Suomenlapinkoirat - osa 2
Mug
Viestimäärä: 12
Haluaisin tietää kaikista mahdollisista kokemuksistanne omien lappalaistenne kanssa. Nämähän toki koskevat osittain myös koiraa noin niin kuin yleisellä tasolla... Millainen tämä rotu oli ensimmäisenä koirana, te joilla näin oli/on? Millaista on perusarkenne? Onko jotain erityispiirteitä? Miten rotu eroaa noin keskimäärin muista roduista? Ja osaako joku erotella suomenlapinkoiran ja lapinporokoiran eroja, hyviä ja huonoja puolia? Sellaisistakin olen kiinnostunut. Mites tuon turkin laita? Sitä ei ilmeisesti pidä hirveästi hoitaa, vaikka itse olen melkoisen innokas harjailija ollut perheemme kissojen kanssa. Onko ihan kamala demonipesäke kuraisella säällä ja selviääkö siitä? Millaisia yksilöitä omiin koiriinne on sattunut?
Ihan vain yleistä tietoa tähän rotuun liittyen siis kaipailen. Näin varhaisessa koiranharkintavaiheessa ei ole vielä ilmennyt tarkempia kysymyksiä. Lähinnä kokemukseen perustuvia tietoja haluaisin, rotumääritelmät ja muut kirjoitukset on jo selattu.
Muoks. niin ja olen harkitsemassa tätä rotua seura-, koti- ja lenkkikoiraksi, kaveriksi. En ole kiinnostunut harrastuksista, mutta toki kotikokeilut kuuluisivat varmasti elämään. Eli nämä tokoilut ja hajuilut.
Kiitos etukäteen
Luu
Viestimäärä: 49
Mug kirjoitti:
Mites tuon turkin laita? Sitä ei ilmeisesti pidä hirveästi hoitaa, vaikka itse olen melkoisen innokas harjailija ollut perheemme kissojen kanssa.
Jos tykkää harjaamisesta, niin siitä vaan, vaikka joka viikko! :) Oikeanlaatuinen lapinkoiranturkki ei välttämättä vaadi harjausta kuin pahimpaan karvanlähtöaikaan, mutta valitettavasti rodussa esiintyy myös huonompaa turkinlaatua, joka takkuntuu ilman hoitoa ja sellaiset koirat vaativat säännöllistä harjaamista varsinkin korvientaustat/kaula, mahanalus, "housut" ja häntä.
Musti1
Viestimäärä: 3
eranainen
Viestimäärä: 13
EDIT: Järkky tää puhelimen autocorrect
Hilma, karjalankarhukoira/lapinkoira, s. 27.5.2013
Onni, suomenlapinkoira, s. 3.7.2016
Sarahia
Viestimäärä: 4470
Oman urokseni turkki on useana kesänä ajeltu alas. Ei tosin takkuuntumisen takia, vaan koiran viilentämisen takia. Hyvin on kasvanut talveksi takaisin normaaliksi.
Eviev
Viestimäärä: 2
Olen harkinnut suomenlapinkoiraa jo pitkään ja jotenkin on aina ollut selvää, että kun koiran otan, niin otan suomenlapinkoiran. Nyt pennunhankinta on tullut eteen, mutta koska asun yksin ja opiskelen niin olen alkanut miettiä rotua uudelleen. Edelleen lapinkoira olisi unelmissa, mutta olen miettinyt koirasta koituvia kustannuksia. Minulla on paljon rahaa säästössä koiran äkillisiä eläinlääkärimaksuja varten, mutta isommalla koirallahan ne ovat aina suuremmat kuin pienemmällä. Olen myös miettinyt, että tuleeko lapinkoiran ruokinta ym. kuukaudessa kalliiksi?
Lapinkoiran sijaan olen harkinnut mittelspitziä, mutta tavallaan tämä rotu ei tunnu minulle sopivalta. Luulisin kuitenkin, että mittelin kustannukset tulisivat halvemmaksi kuin lapinkoiran. Onko mahdollista selvitä alle 50€/kk lapinkoiran kanssa vai meneekö yli? Pentuaika on tietysty asia erikseen ja silloin rahaa menee pakostakin enemmän. Harrastuksia en myöskään laske tähän mukaan.
Sarahia
Viestimäärä: 4470
Eviev kirjoitti:
Moi!
Olen harkinnut suomenlapinkoiraa jo pitkään ja jotenkin on aina ollut selvää, että kun koiran otan, niin otan suomenlapinkoiran. Nyt pennunhankinta on tullut eteen, mutta koska asun yksin ja opiskelen niin olen alkanut miettiä rotua uudelleen. Edelleen lapinkoira olisi unelmissa, mutta olen miettinyt koirasta koituvia kustannuksia. Minulla on paljon rahaa säästössä koiran äkillisiä eläinlääkärimaksuja varten, mutta isommalla koirallahan ne ovat aina suuremmat kuin pienemmällä. Olen myös miettinyt, että tuleeko lapinkoiran ruokinta ym. kuukaudessa kalliiksi?
Lapinkoiran sijaan olen harkinnut mittelspitziä, mutta tavallaan tämä rotu ei tunnu minulle sopivalta. Luulisin kuitenkin, että mittelin kustannukset tulisivat halvemmaksi kuin lapinkoiran. Onko mahdollista selvitä alle 50€/kk lapinkoiran kanssa vai meneekö yli? Pentuaika on tietysty asia erikseen ja silloin rahaa menee pakostakin enemmän. Harrastuksia en myöskään laske tähän mukaan.
En varsinaisesti näe syytä miksi isommalla koiralle yllättävät ell kulut olisi merkittävästi erit kuin pienellä. Rauhoitukseen joo menee eriverran rauhoitusainetta, mutta slapko ei nyt mikään iso koira vielä ole. Ja siinä vaiheessa jos se koira teloo itsensä sen verta kunnolla, että se rauhoitetaan, niin se rauhoitus on siinä aika pieni kulu. Tassuhaavojen yms paikkailut taas eivät hinnaltaan eroa koiran koon suhteen.
Ruokakustannuksissa toki tulee eroa koiran koon suhteen, joskin slk:t ovat yleensä aika hyviä ruuankäyttäjiä, eivätkö syö kauhean paljoa. Nappulalla menee jotain 2-4dl/vrk evästä, sukupuolesta ja aktiivisuudesta riippuen.
Pentuaikana menee rahaa ell-käynteihin ja tarvikkeiden hankintaan tietty. Myöhemmin menee vähemmän, ellei tule tosiaan vammoja tms ylimääräisiä ell käyntejä. Jos harrastuksia ei laske, niin meillä ei kyllä koiriin mene kovinkaan paljoa kuukaudessa. Riippuu tietty vähän mitä syöttää, pelkällä nappularuualla 15kg nappulasäkki taitaa kestää yhdellä koiralla jotain 2,5kk.
magik
Viestimäärä: 3965
Millainen harja on hyvä suomenlapinkoiralle?
Minkäsikäisenä teidän koirat on oppinut sisäsiisteiksi? Tällähetkellä mun täytyy käydä ton penikan kanssa noin tunnin välein ulkona..hyvin kyllä tajuaa että ulos kuuluu tehdä.
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
Cataja
Viestimäärä: 9
australianpaimenkoira uros Kody 7/2017
Koiraharrastaja
Viestimäärä: 1
KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
Rekisteröityneitä käyttäjiä | 28493 |
Moderaattoreita | 16 |
Viestiketjuja yhteensä | 6637 |
Viestejä yhteensä | 546768 |
Uudet käyttäjät tänään | 3 |