Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Torstaina, 15.09.2011 klo 19:53

Tsekinpaimenkoira / chodsky pes / bööminpaimenkoira

Siirry sivulle: 1 2 3 4

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Torstaina, 15.09.2011 klo 19:53  
+
0
En ainakaan haulla löytänyt kys. koirarodun ketjua.
Mihin siis pulinoimaan, mikäli ketju jo on? LInkkiä?

En omista VIELÄ kys. rodun edustajaa, mutta toiveissa olisi löytää oma yksilö jossain vaiheessa tulevaisuudessa. Sen verran ihanalla luonteella varustettuja ovat, että olen aivan ihastunut niihin. :)


// otsikosta muokattu turhat kysymysmerkit pois
- griffon
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 21.11.2012 klo 13:49)

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 13:38  
+
0
Nostan tämän ketjun etusivulle.

Nyt minulla on oma tällainen ja tammikuussa täyttää jo vuoden.

Toivottavasti jossain vaiheessa tähän keskusteluun liittyy muita tämän rotuisten omistajia, tai tästä kiinnostuneita. :heiluti:
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Lauantaina, 24.11.2012 klo 17:19  
+
0
Sullahan on lapinporokoirakin, eikös ? :hymy: Kehtaisitko vähän vertailla porkkaria ja chodskya ? Ainakin mitä kuvaketjussa oon kattelu niin chodsky vaikuttaa vähän tanakammalta rakenteeltaan, vai onko se vain tuo karva ? Miten luonnehtisit näiden rotujen luonne-eroja ?
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Sunnuntaina, 25.11.2012 klo 14:18  
+
0

Alerte kirjoitti:

Sullahan on lapinporokoirakin, eikös ? :hymy: Kehtaisitko vähän vertailla porkkaria ja chodskya ? Ainakin mitä kuvaketjussa oon kattelu niin chodsky vaikuttaa vähän tanakammalta rakenteeltaan, vai onko se vain tuo karva ? Miten luonnehtisit näiden rotujen luonne-eroja ?



Joo, meiltä löytyy tosiaan porokin. Näitten luonteet eroavat tosi paljon toisistaan, mutta jotain samaa niissä myöskin on ja tuntuu, että nää lukee toisiaan tosi hyvin ja ovat kerta kaikkiaan sopiva pari. Se ero näissä on erityisesti, että tämä chodsky on tosi avoin ja rakastaa toisia koiria, kun tuo minun porohan vaan pomottaa/paimentaa ja kuumuu herkästi toisten koirien kanssa(kuten poroissa nyt on yleistä).
Tuon chodskyn kanssa voin ihan milloin vaan lähteä kimppalenkille, missä on vaikka miljoona koiraa ja se on niin kotonaan siellä. Kaikille ystävällinen, toki välillä intoilee liikaa ja saattaa hypätä selkään, mutta luovuttaa hyvin pian, jos toinen ei alistu. :hymy:
Ei missään nimessä aggressiivinen, pahantahtoinen tms.

Tää tulee hyvin juttuun pientenkin lasten kanssa. Hiukan välinpitämätön vieraita kohtaan, eli käy kyllä tervehtimässä, mutta ei jää jalkoihin notkumaan, vaan poistuu taka-alalle jatkamaan omia touhujaan tai unia. Minun poro jää jalkoihin notkumaan ja riippuen onko tututumpi tyyppi, niin saattaa huomion laadusta riippuen jäädä siihen hyörimään ihan riesaksi asti. :shifty:

Moottoria löytyy molemmista roduista, mutta chodsky ei kyllästy saman toistoon, vaan on sata lasissa mukana alusta loppuun asti. Muutenkin helpommin motivoitavissa.

Rakenteeltaan chodsky on kai hieman kookkaampi, mutta tääkään ei mikään kloonirotu ole, joten vaihteluita on laidasta laitaan. Selkä on yleensä hieman pitempää mallia, mitä poroilla, kaula on pitempi ja tuo minun chodsky on aika roteva tuon runsaan turkkinsa alla. Minun poroni on hiukan sirompi, mitä tavallinen urosporkkis on. Mitä olen noiden säkää vertaillut, niin ovat likimain yhtä korkeita (52..54cm, virallista mittaustulosta en ole saanut)
Näitä chodskyja on monenlaisia ja mulle sattui tulemaan oikein runsasturkkinen yksilö. Joillakin on aika lyhyt/ohut karva Välillä olen helisemässä tuon turkin kanssa, kun toinen ei yhtään varo likaantumista ja koko kesä ja syksy on ollut pelkkää pesemistä ja kuivaamista. Tuo poro on sellainen "sievänen" mikä ei mielellään likaannu. :nauru:

Tosiaan aggressiivisuutta ei löydy, mutta kun tarpeeksi ärsyttää(toinen koira ja useita tunteja), niin kyllä chodskynkin saa suuttumaan. Ei siis ole mikään tossukka, mutta ei mikään kulmakunnan kovin kingikään.

Tykkään molemmista roduista tosi paljon ja jatkossa meiltä löytyy aina molempia rotuja. :love:
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Maanantaina, 03.12.2012 klo 15:51  
+
0
Iloisia uutisia tältä rintamalta!
Chodsky pes katsotaan omaksi rodukseen 1.1.2013 lähtien kaikissa pohjoismaissa. :jjei:
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

Remy

Remy
Viestimäärä: 165

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Tiistaina, 04.12.2012 klo 10:03  
+
0

Mankku kirjoitti:

Iloisia uutisia tältä rintamalta!
Chodsky pes katsotaan omaksi rodukseen 1.1.2013 lähtien kaikissa pohjoismaissa. :jjei:


Näinkö on? Hieno homma! Mistä sait tietää, onko jossain aiheesta tarkemmin? Vaikea uskoa ennekuin itse näkee :D
kleinspitz '5/08
mittelspitz '12/13

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Tiistaina, 04.12.2012 klo 13:51  
+
0
Fabossa oli eilen juttua siitä ja tänään soitin kennelliittoon ja varmistin vielä sitä kautta.
Tämä on aivan mahtavaa!!!:peukku:
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Keskiviikkona, 12.12.2012 klo 03:18  
+
0
Mankku, hieno uutinen! Ja piti kysymäni, mitä harrastat koiriesi kanssa?
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Torstaina, 13.12.2012 klo 17:15  
+
0
Tämän koiran kanssa pystyy harrastamaan varmaan kaikkea muuta, paitsi metsästystä. Tosin, en ole kertaakaan vielä nähnyt, miten tämä käyttäytyy elävän saaliin jahtaamisessa(siis lähinnä jänisten ja lintujen), kun sellaista tilannetta ei ole tullut eteen, kun aina on ollut jotain kiinnostavampaa näkyvillä, kuten koirakaveri.

Saalistusviettiä noin muutoin todellakin löytyy, ainakin lelujen kanssa. :nauru:
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Torstaina, 13.12.2012 klo 17:17  
+
0
Onpa muuten tosiaan hassua! Koira on kohta vuoden, eikä olla luonnossa kohdattu mitään jahtaamisen arvoista. :mietiskel:
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Perjantaina, 14.12.2012 klo 21:06  
+
0
Laitetaas nyt tänne tämä, nyt se on ihan virallista :jjei:

Uusia rotuja Suomessa
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017
(Viestiä on muokattu perjantaina, 14.12.2012 klo 21:06)

Mandi1

Mandi1
Viestimäärä: 98

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Lauantaina, 19.01.2013 klo 10:24  
+
0
Osaisiko joku kertoa tämän rodun alkulähteistä? Mitä rotuja löytyy taustalta jne? Suomeksi löytyy tietoa aika nihkeästi.
Kiinnostuin kovasti ko. rodusta ja kuulisin mielelläni lisää, mitä vain rotuun liittyvää! Esim. millainen on kouluttaa, (mistä motivoituu helpoiten, kestääkö toistoja?) Minkälaista on arki tällaisen koiran kanssa? Ja onko vielä/ jo, joitain "ongelmakohtia", sairauksia tms? Kuinka paljon näitä löytyy suomesta?

Olen löytänyt nopean etsinnän perusteella kaksi kasvattajaa yhdistyksen sivujen kautta, onko tietoa, löytyykö heitä vielä sen enempää?
3 x bcn

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Lauantaina, 19.01.2013 klo 13:10  
+
0
Onko Mankku koiransa kanssa huomenna Turun näyttelyssä?
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Sunnuntaina, 20.01.2013 klo 18:53  
+
0

BaeLiana kirjoitti:

Onko Mankku koiransa kanssa huomenna Turun näyttelyssä?


Ikävä kyllä emme olleet näyttelyssä tällä kertaa. :neutral:
Mutta tähtäimessä on toukokuussa Tampere nyt ainakin, että sieltä meidät sitten bongaileepi. :wink:
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Sunnuntaina, 20.01.2013 klo 19:05  
+
0

Mandi1 kirjoitti:

Osaisiko joku kertoa tämän rodun alkulähteistä? Mitä rotuja löytyy taustalta jne? Suomeksi löytyy tietoa aika nihkeästi.
Kiinnostuin kovasti ko. rodusta ja kuulisin mielelläni lisää, mitä vain rotuun liittyvää! Esim. millainen on kouluttaa, (mistä motivoituu helpoiten, kestääkö toistoja?) Minkälaista on arki tällaisen koiran kanssa? Ja onko vielä/ jo, joitain "ongelmakohtia", sairauksia tms? Kuinka paljon näitä löytyy suomesta?

Olen löytänyt nopean etsinnän perusteella kaksi kasvattajaa yhdistyksen sivujen kautta, onko tietoa, löytyykö heitä vielä sen enempää?



Suomesta löytyy tällä hetkellä kolme kasvattajaa, joilla on pennutussuunnitelmia. Tai no yksi kennel on vasta saanut pennut, joilla on jo kodit varmaankin katsottuna. Mutta kokonaisuudessaan tälle vuodelle olisi mahdollisesti jopa 4 pentuetta luvassa, riippuen mitenkä astutusten yms. asoiden kanssa käy.

Aika nihkeesti tsekeistä tulee tietoa, esim. rodun terveystilanteesta. Näitä ei mielestäni tutkita tarpeeksi, mikä on kyllä harmi. Mitä nyt olen muita koirien omistajia puhutellut, niin melko perustervettä porukkaa nämä ovat. Jotain kivesvikaisuutta rodussa on nyt käynyt ilmi.

Suomessa näitä on nyt noin 30kpl. Taitaa mennä kolmenkymmenen paremmalle puolelle, koska olen itse törmännyt rotuyhdistykseen rekisteröimättömiin koiriin. Omani on rotuyhdistyksessä.

Nämä ovat tosi aktiivisia koiria ja meno on sen mukaista. Nämä ovat hyvin kylmänkestäviä koiria ja omani otti lumipesuja yli 25-asteisesta pakkasesta huolimatta. Sisälläkin hakeutuu lepäilemään talon viileimpiin nurkkiin.

Omalta koiraltani löytyy motivaatiota, päättäväisyyttä, sisua ja ketteryyttä. Tää kun päättää jotain tehdä, myöskin saattaa sen loppuun asti. Toistoja jaksaa, jaksaa ja jaksaa. Ollaan väännetty tottista ja tää voisi tehdä niitä juttuja ihan loputtomiin, on meinaan ohjaaja väsähtänyt ennen kun koira on edes näyttänyt mitään hyytymisen merkkejä. :peukku:

Itse en ole varma rodun lähteestä, kun siitä tosiaan löytyy monta tietoa, että olisi jopa saksanpaimenkoiraakin vanhempi rotu. Mutta se on ihan selvä asia, että geenit löytyy sakemanneista, koska ulkonäkö on vahvasti sakumainen. Ja myöskin jotain belggaripiirteitä näkyy. Mutta nämähän ovat kooltaan huomattavasti pienempiä koiria, mitä sakut ja belggarit ovat.

Ah, niin kiva kertoilla koirastaan, jonka alkuperästä ei ole ihan varma, että mistä roduista se tulee. :kieli::eitietoo:
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 20.01.2013 klo 19:23)

Mandi1

Mandi1
Viestimäärä: 98

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Sunnuntaina, 20.01.2013 klo 20:46  
+
0
^ Kiitos kattavasta vastauksesta! Kuulostaa mukavalta :hymy:.
Tämä herätti minulle lisäkysymyksiä, kiitos jos jaksat vielä vastailla! :kumarrus:

Ja tässä näitä tulee, elikkä: minulla on kotona Bordercollie, joten osaisitko verrata näitä kahta rotua keskenään? Ja mitkä ovat mielestäsi niitä belggarimaisia piirteitä? Entä onko muita sakumaisia piirteitä kuin ulkonäkö? Kuvailisitko koiraasi ohjaajapehmeäksi ja löytyykö miellyttämishalua? :hymy:
3 x bcn

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Sunnuntaina, 20.01.2013 klo 21:45  
+
0

Mandi1 kirjoitti:

^ Kiitos kattavasta vastauksesta! Kuulostaa mukavalta :hymy:.
Tämä herätti minulle lisäkysymyksiä, kiitos jos jaksat vielä vastailla! :kumarrus:

Ja tässä näitä tulee, elikkä: minulla on kotona Bordercollie, joten osaisitko verrata näitä kahta rotua keskenään? Ja mitkä ovat mielestäsi niitä belggarimaisia piirteitä? Entä onko muita sakumaisia piirteitä kuin ulkonäkö? Kuvailisitko koiraasi ohjaajapehmeäksi ja löytyykö miellyttämishalua? :hymy:



Vertasin belggariin ja sakemanniin lähinnä ulkonäön perustella. Itsellä ei kauhean positiivisia kokemuksia ole kummastakaan rodusta, niin hankala vertailla näitä rotuja sitten keskenään muulla tavoin kuin ulkonäöllisesti. Tää chodsky on aivan uskomattoman hyvä pientenkin lasten kanssa, näyttää siltä, että tämä rakastaa lapsia yli kaiken ja haluaa osallistua lasten touhuihin täysiä. Tuo minun toinen koira(siis lapinporokoira) suhtautuu paljon nihkeämmin lapsiin ja mieluusti kyllä paimentaisi ne omille paikoilleen. :nauru:

Bortsuista mulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, aina ollut unelmarotu kylläkin, mutta sitä en ole uskaltautunut hankkimaan. Olen kyllä sivusta seurannut bortsujen touhuiluja, eikä näitä nyt vaan oikein voi vertailla keskenään.

Nämä ovat pehmeitä koiria ja minun omani ainakin on äärettömän miellyttämisenhaluinen. Vaikka onkin pehmeä, niin näyttää olevan kuitenkin sen luontoinen, että sille ei jää kovasti kaivelemaan mikään "vääryys" mitä kohtaa, vaan pääsee asiasta helposti yli. Esimerkiksi vaikka se, kun olen vahingossa leikannut kynnestä liian syvälle ja verta on tullut, niin ei kuitenkaan muista seuraavalla kynnenleikkuukerralla sitä edellistä tapahtumaa.

Mitähän tähän vielä lisäisi. Tuo nyt vaan on tuollainen iloinen ja rempseä kaveri, aivan ihana ja loistava jatke meidän "laumaamme". Bohemian shepherd. :hymy::love:
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Sunnuntaina, 20.01.2013 klo 22:54  
+
0
Mä olen pintapuolisesti tutustunut tähän rotuun ja mun mielenkiinto heräsi, kun lukemani perusteella böömien miellyttämishalua, helppoa luonnetta (mm. lapsi- ja koirasosiaalisuus) ja harrastusominaisuuksia on korostettu tosi paljon. Onko nämä oikeasti sellaisia, joilla rahkeet riittää tavoitteelliseen harrastamiseen (palveluskoiralajit, toko yms.), vai liittyykö nuo puheet uuden rodun "mainostamiseen"? Kuvauksien perusteella vaikuttaa kyllä tosi kivalta rodulta ja jään mielenkiinnolla seuraamaan minkälaiseksi rodun tilanne Suomessa kehittyy. :cool:
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Maanantaina, 21.01.2013 klo 07:13  
+
0

Riisis kirjoitti:

Mä olen pintapuolisesti tutustunut tähän rotuun ja mun mielenkiinto heräsi, kun lukemani perusteella böömien miellyttämishalua, helppoa luonnetta (mm. lapsi- ja koirasosiaalisuus) ja harrastusominaisuuksia on korostettu tosi paljon. Onko nämä oikeasti sellaisia, joilla rahkeet riittää tavoitteelliseen harrastamiseen (palveluskoiralajit, toko yms.), vai liittyykö nuo puheet uuden rodun "mainostamiseen"? Kuvauksien perusteella vaikuttaa kyllä tosi kivalta rodulta ja jään mielenkiinnolla seuraamaan minkälaiseksi rodun tilanne Suomessa kehittyy. :cool:


Vastaan oman kokemukseni pohjalta niin, että ainakin omalla kohdalla koira on vastannut niitä mielikuvia ja odotuksia, mitä nuo markkinoinnit ovat antaneet ymmärtää.
Onhan näissäkin yksilöeroja, tottakai. Mutta mitä itse olen omaani kokeillut/kokenut, niin soveltuu aivan loistavasti moneen harrastuslajiin. On vain omasta motivaatiosta kiinni, kun mulle esim. tottistelu on hiukan evvk, mutta olen tsempannut siinäkin ja mielestäni treenien vähäiseen määrään nähden ollaan päästy hyvään alkuun. :nolo: Mutta kun omat intressit on enemmän tuolla jälkipuolella ja tämä on osoittanut siinäkin hyvää potentiaalia. Agilitya on haaveena päästä harrastamaan, mutta meillä on typerästi kouluttajapula täälläpäin, niin mahdollisuudet tällä hetkellä on aika heikot, pitäisi omin päin alkaa sohlaamaan ja itse olen aivan täysin kokematon siinä lajissa. :roll:

Youtubesta löytyy jonkun verran videomateriaalia näitten touhuista maailmalla. Näitä käytetään mm. suojelussa ja ipossa, koiratanssissa, agilityssa, frisbeessa, rauniopelastustehtävissä, tokoilussa. Hyvin näyttäisivät pärjäävän.

Kääks, hirveää hehkutusta, mutta en voi sille mitään, olen vain niin tyytyväinen siihen, että mitä tuon kanssa voi touhuta. :paapatus:
Pakkohan minun on tähän jotain negatiivista lisätä: Haukkuherkkyys! Mikä on joissakin tietyissä tilanteissa ihan suotavaa, mutta mutta. :viheltel:
Tuo koira siis haukkuu herkästi joissakin tilanteissa, esimerkiksi hihnassa ja autossa. Mutta toisten koirien kanssa touhutessa on yleensä se porukan hiljaisin kaveri.:mietiskel:
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017
(Viestiä on muokattu maanantaina, 21.01.2013 klo 07:40)

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: TSEKINPAIMENKOIRA / CHODSKY PES / BööMINPAI... - Tiistaina, 22.01.2013 klo 10:38  
+
0
Kannattaa muuten ihan reippaasti kääntyä kasvattajien puoleen. He osaavat vielä realistisemmin kertoa rodusta, mitä minä.
Nyt näyttäis siltä, että rodun kysyntä on räjähtämässä. :wink:

Tää on siis oivallinen koira nimenomaa harrastusmielessä. Tää vaatii muutakin kuin pelkästään sohvalla oloa ja rapsutuksia :paapatus:
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017
(Viestiä on muokattu tiistaina, 22.01.2013 klo 10:40)

  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 23:45)