Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 14:10

Sveitsinpaimenkoirat (ent. berninpaimenkoirat)

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11

Bernityttö

Bernityttö
Viestimäärä: 74

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Keskiviikkona, 11.03.2015 klo 23:10  
+
0
What meinas silmät tippua päästä kun huomasin että tänne on oikeasti joku kommentoinutkin, lakkasin jo aikaa sitten seuraamasta tätä keskustelua kun menetin toivoni berni-ihmisten aktiivisuudesta. :kumarrus::love::jjei:

^ Me oltiinkin Messin kanssa jo Pirkanmaan Sennenin mukana helmivaelluksella, satuitkohan sä olemaan siellä? :mietiskel: Nyt lauantaina mennään myös ensimmäistä kertaa tokotreeneihin, vähän jänskättää. :jjei: Jäljestyskurssillekin ollaan ilmottauduttu, nyt vaan odotellaan että lumet sulaa pois. Tykkään kyllä tosi paljon kun Pirkanmaan Sennen on niin aktiivinen! Mitä oon muiden rotujen omistajilta kuullut, niin ei kyllä monillakaan muilla ole noin paljon kurssitarjontaa ja muuta järjestettyä ohjelmaa plus nuo lauantain ilmaiset toko -ja rallytokoharkat, ai että. :peukku:

^^ Ei olla näyttelyihin tulossa, Messi on värivirheellinen enkä ole niin hirveän innostunut näyttelyiden kiertelemisestä muuten vaan. :eitietoo: Tampereen KV:hen oon kyllä menossa katselemaan, kun on tuttuja kehässä. Tsemppiä kuitenkin ja hyvin se menee!:peukku:
Labradorinnoutajauros, 24.01.2003
Berninpaimenkoirauros, 29.08.2014
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 11.03.2015 klo 23:13)

Rizzotherat

Rizzotherat
Viestimäärä: 150

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Torstaina, 12.03.2015 klo 10:50  
+
0
Neruda kiitos tsempeistä! Nyt tän vuoden alun kun ollaan Ricon kanssa reenattu ja tutustuttu, oon oppinu paljon Berneistä. Kai niitä on riekkujiakin, mutta miten tuo jätkä on niin rento ja rauhallinen, oli naurettavan helppo opettaa sille kehäkäytöstä (persous ruoalle ei myöskään haittaa yhtään), kun oma koira huskymix ja yks tykinkuula, sen kanssa ollaan mätsäreitä kierretty. Samaan lajiin mahtuu kyllä monta yksilöä :D uskon Ricon ottavan iisisti myös itse tapahtumassa, vaikka toisten koirien pyöriminen ympärillä vähän jännittää.

Bernityttö mielenkiinnosta, minkälainen värivirhe Messillä on? Muakin vähän jännittää Ricon koon lisäksi väritykset tassuissa, tosi vähän valkosta samoin hännässä.
PitaPata Dog tickers

Coton de tulear - Ruu s.05/08
Seropi - Noppa s.11/2012

Bernityttö

Bernityttö
Viestimäärä: 74

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Torstaina, 12.03.2015 klo 11:56  
+
0
^ Näyttelyistä juuri mitään tietämättömänä en usko että kovin paljoa haittaa, jos sitä valkoista kuitenkin on siellä. Tutun bernillä ei esimerkiksi näy hännässä valkoista ollenkaan, tuomari oli näyttelyissä kuulemma "avannut" sitä karvaa siitä hännän päästä, löytänyt muutaman pienen haituvan valkoista ja ollut ihan tyytyväinen. :nauru:



Etsin Messistä hätäiseen koneelta jonkun kuvan, mistä pystyy vähän havainnollistamaan tuota värivirhettä. Elikkä sillä on niskassa tuota valkoista aikamoinen läjä, niskassa mun käsittääkseni saa olla (?) valkoista kyllä vaikkei se toivottavaa olekaan, mutta ei ilmeisesti ihan noin paljoa, eikä se saisi yhdistyä ollenkaan tuohon mahan ja kaulan alla olevaan valkoiseen minkä se kyllä meidän kaverilla tekee. :heristel:



Lisäksi noiden ruskeiden "kulmakarvojen" täytyisi olla ainakin hieman erillään tuosta naaman valkoisesta osasta. Toiselta puolelta taitaa hieman ollakin mutta toinen puoli on ihan valkoisessa kiinni.

Eli ihan reippaasti löytyy tuota värivirhettä, mikä kyllä tiedettiinkin Messiä ostaessa ja oli se hinnassakin huomioitu. Pentua ostaessa ilmoitin vaan tosi jämäkästi että en ole kiinnostunut näyttelyistä ikipäivänä ja saa olla värivirheellinenkin, mutta niin, koskaan ei pitäisi sanoa ei koskaan. :nauru::nauru: Voidaanhan me onneksi kuitenkin tokoa, jälkeä yms harrastaa. Ei silti harmita että Messi otettiin vaikka näyttelykehät onkin poissuljettuja, ei mikään toinen pentu olisi voinut olla meille näin nappivalinta. Lisäksi oon nyt jo "vähän" haaveillut toisesta bernistä, joten kyllä mut vielä varmaan kehästä joskus löytää. :lallati:
Labradorinnoutajauros, 24.01.2003
Berninpaimenkoirauros, 29.08.2014

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Torstaina, 12.03.2015 klo 14:06  
+
0
Bernityttö: No kiva, että olette jo toiminnassa mukana :) En käy patikoilla juuri tuon urosten huonon sietokyvyn vuoksi, parempi pysytellä poissa niin keskenään toimeentulevat pojat saavat painaa vapaasti. Lauantaina olen tulossa rallytreeneihin, joten varmastikin törmäämme kun paikalle tulen ennen kuin tokotreenit loppuvat. Olen joskus aiemmin tällä palstalla suhteelisen aktiivisesti kirjoitellut, mutta pariin vuoteen ehkä oon käynyt vain satunnaisesti kurkkaamassa jotain. Tämä ketju on aina ollut huopatossutehdas eikä tällä palstalla pahemmin silloin ainakaan sveitsiläisten omistajia silmään osunut muuallakaan.

Rizzotherat: Eli ei mitään hätää jos koira on rauhallinen ja ottaa rennosti, sillä mennään jo pitkälle :)

Tässä pari kuvaa (varmasti ovat esiintyneet joskus tuolla aikuisten puolella aiemmin) mistä näkee kyllä oman koirani värityksen mikä on aika tumma. Hännänpäässä on ehkä neljä valkoista karvaa ja etutassuissa varpaiden alta löytyy sitten tarvittava valkoinen, mutta ei sitä tuossa päällä ole. Piirtokin on kapea ja vasen puoli (juuri se tuomarin puoli) kuonosta on kovin tumma. Osalle tuomareista tämä on aivan liian tumma ja siitä on mainittukin monesti, toiset taas tykkäävät kun on koira kuitenkin pari valiotitteliä saavuttanut. Nykyään käydään kovin vähän näyttelyissä ja tänä vuonna on suunnitelmissa vain Turku KV, Tre KV, erkkari, Sjoki KV ja ehkä messari.




Kuva: H. Paukamainen.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Bernityttö

Bernityttö
Viestimäärä: 74

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Torstaina, 12.03.2015 klo 21:54  
+
0
^ Komea kun mikä! Tule ihmeessä nykäsemään hihasta jos näät meitä, tunnistat meidät kohelosta pennusta ja ohjaajasta joka vasta harjoittelee itsekin tokoilua (ja se näkyy). :nauru::nauru:

Enpä ole itsekään berni-ihmisiin tällä palstalla törmäillyt. :eitietoo: Olen kyllä vähän päätellyt että johtunee ehkä siitä, kun täällä niin moni on näitä "true koiraharrastajia" ja berni ei ehkä ole sitten se kaikkein paras harrastuskoira, kun agilityt jää koon puolesta pois ja tokoiluun sun muihin löytyy kyllä varmasti "tykimpiäkin" koiria. :shifty: Messikin on mulle lähinnä seurakoira ja harrastelut on sitten vaan mukava lisä siihen, saa nähdä uskaltaudutaanko koskaan esimerkiksi kisoihin. :mietiskel:
Labradorinnoutajauros, 24.01.2003
Berninpaimenkoirauros, 29.08.2014

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Perjantaina, 13.03.2015 klo 17:22  
+
0
^ Kiitos :) Onhan se ihan komea, mutta toki useampia virheitäkin siitä löytyy. Ja huomenna näet sellaisen ruokkoamattoman karvamonsterin :D Kyllä teidät joukosta tunnistan, ei treeneihin ollut ilmoittautuneita ainakaan kuin pari ja vaikka olisikin kova tuntemattomien ihmisten treeniryntäys niin söpönen Messi on helposti tunnistettavissa.

Onhan täällä muitakin kuin vain harrastavia, kai, tai ainakin ennen oli. En tiedä nykytilasta. Ja ei oo häpee vaan harrastella omaksi iloksi ilman tavoitteita kun koiran hyvinvointia sekä hyvää suhdettahan sillä luodaan! Harrasteli sitten kotona tai porukoissa. Kisaamaan sitten jos joskus siltä tuntuu eikä yhtään aiemmin :) Oon itse aina ennen pitänyt tokoa sellaisena turhana pilkuviilauksena, mutta innostuin sitten rallysta jollain tavalla Mooseksen kanssa. Koira tykkää vaikkei me tehdä lähellekään täydellisiä suorituksia (kaukana siitä!) ja parasta on kun koira tekee innoissaan ja häntä heiluen. Rallyssa ollaan kisattukin (valtavat viisi starttia), avosta puuttuu yksi tulos mutta sairastelun vuoksi ollaan oltu nyt tauolla niin treeneistä kuin kisoistakin melkein puoli vuotta.. Saas nähdä kuinka into piukassa kaveri huomenna on :D

Ai niin, niitä tykimpiä koiria on varmasti joka harrastukseen kuin berni, mutta näistä on luonteesta ja taipumuksista riippuen niin kivan monipuolisesti kaikenlaiseen toimintaan että se on jo aika huikeaa, kunhan muistaa että näiden kanssa pitää ottaa aika huumorilla eikä esim. tokon SM -joukkueeseen liene koskaan bernillä asiaa :D
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Bernityttö

Bernityttö
Viestimäärä: 74

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Perjantaina, 13.03.2015 klo 19:53  
+
0
^ Jee, huomenna nähdään siis! :jjei:

Mua on toi rallytoko himottanut kanssa jo pidemmän aikaa juurikin tuon tokon "jäykkämäisyyden" takia. Päätin kuitenkin huomiselle ilmottautua ihan tokoon vain, kun siitä meillä on yhden pentutokokurssin verran kokemusta kun taas rallytokosta ei minkäänlaista: olisi voinut olla kanssatreenaajille vähän raskasta, kun meille olisi tarvinnut kaikki alkeista lähtien selittää. :nolo: Ja kun ei olla oltu noissa yhteistreeneissä aikaisemmin niin en vielä ihan tiedä millaista siellä on ja mitä juttuja treenaillaan. :mietiskel:

Mun mielestä berneissä ihan ykkösjuttu on juurikin se monipuolisuus: voi harrastaa tai olla harrastamatta. Messikin vaikuttaa siltä, että se pysyisi hyvin tyytyväisenä pelkällä lenkkeilylläkin, mutta kyllä se tykkää puuhaillakin, varsinkin namipalkalla. :nauru: Ei kuitenkaan hypi seinille jos viikon ajan vain pyöriskellään metsissä ilman sen kummempia treenailuja.
Labradorinnoutajauros, 24.01.2003
Berninpaimenkoirauros, 29.08.2014

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Perjantaina, 13.03.2015 klo 21:51  
+
0
Ihan hyvin voitte ilman ilmoittautumista jäädä myös rallytreeneihin jos haluatte! Ilmoittautuminen nimenhuudossa on sitä varten, että näemme ketä on tulossa paikalle ja jos kukaan ei ole tulossa niin treenejäkään ei ole. Yhteistreeneissä ei ole kouluttajaa, vaan tehdään kaikki yhdessä tuumin mitä sitten tehdäänkin. Monesti jollakulla on jotain mitä haluavat treenata ja tehdään sitä ja rallyssa tehdään useimmiten ratoja sellaisilla kylteillä mille jotkut/valtaosa tarvitsevat treeniä, tai sitten vain jotain vanhaa kisarataa. Tehdään siis yhteistuumin mitä milloinkin (ja joskus suurin osa ajasta ehkä saattaa mennä puhumiseen.. :D)

Mä ajattelin seuraavan kanssa koittaa ihan sitä jäykkää tokoakin :D Katsotaan, kuinka innostun tai innostunko.. Rally oli aika helppo ja rento aloittaa vanhemmankin koiran kanssa, jolla ei ole enää laiskan kouluttajan kera toivoakaan saada perusjuttuja oikeanlaisiksi (en vaan jaksa hioa..). Kivan rento laji, mutta ei meillä ole asiaa ylemmissä luokissa yhtään mihinkään.. Voittajaan varmaan päästään, mutta yllätyn suuresti jos sieltä joskus tulos saadaan. Mestari on meille jo ihan liian vaativa ja pitkä suoritus. Mutta mulle on tärkeintä se yhteinen tekeminen ja ekoihin kisoihin lähdin silloin pelkästä painostuksesta, ja se painostus oli ihan hyvä juttu sillä on ollut oikeasti kivaa. Lisäksi vaikka harrastaisinkin ihan "oikeasti" niin kokisin rallyn olevan oikeasti aika hyvä ja monipuolinen laji, eikä ne ylemmät luokat mitään läpihuutojuttuja ole vaikka monet "true harrastajat" rallya hieman läpihuutolajina saattaisivat pitääkin.

Meillä myös koira pärjäisi ihan hyvin pelkällä kotipuuhailulla ja lenkkeilyllä, mutta sen verta innoissaan on kun pääsee tekemään, että kokisin jotenkin vääränä pitää sitä täysin ilman lenkkeilyä ja koirakavereita kummempaa aktiviteettia.
Mutta, huomiseen! :)
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Bernityttö

Bernityttö
Viestimäärä: 74

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Lauantaina, 14.03.2015 klo 17:12  
+
0
^ Voi vitsit miten hauskat treenit oli tänään. :love: Saatiin hirveästi uutta näkökulmaa treeniin ja uusia treenattavia asioitakin, en voisi tyytyväisempi olla. Rallytoko rupesi kyllä nyt kanssa himottamaan pahemman kerran, ärsyttävää kun vain joka kolmas lauantai vapaa niin ei pääse reenailemaan oikein ikinä. :ttou: Tosin parempaan puoliskoon taisi rallytokokärpänen iskeä vielä lujempaa kun muhun, joten ehkä häntä näkee siellä treeniradoilla sitten. :nauru::nauru: Mulla on hahmottamisen kanssa vähän ongelmia ja asioiden sisäistäminen tapahtuu vähän turhan hitaasti, niin sillä tuo rallytoko mua vähän mietityttää. Luultavasti munailisin joka pisteellä kun tehtävänanto ei ookaan mennyt ihan perille asti. :nauru: Sieltä sitten miinuksia ropisee kun koira osaa mutta ohjaaja ei.

Muistahan laittaa ainakin tänne sitten kuvia siitä sun bernivauvasta jahka kotiutuu! :lallati:
Labradorinnoutajauros, 24.01.2003
Berninpaimenkoirauros, 29.08.2014

Kaisamariia

Kaisamariia
Viestimäärä: 4

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Lauantaina, 14.03.2015 klo 19:11  
+
0
Neruda : Vau,ompa sulla upea berni!!
Mun bernipoika täyttää yli huomenna 6kk :peukku: Me asustellaan Tampereella. Käytiin tänään tutustumassa mätsäreissä näyttelyiden tunnelmaan. Nemo olisi halunnut vain moikata jokaista, joten pysyttiin sivummalla :roll:
Berninpaimenkoira "Nemo" s. 16.09.2014

Kaisamariia

Kaisamariia
Viestimäärä: 4

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Lauantaina, 14.03.2015 klo 19:12  
+
0
Neruda : Vau,ompa sulla upea berni!!
Mun bernipoika täyttää yli huomenna 6kk :peukku: Me asustellaan Tampereella. Käytiin tänään tutustumassa mätsäreissä näyttelyiden tunnelmaan. Nemo olisi halunnut vain moikata jokaista, joten pysyttiin sivummalla :roll:
Berninpaimenkoira "Nemo" s. 16.09.2014

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Lauantaina, 14.03.2015 klo 19:37  
+
0
^ Syntymän päivämäärän perusteella kun koiranetistä katsoo, niin jos Nemon isän kutsumanimi on Kaapo niin tämä mun on Nemon isän veli :) Ihanaa jos Nemo on tuttavallinen, eipä ainakaan arastele ketään :)

^^ Hyvä jos sait uutta näkökulmaa ja kiva jos tykkäsitte treeneistä (vaikkakin meitä oli tänä vkl kovin vähän paikalla). Ja jos et itse pääse niin päästä ihmeessä toinen osapuoli rallyilemaan :D Laitoin sulle muuten niitä videoita. Ne kyltit oppii kyllä ohjaajakin, joten nou hätä :D :D Ja laitan toki kuvia vaavista, jos vain muistan.. 2vko pitäisi vielä odotella kotiutumista, huomenna taas ihastelemaan pikkuisia.. Kohta nekin on melkein Messin kokoisia, huh.. :D
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Bernityttö

Bernityttö
Viestimäärä: 74

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Sunnuntaina, 15.03.2015 klo 09:54  
+
0
Jahas kaisamariia säkin olet löytänyt tänne. :nauru: Tänään nähdään "pentukerhon" merkeissä. Harmi ettei törmäilty mätsäreissä eilen, mäkin tulin tokotreeneistä sinne niin olin paikan päällä vasta lähempänä yhtä. En ehtinyt Elliä ja Onniakaan näkemään kun nopeasti ovella. :mad:

Neruda et tiedäkään mitä mulla on ohjelmassa tänään! :jjei: Iski niin paha rallytokokärpänen, että heräsin tänään aamulla ja päätin että tänään alkaa omatoiminen treenaaminen. Parempi puolisko oli herännyt samoissa aatoksissa, ties mitä unia ollaan nähty. :viheltel: Ja kiitos videoista, tietää vähän mitä harjoitellakin! :peukku: Ens la jos uskaltaudun vaikka rallytokotreenailemaan teidän jengiin. :lallati:

Pennut kasvaa ihan liian nopeasti. Muistan vielä kuin eilisen kun Messi oli pieni kuusikiloinen kasa karvaa kun haettiin se kotiin. Nyt se näyttää jopa jo koiralta. :mietiskel: Joten muista nauttia jokaisesta pentuhetkestä (myös niistä joihin sisältyy esim iso pissalätäkkö lempimatollasi :nauru::nauru:)!
Labradorinnoutajauros, 24.01.2003
Berninpaimenkoirauros, 29.08.2014
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 15.03.2015 klo 09:57)

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Sunnuntaina, 15.03.2015 klo 11:29  
+
0
Tervetuloa, "jengi" on kaikille jäsenille avoin joten sekaan vaan! :) Omatoimiseen treenailuun löydät Rally-Tokoyhdistyksen sivuilta mm. kisaratoja ja tietysti kyltit. Siitä vaan puuhastelemaan tokon ohelle :cool: Seuraavaan pariin lauantaihin en (tuttuun tapaani) ehdi treeneihin, mutta eiköhän siellä muita ole paikalla.

Oon valveutunut ja varustautunut ennakkoon vaihtomatoilla :nauru: Pitäisi portti asenta, että saan pennun eristettyä isommasta ettei vahinkoja satu ja naapuri on pyydetty päivisin käymään sitten päästämässä pentua ulos ja katsomassa että kaikki on ok. Pari ekaa viikkoa vaavi toki tulee mun kanssa töihin toimistomaskotiksi. Kun Mooses oli pentu, se haisi aina kotiin tullessa työkaverin hajuvedelle kun ei se malttanut tehdä muuta kun halailla sitä, tosi tuotteliaita työpäiviä :nauru: Niinhän ne kasvaa, ihan liian nopeasti mutta toisaalta taas eivät tarpeeksi nopeasti.. Pennun tulossa en todellakaan odota sitä ammoniakin hajua, sisäsiisteyden ja käytöstapojen opettamista, saatika syötyjä tavaroita ja seiniä. Kyllä aikuinen vain on helppo, ei haittaa yhtään jos 2 vuotta menee nopeasti. Tämä on vielä todella energisistä vanhemmista ja ihan erilainen varmasti kuin aina rauhallinen ja tasainen Mooses.. Ja satavarmasti äärimmäisen paljon työläämpi. Väsyttää jo ajatuskin, mutta tätä olen odottanut ja tätä halunnut joten saan tasan sitä mitä olen tilannutkin, muistuttakaa siitä sitten kun valitan ihan jatkuvasti jostain..
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Kaisamariia

Kaisamariia
Viestimäärä: 4

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Sunnuntaina, 15.03.2015 klo 14:31  
+
0
neruda: oho, mikä sattuma! Katoinkin kyllä, että on paljon samaa näköä kun Nemon isukki Kaapossa. :love:
Berninpaimenkoira "Nemo" s. 16.09.2014

Bernityttö

Bernityttö
Viestimäärä: 74

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Maanantaina, 16.03.2015 klo 12:12  
+
0
^^ Kyllä me täällä sitten muistutellaan sua, mäkin mielellään jakelen vertaistukea täällä sitten. :nauru:

Mäkin toivoin silloin vielä kun oltiin melkeinpä polvia myöten (kirjaimellisesti) kusessa täällä kotona, että kasvaispa se äkkiä aikuiseksi. Varsinkin kun viime aikoina kokemusta ollut vain tuosta 12v labbiksesta, joka ikäänsä kuuluvasti äärimmäisen helppo ja rauhallinen kaveri. :jjei: Messi on kuitenkin ollut niin helppo pentu tähän mennessä, ettei enää ole kiire saada sitä nopeasti aikuiseksi. Sisäsiistiksikin se oppi kuin itsestään, vaikka olisin voinut olla ahkerampikin kouluttaja sen suhteen. Lisäksi Messi oppii (mun mielestä) tosi nopeasti asioita ja sillä on kyllä haluakin oppia. Katsotaan tosin mihin sävyyn kirjoittelen täällä Messistä sitten kun murkkuikä alkaa..... :mietiskel: Ainut mitä odotan innolla on se, kun maaginen 1v ikäraja saavutetaan, ja voin lopettaa pahimman hermoilun kaikista liukasteluista yms. :mad:

Sullahan on huippuhyvät olosuhteet siellä kun naapuri auttaa ja voit ottaa pennun töihinkin. :love: Kaikista eniten ensimmäisinä viikkoina mua ainakin ärsytti lähteä töihin, vaikka sainkin sovittua itselleni huomattavan kevyet ensimmäiset pari viikkoa töiden puolesta. Tuntui että kaikki aika teki mieli käyttää pennun kanssa että pääsee tutustumaan siihen kunnolla. :mad: Messikin oli ehkä ensimmäisen kuukauden (?) ihan yliarka, pelkäsi kaikkia vieraita, ääniä, mua huppu päässä... :nauru: Eipä uskoisi enää, että sillä on sellainenkin vaihe ollut, kun on niin äärettömän rohkea koira eikä mistään ujosteluista tietoakaan.

Onko sulla muuten suunnitteilla leikata Mooses kun tyttö tulee? :mietiskel: Ja onko tää sun tuleva Manta (toivottavasti muistin nimen oikein... :nauru::nauru:) tulossa näyttelykoiraksi? :lallati: Sori kyselen aina ihan tyhmiä mutta mua aina kiinnostaa ihmisten koira-asiat ihan liikaa, niin että välillä hävettää. :nauru::nauru:
Labradorinnoutajauros, 24.01.2003
Berninpaimenkoirauros, 29.08.2014

Rizzotherat

Rizzotherat
Viestimäärä: 150

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Maanantaina, 16.03.2015 klo 13:15  
+
0
Bernityttö ja neruda molemmilla aivan ihanat Bernit! Tässä oppipoikani ja ystäväni Rico harjoittelee poseerausta. Into pinkeänä, häntä korkealla :D

PitaPata Dog tickers

Coton de tulear - Ruu s.05/08
Seropi - Noppa s.11/2012

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Maanantaina, 16.03.2015 klo 20:23  
+
0
^ Kiitos :) Tsemppiä kehään, hyvin se menee! Ja värityksessä ei omaan silmääni ole mitään vikaa, vähän tummemman puoleinen vaan.

Kaisamariia: Veljekset ovat kuin ilvekset, hyvin tunnistettavissa :) Kaapo on ihana mies, hieman suurempi, raamikkaampi ja kantaa itsensä paremmin kuin veljensä. Tosi kivan näköisiä ovat lapsukaiset mitä oon kuvia nähnyt! :)

^^ Kyllähän ne yllättävän nopeasti oppivat kaikenlaista. Kauhujuttuna olen kuullut, että jollain nartulla on kestänyt vuosikin sisäsiistiksi opetteluun, Mooses kun oli sen 3kk kunnes oli sisäsiisti niin ahdistaa ajatuskin kusessa tarpomisesta vuoden ajan :nauru: Onhan se varmasti aika muutos elämään kun vanhemman, helpon ja rennon koiran kera elämään tottuneelle tuleekin säpinää ja vipinää pennun muodossa.. Mites teillä vanhempi otti pennun vastaan?

Messillä ei kyllä tosiaan ollut arkuudesta tietoakaan, väsyneenäkin innoissaan kinkesi rapsutettavaksi, ihana höppänä :)

Saa kysellä, mua ei haittaa yhtään ja vastaan kaikkeen mihin osaan ja muistan :D Nimi meni täysin oikein ja Mantahan siis tulee sijoitukseen eli toive toki tulevaisuudessa on se, että siitä on joskus kasvattajalle jatkoon jos se on terve, hyväluonteinen jne. Ensisijaisesti se tulee perheenjäseneksi ja harrastuskoiraksi. Harrastusten taso ja laatu riippuu sitten täysin siitä mihin meistä yhdessä on. Tokoa ja rallya nyt ajattelin sen kanssa touhottaa, mutta kyllä se tulee kauneuskilpailuihinkin osallistumaan jossain vaiheessa. Lisäksi toki luonnetesti jne sitten joskus myöhemmin, mutta suurin toiveeni on vain ja ainoastaan se, että se olisi terve. Siinäpä dilemma, saako mosse pitää kassinsa vai ei.. Kyllä tiiliskivet tulevat sen kohtalona jossain kohtaa olemaan ihan jo uusineiden eturauhastulehduksienkin vuoksi, mutta enpä ajatellut pitää juoksuista narttua hulluksi tulevan uroksen kanssa täällä kaatamassa seiniä juoksuaikaan. Kastraation ajankohtaa en vielä tiedä, mutta viimeistään vuoden päästä ja Manta menee hoitoon koko juoksuajaksi mikäli kassit vielä ovat silloin kaverissa kiinni.

Tässäpä Neiti Töpperö :love:

(kuva: R. Vatanen)
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011
(Viestiä on muokattu maanantaina, 16.03.2015 klo 21:36)

Bernityttö

Bernityttö
Viestimäärä: 74

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Tiistaina, 17.03.2015 klo 18:14  
+
0
^ Voi Mooses parka, tietäisipä vaan mitä sen pään menoksi onkaan suunniteltu. :nauru:

Voi hellanlettas miten suloinen Manta! :love: Aivan mahdottoman ihana. Kyllä siitä vielä kuoriutuu ties minkälainen toko, rallytoko ja näyttelymestari, ai että. :peukku: Meillä onkin varmaan joitain yhteisiä fb-kavereita, kun tuo kuva ponnahti mun seinälle jokunen aika sitten, lällättelin sille jo silloin täältä koneen ruudulta käsin. :nauru:

Meidän labukkahan on säyseä kun lammas ja kaikille kiltti, niin en oikein osannut etukäteen stressata miten mahtaa tulla pennun kanssa toimeen. Päinvastoin innolla odotin kuinka opettaa Messin sitten tavoille ja pääsen itse helpolla. :lallati: Niin ei kylläkään käynyt, vaan Ronsu nössöilee urakalla ja antaa Messille kaiken periksi... :mietiskel: Ainoastaan ruuastaan on (yllätys yllätys) äärimmäisen tarkka. Muuten vanhus näytti Messille kaapin paikan ensimmäisen parin viikon ajan, esitti ettei koko pentua ole olemassakaan eikä suostunut päinkään katsomaan, pari kertaa istui mielenosoituksellisesti Messin päällekin. Tosi nopeasti niistä kuitenkin tuli kaverit, vanha herra varmaan huomasi että Messi kasvaa hurjaa vauhtia, että kaippa tuolle tarvii kiva olla ettei tule syödyksi joku päivä... :nauru: 12-vuotiaaksi Ronsu on vieläpä todella vilkas ja reipas, siitä on Messille jopa leikkikaveriksi vielä. :jjei:
Labradorinnoutajauros, 24.01.2003
Berninpaimenkoirauros, 29.08.2014

Rizzotherat

Rizzotherat
Viestimäärä: 150

VS: SVEITSINPAIMENKOIRAT (ENT. BERNINPAIMENKOIRAT... - Keskiviikkona, 18.03.2015 klo 10:18  
+
0
Yhyyyy bernipentunen. Onko mitään ihanampaa!!
PitaPata Dog tickers

Coton de tulear - Ruu s.05/08
Seropi - Noppa s.11/2012

  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545685
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265839
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 12:30)