Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Maanantaina, 07.02.2011 klo 23:17

Shiba

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 9

Papaya

Papaya
Viestimäärä: 22

VS: SHIBA - Maanantaina, 29.12.2014 klo 22:22  
+
0
Oho, elikä sinulla on narttukin tuolla wikipedian antaman haitarin ylärajoilla :0 Voin siis olettaa, että wikipedia ei nyt tällä kertaa anna ihan oikeaoppista tietoa :D

Juu, riistaviettiä en toivo, mutta olen sen kanssa elänyt ja tarvittaessa olen valmis siitä jälleen luistamaan :) Jos rotu on muuten ideaali niin olen valmis siihen. Ja sitä se shiba vaikuttaisi olevan! Alan olla jo ihan innoissani vaikka realistinen pennun saapumisaika on vasta n. vuoden kuluttua :D

ooa

ooa
Viestimäärä: 780

VS: SHIBA - Tiistaina, 30.12.2014 klo 11:05  
+
0
Jee kivaa :)

Sullahan on nyt siis ideaaliaika ottaa selvää kasvattajista ja käydä tutustumassa useisiin shiboihin. Suomessa on kuitenkin suhteellisen pienimuotoista koirien kasvatus eikä niitä pentuja ihan älyttömiä määriä synny. Viime vuonna näytti olleen 20 pentuetta ja 60 pentua. Pentueisiin syntyy arviolta 1-4 pentua, isommat pentueet ovat harvinaisempia, joten jos halajaa tiettyä yhdistelmää niin kasvattajan kanssa aloitettu yhteistyö ennen pentuja on ensi arvoista! Samoin on jonkin verran tyhjäksi jääviä narttuja, joten omaa yhdistelmää saattaa joutua joka tapauksessa odottamaan.

Shiboissa kysyntä varmaan ylittää tarjonnan ja nyt voisin kuvitella kysynnän olevan vielä suurempi, sillä juuri loppuneessa Yle:n esittämässä joulukalenterissa seikkaili Hupi-shiba, joka on tehnyt rotua tunnetuksi. Kiinnostus on ainakin tällä hetkellä aika suurta, niin hyvässä kuin pahassa.

Ja jos vaan suinkin pystyt niin tutustu tuleviin vanhempiin, molempiin jos mahdollista, mutta ainakin äitikoiraan! Kotioloissa saa ehkä suurimman käsityksen, näyttelyissä koirat ei välttämättä ole ihan omimmillaan. Mulle se on nykyään tärkeätä tietoa, osaan suhtautua tohon nykyiseen pentuun ihan eri tavalla, sillä tiedän aika tarkkaan mistä se on tullut, mikä käytös on luonteeseen kuuluvaa, mikä periytyy äidiltä ja mikä isältä jne. Ei oo tullut yllätyksiä ja ihmetyksen aiheita :)

Siihen kokoon vielä sen verran, että Suomessa ja osittain varmaan muissakin pohjoismaissa taitaa olla sääntö eikä poikkeus, että shibat ovat vähän liian isoja. Rotumääritelmän rajat paukkuvat, mikä ei siis olisi suositeltavaa, mutta kannan koko sanelee myös jonkin verran kasvattajien jalostussuunnitelmia ja silloin koko ei ehkä ole se mikä on ensimmäisenä mielessä.

Liity ihmeessä FB:n shiba-ryhmiin, ainakin Suomen Shiba Ry:llä on omansa ja Shiba-Finland -ryhmästä saat katseltua mm. kuvia ja luettua juttuja shiboista!
Shibatrio <3

Papaya

Papaya
Viestimäärä: 22

VS: SHIBA - Tiistaina, 30.12.2014 klo 16:51  
+
0
Kiitos! Täytyypä alkaa tutustumaan livenä shiboihin ja kasvattajiin, ehdottomasti.

Tuo on ehkä vähän harmi, että sallitut rajat paukkuvat. Tai no, en tiedä onko siitä sinänsä itse koiralle mitään haittaa vaikka olisikin vähän korkeampi kuin sallittua, mutta enemmän se kertoo kasvattajien valinnoista ja siitä, ettei rotumääritelmää noudateta tarkasti kaikilta osin. Vaikka ei tämä tosiaan minun maailmaani kaada vaikka saisinkin koiran, joka painaa enemmän kuin 10kg :D

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: SHIBA - Tiistaina, 30.12.2014 klo 18:17  
+
0
mulle myös kasvattaja kertoi nykyään shibojen kasvavan lähes poikkeuksetta hieman rotumääritelmiä suuremmiksi - novan pentueessa oli jopa 5 pentua ja meidän neiti on todennäköisesti ainoa joka jää 'oikean' kokoiseksi shibaksi:nauru: veljensä on ollut alusta asti suunnilleen 2kg painavampi, nyt ei olla hetkeen punnittu kun ei ole kotona vaakaa, mutta tehosterokotuksilla 16viikkoisena eli vajaa kuukausi sitten painoi muistaakseni 4,5kg.
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/

Papaya

Papaya
Viestimäärä: 22

VS: SHIBA - Tiistaina, 30.12.2014 klo 20:59  
+
0
Mikähän siinä oikein on.. Jos haluaa isompaa koiraa niin miksei keskittyisi hokkaidoon tai kishuun tai akitaan sen sijaan, että alkaa vääntämään shibasta isompaa? Isompia rotuja on jo tarjolla, turha alkaa poistamaan shibasta sen kompaktia kokoa :/ Oh well.

Mites muuten, syntyykö Suomessa minkään seesamin värisiä shiboja? Olen sellaisen mielikuvan saanut, että ovat ainakin Suomessa harvinaisia tai peräti olemattomia? Vai onko se koko maailmalla näin, että seesami on se kaikkein harvinaisin?

ooa

ooa
Viestimäärä: 780

VS: SHIBA - Tiistaina, 30.12.2014 klo 21:17  
+
0
Seesameita ei ole Suomessa, ovat tosiaan sen verran harvassa ettei niitä ole vielä tänne asti riittänyt.

Koon suureneminen ei ole ollut tarkoituksellista, näin ainakin itse olen ymmärtänyt. Mutta koska shiboja on niin vähän ja koko kanta on niin suppea on jalostusvalinnat tehtävä siitä mitä on, toki kantaa aina pyritään elvyttämään tuontikoirilla, mutta esim pohjoismaiset shibat ovat myös isokokoisia. Mutu-tuntumalla sanoisin, että jalostuksessa muut asiat kuten luonne, terveys ja oikeanlainen ulkonäkö (korvat, silmät, ilme tms.) painaa vaakakupissa silloin enemmän kuin koko. Tarkoituksella tuskin kukaan haluaa shibaa suurentaa. Epävirallisesti Japanissa on muuten mame-shiboja, eli mini-shiboja :)

Neanicole, ai kamala sulla on sitten pikkuinen tyttö siellä. Toi mun 12vko:nen painoi siis eilen 5,3 kg...
Shibatrio <3
(Viestiä on muokattu tiistaina, 30.12.2014 klo 21:36)

Papaya

Papaya
Viestimäärä: 22

VS: SHIBA - Tiistaina, 30.12.2014 klo 21:47  
+
0
Jep, Suomi on sen verran pieni maa että valinnanvaraa löytyy vähemmän kuin muualta. Ja kyllä tärkeintä on luonne ja terveys, ehdottomasti.

Oho, enpä ole mistään mini-shiboista ikinä kuullukaan :0 Pitääpä heti käydä googlaamassa.

Mikähän Shiba ry:n sivuja vaivaa kun eivät ole toimineet moneen päivään? Niin mielelläni kävisin siellä ahmimassa kasvattajalistaa ja muuta yleistä nippelinappelia :D

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: SHIBA - Keskiviikkona, 31.12.2014 klo 01:20  
+
0
joo nova on ihan mini, vaikka jatkuvasti kasvaakin:nauru:

mä oon ymmärtänyt ettei edes japanissa ole paljoa seesameita, että se olis niinkin harvinainen ja 'vaikea' väritys saada. itseäni ihan hirveästi sellainenkin viehättää ja siksi olenkin miettinyt shikokua, mutta en vielä mitenkään sen tarkemmin tutkinut luonnetta tai muuta. niitä taitaa olla se 4 rekisteröitynä suomessa?:nauru:
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/

Papaya

Papaya
Viestimäärä: 22

VS: SHIBA - Keskiviikkona, 31.12.2014 klo 17:31  
+
0
Joo, muakin se seesami kutkuttais kyllä. Mutta en ala suremaan, punaiset ja black & tan shibatkin on kivoja :)

Eikös jollain täällä ole shikoku? Olen saanut siitä sellaisen kuvan, että on todella oman arvonsa tunteva, itsenäinen ja itsepäinen rotu. Samalla linjoilla akitan kanssa?

ooa

ooa
Viestimäärä: 780

VS: SHIBA - Keskiviikkona, 31.12.2014 klo 18:27  
+
0
Suomen Shiba Ry:n sivut ovat olleet alhaalla jo aika kauan, ilmeisesti jonkin aika perustavaa laatua olevan vian vuoksi. Asiaa pyritään kai koko ajan korjaamaan. Tässä lainaus FB-sivulta:

"Suomen Shiba ry:n kotisivut ovat tällä hetkellä teknisen vian vuoksi korjauksen alla. Rodusta ja yhdistyksestä kiinnostuneille tärkeimmät tiedot pähkinänkuoressa:

KESKUSTELUFOORUMI on oiva paikka kysymysten esittämiseen. Sieltä löytyy myös aiempia keskusteluja mm. shiban hankintaan, terveyteen, luonteeseen ja koulutukseen liittyen. Toki kysymyksiä voi esittää myös täällä fb-ryhmässä. Hakutoimintoa kannattaa käyttää, sillä monista aiheista on täällä aiempaa keskustelua. http://keskustelu.suomenshiba.fi/
PENTUNEUVONTAAN saa yhteyden osoitteesta shiba.pentuinfo@gmail.com. Pentuneuvonnasta saat tietoa rodusta ja neuvoja shiban hankintaan liittyvissä asioissa.
Yhdistyksen KASVATTAJALISTALLA ovat ne kasvattajat, jotka ovat hyväksyneet kasvattajalistan säännöt (=kasvatukseen ja jalostukseen liittyvät ohjeet). Koska kotisivut eivät toimi, ei lista tällä hetkellä näy. Listan saat halutessasi toistaiseksi yhdistyksen pentuneuvonnasta.
JÄSENEKSI liittyminen: Jäsenmaksu vuodelle 2015 on 24 euroa (perhejäsen 5 euroa). Jäsenenä saat Shibasanomat-lehden kotiisi ja voit osallistua yhdistyksen järjestämiin tapahtumiin ja kilpailuihin. Jos haluat liittyä jäseneksi, lähetä sähköpostia jäsenrekisterin ylläpitäjälle osoitteeseen paivi.jarvinen5@gmail.com."


Löysin ihan hyvän oloisen topikin Nihonken-foorumilta, jos lontoo taipuu niin ollos hyvä: Kirjoita linkkiteksti...
Siellä oli ainakin yksi ihan pätevän oloinen "listaus" kain, akitan, shiban ja shikokun välillä.
Tässä myös hyvä teksti eroista Yamabushi-kenneliltä!

Shiba on mun käsityksen mukaan ehkä itsenäisin ja hankalimmin motivoitavissa Nihon keneista. Muilla saattaa olla myös laumaviettiä shibaa enemmän ja muut kuin akita ja shiba ovat edelleen ihan oikeasti paljon puhtaampia metsästyskoiria. Mulla ei ole kuitenkaan kovin hyvää henkilökohtaista käsitystä muista roduista, vaikka tuttuja ne jossain määrin ovat. Kaikki on tullut kuitenkin nähtyä ja rapsuteltua :)
Mä mietin aika paljon näitä rotuja, enne tuota kolmatta shibaa ja olisin ollut kallistumassa vahvasti kainkoiraan. Kolmas shiba tuli ihan vaan tuon yhdistelmän takia :)

Ens vuodeksi on vissiin eka shikokupentuekin tulossa Suomeen ja täälläkin foorumilla ainakin yksi shikoku seikkailee hiskien kera :)
Shibatrio <3
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 31.12.2014 klo 21:36)

Papaya

Papaya
Viestimäärä: 22

VS: SHIBA - Keskiviikkona, 31.12.2014 klo 21:39  
+
0
Missä sä olet päässyt noihin rotuihin tutustumaan? :0 En ole ikinä nähnyt yhdenkään kävelevän vastaan, en sitten missään. Näyttelyissä en tosin käy, että sieltä niitä kai voi löytää, en tiedä? :D

ooa

ooa
Viestimäärä: 780

VS: SHIBA - Keskiviikkona, 31.12.2014 klo 22:07  
+
0
:D Ehkä mä olen itse itseni ajanut sellaisiin tilanteisiin, että kaikki on tullut tavattua osittain vahingossakin. Kai ja shikoku on mm. tullut vastaan lenkillä täällä piskuisessa kaupungissa, joka on johtanut sitten muutamaan tapaamiseen koirien ja omistajien kanssa. Hokkaido asuu anopin kanssa samalla kylällä pohjoisessa, akitoja on tutuilla ja kishu on rapsutettu näyttelyssä :D Näyttelykäynnit kannattaa ajoittaa esim. erikoisnäyttelyihin niin näkee hyvässä lykyssä kaikki rodut kerralla ;) Mun näyttelyhistoria on varmaan laskettavissa yhden käden sormilla, joista kahessa oon ollut itekin kehässä vanhemman nartun kera.
Shibatrio <3

yorath

yorath
Viestimäärä: 1124

VS: SHIBA - Torstaina, 01.01.2015 klo 19:57  
+
0
Pakko tulla toteamaan vaikke oma rotu shiba olekaan, että tänne meidän nurkille on rantautunut valkoinen shibapenne ja onhan se aika helly tapaus. :love: Tuli tuossa lenkillä nyt toistamiseen vastaan ja vitsit kun ne on niin aikuisen näköisiä vaikka onkin ihan vaavi vielä! :hymy: Etenkin kun vertaa tuohon omaan rotuun jossa se pentumainen pyöreys ja olemus on niin ilmiselvä ja pitkäkestoinen vaihe.. :nauru:
{ slku Väinö s. 02.01.2013 }
{ slku Unto s. 02.06.2016 }

Hengessä mukana-blogi / instagram @hengessamukana

But the ocean's not whiskey and I'm not a duck.

ooa

ooa
Viestimäärä: 780

VS: SHIBA - Torstaina, 01.01.2015 klo 20:43  
+
0

yorath kirjoitti:

Pakko tulla toteamaan vaikke oma rotu shiba olekaan, että tänne meidän nurkille on rantautunut valkoinen shibapenne ja onhan se aika helly tapaus. :love: Tuli tuossa lenkillä nyt toistamiseen vastaan ja vitsit kun ne on niin aikuisen näköisiä vaikka onkin ihan vaavi vielä! :hymy: Etenkin kun vertaa tuohon omaan rotuun jossa se pentumainen pyöreys ja olemus on niin ilmiselvä ja pitkäkestoinen vaihe.. :nauru:




Oo! Oiskohan Espoossa? Jos kyllä, niin se on meidän tytön veli. Iloinen velikulta :love:
Shibatrio <3

yorath

yorath
Viestimäärä: 1124

VS: SHIBA - Torstaina, 01.01.2015 klo 21:34  
+
0
^ Joo Espoossa! Mä vähän mietinkin että olisko salee teiän tyypin veikka, kun oli niin saman ikäisen näköinen! Pieni maailma! :nauru:
{ slku Väinö s. 02.01.2013 }
{ slku Unto s. 02.06.2016 }

Hengessä mukana-blogi / instagram @hengessamukana

But the ocean's not whiskey and I'm not a duck.

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: SHIBA - Sunnuntaina, 11.01.2015 klo 20:53  
+
0
mä vähän upittelen näitä välillä josko olisi joku vielä kuulolla:nauru:
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/

Moonlight

Moonlight
Viestimäärä: 19

VS: SHIBA - Tiistaina, 13.01.2015 klo 13:01  
+
0
Asutko Papaya missä päin Suomea? Mun kainkoiria on aina mahdollista tulla tapaamaan livenä tänne Joensuuhun :). Lisäksi mun kasvatteja asuu Varkaudessa, Oulussa, Helsingin Malmilla ja Vantaalla ja he varmasti myös mielellään rotua livenä esittelevät, jos tahtoo tavata.
Kai will lay down its life to protect its master.

Kennel Gekkoo No:
http://gekkoonokais.webs.com/

Shibanana

Shibanana
Viestimäärä: 52

VS: SHIBA - Tiistaina, 13.01.2015 klo 19:35  
+
0
Ajattelin vielä kysysäistä, että onko teidän shiboilla hyvä maltti? (esim. jos shiba ei saa huomiota vaikka se haluaisi, alkaako se turhautumaan?)

Kyllä mä joskus sen shiban otan. Vaikka kuinka olen pohdiskellut muita rotuja, shiba on kuitenkin aina se ykkönen.
Tosin tässä vähän aikaa sitten isäni cockerspanieli puraisi mua ranteeseen aika kovaa (jäljet jäivät moneksi päiväksi), niin kiinnostus koiriin vähän lopahti. Mutta sitten tämä shibakuume taas alkoi. :)
miks ees höpötän tämmöstä, tuskin ketään edes kiinnostaa :'D

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: SHIBA - Tiistaina, 13.01.2015 klo 23:45  
+
0
Shibat on senverran itsenäisiä ettei sitä huomiota kerjätä mainitsemallasi tavalla, ainakaan omien kokemuksieni mukaan. Nova on kyllä todella kiintynyt meihin ja tykkää seurailla huoneesta toiseen perässä ja olla kaikessa mukana, mutta jos ei saa huomiota niin kyllä se aika pian rauhoittuu omiin oloihinsa touhuamaan milloin mitäkin ja millä leluilla ja peleillä:hymy:

Ja älä ihmeessä anna tuollaisen yhden tapahtuman pilata koiraintoasi ja mielipidettäsi!:hymy:
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: SHIBA - Tiistaina, 13.01.2015 klo 23:49  
+
0
ja ooa hei eikös teidän koo ole tuontikoira? novan kasvattaja vaan ehdotti tässä taannoin jos hankittais yhteisomistuksella tuontiuros kun on tiennyt mun haaveilleen siitä ja itsekin suunnittelee uutta urosta jota vois sitten toivon mukaan käyttää jalostukseen:hymy: novan kasvattajalla onkin kunnon kokemusta tuontikoirista kun lähes kaikki omansa ovat tuonteja, mutta olisi kiva kuulla vähän muitten kokemuksia ja vinkkejä mitä kaikkea tuohon ulkomailta tuontiin sisältyykään.
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 02:00)