Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 17.07.2010 klo 12:51

Valkoinenpaimenkoira

Siirry sivulle: 1 ... 15 16 17

Oca

Oca
Viestimäärä: 18

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Maanantaina, 26.01.2015 klo 09:15  
+
0
Joo ihan oikein päättelit, Sherlock-Tingelstiina :peukku:

Kowhain kasvattihan meillä tosiaan. Kauhia kuume ois ottaa jo kaveri, kun aina ennen on ollut vähintään 2 koiraa niin nyt on tuntunut perin merkilliseltä, kun täytyy oikein bongailemalla bongailla lenkkiseuraa ja painimiskaveria. Ois paljon helpompaa kun kaveri löytyis omasta takaa. :wink:

Itse tykkään että ikäero saa olla se vähintään 2v, niin tovi pitäis vielä malttaa...
Valkoinenpaimenkoira Dara 10/2013
Valkoinenpaimenkoira Ria 10/2015

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Maanantaina, 26.01.2015 klo 12:43  
+
0
^Olitteko syksyllä leirillä? Mulla on siitä toisesta kennelistä itsellä koira, jonka kanssa Kowhai järjesti leirin. Me ei päästy, kun asutaaan niin kaukana. Loma-aikana olisi onnistunutkin, mutta normaaliarjessa ei mitään saumaa saada onnistumaan reissua järkevästi. Haaveilin pitkään ja yritin miettiä, että miten sais aikatalulullisesti onnistumaan, mutta ei niin ei. Ehkä sitten seuraavalla kerralla osuu parempaan kohtaan.
Vpn 06/13

Oca

Oca
Viestimäärä: 18

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Maanantaina, 26.01.2015 klo 21:10  
+
0
^Oltiin joo, kiva reissu - harmi kun ette päässeet mukaan! Jotain 300 kilsaa meiltäkin tuli sinne matkaa, mutta kimppakyydillä matka taittu hyvin. 2016 taisivat jo buukata seuraavan leirin, että nyt on aikaa järjestää kalenteriin tilaa. :wink:

Palelemista ei ole meilläkään havaittu - ei täällä Länsi-Suomessa tosin oo juurikaan mitään järkkypakkasia ollutkaan. Nyt tokana talvena on uuden lumen jälkeen vähän paakkuja kertynyt varvasväleihin, mutta olen kyllä kyninyt karvat lyhyemmiksi niin sekin riesa on huomattavasti pienempi.

Tultiin juur agilityn alkeiskurssilta - ei voi kuin ihailla miten fiksu ja nopeasti oppiva koira voikaan olla - ja miten järkyttävän hidas ja tumpelo omistajansa sen rinnalla osaakaan olla. :jjei:
Valkoinenpaimenkoira Dara 10/2013
Valkoinenpaimenkoira Ria 10/2015

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 28.01.2015 klo 12:10  
+
0
^Meille sitä matkaa olisi kertynyt huomattavasti enempi, joten ei vain onnistunut. Kovin vähäiseksi olisi jäänyt leirillä vietetty aika verrattuna ajomatkoihin. Jos olisi ollut vapaata molemminpuolin viikonloppua, olisi tilanne ollut ihan toinen. Jospa sitten 2016 olisi toisenlainen tilanne...tai mistäpä sitä edes tietää missä sitä silloin on :nauru:

Agilityn harrastamista olen alkanut itsekin pohtia tosissaan. Koira on valkkariksi ketterä, nopea ja innostuu helposti, joten lämpiäisi lajille satavarmasti. On myös kooltaan maltillinen ja kevyehkö, joten kestäisi varmaan paremmin kropalle tulevan rasituksen. Itse olen taas kaikkea muuta kuin ketterä tai nopea, joten tähän asti olen haudannut kyseisen harrastuksen ajatusten syövereihin. Pitäs vain kokeilla, sittenhän tuon näkisi kuinka toivoton olen siinä lajissa :nauru:
Vpn 06/13
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 28.01.2015 klo 12:15)

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 28.01.2015 klo 15:22  
+
0
^Me harrastellaan agia lähinnä kesäisin Nilan kanssa ja on kyllä tosi kiva laji! Itse on toki vain aina jälessä, mutta Nila vetää ihan tunteella :nauru:

Käytiin tänään uusinta lonkkakuvissa ja varmaan samainen tulos- B/D tulee sieltä taas. Toinen lonkkamalja on auttamatta matala. Onneksi ei ainakaan nivelrikkoa ollut havaittavissa.
Selkäkin kuvattiin virallisesti ja se näytti hyvältä.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Oca

Oca
Viestimäärä: 18

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 28.01.2015 klo 18:03  
+
0
^Harmi homma toi Nilan lonkkatulos, pidetään peukkuja jos tuliskin B/C:nä takaisin?
Meillä on kaavailtu kuvauksia keväälle.. kamala kun ei voi muuta kuin odottaa ja katsoa mitä tuleman pitää. :roll:

Vaikka me mennäänkin vielä Daran kanssa matalimmilla mahdollisilla esteillä (niitä kuvia odotellessa..) voin agilitya suositella lämpimästi - aloittelin joskus teinixinä ensimmäisen oman koiran kanssa, ja kipinä jäi kytemään, vaikka silloinen rottweiler-rouva olikin vähän turhan raskasta tekoa siihen lajiin.

Nyt kun käytiin Daran kanssa jo pentuna alkeiskurssilla olin itse ihan liekeissä - koirasta puhumattakaan. Ohjaustekniikat on muuttunut näiden öö.. 20 vuoden aikana melkoisesti, todellinen tekniikka- ja urheilulaji on agilitystakin tullut! Mitään suurta kisauraa ei ole tähtäimessä, mutta tosi kivaa puuhastelua se on koiran kanssa - älyttömän hyvä fiilis jokaisen treenin jälkeen ja koira puhkuu intoa heti kun käännytäänkin agsahallille päin. :nauru:
Valkoinenpaimenkoira Dara 10/2013
Valkoinenpaimenkoira Ria 10/2015

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 28.01.2015 klo 20:05  
+
0
^^No voi harmi, että kävi noin. Eikö antanut mitään toivoa, että voisi olla C?

Mie oon varovaisesti jo aloitellut koiran kanssa vetoharjoittelua, vaikka luustoa ei ole vielä kuvattu. Lähinnä motivaatiota ja intoa olen hakenut vetämiseen, kun en halua homman olevan sellaista sunnuntaikäveleskelyä, jos ja kun aikanaan luusto on kelpaava kunnolliseen harjoitteluun. Osa kauhistelee tämmöistäkin, mutta olen ajatellut, että kun pidän homman vielä tänä talvena pienimuotoisena ja kevyehkönä, niin ei siitä nyt kauheasti haittaa varmaan ole. Pitää vain lihaksiston kunnossa ja muistaa lämmitellä huolella.

Mun koira on niin aktiivinen, että vaikka lonkat, kyynärät ja selkä ei priimaa olisikaan, niin esim. pelkkään hihnalenkittelyyn tuo ei taivu. Toki turhat hyppyyttämiset ja varmaan vetoharjoittelu jäisi pois, mutta muuten saisi elää ihan yhtä riehakasta elämää niin kauan kuin hyvää aikaa olisi.

Mie oon päättänyt venyttää kuvien oton kesälle, jolloin koira on 2-vuotias ja saa selästä virallisen lausunnon spondyloosin suhteen. Tulee sitten kaikki samassa paketissa. Hirvittää jo etukäteen, kun on sellainen olo, että minun kohdalle tietysti osuu täysin risa koira. Noh, senkin asian kanssa on vain sitten elettävä, jos niin käy.
Vpn 06/13

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Torstaina, 29.01.2015 klo 09:44  
+
0
Ei juurikaan haluttu ellin kanssa alkaa toivomaan C:tä, kuitenkin aika samanmoiselta kuvat näytti- toki koira oli tällä kertaa suorassa. Valitettavasti ei ole mulle vielä kuvia ehtinyt lähettää.
Nyt ootellaan vain Kenneliiton lausumista, maksun maksoin jo eilen illalla- toivottavasti lausuvat tosi pian!

Mutta myönnettäköön että toivon että tulisi C:nä edes takaisin, mutta saa nyt nähdä. :shifty:
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Tiistaina, 03.02.2015 klo 13:29  
+
0
Lausunto tuli B/D:nä takaisin, eli samana kuin aiemminkin. Onneksi kuitenkin koiran lihaskunto on hyvä ja viitteitä huonompaan ei kuvista vielä näkynyt.
Selkäkin lausuttiin virallisesti- SP0 ja LTV1, eli sen osalta hyvillä mielin eteenpäin! :hymy:
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Tiistaina, 03.02.2015 klo 17:53  
+
0
Ihan mielenkiinnosta, mutta mitä merkitystä sillä lopulta on että tuleeko lonkka Kennelliitosta takaisin arvosanalla C vaiko D, jos eläinlääkäri on kerran tuominnut maljan niin matalaksi että ehdottaa D:tä? Toisaalta kyllä mä olen levollisempi kun mun seropin lonkat on C/C suhteessa siihen että ne olisivat D/D ja oletan että ne vaivaavat koiraa epätodennäköisemmin, eli siinä mielessä varmasti lohduttaa jos joku kokeneempi katsoja antaa positiivisemman arvion. Mutta jalostuskäytön kannalta lienee yhdentekevää?
Rise to reset the world.

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Tiistaina, 03.02.2015 klo 22:46  
+
0
^Kuvaava ell arvioi lonkkaa C:ksi, mutta kennelliitosta tulivat D:nä. Vertailtiin kuvaustilassa lonkkakuvia ja arveltiin että sama tuomio sieltä tulee. Ell sanoi että on nähnyt todella paljon matalempia lonkkamaljoja tullen C:nä, mutta tokihan se on hyvä että ollaan tarkkoina tällaisen rodun kanssa.
Mieltä se lähinnä rauhoittaa, mutta ei se jalostuksen kannalta ole yhdentekevää tuleeko ne kumpana takaisin- meillä on raja-arvona C lonkka yhdistettynä A lonkkaiseen.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 04.02.2015 klo 16:13  
+
0
^ Joo Pevisa on mulle tuttu, tein vaan oletuksen että C/D:n rajamailla tasapainoileva reilusti eriparinen lonkka sulkisi koiran jalostuksesta. Kiitos selvennyksestä.
Rise to reset the world.

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 04.02.2015 klo 22:53  
+
0
^Ottaen huomioon tämän rodun, niin itse ainakin koen että onpahan niitä suuremmin minun vaakakupissa painavampiakin asioita kuin eripari lonkkaisen käyttäminen jalostuksessa. Reilusti eriparinen lonkka on A/C tai D ennemminkin kuin B/C tai D, mutta mielipiteensä kullakin.
Ja näitä minun mieleen eripari lonkkaisiakin näkyy jalostuksessa olevan- puhumattakaan muista epäkohdista joista ei osa kasvattajista välitä lainkaan.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Torstaina, 05.02.2015 klo 17:12  
+
0
Ihan rauhassa vaan, kuten sanoin niin tein vaan intuitiolla oletuksen että kyse on jostakin muusta kuin Pevisan reunaehtojen täyttymisestä ja olin kiinnostunut niin siksi kysyin, koska olen vastikään pohtinut asiaa. Tiedän myös että monessa rodussa asiat eivät valitettavasti ole nivelten osalta kuin omassani jossa ei juuri edes esiinny arvosanan B alittavia lonkkia eikä se kenenkään jalostusta hetkauta mikä on mun mielipide eriparilonkasta.

Sen sijaan se että sanotaan "Muut tekee paljon pahempiakin juttuja" kuulostaa keskustelulta joita oon käynyt 15-vuotiaana äitini kanssa kun oon jäänyt kiinni jostain typerästä, kritiikkiähän näistä asioista kuitenkin nousee esiin aina vaikka tekisi miten hyvin joten jos tietää itse mitä on tekemässä niin turha se jonkun randomin puolihuolimattomasta heitosta sen kummemmin nostaa piikkejä pystyyn.
Rise to reset the world.

kiova

kiova
Viestimäärä: 63

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Torstaina, 05.02.2015 klo 18:20  
+
0
Nyt täytyy kompata naukusta, minustakin on hassun kuuloinen perustelu millekkään tekemiselle/päätökselle jalostuksessa, että "muut tekevät/päättävät vielä huonommin". Toki saije puhuu totta, osa kasvattajista tekee hyvin kyseenalaisia jalostuspäätöksiä koirien terveyden (myös korvienvälin terveyden) suhteen. Kuten sanottu, on hyvä olla tarkkana rodun terveydestä, kun se on mitä on.

Siitäkin olen samaa mieltä, että vaakakupissa on painavampiakin terveydellisiä asioita kuin eriparilonkkaisten jalostuskäyttö. Silti minun mielestäni vahvasti eripariset lonkat (A/C, B/D, ei oikeastaan edes B/C) eivät ole jalostusmateriaalia, vaikka huonommillakin lonkilla ja huonommallakin yleisellä terveydentilalla on pentuja teetetty. Itse en siis ottaisi pentua tuollaisilla lonkilla varustetusta vanhemmasta. Kun kyseessä on suuri koira, niin en lähtisi tinkimään juurikaan luuston terveydestä.

Täytyy vähän hehkuttaa junnua täällä, se on ollut aika kiva viime aikoina! :jjei: Tekee innoissaan ja tarjoaa mielellään kaikenlaista kuten ennenkin, mutta ihan kuin se järjetön ylimääränen koheltaminen ja aivottomuus olisi aavistuksen vähentynyt. :nauru:
kleinspitz 1/12
valkoinenpaimenkoira 4/14

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Torstaina, 05.02.2015 klo 19:12  
+
0
^Ihan uteliaisuudesta, mutta miten B/C on vahvasti eriparinen? En miekään kauhean innokkaasti eriparilonkkaisesta koirasta ottaisi pentua, koska eriparisuus kuormittaa koiraa ymmärtääkseni enemmän...tai se mahdollisuus ainakin on. Enempi kuitenkin katsoisin niitä koirien sukuja. B/C lonkkaisesta voisin ottaa hyvinkin, jos koiran pentuesisaruksilla olisi hyvät lonkat ja yhdistettäisiin sellaiseen koiraan, jolla priimalonkat ja hänen pentuesisaruksillaan olisi myös sellaiset.

Mie taas en ottaisi koiraa sellaisesta yhdistelmästä, että toisen vanhemman sisaruksista löytyisi D- tai jopa E-lonkkaa. Tämmöisillä yhdistelmillä on saatu aikaiseksi huono lonkkaisia jälkeläisiä, vaikka kunka ne vanhemmat olisikin hyvä lonkkaiset. Se periytyvyys kun on hieman monimutkaisempi juttu.

Edit. Piti käydä vielä jälkikäteen muokkaamassa. Tarkoitan siis sitä, että niitä huonolonkkaisia on useita pentueessa ja sieltä valkataan jalostuskoiraksi hyvät lonkat omaava ja varsinkin, jos tällaista harrastetaan sukupolvesta seuraavaan, niin eipä siitä ole hyvää näyttänyt seuraavan. On tullut joskus tutkittua noita lonkkajuttuja huvin vuoksi enemmänkin. Minusta tehdään tosi iso virhe, kun poimitaan jalostukseen käypänen, vaikka olisi sitten pentueesta ainoa tai melkein ainoa sopivat lonkat omaava koira. Tätähän harrastetaan edelleenkin ja sehän toimii, kun tuijotetaan vain niitä vanhempien lonkkatuloksia, eikä lähisukua muuten.
Vpn 06/13
(Viestiä on muokattu torstaina, 05.02.2015 klo 21:46)

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Torstaina, 05.02.2015 klo 20:50  
+
0
Jännä, mie kyllä täällä ole mitenkään kiihkossa vauhkonnut tai ottanut korttia "muut tekee pahempia juttuja" esiin. Pahoittelut kun näin on ilmeisesti ymmärretty.

Mie en ole Nilaa astuttamassa, mutta kyllä mulla kiinnostaa millaisia yhdistelmiä tässä rodussa ilmenee. Ajattelin vain nostaa sellaisen ilmiön esille että tässäkin rodussa tulee aivan kaameita yhdistelmiä- että pienin ongelma taitaapi olla ne lonkat ja niiden kirjaimet.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Oca

Oca
Viestimäärä: 18

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Maanantaina, 07.03.2016 klo 14:35  
+
0
Mitäs muille valkoisille kuuluu? :heiluti:

Nostellaanpa tätäkin ketjua samalla, kun nyt pitkästä aikaa tännekin löysin - sairaslomalaisellahan ei muuta olekaan kuin aikaa. :nauru:

Oca kirjoitti:


Meillä on kaavailtu kuvauksia keväälle.. kamala kun ei voi muuta kuin odottaa ja katsoa mitä tuleman pitää. :roll:



Niinhän siinä sitten kävi, että Daran lonkat sai D/D lausunnon - ei onneksi kuitenkaan nivelrikkoa, eikä koirasta eläinlääkärinkään mukaan päällisin puolin eikä käsiikopelolla lonkkavaivaa näy. Oireita tulee varmaan kytättyä eri silmin tulosten näkemisen jälkeen, mutta eipä ole tosiaan mitään vaivoja vielä ollut. Lihakset pitää hyvin paketin kasassa ja lonkat on symmetriset. Näin ollen jatketaan rautaisen lihaskunnon ylläpitämistä, tosin kovan alustan hypyt jää pois joten agilitya ei enää aktiivisesti harrasteta, vaikka toiset onkin sitä mieltä ettei se lonkkiin niinkään käy vaan enempi etupäähän.

Eipä ollut siis jalostusmateriaaliksi meidän neidistä, ja alkushokin jälkeen toisaalta olin ihan tyytyväinenkin ettei sieltä tullut C:tä joka olisi mahdollistanut "rajatapauksena" jalostuksen. Ehkä näin oli siis tarkoitettu, mutta silti pidän sitkeästi kiinni siitä että tähän rotuun päätyminen on ollut paras ratkaisu ikinä. Luonteen osalta valkkari on vaan niin kuin ihmisenmieli ja juuri sitä mitä itse koiralta toivon. <3

Hyvin nopeasti Daran kotiutumisen jälkeen oli selvää, että haluaisin valkoiselle kaveriksi toisen valkoisen - niinpä pitkien suunnitelmien jälkeen päätin hakea seuraavan vähän kauempaa naapurikunnan sijaan. Lensin joulukuussa Berliiniin ja toin kotiintuomisiksi ihastuttavan saksalaisprinsessa Rian. :love:

Kahden valkoisen puuhasteluja ja samanlaista huumoria on ollut hauska seurata, luonteeltaan eroavat toisistaan koska saksalainen vaikuttaa jo nyt kakarana olevan kovapäisempi. Vähän mietityttää että miten ääääärettömän pitkä pinna Daralla oikein onkaan kun sietää tuolta riiviötä todella paljon ennen kuin komentaa - ja viiden minuutin päästä kakara on taas tukistelemassa korvakarvoista ja roikkumassa takajalassa. On tässä viime aikoina neuvoteltu tuon 5kk prinsessan kanssa esim. siitä että saako meillä ratsata keittiötasot puhtaaksi jos ketään ei ole kotona ja olisikohan kenkiä parempi säilyttää eteisen sijaan ympäri kämppää... No pitäähän sitä vähän haasteita olla - Oi pentuajan riemuja. :twisted: Noin muuten on ihanan avoin, ahne ja aina-valmis tyttö, joten mielenkiinnolla seurataan mitä tytöstä vielä kehkeytyy.

Näyttelyrintamalla Dara pokkasi vuoden suurimmassa näyttelyssä messarissa viimeisen sertinsä, ja valioitui näin ollen Suomen muotovalioksi. Eipä komeampaa skumppalasin kohottelupaikkaa olisi voinut ollakaan. :wink: Näyttelyissä varmaan pyörähdellään muuten vaan edelleen, ja kakaran kanssa olisi tarkoitus aloitella näyttelytreenilöisiä heti kun nyt sairaslomalta vaan itse kuntoutuisin siihen malliin että voi jotain juoksuaskeliakin ottaa.

Harrastusten osalta on tahkottu viime aikoina rally-tokoa - hauskaa vaihtelua, vaikka omaa päänuppi siinä menee kaikenmaailman pyörimis- ja hyörimiskuvioissa vähän sekaisin. Koira kuitenkin tykkää kuin hullu puurosta, kun rallytokossahan saa palkata ja antaa käsiapuja radallakin niin on paaljon rennompaa kuin tokottelu. Daran kanssa on ehditty testaamaan vähän kaikenlaista ; paimennusta, doboa, agilitya, tokoa, hakua, jälkeä - ja aina vaan koira osaa yllättää miten loistavasti se sopii mihin tahansa lajiin. Ensikesänä ehkä vepeillään? Harmi vaan kun niihin porukoihin on ilmeisesti vähän haasteellisempaa päästä täällä päin, vaikka luulis että näin rannikolla lätäköiden ääreltä harrastajia löytyis enemmänkin. :nauru:

5kk kakaran kanssa on käyty parit pentukurssit, tuttua kertausta omalle päänupille, mutta kiva nähdä miten eri tavalla asiat tekee toisen kanssa. Pennun intensiteetti treeneissä on ollut häikäisevää, saas nähdä miten teini-ikä muuttaa asioita.. mutta täytyy nyt riemuita niin kauan kuin tätä luksusta kestää. :peukku:
Valkoinenpaimenkoira Dara 10/2013
Valkoinenpaimenkoira Ria 10/2015

Ilex

Ilex
Viestimäärä: 19

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 22.03.2017 klo 11:37  
+
0
Olen tässä tutkaillut kosolti eri rotuja tulevaa, ensimmäistä täysin omaa koiraa ajatellen. Valkkari osui ja upposi, ja se vaikuttaa monin tavoin potentiaaliselta vaihtoehdolta. Haluaisinkin esittää omistajille uteliaisuuttani pari kysymystä :kieli:

Koirat ovat toki omanlaisiaan yksilöitä, mutta oletteko havainneet mitään spesifejä eroavaisuuksia urosten ja narttujen välillä? Entä millä tasolla koiranne ovat aktiivisuudeltaan, millaisia määriä liikuntaa ne kaipaavat? Millainen miellyttämishalu on omalla yksilöllänne?

Olen kaavaillut omasta tulevasta nelijalkaisesta kaveria niin normilenkeille kuin harrastuksiinkin, viikonloppuisin vaikka pidemmillekin patikkareissuille. Koulutukseen olisin valmis pistämään paljonkin eforttia, mutta jo lähtökohtaisesti hyvä koulutettavuus ja palveluhaluisuus olisivat oikein toivottuja ominaisuuksia. Tuo sukupuoliasia on kuitenkin ehkä se, mitä tällä hetkellä eniten pähkäilen.

Pahoittelen, jos näistä on ollut erikseen jo keskustelua - olen kyllä selaillut ketjun suunnilleen läpi, mutta jotainhan olen saattanut missata :hymy:

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: VALKOINENPAIMENKOIRA - Perjantaina, 24.03.2017 klo 19:51  
+
0
^ Voin vastailla sen lyhyen kokemuspohjan perusteella mitä mulla on, omistin valkkariuroksen vaan liki kaksi vuotta. Mutta tutuksi kuitenkin tuli rodun ominaisuudet siinä ajassa jonkin verran.

Palvelutahtoa ja miellyttämishalua löytyy ihan hurjasti. Meidän jäbä teki temppuja tosta noin vaan ihan tuntemattomillekin, koska tykkäsi olla mieliksi ja tehdä yhdessä. Oppi myös hurjan nopeasti kaikki temput mitä yritti opettaa, aikuistuessaan ja murrosiän vähän väistyttyä oli välillä kuin telepaattinen yhteys mun ja koiran välillä, kun hoksas heti mitä haetaan. :hymy:

Liikunnasta. Sitä mielellään paljon, ja vapaana. :nauru: Patikka- ja vaelluskaveriksi varmasti aivan huikea, mutta meilläkin pakka pysyi joten kuten kasassa normilenkkeilyllä ja kotitemputtelulla. Hoitoon jos jätti anoppilaan (jossa ei aktivointia tehty ja liikuntakin oli vähän vähäisempää ja hihnassa) niin oli kyllä energinen ja turhautunut koiruus sitten kotiin haettavana. Jos jotain alkaa omaksi iloksi harrastaa niin uskon kyllä että kuvailemasi aktiviteettimäärä riittää hyvin.

Mä ottaisin nartun, jos yhtään asia mietityttää. Mitä sen oman koiran sisaruksia ja myöhemmin muita valkkareita sivusta seurannut, niin nartut on rentoja, ohjaajapehmeitä, mukavia ja oikein päteviä harrastuskamuja. Uroksia oon nähnyt paljon tavoitteellisessa harrastamisessa enkä niinkään omaks iloks harrastelussa, yleensä suojelu- tai tokokuvia näkyy urosten hommista. Meidän miekkonen oli kyllä pentueen päällepäsmäri joten voin syyttää itseäni kun haukkasin niin ison palan, sai vähän aikaa vääntää joka asiasta luupään kanssa. :nauru: Mut oli ihana äijänköriläs, heittäyty usein pelleksi tahallaan kun sai sillä nauruja ja huomiota. Utelias, uskalias, mutta joskus tietty myös mammanpoika.
Hyvällä yksilövalinnalla saat kyllä toimivan ja sulle sopivan uroksenkin, mutta oisin sitä mieltä että narttu on varmempi valinta. :hymy:

Ja varmaan ootkin jo lukenut, mutta valkkareilla esiintyy hieman ääniarkuutta, ja heikkoa hermorakennetta muutenkin eli eroahdistusta voi olla. Kasvattaja- ja pentuevalinnat kun tekee huolella niin saa näiltäkin ongelmilta vältyttyä. :hymy: Mulla on yksi kasvattajakin mitä voin kovasti suositella, jos oot jo siinä vaiheessa haaveilua että kasvattajia tutkit! :aurinko:
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

  Siirry sivulle: 1 ... 15 16 17
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 05:15)