Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 21:12

Tanskalais-ruotsalainen pihakoira

Siirry sivulle: 1 2 3

Silkmonkey

Silkmonkey
Viestimäärä: 17

TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 21:12  
+
0
En löytänyt omaa pihispalstaa, joten päätin rohjeta pistää sellaisen pystyyn ihan itse!

Meidän taloudessa häärii kohta vuoden täyttävä pihispoika, Atte. Ensimmäinen koira niin minulle kuin miehellenikin, mutta aivan uskomattoman ihana tapaus. Oikea rotuvalinta siis meille, tai sitten vain sattui juuri oikea yksilö kohdalle :)

Aten kanssa ei varsinaisesti vielä ole mitään harrastettu, mutta ensi kuun alussa alkaa sitten agilityn alkeiskurssi. Vähän jänskättää, tuleeko siitä lajista meidän juttu. Itse olen ihan raakile, mutta niin kai muutkin alkeiskurssilaiset :)

Mainitsin, ettei mitään erityisesti olla harrastettu, mutta tietysti ihan peruskoulutusta pennusta asti ollaan tehty, parissa mätsärissä ja näyttelyssä käyty. Atte on tyytyväinen kunhan jotain joka päivä puuhataan, oli se sitten metsässä samoilua, uintiretki, koirapuistoilua, tallilla käynti tai ihan vaan juoksulenkki. Sikäli helppo koira, että voi tehdä ja mennä vapaasti, kun on niin sosiaalinen ja iloinen pikkumies. Yhdenkään koiran kanssa ei ole vielä mennyt sukset ristiin...kop, kop! *puuta koputtaen* :)

Ainoa hankala asia Atelle on ollut yksinolo (kerrostaloasunnossa). Se onkin ajoittain ollut melko ylitsepääsemätön ongelma, mutta aina on homma saatu uudelleen sujumaan. Tietysti asiaan varauduttiin pentua hommatessa, mutta sinnikkäästi saatiin kyllä harjoitella :D Atte pisti välillä parastaan: muuten ei hauku Ikinä, mutta yksinolovideot olivat välillä aivan kamalaa katsottavaa ja kuunneltavaa... Noh, toivottavasti se on nyt jo takana!

Mutta toivottavasti muutkin pihisihmiset avautuisivat koiruuksistaan :)
Tanskalais-ruotsalainen pihakoira u. Hejdalen's Atte Lax, "Atte", s. 10/09

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Torstaina, 23.09.2010 klo 16:32  
+
0
Meillä elämää ihastuttaa vuotias pihakoiratyttö. On myöskin ensimmäinen koiramme ja rotuvalinta - tai ainakin yksilö kuten sanoit - oli aivan nappi. Iloinen, reipas ja touhukas koira joka osaa myös ottaa rennosti!

Myös meillä ongelmia oli yksinolon opettelussa. Suurin syy siihen oli varmaankin se, että avo oli pitkään työttömänä koiran tullessa (toisaalta hyvä, ei tarvinnut olla yksin), joten vaikka he harjoittelivat joka päivä, niin mitään rutiinia yksinoloon ei tullut. Kun siihen sitten lopulta oikein tekemällä tehtiin se rutiini, niin johan alkoi sujuakin - nykyisin neiti pärjäilee jo oikein hienosti, vaikka yhä yksinoloa tulee "vain" nelisen tuntia päivässä.

Arkitottelevaisuutta on kovasti opeteltu ja toki myös joitain ihan toko-juttuja, mutta mitään tavoitteita meillä ei ole. Lisäksi olemme harrastaneet hakua reilu puoli vuotta, ja nyt tänä syksynä pääsimme pelastuskoirien maastoetsintäkurssille. Tarkoitus on kurssin jälkeen jatkaa pienryhmäharjoituksiin tavoitteena ihan oikeat hälytysetsinnät! :peukku:

Pihakoira on upea kaveri - ihana, tavallinen koira! :aurinko:
tarupi Hippu (9/2009)

Silkmonkey

Silkmonkey
Viestimäärä: 17

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Perjantaina, 24.09.2010 klo 16:10  
+
0
Nimenomaan tuo rutiini on kyllä yksinolon opettelun A ja O. Meilläkin vaikeudet johtuivat varmaan pääasiassa siitä, että kun opiskelijoita olemme molemmat, yksinoloajankohdat vaihtelivat päivittäin paljonkin. Jos koira on heti pennusta klo 8-16 yksin, on se ehkä aluksi hurjan pitkän tuntuinen aika, mutta koira tottuu siihen. Päivä etenee aina tietyssä rytmissä ja koira tavallaan tietää mitä tuleman pitää.

Toisaalta, Atte osaa tuosta epäsäännöllisyydestä johtuen olla yksin niin aamulla, päivällä kuin illallakin. Ja lyhyitä pätkiä montakin päivässä, plussaa sekin! Mutta sitten kun jää päiväkin ilman yksinoloa, seuraavalla kerralla itketään taas aluksi muutama minuutti...

Tuo hakuilu onkin varmaan tosi kiva harrastus! Ja hyödyllinenkin vielä :) Atten kanssa ollaan harjoiteltu ihan kotikonstein "kadonneen ihmisen etsimistä", ja poika on ihan tohkeissaan kun osaa. Pentuna oppi sanan "Etsi!" nappuloiden hakemiseen huoneesta, joten sitä oli hyvä soveltaa ihmiseenkin ;) Mitenkä muuten, kun te harrastatte oikeaoppista hakemista, niin jääkö teidän koira esim. haukkumaan siihen maalimiehen viereen vai miten se ilmaisee löytämisensä?

Atte ei varmaan ikinä oppisi jäädä siihen haukkumaan, koska A) se ei muutenkaan hauku ja B) se on niin tohkeissaa löytämisestä, että sinkoilee vaan ympäriinsä ja käy välillä tökkimässä niin ohjaajaa kuin maalimiestäkin :D

Siitä tulikin mieleen, että onko teidän muiden pihikset kovia haukkumaan? Kun tuo meidän koira ei hauku ikinä - lukuunottamatta tietysti niitä villejä yksinolokertoja... Ihan pari kertaa sisällä haukahtanut kun jotain murkkuillut, mutta muuten ei. Ja ei ikinä ulkona. Ajattelin vain, että onko rodunomainen piirre tuo hiljaisuus..? Mä kyllä tykkään. Ei tarvi oppiakaan äänekkääksi :)
Tanskalais-ruotsalainen pihakoira u. Hejdalen's Atte Lax, "Atte", s. 10/09

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Torstaina, 04.11.2010 klo 19:01  
+
0
Hups, olen ihan unohtanut tämän ketjun olemassaolon... :nolo:

Me vasta treenataan ilmaisua, mutta Hippu on sen verran arka, ettei sitä voi pakottaa haukkumaan yksin vieraan ihmisen vieressä, joten päätin opettaa sen tulemaan mun luokse ja haukkumaan mulle, mennään sitten siitä yhdessä maalimiehelle :)

Hippu ei hauku kovin paljon, ulkona ei oikeastaan yhtään. Vahtihaukku kyllä on, eli haukkuu ovikellon ja liiat kolinat ja ikkunasta ohikulkijat jotka menevät liian läheltä... En osannut aluksi ihan oikein puuttua asiaan, joten nyt mulla on koira joka haukkuu vähän enemmän kuin oikeastaan haluaisin. Mutta haukkuminen oli aika helppo opettaa käskystä, koska Hippu rakastaa kaikkia kepakoita, joten niiden avulla oli helppo turhauttaa. Pihakoirathan ovat alunperin hälyttäviä vahteja, eli luonteenomaista tuo haukkuminen kyllä sinänsä on!

Mulla on kova kuume ottaa kaveriksi toinen pihis, mutta ei taida tällä hetkellä kyllä olla riittävästä aika- eikä raharesursseja. :roll:
tarupi Hippu (9/2009)

Silkmonkey

Silkmonkey
Viestimäärä: 17

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Sunnuntaina, 07.11.2010 klo 21:10  
+
0
Eipä mitään. Toivottavasti saataisiin keskusteluun enemmänkin pihistyyppejä :)

Juu, kyllähän pihakoiran kuuluisi vahtia. Meillä ei tuota ominaisuutta vain ole ilmentynyt. Asutaan kerrostalossa, mutta Atte ei ole ikinä reagoinut millään tavalla rappukäytävän ääniin eikä ovikelloon - tai siis juoksee kyllä eteiseen tietty jos ovikello soi, kun tietää että vieraita tulee, mutta ei hauku. Mun vanhemmat asuu omakotitalossa, ja kun ollaan siellä kylässä, Atte kyllä vahtaa tarkemmin ikkunassa. Seuraa tarkkaan, kuka tulee ja menee milloinkin, mutta ei hauku sielläkään. Minä kyllä tykkään ettei tarvitsekaan haukkua :)

Sitten mua on mietityttänyt, kun jotkut kasvattajat sanovat, että haluaisivat poistaa pennuista pidättyväisyyttä vieraita kohtaan. Ja jossain jalostusohjelmassakin oli, että jotkut yksilöt ovat liian pidättyväisiä vieraita kohtaan. Meillä ongelmana on ollut aina se, että Atte hyppää heti liian rajusti vieraan syliin ja nuolee ihan märäksi :D Siis ikinä ei ole ketään jättänyt tervehtimättä ystävällisesti. Ja rotumääritelmähän sanoo pihakoiran olevan luonteeltaan avoin. Onko tuo pidättyväisyys todella yleistymässä..? Itse tykkään juuri pihisten avoimuudesta ja symppisluonteesta :)

Niinpä, olisihan tuollainen toinenkin aivan mahtavaa ottaa. Itse vain en tykkää pitää kerrostalossa koiraa, joten tähän kämppään en kyllä toista hommaa...ehkä sitten joskus jos on oma tupa ja perunamaa :]
Tanskalais-ruotsalainen pihakoira u. Hejdalen's Atte Lax, "Atte", s. 10/09

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Tiistaina, 09.11.2010 klo 19:04  
+
0
Hippu on juuri sellainen pidättyväinen pihis. Se on tosi avoin niille ihmisille, joiden kanssa on oltu paljon tekemisissä ennen ensimmäistä juoksua - eli mun ja miehen vanhemmat ja sisarukset, jotkut kaverit jne. Se on sellainen normaalin sosiaalinen sellaisten ihmisten kanssa, jotka on tavannut ennen ensimmäistä juoksua, eli harvemmin tavatut kaverit ja sukulaiset. Mutta ekojen juoksujen jälkeen se on ollut tosi hidas tutustumaan uusiin ihmisiin. Osasyy on varmaan se, että meillä käy tosi vähän vieraita. Yleensä me ollaan ne ihmiset, jotka menevät johonkin, ja kun ei ole lapsiakaan, niin sellaista "arkiliikennettä" on hirveän vähän. Toisaalta Hipun emä käyttäytyy ilmeisesti melko samalla tavoin, eli jotain on varmasti perimässäkin, ja ilmeisesti myöskään sisko ei ole mikään sosiaalisuuden huipentuma. Veljet sensijaan ovat käsittääkseni avoimempia.

Muuten meidän tuttavapiirin kaikki pihikset ovat tosi sosiaalisia. Mieleen tulee äkkiseltään yksi narttu, jonka tausta selittää epäsosiaalisuuden (kodinvaihtaja huonosta kodista) ja nuori uros, joka ainakin viimeksi tavatessamme jännitti todella paljon. Toisaalta on mun mielestä ihan kiva, että Hippu ei ole lenkillä hinkumassa jokaista ihmistä tervehtimään (eli ohittaminen on ihanan sujuvaa), mutta toisaalta taas ihastuin pihakoirassa juuri tuohon avoimeen luonteeseen. Ehkä meidän seuraava pihakoira on sitten tyypillisempi rotunsa edustaja :viheltel:
tarupi Hippu (9/2009)

Patch

Patch
Viestimäärä: 5

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Tiistaina, 09.11.2010 klo 20:09  
+
0
Mä olen ihaillut tätä rotua jo parisen vuotta, pihakoirien kesäpäivilläkin on tullut käytyä. Ulkonäkö, luonne ja käyttömahdollisuudet miellyttää kovasti. Eikös tää koira sovi hyvin sohvannurkkaan, agilityradoille ja muidenkin elukoiden kaveriksi, semmoinen monipuolinen menijä. :)

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Tiistaina, 09.11.2010 klo 20:55  
+
0
Pihakoiran koko yhdistettynä luonteeseen on kieltämättä varsin mainio paketti. Vaikke ne ovat aktiivisia ja nopeita oppimaan, niiltä puuttuu terrierien terävyys ja röyhkeys. Eipä pihakoirasta pelkäksi sohvakoiraksi ole, mutta tarpeeksi aktiivisen päivän jälkeen pihakoira sopii sitten sohvan nurkkaankin; meidän pihakoira (joka on mielestäni vielä suhteellisen rauhallinen yksilö) reagoi ihan selvästi liian toimettomiin päiviin. Mutta erityisen hienoa on se, että kunhan on päässyt touhuamaan perheen kanssa - lenkille, pihatouhuihin, harrastuksiin, tyhjänpäiväisiin temppuihin... - niin pihakoira osaa myös rauhoittua. Rotua valitessa meillä oli yhtenä kriteerinä "tavallisen koiran" näköinen koira. Ja sellainenhan pihakoira on, ihana, tavallisen näköinen tavallinen koira :love:
tarupi Hippu (9/2009)
(Viestiä on muokattu tiistaina, 09.11.2010 klo 20:55)

tuopjo

tuopjo
Viestimäärä: 2

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Torstaina, 11.11.2010 klo 01:27  
+
0
Heips,
meillä on kohta parivuotias pihisnarttu. Aivan täydellinen kotikoira. Ihmisperheen kesken on kina aina iltaisin, kenen peiton alle koira pääsee yöksi ihanasti tuhisemaan hymy naamallaan :love:
Meidän yksilömme vastaa rotukuvausta täysin. On sellainen reipas ja mutkaton. Ei turhia metelöi, ei aiheuta hämminkiä missään, aina innokas tulemaan mukaan ja liittymään joukkoon. Harrastaa agilityä - vähän vaihtelevalla innostuksella. Aina harjoitukset ei ihan nappaa. Tuntuu, että homma on koirasta vähän liian yksinkertaista, se jolkottelee esteet kuuliaisena mutta vain kohtuullisella vauhdilla. Mutta sitten kun innostuu, niin kyllä on ketterä ja nopea rotu! Aika paljon sellaista työkoiramaisuutta rodussa kuitenkin on. Kaipaa älypelejä, keskittymisharjoituksia jne ja sitten uni maittaa 12 h.
Neiti on myös varsin hiljainen, äänteli ekan kerran vasta n 5 kk ikäisenä. Tosin meidän rohkaisemana rupesi vahtimaan taloa murkkuiän jälkeen. Eli ilmoittaa ovelle tulijoista ja tontin reunoilla kulkijoista mutta lopettaa haukun heti pyynnöstä. Ainoa pikkuvika koiruudessa (tai sen koulutuksessa) on, ettei malttaisi pysyä tontin rajojen sisäpuolella, kun naapurissa olisi koirakavereita ja oravia ja ihania ohikulkijaihmisiä tervehdittävänä. Toki hän takaisin tulee, mutta ei heti pyynnöstä vaan sitten kun on tärkeimmät hommansa hoitanut - mokoma rontti. Eli avoin tämä yksilö ainakin on.
Yksinolo ei ole ollut meillä mikään pulma. Oltiin eka viikko kotona pennun kanssa ja sitten vaihtelevasti poissaoloja max 5-6 h. Koira ei ole vapaana koskaan yksinollessaan koko talossa, vain yhdessä huoneessa, missä sillä on aina muutoinkin peti, vesikuppi ja lelulaatikko. Sinne se menee petiin itse rentoutuneena nukkumaan kun näkee että perhe on lähdössä. Eipä tarvii pikkukoiruuden kuljeskella taloa isännöimässä, etsiä tekemistä tai paikkoja jossa voi loukata itsensä. Sieltä se myös autuaasti haukotellen ja venytellen nousee kun kotiin tullaan. Ja voi sitä pusujen määrää.

Hieno rotu - sellainen pieni, iso koira. Toivottavasti säilyy kanta terveänä. Nythän valtaosa Suomen pihakoirista on tosi nuoria, eikä sitä ikinä tiedä jos vanhemmiten rupeaa joitain vikoja löytymään mutta peukut pystyyn.

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Tiistaina, 16.11.2010 klo 15:21  
+
0
Rodun hidas yleistyminen tietää varmasti sitä, että kasvattajat lisääntyvät. Toivottavasti myös uudet jaksavat kantaa rodun terveystilanteesta yhtä hyvää huolta kuin mitä nykyisin tehdään.

Päätin tarjoilla teille vähän kuvasaastetta meidän pihisneidistä viime kesältä:



tarupi Hippu (9/2009)

piipu

piipu
Viestimäärä: 3

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Keskiviikkona, 17.11.2010 klo 12:46  
+
0
Hei kaikille! :heiluti:
Olen tässä miettinyt vuosia ja koiran hankintaa ja nyt olen tullut siihen tulokseen että olisin valmis koiran omistajaksi. Koira olisi minulle ensimmäinen, joten olen yrittänyt miettiä tarkkaan millainen hauveli olisi paras vaihtoehto. Erilaisia vaihtoehtoja mietittyäni tämä tanskalais-ruotsalainen pihakoira vaikuttaisi ehdottomasti sopivimmalta vaihtoehdolta, niin luoteen, koon, viettien ja ulkonäönkin kannalta. Koira olisi ensimmäiseni, joten kertokaapas te kokeneemmat että millaisia kokemuksia teillä on pihakoirienne kasvattajista? Saako heiltä apua kun/jos kysyttävää ilmenee esim. käytöksestä, ruoasta ja kaikesta muustakin mahdollisesta? Minnuu jännittää aivan kauheasti ajatus että olen kasvatusvastuussa jostakin elävästä eläimestä... mutta ehkäpä se ainakin kertoo että olen miettinyt asiaa ja haluan oikeasti että koirasta tulee onnellinen perheenjäsen.

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Keskiviikkona, 17.11.2010 klo 16:45  
+
0

piipu kirjoitti:

Koira olisi ensimmäiseni, joten kertokaapas te kokeneemmat että millaisia kokemuksia teillä on pihakoirienne kasvattajista?



Voin kysyä koirani kasvattajalta mitä tahansa ja saan aina neuvoja ja apua, häntä on todella helppo lähestyä ja hänen luokseen on aina tervetullut käymään. Mitä olen tässä puolentoistavuoden aikana oppinut pihakoiraväkeä tuntemaan, niin kaikki yhdistyksen toiminnassa aktiivisesti mukana olevat ovat todella ihania tyyppejä, joiden kanssa ei tarvitse yhtään häpeillä tietämättömyyttään. Meillekin tämä on ensimmäinen koira. :peukku:

Ainakin Varsinais-Suomen aluetoiminta on tosi aktiivista eli jos mahdollista niin lähde treeneihin tutustumaan koiriin ja ihmisiin jo ennen koiran hankintaa!
tarupi Hippu (9/2009)

Miloko

Miloko
Viestimäärä: 315

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Sunnuntaina, 21.11.2010 klo 18:34  
+
0
Tarkeneeko pihis hyvin pakkasella metsässä? Rajoittaako koko kuinka paljon menemistä hangessa? Aika pitkäkinttuinenhan tuo on mutta piskuinen kuitenkin. Ihan siis yleisesti kysyn, kun monipuoliseksi koiraksi olen itsekin tämän mieltänyt, josksu mietinkin alunalkaen meille tälläistä otusta. Tuli sitten kaikkea muuta. :D
terrieri Riki 7/09
cpku Danny 3/10
cpku Fergus 1/11
talvikko Paavo 31.12.2010


Laumassa lisäksi erikokoisia ihmisiä.

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Maanantaina, 22.11.2010 klo 19:09  
+
0

Miloko kirjoitti:

Tarkeneeko pihis hyvin pakkasella metsässä? Rajoittaako koko kuinka paljon menemistä hangessa? Aika pitkäkinttuinenhan tuo on mutta piskuinen kuitenkin.



Minä olen tällaisella vajaa viiden asteen pakkasella juoksuttanut vapaana metsässä ilman takkia eikä koira vaikuta palelevan, kovemmilla pakkasilla en ole raaskinut enää kokeilla. Remmilenkille laitan takin jo nollassa varsinkin jos koiran tahdissa mennään ja nuuskutellaan. Kun sitä alusvillaa ei ole eikä mahan alla karvaa nimeksikään niin sellaisessa hipsuttelussa kyllä tulee kylmä. Pakkasta pahempi ainakin meidän koiralle tuntuu olevan sade, se saa paljon helpommin tärisemään.

Ja hangessa... No, mulla pihis sieltä pitkäkinttuisten pitkäkinttuisimmasta päästä (:nauru:) eikä sillä kyllä ole mitään ongelmaa. Jos ylivoimaisen paha paikka tulee niin sitten se loikkii ihmisten jalanjälkiä pitkin. Mutta pihis on niin kevyt että sillehän riittää sellainen välttävä hankikantokin!
tarupi Hippu (9/2009)

Silkmonkey

Silkmonkey
Viestimäärä: 17

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Tiistaina, 23.11.2010 klo 16:15  
+
0
Aten kasvattajaperhe oli ainakin ihan huippu! Edelleen ollaan välillä yhteydessä, ja he neuvovat kaikessa mitä keksin kysyä :) Eli käsittääkseni pihisihmiset ovat yleisesti ottaen avoimia kuten koiransakin ;)

Meidän vilttipolitiikka on hyvin samankaltainen kuin edellämainittu. Lenkin pituudesta ja nopeudesta paljolti riippuu, laitetaanko rättiä selkään vai ei. Metsässä vapaana pärjää ihan hyvin pikkupakkasella, kun saa itse päättää vauhdin. Lyhyille remmilenkille - tietysti pitemmillekin (!) mutta yleensä pitkät lenkin on irti - laitan takin jo -5 pakkasasteessa. Viimetalven paukkupakkasilla oltiin vain 10 min ulkona, kun tassuthan siellä jäätyi!

Tallilla ollaan usein monta tuntia, ja koira joutuu välillä odottelemaan, joten siellä toppaan hänet jos vähänkin pakkasta, tuulta tai sadetta. Mutta kyllähän nuokin karaistuu. Se on vähän siitä kiinni, milloin itse sen takin laitat sille päälle :) Ja vaikka alusvilla puuttuu, niin kyllähän noilla talvella sentään vähän pidempi karva on. Tai ainakin Atella, kun ei ihan aina vilttiä lyödä päälle.

Ja siitä lumihangesta...Atte ainakin mennä pomppii välillä niin syvässä hangessa, että välillä hukkuu sinne koko koira. Ja kivaa tuntuu olevan :D
Tanskalais-ruotsalainen pihakoira u. Hejdalen's Atte Lax, "Atte", s. 10/09

tuopjo

tuopjo
Viestimäärä: 2

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Tiistaina, 23.11.2010 klo 22:58  
+
0
Hei, koko ei paljon rajoita sillä pihakoira on todella sinnikäs ja ketterä lenkkeilijä. Mutta vilukissoja ne useat ovat, eli aika aikaisin talvella takki päälle vaan. Eihän tuo ole kummoinen vaiva vetäistä koiralle takkia päälle. Eipä ainakaan tarvii säälitellä, että oi kun on kylmä. Ja kesällä pärjäävät puolestaan aika hyvin kuumassakin säässä, jos vaikka viime kesän huippulukemat toistuvatkin joskus ;)

Kasvattajat ovat ymmärtääkseni kaikki Suomessa hyvin pidettyjä ja asiantuntevia, ovat esim laatineet hoito-oppaita pennunostajille mukaan. Onneksi pihikset ovat myös yleisesti ottaen perusterveitä ja mutkattomia koiria. Ellei oikein huono tuuri satu, mitään kauhean kummallisia kysymyksiä ei ehkä edes joudu kohtaamaan. mutta onhan se tietty hyvä, että on joku jolta tietää saavansa vastauksen aina.

piipu

piipu
Viestimäärä: 3

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Tiistaina, 14.12.2010 klo 12:25  
+
0

piipu kirjoitti:

Hei kaikille! :heiluti:
Olen tässä miettinyt vuosia ja koiran hankintaa ja nyt olen tullut siihen tulokseen että olisin valmis koiran omistajaksi. Koira olisi minulle ensimmäinen, joten olen yrittänyt miettiä tarkkaan millainen hauveli olisi paras vaihtoehto. Erilaisia vaihtoehtoja mietittyäni tämä tanskalais-ruotsalainen pihakoira vaikuttaisi ehdottomasti sopivimmalta vaihtoehdolta, niin luoteen, koon, viettien ja ulkonäönkin kannalta. Koira olisi ensimmäiseni, joten kertokaapas te kokeneemmat että millaisia kokemuksia teillä on pihakoirienne kasvattajista? Saako heiltä apua kun/jos kysyttävää ilmenee esim. käytöksestä, ruoasta ja kaikesta muustakin mahdollisesta? Minnuu jännittää aivan kauheasti ajatus että olen kasvatusvastuussa jostakin elävästä eläimestä... mutta ehkäpä se ainakin kertoo että olen miettinyt asiaa ja haluan oikeasti että koirasta tulee onnellinen perheenjäsen.



Kiitos kaikille jotka vastasitte kyselyyni :peukku:
Tilanne on nyt sitten sellainen että miulle on tulossa alkuvuodesta pihis urospentu :love: Kyselisinkin että asustaisiko kukaan teistä sattumoisin Päijät-Hämeessä?

Rauhallista joulun odotusta kaikille omistajille ja koiruuksille!

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Tiistaina, 14.12.2010 klo 12:46  
+
0

piipu kirjoitti:

Tilanne on nyt sitten sellainen että miulle on tulossa alkuvuodesta pihis urospentu :love:!



Ihanaa pennunodotusta - ja kärsivällisyyttä niin siihen kuin pennun hoitoonkin! Onnittelut, olet valinnut todella ihanan rodun :aurinko:
tarupi Hippu (9/2009)

Silkmonkey

Silkmonkey
Viestimäärä: 17

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Maanantaina, 28.02.2011 klo 10:31  
+
0
Hei vaan taas pienen tauon jälkeen!

Ollaan menossa lauantaina Aten kanssa Euran ryhmänäyttelyyn ja uskaltauduin taas mittaamaan tuon meidän miehenalun. Hän on siis aina ollut tosi isokokoinen ja rotumääritelmän mukaisen säkäkorkeuden ylärajoilla mennään, mutta voihan... Mitta näytti 40,5 cm!!
Urosten sk:n yläraja on siis 37 (+2) cm, mutta me laitetaan näemmä vieläkin paremmaksi...
Noh... saa nähdä mitä tuomarisetä sanoo. Ainakin saa osviittaa miten rakenne on kehittynyt, vaikka ihan kesken tuo vielä on nyt 16-kuisena. Junnuluokkaan mennäänkin :)

Minkäs kokoisia pihiksiä teillä muilla on? Onko kellään samaa ongelmaa..? :]
Tanskalais-ruotsalainen pihakoira u. Hejdalen's Atte Lax, "Atte", s. 10/09

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: TANSKALAIS-RUOTSALAINEN PIHAKOIRA - Maanantaina, 28.02.2011 klo 19:09  
+
0
Meillä on myös vähän koko-ongelmaa. Tuon olemme itse mitanneet joku aika sitten 38 cm korkeaksi, nartuillahan se yläraja on 35 cm + 2 cm. Pahasti vaikuttaa siltä, että koira on vielä tuostakin kasvanut. Muuten se ei ole varsinaisesti suuri, sillä vaan on tuota jalkaa! Ehkä massaa tulee lisää, kun ikää kertyy.

Toisaalta meidän harrastuksen takia olen tavattoman tyytyväinen, että koira on pitkäjalkainen. Se pystyy hyvin liikkumaan hankalammassakin maastossa ja on silti sopivan pikkuinen kulkemaan pikkukoloista rakennuksissa.

Ja hei, kuka on tulossa yhdistyksen kevätkokoukseen tai kesän pihakoiraleirille? :aurinko:

muoks. Unohtui sanoa, että meille on toistaiseksi vain yksi tuomari huomauttanut koosta. Arvosteluja on neljälti eri tuomarilta.
tarupi Hippu (9/2009)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 28.02.2011 klo 19:10)

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28065
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6251
Viestejä yhteensä545356
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265749
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.03.2024 klo 07:15)