen kuin saadaan tietoa siitä mitä ne periyttää. Ja sitten tuosta että teetetään yhdellä uroksella paljon pentueita. Sen huomasi hyvin kun kyselin/seurasin viime kesänä aktiivisesti tulevia pentueita ja aika monessa oli isä-kandidaatteina samat urokset kuin muissakin!

Mä en kyllä voi ymmärtää sitä että miksei niitä kyynäriä voi kuvauttaa vaikka ne ei pevisaan kuulukkaan.. Se että kyynärät ei kuulu pevisaan ei ole mun mielestä mikään perustelu jättää niitä kuvaamatta!

Tsemppiä Hertalle ensimmäisiin näyttelyihin!
shelam 4/10
Blogi

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Torstaina, 11.10.2012 klo 12:08  
+
0
Toi on kyllä niin suuri ongelma, että uroksia aletaan käyttää tosi nuorina ja alusta saakka paljon, vaikka pitäisi ensin odottaa tuloksia kasvattien terveystuloksista. Kiva sitten myöhemmin todeta, että hupsis, se periyttääkin huonoja lonkkia ja kyynäriä. :/ Mikä kiire sitä urosta on oikeesti käyttää? Mielenkiintosta kattella esim. tätä tilastoa (valitsee tuolta siis jalostukseen käytetyt urokset). Mitä järkeä on teettää yhellä uroksella 26 pentuetta yhden vuoden aikana?? En ymmärrä.

Ja sitten ne, jotka tietää, että koirassa on joku terveydellinen vika, ja silti sitä käytetään. Esim. yhellä ton Lillin isän narttupennuista on kyynärät 2/2 ja silti sillä on teetetty pentue. Sille oli tehty terveystarkit oikeen kahteen kertaan, ilmeisesti vielä varmistettu, että oli ekalla kerralla tullu oikee tulos. No tulos oli ihan sama toisellakin kerralla ja silti vaan pentuja tulemaan. :mad:

Jee, tänään taas tokoilemaan! :hymy: Vihdoin saa taas lenkkeillä ja touhuta normaalisti, ku se pirun kennelyskä on kokonaan ohi. Toivottavasti ei jouduta enää ikinä sairastamaan sitä!
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu torstaina, 11.10.2012 klo 12:09)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Torstaina, 11.10.2012 klo 12:27  
+
0
Ja lonkkia tutkittu 33/141 pennulta.. :roll:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Torstaina, 11.10.2012 klo 14:57  
+
0
Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi

NiiNu

NiiNu
Viestimäärä: 1727

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Torstaina, 11.10.2012 klo 15:02  
+
0
^Ihana kuva! :nauru:

Käyttääkö täällä muuten monet shelteillään vaatteita? Siis lähinnä kurapukuja keväällä/syksyllä ja/tai jotain lämpövaatteita talvella? Käväisi vaan itsellä mielessä tuo kurapuvun hankkiminen kun keskiviikkona oltiin käyty riekkumassa kaatosateen jälkeen erittäin mutaisella pellolla. Tuloksena läpikotaisin kurainen koira, jonka turkki oli kaiken lisäksi täys niitä inhoja kasvin siemeniä, joissa on ne kaksi väkästä, jotka mukavasti tarttuu melkosen tiukasti karvaan kiinni. Siinä sitten kiroili niin omistaja kun koirakin, kun yritin saada turkista taas sen näköistä, että koiran voi päästää muallekin asuntoon kun kylpyhuoneeseen :nauru:
Shelttityttö Hertta, s. 05/2012

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Torstaina, 11.10.2012 klo 15:07  
+
0
Savu näyttää jotakuinkin samalta kun Manna kun sille laittaa kurapuvun.. :nauru:
Se on taas oppinut karauttamaan takas sohvan nurkkaan kun otan puvun naulakosta.. "Mä voin ihan hyvin pidättää siihen asti kun on taas kuivaa.." :ttou:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

CeNedra

CeNedra
Viestimäärä: 73

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Torstaina, 11.10.2012 klo 16:37  
+
0
Lillin sisarusten pentusuunnitelmat toivottavasti kuopattu siinä vaiheessa, kun Lillillä todettu "shelttikinner". Sekin kun on erittäin vahvasti perinnöllinen ja koiralle äärimmäisen kurja vaiva, eikä shelttipopulaatiossa ongelmista pienempiä. Minä varmaan mielummin pelaisin "venäläistä rulettia" ottamalla koiran, jonka molempien vanhempien lähisuvusta löytyy pra-koirien sukulaisia kuin jälkeläisen koirasta, jonka sisaruskatraassa on todettu tuon sheltille turhankin yleinen rakenneheikkous kintereessä. En ottaisi kyllä tuota ekaakaan vaihtista, mutta jos nyt pakko olisi valintaa tehdä :D

Olisi ihan mukava tietää mitä rotuyhdistys aikoo tuolle kinnerasialle tehdä. Monet harrastajat kun joutuvat katseensa kääntämään ihan muihin rotuihin, kun tuo kinnerasia on niin suuri mysteeri. Paljon on erilaisia privaattejakinnerlistoja, mutta olisi kyllä kiva, jos asiasta saisi ihan julkista. Näin blogi ym. aikakautena ihmiset onneksi avoimesti näistä asioista puhuvat ja sitä myöten tietoa on mahdollista saada, mutta jättäähän se vähän kysymysmerkkejä ilmaan.

Minusta on erittäin huolestuttavaa tuo nuorten urosten ihan järjetön ylikäyttö. Ihan jo silläkin mittarilla, että koiran luonne on vakiintunut yleensä pari vuotiaaksi mennessä. Esimerkiksi monella geneettinen paukkuarkuus ilmenee vasta nuoruusiässä, vaikka pentuna olisikin ollut peloton ja rohkea. Siihen on ihan syynsä, että luonnetestinkin alaraja on pari vuotta. Muutenkin monen muotiurosten taustalla on usein nounou -koiria, joten kapeeksi meinaa käydä. Olisi ihan toivottavaa, että myös "peräkammarin" poikia jalostusuroslistoille ilmoitettaisiin, koska etenkin pienehköistä toimintakykyisistä trikkipojista on aika kova pula.
Shelttipoppoo Nati ('07), Java ('09) & Iona ('15) / javanas.net

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Torstaina, 11.10.2012 klo 17:04  
+
0

CeNedra kirjoitti:

Olisi ihan toivottavaa, että myös "peräkammarin" poikia jalostusuroslistoille ilmoitettaisiin, koska etenkin pienehköistä toimintakykyisistä trikkipojista on aika kova pula.


Mä tossa itse asiassa olin yhteyksissä yhteen kasvattajaan niiltä tiimoilta. että paljonko lopulta tuota jalostusuroslistaa kasvattajat käyttää. Siis noin yleisellä tasolla.
Ja sain kyllä (ihan odotetun) mutta aika hätkähdyttävän vastauksen siitä, että nämä isommat nimet kasvatusporukassaanhan ei alennu tuolle listalle edes koiriaan laittamaan, kun ne menee "kaupaksi" ilman mainostustakin. Ja sen ikävä kyllä huomaa myös pentueiden sulhasissa. Piiri pieni pyörii.. :roll:
Mietin hetkellisesti Savun laittamista sinne takaisin, mutta taitaa näitä merlepoikia olla sen verran tarjolla, ettei maksane vaivaa ja omat odotukset kuitenkin kovasti taas vaan nousis turhaan..
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Rose

Rose
Viestimäärä: 866

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Torstaina, 11.10.2012 klo 19:13  
+
0

Tutuli kirjoitti:

Esim. yhellä ton Lillin isän narttupennuista on kyynärät 2/2 ja silti sillä on teetetty pentue. Sille oli tehty terveystarkit oikeen kahteen kertaan, ilmeisesti vielä varmistettu, että oli ekalla kerralla tullu oikee tulos. No tulos oli ihan sama toisellakin kerralla ja silti vaan pentuja tulemaan. :mad:



:eek:
Ei voi käsittää...............

Hassua, kun aluksi näytti siltä, että sheltti on maailman tervein rotu mutta alkaahan se pikkuhiljaa valkenemaan, mikä on todellinen tilanne. Kun huomaa, kuinka pieni osa koirista on tutkittu, niin tajuaa, että on paha mennä sanomaan koko rodun tilanteesta yhtään mitään.

Olisi hyvä, jos terveystutkimukset olisi pakko tehdä kaikille. Maksu voisi esimerkiksi sisältyä pennun hintaan, jolloin kasvattaja voisi vaikka itse käyttää koiran tutkimuksissa parin vuoden iässä, jos ei omistaja haluaisi vaivautua. Tietenkään kaikkia pennunomistajia ei voi saada kiinni, mutta aika moni nykyään tuntuu pitävän kasvattajaan edes jonkinlaista yhteyttä, joten varmasti tällä tavoin saataisiin tutkittua huomattavasti enemmän koiria kuin mitä nyt.
Säästyttäisiin huonolta jalostukselta ja koirien omistajat osaisivat varautua ajoissa ja ennaltaehkäistä koiriensa kipuja. Esimerkiksi Lillin sisko alkoi nyt jo heti syömään nivelvalmisteita, vaikka ei ole oireillut vielä yhtään.

CeNedra

CeNedra
Viestimäärä: 73

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Perjantaina, 12.10.2012 klo 09:20  
+
0

Sonik kirjoitti:


Mä tossa itse asiassa olin yhteyksissä yhteen kasvattajaan niiltä tiimoilta. että paljonko lopulta tuota jalostusuroslistaa kasvattajat käyttää



Sanotaan nyt näin, että näille "isoille nimille" ei Javalla ole välttämättä mitään annettavaa. Sheltti on päärotu ja monesti näyttelyorientoituneet kasvattajat jalostavatkin sitä päätä (koska näyttelyissä hyvä pää ja ilme kumoaa monta muuta virhettä, jotka minun silmääni näyttäisivätkin pahalta, esim. suorat etuosat). Mikään erityisen poikkeuksellisen upea näytelmäpää tuolla otuksella ei ole, vaan lähinnä sen valttikortit on harrastuspotentiaalisuus sen moottorin myötä, kiva rakenne ja kiva suku (ja tietty upea merleväri).

Niimpä meillekin suurinosa kyselyistä tulee harrastuskenttien laidalla (ja kuinka monta kertaa oonkaan kuullut lauseen "jos mulla olis trikki, niin sulho olis siinä" :D). Käytännössä urosvalinnat tehdään kyselemällä ympäriinsä (tälläkin hetkellä olen lupautunut etsimään yhdelle merletyttöselle sulhoa) ja tuo jalostusuroslista on silloin hyvä paikka saada koiraa esille, koska monet silti seurailee mitä siellä tapahtuu ja herkemmin sieltä jää sitten ehkä jonkun mieleen.
Shelttipoppoo Nati ('07), Java ('09) & Iona ('15) / javanas.net

NepNep

NepNep
Viestimäärä: 51

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Perjantaina, 12.10.2012 klo 10:05  
+
0

CeNedra kirjoitti:



Niimpä meillekin suurinosa kyselyistä tulee harrastuskenttien laidalla (ja kuinka monta kertaa oonkaan kuullut lauseen "jos mulla olis trikki, niin sulho olis siinä" :D). Käytännössä urosvalinnat tehdään kyselemällä ympäriinsä (tälläkin hetkellä olen lupautunut etsimään yhdelle merletyttöselle sulhoa) ja tuo jalostusuroslista on silloin hyvä paikka saada koiraa esille, koska monet silti seurailee mitä siellä tapahtuu ja herkemmin sieltä jää sitten ehkä jonkun mieleen.



Kyllä minäkin suosittelisin harkitsemaan Savun laittamista vielä jalostusuroslistalle. En usko, että reippaita, terveitä ja luonnetestattuja merlejäkään voi olla liikaa. Itse jos kasvattaisin, niin lähtisin ensisijaisesti etsimään sopivaa urhoa harrastavista peräkammaripoitsuista :hymy:

Minunkin kokemuksen mukaan harrastus- ja kisakenttien laidat ovat otollisimpia paikkoja tsekkailla jalostusyksilöitä. Kyllä sitä saa melkein joka kisoissa "myydä ei oota", mikä on kyllä harmillista (eniten varmaan shelttisen itsensä mielestä :nauru:).

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Perjantaina, 12.10.2012 klo 11:11  
+
0
Mulla tuli tossa mieleen, kun yks ilta kateltiin talenttia telkusta ja mies sanoi, että mistä vetoo niin suomen paras laulaja ei koskaan tuu julkisuuteen, vaan laulaa ainoastaan suihkussa ja sukujuhlissa. Et ehkä se suomen kaunein ja tervein shelttikin makaa vaan onnellisena jonkun sohvalla, eikä koskaan tuu jalostettavaksi, kun omistajaa ei vaan kiinnosta piirit ja koira on vaan lenkkikaveri. :nauru:

Savullahan siis periaatteessa on hyvä merlevärikin (sininen on puhdas ja syvä) mutta musta vaan on ottanut vallan ja sehän ei sinällään oo periytyvä ominaisiuus, kun ei toi nyt sentään kryptinen oo.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Eluk

Eluk
Viestimäärä: 7

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Perjantaina, 12.10.2012 klo 12:04  
+
0
Silloin kun itse etsi Tavulle urosta, niin katsoin kyllä jalostusuroslistan plus kiertelin eri blogeja ja selasin koiranettiä. Että suosittelen kylllä listalle laittoa ja blogiin myös sellasita "myyvää" yhteenvetoa koirasta. Jos on terve, luonnetestattu ja näyttelyissäkin käynnyt uros, niin varmasti kiinnostaa ainakin sellaisia jotka haluaa kasvattaa muutakin kuin sitä nättiä päätä. :)
shelam Tavu 08/06
shelam Loki 03/12

Blogi

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Perjantaina, 12.10.2012 klo 13:47  
+
0
^Mulle iski yhtäkkiä semmonen olo, et ootko sä ollu täällä KC:ssä aikasemminkin? Ku toi Tavun nimi ja sun nimimerkki kuulosti niin tutuilta. Sit kävin äsken kurkkaamassa sun blogia, niin sulla oli kuin olikin myös Catrina-sheltti, ku muistelin, että sillä Tavun omistajalla, jonka mä muistin oli myös sen niminen trikkineiti. Kauheen sekava höpötys. :nauru: Mut siis oisitkohan sä ollu täällä sit joskus Tavun pentuaikoina, ku mä muistan ihailleeni sen pentukuvia? Tietty oon myös sun blogia lukenu. :hymy:

Ihanat Manna ja Nemi! :love: Alissalla on Hurtan kurahaalari, mistä se ei mitenkään hirveesti tykkää, mut antaa kyl ihan nätisti laittaa päälle. Kauheesti ei oo kyl tullu sitä käytettyä, ku jotenkin säälittää laittaa se Alissalle, ku se kahisee kävellessä ja toinen näyttää hiukan raasulta. :nauru: Eikä siitä viruttamisessa kovin iso vaiva loppujen lopuks oo.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Annsku

Annsku
Viestimäärä: 236

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Perjantaina, 12.10.2012 klo 13:49  
+
0
HUH! Vältyttiin leikkaukselta. Jänne oli arpeutunut kuulemma hyvin paikalleen. Kinner tuntuu siitä kipeästä jalasta tosi paljon paksummalta verrattuna toiseen jalkaan, mutta sen ns. ylimääräisen arpikudoksen pitäisi lähteä itsekseen pois. Tässä on riski, että jänne luksoi joskus myöhemmin, mutta ell piti sitä epätodennäköisenä. Jee :jjei:

NiiNu

NiiNu
Viestimäärä: 1727

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 7 - Perjantaina, 12.10.2012 klo 14:12  
+
0
Mitenkä muuten tuo shelttien turkin kuivaaminen esim. kaatosadelenkin tai suihkuttelun jälkeen? Mä kuivailin maanisena Herttaa sen kuralenkin jälkeen ihan hiustenkuivaajankin kanssa, kun pelkään hotspottia. Tassun pohjat kuivaan aina sieltä anturoiden välistä, jos lenkillä ovat kastuneet. Olenko ihan pöpipää :nauru: vai onko tuo kuivailu ihan oikeasti tarpeellista?

muoks. piti vielä sanomani, että tosi mahtaa, että Meela säästyi leikkaukselta! :)
Shelttityttö Hertta, s. 05/2012
(Viestiä on muokattu perjantaina, 12.10.2012 klo 14:13)

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 09:30)