Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Perjantaina, 09.04.2010 klo 20:45

Snautserit

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 17

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: SNAUTSERIT - Lauantaina, 13.08.2011 klo 00:55  
+
0
Kurja juttu tuo linkissä oleva tapaus :(

Tohon korvien nypintään liittyen niin alistamisen sijaan totuttaisin pennun rauhalliseen käsittelyyn niin ei mene joka kerta vääntämiseks kun jotain pitää tehdä.. Eli jos pentu rimpuilee niin määrätietoisesti pidetään kiinni (ei liian kovin kuitenkaan) ja kun lakkaa rimpuilemasta niin otetta voi hellittää. Mitä useemmin kampaa turkkia ja harjottelee kynsienleikkuuta yms sen nopeemmin koira siihen tottuu ja käsittely helpottuu.

Mun koiran kasvattaja ja usea muu käppänäihminen on sanonut, että karkealle turkille ei suositella furminaattoria vaan mielummin normaali pohjavillaveistä. Furminaattorin terät on karvaan nähden väärässä kulmassa ja saattaa katkoa karvaa. Kun karva on pidempää niin voi käyttää ns. coat kingiä (hara tms oikealta nimeltään?), koska myös pohjavillaveitsi voi katkoa karvaa kun se on pidempää.

Koira nypitään ekasta kerrasta lähtien lähes kaljuksi lukuunottamatta jalkoja ja partaa. Tosin jos alle on ehtinyt kasvaa jo uutta karvaa niin sitten ei oo täysin kalju. Mitä enemmän karvaa ja pohjavillaa saa nyppimällä pois, sen parempilaatuseks karva pikkuhiljaa tulee. Toivottavasti löydätte pennulle jonkun kivan trimmaajan ja jos vaan kiinnostusta on niin kannattaa kysellä trimmaajalta mahdollisimman hyvät neuvot niin voi itekin jatkossa nyppiä.

Ite olen vienyt kasvattajalle koiran nypittäväks tähän asti mutta nyt kesällä nypin ja siistin ekaa kertaa itse. Eihän se lopputulos ihan yhtä siisti ollu kun kasvattajan tekemä mutta tulipahan kokeiltu. Aikamoinen urakka kyllä oli...
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

Naver

Naver
Viestimäärä: 111

VS: SNAUTSERIT - Lauantaina, 13.08.2011 klo 09:08  
+
0
Anuapina : Joudun alistamaan ton pennun yleensä kun alotan just toista korvaa nyppiä, mutta sen jälkeen on ihan nätisti, inahtelee joskus vaikka en ole karvaakaan koskenut (esittää että sattuu). Olen antanut kasvattajan ohjeiden mukaan pennun rauhoittua ensin ja sitten vasta jatkanut. Kynsienleikkaus meillä sujuu hienosti ja tassukarvojen leikkaus.

Tarkotus on, että ton koiran saisi joskus trimmattua itse. Näkis vaan sen ekan trimmauksen, niin näkisi miten se tapahtuu. Netistä kyllä olen löytänyt hyviä ohjeita ja vinkkejä.
Takaisin luontoon. Elämme vain kerran. Hiiteen velvollisuudet.
- Muumipappa

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: SNAUTSERIT - Sunnuntaina, 14.08.2011 klo 00:38  
+
0

Naver kirjoitti:

Anuapina : Joudun alistamaan ton pennun yleensä kun alotan just toista korvaa nyppiä, mutta sen jälkeen on ihan nätisti, inahtelee joskus vaikka en ole karvaakaan koskenut (esittää että sattuu). Olen antanut kasvattajan ohjeiden mukaan pennun rauhoittua ensin ja sitten vasta jatkanut. Kynsienleikkaus meillä sujuu hienosti ja tassukarvojen leikkaus.

Tarkotus on, että ton koiran saisi joskus trimmattua itse. Näkis vaan sen ekan trimmauksen, niin näkisi miten se tapahtuu. Netistä kyllä olen löytänyt hyviä ohjeita ja vinkkejä.



Mää en edelleenkään oikein ymmärrä mitä tarkotat tolla alistamisella tai miksi se on tarpeen.. mutta hyvä, että saat korvat kummiskin nypittyä. :)
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

Naver

Naver
Viestimäärä: 111

VS: SNAUTSERIT - Sunnuntaina, 14.08.2011 klo 09:00  
+
0
Toi siis alkaa puremaan ja tarjoomaan hammasta aina jossain vaiheessa nyppimistä, niin sitten alistan aina, että lähtee luulot pois. Tää on nyt hieman hurja kertomus, mutta Luka ei oikein kasvattajalla tykännyt että nypitään (vieras ihminenkin vielä) niin kasvattaja puras korvasta, niin johan oli hiljainen poika ja hampaat kiltisti piilossa :nauru: .. Ton jälkeen ei kyllä olla nypitty, kun noi korvat on liimattuina mutta jospa se olis nyt oppinut että pitää olla kiva kun mami nyppii korvat puhtaiks.
Takaisin luontoon. Elämme vain kerran. Hiiteen velvollisuudet.
- Muumipappa

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: SNAUTSERIT - Sunnuntaina, 14.08.2011 klo 22:04  
+
0
Mulla on koira, joka ei tykkää yhtään korvien nyppimisestä ja kynsien leikkuusta. Jos alkaa rimpuilemaan, niin otan koirasta vielä tukevamman otteen, mutta jatkan vasta kun koira on rauhoittunut.
Mutta en päästä myöskään pois tilanteesta vaikka rimpuilee, ainakin esim. yksi kynsi vielä leikataan sen jälkeen.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: SNAUTSERIT - Maanantaina, 15.08.2011 klo 11:24  
+
0

Anuapina kirjoitti:


Mun koiran kasvattaja ja usea muu käppänäihminen on sanonut, että karkealle turkille ei suositella furminaattoria vaan mielummin normaali pohjavillaveistä. Furminaattorin terät on karvaan nähden väärässä kulmassa ja saattaa katkoa karvaa. Kun karva on pidempää niin voi käyttää ns. coat kingiä (hara tms oikealta nimeltään?), koska myös pohjavillaveitsi voi katkoa karvaa kun se on pidempää.

Koira nypitään ekasta kerrasta lähtien lähes kaljuksi lukuunottamatta jalkoja ja partaa. Tosin jos alle on ehtinyt kasvaa jo uutta karvaa niin sitten ei oo täysin kalju. Mitä enemmän karvaa ja pohjavillaa saa nyppimällä pois, sen parempilaatuseks karva pikkuhiljaa tulee. Toivottavasti löydätte pennulle jonkun kivan trimmaajan ja jos vaan kiinnostusta on niin kannattaa kysellä trimmaajalta mahdollisimman hyvät neuvot niin voi itekin jatkossa nyppiä.



Mä olen ihan sujuvasti käyttänyt furmista trimmausten välillä ja ei ole ainakaan oman koiran karvaa katkonut. Toki mulla on muutama pohjavillaveitsikin käytössä. Juuri trimmausta ennen en ole käyttänyt, koska ainakin omalla sitä karkeaa karvaa on niin paljon ettei siinä enää pohjavillaa saakaan hinkattua, vaan pitää se karkea ensin nykkiä pois. Omalla koiralla pohjavillaa ei mitenkään erityisen paljoa olekaan, kun se on sinnikkäästi saatu nykittyä aina pois.

Jos ei vie kasvattajalle trimmattavaksi niin kannattaa olla tosiaan tarkkana minne sen koiransa vie. Joillakin koirilla tosin karva on niin huonolaatuista ja pehmeää ettei sitä saa nykittyä ilman että koira kärsii ja silloin se onkin ajeltava. Mutta ilman karvan kasvattajalle näyttämistä en itse lähtisi koiran karvaa ajelemaan tai ajeluttamaan trimmaajalla, en vaikka trimmaaja väittäisikin ettei sitä pysty nykkimään.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Naver

Naver
Viestimäärä: 111

VS: SNAUTSERIT - Maanantaina, 15.08.2011 klo 12:17  
+
0
Tää trimmaus asia onkin tosi harmillinen, kun täällä päin näitä trimmaajia ei ole. Ja kasvattajalle jos viedään, niin joutuis yöpymään. Lukan kasvattaja antoi meille pentuoppaan, niin siinä luki että pentua ei tule nyppiä kaljuksi, vaan siistiksi. Että en nyt tiedä yhtään mitään, kun joka paikassa kaikki tekee erilailla. Pitääkö se kaulakin nyppiä, Lukan kasvattaja ajeli sen ihan lyhyeksi. :neutral:

Harrastatteko te mitään koirillanne? Mulla olis tarkotus ens vuonna viedä Luka agilityyn, mutta ei pääse kovin helposti. Tuntuu jotenkin, että pitäis muuttaa jonnekkin muualle että sais koiran trimmattua ammattilaisella ja harrastettua jotakin :eitietoo: Tiedän yhden trimmaajan joka on ihan hirveä, nyppii väkisin vaikka ei lähtiskään karvan karvaa.
Takaisin luontoon. Elämme vain kerran. Hiiteen velvollisuudet.
- Muumipappa

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: SNAUTSERIT - Maanantaina, 15.08.2011 klo 12:33  
+
0
Eikö pentua ole sitten vielä "siistitty" eli nykitty niitä pitkiä pentuhaituvia pois? Periaatteessa silloin ei kyse ole varsinaisesti ensimmäisestä trimmauksesta. :hymy: Eli ekalla kerralla nykitään ne pisimmät irtoavat haituvat pois ja jos tarttee niin siistitään korvat, naama ja peppu, eli ei vedetä ihan muliksi koko koiraa. Ja karvaa nykitään sitä mukaan kun se irtoaa. Varsinainen trimmaushan on sitten vasta kun pentu on puolen vuoden tai vähän yli.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Naver

Naver
Viestimäärä: 111

VS: SNAUTSERIT - Maanantaina, 15.08.2011 klo 13:24  
+
0
Kasvattaja vaan ajeli peräpeilin, kaulan ja posket ja leikkasi jalkojen koristekarvat ja häntää siisti, eikä mitään muuta. Hän kutsui tuota siistimiseksi ja sanoi,että karva olisi kypsää ehkä ensi kuussa nypittäväksi ja sillon Luka on 5 kuukautta. Mistähän näitä hyviä trimmaajia oikein löytyis, pitäisköhän alkaa jokaiselta vastaan tulevalta kysyä, että trimmaattekos koiria.. Löysin jopa , mutta hän sitten kertoi ettei enää trimmaa koiria. Hiukan epätoivoinen olen nytten :roll:
Takaisin luontoon. Elämme vain kerran. Hiiteen velvollisuudet.
- Muumipappa

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: SNAUTSERIT - Maanantaina, 15.08.2011 klo 13:49  
+
0
Esim täällä on samankaltainen ohje mitä itse sain aikanaan. Eli siinä puolen vuoden iässä otetaan karva kokonaan alas pohjavilla myöten. Ennen sitä on koiralta nykitty ns. pentuvillaa pois.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Naver

Naver
Viestimäärä: 111

VS: SNAUTSERIT - Maanantaina, 15.08.2011 klo 21:28  
+
0
^ Tuo on siis se ohje mikä on rotuyhdistyksen sivuilla, kasvattajalla on sivuillaan sama teksit. Kasvattaja ei nyppinyt Lukasta yhtääkään karvaa, mutta ihan sama ensi kuussa trimmataan. Tulostin jotkut ohjeet nyppimisestä, tai äiti tulosti kun löysi netistä jotkut ohjeet. Itse jos joudutaan trimmaamaan tuo ekakin trimmi (luultavasti joudutaan) niin ei kyllä nypitä kaljuks, kun tossa pentu ohjeessakin niin sanotaan ja talvikin tulossa, toi pentu palelee vesisateellakin. Ihan sama, tulkoot vaikka minkälainen pumpuliturkki, ei sitten käydä näyttelyissä. :ylpea:
Takaisin luontoon. Elämme vain kerran. Hiiteen velvollisuudet.
- Muumipappa

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: SNAUTSERIT - Tiistaina, 16.08.2011 klo 00:47  
+
0

Naver kirjoitti:

^ Tuo on siis se ohje mikä on rotuyhdistyksen sivuilla, kasvattajalla on sivuillaan sama teksit. Kasvattaja ei nyppinyt Lukasta yhtääkään karvaa, mutta ihan sama ensi kuussa trimmataan. Tulostin jotkut ohjeet nyppimisestä, tai äiti tulosti kun löysi netistä jotkut ohjeet. Itse jos joudutaan trimmaamaan tuo ekakin trimmi (luultavasti joudutaan) niin ei kyllä nypitä kaljuks, kun tossa pentu ohjeessakin niin sanotaan ja talvikin tulossa, toi pentu palelee vesisateellakin. Ihan sama, tulkoot vaikka minkälainen pumpuliturkki, ei sitten käydä näyttelyissä. :ylpea:



Missä päin asutte? Eikö lähellä ole ketään esim. kääpiösnautserikasvattajaa, jolta oma kasvattajanne voisi tiedustella koiran siistimistä..
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: SNAUTSERIT - Tiistaina, 16.08.2011 klo 10:42  
+
0

Naver kirjoitti:

^ Tuo on siis se ohje mikä on rotuyhdistyksen sivuilla, kasvattajalla on sivuillaan sama teksit. Kasvattaja ei nyppinyt Lukasta yhtääkään karvaa, mutta ihan sama ensi kuussa trimmataan. Tulostin jotkut ohjeet nyppimisestä, tai äiti tulosti kun löysi netistä jotkut ohjeet. Itse jos joudutaan trimmaamaan tuo ekakin trimmi (luultavasti joudutaan) niin ei kyllä nypitä kaljuks, kun tossa pentu ohjeessakin niin sanotaan ja talvikin tulossa, toi pentu palelee vesisateellakin. Ihan sama, tulkoot vaikka minkälainen pumpuliturkki, ei sitten käydä näyttelyissä. :ylpea:



Ihan näin kolmen vuoden kokemuksella sanoisin että osta sille pennulle vaatetta ja ota karva kuukauden parin päästä kokonaan alas. Johan se kerkeää kasvaakin takaisin ennen isompia pakkasia. Ei se pennulle ole hääviä jos turkki on todella takkuuntuvaan sorttia jatkossa ja sitä selvitellään, saati ettei siitä tule säänkestävää. Ja luultavammin koira pitää sitten trimmata keskellä talvea kovinpien pakkasten aikaan.

Toivottavasti sä olet tiennyt että snautseri on trimmattava rotu, ja se karva otetaan kaksi kertaa vuodessa kokonaan alas. Ja silloin kun se karva on kokonaan poissa niin sille koiralle pitää olla jotain vaatetta.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: SNAUTSERIT - Tiistaina, 16.08.2011 klo 11:42  
+
0
Naver: Kuten tässä onkin tullu jo ilmi niin pentukarvan poistaminen ja eka trimmi (nyppiminen) on eri asia. Ja koira palelee jatkossakin vesisateella, jos karvaa ei hoideta oikein. Kunnolla nypitty turkki kasvaa kerta kerran jälkeen parempilaatuisena takasin, eli muutaman nypinnän jälkeen turkista tulee kutakuinkin sateenkestävää. Eetlan kanssa olen täysin samoilla linjoilla, eli takki pennulle päälle kun vähempi karvaa.

Lähialueilla asuvat käppänäkasvattajatkin ehkä osaa suositella jotain trimmaajia sielläpäin...
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: SNAUTSERIT - Tiistaina, 16.08.2011 klo 12:21  
+
0
Vaikka monessa rotuesittelyssä snautserista käytetään termiä säänkestävä koira niin kyllähän se on ihan selvä asia että kun koiralta otetaan karva alas pari kertaa vuoteen sen mukaan miten karva "kypsyy" että joskus se trimmi menee niin että on jo pakkasta/lunta/tai muuten kylmää ja silloin koira pitää pukea sen muutaman viikon että karva alkaa kasvamaan takaisin. Meillä on Nasulle fleecehaalari sekä takki. Todella kovilla pakkasilla viime talvena oli kumpikin päällä kun trimmistä oli vain kuukausi aikaa eikä karva ollut kasvanut tarpeeksi. Pennulle menee varmasti vielä joku villapaidan hinasta tehty virityskin ja sitten ostaa kun koira on kasvunsa kasvanut kunnon vermeet.

Itse tuunaan tulevalle pennulle jonkunlaisen takin talveksi jostain paidasta tai vanhasta takista ja ostan Hurtan vermeet kunhan on kasvunsa kasvanut.

Hillittömän jänskää odotella, tasan viikonpäästä sitä ois sitten pennun hakumatka edessä. :jjei:
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: SNAUTSERIT - Tiistaina, 16.08.2011 klo 15:06  
+
0
Ja myöskin suosittelen sitä nyppimistä..
Meillä on koiralla lähtökohtaisesti pehmeä karva, joka kasvaa aina 7-8 kk ennenkuin voi nyppiä pois kokonaan. Mutta karva on paljon parempilaatuista nyt kun se on otettu kokonaan alas vissiin 3 kertaa..
Koiralla ikää n. 3 v.
Meillä koiralla on takki olemassa ollut ihan pennusta saakka.
Koiralle teetin viime talvena Helsitar takin, joka tehtiin mittatilaustyönä ja ajatellen koiran harrastuksia agility/toko ym; lihasten kannalta oli tärkeää saada juuri oikean mallinen takki tälle koiralle.
Selitin, että haluan sellaisen takin, joka oikeasti talvellakin pitää koiran lihakset lämpimänä treeneissä odottelujen ajan.

Helsitar käy myös isommissa tapahtumissa paikanpäällä myymässä tuotteita ja silloin voi mittauttaa koiralleen mittatilauksena takin, johon saa brodeerauksia, itse voi valita värit ja materiaalit ja hinta ei päätä huimaa.

eetla: Mikä pentu sulle tulee? Toinen käppänä? Minkä värinen?
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi
(Viestiä on muokattu tiistaina, 16.08.2011 klo 15:07)

Naver

Naver
Viestimäärä: 111

VS: SNAUTSERIT - Tiistaina, 16.08.2011 klo 15:24  
+
0
Tiedän kyllä, että snautserit on nypittäviä otuksia, mutta en tiennyt että ne nypitään ihan kaljuiksi, kun tossa pentu-oppaassakin lukee ettei snautseria tule nyppiä kaljuksi, vaan siistiksi. Että täh , joka paikassa lukee erilailla :eek: Itä-suomessa asustellaan ja yksi kääpiösnautseri kasvattaja olis täällä, mutta häneen ei saada yhteyttä :mietiskel:

Kysynpä nyt teiltä, että pitääkö se pentuturkki sitten nyppiä kokonaan alas , mutta jatkossa sitten ei kaljuksi nypitä?
Takaisin luontoon. Elämme vain kerran. Hiiteen velvollisuudet.
- Muumipappa

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: SNAUTSERIT - Tiistaina, 16.08.2011 klo 21:56  
+
0
Naver: ei vaan nimenomaan sitä pentuhöttöä voi nyppiä pikkuhiljaa tarpeen mukaan, mutta kunnon trimmeissä koira nypitään kaljuksi.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: SNAUTSERIT - Keskiviikkona, 17.08.2011 klo 10:13  
+
0
Joo, ja kun se koira on n. puolen vuoden tai vähän yli niin se otetaan kokonaan alas se karva. Ja jatkossa se karva otetaan alas puolen vuoden välein, riippuen siitä miten karva on "kypsynyt".

Tästä syystä jos haluaa näyttelyissä koiraa käyttää niin miettiä mihin kannattaa ilmoittaa, karva on "näyttely" kunnossa parissa kuukaudessa trimmauksesta. Ja tietenkin muutamia välisiistimisiä pitää trimmien välillä tehdä. Ja luonnollisestikin juuri ennen näyttelyä.

Muoks. sääli ettei kasvattaja ole sinulle selittänyt näitä asioita, koska nämä on juuri niitä oleellisia juttuja etenkin snautserin kanssa. Etenkin jos koiraa on tarkoitus käyttää näyttelyssä. Samoin vähän sääli ettei kasvattaja ole hankkinut sinulle trimmausapua, tai ainakin selvittänyt että mistä sellaista voisi kysyä lähempää kotoa. Minulle ennen myymistä kumpikin kasvattaja on selvittänyt ja alustavasti jopa puhunut koirien trimmauksesta täällä päin asuvan kasvattajan/trimmaajan kanssa. Kumpikin nykyisen ja tulevan koiran kasvattajat kun ovat melkeen 400 kilsan päästä meistä.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 17.08.2011 klo 10:17)

Naver

Naver
Viestimäärä: 111

VS: SNAUTSERIT - Keskiviikkona, 17.08.2011 klo 21:25  
+
0
Kasvattaja ei luultavasti alkanut kertomaan siitä nypinnästä mitään kummempia, koska sanoin että rotua katteltu monet vuodet ja tiedot nypinnästä ym luettu. Sanoin vielä silloin että meillä on tiedossa kelle koira viedään trimmattavaksi, mutta nyt ei enää ole kun ei olla saatu enää yhteyttä siihen trimmaajaan. :ttou: Trimmaajalta siis oli tarkoitus kysyä, mutta nähtävästi trimmataan itse tuo pentunen. Mikäli itse nypitään, niin en kyllä ala kaljuksi nyppimään, sanokoot muut vaikka mitä, minä uskon tuohon hoito-oppaaseen, onhan sen sentään tuo kääpiösnautseri ry laatinut. Ja onhan tässä trimauksessakin eri tapoja, niin eri kasvattajat kertovat luultavasti sen tavan millä itse trimmaavat.
Takaisin luontoon. Elämme vain kerran. Hiiteen velvollisuudet.
- Muumipappa
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 17.08.2011 klo 21:28)

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 17
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28157
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6320
Viestejä yhteensä545645
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265818
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.04.2024 klo 11:15)