Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 14:10

Sveitsinpaimenkoirat (ent. berninpaimenkoirat)

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 11

inni

inni
Viestimäärä: 612

SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Lauantaina, 10.04.2010 klo 14:10  
+
0
Aloitetaas tänne uudelle palstalle berneille oma pulina.

Onko teidän berneillä jo karvalähtö meneillään?

mä oon miettinyt että johtuisko tän talven pakkasista se ettei Pepe vieläkään oikein tiputa karvaa. Aiempina vuosina on marras-maaliskuu välillä noin kk ajan karvanlähtö, pohjavilla lähtee nyppimällä tupoittain. Nyt ei mitään, ja ollaan jo huhtikuussa.


// Otsikko muokattu käyttäjien toivomuksesta
griffon
(Viestiä on muokattu tiistaina, 20.03.2012 klo 17:58)

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Maanantaina, 12.04.2010 klo 20:04  
+
0
Heippa :heiluti:

Olen uusi koirat.comilainen ja toivottavasti kesällä bernivauvan onnellinen ja väsynyt äiti. :kieli:

Näistä linkeistä oli minulle hyötyä, kun aloin etsimään tietoa kasvattajista.

Syntyneitä pentueita: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmPentueet.aspx?R=45

Kasvattajalista: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattajat.aspx?R=45
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

korpikettu

korpikettu
Viestimäärä: 55

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Maanantaina, 12.04.2010 klo 20:57  
+
0
Mulla itelläni ei ole berniä, mutta ystävälläni on "kotikennel" ja kesällä sinne pitäisi tulla ensimmäinen pentue! Pääsen sitten hoitaa niitä... Bernit on tosi hienoja koiria ja onnittelen teitä, joilla sellainen on tai on tulossa:wink:
3v lapinkoira Mimmi

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Perjantaina, 16.04.2010 klo 16:56  
+
0
Kun näitä pennun kamoja alan ostelee, niin pyrin ostamaan sellaiset ettei vuoden päästä tarvis koko tarvikevarastoa uusia. Nämä koot on vähän hakusessa. Minkäpituinen panta on hyvä? Oisko joku 50 cm? Entä pedin pituus, näitä ei kauhean isoina saakaan, maksikoot taitavat olla siinä 90 cm tai 100 cm. Riittäkö se aikuiselle Bernille? Millaisella harjalla sitä karvaa harjataan? Niitä kun on niin monenmoista.. Kiitos.. hmm oisko vielä jotain..:mietiskel:
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

ninjaa

ninjaa
Viestimäärä: 25

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Perjantaina, 16.04.2010 klo 17:46  
+
0
Meillä on kaksi berninarttua Bella 3v ja Ninja 7kk. Bella on ihan kotikoira , Ninjasta pitäisi tulla näyttelykoira.

Alexsandra "Bella" s.23.5.06 i.Crak van`t Patchof e.Kruunupään Brunella

Ella "Ninja" s.16.9.09 i.Dolce Amigo Dalton e.Maroussia Engelina


Kyllä tuo petikoko riittäisi luultavasti aikuisellekkin bernille. Kätevää oli pentuaikana ostaa puolikuristava pehmeä panta,siinä oli kasvunvaraa, ostimme Hurtta-puolikuristavan koko 55 Ninjalle. Ihan tavallinen koiranharja ja kampa riittää näin aluksi että pentu tottuu hoitotoimenpiteisiin. Sitten myöhemmin jos aikoo mennä näyttelyihin ,kannattaa ostaa näyttelyharja yms.. Kasvattaja neuvoo varmasti mielellään!

Onnea tuleville berninomistajille!!:peukku:

inni

inni
Viestimäärä: 612

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Lauantaina, 17.04.2010 klo 10:46  
+
0
^Mikä on näyttelyharja?

Mulla oli pennulle nahkainen panta, missä oli ihan normaali solkikiinnitys, olisko ollut pisimmillään 50cm, itse tein lisäreikiä että meni ihan pienelle pennulle. Sitten kun koira alkoi olla isompi, piti tietty ostaa uusi panta ja silloin vasta hankin nahkaisen puolikuristavan.

Harjoina mulla on bernille ns. villakoirakampa ja karsta, niillä olen parhaiten saanut irtokarvat ja pohjavillaan harjattua pois.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 17.04.2010 klo 10:49)

evyen

evyen
Viestimäärä: 10

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Lauantaina, 17.04.2010 klo 12:33  
+
0
Täällä Tira-berni uudella nimimerkillä :)

inni: Meillä karvanlähtö oli juuri niiden pahimpien pakkasten aikaan eli joskus joulu-tammikuussa. Tira tiputti melkein koko turkkinsa, mutta nyt on taas normaali ja tosi paksun näköinen. Olisiko ollut noi pakkaset vai mikä, mutta turkki näyttää paremmalta kuin koskaan. Piti pestä tuossa pari viikkoa sitten ja tuli niin upean näköinen ja pörröinen, kohta alkaa harmittaa, kun ei olla menossa lähiaikoina näyttelyihin :D

Meilläkin oli pentuajan ihan normaali solkipanta, johon tehtiin vähän lisää reikiä. Pituutta en muista, mutta vaihdettiin seuraavaan pantaan (puolikuristava) joskus 7kk iässä. Petinä Tiralla on ollut vanha täkki, joka on taitettu muutaman kerran (plus 2-4 tyynyä...). Siihen on helppo vaihtaa lakana aina, kun likaantuu eli juuri näillä kevään hiekkakeleillä. Pentuna Tira nukkui (ja nukkuu vieläkin suurimmaksi osaksi) ihan vain lattialla ja vähän vanhempana myös sängyssä.
Harjoja yms. vaihtoehtoja löytyy kyllä tosi paljon. Meillä parhaiten toimii kampa, karsta ja furminaattori karvanlähdön aikaan.

Hennnna

Hennnna
Viestimäärä: 111

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Perjantaina, 23.04.2010 klo 18:12  
+
0
Ihanaa lueskella bernienne kuulumisia, kirjoitelkaa ihmeessä aktiivisesti!

Itseltä ei (vielä) berniä kotoa löydy, mutta seropi missä on berniä. Pentua olemme harkinneet, kunhan tuo ensimmäinen tuosta ensin vähän vanhentuu ja toivottavasti myös viisastuu, kun nyt ikää on vasta 1v 5kk.

Mistä kennelistä pentunne on? Oletteko olleet tyytyvöisiä kasvattajaan? Onko jotain erityistä mitä täytyy muistaa juuri berninpentua ottaessa?

inni

inni
Viestimäärä: 612

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Maanantaina, 17.05.2010 klo 19:02  
+
0
evyen: Meillä ei ole bernillä ollut vieläkään karvanlähtöä, ensimmäinen kerta viiteen vuoteen, tai siis neljään kevääseen. Poitsuhan täyttää vasta viisi ensi viikolla. :hymy: Turkki on kyllä tosi hyvässä kunnossa, kiiltävä ja tuuhea niin kun on aina ollut.

tintti92

tintti92
Viestimäärä: 9

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Tiistaina, 18.05.2010 klo 12:12  
+
0
Moikka!

Onko kukaan koskaan asunut bernin kanssa kerrostalossa? Minkälaista on ollut jos ootte? Itse asun kerrostalo kaksiossa ja olen miettinyt kyseistä koirarotua. Lukenut oon rodusta paljon, mutta vähän mietityttää kun on kuitenkiin niin iso koira..Tarviis varmaan oman pihan? Serkulla on berni ollut ja oli kyllä aivan mahtava koira :aurinko:

inni

inni
Viestimäärä: 612

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Tiistaina, 18.05.2010 klo 22:29  
+
0
^Mä asuin aikuisen bernin kanssa 3 vuotta kerrostalossa, kerrostaloon muuttaessa koira oli 1,5-vuotias. Mä olen itse sitä mieltä että sisällä koirat lepää, eli riehumiset ja liikunta hoidetaan ulkona, enkä usko että asunnon koolla on sinällään merkitystä. Oma bernini oli hiljainen kerrostalossa, ei haukkunut äänille tai ovikellolle. Pentua ei pitäisi hirveästi kiivetyttää portaita, eli hissi tai sitten kantaa portaat.

tintti92

tintti92
Viestimäärä: 9

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Keskiviikkona, 19.05.2010 klo 09:50  
+
0
Ok! Kiitos vastauksesta.. :) Kyllähän tänne berni mahtuisi, 60 neliöö asunnon koko.. Useasti saisi myös juoskennella ja temmeltää maalla vapaasti.

inni

inni
Viestimäärä: 612

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Keskiviikkona, 19.05.2010 klo 10:23  
+
0
^Piti vielä sanoa meidän kt-asunnon koko, ensin asuin yksin kolmen koiran (keskari villakoira, kääpiövilla ja berni) kanssa 45m2 kaksiossa ja sitten 2 ihmistä ja 3 koiraa 65 neliön kaksiossa. Tosiaan mun mielestä se asunnon koko ei ole sinällään ratkaiseva tekijä, liikunta ja aktivointi kun kuitenkin hoidetaan ulkona. :hymy:

evyen

evyen
Viestimäärä: 10

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Torstaina, 20.05.2010 klo 19:22  
+
0
Nyt hellepäivinä on ollut kyllä tosi kivaa mustan ja paksuturkkisen koiran kanssa.. :D
inni: Pepelle ennakkoon synttärionnittelut!

Kerrostalo on bernille ihan yhtä hyvä asunto kuin mikä tahansa muukin (se hissi olisi kyllä hyvä olla). Tira nyt on aina asunut omakotitalossa, mutta ei hyödynnä tätä tilaa juuri ollenkaan :D Sisällä kun harvemmin leikitään tai treenataan mitään sen suurempaa eli riittäisi kyllä hyvin pienempikin asunto. Oma piha on tietysti kiva juttu erityisesti pentuaikana, mutta ei nyt mitenkään välttämätön. Meillä kaikki se vähänkin suurempi toiminta tapahtuu ihan jossain muualla kuin kotona :D

tintti92

tintti92
Viestimäärä: 9

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Perjantaina, 21.05.2010 klo 14:59  
+
0
Joo, kiva kuulla että on kaikki mennyt hyvin vaikka onkin asunut pienemmässä tilassa.. Itse oon aika liikunnallinen että ei ainakaan siitä olisi puutetta, tokoa meinasin rueta tulevan bernini kanssa harrastamaan. :) Onneksi löytyy kokemusta noista isommista koirista kuten esim. pyreneittenmastiffeista ;) Mitenkäs teillä on mennyt pentu aika, onko ollut helppo vai haastava kouluttaa? Onkohan vielä jotain mitä pitää harkita ennen bernin hankkimista? :D

Ainiin siitä hissistä, meidän kerrostalossa ei hissiä ole. :( Auttais varmaan jos kantaisin raput ylös ja alas? Ainakin niin kauan ku jaksaa, nopeestihhan siitä iso tulee :D

inni

inni
Viestimäärä: 612

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Lauantaina, 22.05.2010 klo 07:48  
+
0
^Asutteko monennessa kerroksessa? Kyllä sitä aika kauan pitää kantaa portaissa, varsinkin jos portaita on enemmän, muutamat voi mennä itsekin, mutta katsoo ettei pääse liukkaissa portaissa kaatuilemaan ja kompuroimaan. Berni on melko suuri koira ja kasvaa aika nopeasti isoksi, ensimmäisen vuoden sanotaan olevan nopean kasvun aikaa ja silloin pitäisi välttää niveliä rasittavaa liikuntaa, mihin runsas portaiden kulkeminen kuuluu.

Jaksatko kantaa portaat ylös ja alas 20kg ja enemmän venkoilevaa koiraa? Pennulle tulee keskimäärin noin 1kg/viikko painoa, eli se on 4kk iässä jo suunnilleen (+/-) 16kg.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 22.05.2010 klo 07:52)

tintti92

tintti92
Viestimäärä: 9

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Maanantaina, 24.05.2010 klo 09:21  
+
0
Asutaan ylimmässä, mutta portaita ei kyllä paljon ole.. Voi ei, nyt kyllä huolestuttaa että kaatuuko bernin hankkiminen tähän. :( Mies kyllä asustelee myös täällä, että se auttaisi jos ei enää omat voimat riitä kantamaan. Tekisin kyllä mitä vain saadakseni kyseisen koiran.

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Maanantaina, 24.05.2010 klo 09:56  
+
0

tintti92 kirjoitti:

Asutaan ylimmässä, mutta portaita ei kyllä paljon ole...


Montako niitä kerroksia sitten on jos asutte ylimmässä eikä portaita ole paljon :mietiskel: Kyllä mun mielestä jo esim kolmanteen kerrokseen on aika monta porrasta :wink:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

inni

inni
Viestimäärä: 612

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Maanantaina, 24.05.2010 klo 12:21  
+
0
^^Jos portaita on yhteen kerrokseen noin 10 askelmaa, niin 4.kerrokseen se tekee jo 40askelmaa. Yhdellä ulkoilutuskerralla tulee siis 80 askelmaa ja pennun kanssa kun saa ulkona rampata monta kertaa päivässä, niin kyllä se tulee liian raskaaksi pennun nivelille. Ja lisänä siihen vielä se ettei pentu välttämättä tajua ettei rappukäytävään saa tehdä tarpeita, eli senkin vuoksi olisi hyvä kantaa, ettei tarvii joka pissatuksella olla rappua siivoamassa.

muoks. en siis tarkoita sitä että teidän pitää nyt haudata kokonaan haaveilut bernistä, vaan lähinnä miettimään asioita ihan käytännössä ja ettei tule sitten pennun kanssa täytenä yllätyksenä.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 24.05.2010 klo 12:24)

fifien

fifien
Viestimäärä: 59

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Maanantaina, 24.05.2010 klo 13:52  
+
0
Tintti92: Älä tietenkään hylkää haaveita bernistä, mutta olisiko se sitten ajankohtainen, jos joskus muutatte taloon missä on hissi tai alempaan kerrokseen? :) (tai rivitalo yms.)
Villakoira Fifi 1.10.2005
Suomenlapinkoira Delia 17.8.2011
Australianpaimenkoira Hyrrä 12.12.2013
(Viestiä on muokattu maanantaina, 24.05.2010 klo 13:53)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 11
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28166
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545663
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 08:15)