Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 23:11

Suomenlapinkoirat

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 50

Loikkanen

Loikkanen
Viestimäärä: 56

SUOMENLAPINKOIRAT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 23:11  
+
0
Avataas tänne nyt lapinkoirakeskustelukin :hymy:

Käytiin äsken koiran kanssa pitkällä kevätpyöräilyllä peltojen keskellä. Koira sai kirmata vapaana, otettiin pari skabaakin ja pakko tunnustaa että kyllä tuosta on tullut sen verta nopea, että hävisin :nauru: No, suurimman osan ajasta se kyllä vain kaivelisi pellolla myyriä, siinä ei paljon mamman pyöräilyt kiinnosta... Hauska seurata toisen intoa, se on niin täpinöissään myyräjahdista...

korpikettu

korpikettu
Viestimäärä: 55

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 20:53  
+
0
Kiva kun avasit uuden keskustelun! Täällä siis entinen korpityttö, nimimerkki tuli vaihdetuksi matkan varrella:)

Mimmikin viettää jo kovasti kevättä. Ainoa ongelma on, ettei keväässä ole sen mielestä mitään kivaa. Lumi lahti pois, kaikkialla on märkää ja pihalla on kuuma eikä voi tehdä muuta kuin makoilla. Kamalaa tämä kevät, eikö vain!
3v lapinkoira Mimmi

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 21:12  
+
0
^Lumi "lähti" pois? Täällä kyllä vielä riittää. Tässä sunnuntailta lenkiltä otettu kuva Rukasta. Tiet täälläkin jo sulat toki. Meillä ei ole poikia häirinnyt kevääntulo, mutta omistajaa häiritsee. Tai häiritsee kurakelit. Äskenkin tuossa lenkiltä tultua sai pienen hiekkalaatikollisen verran hiekkaa kylppäriin kun pesi Rukan. Taitaa ensvkonlopun katselmuksen jälkeen Rukan mahakarvat treffata sakset ja siirtyä kesätukkaan.

Jahas, ei voi laittaa kuin yhden linkin per viesti, kun muuten heittää bugia. Laitampa toisen kuvan sitten seuraavaan viestiin.

(Viestiä on muokattu maanantaina, 12.04.2010 klo 21:18)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 21:19  
+
0
Ja tässä toinen kuva sunnutailta meiltä :hymy: Ruka poseeraa. Lunta tosiaan vielä on melkoisesti.

(Viestiä on muokattu maanantaina, 12.04.2010 klo 21:19)

Loikkanen

Loikkanen
Viestimäärä: 56

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 23:36  
+
0
Jaa, pohjoisemmass vielä riittää lunta :) Etelä-Pohjanmaalla alkaa lumi käydä jo vähiin. Nyt ollaan monena päivänä kävelty metässä talven latupohjia, ne on vielä nippanappa lumella mutta metsässä muuten suht sulaa. Tänään oli ihan mahtava ilma metsälenkille!

Mut se kura tosiaan :roll: Oikeesti ku kaduilla kävelee koiran kans ni on sama ku jos nuohois mopilla hiekkaa ja tois sen sitten sisälle kuivumaan...Oon kauhean laiska suihkuttelemaan, joten hiekka ripisee joka paikassa. Imuri ahkerassa käytössä, varsinki ku tuota karvaakin on lähteny oikein tamppuina. Taas mietin sitä furminatorin ostamista, mut ei taida budjetti joustaa. Jotenkin ihan älytöntä, ku kampaa niin pohjia myöten että näyttää et nyt ei varmaan enää hetkeen lähde, niin eikös hetken päästä jo taas karva pöllyä :nauru:

Tuosta karvojen leikkaamisesta tuli mieleen, onko teillä koirilla karvanlaatu muuttunut jos leikkaa? Meillä kun koiralla maha ajeltiin paljaaksi steriloinnin yhteydessä, niin nyt siihen on kasvanut paljon karheampi, pidempi karva tilalle, mistä leikattiin.

korpikettu

korpikettu
Viestimäärä: 55

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Tiistaina, 13.04.2010 klo 15:58  
+
0
Aurinko paistaa meillä hullun lailla. Isommat tiet on ihan kuivat ja pihastakin löytyy vesilammikottomia kohtia. Mimmillä on kuuma:cool:

En oo koskaan leikannu tolta karvaa (paitsi tassunpohjat tietenkin). Voi olla, että tulevina parina vuonna en käyttäisi enää näyttelyissä, ja sitten kesäturkki olisi mainio vaihtoehto. On vain vähintään yksi mutta: ehtisikö karva kasvaa takaisin syksyyn mennessä, jos sen toukokuussa leikkaisi? Mimmi asuu talvetkin pihalla ja on tärkeää, että sillä on turkki kunnossa pakkasilla. Tänä keväänä en vielä leikkaa turkkia, kun kesällä on ainakin yksi näyttely.
3v lapinkoira Mimmi

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Tiistaina, 13.04.2010 klo 16:30  
+
0
^Miksi tassunpohjat tietenkin? Suomessahan ei näyttelyihin ruukata suomenlapinkoirilta tassukarvoja(kaan) leikellä.
Itse en ole ennen saksinut, en edes tassunpohjakarvoja, mutta nyt ajattelin nuo mahakarvat leikata kun helpottaa puhtaanapitoa ja eipä se koiraakaan haittaa. Ja näyttelyissä me ei Rukan kanssa kuitenkaan pyöritä.

Loikkanen

Loikkanen
Viestimäärä: 56

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Tiistaina, 13.04.2010 klo 16:49  
+
0
Ois kyllä kiva uteliaisuudesta kuulla kokemuksia varsinki niiltä, jotka on ajellut kokonaan lapikkaalta karvat pois! Mun oli joskus pakko ajaa samojedilta vaikean hotspotin takia karvat selästä kokonaan pois, ja sillekin kasvoi siihen kohtaan jotenkin ihan eri tuntuista karvaa, sellaista karheampaa. Tosin kyseessä oli steriloitu uros, joten sekin voi vaikuttaa...

Talvella tässä kerran leikkelin tassunvälikarvoja, mutta jäi sitten sekin, en mä siitä kummempaa hyötyä löytänyt. Tosin tuolla on tuo karvapeite muutenkin hyvin hillitty.

Niin sit vielä sellanen kysymys, että hilseileekö teillä koirat karvalähdön yhteydessä? Meillä koira puski kauheen hilseen pintaan tuossa joku aika sitten, ihmettelin että mikä on, ja sitten alkoikin karvanlähtö. Nyt kun on hyvin jo lähteny, niin hilseilyki on laantunut.

korpikettu

korpikettu
Viestimäärä: 55

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Tiistaina, 13.04.2010 klo 16:53  
+
0
^^Kun leikkaan tassunpohjakarvat, tassujen kuivaaminen on helpompaa ja ne miellyttää omaa silmää enemmän:) Näyttelyynhän ei tosiaan tarvi/saa(?) leikata.

Miten te motivoitte lapikoitanne? Otetaan nyt esimerkiksi Ruka, joka on niin iloinen esim. kontaktissa. Miten oot Sarahia kouluttanu sen? Mimmi on mun mielestä vaikea motivoitava. Makupalat kelpaa, mutta luoksetuloa varmistellessa pitäs olla jotakin parempaa. Rapsutus ei riitä, suulliset kehut menee kuuroille korville, leluista ei yleensä innostu. Oon varmaan sen pentuaikoina syöttäny liikaa makupaloja...
3v lapinkoira Mimmi
(Viestiä on muokattu tiistaina, 13.04.2010 klo 16:54)

Loikkanen

Loikkanen
Viestimäärä: 56

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Tiistaina, 13.04.2010 klo 17:05  
+
0
^ Miekin voin vastata omasta puolesta. Tai siis lähinnä palkkaamisesta voin kertoa...

Meillä homma toimii ruualla kohtuullisesti, koska annan koiralle ruuan kerran päivässä, illalla. Eli siis jos on koulutuksia tai jotain itekseen tehään, niin sillon koira on kumminkin jo sen verran nälkäinen, että toimii, ja varsinainen ruoka tulee vasta treenien jälkeen. Joskus kotioloissa käytän ihan nappuloita, mutta jos mennään treeneihin tai haluan jotain erityistä treenata itekseen, niin sitten on kyllä esim. maksaa, mikä tällä toimii yleensä vaikka koira olisi just saanut ruuankin.

Mutta joo, koirani on pääsääntöisesti aika hankala motivoitava. Tai sanotaan, että todella tuulella käyvä tapaus. Joskus innostuu ihan hirvittävästi saalistusleikistä tai pallosta palkkiona, joskus ei lainkaan. Mutta sen näkee yleensä aika nopeasti, että millä päällä on, ja olen oppinut sitä vähän innostamaankin. Mutta on se vaan ihan mahtavaa jos sattuu, että se on kiinnostunut saalisleikistä, silloin oppiminen ja terävyys on jotenkin ihan eri tasolla!

Joskus käytän myös vapautusta palkkiona. Esim. otan pienen pätkän seuraamista (no, ei tämä menekään vielä kunnolla kuin ihan pienen pätkän) tai perusasentoa kun koira on into päällä, ja esim. onnistuneesta sivulletulosta seuraa vapautus.

Oon myös huomannut, että naksutinkoulutus saattaa toimia tosi hyvin koiralla, joka on hankalasti motivoitavissa. Tuolla ainakin tulee ihan eri meininki päälle, kun ottaa naksuttimen esiin! Esim. seuraamista ja katsekontaktia on meillä opetettu naksuttamalla. Mutta treenituokiot kannattaa pitää lyhyenä, jos koira on hankalasti motivoitavaa sorttia, sen oon tuomn kans oppinut.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Tiistaina, 13.04.2010 klo 17:12  
+
0
^^Ruka oli noin ensimmäiset 1,5-2v hyvin nirso. Sille ei kelvannut nakit eikä lihapullat jne, kuin satunnaisesti, vaikka koira oli luuranko. Kotosalla niillä kyllä sai suht hyvin perusjutut opeteltua, mutta muualla käytin leluja, leikkimistä tai mikä ikinä silläkin hetkellä oli se juttu mitä koira halusi. Tuona aikana palkkasin Rukaa paljon mm. sillä, että se sai ottaa lapasen kädestäni ja retuuttaa sitä, sitten minä muka ajoin takaa ja koitin saada lapasta takaisin (tuota ei tosin kannata tehdä, jos koiralle ei ole oma paikka selvä, tai jos siltä ei saa pyynnöllä sitä juttua halutessaan pois). Rukalle se kuitenkin toimi. Kiva juttu Rukalle oli myös saada minulta taskusta nenäliina, jonka se sai sitten repiä silpuksi (ja joita minä sitten pihalta keräilin pois). Joskus se palkka saattoi olla vaikka se, että koira pääsi lipittelemään jotain iiiiihanaa pissiä tienposkesta. Eli käytännössä ihan mitä tahansa mikä oli se juttu mitä koira sillä hetkellä halusi.

Nameja Rukalle sai menemään, kun teki niistä tavoiteltavan asian. Eli joku hyvä nami käteen ja sitten leikkien vedin kättä poispäin ja samalla itse kiersin koirasta poispäin "karkuun" kääntyen, jolloin Ruka sai "metsästää" sen namin itse minun kädestäni. Yleensä muutenkin Rukalle on hirmuisen kiva juttu, jos minä heittäydyn ihan höpöksi ja rupean pöhköilemään sen kanssa :)

Nykyisin Rukalle kelpaa namitkin mainiosti (niin, että minulta syödään välillä mukana sormetkin). Kuivia nameja me ei tosin vielkään käytetä kuin lenkillä taskunpohjalla. Reeneissä on aina kosteat namit (lihapullia, nakkeja, koiranmakkaraa paloiksi pilkoittuna jne). Saatan myös heitellä nameja, koska Rukasta on hauska koppailla ja kädestä namin luvallista nappaamista käytettään edelleen. Leikkiminen meillä on usein nykyisellään sitä, että heitän Rukalle lelun, jonka se hakee ja tulee lelu suussa minulle "pöhisemään", että lähdetkös ajamaan, jonka jälkeen vähän muka koitan saada Rukalta lelua ajamalla pois. Lopuksi pyydän luovuttamaan lelun minulle, josta saa namipalkan tai voitan sen repimisleikistä.

Tärkeää olisi myös pitää reenituokio aina niin lyhyenä, että koira ei kerkeä kyllääntyä ja kyllästyä, vaan homma lopetetaan silloin, kun koiralla on vielä kivaa. Ruuan Ruka on saanut 9kk iän jälkeen kerran päivässä, iltaisin.

(Viestiä on muokattu tiistaina, 13.04.2010 klo 18:08)

ousa

ousa
Viestimäärä: 477

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Torstaina, 15.04.2010 klo 20:51  
+
0
Minttu (kohta 3,5kk) on alkanut ihmettelemään, että minne se kaikki kiva lumi on kadonnut.. Tarpeita varten Minttu etsii aina jonku lumikasan ja jos ei löydy sopivaa lumikasaa jonne tehdä tarpeet, alkaa ulina ja "hätääntynyt" etsintä.. Kauhulla ootellaan kesää..
Lumen alta on paljastunut paljon kivoja juttuja joita ois niin hirmu kiva syödä, vaan sitte tulee äiti tai isi joka ottaa kivat pois (kotipihalta ja lähistöltä löytyy rakennustarvikkeita). Ruoho ja jäkälä on näköjään oikein suurta herkkua, söis varmaan niin paljon ku antais vaan :D
Vähä väliä saa olla Minttua pesemässä kun ulkoa tullaan, kun pihalta löytyy vaan hiekkaa, soraa ja multaa.. Ja hirmuisesti kivoja isoja rapakoita.. Vielä kun opittas, että pesulla käynti ei oo ihan niin paha asia kuin Minttu antaa sen ymmärtää olevan.. Sama homma tassujen pyyhinnässäkin..
tassun jälkiä seuraten..

Kippura_123

Kippura_123
Viestimäärä: 1

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Torstaina, 15.04.2010 klo 21:43  
+
0
Oi, muistan kyllä kun meidänkin pentu vuosi sitten löysi kaikennäköistä kivaa maasta, kuivuneet lehdet oli meillä suurinta herkkua :hymy:
Me saatiin meidän hauva vuosi sitten, nykyisin maasta kelpaa enää nenäliinat..
Mutta vieläkään ei pesusta tykätä, yritetään jopa ottaa se suihkun pää suuhun, mutta vitsit kun siitä suihkunnokasta tulee vettä vaikka mitä tekis..
Viime keväänä oli helpompaa kun koiran mahtui pesemään lavuaarissa, niin ne vain kasvaa :nauru:

ousa

ousa
Viestimäärä: 477

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Torstaina, 15.04.2010 klo 21:47  
+
0
Tuo kuulostaa niin tutulta :D Minttu tosiaan kanssa tarttuu kiinni joko suihkun päähän tai letkuun.. Ja yksi asia mitä Minttu tykkää tehä ku pestään on se, että hän alkaa haukkaamaan vettä suihkusta.. Koomisen näköstä ja kuulosta ku kauhia "haukkaamisääni" kuuluu ku hampaat kalahtaa yhteen. Ja kylpyhuoneen lattiaa pitää tietenkin nuolla pesun jälkeen :D
tassun jälkiä seuraten..

ait

ait
Viestimäärä: 13

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Perjantaina, 16.04.2010 klo 08:31  
+
0
meidänkin molemmat lapinkoirat on ihan suruissaan kun lumet suli pois..

itse leikkasin tuolta vanhemmalta (8v.) mahakarvat ihan lyhyeksi ja sitte tassuja siistin (narttu on leikattu,joten omaa valtavan hormooni turkin),niin ei ole aina niin kurassa joka lenkin jälkeen..
tuolta juniori pojalta en viitsi leikata kun sen kanssa kierrellään näyttelyissä..

tuohon kuinka vois saada koiraa motivoitumaan leikki palkkaamiseen:
kannattaa ottaa vanha sukka ja laittaa sinne jotain toodella hyvää ja sitte sen avulla yrittää leikityttää koiraansa ;)

Henniet

Henniet
Viestimäärä: 854

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Lauantaina, 17.04.2010 klo 03:14  
+
0
Meillä on kotona vaan puolilappari, mutta käytös kuulostaa tutulta kun lukee näitä. Äsken tuo vaikutti sekopäältä, kun nuuskutteli ulkona kaikkea minkä ehti ja yritti syödä mitä milloinkin, ja sitten kun löytyi lumikasa niin heittäytyi siihen selälleen ja kieriskeli sydämensä kyllyydestä. On se lumi kiva juttu, mutta ne muut jutut myös tuoksuu niiiiin hyvälle...:nauru:
slkn Isla (s.17.4.2010)
Kuvia!

korpikettu

korpikettu
Viestimäärä: 55

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Lauantaina, 17.04.2010 klo 13:36  
+
0
Mimmi on edistynyt kovasti käyttäytymisessä tässä viikon aikana. Oon tosi ylpee siitä, vaikka luoksetuloa voi sanoo edelleen keskinkertaiseksi.
Suunnilleen kaksi viikkoa sitten hermastuin ton juoksenteluun niin, että aattelin, että alotan oikeen luoksetulokuurin. Joka päivä harjoteltiin muun touhuamisen lomassa ja se kannatti. Nyt alkaa tulokset näkymään! Makupaloilla lähinnä koulutin ja alankin tiputtaa namupalkkaamista pois, että Mimmi tottelisi myös pelkällä rapsutuksella. Lämmin sää on auttanu mua, koska Mimmi ei oo niin energinen eikä juoksentele ympäriinsä. Ihanaa, kun voin pitää sitä ihan reilusti pihassakin irti.
3v lapinkoira Mimmi

Satru

Satru
Viestimäärä: 6

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 14:47  
+
0
Minä kirjoittelin tänne palstalle ennen Lapiksen nimellä, nykyään siis Satru nimimerkillä. Jyväskylässä ei oo enää metsissäkään juuri nimeksikään lunta, kuraa ja märkää sitten senkin edestä :roll: Ollaan jo päästy agittelemaan omalle kentälle, ja oikein mahtavissa fiilingeissä siitä johtuen ollaankin! Lisäksi koiruus nauttii silminnähden siitä, että sitä voi pitää melkein missä tahansa irti pelkäämättä, että se karkaa tai syöksyy jonkun kimppuun.
Seuraa elämäämme:
http://sarasipsuttelee.vuodatus.net/blog/2737191

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 17:43  
+
0
Noin, nyt kun katselmus on ohi, niin Rukalta lähti mahasta ja takasista ylimääräiset karvat pois. Ihan kivannäköinen tuli ainakin minun makuun ja helpottaa paljon taas kun ei hiekkaa kulkeudu niin paljoa sisään :)

korpikettu

korpikettu
Viestimäärä: 55

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - Maanantaina, 19.04.2010 klo 19:16  
+
0
^No on kyllä siistin näkönen. Millä leikkasit, joillain ihan trimmausvehkeillä?
3v lapinkoira Mimmi

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 09:45)