Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Perjantaina, 09.04.2010 klo 21:30

Villakoirat

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6

Kiazi

Kiazi
Viestimäärä: 107

VS: VILLAKOIRAT - Tiistaina, 05.03.2013 klo 12:49  
+
0
Joskus vuosia sitten pohdin villakoiraa yhtenä vaihtoehtona, mutta luovuin ajatuksesta, koska olisin tahtonut kääpiön tai toyn. Nuo ovat kuitenkin niin pieniä ja heiveröisiä näiden raisujen borderterrierien keskelle, joten luovuin ajatuksesta. Myös mm. polviongelmat epäilyttivät. Nyt satuin törmäämään todella hyvältä kuullostavaan keskaripentueeseen ja ajatus villakoirasta heräsi uudelleen. Muutamia kysymyksiä on herännyt, enkä esim. tuolta villakoirafoorumilta löytänyt vastausta.

Minkä verran vaativat aktiviteettia? Eli siis minkä verran lenkkeilette/ treenaatte/ opettelette temppuja yms. päivässä/ viikossa? Olen ymmärtänyt, että villikset ovat kohtuu aktiivisia koiria, mutta eivät borderterrieritkään mitään sohvaperunoita ole ja etenkin nuorempina kaipaavat aktiviteettia jonkin verran. Kovinkaan paljon borderterrieriä aktiivisempaa koiraa en tahtoisi. Tietysti nämä ovat myös aina yksilökysymyksiä. Lähinnä olen siis kiinnostunut noista keskareista.

Minkä verran noihin kaikkiin turkinhoitotuotteisiin menee rahaa? Tarkoituksena olisi siis oppia hoitamaan koiran turkkia itse, joten toivottavasti trimmaajille ei tarvitsisi rahaa pahemmin kantaa.

Villakoirien turkinhoito-ohjeissa sanottiin, että n. kerran kuukaudessa harjaus ja pesu olisi riittävä, paitsi pennun ollessa takkuvaiheessa sitä pitää huoltaa enemmän. Pitääkö tämä paikkaansa? Vaativatko joidenkin villikset enemmän? Mihinkään kerran viikossa pesu-puunaukseen en ole valmis, mutta tuo kerran kuussa kuullostaa realistiselta. Tietysti ymmärrän tuon vaiheen, jolloin joutuu käyttämään enemmän aikaa ja vaivaa, mutta sekään ei koiran koko elämää kestä.

Ja sitten vielä, että jos jollain Hämeenlinnasta tai lähistöltä asuvalta löytyisi keskari ja olisi kiinnostunut omaansa/ omiaa esittelemään, niin saapi heittää yksäriä. Turkinhoito-operaatiokin kiinnostaisi nähdä ja tähän tietysti kyllä kelpaa joku toinenkin kokomunnos. Myös Järvenpään ympäristö on mahdollinen, koska voidaan mennä samalla äidilleni kyläilemään.
Krista ja borderterrieri Anssi

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: VILLAKOIRAT - Tiistaina, 05.03.2013 klo 20:49  
+
0
Turkinhoidosta sen verran, että itse tykkäsin pitää omani aina siistinnäköisenä, joten pesu, kuivaus ja trimmaus 2-3 viikon välein. Turkki kuitenkin kasvaa nopeasti. Turkinhoitovälineisiin uppoaa kyllä useita satoja euroja, jos kunnon välineet haluaa hankkia. Trimmauspöytä, kuivaaja, trimmauskone sekä sakset ovat ne tärkeimmät. + tietenkin kampa, karsta ja harja.

Minwin

Minwin
Viestimäärä: 82

VS: VILLAKOIRAT - Sunnuntaina, 10.03.2013 klo 21:42  
+
0
^^ Kyllä näistä villureista virtaa löytyy ja aktivointia tarvitsee! Borderterrieriin en osaa verrata, mutta minun keskari pärjää parilla agiliito kerroilla, temputtamisella kotona ja pitkillä lenkeillä. Hyvää näissä on se, että osaavat koti oloissa rauhoittua eikä koko aikaista toimintaa kuitenkaan vaadi!

Tuo pitää paikkaansa, että villakoiraa täytyy pestä takkuamisen aikaa useammin ja itse pesen/ pyrin pesemään viikottain tuon takkutukan, mutta jo vanhempi koira pärjää kuukauden pesuvälillä.

Noihin aineisiin saa kyllä uppoamaan sievoisen summan ja turkinhoito välineisiin... itse vielä käytän trimmaajalla niin rahaa menee vielä hieman enemmän. Kerralla kun ostaa hyvät välineet niillä pärjää pitkälle =)
10/12/11 ~ Keskikokoinen villakoira, Tuittu~
22/3/13 ~ Isovillakoira Emma~


Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: VILLAKOIRAT - Tiistaina, 12.03.2013 klo 23:39  
+
0
Takkuuntumisesta vielä. Voiko takkuuntumista pahentaa väärällä pesuaineella? Minä en osaa tuota turkkia verrata normaalin villakoiran turkkiin koska on sekoitus enkä yhtään täysvillistä tunne, eli en osaa sanoa vaikuttavatko kaksi muuta rotua paljonkin turkkiin. Olen pessyt tuon nyt kerran jollain shampoo-hoitoaineyhdistelmällä mutta rupesin miettimään että jos vain pahennan sillä turkkia? Kannattaisiko vain ostaa villakoirille tarkoitettua shampoota ja unohtaa tuollaiset markettiaineet?

Muoks: Vastaan omaan kysymykseeni. Kävin hakemassa paremman shampoon ja Ring 5:n hoitoaineen ja ero on aivan valtava. Kampa liukui turkin läpi helpommin kuin koskaan, väri on kirkkaampi, turkki on pehmeämpi ja koira tuoksuukin ihan erilaiselle.
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 13.03.2013 klo 20:03)

Minwin

Minwin
Viestimäärä: 82

VS: VILLAKOIRAT - Maanantaina, 25.03.2013 klo 16:03  
+
0
Laitetaanpa tänne pientä kuvasaastetta :D :love: Toinen noista waaweista tuleekin sitten tänne päin <3





10/12/11 ~ Keskikokoinen villakoira, Tuittu~
22/3/13 ~ Isovillakoira Emma~


enna81

enna81
Viestimäärä: 1

VS: VILLAKOIRAT - Sunnuntaina, 14.04.2013 klo 19:00  
+
0
Perheeseemme saapuu pian keskikokoisen villakoiran pentu paimenkoiran kaveriksi ja olisikin muutama kysymys :) Minkä pituinen panta menee keskarille pentuna, entä aikuisena? Mitä kaikkea kannattaa hankkia? Mikä shampoo + hoitoaine on hyvä? Kannattaako turkkia saksia itse vai käyttää trimmaajalla kun tarkoitus on pitää lyhyessä kotitrimmissä? Muutkin kokemukset tervetulleita! Koirat on tuttuja mutta rotu on uusi tuttavuus :)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: VILLAKOIRAT - Keskiviikkona, 17.04.2013 klo 16:30  
+
0
^Eikö kasvattaja kertoillut mitkä on tärkeimpiä hankittavia tarvikkeita? Olet varmaankin tutustunut villakoirakerhon sivuihin josta itse löysin paljon tietoa kaikista tarvikkeista sekä turkinhoidosta. Mutta tärkeimmät taitaa olla kunnon trimmeri ja sakset sekä erilaiset karstat ja kammat. Tietenkin myös kuivaaja ja ne pesuaineet. Trimmauspöytäkin ois ihan kätevä, mutta itse käytän lipastoa näin alkuun pöytänä:)

Kannataa itse opetella trimmaamaan koira ja voihan sitä alkuun vaikka käyttääkkin trimmaajalla jos on epävarma, siinähän sitä katsellessa oppii:) Itselle on tulossa isovillakoira tuossa ensikuun loppupuolella ja ensimmäinen rotunsa edustaja täälläkin. Shamppoista ja hoitoaineista en osaa sanoa, kannattaa kysellä kasvattajalta mitä hän itse koiriinsa käyttää ja siitä ruveta kokeilemaan kun käsittääkseni erivärisille on myös erilaiset tuotteet.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

mörkyli

mörkyli
Viestimäärä: 20

VS: VILLAKOIRAT - Lauantaina, 20.04.2013 klo 11:05  
+
0
Hei kaikki!
Toisen koiran hankkiminen on alkanut houkutella ja olen kovin rakastunut isovillakoiriin. Ainut mikä minua mietityttää, on se, että ennestään talossa on jo bichon frise (5 kg). Jääkö bichoni isovillan jalkoihin? Onko kenelläkään kokemusta isovillan ja pienen koiran yhteiselosta? Monilla olen kyllä nähnyt kääpiövillakoiran ja isovillakoiran..
Olisiko keskikokoinen kuitenkin parempi vaihtoehto? Joku siinä isovillassa kuitenkin viehättää enemmän, haluaisin koiran kokoisen koiran:D
Bichon frisé 6/2012

Minwin

Minwin
Viestimäärä: 82

VS: VILLAKOIRAT - Maanantaina, 22.04.2013 klo 18:59  
+
0
^
Tänne päin on tulossa kesäkuun alussa isovillakoira kääpiön ja keskari villiksen kaveriksi ja vielä on bichonin ja villakoiran sekoitus.. enkä usko, että sinun bichoni jää jalkoihin. Vanhempi, kun on niin osaa laittaa pennun kuriin. Meilläkään ei ole tullut ongelmia keskarin ja pienen kääpiön kanssa.. kääpiö palauttaa nopeasti takaisin paikoilleen tuon pienen huligaanin :D
Osalla on myös toy ja isovillakoira, mutta ovat sanoneet, että hieman vahtivat kaverusten leikkimistä ja viheltävät pelin poikki jos liian rajulta näyttää... toy painaakin sen kolme kiloa jos sitäkään.. kuitenkin bichoniltasi painoa löytyy hieman enemmän ja on rakenteeltaan hieman "vahvempi", kuin nuo hennot villurit. Itse en näe ongelmaa!
10/12/11 ~ Keskikokoinen villakoira, Tuittu~
22/3/13 ~ Isovillakoira Emma~


mörkyli

mörkyli
Viestimäärä: 20

VS: VILLAKOIRAT - Tiistaina, 23.04.2013 klo 12:00  
+
0
kiitos kommentistasi Minwin!
Muiltakin jo asiaa kyselin ja kaikki ovat olleet sitä mieltä että tuskin tulee mitään ongelmaa:) bichonit ovat tosiaan rakenteeltaan vankempia, lyhyemmät jalat ja tankimpi vartalo:D Joten ehkäpä tänne isovilla tulee! Tosin koiran hankkiminen on meille ajankohtaista aikaisintaan syksyllä, ehkä loppuvuodesta joten hetki on vielä aikaa miettiä.
Toivotuin vaihtoehto meille olisi pieni isovillakoira narttu, mutta näitä ei tehdä vissiin ihan tilauksesta:D
Bichon frisé 6/2012

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: VILLAKOIRAT - Tiistaina, 23.04.2013 klo 12:48  
+
0
^Kannattaa kyllä isovillojen kohdalla olla aikaseen liikkellä pentukyselyissä varsinkin jos löytyy joku todella mielenkiintoinen yhdistelmä. Mulle tulevasta pentueesta kaikki oli varattuja jo ennenkun ne oli syntynytkään ja varauslistalla olin 4 vaikka kyselinkin jo alkuvuodesta pentuja:) Tosiaan nää 8 pentua sitten synty tossa pääsiäisen aikaan joten.

Itsekkin olin alkuun vailla pienempää rotua/koiraa ja mietinkin pitkään jos kuitenkin ottais keskarin, mutta jotenkin ei tuntunut omalta. Ja muutenkin ajattelin että jossain vaiheessa sen ison kuitenkin haluan niin mitäpä sitä sitten ruveta itteensä kiusaamaan:D
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

TiiaMiia

TiiaMiia
Viestimäärä: 8

VS: VILLAKOIRAT - Maanantaina, 08.12.2014 klo 15:05  
+
0
Hei te kaikki villakoira tietäjät! Olen jo miettinyt (kääpiö) villakoiraa jonkin aikaa ja se passaisi aika hyvin kriteereihini. Ainoa pulma on turkki, tässä olis pari kysymystä.

1. Onko lammasleikkauksen vaikea opetella itse? kannattaisiko ensin kasvattajan näyttää mallia jotta turkki näyttäisi jotenkin siistiltä?

2. Onko lammasleikkausta vaikea hoitaa? miten paljon aikaa menisi turkin hoitoon? 30-60 min?

3. Kuinka usein turkki pitäisi pestä?

4. Miten usein turkkia kannattaisi harjata?

Okei, jotkut kysymykseni taitavat olla niin simppeleitä että taidan vaikuttaa ihan tietämättömältä.. mutta en halua ongelmia turkin kanssa jos villiksen hankin.

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: VILLAKOIRAT - Maanantaina, 08.12.2014 klo 20:22  
+
0
Minulla on pieni kääpiö nyt 1v8kk. Pesen, föönaan ja teen konetyöt joka toinen viikko. Trimmaan saksilla joka toinen kerta eli n. 4 viikon välein. Pesujen välissä harjaan 1-2 kertaa koko koiran perusteellisesti. Tällä hetkellä koira on lyhyessä turkissa, lähempänä terrieritrimmiä, tosin ei vielä tarpeeksi pitkä. Pesu, föönaus ja konetyöt teen reilussa tunnissa ja jos siihen päälle vielä trimmaan saksilla niin kyllä koko hommaan sen pari tuntia saa varata aikaa.

Alussa kannattaa käyttää koira trimmaajalla tai kasvattajalla trimmissä ja sitten harjoitella itse leikkaamista valmiin mallin mukaan. Vaatii harjoittelua että oppii tekemään tasaista jälkeä ja ehdottoman tärkeää on, että koira on pesty ja föönattu niin että turkki on joka kohdasta täysin kuiva ja suora. Jos turkki jää kosteaksi ja kihartuu, ei ammattitrimmaajakaan saa tasaista jälkeä. Myös hyvät välineet on tärkeät. Karsta, harvapiikkinen kampa, kunnolliset pitkäteräiset sakset, trimmauskone (ihmisten hiustenleikkuukone ei toimi villakoiran turkissa) ja turbofööni. Trimmauspöytäkin olisi hyvä olla.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: VILLAKOIRAT - Keskiviikkona, 20.05.2015 klo 12:36  
+
0
Kuinka kauan kestää suunnilleen keskikokoisen tai kääpiövillakoiran trimmaus(perus et karvat lyhyeksi) pesuineen ja harjauksineen??
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: VILLAKOIRAT - Keskiviikkona, 27.05.2015 klo 20:06  
+
0
^ Minä varaan pesu- ja trimmauspuuhiin vähintään pari tuntia, yleensä sen 2,5 tuntia. Pesuun vartti, föönaamiseen 20 min, föönauksen jälkeen karstaan turkin läpi, siihen 10-15 min. Konetyöt (kuono, varpaat, hännäntyvi, maha) vartti, noin. Loppuaika sitten saksimiseen. Olen pikkutarkka ja harvoin tyytyväinen lopputulokseen. Siksi minulla kestää se saksilla trimmaaminen kauan. Essiä olen pessyt kerran viikossa, tosin joka viikko ei tarvitse saksilla juuri trimmailla, riittää kun tekee konetyöt.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: VILLAKOIRAT - Torstaina, 28.05.2015 klo 18:15  
+
0
^^Pitikin kysyä että miksi kysyit? Oletko miettinyt villistä vai?

Tuolla toisessa keskustelussa olikin jo vastattu että riippuu siitä onko koira takuton ja osaako se olla trimmattavana sekä se että onko kunnon välineet ja onko aiemmin trimmannut :hymy: Eihän ton isovillankaan trimmaamiseen periaatteessa kauan menis jos se on lyhkäsessä turkissa ja pelkästään ajelee, mutta terää pitää välillä jäähdytellä ja tykkään pitää kahvipausseja. Paljon:nauru:

Vois yrittää saada tännekkin vähän keskustelua aikaan tässä samalla.

Mä pudotin sakset lattialle ja joskus en meinannut millään uskoa että siitä jotain haittaa ois, mutta kyllä sen nyt huomaa:shifty: Kyllähän niillä ton tukan ja hännän napsii, mutta pakko ostaa syksyyn mennessä uudet sakset. Mun uusi teräkään ei pelaa enää ja tyhmänä sen vielä aukasin kun aattelin jos siellä karvoja on välissä tai jotain ja nyt se ei pelitä ollenkaan. Voikohan noita lähettää minnekkään "korjattavaksi" vai piilotanko kaapin perälle?
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: VILLAKOIRAT - Lauantaina, 30.05.2015 klo 00:39  
+
0
Nii: En ole miettinyt villakoiraa. Kysyin ku yksi tuttu väitti villakoiran trimmauksesta semmosta mitä en uskonut. (mie taisin olla oikeassa)
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: VILLAKOIRAT - Lauantaina, 30.05.2015 klo 09:42  
+
0
^Aaaa, okei:nauru: Mitäs se väitti?
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: VILLAKOIRAT - Lauantaina, 30.05.2015 klo 20:00  
+
0
Hei, minuakin rupesi kiinnostamaan, mitä Magikille oli väitetty :D

Essiä oli melkein mahdoton trimmata silloin 3-kuisenakin, saati aiemmin. Essi ei pysynyt ollenkaan paikoillaan, pyöri, kääntyili, yritti hyppiä jne. Minulla oli mies pitelemässä pentua ja kerran leikkasin vahingossa miestä sormeen. Ja aikaa meni kauan. 2 tuntia ei riittänyt.

Millaiset sakset ja trimmauskone Niii:llä on? Kyllähän noita voi teroittaa, muistaakseni ainakin Kokkolassa on joku joka teroittaa teriä ja saksia. Minulla on mies joka puhdistaa trimmauskoneen terät aina käytön jälkeen ja öljyää. Hän kyllä avaa sen terän kokonaan, siis ottaa kaikki osat erilleen. Ihan hyvin ne terät toimii vaikka on purettu osiinkin monta kertaa. Minulla on käytössä 2 samanlaista terää, toinen on jäähtymässä kun toinen on käytössä. Kylmäkalle tmv. jäähdyttää terän äkkiä.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: VILLAKOIRAT - Sunnuntaina, 31.05.2015 klo 10:51  
+
0
^Jotkut roselinen sakset, mutta oon käsittänyt ettei noiden teroittaminen hyödytä jos sakset on pudottanut lattialle? Se jännite vai mikälie katoaa? Osterin kone ja tosiaan tolla terällä en ole montaa kertaa ajellut. Aukaseeko ne siellä terottaessa ne terät? Että jos se on vaan kasaajasta ollut kiinni :nauru: Täytyykin kaivella tuolta puudeli ryhmästä teroittajan yhteystiedot kun muistelen monesti että siellä on asiasta ollut puhetta.

Mila on harmaantunut hurjasti tässä puolen vuoden sisään ja pitääkin yrittää ottaa kuvaa tänään:hymy:
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 10:45)