Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 10:51

Vinttikoirat

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 19

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: VINTTIKOIRAT - Sunnuntaina, 07.07.2013 klo 14:35  
+
0
^ Tuskin täältä löydäy yhtään unkarilaisen omistajaa. Tuulenkoirissa kirjoittelee suurin osa, siellä voi lueskella rodusta rekkaamattomanakin. :hymy:

Csia

Csia
Viestimäärä: 77

VS: VINTTIKOIRAT - Sunnuntaina, 07.07.2013 klo 16:08  
+
0

Beauceron kirjoitti:

En ole koskaan ollut vinttikoiraihminen ja ovat lukeutuneet yksiin viimeisistä roduista jotka mua kiinnostaisivat. Mutta nyt on unkarinvinttikoira tehnyt jostain syystä lähtemättömän vaikutuksen kahden aivan upean narttukoiran kautta! Siksi kiinnostaisi tietää onko palstalla yhtään agareiden omistajia? Ja millaiseen kotiin/elämäntyyliin koirat käytännössä sopeutuvat? Ovatko ehdottomasti esimerkiksi vinttikoirien ratajuoksikilpailuihin käytettäviä harrastuskoiria, vaiko sopivatko myös seura- ja lenkkikavereiksi (eli siis runsaaseen omatoimiseen liikuntaan ilman sen kummempaa harrastusta)? Sen olen noin yleisesti ottaen vinttikoirista lukenutkin, että vaativat myös runsaasti vapaana juoksemista aidatulla alueella ja että riistavietti on niin vahva ettei passaa juoksuttaa yhtä aikaa pienempien koirien kanssa.


En omista, mutta kotimaassaan joitakin agáreita tavannut. Mitähän niistä nyt sanoisi, hienoja jaksavia koiria, ei mitään sohvaperunoita, joille riittäisi remmissä lönkyttely. Kaipaavat kunnon vapaana juoksemista usein, mieluiten hommaan sopivan kaverin kanssa. Toki sen ohella hyviä lenkkikavereita ja pyörän vierellä juoksijoita, mikään pakko ei ole vieheelle viedä (toki olisi hyvä tarjota koiralle rodunomaista tekemistä). Käsittääkseni aika mutkattomia koiria muuten, sisätiloissa rauhallisia, kuten muutkin vintit yleensä. Pidättyneisyyttä vieraita kohtaan on, tai voi olla olemattakin, yksilökysymys. Omalle perheelle vähintäänkin ystävällisiä ja lojaaleja. Useimmista muista vinttareista poiketen agáreilla on ihan tosissaan vahtiviettiä, eli se kannattaa huomioida.

Menevät helposti parimetrisen aidan yli, jos mieli tekee. Tiedä sitten riippuuko vietin vahvuudesta vai mistä, mutta yksi omistaja kertoi, että häneltä oli murkkuikäinen agár hypännyt kotiaidan yli vuosia sitten (tuli kyllä itsekseen takaisin reissulta ajan kanssa), mutta sen jälkeen etsi jatkuvasti mahdollisuutta karata uudestaan, pihan aidat piti laittaa uusiksi materiaaleineen kaikkineen, puuaitaan söi reiän jos muuten ei päässyt pois jne. Sinnikkäitä ja älykkäitä ;)

Mutta Tuulen koirien unkarilaisketjussa saapi varmaan todenmukaisempia tietoja, millaisia ovat agárit suomalaisissa olosuhteissa ym :)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: VINTTIKOIRAT - Tiistaina, 09.07.2013 klo 18:20  
+
0

Inqq kirjoitti:

Jaa, meikä on täällä laittanu yksityisviestiä blankolle.. hohoii mun kans :nauru: no, olkoon tuossa kaiken kansan nähtävillä :nauru:

Meillä Diiva meni veteen, ku se ei halunnu jäädä yksin rannalle ruikuttaan. Ja ku muutki italiaanot meni, ni pitihä senki. Tuli se uppiin saakka, että joutu vähän uimaanki. Pitänee tässä joku päivä mennä uusiks ni näkee meneekö se vielä veteen uudemman kerran.

Tässä todiste!



Mä vähän mietinkin et häh, missä se yksityisviesti on. :nauru:

Diiva on tosi kaunis! Nyt muistin, että oon kyllä seurannut tuota pentuetta italiaanofoorumilla. Diivan sisko taitaa asustella täällä Tampereella.
Aika hurjaa, että noin pieni meni uimaan! Kuura ei ikimaailmassa suostuisi. :nauru: Kerran viime kesänä tiputin sen järveen ja kyllähän se metrin matkan rantaan räpiköi. Mutta oli kyllä sen jälkeen maailman säälittävimmän uitetun rotan näköinen. :paijata::nauru:

Kuuralla alkoi eka juoksu viime viikolla, vasta puolitoista vuotiaana! Kasvattaja oli ensi talveksi jotain miekkosta katsellut Kuuralle, saas nähdä onko sitten pikku-Kuuria tiedossa.

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: VINTTIKOIRAT - Tiistaina, 09.07.2013 klo 19:53  
+
0
Me käväistiin tänään Rajasaaressa. Ei tämä poika uinut, mutta kahlasi ja vilvoitteli muilla tavoilla. :nauru:

ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

Riepu

Riepu
Viestimäärä: 1

VS: VINTTIKOIRAT - Keskiviikkona, 10.07.2013 klo 00:24  
+
0
Meillä asuu syyskuussa 2-v täyttävä skotlanninhirvikoiraneiti Kayla, jonka kanssa olemme hurahtaneet rotuun ja vinttikoiramaiseen harrastamiseen. Kayla on käynyt jo kolmissa maastojuoksukisoissa (1*SERT, 1*SA) ja tulevana sunnuntaina kutsuu Tampereen KV-kisat.

Luonteeltaan neiti on täys kymppi ja rotu niin ihana, että jos hyvin käy, loppuvuodesta meille muuttaa toinen skottilapsonen <3

Tässä vielä kuva Kaylasta

JRT-99 Queen Blanka's Linus "Pontus" R.I.P
PRT-01 ]Green Perry's Moria Morannon "Saga"
SK-11 Black Jade's Good Luck Charm "Kayla"
SK-13 Black Jade's Mynka to Mearcair "Mynka"
http://www.karvatassut.net/

& lauma matelijoita

Inqq

Inqq
Viestimäärä: 1733

VS: VINTTIKOIRAT - Keskiviikkona, 10.07.2013 klo 20:09  
+
0
blanko, kuvia Kuurasta! :hymy:

Ihana Kayla!

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: VINTTIKOIRAT - Keskiviikkona, 10.07.2013 klo 20:35  
+
0
En ole kovin paljon ehtinyt kuvailemaan viime aikoina, mutta tässä jotain.. :hymy:
Diiva onkin väritykseltään aika samanlainen kuin Kuura, oisko Diivalla ehkä vähän vaaleampi pigmentti nenässä.


Etsi kuvasta italiaano!


Haluun huomioo, huomaaaaa mut!!!!!




(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 10.07.2013 klo 20:38)

Heisku

Heisku
Viestimäärä: 191

VS: VINTTIKOIRAT - Torstaina, 11.07.2013 klo 18:05  
+
0
Täältä löytyy muutama italiaano ja haluaisinkin kysellä niistä jotakin kun rotu kiinnostaa. :hymy:
-Minkä ikäisenä oppi sisäsiistiksi ja kuinka monta tuntia jaksaa pidättää?
-Onko ollut luun murtumia?
-Onko riistaviettä(?) ja pystyykö pitämään vapaana aidattomalla alueella?
-Onko nirso/ahne?
Kiitos jos viitsitte vastata. :aurinko:

Inqq

Inqq
Viestimäärä: 1733

VS: VINTTIKOIRAT - Torstaina, 11.07.2013 klo 22:32  
+
0
Ihana Kuura :love: ja joo, näyttäs Kuuralla olevan tummempi pigmentti. Diiva on possunenä. :nauru: ootteko näyttelyissä käyny? Ihan mielenkiinnosta, miten Kuuralla sisäsiisteys?

heiskulle;
- D on vielä pentu, 5kk ikää, niin sisäsiistiksihän sitä ei voi sanoa. Tosin kun mä oon kotosalla, niin ei se tee sisälle mitään, ku osaan lukea tota ja tiedän millon sillä on hätä niin menemmä ulos. Mut sit mun työpäivien aikana (6h) se saattaa pissata 1-2 kertaa.
- Ei oo ollu. Eikä toivottavasti tule (koputan puuta).. Meillä ei nostella sohvalle ja sohvalta pois, ite saa hyppiä miten tahtoo. Sillä jos se pääsee sohvalle, se pääsee sieltä myös ite alas. En siis varjele sen kummemmin tota kolauksilta, siinä ne kintut vahvistuu ku toimii itte :nauru:
- On. Lähtee kyllä kaiken liikkuvan perään jos vain hoksaa. Mä oon mun vanhempien tykönä pitäny pihalla irti, siinä se kyllä on pysyny mutta tietty varauksella pittää olla kokoajan. Jos ite hoksaan että jossain menee jotain mahdollisesti koiran mielestä mielenkiintoista niin otan kiinni.
- On. Nimittäin ahne. :nauru:

Heisku

Heisku
Viestimäärä: 191

VS: VINTTIKOIRAT - Perjantaina, 12.07.2013 klo 08:07  
+
0
^Kiitos paljon vastauksista! :kumarrus: Kouluttaminenkin on varmaan aika helppoa jos kerta on ahne? :nauru: :mietiskel:

Inqq

Inqq
Viestimäärä: 1733

VS: VINTTIKOIRAT - Perjantaina, 12.07.2013 klo 10:24  
+
0
^ No.. se ahneus ja miellyttämisenhalu ku ei kulje käsi kädessä, ainakaan tässä tapauksessa :nauru: D ainaki yleensä tekee ja tottelee, jos siitä vaan on sille itelle jotain hyötyä. Mutta siis kyllä tääki perus kiellot uskoo ja sen semmoset.

Heisku

Heisku
Viestimäärä: 191

VS: VINTTIKOIRAT - Perjantaina, 12.07.2013 klo 10:32  
+
0
^Aivan :nauru: Onhan se toki yksilöllistä(?) tuo miellyttämisenhalu, mutta farkkuihinkin tutustuneena huomannut tuon ettei välttämättä "totella" jos ei hyödy siitä. :nauru:

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: VINTTIKOIRAT - Sunnuntaina, 14.07.2013 klo 00:36  
+
0
Piru että tuolla nenssin venakolla on upea pää ja kuono! :love:

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: VINTTIKOIRAT - Sunnuntaina, 14.07.2013 klo 11:45  
+
0
^ Oi Bentley kiittää! :aurinko:

Tuleekohan tästä tyypistä Bentti tai Pentti vai mikä, sillä on nyt jo kymmenen lempinimeä. :hymy: Tää tyyppi on oppinut jo "odota" ja "ole hyvä" ja "yli", jeii! Hukka toimii näissä hyvänä opettajana. Ja Hukastakin tuli kertaheitolla leveä, lihaksikas, lihava ja miellyttämishaluinen. :nauru: Ihan vielä ei ole yhteistä kieltä löytynyt leikkimisten suhteen. Hukka on painijatyyppiä ja Bentley juoksisi. Toivottavasti jossain vaiheessa löytävät yhteisen leikkimistavan.

Bentley on puolestaan opettanut Hukalle sänkyjen ja sohvien ihanuuden. Hukka on tosiaan sellainen, että se on läsnä, muttei iholla. Ei tule sohvalle tai sänkyyn mikäli ihminen on siinä. Tai tulee se, mutta lähtee hyvin pian pois. Bentley taas on sohvalla viihtyjä, suuren suuri sylikoira joka menee välillä lattialle vilvoittelemaan.





ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

jepaa

jepaa
Viestimäärä: 276

VS: VINTTIKOIRAT - Sunnuntaina, 14.07.2013 klo 13:33  
+
0
^Ihana :nauru: Aiotteko käydä Bentleyn kanssa vieheellä tms. harrastusta?

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: VINTTIKOIRAT - Sunnuntaina, 14.07.2013 klo 13:36  
+
0
^ Kyllä vain! Ollaan Hukan kanssa käyty Hyvinkäällä maastovieheellä, seuraavalla kerralla otan molemmat pojat mukaan. :hymy: Toivottavasti tuolla vaan vietti on riittävä ajatellen, että joskus kilpailukirjaa lähtisi hakemaan...
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: VINTTIKOIRAT - Sunnuntaina, 14.07.2013 klo 22:29  
+
0

nenssi kirjoitti:

Tuleekohan tästä tyypistä Bentti tai Pentti vai mikä, sillä on nyt jo kymmenen lempinimeä.


Se on ihan Pentin näköinen. :paapatus: :hymy:

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: VINTTIKOIRAT - Maanantaina, 15.07.2013 klo 17:09  
+
0

Inqq kirjoitti:

Ihana Kuura :love: ja joo, näyttäs Kuuralla olevan tummempi pigmentti. Diiva on possunenä. :nauru: ootteko näyttelyissä käyny? Ihan mielenkiinnosta, miten Kuuralla sisäsiisteys?



Me ollaan käyty muutamissa näyttelyissä. Se homma vaan ei mennyt ihan putkeen niin on nyt jäissä. :nauru: Kuura ois siis ulkomuodoltaan tosi hyvä, mutta se pelkää tuomaria. :neutral: Muuten ei juuri ihmisiä pelkää - no ehkä kadulla ihastelemaan pysähtyvälle ihmiselle pitää ensin vähän räksyttää mutta sitten voikin mennä haistelemaan - mutta näyttelytilanteessa jostain syystä menee tuomarista paniikkiin. Perjantaina istuskeltiin puistossa kun mun kaverin miespuoleinen ystävä tuli meitä tervehtimään. Kuura hyppäs samantien tän miehen syliin naamaa nuolemaan. Toi tilanne varmaan kertoo hyvin siitä miten se normaalissa tilanteessa suhtautuu vieraisiin ihmisiin, mutta ne näyttelyt... Huoh.:eitietoo: Käytiin talvella monissa näyttelyharkoissakin. No, nyt pidetään kuitenkin taukoa ja pitää katsoa vaikka loppuvuodesta noita näyttelyitä! Meinaatteko Diivan kanssa mennä? :hymy:

Kuura ei oo sisäsiisti. Se on nyt puolitoistavuotias, ja ekat juoksut alkoi siis reilu viikko sitten. Mielenkiintoista nähdä, vaikuttaako noi juoksut sisäsiisteyteen kun tulee "aikuiseksi". No, Kuura jaksaa yleensä pidättää yön arkisin, kun käytän sen noin 22.30-23 ulkona ja seuraavan kerran 7-8 välissä aamulla. Viikonloppuisin jos nukun 9-11 asti, niin yleensä on pissat. Työpäivät pidättää vaihtelevalla menestyksellä, välillä ei oo mitään ja välillä on pissat. Eli silloin pääsee ulos 7-8 aikaan ja sitten noin 16.30. Toi sisäsiisteys riippuu paljon siitä, kuinka väsynyt Kuura on. Eli jos ollaan lenkkeilty paljon ja muutenkin aktivoitu, Kuura nukkuu yksinolot ja jaksaa pidättää. Mutta jos se häärää ja puuhailee päivällä täällä kotona, niin aineenvaihduntakin on nopeampaa. Mun ollessa kotona vahinkoja ei tuu, kunhan jaksan viedä Kuuran tarpeeksi usein ulos.

Onneksi Kuura tekee pissat aina vessan lattialle/eteiseen niin ei sentään koko kämppää sotke. Ja sit tietää aika hyvin et taitaa olla hätä kun se lähtee eteiseen ja vessaan päin harhailemaan!


Heisku kirjoitti:

Täältä löytyy muutama italiaano ja haluaisinkin kysellä niistä jotakin kun rotu kiinnostaa. :hymy:
-Minkä ikäisenä oppi sisäsiistiksi ja kuinka monta tuntia jaksaa pidättää?
-Onko ollut luun murtumia?
-Onko riistaviettä(?) ja pystyykö pitämään vapaana aidattomalla alueella?
-Onko nirso/ahne?
Kiitos jos viitsitte vastata. :aurinko:



Sisäsiisteyteen vastasinkin tossa ylempänä.
Luita ei oo murtunut, vaikka meno onkin välillä aika kaistapäistä ja uhkarohkeaa! Kuura on saanut pienestä pitäen kirmata metsässä epätasaisella alustalla, joten on varmaan aika hyvin luut vahvistuneet. Kuuran kasvattajalla on ollut itskuja kymmenisen (?) vuotta, ja tänä aikana mun mielestä vaan yhdeltä mennyt jalka poikki (esim. tälläkin hetkellä sillä on noin 7 italiaanoa).

On riistaviettiä, mutta silti koen, että Kuuraa on helpompi pitää vapaana kuin esimerkiksi mun villakoiraa. Kuura ei lähde hajujen perään, eikä koko ajan "etsi" saalista niinkuin toi villis. Mutta jos viereisestä puskasta lähtee jänis yhtäkkiä juoksuun niin taatusti on perässä. Pidän silti monilla paikoilla Kuuraa vapaana, mutta olen samalla itse valppaana. Kuura osaa myös tosi hyvin luoksetulon. :hymy: Olen oikeastaan yllättynyt siitä, miten tottelevaisen siitä on saanut koulutettua!

Kuura on aika nirso, ja sen syömisten kanssa on ollut ongelmaa. Herkut maistuu kuitenkin hyvin, joten niiden avulla koulutus on helppoa.

Heisku

Heisku
Viestimäärä: 191

VS: VINTTIKOIRAT - Tiistaina, 16.07.2013 klo 13:37  
+
0
^Kiitos paljon vastauksista! :hymy:

Taitaa olla aika yleistä ettei itsku välttämättä opi kokonaan sisäsiistiksi muttei mahdotonta(?), korjatkaa toki jos olen väärässä. :mietiskel:

kissun

kissun
Viestimäärä: 362

VS: VINTTIKOIRAT - Tiistaina, 16.07.2013 klo 14:30  
+
0
Mulla ei ole itskuista sen suurempaa kokemusta, mutta tuohon murtumajuttuun liittyen mun tutulla oli italianvinttikoira jolta katkesi jalka kaksi kertaa. Toisella kertaa ilmeisesti niin vaikeasta kohdasta että koira piti lopettaa.

Bentley on niin ihana :love: Mulla on ihan hirveä venakkokuume. Näin viimeviikollakin ihanan borzoilauman, ne oli niin hienoja.. Levi on niin hirveä pirulainen että milloin vaan hänet tuollaiseen viileään aikuiseen venakkoon vaihtaisin. :nauru:

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 19
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 21:45)